Historisch Archief 1877-1940
26 Febr. '21. No. 2279
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VÜOR NEDERLAND
BOÖ6IEJ4BY'
VOOR
Automobielen,
en
Mol0?ij«ielsn.
11.
1 ?llllllllilllll
Reguliersdwarsstraat 56
AMSTERDAM
ROTTERDAM
AMSTERDAM
NJ 00
1 " g^p'^Vg'-'^'^'^'^'^^;;
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA) p!
f NiMil. Vmn. 8TARK & Co. - Chimlscbi Fabrtok 's-HABf, '«-aravwib^t i
FIAT
MANUFACTURES ROYALES DECORSETS
t
IDE BESTE MODELLEN
K
K
fe
K
Het wereldvermaarde
Corset R. D.
Garandeert U:
Soliede afwerking
Elegante lijnen
De laatste mode
S ffi
tëO
fel
B';
MmELCOSTÜUMS
naar Maat
vanaf f 120.- (tijdelijk)
J. KUHR
AnERlCAN LAD1ES-TA1LOR
HEERENGRACHT 304-306
Tei^N.jo6o AMSTERDAM
AUTOMOBIELEN
in alle modellen
uit voorraad
leverbaar.
De Importeur:
J.LEONARDLANG
A/ISTERDAn.
Verkrijgbaar in alle eerste
klas corsetzaken in
Nederland
Waar niet vertegenwoordigd wende men zioh tot de Directie voor Nederland en Koloniën
de N. V, Handelsvereeniging v.h. Martin Kaufmann Jr.
Heerengracht 554a Amsterdam
M
fel
FLICK's
BOOMSCHORS
CHOCOUDEC'VS'1
is Chocolade in oen
vorm en van een samen
stelling als in geen
andar Fabrikaat wordt
teruggevonden.
OVERHEERLIJK VAN SMAAK!
EIVEI C15PAI FUDI ? Opnrliki IHJ
liflHiriulin ~ iutirin
ge Uw baby nie
L -i l j.
oaarne nu > Ie n, laat
nee don ome gebreide
aré/ke/en dra oen.
VRAAGT UW
WINKELIER.
DEDEM5VAART Tel 107
ASIEFABRIEK
II11IIIIIII1I1IIIIII11IIIIIIIII11IIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIII
HET ROODE LAMPJE II
VAN GOED EN KWAAD
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITIIIIIIIIMII Illlllllllllllllll Illllll
iiiiiiiiiriiii .......... iiiiiii
iiiiiiHiiii iiiiinniiiii ...... m ........ i ...... minimi ...... i ...... i
i ............
Signifische Gepeinzen
(33). Een van de voornaamste leeringen
van de significa is deeze, dat de woorden en
termen allerlei onuitgesprooken dingen onder
stellen, presumeeren of impliceeren, en dat
het altijd de onuitgesprooken bijgedachten
zijn, die er het meest op aan koonien, die de
sterkste werking hebben en wier werkend
aanweezen telkens wordt vergeeten of verwaar
loosd.
Dat de mensch de noodzaak van het kwaad
en de smart voelt en erkent, al beweert hij
het teegendeel, dat volgt uit hetgeen zijn woor
den, onuitgesprooken impliceeren of presu
meeren. als reeds vaststaand aauneemen (?take
for granted").
Dat de mensch. die het woord .,donker"
uitspreekt, daarbij noodzakelijk het bestaan
van licht" onderstelt, dat is niet moeyelijk
te voelen. Andersom, dat het woord Licht"
ook het bestaan van duisternis" stilzwijgend
aanneemt, dat is minder vanzeif-spreekend
voor de meeste menschen. Maar het is eeven
waar. Want duisternis" of donker" of
schaduw" kan niet anders beteekenen dan
afweezigheid van Licht".
Geen duisternis" zou dus beteekenen geen
afweezigheid van Licht" dus compleete,
volle aanweezigheid van Licht, zonder onge
lijkheid of zwakte of verschil van intensiteit
of kleur.
De bestaanbaarheid van dit laatste mi kan
door niemand worden beweerd of volgehouden.
De feiten zeggen duidelijk genoeg, dat er ver
schil is van Licht en van licht-intensiteit. En
iQen
cftnoort
llllllllittTYWW ?
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiumi»!
Levensverzekering Maatschappij
H A A R L E M"
Wllsonspleln 11
DE VOORDEELIOSTE TARIEVEN
waar ongelijkheid van Licht is, daar is ook
donker. Beide begrippen, beide feiten licht"
en donker" zijn ondenkbaar zonder elkaar,
neemen elkanders bestaan stilzwijgend aan. En
dit geldt voor de zielsfeiten waarvoor de woor
den Licht" en donker" symbolisch staan.
Er is geen smart zonder vreugde, geen vreugde
/onder smart denkbaar.
Zooals elk physisch vlak twee kanten heeft,
tin blijft hebben al is liet oneindig dun, zoo
heeft de schepping ook twee kanten, anders
kon zij niet bestaan.
Ik houd niet erg van het woerd absoluut"
omdat het veel meer schijnt te beteektnen dan
het doet. Maar het woord invoerend voor een
oogenblik. zou men kunnen zeggen : er is geen
absoluut Donker, maar er is we! absoluut
Licht.
Dit is echter ook weer niet waar, want zoodra
het bestaan van getemperd dus niet absoluut
Licht blijkt, hoe weinig ook, dan is daarmee
het bestaan van absoluut dat is oneindig en
volkoomen -- Licht ontkend, want het kan
niet tegelijk volkoomen en onvolkoomen zijn.
Als men het woord absoluut" vertaalt
door werkelijk bestaand" dan zou men
kunnen zeggen : absoluut is alleen getemperd
Licht, dus Licht-met-donker.
Maar toch bedoelt men iets als men niet
het donker maar wel het Licht absoluut noemt.
Men bedoelt ongeveer dat Licht werke
lijk bestaat, in oneindige gradaties, maar altijd
aanwcezig Terwijl donker eigenlijk niet
he-S'aat, maar alleen is afweezigheid van Licht.
Hieroover kunnen wij, door signifische on
macht, niet verder denken. Maar voor ons
doel, liet aanioonen van de noodzaak van
smart tot volkoomen vreugde, is het voldoende.
Ook hier geldt het, dat Vreugde niet
vo.koomen is, zoolang nog ergens getemperde
vreugde bestaat. Wat aikvn is absoluut en
werkelijk bestaat is \'reiig(le-!ii-sniart.
Enkele, pnure vreugde kan niet bestaan,
want zoolang in het Heelal nog geleeden wordt,
al was 't door n kleine vlieg of n weekdier,
zoolang is de Gods-vreugde ook niet vol
koomen.
En smarl bestaat op zich zelve eevenmin
als duisternis. Smart is alleen afweezigheid
van vreugde in eindelooze gradatie.
Wat ik in deeze paragrafen heb
neergeschreeven is voldoende voor elk mensch
met eenige cultuur, om verder op dit punt
vreede te hebben. Men kan de woorden nog
wal omzetten, de hoofdzaak is er in vastge
steld, zoover ons menschelijk
bevattiugs-vermoogen gaat.
Alleen moet er nog goed bij worden gedacht,
dat ieder individu een eigen
b?schouwingsCADILLAC
Het Meesterstuk der Autotechniek
Importeur: K. LANDEWEER, UTRECHT
J. S. MEUWSEN, Hofleverancier, A'DAM?R'DAM
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
Sonnet
Voor L o e k i e
OUD ENGELSCHt
FAUTEUIL
MET OBELIN
UENKORI
punt heeft en dat de zwaar lijdende meestal
niet bij machte is zijn smart als nuttig en
rechtvaardig te voelen en geduldig te onder
gaan. Dat laatste kunnen eigenlijk alleen zij,
die den onmiddellijker! steun van den Verlosser
ondervinden.
Het beschouwingspunt van de bloem of de
vlinder kan niet hetzelfde zijn als dat van
den mensch, die hen bewondert en hunnen
maker prijst. Zoo kan ons schouwpunt van
thans niet hetzelfde zijn als dat van ons god
delijk Zelf, als wij de tweede tendens hebben
gevolgd.
Als een al te diep raadsel doet zich bij ons de
vraag voor, hoe hier aan ons begrip van recht
vaardigheid wordt voldaan. Hoe wordt dat
lijden van ons ooit geheel goedgemaakt,
aan ons itlven, daar wij het toch met zoovee!
onderworpenheid moesten ondergaan.
Lijden voert soms tot hooge mate van ver
bittering. Wie kan dat in ons goed maken?
Ik spreek hier uit ervaring. Meenig malen
klonk er een stem in mijn leed, die zei : dit
kan niet worden goedgemaakt, dit is te bitter.
Hier kreeg ik meer te dragen dan de maat van
mijn krachten toeliet.
Hier kan ik geen ander antwoord geeven,
als dit, dat ik niet kan gelooven aan een hoog
ste Macht zonder eindelooze Liefde, en een
Heelal zonder eindelooze Harmonie.
Lichten-Donker, Vreugde-in-smart,
Waarheid-inWaan, dat is het Eeuwig Weezen.
Hij, die het uurwerk van het Al drijft, zal
ook wel uit onze smart de vreugde-essens
bereiden in volk' maat," zoo spreekt het Roode
Lampje. F R E D r; K i K v A N E i: D r. *
Er zullen tijden zijn. dat over onze hoofden
zicli vaal voltrekken wanhoops wreede
weelden,
die ons zoo menig goeden droom ontroofden.
en sloegen wonden fel, die nimmer heelden.
Er zullen tijden zijn,dat naarden avond heen,
en aan den eersten donzen schemer-val,
een kind zich biddend buigen zal,
en vraagt om sterkte in zijn stil geween. . . .
dan vouwt de handen in deemoedig weten,
dat alle dingen van U zijn gekomen,
en daarom goed.... zijn lippen:
pijnverbeten,. . ..
maar rustig licht zal klaren in zijn oogen,
wanneer hij over Uwen lichten droom gebogen
zich-zelve vindt in Ziel's^olkonien weten.
J A N N. T II. C \ M l' E K 'l
SPAANSCH, ENGELSGH,
FRANS C H, O UU S OH etc.
Borlitz-School
Heerengracht 431 Hm 3286
Pract Onderwijs door buiten!. Leeraren