Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15 Jan. '21. No. 2273
EEN GROOT ORIËNTALIST OP
ZIJN SMALST
Welk een plaats het antisemitisme in de
harten van vele Duitschers inneemt, blijkt voor
en na uit de berichten die door de dagbladen
tot ons komen. Persoonlijk wisten wij het
door de dezen zomer in Duitschland gevoerde
gesprekken, terwijl vooral in Marburg en
Giessen trof mij dit gelijk bij ons minder
fraaie woorden schuttingen enz. ontsieren, in
Duitschland op muren en in de toiletten van
restaurants enz. in groote menigte de
Swastikateekens op onkiesche wijze het antisemitisme
deinonstreeren en propageeren.
Zeer bedenkelijk is het voorzeker wanneer
het antisemitisme de zuivere bron der weten
schap vertroebelt (Einstein !), gelijk wij vree
zen dat thans weer het geval is met een ge
schrift van den uit den
Babel-Bijbelstrijd" van een vijftien jaar geleden bekenden
hoogleeraar Friedrich Delitzsch te Berlijn :
Die grosse Tauschung" (Het groote bedrog),
met den ondertitel: Kritische beschouwingen
over de oud-testamentische berichten over
Israëls binnendringen in Kanaan, de gods
openbaring van den Sinaïen de werkzaamheid
der propheten (1920, llde en 12de duizend).
Mede en vooral met gebruikmaking van een ar
tikel van Prof. Hermann Gunkel (Giessen),in de
Frankfurter Zeitung aan dit geschrift gewijd,
geven wij hiervan de volgende bespreking.
Het blijkens de inleiding sineira et studio"
geschreven geschrift is volgens Gunkel een van
toorn en haat overvol strijdschrift" tegen het
Oude Testament. Met fonkelende oogen en
bevende lippen roept de schrijver, zoo luid hij
maar roepen kan, de wereld in : bedrog en nog
eens bedrog is het godswoord, waaraan de
vromen gelooven ! De geschiedschrijving daarin
is vol onmogelijkheden, dwaasheden, vol ook
van grove ook bewuste pogingen om
den argeloozen lezer te bedriegen, vol van
de meest heillooze
tegenspraken,verontschuldigings- en verdoezelingspogingen, vol uit
wassen van een echt-oostersche, buitensporige,
bijna ziekelijk te noemen phantasie. Zijn wet
heeft tot middelpunt een eenig groot bedrog,
waardoor de naam van God op grove wijze
wordt misbruikt, en bevat over het geheel
niets nieuws, dat een bijzondere openbaring
waard is of noodig zou hebben. Zijn godsbegrip
is het bekrompenste en tevens onwaardigste
dat denkbaar is ; hoeveel onzedelijks en af
schuwelijks is in naam van dezen Jahve"
gesproken en gedaan ! Deze Jahve" is een
afgod", een schandgod", de karikatuur"
van een god, achterlijk, ook op zedelijk gebied,
niets dan een fictie van de prophetische phan
tasie ! Geen grooter dwaalgeloof dan dat
Israëls nationale God iets met onzen God" te
doen zou hebben. Daarom: weg met het Oude
Testament}! Weg ermee uit kerk, school en
huisgezin !
Hoe is dit verwerpend oordeel over het
Oude Testament te verklaren? Ten deele wel
licht hieruit, dat Delitzsch uit een streng ortho
doxe familie is voortgekomen en hem in zijn
jeugd voor het Oude Testament als Gods woord
de diepste eerbied is ingeprent. Toen zijn weten
schappelijk denken zich ontwikkelde en zijn
wetenschappelijke kennis zich vermeerderde,
ontwaakten in hem allerlei bezwaren tegen de
letterlijke inspiratie der H. Schrift, en ten
slotte kwam hij tot een algeheele verlooche
ning van zijn kindsheidsgeloof. Van een jong
persoon kon men nog verwachten dat hij kind
en badwater gelijk weggooide, maar van
iemand op zijn jaren? (Delitzsch is onlangs 70
jaren geworden). Des te pijnlijker is dit ge
schrift, omdat het uit de pen is gevloeid van
een wereldberoemd oriëntalist. Echter?aldus
Gunkel slechts als philoloog kan hij als
autoriteit gelden, als geschiedvorscher, in
het bizonder op O.T.isch gebied, heeft hij zich
nooit doen kennen." En zoo schroomt Gunkel
niet Delitzsch op een groote principieele fout
opmerkzaam te maken :
Delitzsch heeft gepoogd, zich een
totaaloordeel over alle geschriften van het O. T. te
vormen. Nu is zulk een taak met buitengewone
moeilijkheden verbonden. Want in een zoo
omvangrijk, over vele eeuwen zich verdeelend
werk is uit den aard der zaak materiaal van
verschillend gehalte verzameld. Er zijn daarin
b.v. zeker oude volkssagen en legendarische
fantasieën van latere tijden, maar daarnevens
ook betrouwbare geschiedkundige verhalen.
En ook in zedelijk opzicht is het gehalte zeer
verschillend : naast sommige ruwheden van de
oude gebrekkige cultuur staan op andere
plaatsen de hoogste zedelijke idealen.... Wil
men zich dus een alle verschijnselen omvattend
oordeel vormen, dan moet men niet zien op de
afzonderlijke feiten, maar op het totaal van het
geestelijk leven ; dit totaal kan niets anders
zijn dan de groote geschiedenis van den
israëlitischen geest, waarvan al deze bijzonderheden
de openbaringen zijn. Delitzsch zondigt echter
tegen dezen vanzelfsprekenden eisen, door
steeds slechts op de enkele trekken te letten."
Zijn onwetenschappelijke vooringenomenheid
toont D. door overal alleen te wijzen op wat
hem minderwaardig schijnt. Zoo is b.v. de
behandeling van psalmen en propheten in
hooge mate gebrekkig.
Ten slotte echter wordt sterk de indruk ge
wekt dat antisemitisme aan schrijvers stand
punt niet vreemd is, want, vooral tegen het eind,
brengt hij zijn toorn tegen het O.T. over op
het volk dat het heeft voortgebracht. Dit volk,
aldus Delitzsch, stond van het begin af op een
zeer lagen trap van beschaving. Het staatswe
zen van Juda en Israël deugde heelemaal niet.
Een schandvlek" op den joodschen naam
zou het zijn dat, als Cyrus de naar Babylonië
weggevoerde Joden toestaat naar hun vader
land terug te keeren, slechts een klein deel
hiervan gebruik maakt; daarmee zou het Jo
dendom zijn oereigen karakter" hebben
geopenbaard, en zich zelf het Kaïnsteeken
van een vaderlandsloos volk" opgedrukt heb
ben. Met koenen gedachtenspronggaat dan D.
tot het heden over: het ligt voor de
hand dat zulk een onvaderlandslievend
volk voor alle overige volkeren der aarde een
vreeselijk gevaar beteekent." Ook het
Duitsche volk zal zich bij tijds den slaap uit de
oogen moeten wrijven, om in te zien dat het
joodsche vraagstuk van alle problemen mis
schien wel datgene is, dat het dringendst een
oplossing noodig heeft."
Een eenzijdig, partijdig en daardoor onwe
tenschappelijk boekje, dat z'n titel met recht
draagt, daar het meer dan het geschrift dat
het wil bestrijden, zelf in ergerlijke mate een
grosse Tiauschung'Y is," een symptoom van nog maar al te welig tiert.
dat antisemitisme, dat * in ^ Duitsche hoog- DRS. P. G. VAN SLOOT EREN
leeraars- en studentenkringen, naar wij weten, B o v e n k n ij p e (Fr.)
iliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiimiiliiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiilliliiiiiiiiiiuiimiiiiiiiiiiiiiiiilliiiiiiii iiiiiiiiui minimum iimiil IIIIIMII
Heden (Zaterdag] begint onze
J2L
^
GROOTE OPRUIMING
mïHIMIMIÏÏMIÏÏIl
!Sl&±^j^Q^i
Utrechtschestraat 62-64
Commelinsiraat 62 - 64
IIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
TOL's Electfische Bakkerij
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
VOD ZesBnstraat 30-36 :?: Wapaarstraat (7
is «n blijft het beste Adres voor
BROOD, KOEK en BANKET
11 WIMKBL
begrafenis-O n derneming
J. D. STRUIJS & Zn.
prinsengracht 837 - Telephoon No. 906
DE BONT & LOTEN'*
FIJNE CHOCOLADE
EN SUIKERWERKEN
BIJSSINK'
DEVEMTER K O K M
op u^v boterham
ELEGTRISOHE ONTHARING
'- SOHOONHEIDS-MASSAGE
MANUCURE PEOICURE
Maiaon HENSKENS
LEIDSGHESTRAAl 76
Professeur de Massage de l'Academie de Paris
Maison de Blanc
&
KALVERSTRAAT128 130
L I. DE KONING l h - Keizersgracht 447
(voorhoen LEI DSCH ESTRAAT 69)
- MARMEREH WASCHTAFEL*
POLLEII's Oude Eenever
Fijne Likeuren en Punch
m. P. POLLEH A ZOOH ~ Rottmrdmn
een HATUURLUK VOCDIUGSMIDDEI.
VCRKT Zl/AK LAXeeRCMD CM 14
DAAROM ZdÊR AAN Td B£V£L£N wg>
ZUIGELINGEN
DIE. MÉCLiPIJJ KRIJGEN. ?
NV HOLLANDS'CHfi
elóCH VOORAL
^
?
DIT M6RK
J. A. PAS f EU f
THANS ALLEEN
RC8UÜERSQRACHT 11,
AMSTERDAM - Tel.fooi U93
Speciaal edree reor
Ooraotton naar Maai
In lederen Boekhandel
verkr|gbaar de werken van
GUY DE MAUPASSANT
8 dealen. Prijs per deel f 1.50.
, Min
/JZa
geestelijke oflichame/yfa
inspanning
worden uw zenuwen Aeertyk. opgefrist At
door
(fa. JHerften-fiaa/wafer </
JI = Ook voor Uithef nuttig/
l'^11111^!,,^^^
Overat verkrijgbaar - Prlja 11.75 - / 3.2B
Landontginning-Maatschappij
DE DRIE PROVINCIËN"
TE AMSTERDAM
GRONDEN TE KOOP, GESCHIKT VOOR:
1e. Intensieve cultuur. 2e. Verbouw van landbouwproducten.
3e. Grasland. 4e. Bebosschen. 5e. Bouwterrein.
Brochure met kaart op aanvraag g r a t i s verkrijgbaar ten
kantore Sarphatistraat 1 E te Amsterdam
DM/TE
DRO-TTE'S
CHOCOLADE
Het Verzendhuis SABROWSKY & Co., Haarlemmer Houttuinen 102
Amsterdam zendt na ontv. v. fit.95 p. postw. of onder rembours
tot Paschen franco door 't heele land pakketten inh. 4 fleschjes
Wed. John Gay's beroemde Fijne Zuurtjesi (Augurkjes, Uitjes, Gemengd en
Piccalilli) en 2fleschjes Lievegoed's heerlijken Mosterd (Tafel- en Visch-).
Bij elke derde bestelling (dus No. 3, 6, 9, enz.) wordt l fl.
Piccalillisaus cadeau gegeven. Fijnp- «e v «T s ivjingt «en kantje!!
Te vermelden pakket A.
BEGRAFENISVEREENIGING
TE AMSTERDAM
N. SAX Jr.
miOFIIIIUIJI -:- TELEFOON ZUID 341 an 4250
Eigen Automobiel tot vervoer vin Overledenen
ADRIAAN SCRAKEL
HEILIGEWEG 11-17
BADMAMTELS
VAN RIJN'S
MOSTERD
MOSTERDPOEDER
DESSERT UKEUR
gsas
Stoomkistenfabriek DE INDUSTRIE"
Speciaal adres voor
Prima Zachte Reukelooze Houtwol
J. E. A. KAUB - Haarlem
Mijn SPECIALE" Viool met aanbeveling
van violisten als Kreisler, Enesco, e. a. is
wederom verkrijgbaar ad. / 65,?.
Zichtzending op verzoek.
S. BLAZER Mzn.
SOLO CONTRABASSIST CONCERTGEBOUWORKEST
Ceintuurbaan 304 AMSTERDAM Tel. Z. 1417
WBD.C.OL05.PJC'
PURMBPEND
50 Boulevard de Magenta
Stoonmasscliflfii Het Zuiden"
PIETER AERTSZSTRAAT 88-74
TELEFOON 2386 ZUID
liUWADRES voor bet
behendelen uwer wescb, zoowel droog
toegeslagen ele opgemaakt.
Concurreerende prljiee ei spoedige
aflevering Vraagt pr|sopgeve.
Aankevelend NEIDIB i VAN ELVEN
r^-:^ IN- EN EXPORT
WED. A. VAN LAAR
Damrak 25, AMSTERDAM
Telefoon N. 195 N. 7725. Postgiro 8820.
HORS D'OEUVRE SCHOTELS, KREEFT, CAVIAR, OESTERS
DAGELIJKS AANVOER VERSCHE ZEE en RIVIERVISCH
Restaurant Ie tage. Bestellingen aan buis zonder prijsverhooglng
B. J. MULDERS
Tulnarohlteci
Badhuisweg 2O1
- - DEH HAAG-SCHEVEMIMOEH -
Tolofoom Sok. 81O