Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
12 Febr. '21. No. 2277
RUIZE-PIJMEN
DE TREINEN ZIJN OP TIJD
Jubelzang, ter tijdelijke vervan
ging van het Volkslied
Een forens schrijft ons: De stroom
van ingezonden stukken is gestremd,
de golf van boosheid is gezakt. De
treinen vertrekken weer op tijd. Ze
komen weer op tijd aan." Hbl.
Wien Neerlandsflh bloed door d'aadren vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
Wie 't eeuwige gezeur verfoeit
Der Spoorwegmaatschappij,
Hij stemrn', met mij vereend van zin,
Vervuld van dankbaarheid,
Geestdriftig dezen juichkrcet in:
De treinen zijn op tijd! (bis)
Geen ingezonden stukken meer,
Sarcastisch, fel en bits,
Wij hebben het vertrouwen weer
In onzen spoorweggids.
De cijfertjes, zij liegen niet,
Maar geven zekerheid.
Zoo klinke dan ons daavrend lied:
De treinen zijn op tijd! (bis)
Wanneer de slaperige forens,
Uit 't zoele bed gejaagd,
(Er is waarschijnlijk wil geen mensen,
Die d' arme niet beklaagt!)
Niet langer uren op 't station
Moet wachten, bleek van nijd,
Dan juicht hij, dansend op 't perron:
De treinen zijn op tijd! (bis)
En wie j' ook met den trein verwacht,
Wanneer j' aan d' Uitgang" staat,
Je vrouw, naar wie je hunkrend smacht,
Je brrid, je broer, je maat,
Je partner, je patroon, je klant,
Je goedgezinde meid....
J' hebt geen minuut te wachten, want
De treinen zijn op tijd ! (bis)
Het reizen wordt weer een genot,
't Is niet meer als voorheen,
Toen iedre sneltrein" bitt're spot!
Een sloome boemel scheen.
Wij komen aan op 't juiste uur,
Het treinwee zijn we kwijt,
Hiep, hiep, hoera! voor 't spoorbestuur, «'
De treinen zijn op tijd! (bis) \ ? '$ > . *
C H A R i v A R i u s.
WAARTOE HET GEBREK AAN KOOPVAARDIJ-OFFICIEREN ZAL LEIDEN
Teekening voor ,4e Amsterdammer" van P. van Wagtendonk
KUHSJHAHDEL
JACK H1EKERK vl h Chef Gou f il & Co.
23 & 25a Lange Houtsir.' s-Grarenhage
MEESTERWERKEN VAM DE
17e EEUWSCHE, HAAGSCHE
H FRANSCHE SCHOOL
iiiiiiiiiiiiiiiiiiililiiiilllliliilliiiiil ...
CHARIVARIA
Jacob Israël de H?an voert. In het Han
delsblad een. Nie. Uw systeem van. Interpu.
Nctie in. Waarom ook. Niet? Wij voelen
veel voor deze met. Hode maar. Dan ook
mo. Edig to. Egepa. St!
In de eetzaal van het Algemeen Tehuis
voor Arbeiders te Amsterdam werd ons een
kaart in de hand gedrukt, waarop wij lazen:
Wegens de enorme drukte en om weer
plaats voor een ander te maken, wordt men
vriendelijk verzocht, wie klaar is met eten,
de zaal te verlaten," maar het eten is er goed.
.,Uit het pas geopende museum te
Koningsberg werd een portret van
Immanuel Kant gestolen door Horace
Vernet." (Hbl.)
De dader ligt op 't kerkhof. [ j
OEFENINGEN VOOR DE JEUGD
I. De grootste helft van den Kaad is er
voor." (O. H. C.)
Bereken hel verschil met de kleinste helft.
2. Verlaat uit liet plat-Duitsch:
Wij vonden dit gesprek van veel
interesse." (U. D.)
Dat is de heerschappij der slag
woorden." (H. P.)
Dit is het probleem, dat thans
voorligt." (U. D.)
De vroeg-lente van dat }aar."(E.H.)
Het gouvernement denkt de opvoer
van goederen middels een eigen
prauwvaart te doen geschieden."
(Hbl.)
De illustratie van 't geheel is
nervenloos." (H. D.)
3. Waar ligt de volgende plaats:
Romulus dien kent nog iedereen,
want geen stad is of was ooit zoo
zeer het eigendom der gansche
wereld."
GOEDKOOP WONEN
gem. HEEMSTEDE, buiten da annexatieplarnan.
?Bouwt op Leeuw en Hooft" b/d Haarlem
merhout gemeente Heemstede Lage belasting,
billijke prijzen. Watersport; uitstekend onder
wijs; Centrum van 't land, onder den rook
van Amsterdam. Vraagt volledige inlichtingen.
Bouwterreinen ,,LEEUW & HOOFT",
Halte B auwe Brug Telefoon 6039.
De datief-accusatief constructie
De sociaal-democratische
Raadsfractie zette er alles op om den
geheelen middenstand niet alleen het leven
zuur te maken, maar zelfs te ver
nietigen." (O. H. C.)
Uit ile Hooxesclutnl der journalistiek
Lichamelijk zwak, is hij J vooral
letterkundige." (N. K. C.) \
Na ongeveer een kwartier te heb
ben rondgeroeid werd de drenkelinge
gevonden," (O. 6' W.)
Welwillend tegenover iedereen, was
men steeds verzekerd bij hem een
gewillig oor te vinden." (U. D.)
Sound bet ekent dat een paard
gekeurd kan worden door ei n bevoegde
persoon en geen gebreken voor den
dag treden." (Paardensportbl.)
,.Ik weet heel goed dat het geen
reden is, omdat een schatrijk meisje
niet het geluk heeft gehad de zuster
ziel te ontmoeten, dat de schatkist
van haar rechten op haar afziet."
(N. R. C.)
Op de glibberige pjc.cn der beeldspraak
Zij had haar stem in focus ge
bracht met de resonans der zaal."
f-v. R. c.)
Voor een dergelijk luchtkasteel de
pen op te nemen leek mij een al te
onvruchtbare strijd tegen windmolens
en ik zweeg." (O. H. C.)
Wie in kleinen kring eenoog koning
wordt, en daaruit zich niet ontwortelt,
blijft abnormaal." (Onafh. Wbl.)
Op f e steile trappen van vergelijking
De stijging van het belastingprocent
is steeds grooter dan in bijna geen
enkele andere gemeente." (U. D.)
Geen categorie mag er meer aan
spraak op maken als juist de kun
stenaars." (Rapp. Kti'-stenaarsverv.)
Beide schilderijen zijn het meest
veilig in het museum. De meest
groote musea." iHa'au)
SSB L R N C H E
ClCRRETTES
CORRESPONDENTIE
Wil de heer ]. W. Bloem zijn adres
opgeven ?
LEZINGEN OVER BERGSON
De meest oorspronkelijke philosoof van
dezen tijd, waarschijnlijk eender grootsten die
ooit hebben geleefd, is in Nederland nog
weinig bekend. Het is bij ons helaas gebrui
kelijk te zeggen, dat alle philosophie nutteloos
is, en niet van dien aard dat men er verder
mee komt".
Te Parijs leeraart echter sinds lang een
reeds 6Ü-jarig wijsgeer die de groote en
goede kunst van het denken geheel vernieuwde;
die zijn aandeel heeft in wording en groei
eeuer nieuwe litteratuur; die zelf een taal
voert, vol van klank, breedvloeiend van
golving, verzadigd van onvergetelijke beelden.
jaren en jaren al schrijft deze man boeken
die de wereld doorgaan in vele edities, en
spreekt voor zalen vol hoorders, luid klappende
hoorders en sti' napeinzende, hoorders die
met hem dwepen en anderen die hem zwijgend
danken. Deze laatsten zijn hem het liefst, en
het geparfumeerd en luidruchtig publiek dat
om hem met eigen auto's naar het College
de France komt, verdraagt hij slechts omdat
een professor aldaar nu eenmaal niemand
ter deure kan wijzen.
Ik spreek van Henri Bergson en ik spreek
van hem te weinig. Hoe zou ik in dit kort
bestek uitleggen wat hij meent van wilsvrij
heid van verhouding tusschen lichaam en
ziei van doel en aard van het leven ? Hoe zal
ik hier duidelijk maken waarom hij Instinct
en Intuïtie in alle zaken des levens en ook
in de wijsbegeerte stelt boven het Verstand ?
Lange redenen zou ik behoeven om hem te
verdedigen tegen de ik voel het reeds
bij mijn lezer opkomende bedenking, dat dit
ontkenning beteekent der wetenschap, die
immers verstand allereerst zou eischen. Lange
uiteenzetting ware noodig om Henri Bergson
te doen zien als een echt wetenschappelijken
geest, d.i. als een intuïtief schouwer toegerust
met een ongewoon krachtig verstand om
hem te toonen als een denker en dichter in n.
Ik zal 't niet beproeven en 't is ook
onnoodig. In den loop van deze maand worden
te Amsterd; m, te .Rotterdam, Den Haag,
Utrecht en Groningen reeksen van lezingen
over Bergson gehouden door iemand die
daartoe bij uitstek bevoegd is. *) Bewonde
raar en jonger vriend van den denker, is de
heer R e n Gillouin tevens een goed
litterair en philosophisch criticus. Behalve
een boekje over Maurice Barrès en twee
bundels essay's waarvan n door het
Institut bekroond werd publiceerde hij een
belangrijk werk over zijn meester in het den
ken : La Philosophie de M. Henri
Bergson (Paris, B. Grasset). De uiteen
zetting van Bergson's philosophie die daarin
vervat is, zal voor ieder ontwikkeld lezer
begrijpelijk blijken; zij heeft ook zelfstandige
waarde, want zij is boeiend als een drama,
zij geeft, ofschoon discreet, schrijvers eigen
meenin? hier en daar aan en ze is met een
gloed geschreven die goed doet. Uit dit boek
straalt een licht dat niet allén licht is,
maar ook een warmtebron.
Er is alle reden den heer Gillouin te gaan
i'.ooren.
J O HANNES TlELROOY
*) Georganiseerd door Nederland-Frank
rijk", Volksuniversiteit in den Haag en Cercle
Francais de l'Universitéd'Amsterdarn doch
ook voor buitenstaanders toegankelijk.
iiiiiitiiiiiiiiimiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiM
Hofleverancier - Amsterdam
ULIEISTIUT 218 -:- V1LIEMSPARIIU 8
TEL NOS. 2040-1881 - TEL Ito. 1793 Zuid
KOUDE EN WARME SCHOTELS
C.B. v.B O HE ME N
^Speciaal Schilderijen-Restaurateur
L HELMERS5TRAAÏ 0709 den HAAG.
DOOR
Mr. C. P. VAN R O S S E M
(met teekeningen voor
De Amsterdammer''
van Is. van Mens)
Victor Vleghel had een prachtig zakenjaar
gemaakt, hij was buitengewoon in zijn nopjes
en zijn vrouw Amelie, die veel van hem hield,
verheugde zich eveneens.
Derhalve kwam ze met een wensch
aanaragen dien ze reeds jaren in stilte had
g?koestera.
Ze wenschte geschilderd te worden, ge
schilderd voor het huidige, maar bovenal voor
het nageslacht. En een ieder begrijpt wat oen
vrouw zich daarbij denkt.
Vleghel had niet neen" gezegd, slechts had
Hij haar gevraagd of ze ook een schilder op
het oog had. Waarop K het antwoord schul
dig bleef.
Nog nimmer had ze een schilderijen-ten
toonstelling bezocht, namen kende ze slechts
als klanken die geheel aan haar belangstelling
voorbij waren gegaan. Ja, vreemd genosg,
had ze bij de stille overpeinzingen van haar
wensch nooit aan den schilder gedacht.
Met haar geestes-oogen had ze immers
/.elf altijo. geschilderd : een groote, statige
vrouw met een enorme grandezza, het blanke
vleesch van den hals, diep ingesneden, als een
openbaring van pracht en weelde, de oogeu in
hoogmoed opgeheven, de lippen beheerscht en
beheerschend, de vingers als langgerekte ivo
ren kostb?arheden op het zwarte kleed ge
legd, haar lievelingsschoentjes van]/78.
en het laatste model van Jenny precieselijk
gefotografeerd en het geheel in een onverwoest
bare jeugd van negen en dertig jaar.
Het levende model paste zich niet in alle
opzichten aan dit voortreffelijk vizioen aan.
Ze was zeer zeker nog een goed geconserveerde
vrouw voor haar leeftijd, maar de negen en
dertig lentes lagen reeds tien jaar achter
haar. En deze laatste twee lustra hadden haar
toevallig niet verjongd.
De groote distinctie, die ze zich toeschreef,
was van eigen maaksel, waaraan de gedistin
geerde natuur weinig aandeel had. Ze had
het zich aangepast als een nieuwe japon en
aangezien ze hare japonnen slecht droeg,
droeg ze ook haar distinctie lang niet voor
beeldig.
En wat nu den weelderig blank gedroomden
hals betreft, ook dit was slechts een schoone
illusie. Ze haüeen hals, zooals er honderden
vrouwelijke vaderlandsche halzen zijn, een
brok roze-rood bespikkela vleesch, vettig op
gezet en onbescheiden rondend boven het
corset.
Het model van Jenny echter en de schoen
tjes van / 78. beantwoordden geheel aan
het voortreffelijk beeld, hetwelk ze er zich
van had gedroomd. Deze waren in alle opzich
ten waard geschilderd te worden.
De echtgenoot had geen neen" gezegd en
een liefhebbende man die zwijgt stemt altijd
toe.
In principe stond derhalve vast : ze zou
geschilderd worden.
Met geen mogelijkheid had ze een enkelen
portret-schilder bij naam kunnen aanwijzen.
Slechts kende ze de Haas en Erelman, van
vvien ze twee stukjes in haar salon had hangen,
een viertal koeien 'en een viertal paarden.
Leefden ze nog? j
Ze wist 'het niet. Maakten ze ook portret
ten? Ze wist het evenmin.
Op zekeren dag vertelde ze het groote
geheim aan enkele vriendinnen.
Wat ecu zaligheid zuchtte Louise van
Genemuyden geschilderd te worden en dat
in een duur model van Jenny ! Zalig !
Als ik me liet schilderen fluisterde
Madeleine Beirerna dan zon ik iemand
nemen die me reusachtig zou flatteeren.
- Dat doen de moderne schilders niet
--zei Marie Vicx ze schilderen je nu eenmaal
zooals ze je zien.
Nonsens viel een andere vrouwelijke
stem in Je moet ook niet zoo'n echten
schilder hebben,maar een man van beschaving.
Een gentleman, die schildert, flatteert onbe
wust elke vrouw.
Hiermee waren allen het eens. Er inoesl
voor Jeanne een gentleman-sehilder gevonden
worden, een man van de wereld, die een vrouw
op haar waarde wist te bepalen. ! ;
Het was ten slotte Jeanne de Seimer die het
beslissende woord sprak, i | i
Haar broer had een vriend die den laatsten
tijd als portrettist veel werd genoemd en toch
een man van heel goeie fainile was. Ze noemde
z'n naam : Emile van Voorst tot Balleni en bij
het hooren van dezen bekenden familieklank
ging er dadelijk een gemompel van goedkeuring
op. Er waren er zelfs twee die z'n naam als
schilder wel eens meenden te hebben gelezen.
Wat z'n werk waard was wist geen der aan
wezigen ! Doch aangezien het iemand van
werkelijk goede familie was, bleek het ver
trouwen collectief en ongeschokt.
Nog dien/elfden avond gaf Jeanne per
tele,foon het gevraagde adres op. Een uur later
J ?*' verd door Amelie persoonlijk een brief gepost
]( vaarbij o.e gelukkige artiest wen verwittigd
Jat z'n diensten werden aangezocht, met
op^ i»ave van den prijs. !
~ Hierop werd gecorrespondeerd, over en weer.
"'De prijs was bepaald, data en uur waren
afgesproken, de komst van den schilder kon u e
volgende week worden verwacht.
Eu Jeanne wachtte met spanning. . . .
Wat voor man zou hij zijn, hoe zou hij er
uit zien? Zou hij zich artu'stiekerig voordoen
of zich als een gecultiveerd niensch gedragen?
Zou hij iets bijzonders aan de lunch gebruiken
of een bijzonder .soort van alcohol drinken?
,l.)e eerste ontmoeting had plaats en deze
was voor Amelie gedeciueerd een tegenvaller.
Ze had zich iu stille verwachting een aristo
craat gedroomd, en ze zag eeu soort niensch
binnentreden waar ze au fond een groote
minachting voor koesterde : den artiest.
,Ilij droes een t'linveelen huisje, lompe schoe
nen,een slap boordje en lange omhoog stuivende
haren. Ze hield uu eenmaal niet van dit soort
menschcn : een man die niet gek'eed ging, ge
lijk een ieder ging gekleed, een man die niet
minstens ns in de maand zijn
haren liet knippen, oordeelde ze
burgerlijk, ja zelfs een beetje
vieserig.
Ook z'n optreden beantwoordde
geenszins aan den naam dien hij
droeg. Hij had iets uugegeneerds,
iets on-sociabels waaraan ze aller
minst gewend was. Van te voren
.had ze een heel lijstje van aan
wijzingen in haar gedachten klaar
-"gemaakt. Haar model van Jenny
j*en haar schoenen van /
78.---aïmoesten letterlijk gecopieerd
vvor"~den, de gewenschte distinctie had
... ze in ecu tactvolle omschrijving
neergelegd en haar zit-houding op
'r den nieuwen chesterfield, voor den
spiegel nauwkeurig bestudeerd.
' "' Ze voelde zich echter zoo weinig
met 'm op haar gemak dat alle
woorden haar op de lippen bestier
ven. Hij vroeg haar niets, wachtte
niets af, hij had in de kamer rond
gekeken en haar in eeu stoel
neergeplant dien ze zich nooit voor dat
doel had gedacht.
En daar zat ze. Innerlijk buiten
gewoon ontevreden over ie wijze
waarop alles zich afspeelde. Slechts
z'n 'mededeeling dat hij een paar
dagen geienen de oude douarière
Tueker in eeu laatste séauce had
afgewerkt, stelde haar weer eenigszins gerust.
De oude douarière was immers iemand van
bijzondere distinctie en het feit dat ze zich
aan dezen man had toevertrouwd, was zeker
wel een hoopvol feit.
Toch liet de sympathische toenadering nog
altijd op zich wachten.
Z'n conversatie was een conversatie die ge
heel buiten haar gedachten-sfeer lag. Hij sprak
haar over de moderne richtingen in de kunst,
en ze interesseerde zich niet voor kunst. Hij
sprak haar over de sociale problemen van
dezen tijd en ze deelde hem dadelijk bij de
Bolsjewieken in. Ze zweeg derhalve en hulde
zich in ongenaakbaarheid, gelijk een koningin
die niet wenscht af te dalen tot het vulgus.
En hu, die dadelijk wel had aangevoeld de
holheid 'en oppervlakkigheid van heel haar
wezen, schepte er behagen in haar telkenmale
aan den tand te',voe!en en zich inwendig te ver
maken over de groote pose die op niets dan
burgerlijkheid 'en onhandigheid steunde.
Hij kende dat soort vrouwen, de brave
Hollaudsche matróne, in n of twee geslach
ten tot de groote weelde opgekomen, met alle
arrogance van de voornaamheid, als een
goeakoop ersatz.
Zij, van haar kant, voeli.e daarentegen de
distinctie met den dag in zich uitgroeien.
Ze meende zich onbespied, haar hooghartige
morgue steeg in haar gedachten op tot de
grandezza van mie tres grande dame en in
haar fantasie zag ze het schilders-oeuvre reeds
beëindigd als een symbool van alle vrouwelijke
hoogheid en voornaamheid.
Verscheidene malen had ze reeds voor hem
geposeerd. Doch nimmer had ze nog een blik
geslagen op het beschilderde doek.
Pardon had hij gezegd het is niet
m'n gewoonte ooit een portret te laten zien
voordat het is beëindigd.
lederen middag, bij het opbreken van de