Historisch Archief 1877-1940
5 Febr. '21. No. 2276
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
EL S T
U
N
QE1MBRANDTPLEHN -4
" IXTERDAM
HANOrft VLEUGELS
Koninklijke Meubeltransport Maatschappij
DE GRUYTER & Co."
Gevestigd sedert 1881
AMSTERDAM
Fr. v. Mierisstraat 90
Tel. Z. 822
DEN HAAG
Westeinde 48
Tel. H. 2924
ARNHEM
Parkstraat 52
Tel. 61
VERGUIZINGEN
Bergplaatsen voor inboedels.
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop In het OOSTERPARK te
Lage prijzen, mooie wegen,
electr. licht, water.
N.V. Maatschappij tot Eiploit. vin Het Ootterpirt
Dii.). l. STOIMANS S M SCHULZ
Tel. Int. 38 & 48
FLICK's
BOOMSCHORS
Hit fliiiiiiiurd
Fibrlkui
KOUDE!
Is Chocolade In een
vormenvan een samen
stelling als In geen
ander Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN S»AAK!
EIVEI USP1I FUCI ? Opiirlikt 1741
liflniniiliri iutird
Spoors
WA spoorjr_ Culemborq
?liülül
HEEIEH MODE-ARTIKELEN
; HEERENSTRAAT12.GRONINGEN |
l Telefoon 1083 l
COMPLETE 5ODTEERING
NIEUWSTE - MODELLEN
ZooWEL'lN HET EENVOUDIGE ALS LUXE GENRE
KETTNEPL-AMJTERPAM UfDJÈCHt
MtlLI&EWEG CHOORSTRMT
HILVERTUM
STATIONSPLEIN
EllllllllllllllliauillllllHHIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIlIllllllllllllllllllllllllMIIMIIIIIIIIIMIIIIIIHIIIIIIllllllllllllllllllllHIUIIMIIllMMI.
[ STARK'S OXYDOL" ;
i (CHLORAS KALICUS TANDPASTA) [
L Vmn. STARK & Co. - Clumltclu Fabriek 'i-HABT', '«-OravMihag* | f
lj^mitM<IMilllMMMttMMm»H«MHII*miMMtmiMmiH1lll*MlllltMM«MMmitllHIMHHItnmittnHIMmtlMt««ltllllHt5 f
Zijt U van plan in Wassenaar te gaan wonen?
Zoo ja, schrijft ons hoeveel bouwgrond U zoekt; of U
duinterrein, bosch-, vlak of ander terrein wenscht.
N. V. Expl. Mij. RIJKSDORP"
SCHOUWWEG 34 WASSENAAR
IIIIIIHI1IIIIIIIIII
IIIIIIIII1IIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIU ?ftlllllllllllllllll, IIIIIIIIIIIIIIII
postw' bij RIËNTS
BALT- Haa8-
Monden schrift-
ondSnilschnit RIENTS
Zelfond. 98 Gent fr.
In den Boekh. en na
Geregeld moet ik met Uw stenografie ook
Engolsche dictaten opnemen."
(w.g.) Mej. E. te R.
m
SPECIALITEIT
in
| KRlMPVRIjE l
l
GEZONDHEIDSONDERGOEDEREN
f
fëO
*
' HET
M '
?H
Nederlandsch Fabrikaat
TRICOTHUIS
AMSTERDAM
HAARLEM
fteg. Breestraat 35 Gr. Houtstraat 143 yg
TEL. MOORD BOOS, TELEFOON 146&
ff.
20 LEIOSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
HAAR MAAT
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 6.25 per half Jaar
IFIATI
ipen
cfinport
AUTOMOBIELEN
in alle modellen
uit voorraad
leverbaar.
De Importeur:
J.LEONARDLANG
imiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiii
HET ROODE LAMPJE II
VAN GOED EN KWAAD
Signifische Gepeinzen
(28). Vreugde, de hoogste Oods-vreugde,
moet gebooren worden uit pijn en ongemak.
Hoe kunnen wij dit beeter verstaan ?
Wat maakt het ons waarschijnlijk ? Wij zien
lijden en smart ooveral, als een feit. Maar in
ons rijst steeds de vraag : is het wel noodig,
en waarom ? Kan een almachtig Schepper
niet een waereld maken, waarin het leelijke,
pijnlijke en slechte niet voorkomt ?
Het antwoord is eenvoudig, maar ondanks
de eenvoud en de volkoomen afdoendheid,.
blijft het voor den vrager onbevreedigend
omdat hij een mensen is en uit menschelijk
gezichtspunt schouwt.
Men onderzoeke signifisch deeze woorden
pijn", kwaad," leelijkheid" en men
zal bevinden, dat het niet anders -zijn als
wegwijzers, die een richting aanduiden,
welke de mensen heeft te gaan om tot zijn
einddoel te koomen. Die wjjorden en begrippen
vooronderstellen een zoekend, steeds veran
derend menschengeslacht. Vanuit een ander
beschouwingspunt gezien, is het kwade eeven
noodig als het goede, omdat beide samen
werken tot de volmaakte Harmonie, tot de
volkoomen odsvreugde. Maar wij menscheu
voelen het kwade als afschuwelijk, onnoodig
en verwerpelijk omdat wij den weg nog zoeken
en de gansche Harmonie niet kunnen begrij
pen. Het kwade is noodig voor ons, om ons
af te schrikken en op den juisten weg ter vol
making te leiden. Het is de onmisbare keer
zijde van het goede.
Het kwade insluitend waan, leugen,
zonde, leelijkheid, smart is datgeene wat
wij niet willen, en dat ons dus in tegenge
stelde richting drijft. In de richting van waar
heid, deugd, schoonheid, vreugde.
Maar zoodra wij eenmaal zijn aangeland
dan is dat drijven onnoodig geworden, en
dan voelen wij het niet meer als hinderlijk
en ondragelijk, dan bemerken wij dat het
nuttig en noodig was.
Om dit te erkennen, moeten wij ook besef
fen, dat ons beschouwingspunt veranderen
kan, en steeds verandert. Wij hebben de
wonderbare eigenschap, deeze verandering te
kunnen bemerken. Wij neemen waar, dat
de waereld ons iederen dag anders voorkomt,
dat wij groeven, ontwikkelen, wijder schouwen
en dat wat wij heeden ontwaren verge
lijken wij met hetgeen gisteren ons bood,
en met wat morgen ons brengen zal.
Dat noemen wij toenadering tot God ; en
met recht, walmeer wij onder dien naam het
hoogste geluk en de zuiverste harmonie en
volkoomenheid begrijpen.
Illlllllllllllltllllllllllltllllllllllllllt
Gedaponeerd Handelsmerk
Dit mark op Uwe
rookartikelen garan
deert U kwaliteit.
VOOR ENQROS:
IAK AARNOUTSE
DEN HAAG
En eeven als het kwade zijn beteekenis
verliest door ons stijgen op een hooger
beschouwings-punt zoo wordt ook de smart
tot vreugde, als wij, de tweede tendens
volgend, tot de Goddelijkheid naderen.
Voor de martelaren was het lijden een
verheeven vreugde en veelen onzer zullen
uit ervaring weeten, dat men in heevige
lichaamssmart toch voldoening kan gevoelen.
ledere moeder, die gebaard heeft, weet het.
En Michel-Agniolo zeide het teegen 't eind
van zijn zwaar en lang leeven, dat hij geluk
kig was in en door zijn smarten.
In lichaamspijn gelukkig zijn dat hebben
veelen getoond te kunnen, wanneer hun
gemoed vreedig en rustig was.
Het zwaarst is, voldoening en vreede te
gevoelen in de vreesselijke hel der melancholie,
het vagevuur van naargeestigheid en twijfel.
Maar ook deeze voldoening is altijd bereik
baar als wij goed begrijpen, dat wij de
eerste tendens, de natuurlijke begeerte,
moeten teegen gaan en verloochenen. Uit
die verzakingssmart stijgt dan de Gods
vreugde op, als uit het groenende land de
blanke stille dauw, die het zeegent en beschut.
t
(29). Ik stond op het verlaten kerkplein
van Chartres, en keek op naar de kathedraal,
die voor mij oprees in de blauwe lucht, met
haar weelderige sieraden van steen, oud
ivoor-kleurig, rank en sterk een machtige
bloem van wijding en heiligheid,
ontbloeycnd op vruchtbarcn geloofs-grond.
Het was doodstil in het kleine stadje,
een heete zoomerdag. Alles zweeg als om de
plechtig-zware en machtige taal van het
stecnen gewrocht niet te stooren.
De kleine menschengroep, voortleevend
rond dit wonderwerk, had haar schoonste
woord gesprooken in steen. Nu zweeg ze stil,
zich koesterend in de zoomerzon en eerbiedig
haar werk opdragend aan de Macht wier
zeegen zij bij 't bouwen in zich had gevoeld.
En iederen zonnedag straalt weer het
fonkelend licht oover het gevaarte, aan de
oogen van vreemden het heilige besef
ooverbrengend dat de bouwers bezielde.
De toorens wijzen p en streeven hoog in
blauwe ver-ijling het felle licht omsluit
dit groote sieraad der aarde binnen is
koele sclieemering. Dan heft dreunend klok
gelui aan en verdrijft alle onheilige machten
en gedachten uit dit gebied van vroome aan
bidding.
Ik stond midden op het stille, verlaten
plein, alleen opstarend naar omhoog.
En het licht drong dór tot in mijn innigste
lijf en ziel. Ik voelde hoe het heete Licht
mijn gansche lichaam doorboorde en vervulde
met ongekende sterkte.
Toen begreep ik Goed en Kwaad.
De ongeloovige vraagt : Waarom is er
kwaad, en wie deed het ontstaan" ?
Maar het Licht antwoordt hem, en zegt :
Wie het Licht kent, vraagt niet waarom er
Duisternis is."
Het Licht is begeerlijk - en wie naar de
reeden der Duisternis vraagt, erkent de begeer
lijkheid van het Licht.
En wie de begeerlijkheid van het Licht
erkent, erkent de noodzakelijkheid van het
Duister, als niet-Licht.
Licht en Duister zijn de symboolen van
Goed en Kwaad.
Duister is de afweezigheid van Licht, en
de waarschuwende stem van het Licht roept
elk mensch, ook den ongeloovigsten.
Niemand kan het Licht verloochenen,
ook al tracht hij het te doen door woorden
van twijfel.
De afweezigheid van Licht is nooit vol
koomen, maar de volheid van het Licht
is volkoomen.
Ooverpeins de woorden Licht" en Don
ker," in signifischen ernst en diepte.
Zij bewijzen U, dat ij, zelfs onweetend
en onwillend, aan Gods weezen en goedheid
gelooft.
Want het Licht is]Richting : Richting naar
Volkoomenheid.
Het Licht is geen ding, geen zaak, geen
stoffelijk feit. Het is een symbool, het is
een stem, die een woord spreekt.
Het Licht zegt : Volgt mij, en zoekt mij
omdat gij weet, dat ik begeerlijk ben. Gij
toont het te weeten, door mij Licht te noemen
en niet Duister."
Het Licht doordringt alle schepselen. Het
is nooit geheel afweezig.
Zoo bereikt en doordringt Gods liefde alle
schepselen, zij is nergens niet.
Het goede wachten wij in volkoomenheid,
maar het kwade is nergens volkoomen.
Wie is zoo dwaas, dat hij het bestaan van
Richting ontkent in ons weezen '>
Ook het woord Richting" beteekent een
symbool. Want Richting presumeert ruimte,
en onze ziel is ruimte-loos.
Maar ieder begrijpt dit symbool. Een macht
is er, waardoor ons leeven, onze ziel en al
ons doen en denken gericht wordt.
Van Duisternis tot Licht, van Haat tut
Liefde, van Kwaad tot Goed, van Waan
tot Waarheid, van onrein tot rein.... dat
alles is wijzende Richting.
En in de koele sclieemering van ons wei
felend weezen wenkt het lichtende roode
Lampje, het symbool der altijd brandende
en de goede richting wijzende Liefde Gods.
(30). Zoo klein als het vlammetje in het
Roode 'Lampje is -- zoo roept het ons toch
eeven als de groote zon. Het is hetzelfde
licht, hetzelfde vuur, waarmee - de zon ons
zeegent. Alle vuur, allle Licht der Aarde
komt van de zon, en het kleine vlammetje
in het veelkleurig belichte scheemergewelt'
is de menschelijke ziel, nog opgeslooteu en
zwak, terwijl daarbuiten de oneindig veel
grooter zon alles verwarmt en verlicht.
Maar het is hetzelfde symbool, ons richtend
met dezelfde krachten.
LAUSANNE-PALACE
FAMILIE-HOTEL VAN DEN ALLEREERSTEN RANG.
Prosp. en inl. Reisbureau LINDEMAN, Den Haag, Arnhem, Groningen, Utrecht.
En wij weeten,[hou al het wondere samenstel
der schepping verbonden is door de zwaarte
kracht. Ook deze is een symbool van Gods
al-doorstroomende, ooveral werkende Liefde.
Licht" schijnt mij toe wel zichtbare
zwaartekracht" ie mnogen heeten.
(31). Wie de twee voorige paragrafen
goed geleezen heeft zal begrijpen, waarom
wij zonde als zonde en smart als smart moeten
gevoelen. Maar de blinden blijven natuurlijk
blind en de dooven doof. Zij zijn nog te zeer
in de eerste tendens gevangen.
Een Heelal zonder zonde en zonder smart,
zou zijn als een orkest waarvan alle instru
menten maai' n toon en hetzelfde geluid
gaven. Als een schilderij met maar n kleur
en zonder schaduw. Als een waereld, waar
alles eeven licht was, waar alle zwaarte
kracht tot eevenwigt en tot stilstand was
gekoomeii.
Dus de volstrekte Dood.
Zulk een waereld leeft alleen als een fan
tasie-beeld in de voorstelling der kinderen,
jong en oud. Ze droomen van een Paradijs
met enkel deugd, waarheid en vreede.
O ! als ze er eenige aeonen in geleefd hadden,
hoe hunkerend zouden ze uitkijken naar den
volgenden zondeval de herhaling van
dien zondeval, dien ze op aarde eenmaal zoo
bitterlijk hebbeu verwenscht en vervloekt.
Welk een gedrang zou het zijn om uit het
zondelooze smartelooze vreede-oord het eerst
weer weg te koomen.
De volgende gedachte, hoewel ietwat
fantastisch, is wellicht voor natuurkundigen
interessant.
De zondeval, waarmee de Katholieken den
oorsprong van het kwade verklaren, is het
kosmische feit, dat in de physika genaamd
zou worden een omkeer der onomkeerbare
processen, en de uiterst onwaarschijnlijke
stooring der toeneeinende entropie.
Dit zou een gebeurtenis zijn, die zich rit
misch herhaalde, met ontzachlijk lange
perioden. In dit ritme zouden keerpunten
zijn, waarbij het meest onwaarschijnlijke
gebeurde, daar het in de oneindigheid toch
ook gebeuren moet. Dan zouden de schep
selen verweg, in de verste duisternis van
laag droomleeven, zijn uitgezonden om eerst
langzaam tusschen goed en kwaad den weg
naar het hart van alle Weezen terug te vinden.
Dit is maar een fantastisch denkbeeld.
Maar het is beeter dan dat van een zonde
val, die ns zou zijn geschied van uit een
zondeloozen staat, tengevolge van een sata
nische kwaadwilligheid, die geheel onverklaar
baar blijft, en toch weer op reekeniug moet
gesteld worden van den Almachtig en Alwijs
genaamden Schepper.
(32). Ik was bij Carl Spitteler, den grooteu
Zwitserschen Dichter, die het gewaagd heeft
Anangkè's opperheerschappij te loochenen en
die Frometheus teegenoover Epimetheus
heeft gesteld. En wij spraken oover pacifisme,
oover strijd en vreede.
Toen zei Spitteler : Als een aantal
mensclien een bond vormen, met het doel om
den Dood af te schaffen, en zij koomen bij mij
om mijn handteekeniiig en mijn moreelen
steun, dau zeg ik, Uw Boud is mij zeer sym
pathiek en zal ongetwijfeld om haar hoog
idealisme algemeen worden gepreezen, maar
mijn handteekeniiig en moreelen steun kan
ik U niet geeven eer mij door U getoond is,
hoe de Dood afgeschaft zal worden."
In denzelfden geest spreek ik teegeu
de welmeenende menschen, die een bond
voor den vreede en teegeu den strijd hebben
gesticht."
Ondanks deeze wijze woorden kan men er
zeeker van zijn, dat Carl Spitteler zoo zorg
vuldig moogelijk den Dood uit den weg gaat
en zelfs bekampt. Hij is er trots op, met zijn
75 jaren, ouder te zijn geworden dan eenig
ander Zwitsersch Dichter.
Zoo zal hij ook zeeker den oorlog niet zoeken
of prijzen.
Maar wie, die begrijpt wat ik zeide omtrent
den eersten tendens, en het opgroeven van
planten-, dieren- en menschen-geslachteii,
kan meenen, dat leeven moogelijk is zonder
strijd en sterven ?
De eerste tendens is een verbitterde kamp
tot het einde, zonder rust of genade.
Dat de mensch afkeerig is geworden van
strijd, en verschrikt door de zeekerheid van
te moeten sterven dat is het gevolg van
zijn besef van den tweeden tendens. Die
tweede tendens drijft ons tot ontstijgen aan
den strijd, tot ooverwinnen van den Dood
en tot nadering aan een volkoomenheid,
waarbij de Dood zijn verschrikking verliest
en strijd plaats maakt voor vreede en liefde.
Dus toch een zondelooze heemel, vol vreede?
Ja, voor het schepsel, dat in God is opgegaan.
Niet zoolang het zelfstandig schepsel is.
En wij verglijden gestadig van onzen
schepsel-toestand eerste tendens tot
onzen goddelijker! toestand --- tweede ten
dens
En naarmate wij in dien «overgang vor
deren, worden strijd en haat verzacht, ver
geestelijkt en verijdeld.
Dit is geen fantasie, maar ecu voor ieder
onzer duidelijk tastbaar feit.
DEN HAAG i
VARMOND \
HOUTBOUW
JKANTOOR FBCD08K, hENDOHUAANfiö]
JEN HA,A(j- TCL
LtVtBT DC/VEH.ANCD INZEER K.ORTCN
TUD ALLE HOUTCONSTRUCTIES
AL/
LANDHUIZEN
SCHOOLGEBOUWEN
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN
INLICHTINGEN OP AANVRAAG