Historisch Archief 1877-1940
15 Jan. '21. No. 2273
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Vraagt prijsopgave van
COGNAC :
HENNESSY
***
aan
Wijnhandelaren
ZWOLLE
WASSENAAR
nabij het Kasteel ± 5000
M2 bebosoht Villaterrein,
direct van eigenaar te
'koop aangeboden. Zeer
iraai en gunstig gelegen.
j Br. ouder No. 50 aan
het Bur. van dit blad.
FLICK's
BOOMSCHORS
C1ICOUDE ('"Sr)
Is Chocolade In een
vormenvan een samen
stelling als In geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
EIVEI CASPil FLICI ? Dpiarlikt IHI
liflmriiiliri ~ lutirdw
^ANDERHE D
H LVFRêUn
iÖWQ^/^TELfJOONJ ISO
IIIIIIIIIIIIIIIIIIimilIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIimiMlllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIII
HET ROODE LAMPJE II
VAN GOED EN KWAAD
Signifische Gepeinzen
DEN HAAG
ROTTERDAM
AMSTERDAM
\De^n/'et rekbaar geweven
f/anellet/es knellen Uw hahy.
Geen dagef/fksche hui/partijen
a/s U onze gebreide
FAMTASIEFABRIE!^
OP 15 JANUARI 1921
gaat het
Rijk-geïilustreerde Luxe-blad
HENRI BOREL
CÏRIEllimSE
Ihr. E. FALCX
1AN FEIIH
G, D. GRATAMA
IOH. CE MEES1ER
JUIDRÉDE RIDDER
Mr.C.P.Y.ROSSEM
HELENE mm
W. STEENHOFF
Prof. Dr. 1AN VETH
ROSY WERIHEIM
Hoofdredacteur:
ANTHONY STRUYS
Letteren
Schilderkunst
Society
Tooneel
Muziek
Plastische
Kunst
i Hots-texte
platen ing
Kleurendruk ^
Diepdruk g
'J .5' ?.:;
Oorspronkelijke
Houtsneden
mef steeds stijgend j succes'; zijn : zevenden jaargang* in,
AKOXNEfflENTSPKIJS f 15.- per jaar.
3 VRAAGT GRATIS PROEFNUMMER:
mmDDUiiiiii^^
-IIIHIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIHMIIMHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIMIIIIINIIHHinilllNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIUIINIIillllll. ||
! STARK'S OXYDOL" l|
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA) ffj
=Niaml. Venn. 8TARK & Co. - Chimischi Fibrltk ,,'s-HABE", 's-Ormnhagi | ff
=rtiMMMtM»iiM<iiHiiiiMMimiiHt»i»tMiiiiiiiiiiiiHiiiiiitunmiiiMniimmj>tHtMiiiitii
(21). Bij den Dood verliest het schepsel
(de eerste tendens) zijn macht oover de stof,
i (de derde tendens).
Denderde tendens, de materie, herneemt haar
vrijheid. Dit is, naar ik uit hooger kennis
bron vernam, de oorzaak van de expressie
van vreede op het gelaat van de afgestorvenen;
niet de ziele-vreugd van de tweede tendens,
i die geen invloed meer heeft op de stof (zie
Jezus Leer en Verborgen Leeven pag. 15)
De derde tendens verlangt vrijheid, eeven
.-als alle schepsels, en als de eerste tendens
haar macht oover de materie verliest, verheugt
ideeze zich oover de herwonnen betrekkelijke
?vrijheid, waartoe ze nu terug-keert. Die
vrijiheid is chaotisch, laag-leevend maar onder
onmiddellijke macht van God, door de natuur
wetten.
De eerste tendens ??haar macht en steun
verliezend, moet of oovergaan in de tweede
tendens, of terugzinken in chaos.
Heeft zij, in het leeven. de tweede tendens
gevolgd en de eigen neiging oovcrwonnen,
dan wacht haar de belooning als Gods-vreugde,
haar eigenlijk doel. Dan gaat zij, de derde
neiging geheel verliezend, oover in het hoogere
bestaan, dat de essens, de geest omvat van
al wat vreugde en schoonheid heet. Deeze
Godsvreugde wordt niet veroorzaakt door
allerlei gelukkige otnstandigheeden en ge
beurtenissen als daar zijn het weeder-zien
der geliefden, het vrij-zijn van /.onde en zorg,
van kwaad en leugen maar die Gods-vreugde
is een wijze van bestaan, die uit al wat bestaat
de vreugde en schoonheid distilleert en
gewaar-wordt. Dit is de oneindige Liefde, waar
mee, naar Spinoza's woord -- God
zichzelven bemint, de heiligheid en gelukzaligheid
? der katholieken.
Dit kan alles met zooveel zeekerheid ge
zegd worden, omdat in veele gevallen reeds
tijdens dit leeven de eerste tendens zich geheel
onderschikt aan de tweede b.v. bij de Heiligen
en ons dan volkoomen duidelijk wordt hoe
het volgen van de tweede tendens de
beloo.ning er Godsvreugde met zich brengt.
Niet door allerlei uitwendig toestroomend
geluk maar door een ziele-schat, die alles,
I%AI\^Y OEN MAAG i
PAlAJA VARMOND;
HOUTBOUW,
KANTOOR f BEDE»* nENDQ)WAANÖ5^
iDEN hAAO-Tr:LMycn256O-a6l.
LEVtBT Dt/VEPLANCDINZEER KORTCN
TJD ALLE HOUTCON/TRUCTIEX
AL/
LANDHUIZEN
SCHOOLGEBOUWEN
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN
INLICHTINGEN OP AANVRAAG
Illlllllli Illlllllltlllllllllltllllllllllll
ook hetfafschuuwelijkste en vreesselijkste,
als vreugde ondervindt.
Dat leert ons het leeven van de groote Hei
ligen, ook dat van mijn gezeegenden tijdgenoot
Sadhoe Soendar Singh.
f
?«VRAAGT UW WINKELIEP
BOUfilEJW"
VOOR
Automobielen,
oen
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 6.25 per half jaar
: liüill
en
Molomjwielen.
Jirao
Reguliers
dwarsstraat 56
iMSHRDtM
«ftoobt
3m5ort
?xnoubnon
VERSCHENEN :
F.M.DOSTOJEFSKI
UIT SIBERI
Roman in 2 deelon, omslag van IS JAN MENS
Prijs per deel gebonden f 1.5O
Het verschijnen van dit werk
is voor hen, die belangstellen in
de Russische litteratuur een goede
gelegenheid om weer eens met een
belangrijk, typeerend Russisch boek
kennis te maken.
In de voorrede zegt de schrijver
o.m. over het manuscript, waaraan
hij dit boek ontleend heeft:
De geheel nieuwe, tot nog toe
onbekende wereld, het ongewone
van sommige gebeurtenissen, enkele
bijzondere opmerkingen over het
verloren volk" trokken mij aan
en ik las met belangstelling.
ALOM VERKRIJGBAAR
Uitgave van Van Holkenta 4 Warendorl, A'dam
l
IFIATI
AUTOMOBIELEN
in alle modellen
uit voorraad
leverbaar.
De Importeur:
J.LEONARDLANG
(22). Men lette wel op, dat ik de woorden
:ht," tendens", neiging" en schepsel"
kracht, , ,?..,?... _...,,.,..
soms afwisselend gebruik. Voor den
nietsignificus is dit verwarrend. Hen schepsel"
vindt hij iets heel anders dan een kracht
of neiging" of tendens."
Dit |is echter niet juist. Hetzelfde wat ik
schepsel" noem, kan ik ook kracht" of
neiging" noemen omdat het verschil
voorloopig onbepaalbaar is.
Een schepsel, zonder de derde tendens, dat
wil zeggen, zonder materie", is voor ons zoo
iets onbegrijpclijks, dat wij het ook zeer goed
alleen door het woord neiging" of kracht"
kunnen aanduiden. Tendens" is misschien
nog het beste woord, om zijn tiitheemsche
klank, en door het niet ongewoone van de
expressie bewuste tendens." De
drie'tendensen, waarvan ik sprak zijn altijd als bewuste
tendensen" te verstaan. Signifisch doordacht
heeft het |woord bewust" geen zin, daar wij
van onbewust" geen voorstelling noch be
grip hebben. Alles wat wij waarneenien, di
rect of indirect, is bewust."
t
(23). Het zou reeds een ontzaglijke voor
uitgang voor ons menschen zijn, als wij allen,
nauwgezet en zorgvuldig, onderscheid leerden
maken tusschen genot" (voldoening der
eerste tendens) en vreugde" of Godsvreug
de" (voldoening der tweede tendens.)
We zouden dan van zelf tot het inzicht
koomen, dat genot" moet worden bestreeden,
naarmate vreugde" wordt bereikt. Een een
voudig inzicht der significa - - dat bij ernstige
toepassing het geheele weezen der menschheid
kan veranderen. Tusschen vreugde" en
G )dsvreugde"j. is signitisch ook een scherp
onderscheid te maken. Vreugde" is de per
soonlijke voldoening van het beperkte schep
sel door de tweede tendens. De mensch voelt
vreugde als hij schoonheid en goedheid onder
vindt, als hij innerlijk in eevenwigt is en,
ondanks zorgen en bezwaren, een blijde toe
komst na den dood verwacht. Maar dat geldt
hem alles persoonlijk.
Het woord Gods-vreugde" zou ik alleen
dan willen gebruiken waar een lichte
scheemering begint van het booven-persoonlijke,
waar is ;cen gemeenschappelijk verheugen
door het wegvallen der begrenzingen van het
schepsel. Het sterkste ondervond ik dat waar
veele menschen in schoone en .gemeenschappe
lijke aandoening bijeen zijn, in een Kerk, maar
ook in groote bijeenkomsten, zelfs bij een
waereld-tentoonstelling, zooals die in H>00
te Parijs. Dan is de welbesefte heilige aandoe
ning er wel niet, maar het gevoelige individu
ondergaat de gewaarwording van gemeenschap
pelijk geluk en verheugt zich met Gods
vreugde, en voelt zich n met den Schepper
en al het geschapene.
t
(24). Hier een korte opmerking oover de
derde tendens, die oovereen komt met wat
men wel materie" noemt. Ik meen opgemerkt
te hebben maar dit is alles nog maar
onzeekere bepaling dat deeze derde tendens
een eigenaardig karakter heeft, dat men
oneedel, laf en gedwee zoo noemen. Het
kwam mij namelijk vór bij de psychothe
rapeutische behandeling van /ieken, dat liet
door tussclk-nkomst dcezer derde tendens is,
dat de geest van een ander persoon
beheerschend en gcncezend kan werken op een zieke.
.Als men een mensch in diepen slaap brengt
door suggestie, dan blijft de derde tendens toch
wakker en gehoorzaamt gedwee elk woord van
de suggereerende persoon.Deeze laatste spreekt
dan met die derde tendens als met een per
soon en die persoon is moraal-loos (dus vrij
van de tweede tendens) en toont een blinde
honden-gehoorzaamheid. Ze is gewoon de
eerste tendens te gehoorzamen, maar als mi
een wilskrachtige de heerschappij oover neemt
dan gehoorzaamt ze die, zoolang de gesugge
reerde slaapt. Ze brengt dan somtijds
geneezingen tot stand. Bij de
wonder-geneezingen der Heiligen is het ook die zelfde derde
tendens, die als werktuig dient en ook soms
satanische machten verjaagt. Maar haar tot
gehoorzaamheid dwingen kan alleen een zeer
heilige of zeer wilskrachtige persoon, l let wee
zen van de meeste ziekten bestaat waarschijn
lijk in een slecht beheerschen van de
derdetendens.
(2ö). Er is zulk een strenge discipline
noodig om de drie tendenzen in heugelijk
en heilzaam eevenwigt te houden. Daarom
bewonder ik een volk als het Japansche, dat
/.elf-verloochening, askese en
doods-vcrachting tot leevens-beginselen heeft.
Wel is waar, dat de Japanners niet de heilige
tweede, maar de absurde eerste tendens als
einddoel zien - ze zijn huerschzuchtig en hun
zelf-ver/.aking is tot meerder glorie van hun
persoon, htm volk en hun kei/.er, niet ter eere
Gods.
Maar met dat al verhoogen ze enorm de
macht van de eerste tendens oover de derde.
Het lichaam heeft niets in te brengen -- de
geest beheerscht het en laat zich door de
wreedste behandeling, de afschuwelijkste dood
niet afschrikken. Het is hun liever
vrecssel
Het meest essentieele bij de aanschaffing
van een V R A C H T W A G E N is het
SERV1CE-SYSHM".
Indien Uw leverancier daar niet volledig
aan kan voldoen, kan de aanschaffing
van een vrachtwagen oorzaak zijn van
verlies aan tijd en daardoor van veel geld.
Vraagt inlichtingen omtrent ons
Ser> vice-System ".
FirmaGebr.NEFKENS,
Filiaal Amsterdam
, 26 JAC. OBRECHTSTRAAT
l Tel Z. 2507 Z. 9045.
%
lijke pijn te verdragen dan af te wijken van
de eerste tendens.
Hoe weinig doen wij, sentimenteele Hol
landers, om dit eevenwigt der tendenzen te
bereiken. Het leeven moet vooral verzacht en
behagelijk worden gemaakt. Ooveral pleisters
en zoete kostjes en gemak en pretjes, een
gecapitoneerd bestaan, opdat eerste en derde
tendens recht goede maatjes worden -?al
gaat de Gods-vreugde ermee verlooren.
Alleen de monniken, mijn goede vrienden,
die werken wijsselijk tot versterking der twee
de tendens, tot beheersching en ondergeschikt
houden van de derde en tot oovergaan van
de eerste in de tweede. Zij alleen leeven het
leeven op reedelijke, doel-bewuste wijze, ook
al moogen zij zich vergissen in
bijkomstigheeden.
De volgers van de eerste tendens, die de
tweede loochenen en door de derde worden
gebonden die leeven als dwazen, een be
staan zonder welgeweeten doel.
Is er dan n dieren- of menschensoort, die
alle anderen ooverheerschen kan en eeuwig
duuren? En toch doet gij dwazen alsof het
zoo ware en geeft nooit uw absurde plannen
tot al-ooverheersching en altijd-duur op.
En het ijdele genot van de derde tendens
neemt ge tot blijvend einddoel, hoewel het
niemand bevreedigt. En door pijn en onge
mak laat ge U afschrikken - al loopt ge de
grootste pijn, de Doodspijn, en het ergste
ongemak, de Ouderdom, rechtstreeks in
den muil.
(20). Pijn" is de noodkreet van de derde
tendens om de eerste geheel en al tot zich te
trekken.
Hebt ge Uzelven wel eens aandachtig
geobserveerd, onder heevige pijn V
Al wat wij voelen en denken, alles wat wij
://;;, naar ons weeten, alles wat wij waarnee
nien het gaat op in dat gloeyende punt dat
wij pijn noemen.
Wij ~ijn pijn, niets anders en ons poogen
om ons weer los en vrij te mken mislukt jam
merlijk.
De derde tendens, liet stoffelijk lichaam,
roept om hulp. Ze ondervindt weerstand,
agressie, stoornis en nu moet alles te hulp
snellen. Gedachte, gevoel, alles schrompelt
samen tut dit ne:.... pijn, pijn, pijn.
Men kan niet denken en zich niets voorstellen.
Eerst moet de pijn worden verzacht en ver
minderd.
De derde tendens is nu oppermachtig,
wanneer de pijn niet kan worden verloochend
of geduldig gedragen.
Wordt nu narcose toegepast, dan ontstaat
er een kunstmatige scheiding tusschen eerste
en derde tendens. Het natuurlijk weezen, ziel
en geest van den mensch, wordt (van het
vleesch) losgemaakt en gaat op in de
droomwaereld. De noodkreet van de stof wordt niet
langer gehoord.
Maar deeze scheiding kan ook gebeuren
zonder narcose, alleen door de macht van de
eerste tendens. Ook de natuurlijke slaap kan
pijn ooverwiimen en min of meer gevoelloos
maken.
In sommige voimen van waanzin wordt
ook geen pijn gevoeld Dan schaden en ver
minken de zieken hun lichaam op vreesselijke
wijze, met den glimlach op 't gelaat.
De suggereerende psycho-therapeut kan ook
door /ijn machtvvoord de pijn niet meer doen
voelen, en de derde tendens ooverheerschen.
Maar de beste en schoonste wijze om pijn Ie
weerstaan en de derde tendens te beheerschen
dat is liet volgen van de tweede tendens.
Dat is de wijze der heilige martelaren, die
zingend en biddend de vreeselijkste schending
van hun lichaam verdroegen.
Dan wordt de derde tendens eerst recht
ondergeschikt, niet aan chemische narcose,
of aan suggestie van derden, maar aan het
Gebed.
(27). Signifische ontleeding en bepaling
van het woord gebed" is haastig vereischl.
Dikwijls staat hel voor iets onwaardigs,
waar de fiere vrije mensch om glimlacht.
Zoolang het is het vragen om gunsten, of
het bijgeloovig vertrouwen op de macht van
vaak herhaalde, al of niet begreepmi klanken.
Bidden om een zock-geraakt Thibbclt je,
om voorspoed en gezondheid, om mooi weer,
om een prijs uit de looterij, dat alles heeft
niets uitstaande met het waarachtig gebed.
Het waarachtige gebed is het wei-bewust
volgen van de tweede tendens, met geleidelijke
verzaking van de eerste.
Het gebed van den vroomen mensch is een
verwerping van zijn oude natuur de eerste
tendens - - en een aanvaarden van zijn nieuwe
weezen, dat niet door genot of behagen, maar
door vreugde en Gods-vreugde wordt gelokt
en beloond, de tweede tendens.
Tusschen deeze twee zaken : liet
looterijgebed zal ik het noemen en het gebed
-vande-tweede-tendens, is een ontzaglijk onder
scheid. Ze hebben nagenoeg niets met elkaar
te maken. Het gebruiken van hetzelfde woord
voor die heide dingen is misleidend.
Zoolang de Eclesia Sancta dit signit'isch
onderscheid verwaarloost en de onwaardige
geluks-beedelarij lievordert en er
den/.elfden naam aan geeft als aan de heilige inkeer
der vroomen - zoolang zal zij veel fiere,
vrije, waardige menschen onnoodig buiten
sluiten.
In liet waarachtige gebed vraagt de biddende
geen andere gunst dan zijn oude natuur blij
moedig te moogen verwerpen, en zijnen Schep
per innig te moogen liefhebben, met
geringachting van pijn, ongemak, stoffelijk verval
en Dood.
De biddende weet en voelt dat zijn natuur
lijk weezen, de eerste tendens, hem gaat mis
leiden, hem lokt met onmoogelijke voorspie
geling, en beloont met onbevreedigend genot.
En dit weetend en voelend keert hij zich
naar de tweede tendens, die hem het aller
schoonste verschiet toont, de toenadering
tot het Hoogste Weezen dat hem liefheeft en
vertrouwelijk is als een Vader, en dat hem alle
smarten van zijn moeyelijke inkeer vergoedt
door de hoogste vreugde.
E K K 1) !?: K l K V A N E B I) I- N
SPAAMSOH, ENQELSCH,
FR ASiS OH, OUITSOM eto
431 Jf* 33S&
Pract. Onderwijs doe? bultenl. Leeraren