Historisch Archief 1877-1940
r
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
19 Febr. '21. No. 2278
<*>'
^ S B LRNC H a
ClCRRETTES
lllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllll
RUIZE-RIJMEN
DE KEIZER VAN DOORN
(De Nieuwe Courant bevat een interview
met den ex-keizer. Nu en dan maakt
zijn heftig temperament zich van hem
meester, dan balt hij de vuist en spreekt
nadrukkelijk en theatraal.... Mijn volk
heeft zichzelf, zijn God en mij verraden....
daarvoor zorgden de sociaal-democraten
Nog altijd zeg ik met Martin Luther : Und
worm die Welt v c'l Teufel waer', enz."
Ik denk niet zonder tevredenheid terug
aan het historisch onderhoud met den Keizer
van Doorn en Amerongen.)
De Keizer van Amerongen en Doorn"
(Droeve naam van den eens zoo Gedichten!)
Heefty weer eens zijn wrok en zijn haat en
zijn toorn
Voor een dagbladnmskiet kunnen luchten.
Hij heeft weer van God en van Luther gelald,
En van de sociaal-democraten,
Hij heeft weer gebriescht en de vuisten gebald,
En gepocht op de Duitsche soldaten.
Hij heeft van de tijden geen weerga geleerd;
Hij maakt nog hetzelfde spektakel
Als toen hij gevreesd werd, gevleid en geëerd,
En zijn zotteklap gold voor orakel.
De persman noteert het. Zijn aandacht is groot;
' Het verslag wordt pikant en omvangrijk;
En al het geblaf van den ouden malloot
Vindt de persman geweldig belangrijk.
Zijn Majesteit raffelt een rijmpje van Welt",
Van Teufel" en niemand te vreezen".^
En al dat geleuter wordt woordlijk gespeld,
Dat moeten de Hollanders lezen!
Och, Nieuwe Courant staak dat malle gedoe!
't Is allemaal moeite verloren,
Wanf de held van je hoogst interessant
interview
Is heusch niets n~eer dan Keizer van Doorn"!
CHARIVARIUS
TJIT lEÏET
CHARIVAR1A
Een lezer zendt ons het volgende uit een
hoofdartikel van het N. v. d. D. : Natuurlijk
gaat het niet om de vraag of wij vreemde
hulp moeten aanvaarden. Niet om die twee
honderd onderwijzers gaat het zonder meer.
Het gaat om onze eer. Het gaat er om, dat
men niet, enz."
Ons gespartel tegen de gaatommers hebben
wij al lang opgegeven. Hebben we gelijk of
niet?
Onze levensverzekering-maatschappijen
Uit het verslag van het eerste
jaar blijkt, dat door de 'Utrecht'
in het eerste jaar reeds kon worden
afgestolen een bedrag van
f. l, 740,1 1 2,50." (Verz. bl.)
Moet het daartoe komen," schrijft het
N. v. d. D., dan ware de natie waard
beschreid." Wij vinden dit waard geplaatst.
iiiiiiiiiiiMiiiiMllliliilliiiimilllllliiiiimimiiMMiiiiii
iiiiiiiniiiiniiii
,,De
woningen worden voor het
imiilimilliiiiiiiiiiliiiiiiiuiimiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii UMI
grootste deel niet verkocht maar aan
de verbruikers verhuurd." (Gids)
Nette bewoners bepalen zich tot gebruiken.
De .... e-mode
De vertooning door het
Nederlandsche Tooneel was een slappe. Heel
slappe." (Hbl.)
Deze avond was een succesvolle."
(O. H. C.)
Moge deze roepstem geen
vergeefsche zijn." (Ing. i. d. N. R. C.)
,,De oplossing werd niet bepaald
een gelukkige genoemd." (O. H. C.)
Des middags werd in Hotel Ter
minus de vergadering gehouden. Als
nu maar 't resultaat van die
verIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMItl
gadering is, dat zulke schadelijke
dingen niet mier kunnen plaats
hebben." (De Dierenvriend)
Wij vreezen er voor. De meeste bestuurtjes
zijn er veel te dol op.
HEEREMGR/3CHT W*
LEVÊMS-OMGEVflLLEh-fl/WSPff/lKELLIKHEIPS
ZIEKTE VERZEKERINGEN
Haagsch Mannenkoor. De
Liedertafel Haagsch Mannenkoor heeft be
sloten tot het op non-activiteit stel
len van het dameskoor." (Vad.j
Jammer. Het was vroeger altijd zoo'n
aardige verrassing als je op niets dan die
rauwe mannenstemmen gerekend had.
Dt levende lijken
In den loop van het jaar werden
115 assistenten toegelaten, terwijl 51
wegens overlijden bedankten."
(De Accountant)
CORRESPONDENTIE
Wij hebben het nog eens nagegaan: het
woord beknopping" komt voor in het Orgaan
van den Centralen Bond van Ned. Post-,
Telegr.-, en Telef. Pers., nl. in het nummer
van 28 Oct. 1!>20. Dus toch alle hulde!
HUISHOIJPWEEK
BEZICHTIG VOORAL DE ETALAGES
EN PROFITEER VAN DE SPECIALE,
UITSLUITEND GEDURENDE ONZE
HUISHOUDWEEK, GELDIGE PRIJZEN
DE BIJENKORF
AMSTERDAM
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllimilllllllittllllli
iiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiimiiiiimiiii
Burger-Edelmann"
Uit deperiode-Muck?ik ben er zeker van
zullen wij ons bij voorkeur de introductie
van Strauss' ,,Bürger-Edelmann"-muziek
blijven herinneren. En wel in de eerste plaats,
los van alle bedoeling tot uitbeelden : als
merkwaardig geheel van klank.
Kamermuziek in de groote zaal, en voor
deze ruimte-verhoudingen wellicht nog meer
geschikt dan voor die van het theater. De
uitvoering toevertrouwd aan 38 leden van 't
orkest, waarbij 6 violisten, 4 altisten, 4 cel
listen en 2 bassisten ; en aan 't hoofd een diri
gent, die recht op zijn doel afgaat, absoluut
zeker is van zijn tempi, en elk stuk direct
naar zijn karakter doet aanspreken, maar
vór alles de zeer bijzondere klankwerking
tot haar recht brengt.
Wat de strijkers aangaat, in zoo kleine
bezetting heeft men ze pp 't podium der groo
te zaal tot dusver stellig nog niet gezien. Al
thans naast het apparaat van blazers en slag
werk, dat hier dienst deed. En klonk dit
strijkers-ensemble niet allerverrukkelijkst?
En hield het niet allervoortreffelijkst stand
tegenover het totaal der overige instrumenten?
In de werking van beperkt strijk-orkest in
symphonieën van Haydn en Mozart, in de
groote concertzaal, is veelal iets armelijks niet
te miskennen. Het essentiéele verschil
tusschen dit geval en dat der B
rger-Edelmann"muziek is hierin gelegen, dat bij Haydn en
Mozart alle solistisch spelen voor de strijkers
uit den booze is, en in Strauss' werk de sterk
geïndividualiseerde strijkerspartijen er juist
om vragen
De door Strauss aan het ensemble toege
voegde piano voldoet nauwelijks, waar ze,
gelijk al dadelijk in de Ouverture, de stemmen
der strijkers en de accoorden der blazers
meespeelt. Het kan niet veel uitwerken, dat
de componist het voorschrift:
cembaloartig" geeft; en het gaat niet aan, de piano
door een cembalo" te vervangen (een vleugel
met pennetjes in de hamers), aangezien dit
instrument allereerst in de bravour-passages
van den Fechtmeister" te eenen male mis
plaatst zou zijn.
Het spreekt vanzelf, dat Strauss veel af
wisseling heeft gebracht in de combineering
der instrumenten in de verschillende stukken.
Zoo voegen zich in het eerste Menuet alleen de
twee fluiten bij de strijkers, wier bezetting
voor dit nummer nog weer gereduceerd is.
In het Menuet van Lully treden voor een
belangrijk deel naast de strijkers alleen maar
de rste houtblazers op. Terwijl in den
Auftritt des Cleonte" (naar Lully) het ensemble
der houtblazers-solisten, met een triangel
kleurtje erin, op bevallige wijze met de
strijkers komt contrastecren. Uit het tutti",
ten slotte, wordt bij herhaling het een en ander
weggelaten. Gelijk gezegd, het spreekt alles
vanzelf: Strauss is een geraffineerd
instrumentator, en dat beteekent in de eerste plaats :
een met spaarzaamheid omgaan met de
orkestkleuren, en een sterk-doorgevoerd
variëeren van de menging ; maar het resultaat
is in dit geval zóimponcerend en zóbe
korend, dat ik niet heb kunnen nalaten, op
enkele bijzonderheden te wijzen.
Met een grappigen septime-sprong omlaag
in wezen niets anders dan een verbreede
voorslag begint de Ouverture, die Jotirdain
wil teekenen, in al zijn burgerlijkheid". Een
eenvoudig thema in dartel rhythme, waarvan
de bestanddeelen, geheel naar het voorbeeld
der klassieken, de gegevens verstrekken ter
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiii
voortspinning van de muzikale gedachte.
Maar Strauss, hoewel teruggaande naar ouden
vorm en oude manier, zou Strauss niet zijn,
wanneer hij zich hier onthield van de aanwen
ding van modern-harmonische middelen,
opeenvolgingen van reine kwinten in de eerste
plaats. Lustig gaat het voort: een
prikkelendbruisende muziek, die den draak steekt met
de bourgeois"-figuur, een beetje om haar
gichelt. Dan, in drie-kwarts-maat verbreed,
de aanhef van het aanvangs-theina, in zware
blazers-accoorden : het beeld van Jourdain
ten voeten uit. Tot slot : een zangerig
Allegretto, waarin de hobo de hoofdrol heeft ;
men kent de voorliefde en het succes, waarmee
Strauss cantilenen aan dit instrument
toeGOEDKOOP WOHEM
gem. HEEMSTEDE, buiten da annexatieplannen.
Bouwt op Leeuw en Hooft" b/d Haarlem
merhout gemeente Heemstede Lage belasting,
billijke prijzen. Watersport; uitstekend onder
wijs; Centrum van 't land, onder den rook
van Amsterdam. Vraagt geïll. brochure, die
gratis wordt toegezonden.
Bouwterreinen LEEUW & HOOFT",
Halte Biauwe Brug Telefoon 6039.
JOZEF PEMBAUER
(Teekening voor de Amsterdammer" van P.)
bedeelt.... Dit zal dan wel het op last van
den muziekmeester door een zijner leerlingen
coram populo gecomponeerde air" zijn,
que Ie bourgeois a demandépour une sere
nade." '<--g|
Hier voelt men voor den eersten keer het
bezwaar van het ontbreken eener toelichting,
die verband legt met Molière's komedie, zoo
als Hoffmannsthal ze tot twee bedrijven heeft
saamgetrokken.
Doch al te drukkend is dat bezwaar niet !
Ook zó, zonder, dat er iets bij verteld wordt,
laat deze zoo verbluffend-knap en zoo
frischmuzikaal bewerkte muziek zich volop genie
ten. De gratie en de kluchtige levendigheid
der verschillende danswijzen naast elkaar,
de plastiek in den Fechtmeister" (
L'audace de vouloir comparer leurs professions
a la mienne !")?en het Intermezzo Dorante
tind Dorimène," en tot waardigjbesluit:
de roezemoes en het koddig gedoe in Das
Diner" (?II y a du mouton dedans," zou
Monsieur Jourdain zeggen : het
schapengeblaat uit Don Quixote") , dat^alles te
zamen geeft deze Suite een inhoud, die zich
zeker voldoende laat overzien, en waarvan
de beteekenis stellig niet achterblijft|bij de
merkwaardigheden van klank, waarop ik
straks de aandacht vestigde. >t
Wie deze muziek triviaal vindt, kent, zou
ik willen beweren, den Bourgeois
Gentilhomme" niet, en kent Strauss niet.^
De leiding der uitvoering prees ik reeds ;
alle leden van het ensemble verdienen gelijken
lof; laat ik onder hen er twee in 't bijzonder
mogen noemen, die belangrijke
en^veeleischende soli voor hun rekening hadden en
ze met gloedvolle virtuositeit uitbrachten :
Zimmermann en Loevensohn. ? *& U
H. J. DEN HERTOG
in mi ??? -
--J. H. DE BOIS, Kruisweg 68, HAARLEM
Schilderijen - Prentkuntt - Boakan ovor Kunst
GATALOai OP AANVRAAa