Historisch Archief 1877-1940
25 Dec. '20. - No. 2270
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
?inniinniin^
R, E S T3V U PU 5\ N T
VLEUGELS
St. Moritz - Zwitserland
Savoy
Volkomen Ie Klas Comfort en Voor
treffelijke verpleging bieden
nevenstaande Familie-Hotels in zonnige ligg.
Pension Inc. verw. frs. 20.- tot 30.-.
i
Sckweizerhof
Caspar Badnit!
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop in het OOSTERPARK te
Voor de Huisvrouw en hen, die het worden willen!
MART. WITTOP KONING, Eenvoudige Berekende Recepten,
34e druk, geb. / 4.50, ing. / 3.25.
MART. WITTOP KONING, Ons Twaalfuurtje, geb. / 2.25, ing'/ 1.25.
J. W. SUYVER?LANDRÉ, De Behandeling der Wasch,
Reb. / 2.75, ing. / 1.75.
M. E. LELIMAN?BOSCH en O. W. E. v. D. PLOEG?-DEOGFI.LER,
Onderhoud van Huis en Huisraad, geb. / 3.00, ing. / 2.00.
S. G. F. MEYBOU.M, Huishoudboek, geb. ? 2.01', Losse interieurs
en gecart. / UK).
Uitgaven van W. HILARIUS Wzn. te Almelo.
De Gruijter & Co's Meubeltransport Mij,
Gevestigd sedert 1881
AMSTERDAM
Fr. v. Mierisstraat 9O
Tel. Z. 822
DEN HAAG
Westeinde 48
Tel. H. 2924
ARNHEM
Parkstraat 52
Tel. 61
Verhuizingen enVerpakkingen
Bergplaatsen voor Inboedels
FLICK's
BOOMSCHORS
CHOCBUOE(""ar1
Is Chocolade In een
vormen van een samen
stelling als In geen
anoV Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
EIVH C1SP4I FLICI Opitrlibt 1145
Hiflivintiliri - Uittrdu
Vraagt prijsopgave van
C06NAC :
HENNESSY***
aan
'Bf
«iiiiinip
Wijnhandelaren
ZWOLLE
COMPLETE SORTEERING
NIEUW5TE - MODELLEN
ZooWEL IN HET EENVoUDIGE ALS LUXE GEMRE
AMTTERPAN
HLILI&EWEG
HÏLVERTUM
UTRECHT
CHOORSTRAAT
STATIONSPLEIN
k
Lage prijzen, mooie^wegen, gas,
eleclr. licht, water.
I.Y. Maatschappij tot Eiploit. vin Het Ooiterpirk |
Dit. I. i. STOIMANS 8 OÏO SCHULZ
Tel. Int. 38 & 48
5OOODDBBDDODOODaDO
B3 EENIGE SPECIALITEIT
tn
IS
i| KRlMPVRljE {g
GEZONDHEIDS- a
KO
ONDERGOEDEREN§?
Nëderlandsch Fabrikaat |g
5TRICOTHUIS
D
B
AMSTERDAM
Rag. B reestraat 35
TEL. NOORD 6000.
HAARLEM
Gr. Houtstraat 143
TELEFOON 146&
\m
m
K!
BROEKMANS & VAN POPPEL
Muziekhandelaren ?:- Uitgevers
AMSTERDAM VAN BAERLESTRAAT 92
TELEFOON Z. 8084
Alleenvertegenwoordigers der Firma's
J.& W.CHESTER te Londen en A. Z. MATHOT te Parijs
Uitgevers der meest Moderne Muziek
Fr. S1MUS
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
MEMOEN
MAAR MAAT
IIIIIHIIIIIIMIIIIIMHIIIIlnlIMHIMIIMIIIIIIIII. =
»
STARK'S OXYDOL
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA)
Niaml. Venn. STARK & Co. - Chemisch! Fatarltk ,,'s-HABE", 's-Bravtnhag*
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 6.25 per half jaar
'postw. bij RIËNTS
Zelfond. 98 Cent fr. ^, ^ . ^^. BALT- Haa
-MondIn den Boekh. en na * ^^\L^^^f^' en schrift, ond.
In korten tijd heb ik door Uw sten. mgn
salaris belangrijk zien stijgen".
(w.g.) Me j. E. te R.
cfinport
<&x»«rtihrMfe JK HaAmon
TfiootK
ffi De MOOISTE KALENDERS |Q
ffi voor de huiskamer zijn : H
P\orgengroete?r. ij]
K Verz. doorMevr.TiiERESE HOVKN [Q
[}j Op fraaie bloemenschilden. }Q
I MM.
(Jj Verzameld door CIIR. DOORMAN. JQ
nj Op artistiek schild in ui
n! diepdruk-uitvoering. m
g Prijs per stuk f 2.25. }Q
$ Uitg. v. W. HILARIUS Wzn. 10
S te Almelo. H
van 1 Octobor af s
ONVERWOESTBARE}
- - KWALITCfT - -\
12 MAANDEN GARANTIE
Verkrijgbaar bij den
RIJWIELHANDEL
IIMIIimilllllliniMIIIMirniMII
HET ROODE LAMPJEII
VAN OED EN KWAAD
Signifische Gepeinzen
(§8) Oovcral rondom ons staat dus kracht
teegenoover kracht, geest teegenoover geest,
vernuft teegenoover vernuft. Het is een gewel
dige kamp, ieder ras, ieder individu vecht voor
zichzelf en put zich uit in bedenksels,in vinding
rijkheid, om zelf te blijven bestaan en anderen
te doen ondergaan. Zoo ging het ook nog in
den grooten menschcn-krijg, waar ieder tee
genstander steeds verder-dragencl geschut,
steeds doodelijker krijgsmiddelen bedacht.
Geleerden en ingenieurs peinsden en cijfer
den in hun laboratorien : op het slagveld
werden hun vondsten beproefd en tot meerder
moord benut. Zoo moet ook elke plant, in
elke diersoort een denkende geest rusteloos
beezig zijn om het eigen geslacht te hand
haven en te doen ooverheerschen.
En dit doei, dat eigen is aan al \rat leeft,
is dwaas en onbereikbaar, (ïeen plant of
diergeslacht kan ooverheerschen en bereiken het
doel waarvoor het blijkbaar is aangelegd.
Ieder ras legt er zich met wonderbare energie,
met wonderbaar vernuft, op toe om zich in
't oneindige te vermeenigvuldigcn.
Daarbij kan men niet spreeken van een blin
de voortplantingsdrift. Want kan men een
macht blind noemen, die zoo ontzachlijk
vindingrijk en vernuftig is?
Men denke aan het aantal zaden, door een
boom voortgebracht, duizende en duizende
allen geheel beschikt en bestemd om weer
een boom te worden. Men denke aan de schran
dere zorgen voor de verspeiding der zaadjes,
door pluizige zeiltjes, lichte vleugeltjes,
haakjes en krammetjes, waarmee ze zich aan
de vacht van dieren hechten, of door kleurige,
smakelijke bessen, waardoor voogels en
menschen de onverteerbare zaadjes ooveral
heen brengen, tot ze ergens ontkiemen.
Het is een merkwaardig voorbeeld van
menschelijke domheid of blindheid, dat dit feit
van de grandioze mislukknig van al wat leeft,
en de verwonderlijke scherpzinnigheid waar
mee die ijdele poogingen worden beproefd, en
herhaald, nooit is opgemerkt en verstaan,
lierst sprak men van de volmaakte wijsheid
van den Schepper.Toen kwam het inzicht, dat al
het geschapene onvolmaakt en gebrekkig is,
en dus niet aan een ahvijzen Schepper kan wor
den toegeschrccvcn.
Dit inzicht begon met de renaissance, met
de toeneemende vrijheid van gedachten, met
het werk van vrije geesten a.ls da Vind, Bnmo,
(ialileo, Huygens, Spinoza, Rousseau, (ioethe.
Tot het verliep, na den arbeid van Darwin,
in de onbegrijpelijke zotheid van geesten als
i laeckel, die ondanks hun enorme feitenkennis,
meenden, dat blind toeval het weezen van
den grooten kamp der schepselen kon
ver1.laren
Wie het woord ,,toeval" Mgnifisch onder
zoekt, zal bevinden dat het geen verklarende
kracht heeft. Het verklaart niets. Al het waar
neembare leeven is symbool en aanduiding
van het onwaarneembare. Waar we
voelspooren zien, zeggen we : daar heeft iemand
geloopen." Waar we ingeiieitelde figimren zien
op een rots en er is orde en verband in die
figuuren, zeggen we : ,,daar zijn menschcn
aan 't werk geweest" en we lelden er uil at',
hoe die mensehen dachten en leefden.
Toen we niet meer konden aanneemen, dat
een al wijze Schepper gebrekkige schepselen
zou maken, met dwaze, onbereikbare neiging
en, toen kwamen we op het niet minder dwaze
denkbeeld, dat die steeds vechtende en elkan
der vernietigende leevende wezens ,,van zelf,"
zonder ooverleg of gedachte zouden zijn ont
staan.
Dat is een geweldige dwaling, die toont hoc,
ook bij ons. vernuft en dwaasheid vlak bij el
kaar kunnen woonen.
Het is bekend, dat Helmholtz. de beroemde
oog-arts en geleerde, van het menselielijk
oog zeide, dat als een instrument-maker hem
zulk een gebrekkig werktuig had gcleeverd,
hij het terug-gestuurd zou hebben.
Helmholtz zag, dat het oog als w;
mings-werktuig fouten had en niet vo
de uiting van een fijn en diep verstand.
Maar ('md, het hoogste Wezen, de Schepper
van alle zonnen, die alles weet en alles kan
die zal geen gebrekkig werktuig maken. Het
oog /s gebrekkig, en dus geen onmiddellijk
handwerk (ïods.
('.i) Hoe is 't moogelijk, mijn verbazing
neemt steeds toe hoe is 't moogelijk, dat
men aan het Hoogste Verstand al dit gebrekki
ge werk toeschrijf! en Hem Schepper
noemt,zoowel van den boom als van den worm,
die den boom doorknaagt van den menseh
en van het woekerbeest in zijn bloed, dat hem
langsaam ten dood brengt.
Maar ook hoe is 't moogelijk, dat men al
die vernuftige vindingen e'i uitneemend
schrandere bedenksels en inrichtingen toe
schrijft aan het toevallige blinde beweegen
van leevcnlooze dotliooze materie?
l j] hoe is 't moogelijk, dat bijna niemand op
de gedachte komt de eenig denkbare ge
dachte dat alle leeven het werk is van min
of meei' zelfstandige, en altijd buitengewoon
schrandere en sterke weczens, wel door (jod
geschapen, maar tijdelijk zelfstandig,
streevend naai' zeifhandhaving en vermeerdering
van de eigen soort, parend wonderbaar ver
nuft aan absurde bedoelingen en neigingen.
(in) Dit zijn geen buitengewoon diepe bc
spiegelingen liet zijn vraagstukken, die
ieder menseh dagelijks ontmoet, en te
ooverdenken krijgt.
Dirzende stemmen spooren ons dagelijks
aan de schoonheid en wijsheid van den Schep
per en yijn ^ chepping te bewonderen. Maar
andere duizende kritische en twijfelende zielen
vragen heimelijk : hoc kan (iod zoo dom zijn,
zijn eigen kunstige werken door eeven kunsti
ge parasieten te vernielen? Kan het n Wee
zen zijn, dat den nunsch schept, en ook de
koiirts-miasmen, die hem vermomden en de
anopheles-mng, die onweelend de miasmen
ooverbreiiijt'''
Zoolang op deeze reede'ijke vragen de
menseh gien anlwoord krijgt,Z.DO lang zullen
hel ook enkel de blind-gehoor/amen, de
L;t'dW''cên e u ui/e 11 si andi^eii zijn. die
gedachleIIMIS n,-t--p!"i. \ kni ^;M hen de Kerk ;iK waarheid
voorhoudt.
Maar de tieren, de opreehten, de waarlijk
vrijen en vroonten kunnen met deeze voorstel
ling geen vreede hebben. En signifische
ooverpeinzing alleen kan vreede brengen in hun
hart en eendracht tusschen hun verstand en
hun gemoed.
(11) Wat zijn het dan voor weezens, die
ieder de eigen soort met zooveel slimheid en
toch zooveel dwaasheid trachten te dienen?
Zijn het geesten? Dier- of plantengeesten?
Bewuste, machtige voor ons zichtbare wee
zens, waarvan wij alleen de physieke deeien
kennen? Bestaat er voor ieder leevcnd ras
een geest, die alle individuen samenhoudt,
z.ooals de Bijen-koning, waarvan men zeide,
dat hij het bijenras beheerscht? Een soort-ziel?
Ik heb in dichterlijke fantasie zulke plant
en diergeesten verbeeld. In het vizioen van
Pau's dood en in Minnestral." Maar het
schijnt mij of het onderzoek daaromtrent,als
wcetenschap, nog heginnen moet, eevenals de
zielkunde.
Men weet er nog niets van, omdat de ge
leerden nooit in die richting gezocht hebben. Cf
ze namen genoegen met de voorstelling van
een (ïod, die gebrekkige maaksels maakt, of
van een schepping, die zich, doelloos en toe
vallig, uit doode atoomen samen-klontert.
Ik ken n bootanisch handboek, van
Francé, waarin duidelijk gezocht wordt naar de
leevens-verschijnscien der planten, hun aan
duiding van schranderheid en ooverleg, in
den strijd teegen elkander en teegen de
ooverige natuur.
Zoo alleen kunnen wij iets meer te weeten
koomen omtrent het geestelijk leven van elke
soort.
Men kan dit reeds zeggen, dat de soorten niet
altijd scherp begrensd zijn, dat zij geleidelijk
in elkander oovergaan, dat ze ook geleidelijk
uit elkander ontstaan, al is de sprong (mutatie)
soms tamelijk groot.
Soms lijkt het alsof niet de soort, maar som
mige eigenschappen van de soort een duurzaam
leeven hebben en een nheid vormen.
Voorts kan men zeggen, dat alle soorten of
rassen clkande;' nabootsen, en dal ieder ras
gebruik maakt van de wijsheid en de ervaring
der andere. Bijna alle rassen, plant of dier,
beginnen met dezelfde vormen van ei-cel,
met hetzelfde verloop van kiem-bladen ontwik
keling, zelfs is het embryo van menseh en
weekdier in de eerste stadie'n vrij wel uiterlijk
gelijk.
De leevens-uitingen van sommige insecten
en siervoogels wijzen op een sterk ontwikkeld
schoonheids-gevoel, Niet altijd van het indi
vidu, maar soms alleen van de soort. En weer
onvergelijkelijk vernuftig is de wijze waarop
de vleugel-teekening of veeder-teekening is
bereikt.
Darwin bestudeerde dit wonder uitvoerig
bij de Argus-t'azant. Maar de beteekenis ervan
kon hij niet benaderen, omdat hem het begrip
van een soort-ziel ontging.
Het verschijnsel, dat men mimicry" noemt
schijnt mij een eeuwig raadsel, zoolang men
de soort-ziel niet erkent. Hier is, behalve
verbazend vernuft, ook gril en humor in 't spel.
De soms zoo uiterst fraaye teekening van
schelpen en bloemen schijnt" er op te wijzen,
dat de schoonheid der individuen niet altijd
door de individuen zelf kan worden waarge
nomen.
Waarvoor vertoonen de weekdieren uit de
Middellandsche zee hun wonderbare kleuren
pracht?
De individuen hebben er geen zintuig voor.
Maar wij moeten ook voorzichtig zijn met
ons oordeel oover het bestaan van zintuigen.
We bemerken toch, dat er bij dieren en
planten waarneemingsmoogelijkheeden zijn,
die ons geheel ontgaan, waarvan wij niets be
grijpen.
Het leeven der bijen is een voortduurendc
aanduiding, zoowel van het bestaan van een
soort-ziel, als van onbekende zintuigen.
I-" K IC O E K l K V A N Li I: L) E N
SPAftMSGH, CMOELSCH,
FRAM3OH, DUITSOH oio.
M.- 3288
Pract. Onderwijs dooi bulten!. Leeraren