De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1921 12 februari pagina 5

12 februari 1921 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

12 Febr. '21. No. 2277 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND BEIERSCHE TENTOONSTELLING PALEIS) VOOR JVOLKSVLIJT WERK UIT OBER BAYERN Beïersche Volkskunst Wilt ge eenige oogenblikken blijheid in het leven zien? Wilt ge voelen het naïeve, ongekunsteld-bekoorlijke van eenvoudige han denarbeid? Gaat dan een bezoek brengen aan de Beiersche tentoonstelling in het Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam. Toch is die tentoonstelling als overzicht van Beier sche kunst, laat ons eerlijk zijn, niet geslaagd. Het niet aankomen der verwachte artikelen moet daarvan de oorzaak zijn. 3Ef is n stand" die naar voren brengt primitief glas-spuitwerk. Daar staan talrijke hertjes, honden, pelikanen en andere beesten in broos, doorzichtig melkwit glaswerk. Dieren, ook vogels, kanarietjes in kooitjes, om te leggen in watten nestjes en bij tijd en wijle te bezichtigen. Want elke zelfs teere aanraking kan aan de fijne uitbeelding schade toebrengen. Een andere etalage brengt duurzamer Beiersche volkskunst naar voren. Doch de expositie daarvan is niet zuiver. Er is tal van Poolsch goed onder. Poolsche knipsels, Poolsche weefsels, die ver af staan van Beiersche opvatting, van Beiersch voelen en werken. Neen, wilt ge het essentieele in het Beiersche boerenwerk zien, wend u dan naar den ,,stand" vanJ.Kunstmann uit Bad Kissingen.Deze toont arbeid uit plaatsen waar de hartader ligt van al wat het Beiersche hoogland geeft. Die stand' alleen is reeds het bezoek aan de tentoonstel ling dubbel waard. Daar ziet ge al het bontkleurige bijeen dat den Beier onontbeerlijk is, dat hem eigen is, in zijn woning en omge ving. Hoe flonkeren en tintelen op al dat hout werk de kleuren in hun warm paars, kanariegeel, fel-groen, steenrood, en toch welk een distinctie in ornamentiek. Hoe rijk slingeren de bloemfestoenen over de deksels der een voudige spanen doozen en der simpele, breed gevlochten spanen mandjes. Het zijn kunstwerkjes in kleinkunst. Zoo genoegelijk om te zien en nog genoegelijker om te gebrui ken, 't Is alles schilderwerk : op hout of spaan, op doek, op aardewerk, op porselein. En overal. glunderen de volle bloemen alsof ze nog een Kast vol weefsels voor de huishouding. Lappen-latafel. Naar Museumstukken Schommelwieg met zuigeling. Kinderledikant. Naar Museumstukken vies. Het is op crémeachtig fond met de hand beschilderd met vol bloeiende rose rozen. Een sobere uitstalling met een rijk effect. En dan is nog de karikatuur, de scherts, in alle vormen en gebruikstukken vertegen woordigd. Daaruit spreekt de jolige Beier. Wer nicht liebt Wein, Weib und Gesang Der bleibt ein Narr sein Leben lang" is zijn devies en hij kerft en kleurt de hartemblemen, hij snijdt zijn grappige kurken, zijn naaldekokers, ja wat niet al meer, en zeker, hij zingt er bij, hij moet er bij zingen, dan eerst vlot den arbeid. Hoe staat de zwaar aangelegde, de nuchtere Nederlander tegenover deze sprudelnde" blijde volkskunst? Luistert: In Mei en Juni van dit jaar zal in het Stede lijk Museum te Amsterdam een tentoonstel ling worden gehouden van woninginrichting, Op die tentoonstelling is aan de Noord Hollandsche Vereeniging tot bevordering van Volkskunst afgestaan een kleine ruimte ter expositie. Zorgvuldig werd door het Bestuur een circulaire saamgesteld, waarop aangege ven staan tal van voorwerpen die menigen goeden huiswerker tot inzending kunnen van de straat daar is toch wat leven,daar blij ven menschen staan. Een kar met groenten en een jongen, die huilt, nee, die grient, zanekerig grient over 'n mand met bossen peentj"s. Dadelijk een belangstellende juffrouw van gevorderden leeftijd, die vraagt. De jongen grient maar door, z'n gezicht krijgt telkens 'n veeg van z'n smerige handen. En tusschen 'n veeg en 'n snik vertelt hij, dat ze hem gesard hebben en ook groente van z'n kar gestolen, twee bossen peentjes. Ze sarren altijd van die school". De juffrouw durft 't aan om te troosten. ,,Kom, kom,'t is niet zoo erg, denk maar aan alle groote dingen,die er in de wereld gebeuren. Ze streelt liefderijk het vuile kwispelende hor dje. De jongen reageert niet op al haar vrierdelijke bemoeiingen. Hij blijft grienen, luidruchtig. Dan neemt de juffrouw wat uit haar beursje en stopt 't ir de hand van den jongen. Zoo, nu niet meer huilen ! Kijk toch eens naar je hondje, zoo'n lief beestje !" De jongen kijkt even tersluiks naar z'n hand, maar zegt boe noch ba. Eei' andere juffrouw, met moderne paedagogische in zichten, schudt 't hoofc, ?.c moet spreken: Nee, nee, zegt ze tot dezen en genen, Ingezonden Waar gaan we heen.-1 In de Nieuwe Gids van September, komt een beoordeeling voor van Jeanne Reyneke over Judith" van Julia Frank. Daarin zegt zij dat de schrijfster van Hartstocht" (ieder weet dat zij dit zelve is) de eerste is geweest die het gewaagd heeft het onderwerp : een jonge man verliefd op een getrouwde vrouw, aan te durven. Dat zij als een vrouwelijke Anton von Winkelried, over de smalle brug ging en al de speren van de critiek heeft opgevangen op haar borst, en dat zij daarmee den weg gebaand heeft voor een heele bende vrouwen die, haar voorbeeld volgend, zich in meer of minder mooie boeken uitspraken over een onderwerp waar vroeger over ge zwegen werd. Jeanne Reyneke beroemt er zich op de baanbreekster voor deze revolutie in de vrouwenwereld geweest te zijn, al moet zij wel bekennen dat in het door haar beoor deelde boek beschrijvingen voorkomen, die op het vulgaire af zijn, waarom zij het dan ook gevaarlijk" voor jonge meisjes noemt. Gelooft Jeanne Reyneke werkelijk dat zij voor Stephan opgaf ter wille van den haar altijd V trouwen Philip. Ik verbeeldde mij toen natuurlijk dat ik gelijk had, het plekje zuivere vrouwelijkheid in mij was al geheel ingekapseld door de nieuwerwetsche begrip pen, maar nu, nu heeft het zich vrij gemaakt, en nu vind ik het mooi en goed dat Maggie aan Stephan antwoordt : Many things are difficult and dark to me, but l see one thing clearly, that I may not can not, seek mine own happiness by sacrifycing others." Verderfelijk zijn in.i. boeken als Judith" en Donker Geluk", zij mogen dan nog zoo mooi geschreven zijn. Van Donker Geluk" haalt Jeanne Reyneke in haar beoordecling van Judith", een zin aan, maar die alleen moet op jonge meisjes al zulk een fataal suggereerenden invloed hebben dat ik daarom het heele boek veroordeel. Mij dunkt, hét is schande zulke boeken te schrijven, zijn talent te gebruiken om zulk ordinair gedoe" zooals een zeer hoogstaande vrouw, dergelijk werk onlangs tegen mij qualificeerde, te maken, in plaats van frissche, gezcnde boeken. Het is te hopen dat Jeanne Reyneke gelijk heeft, en dat met dit boek het verheerlijken van den hartstocht op de spits gedreven is, clan zal misschien daardoor de ergernis van gezond voelende jonge meisjes wakker worden gemaakt, en deze zelven gaan protesteeren tegen boeken als dit. En dan komen wij weer in het rechte spoor, waar wij nu jammerlijk ver van^Jzijn afgedwaald. _JM. E. VAN DE VELD E?P n N A v P E i. 1 v. U KU '4- 1 A A \A 7 guvvi*-ii IILIIOYV^I ivi-i ^w«. ...n*... v....& ? ..~.. nv.*., 11^, /.i-gi z.^ ivi \.i«_/-~ii «_ 11 ft«-ii«-ii, UelUOIl JCdnilU n,CyUCKC WtHKLllJK UcU Z.1J lach nebben vooral t leed op de wereld. ,£e aanmoedigen. Bij honderdtallen werd deze aje luistren wil, dat is nu niet verstandig. zjch daarop kan beroemen? Gelooft zij dat TÜn f*r in hun rn krlnm wa ti wAfwPti H P n TPCfPtl - _?....i _?_ ._..._ ; j *».4 :-_u.::«n'nl1^ r».. ? _._. . i . . . i t _. .. .. . . * .. . . . ,. zijn er in hun rijkdom van verven den tegen hanger van. Dat voelt de Beier, hij heeft zijn kleurenpracht, zijn levenspoëzie, noodig om bladen afgedrukt. circulaire verspreid. Ze werd in bijna alle Nederlandsche kleine en groote plaatselijke in deze jaren staande te blijven. Daarom wordt er gewerkt, hard gewerkt in het Beierenland. De werkstukken worden heinde en ver in andere landen verspreid. Ze brengen de gedachten over van vreugde, van jolijt, van onverstoor bare levensenergie, die zich met kracht ver zet tegen den druk der tijden. Het Beiersche landvolk maakt zijn eigen huis raad. De hoornen daarvoor groeien op eikerf. Zij hebben hun bestemming reeds vór de bijl hen velt. Ze zullen dienen tot hout voor eigen huisraad of het huisraad der dochter, voor de kast waarin haar rijk uitzet opgestapeld wordt in zelf-geweven rollen katoen en wollen stof. De kerk heeft zijn zegen over al dit werk uitgesproken. In de rollen liggen gewijde lap jes, die den echt gelukkig zullen doen zijn. Deze rijk beschilderde kasten met hun ganschen inhoud van vlas,, van wol, van stof fen, de gevulde ladetafels en kisten, zijn alle in 't klein vervaardigd naar modellen uit het Wat is het resultaat : Slechts een twaalftal inzenders(sters) gaven zich op. Daarvan zuilen vermoedelijk maar enkelen dat warme, karaktervolle werk leveren, dat terstond koopers vindt, omdat 't zoo wel dadig aandoet. Volkskunst, goede volkskunst is econo misch een zeer groot volksbelang. Onder goede leiding gebracht, kan ze zooveel wel vaart, zooveel huiselijk geluk brengen. Is dat voor Nederland niet weggelegd? ELI s. M. ROGGE Illlllllllllllllllllllllllllllllllll Illllllllllllllllllllll Van Kinderen EEN GEVALLETJE De school is net aan. Het geluid van de UI l KICIII vcivaaiuieu naai iiiuututii uu nvt . . ~ , ,,4.-«04. Münchener Museum op de tentoonstelling joelende kinderen hangt nog m de straat te zien. Daarnaast staan kleine ledikanten maar als de breede deur van t schoolgebouw tot in het geringste getrouw gevolgd naar met 'n gewichtig? bons is gesloten, dan is groote origineelen. De kinderen liggen er in. ae straat weer dood, saai als altijd. Aan t eind Kleine Mine wier naam in bloem- en ster letters op het beddeschot prijkt, kleine Trlne, ze hebben elk hun eigen laadje onder in het bedgestel. Daarin ligt het klein-kleerengedoe. Klein broerkèligt in de schommelwieg. Als de kinderen op het grasveld gaan spelen nemen zij de wip mede. Hoe vroolijk ziet zulk eendingskeeruit. De kleinen kunnen haar zelf in elkaar zetten. Is 't geen verheugenis reeds op zich zelf, in zoo'n vroolijk kinderpakje op die kleurige wipplank te zweven tusschen hemel en aarde? ? En er is nog meer te zien. Mooie vrouwendoeken, zijden en wollen. Elke welgestelde boer in Beieren heeft zijn eigen koperen stempel en drukt het rijke bloempatroon af op de groote vierkante felkleurige of zwarte lappen. De dracht van den doek speelt een gewichtige rol in het leven der Beiersche vrouw. Zij heeft haar huwelijksdoek, haar rouwdoek, haar Zondagsche, haar daagsche doek. Aan den doek is ook de meer of mindere welgesteldheid van het gezin te onderkennen. Op een der tafels ligt een zwarte roodge bloemde doek. Ze is van waarde, want ze is van zér ouden datum. Op dien doek staat een uitgebreid porceleinen thee- en koffieserWHITE" Vrachtaatomobielen hebben DE wereld-reputatie. Vraagt ons om adressen van White"bezitters. De verstrekte inlichtingen geven U direct aanleiding een White" aan te schaffen. Kostenberekening wordt gaarne vrij blijvend verstrekt. FirmaGebr.NEFKENS, Amsterdam JAC. OBRECHTSTRAAT 26 Tel Z. 2507. De jongen moet naar de school gaan en ver tellen oat ze hem phger, anders doen ze 't morgen weer en als zoo'n jongen zco huilt, dan hebber, ae menschen meelij en geven wa:. Nee, nee, nat is niet goeo. Hij moet 't zelf gaan vertellen, dat is nog geen klikken." De juffrouw stroomt over van paedago gische kennis. Ze wil nog meer zeggen, maar een jongen Lic alles in de puntjes heeft waar genomen, valt ir de reds : Hij cuirt't niet naar school te gann, hij heeft met 'n sujk geranseld." Ja zegt weer 'n anuere jongen lit 'n ai'togarage met prachtige roode wangen, ik heb 't ook gezi?n." Nu ontwaakt de jonge.i van de kar. Hou je lee'ijke sm je hebt, ook'n bos penen van m'n wagen gestolen. Ik zag 't toch zelf." De garagejongen antwoordt vlug er. nijdig : Ik heb niks van joiP ?rfrhoe noodig." De rnenschen om de, kar staan en luisteren, ook de twee juffrouwen zwijgen. 't Verdriet van den jongen van den. wagen lijkt nu niet meer zoo groot, nu hij z'n kwade woorden uitzegt. Zoo zal 't op C2n vechtpartij uitloopen. De jonger van de kar zal vergeten dat hij verder moet, moet verkoopen. De jongen van de autogarage dat hij 'n boodschap moet doen voor z'n baas. Ze staan al klaar met booze oogen, gebalde vuisten, ze willen beuken, slaan, uitleven hun woede tegenover elkaar. Toen drong een man naar voren, de man van de daad : hij duwde alle paedagogi sche inzichten op zij, gaf de wagen 'n duwtje. Vooruit, opschieten !" zegt hij tot den jongen. De jongen duwt z'n kar vooruit, 't hondje springt blij-vroolijk. De jongen met z'n roode prachtwangen gaat fluitend verder. De paedagogische juffrouw tobt verder over de onvoorziene moeilijkheden van op voeden. De straat is w;er als altijd, saai tn verve lend, zonder een gevflletje. E. T i E K i E?H o a E K / i; i i. zij de jonge meisjes, en ook de oudere (deze vooral !) gelukkiger, en haar leven mooier gemaakt heeft met haar Anton von Winkelried-daad? Of vindt zij dat van minder belang, als men maar waar is, en durft zeggen, vooral mooi, wat men precies denkt, en voelt en wenscht? Dat was van vrouwen vooral zoo heel merkwaardig, dat waren wij nog riet zoo gewend ! Van de mannen wisten wij het nu al zoowat, maar een vrouw, die zoo dui delijk en onomwonden zich uitspreekt over haar gevoelens, dat was nu nog eens een extraatje, en de boeken van de bende vrouwen werden, en worden dan ook verslonden, en, elkaar suggereerend en opwindend, schreven zij almaar waarder over dat allerinnigste binnenste. Van iets wat men in dien dommen ouderwetschen tijd nog vrou welijk schaamtegevoel noemde, is daarbij niets meer te bespeuren. En nu is deze rage om waar" (is het waar?) te zijn dan ook op de spits gedreven, zooals Jeanne Reyreke zelf zegt, door het boek van Julia Frank, waarin de heldin, een jong meisje uit den beschaafden stand, niet n, maar verschil lende vrienden heeft waarmee zij in intieme verhouding leeft ; en dit meisje heeft blijkbaar (ook volgens J.R., ik heb het boek niet gelezen en wensch dat ook niet) de sympathie van de schrijfster. En nu wilde ik een beroep doen op het kleine plekje zuivere vrouwelijkheid, dat in iedere, in iedere vrouw bewaard bleef, als een door niets te vernietigen parel, en dan vragen : is het niet afschuwelijk dat zulk een boek geschreven wordt door een jonge vrouw, en door jonge meisjes gretig zal worden gelezen ? '?Ouderwetsch? Goed. Ik ben blijde van hierin weer ouderwetsch te durven ziin ! Vijf en twintig jaar geleden schreef ik een artikeltje over een zin uit The Mill on the Floss,""van eorge Eliot, en ik trachtte daarin de stelling te verdedigen dat trouw niets is, een schijndeugd, dat wie lief heeft van zelf trouw is, en wie trouw wil zijn al niet lief meer heeft in zijn hart ! (Hoe onwaar is dit laatste) En ik veroordeelde Maggie, omdat zij haar liefde, of wat zij daarvoor hield, IMIIIIIIIIIIIIIIIIIII11II DE ANEMOONTJES Wij beleven wel zeer merkwaardige tijden. Ik bedoel nu niet alleen het gestrompel van de menschheid. Als de vogels en bloemen eens konden spreken, dan zouden ze u over de laatste jaren dingen kunnen vertellen, waar bij de variaties van de vleeschprijzen in het niet verzinken. Ze zouden vertellen van het jaar 1917 toen door den laat invallenden iiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiniiiiiiiiiiii Jaren, als het laatste zestal stellen ons ook in staat, om ons oordeel te verbeteren omtrent vroeger geologisch gebeuren. Laat daarom ieder die belangstelling en vreugde aan deze dingen heeft, toch vooral dagboeken houden. Eigenlijk wildeik vandaag alleen maar het een en ander vertellen van de boschanemoontjes want die was ik gisteren bij het werken in mijn tuin tegengekomen en ik herinner mij, dat ik er in 1909, toen ik werkte aan mijn Om gang met Planten," nog al veel teekeningen en aanteekeningen van gemaakt had. En toen ik die dingen voor den dag haalde, stonden daar allemaal data van Maart en .April, die 't vorig jaar en nu ook weer een maand LAUSANNE-PALACE FAMILIE-HOTEL VAN DEN ALLEREERSTEN RANG. Prosp. en inl. Reisbureau LINDEMAN, Den Haag, Arnhem, Groningen, Utrecht. , n?.,n,iiil««i.illlliiiilllliiii''»«HiilliiilliilliiillillliiilMMIlM '" """""' '""" " de beweeglijkste en vooral die eerste week van boven den grond komen is buitengewoon interessant. Reeds in mijn Omgang met Planten heb ik er op gewezen, hoe deze Ifrije Heerenhuizen TE KOOP fe Amsterdam Direct te aanvaarden "' Omtrek Overtoom N.V. Bouw- en FxploitatieMij.?Philomena" Hoofdweg 13 H. Sloten N.-H. imiifffffiffffffmifMiififMuiiiiiiiimiiiii Vrouwenbelangen De Unie voor Vrouwenbelangen heeft aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal een adres gezonden betreffende het Wets ontwerp, regelende de lichamelijke ontwikke ling van de rijpere mannelijke jeugd." De Unie is van oordeel, dat door de be voorrechting van een bepaalde sexe, de strekking van het wetsontwerp, dienende tot verhooging van de volkskracht slechts een zeer eenzijdige is, en beschouwt dit als een bevoorrechting van het cene deel der Ned. Natie, ten koste van het andere deel. Zij verzoekt dan ook in haar adres, om bij de behandeling van dit ontwerp in het oog te willen houden, de noodzakelijkheid van de lichamelijke ontwikkeling van het Nederlandsche meisje, en de veranderingen in het wetsontwerp zoodanig te doen zijn, dat de voordeden van de wet evenzeer ten goede zullen komen aan de Nederlandsche vrouwe lijke" jeugd als a. s. vrouw en moeder, als aan de Nederlandsche mannelijke jeugd. Op initiatief van Mej. Anna Polak, directri ce van het Nationaal Bureau v. Vrouwen arbeid heeft zich een comitévan actie ge vormd om stelling te nemen tegen het door den minister van arbeid in uitzicht gestelde verbod van arbeid voor gehuwde vrouwen in fabrieken en werkplaatsen. Een aantal vrouwenvereenigingen van aller lei politieke kleur en richting'hebben zich bij dat comitéaangesloten. Een krachtige actie tegen deze aanranding van vrijheid tot arbeiden verdient zeker d't, steun en medewerking van alle weldenkenden, mannen zoowel als vrouwen. C. S. G ROOT KNMAAfi HOUTBOUW, [iVWOOft fDEDCHr; hENDQIMAAN6S>J JEN HAAG - TCLM/at256O23öl LEVEPT DE/VE.»LANCD INZEEU KORTEN r-JO ALLE HOUTCON/TRUCTICX ALX LANDHUIZEN " ~ ./CHOOLCEBOUWEN JACHTHUIZEN ZIEKENHUIZEN INLICHTINGEN OPAANVRAAC vaak in November reeds te voorschijn. De anemoontjes wachten meestal tot de tweede helft van Maart, doch doen het nu weer eeni ge weken vroeger en dat met een alleraardig ste drukte en beweging. Het zou een zeer geschikt onderwerp zijn voor een cinemavertooning in versneld tempo. Wanneer ik dag aan dag die plantjes zie, heb ik de cinema heelemaal niet noodig en krijg ik den bewegingsdruk even sterk en veel zuiverder. Het eerste, dat we van de loot te zien krijgen, is een klein krammetje, dat zich al hooger en hooger boven de grond uit werkt, net als iemand, die ruggclings door het ge drang worstelt. Eindelijk komt de bloeitop plantjes, waar zij, zooals het behoort, in menigte voorkomen, de afgevallen bladeren omhoog tillen zoodat die dan snel kunnen verwaaien of vergaan. Dit is van het grootste gewicht,|niet alleen voor de anemoontjes zelve, 'maar ook voor het heele bosch. Een dicht op eengepakte bladerenmassa vergaat heel langzaam, ieder jaar wordt de laag dikker en dichter, zoodat al heel spoedig de ven tilatie van den boschbodem onmogelijk wordt. Wanneer er evenwel maar genoeg L II UU U U n. W v. Cl CC 11 HicUUiu ui all t^ W UI M11 l. l?UI uc i ij iv tvuini «v L,,,,^. ...r -- - b-llr moeten worden teruggeschoven. We zullen boven, gehuld in het saamgevouwen drietal boschanemoontjes groeien met aaronske k, wirTirhtiumnptnn wnrdpn mot hiartrrcn " pn H a n Paat hpt bovendeel zich lang- hclmbloein, vogclmelk. dan kan er geen Diain onze Flora's voorzichtig moeten worden met datums. Het boschanemoontje is een van de vele rustelooze boschplanten. Een winterslaap In den herfst zijn ze al druk bezig en maken de loren, die in het voorjaar boven den grond moeten versch'nen. Zeer veel boschplanten o.a. de aaronskelk en de vtigelmelk wachte daarmee niet eens tot het lengen der dagen, maar komen strengen winter en het koude voorjaar inil- kennen ze niet, alleen een korte zotnersluimer. lioenen pioniers om het leven zijn gekomen, '- -~- <?'-' ~::~ - -' -1?'- K-! "'">" A" vooral vogels, die langzamerhand de gewoonte van een ruimer winterverblijf hadden aange nomen. Maar nog meer zouden de bloemen te verhalen hebben niet alleen van het jaar 1917, toen de hazelaars en de sneeuw klokjes eerst in het begin van April in bloei konden komen, naar vooral van 1920 en 1921, nu zij in de gelegenheid zijn om te toonen, hoe zij gewapend zijn op allerlei mogelijkheden. Ik wou maar, dat ik wat vlijtiger was en mijn dag boeken nog met wat meer trouw en uitvoerigheid had bijgehouden, want een goed verslag van dergelijke lentes heeft niet alleen" wetenschappelijke waarde maar ook een sterk epische bekoring. Vier Anemoontjes, die pas opkomen."^ April l ;!0;i bladeren en dan gaat het bovendeel zich lang- helmbloem, vogelmelk. zaam strekken. Tegelijk worden dan de drie derkoek ontstaan en krngen wij integendeel omwindselbladeren ontplooid, dit maakt vol- de nimmer genoeg te waardceren milde humus, komen den indruk van een slaper, die ont- die het bosch maakt tot wat het wezen moet ; waakt, zich opricht en dan de armen uit- een plantengemeenschap, die zichzelf m strekt. De bloemknop staat dan eerst recht omhoog, maar nu gaat de bloemsteel uitgroeien aan den eencn kant wat sneller dan aan den andere. Daardoor komt die knop onderstboven te staan, maar nu zal onder in vloed van licht en warmte ook alweer door on gelijken groei dagen achtereen de bloem zich bij het openen oprich ten en bij het sluiten (s' avonds of bij ongunstig weer, neerbuigen. Dat gebeurt dan in de dagen wanneer de tjiftjaf zingt en de fitis aankomt. Onder al de vlugge voorjaarshluemeu is de hoschanemooii wel JL* Hetzelfde viertal.Jdrieldagen later. l April 1909. stand houdt self-supporting" zegt de Hngelschman. Natuurlijk mag er dan van w gharken van het blad geen sprake zijn, anders krijg je geen milde humus, maar een kalen boschgrond, waar de boomwortels blootwaaien of blootgespoeld worden door het regenwater of het condensatie water, dat langs de stammen afstroomt. Deze ellende is te aanschouwen in vele villaparken waar de bewoners stukken van het oorspronkelijke bosch hebben be houden, die dan tegelijk met de rest zorgvuldig door den tuinman worden kaalgeharkt. In dien daar nu anemoontjes worden geplant, ziet de boel er niet meer zoo schamel uit en die tuinman kan dan wel wat beters doen. Som mige firma's verkoopen wel de echte, enkelbloemige boschanemoontjes, maar ze schepen u ook wel eens op met dubbelbloemige die duurder zijn en leelijk. 't Is maar 't best, om met betalen te wachten, tot ze eenmaal gebloeid hebben. J A c. P. T n i j s s E IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM.IIIII iimiiin u i uu ?iimiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii"^ !n.v. Kon. Kweekerij l |?MOERHEIM''j |v.h.B.RUYS-Dedemsvaart| ! levert boven tien gulden i j FRANCO | l station van bestemming j

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl