Historisch Archief 1877-1940
22 Jan. '21. No. 2274
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD V t) R NEDERLAND
iiiiiiiiinuHNiiiiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiOMiiraimïuil
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop in het OOSTERPARK te
Lage prijzen, mooie wegen, gas,
eleclr. licht, water.
K.V. Miitichippij tot Eiplolt. vin Het Ooiterpark
Dit. 1.1. STOIMiNS i OTTO SGHULZ
Tel. Int. 38 & 48
Koninklijke Meubeltransport Maatschappij
DE GRUYTER & Co.
Gevestigd sedert 1881
AMSTERDAM
Fr. v. Mierisstraat 9O
Tel. Z. 822
DEN HAAG
Westeinde 48
Tel. H. 2924
ARNHEM
Parkstraat 52
Tel. 61
VERHUIZINGEN
Bergplaatsen voor inboedels.
Fi.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
MAAR MAAT
FLICK's
BOOMSCHORS
Is Chocolade In ten
vormenvan een samen
stelling als In geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
VEI GtSPII FLICK - Opitrlikt 1145
fiilivirniliri liitird
Vraagt prijsopgave van
C06NAC :
HENNESSY
***
aan
Wijnhandelaren
ZWOLLE
COMPLETE 5ORTEERING
NIEUWSTE - MODELLEN
ZooWEL IN HET EENVOUDIGE ALS LUXE GENRE
KJSTTNEU
AMJTERPAM
. HE.ILI&EWEG
HILVERTUM
UTRECHT
CHOORSTR.AAT
STATIONSPLEIN
iv_
EENIGE SPECIALITEIT m
In
"
De
KRlMPVRljE
GEZONDHEIDS- K
ONDERGOEDEREN§§
HET
g
D
«
Nederlandsch Fabrikaat
TRICOTHUIS
AMSTERDAM HAARLEM
fteg. Braastraat 36
TEL. NOORD 5000.
O r. Houtstraat 143
TELEFOON I46&
KI
KI
..
00000000000000
'Utrecht
.
's-Sioseh,
B -.llllllllllltlllMlIIIIIIIMHIIIinillllUlllllllllllllllllllllllMIIIHIIHIMHMlIl
llNIIIIItHllllllllllllllllllllMIIIINIUIIHlIltlllll.
Natml.
STARK'S OXYDOL" j
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA) l
Vann. STARK ft Co. - Chemlscha Fabrtak VHABC", 's-aravanhags f
MIMIMIM4IIM*IIH
MiminilMMIIIIIIIIMimillMIllimWIIIHIMIIIIIIIHIIMimtMIHIIIIIII
postw. bij RIËNTS
Zelfond. 98 Cent fr. «^ ^ f - ^^^ BALT, Haag. Mond.
In den Boekh. en na»« *^f\L***'tej^ en schrift
ondIn korten tijd heb ik door Uw sten. mijn
salaris belangrijk zien stijgen".
(w.g.) Me j. E. te R.
The British Steel Piling Co.
Fabrikanten van :
Heimachines - Betonmengers
Lieren - Betonover brengers
i" Stalen Oamwanden enz. -s
Vraagt Catalogus der ZENITH" Heimachines
Voor Nederland: INGENIEURS BUREAU ,ECONOOM", Zutphen
Spoors
In lederen Boek
handel voorhan
den Werken van
Guy de Maupassant
G doelen
gebonden ? ?.50
Uitgave van
Van Holkema & Warcndorf, Amst.
l Pracht-Perceelen Villaterrein
groot i en 1 H. A., direct van
eigenaar te koop. Bijzonder gun
stige en schoone ligging. Billijke
prijs.
Br. onder nummer 543, aan
Schouwweg No. 34, Wassenaar.
AUTOMOBIELEN
in alle modellen
uit voorraad
leverbaar.
De Importeur:
J.LEONARDLANG
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiitiiiiiiiiiiiiiiMiriiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii
iniiiiiiiiitiniMiiriiiiHiii i
MUZIEK EN DRAMATIEK
(('N.oar aanleiding van de Elektra-upvoering
in den Stadsschouwburg).
Al sinds vijftien jaren vecht ik, als drama
schrijver, teegen de oovermacht der muziek.
Het tuoneel was mij lief, ik voelde mij ge
roepen voor het tooneel te werken, en niet
minder lief was mij de muziek, en ik wenschte
haar macht ook op 't tooneei tot samenwerking
met het drama, met het vers of gesprooken
woord.
Ik had de ervaring opgedaan dat de meest
intensieve schoonheid bereikt wordt als
muziek samengaat met vizie van iets schoons
, en met het gesproken woord en de dramatische
situatie. Die ervaring heb ik meermalen ge
publiceerd 1) en het is natuurlijk dat ik dat
. allerhoogste effect ook zocht te hereiken.
In de tooneelstukken die ik schreef komt
bijna altijd een muziekaal effect voor. (de
Broederveete, IJsbrand, Minnestral. Lioba,
vdon Torribio e. a.) Maar wat ik op 't touneei
zag en hoorde was geheel in srtijd met mijn
bedoelen en begeeren. Daar heerschte de
opera, naar mijn gevoel een wanproduct.
en een ontaarding van de theater-kunst.
Een ernstige opera kon ik niet genieten,
behalve als ik er om mocht lachen. De operette
kon er mee door, maar was dan ook niet de
hoogste uiting van muziek. De opera's van
Mozart kon ik verdragen, die vond ik bekoorlijk
en amusant. Maar de gewrochten van ounod,
Rossini, Meyerbeer en a! het ernstig be
doelde opera-werk vond ik bespottelijk en
. onverdragelijk.
Toen werd mij geweezen op het werk van
Wagner. Daar was het genie dat het verbond
tusschen muziek en dramatiek voor goed tot
stand bracht en vasten vorm gaf. Hier was
de vraag opgelost. Met de ontaarde en be
lachelijke opera-kunst, met zijn operahelden
en opera-manieren was het gedaan. Het
muziekdrama was gesticht en de nieuwe
kunstvorm voor eeuwen vastgesteld.
Maar o wee ! dat klopte nu bij mij in 't
geheel niet. Ik ging de voorstellingen geregeld
zien, in Amsterdam, maar mijn ergernis
en afkeer was bij de Wagneriaansche muziek
drama's nog grooter dan bij de ouderwetsche
opera. Ik moest er aan wennen, zei men, alle
nieuwe kunst moet bestudeerd en met
aan.dacht meerdere malen ondergaan worden.
Maar het hielp mij niets. Ik vond de
Wagnerhelden en heldinnen, in hun
salongermanenkostuum, bespottelijke en onverdragelijke
.Kwasten, even gek als de antieken uit het
eerste fransche keizerrijk. En van een har
monisch verbond tusschen muziek en dra
matiek bemerkte ik niets. De drama's waren
slecht, de poëzie was gerijmel, en de muziek,
als het machtigste element, overheerschte
alles. Poëzie en dramatiek verdronken er in
als vliegen in de honig. Daarmee ook tevens
de honig bedervend.
Mijn indruk van het Wagner muziek-drama
schreef ik neer in het artikel Oog en Oor 2)
dat groote ergernis verwekte, maar dat ik
nog ge*heel handhaaf.
In dien tijd bood men mij aan, van Lioba
een muziekdrama te maken. Dat voorstel
was mij zoo welkom als het voorstel om mijn
huis in brand te steken. Misschien zou het
wel een mooi gezicht zijn, maar van mijn
kunstwerk zou niet veel overblijven. Ik voelde
de muziek als een schoon maar greetig en
vraatzuchtig monster, dat alles wilde
overheerschen en aan zich ondergeschikt maken.
De Berlijnsche muziek-kritikus Oscar Bie
y.eide mij eens : doe geen moeite want het
baat u toch niet. De muziek zal ons
ovcrheerschen, wij ontkoomen er niet aan. Poëzie,
dramatiek alles wordt muziek, enkel muziek.
De maatschapij is ontaard en zal in muziek
ten onder gaan".
Nu ! dat wilde er bij mij nog niet in. En
ik deed mijn best om duidelijk te maken, hoe
ik het verband tusschen muziek en dramatiek
begreep en verwachtte. In een artikel Drama
en Muziek" verscheenen in die Schaubuhne"
van 19063) zette ik uiteen hoe ik mij het
zuivere muziek-schouwspel voorstelde. Het
Wagneriaansch muziek-drama noemde ik een
onderlinge moord van poëzie, dramatiek en
muziek. een opera, niets meer, hetgeen
zeggen wil; een onding, reeden voor koomende
geslachten tut glimlachende verwondering
over den wansmaak der tijden. Ja, erger dan
een gewoone opera, omdat het zooveel meer
beoogt en zooveel kostelijkers bederft.
Ik waagde de voorspelling dat binnen vijftig
jaar Wagner's muziek alleen nog maar als
muziek zou worden uitgevoerd, maar dat de
daarmee gedrochtelijk saamgekoppelde
operarommel voor goed zal zijn opgeborgen, lang
overleefd door opera en operette waarvan
Wagner de verbeetering wilde geeven.
Dat kon Wagner niet, omdat hij een muzie
kaal genie was en het muziekale in hem verre
overwoog. Hij was als muziekus, veel te weinig
vizueel artistiek en poëtisch-dramatisch aan
gelegd, om de juiste balans der verhoudingen
te vinden.
Maar ik hield vol, die balans moest gevonden
worden. Ik achtte muziek onmisbaar voor
elk groot en schoon drama. Ik was het eens
met den wijsgeer Schopenhauer die zeide
dat muziek aan al het werkelijke leeven,
aan elk tafereel een verhoogde beteekenis
geeft, en ik wilde die kracht met opzet aan
wenden om den zin van hetgeen op 't tooneel
gebeurt te verhelderen en te verdiepen.
Maar ik hield daarbij vol dat de dramatische
poëzie niet mag gezongen worden. De dichter,
als bouwmeester, ontwerpt het plan en geeft
het materiaal, de taal ; de muziekus geeft
zijn muziekale gedachte, door de dichterlijke
schepping gewekt, tot toelichting, als hoogste
commentaar, als voorspel, als tusschen-ge
voegde gezongen lyriek, koor, lied of recitatief,
maar telkens ophoudend en afwachtend,
wanneer de dramatische handeling, spreekend
begint en zich dus streng in eigen muziekale
sfeer begrenzend terwijl de beeldende kunste
naar zorgt voor decor, kostuum, en verlichting,
en de histrionische kunstenaar de dramatiek
naar eigen opvatting uitbeeldt. Zóontstaat
iets groots en maciitigs, waardig een
overweegende plaats te bekleeden in hetgeestelijk
leeven van een volk 4).
De twee tooneelvoorstellingen met muziek,
die min of meer met mijn opvatting overeen
kwam, waren de Midzomernachts-droom,
met de muziek van Mendelssohn, door
Reinhard te Berlijn en door Dr. Royaards te
Amsterdam gegeeven, en het drama Nero",
van Stephen Philips, te London opgevoerd.
Ik zelf poogde natuurlijk ook te werken in
de door mij bedoelde richting. In het voorwoord
van het drama Minnestral" wordt
aangegeeven hoe ik zou wenschen dat de muziek
hier met de dictie samenwerkte.
Muziek en gesproken woord moogen elkaar
in het muziekale tooneelspel niet vervangen,
maar behooren elkaar af te wisselen in
diervoege, dat de muziek van het onzichtbare
orkest alleen dan klinkt wanneer er niet ge
sprooken wordt, of ten minste de dictie
nimmer overstemt of onduidelijk maakt.
Vór het opgaan van het scherm bereidt
de muziek den toeschouwer voor, en zoodra
het tafreel zichtbaar is geeft ze het karakter
van het geziene weer, de schoonheid en de
beteekenis er van verhelderend en versterkend.
Zoodra het spreeken begint verstomt ze of
begeleid zeer zacht, zoodat goed wordt ver
staan wat gezegd wordt.... Wat heeft men
aan woorden die enkel zangklanken worden?
Dit is de taal schenden en vernielen 5) ....
Iets anders is het waar het geldt het
lyrisch lied en het koorgezang. De dichter
bedoelt deeze als gezangen, en de woorden die
hij geeft, zijn slechts een deel van het
volkoomen kunstwerk. Een lied of koor moei gezongen
worden, en krijgt zijn hoogste effect dooi
den zang. Waar dus in een tooneelspel ly
rische gedeelten of kooren voorkoomen, daar
gaat de orkestmuziek mee, maar daar is
dan ook geen actie, maar stemming of be
schouwing.
Zoodra echter de dramatische handeling
weeder voortgaat, daar treedt het zuiver
muziekale element terug, keert als 't ware
in tot haar eigen domeinen en laat den mensch
aan 't woord. Zoodra de meiiseheliike
spreekstem weeder rust van den strijd der driften
komt de boovcnmenschelijke taal der muziek
en verlicht en beschouwt, en tint al het ge
beurde en geziene met den steiiimingsgloed
uit eigen sfeer (i).
Nu ben ik helaas ! niet gelukkig geweest
in de verwerkelijking van mijn
mu/iekaaldramatiselie plannen. Voornamelijk door ge
mis aan krachtige meewerking in die dingen
waarin ik incompetent beu, muziek en regie.
Ik vond nog geen directie die mijn bedoelingen
deelde en iu het eindlijk succes geloofde. In
Berlijn is IJsbrand opgevoerd met de muziek
van Cornelie van Oosterzee. Deeze opvoering
voldeed aan mijn wenschen, maar het muzie
kale gedeelte is te klein om een schoon
eevcnwigt te vormen. Hetzelfde geldt van don
Torribio, waarvoor een Amsterdammer, de
heer Pra'ger, muziek verschafte, maar dat
kon niet doorgaan voor een ernstig muziek
drama. Het meest nog heeft aan mijn bedoe
ling beantwoord de oopenhicht-uitvoering
van Lioba, onder de voortreffelijke leiding
van den heer de Witt-Hubers, en met de
muziek van den heer Landréte Rotterdam.
De opvoering was in alle opzichten geslaagd
en vond een dankbaar publiek. Maar het bleef
bij n opvoering door dilettante:!.
Later kwam de oorlog en trok een dikke
streep door alle reekeningen. Maar men moet
teevens erkennen dat die oorlog het tempo
van veele hervormingen aanmerkelijk heeft
versneld. En de vijftig jaar die ik aan het
Wagnerisme gaf, zulen er wel minder worden.
Niets van het voor 15 jaar gezegde behoef
ik terug te nemen. De opera en operette
leeven nog. Maar er zijn belangrijke teekenen
van heilzame omkeer.
En wat ik nu door Dr. Royaards heli /.ien
volbrengen in den Stadsschouwburg, dat
verheugde mij in hooge mate, omdat iiet na
genoeg geheel beantwoordde aan mijn inner
lijk gevoel en dramatische bedoeling. En nu
is dit vooral voor mij zoo gewigtig, dat ik
Electra de eerste maal zag, zander muziek
en toen vrij koel bleef. Ik /ng veel moois,
maar werd niet diep getroffen. Maar de
tweede maalop den 12den deezer maand, zag
ik Electra met de muziek en toen gebeurde
ook werkelijk het verwachtte, dat ik geheel
meegesleept werd en het woord prachtig"
mij dwingend op de lippen kwam.
Hier was de eevenwigtige, harmonische
samenwerking en door deeze schrikkelijke
uitbeelding van de Vloek van het
Atridengeslacht woei de dramatische wind van vrije
grootschheid, die den toeschouwer niet neer
drukt - zooals de Ibsen-stukken maar
verfrischt en verheft. Ik zag niets belachelijks
- waar ik zonder muziek wél neiging tot
glimlachen had. Ik zag een e;rootsch geheel,
van de snperbe en geweldige vrouw die Magda
Jansen ons te zien gat', tot aan de geelbruine
slaven, de autochtonen, waarin het blonde
en blauwoogige 11-Henen-volk zijn noodige
en natuurlijke onderworpelingen vond. En
de muziek sprak tot ons, toeschouwers,
zooals het koor in de oude speel-wijze tot de
\iheneis sprak. De muziek verduidelijkte
alles en wond zieb als een leevende macht
door al die vreeselijke aardsche verwikkelingen
heen. En als er gesproken werd, sprak de
muziek mee, maar discreet, als zelve be
nieuwd wat nu volgen zou. Terwijl aanvang
en slot in de verheeven-beschouwende stem
ming ons bracht, die het afgrijselijkeste doet
verdragen door het geloof aan een Goddelijke
gerechtigheid.
Ook de expressieve dans van een der vrou
wen stoorde niet, door de macht der muziek.
Het was duidelijk voor ieder wat die
vrouw dreef en wat ze wilde zeggen, zij en de
muziek spraken het zuiver uit, zonder woorden.
Maar de schoonste taak voor de muziek
gaven toch wel de momenten van zwijgende
aandoening, zooals dat, waarin Electra haren
geliefden broeder vindt. Daar is het gesprooken
woord machteloos, maar de muziek in vol
heerlijk vermoogen.
Die Electra-opvoering, geheel door
Hollandsche kunstenaars, is een groote gebeurtenis
in ons cultunr-leven.
E H f: D F; R i K v A N E i: D i; N.
1) O. a. in Johannes Viator, eerste ed. pag.
341 vgl. en Studies, 5e reeks, pag. 104.
2) Studies, 5e reeks, pag. 103, Nov. 1905.
3) In 't Hollandsch herdrukt in Studies,
5e reiks.
4) Studies, 5e reeks, pag. 12ü.
5) Minnestral, uitg. 1007 voorwoord. Voor
de Broederveete heb ik ook een scenario
gemaakt met mnziekaanduiding.
i>) Minnestral, voorwoord.