Historisch Archief 1877-1940
?iw
5 Maart '21. No. 2280
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
HET GEMEENTELIJK PROGRAMMA VAN DEN AMSTERDAMSCHEN VRIJHEIDSBOND
T tekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakensiek
De politieke volière tegen den pronktijd.
iivmiiMM'iniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Voor wie hooge etschen
stelt aan kwaliteit, construc
tie en afwerking is de
FONGERS
het aangewezen rijwiel.
De uitstekende naam, die
het F O H O E R S-R1JWIEL
alom verworven heeft,
dankt het aan zijne goede
hoedanigheden.
OBBroningirliwiiimfibriiklFOUElS
HtrimnütrFiruiriirMiiiiiMiiiiiiiiiiiitHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Concertgebouw-Sextet
Er was een nieuw werk van Willem Pijper,
een Septet, verleden jaar speciaal voor het
Concertgebouw-Sextet geschreven, en met
prijzenswaardige voortvarendheid door dit
«nsemble, voor deze gelegenheid versterkt met
?den contrabassist Hendrik Stips, in studie
genomen.
p Men mag veronderstellen, dat er hard ge
werkt is voor deze rste-uitvoering. Elk der
zeven spelers leek volstrekt zeker van zijn
zaak. En vervuld van ijver, om de bedoelingen
van den componist te benaderen.
En zoo kregen we een zér moderne muziek
te hooren,die mij, en velen mét mij, niet be
vredigd heeft. Pleit dat tegen ons, pleit dat
tegen den componist? Is onze zin voor het
moderne te weinig ontwikkeld, is er roeke
loosheid in de manier, waarop de auteur de
bekende ultra-moderne middelen aanwendt,
is er iets geforceerds in het algemeen-artistiek
standpunt, waarop hij zich plaatst, is er iets
ongezonds in de sfeer, die hij ons wenscht
binnen te leiden?
Het zijn niet alleen deze vragen, die in
betrekking tot eene eerste auditie als de
hier vermelde, als verschijnsel, hél moeilijk
te beantwoorden zijn.
Ik weet wel, dat ik met al den goeden wil,
die in mij is, de uitvoering heb aangehoord,
-al mijn best doende, zooveel mogelijk uit
het werk in mij op te nemen. Ik weet ook, dat
mij nochtans vél moet zijn ontgaan. Ik schaam
mij niet, te verklaren, dat, wanneer ik een
dergelijk stuk in rste-uitvoering hoor, zonder
mogelijkheid van volgen in de partituur,
zonder gelegenheid de partituur vooraf in te
zien, er mij vél ontgaat
Maar, al kom ik dan niet tot een klaar over
zicht van den bouw, ik merk toch, dat er
met veel zorg gebouwd is, en met bekwaam
heid, en artistiek naar eer en geweten.
Ik kan er nu verder alleen nog maar dit
van zeggen, dat ik tegen dergelijk compo
neeren overwegend bezwaar heb.
De componist heeft het recht te verlangen
reeds Bach heeft dezen eisch gesteld ,
dat er horizontaal" en niet slechts verti
caal" zal worden gehoord ; stemmen, en niet
alleen accoordjes ; doch er zijn grenzen, die
men niet straffeloos overschrijdt. Muziek,
waarin cacophonie, of althans vaagheid en
grilligheid van samenklinken, gemaakt is tot
onvermurwbaar systeem, zulke muziek is voor
mij geen muziek meer.
Wat het ,,kleur"-principe aangaat,
wie zal het op zichzelf niet waardeeren ! Maar
Pijper heeft een voorliefde voor leelijke kleur,
en deze voorliefde deel ik niet. Hij zal waar
schijnlijk meenen, dat ik in 't algemeen, en
zeker op 't punt van kleur, mooi" en
leeHjk" niet zuiver weet te onderscheiden.
Het is mogelijk, dat hij gelijk heeft; dat mijn
voelen en denken zich niet weet los te maken
van conventioneele normen. Ik ben 't me niet
bewust, en 't is volkomen natuurlijk, dat ik
't me niet bewust ben, als het met mijn voelen
en denken inderdaad zoo gesteld is. Er valt
verder niet te praten, we moeten nu maar
tegenover elkaar blijven staan, zooals we
staan. Scherp tegenover elkaar.
Ik vind het een gruwel, de instrumenten
zoo te misbruiken, als Pijper het in dit nieuwe
werk herhaaldelijk doet. Voornamelijk heb
ik hierbij den Hoorn op 't oog. De componist
ontziet zich niet, dit instrument zijn adel te
ontrooven. Con sordino snerpen is in deze
partij schering en inslag, en als er eindelijk,
in den Epiloog", wat breed-deinende tonen
komen, dan gaat het meteen brutaal de hoogte
in, met een maxjmum-kans op overslaan.
Misbruikt, althans verkeerd gebruikt, wordt,
vind ik, ook de fagot. De dingen, die het van
nature zoo mooi kan, krijgt het instrument
niet te doen ; Pijper voelt niets voor dergelijk
mooi", hij staat daarboven, pok acht hij
het blijkbaar beneden zich, partij te trekken
van het contrast tusschen Hobo en Engelsch
Hoorn. (Zózeg ik het ; hij zal zeggen : ik
heb het wel degelijk gedaan, maar op een
fijnere manier, zonder de bekende opdringerig
heid.) De Contrabas heeft alle mannelijkheid
afgezworen, helpt overigens op bijzonder ver
dienstelijke wijze mee bij het voor-den-dag-'
tooveren van allerlei schimmigs. De Fluit
eindelijk klinkt herhaaldelijk zeer geforceerd.
iiiililiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiit HUI l
POPPENMORAAL
Voor Lizzy Ansingh
(Een poppenstand, 10 maal vergroot. Een
Jtoning en een schooier. Een poppenbord
niet j^'de rekensom: 3x3 = 0.)
De koning : Zwaar slaat mij het Noodlot.
Ik zou toch eigenlijk moeten heerschen, naar
mijn uiterlijk. Waarom heb ik hier anders een
scepter en een rijksappel en waarom hebben ze
me een kroon gezet op mijn haren, die altijd,
van mijn prille jeugd afaan, al grijs en eer
biedwaardig zijn. Toch niet voor spot?
De rekensom : Och 't is een grap, geloof
me toch.
De schooier: Ja Sire,'t is eengrap. Dat wezen
vart twee dimensies heeft weer gelijk. Ze is
zelf een grap, alles is een grap, voor het ver
maak van zekere wezens van hoogere orde.
Maar er zijn misplaatste en geslaagde aardig
heden. Ik zelf ben bijvoorbeeld buitengewoon
geslaagd, als grap wel te verstaan. Want
moest ik feitelijk naar mijn uitzicht en
con.structie niet zwerven en bedelen en armoe
lijden en in de koude nachtlucht verblijven,
en leun ik niet in waarheid, nu al sedert on
heugelijke tijden, tegen een donzen cosy,
mijn voeten op de schouders van een Oostersch
prinsesje en mijn onsmakelijk hoofd in
?den schoot van een verfijnden Pierrot. Als we
maar steeds blijven bedenken, dat we grapjes
?en grillen zijn, dan kunnen we op dat mis
plaatst" of geslaagd" gerust een heele serieuse
moraal bouwen.
De rekensom : Ja, ja. Ik wou, dat ik maar
minder wist.
De koning : Wat weet je dan allemaal, dat
je zoo bezwaart, en hoe komt liet, dat juist
jij zooveel weet?
De rekensom: Och, mijn hemel, dat is
.heel eenvoudig. Dat komt omdat ik zoo een
voudig ben. Ik mis een van jullie ergste ficties,
de ruimte, en zie jullie allen zooals je volgens
mijn inzichten waarlijk bent: alleen door een
lijntje van je omgeving gescheiden. Ik weet
dat jullie het anders ziet en je verbeeldt dat
je zooiets als ruimte inneemt en dat de wereld
iets anders zou zijn dan
eeneenvoudigprojectiedoek en ik weet ook, dat de punt achter mijn
negen het nog beter inziet, maar dat valt
alles buiten mijn gezichtskring. Om mijn punt
te begrijpen heb ik een te lange sleep absolute
waarheden mee te dragen en om volkomen in
te zien wat jullie bedoelen heb ik er weer te
weinig. Ik vermoed, dat ik het midden houd
tusschen de exaktheid van de punt en de
mindere exaktheid van jullie,
driedimensionalen. Pardon Majesteit....
|i De koning : Ja, dat was je waarachtig
gerajen ook. s me dat een geleuter voor mijn
aangezicht! Ik zou alleen door een lijntje van
mijn omgeving zijn gescheiden? En mijn man
tel dan, die is van zwaar hermelijne-bont en
mijn scepter is van verduiveld zwaar goud. Ik
had je er bijna een slag mee gegeven als ik
niet wist dat ik jou toch niet raak maar een
gat in het bord zou slaan. Je bent trouwens
lucht voor me.
De schooier (tot de rekensom): Laten we
hem sparen uit eerbied voor zijn mantel.
De rekensom (tot den schooier): En voor
het goud van zijn scepter. Jij bent wijzer
omdat je zijn kleur mist. Je bent heerlijk
grauw. Zoodra je wit wordt als ik en die malle
ruimte van je opgeeft zul je het alles nog veel
beter zien. (Zij neuriet:)
Ach, waren we allen als een punt en daarbij
zonder tint,
De wereld was een zonnig dal. Nu is ze niets
dan wind.
Hoe zeg ik dat?
De schooier: Doe niet zoo overmoedig. En
denk om het Noodlot.
De koning : (verschrikt) Wat zeg je toch?
De schooier: We hebben niet het recht zoo
vroolijk te zijn. Het kan alles opeens verkeeren
Voor mij niet zoo gauw, omdat ik maar een
schooier ben. Maar ze hoeven die Pierrot
maar weg te nemen of mijn prinsesje uit haar
sofa te lichten en mijn voeten vallen omlaag en
mijn arm hooid op de houten planken. Laat
ons voorzichtig zijn.
||gypj|
WOON
TOP-TH-713
LilDSCHESTR.73
SPECIALE
AANBIEDING:
[AMEUBLEMENT VOOR]
SLAAPKAMER
MODEL 1921
UITVOERING x
'IVOIRE OF GROEN LAQUE
COMPLEET
MET DRIEDEELIGE K.A5T
f.95O
'T ECHEC-WEISS
Teekening voor de \Amsterdammer" van Jonlaan
Wijnkoop: , ,-rel. wees niet ontmoedigd... er steekt 'n pracht van 'n communist in je!'
D? .nlioud van hnt stuk? Ja geef daar maar
icns een omschrijving van !
Ik acht hut zeker niet < nwanrschijnlijk,
dat P. per ivj'. absurd vindt,-bij een muziek
stuk van ,,inhoud" te spreken. Wat z cli i..er
a \ mij ;ii: . nhnud" presenteert, l? een:
aaneeiu'.haki'Iin'; van grilii^hcden voor 't
m_\rendeel ?/??mdcr Innerlijk verband en UT:t
rarcasme als '??'?ofdtoon. Zoo nu en dan lr:'o ,::
hél even ie; ' verhevene liet pe!u:den
ccmplex hooren ot \oelui dooivicideren.
Herimnringen aan Debiissr ontbraken o-"k d. f mr-.
niet, en er was boven J'en het een in ander
waarmee de jongelui uit d: ' eho .1' van
S-henberg met ingenomenheid kenn «7,-uJen Hebren
gemaakt.
Ten slotte moge ik hier herha' i, wat ik
al meer dan eens beweerd heb : het is niet
zoo heel moeilijk, op deze manier en naar deze
beginselen te componeeren. Onder meer omdat
het zeker niet moeilijk is, met motieven en
thema's polyphoon te werken, als men maar
eerst den eiscli overboord gooit, dat alles
behoorlijken, indien mogelijk, mooi zal
samenklinken
Het zal wel voornamelijk aan Evert
Cornelis' kunstzinnige leiding te danken zijn,
dat de kamermuziek-vereeniging van naam,
waartoe Het Concertgebouw-Sextet" zich
ontwikkeld heeft, ijverig voortgaat met ons,
naast moderne composities van landgenoot en
vreemdeling, allerlei minder-bekend klassiek
werk te doen liooren. Zooals ditmaal Mozart's
Trio Es gr. t. (K. V. 408) en de Serenade Op.
25 van Beethoven.
Had de altist J. Kerkhoff zich wat minder
op den achtergrond gehouden, dan zouden
we, dunkt me, een volmaakte uitvoering van
Mozart's verrukkelijk Trio hebben beleefd.
Cornelis droeg de dankbare piano-partij met
vee! warmte en de alJersierlijkste vfotheid
voor, en P. Swager hield met groot succes
de reputatie der klarinet hoog : onuitputtelijke
bron van ziel-en-zinnen-streelende
welluidendheid. Vooral de betoovering van het
derde deel, het lachende, lichtvoetige
Allegretto, zal mij nog lang bijblijven. En stellig her
inneren zich ook alle hoorders van dezen
avond niet innig welbehagen het samenvloeien
der kostbare timbres van alt-viool en klarinet
in allereenvoudigste tweestemmigheid.
Na Mozart kwam Pijper, en toen kregen
we de pauze, om ons voor te bereiden op den
loe.-ozegden terugkeer van de aardsche naar
Ce l ovenaardsche kunst.
Beethoven's Serenade voor Fluit, Viool en
Alt!
Wat we daar te hooren kregen, van die drie
instrumenten, aan rhythmisch leven, aan
idealen stemmenloop, aan geniale vormgeving,
aan fijnheid van vinding in de variaties,
aan uit het hart geweiden zang in heerlijke
verscheidenheid van stemming, aan ver
edelde snaakschheid, aan glanzende en stra
lende kleur, ??ik moet afzien van iedere
poging om het nader te omschrijven.
Voor ons was het een tot gelukzaligheid
opvoerend besluit van den avond, voor
Klasen en Helmann en Kerkhoff werd het
een der schoonste triomfen, die voor ernstige,
onvermoeid naar hooger strevende kunste
naars zijn weggelegd.
H. J. DEN HERTOG
De koning: (bijgeloovig, fluisterend) Ja,
laat ons voorzichtig zijn. Gisteren alleen ben
ik tienmaal weggenomen en in een wereld
gebracht waar ik niets van begreep.
Reuzegroote poppen, ongeveer zooals ik, maar veel
grooter, die aiiemaal door nog grootere pop
pen werden bewogen, zoo groot, dat ik ze niet
eens kon zien. Er was een gedoezel van kleuren
en verschietende lijnen en het geluid, dat hier
niet onaangenaam klinkt, was als een helsch
gedonder om me heen. Er was fel licht uit
een vierkant vlak, dat gedeeltelijk blauw was
IIIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIII11IIIII11IIIIMIIIIIIIII
Inhoud van de Maart-Tïjdschrften
Groot-Nederland: Cyriel Buysse, Jan Bron.
Dorothee Buys, De vrouw die wachtte.
G. J. M. Simons, Narren-liefde. A. Pit,
Denken en Beelden. P. Valkhoff, De
jeugd van Flaubert. Jan van Nijlen,
Buitenlandsche Literatuur." F. C.,
Literatuur.
Vragen des Tijds: Mr. B. C. J. Loder,
Het permanente Hof van Internationale
Justitie. Dr. W. W. v. d. Meulen, Over
heidstoezicht op de Bioscopen. Mr. B.
Teilegen, Grondwetsherziening. Dr. J. E.
Enklaar, Wetenschap en Geloof. Mr. E.
v. Raalte. Binnenlandsch Overzicht.
en gedeeltelijk bewogen werd. En ik werd ge
knepen en geslagen en op mijn mantel kwam
een vieze vlek. En dan werd ik weer met een
bons op mijn troon gezet. Tienmaal gisteren
alleen
De rekensom : Nu ja, ik denk, dat ze in
de Hemel Sinterklaas gaan vieren.
De koning en de schooier: Wat is dat?
De rekensom : O niets voor jullie. Dat is
een van hun hemelsche feesten.
De koning : Ik huiver en ik ril van dit alles,
dat ons bedreigt. Ik wou, dat ik maar geen
koning was.
De schooier : En ik wou, dat ik nooit was
gemaakt, al ben ik ook maar een schooier.
De rekensom lacht.
De koning (toornig) Ben jij dan niet bang,
vreemdsoortig raadsel?
De rekensom : Och nee. Ik kan alleen maar
worden uitgewischt en dat doet geen pijn en
is ook geen verlies. Ik blijf waarheid ook als
ik niet meer zichtbaar ben: 3 X 3 9 punt.
Maar jullie bent bang om je ruimte te ver
liezen, en dat maakt jullie leven tot een voort
durende bedreiging.
(Het wordt erg donker. Er dondert een
onbestemd geluid door de kleine ruimte en
een reusachtige hand daalt op den koning)
De koning : O God, daar is het weer. Ayez
pitiéde moi'et de moti pauvre peuple....
(De hand aarzelt even en trekt zich dan
terug. Het wordt weer licht en alles zit nog
op zijn oude plaats).
De koning (zuchtend) : Ditmaal is de beker
aan mij voorbijgegaan. Laat ons danken,
kinderen.
De schooier: Wien?
De rekensom : Ik geef mijn raad voor wat
ie waard i? : dank de goden onzer goden (voor
zichzelf :) Wat zal ik ze dankbaar zijn als ik
eens bewijzen kan, dat ook mijn waarheid
geen waarheid is en ik rustig kan sterven tol
den staat van mijn gelukzalige punt. En dan
staat het nog te bezien of die de wijsheid in
pacht heeft.
De stem van den koning : Schooier !
De schooier : Wat verlangt Uwe doorluchte
Majesteit?
(DOEK)
J O II. C. P. A L B E R T S
F1SK
I)
39
Automobielbanden zijn in
het gebruik nog steeds
de goedkoopste, omdat
de levensduur buitenge
woon lang is en de afme
tingen van alle maten in
verhouding tot andere
fabrikaten zeer groot zijn.
Niet tevergeefs wordt
de FISK band door vak
lieden betiteld als de
forsche band". Een verge
lijking zal U dit bewijzen.
Generaal Agentuur voor Nederland:
N.V. R.A.M,I." (v/h fa. Nauta)
LEEUWARDEN. Tel. 232
Telegram- en briefadres RAMI.
Den Haag, Kon. Emmakade 180. Tel. 7144
Amsterdam, Weteringschans 201
TEL. N. 2IO3
Arnhem, Utrechtschestr. 24. Tel. 1020
Stocks door geheel Nederland