Historisch Archief 1877-1940
19 Maart '21. - No. 2282
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
MtNmCOSTUOMS
naar Maat
vanaf f
145.
J. KUHR
Ontvangen de nieuwe voorjaars- en zomarstoffen
HEEREÏ1GRACHT 304-306
??-*? *°6°AMSTERDAM
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop In het OOSTERPARK te
Lage prijzen, mooie wegen, ga»,
electr. licht, water.
I.Y. Hnticfiappi] ttt Eiplilt. vu Hit Oiitirpirk
Dii. i. l. STOIHJIIIS l Oïl SCBULZ
Tel. Int. 38 dl 48
VlttCCLS
COMPLETE 5OCTEERING
NIEUWSTE - MODELLEN
ZooWEL IN HET EENVOUDIGE AL6 LUXE. GEMRE
K&TTNEH
AMJTERDAM
HtlU&EWEG
HILVERSUM
UTB£CHT
CMOORJTRMT
STATIONSPLEIN
iS^^li
Bi?
B3
EENIGE SPECIALITEIT
D<3f
g| KRlMPVRIjE
S"
GEZONDHEIDSONDERGOEDEREN ffj
Nederlandsch Fabrikaat |j
I-'TRICOTHUIS i
SS AMSTERDAM HAARLEM !
B&
Reg. B reestraat 35
TEL. NOORD SOO&
Or. Houtstraat 143
TELEFOON I40&
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst, van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BIMGHAn & LUC T
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 6812
HEMDEN
MAAR MAAT
, The most beautiful car in
America"
Importeurs: L. C. VERVOOREN & Co. Rotterdam
Spoors
Mosterd
WA s.poórjr, Culemborg
Snelichrilt RlENTS BALT ZLZ^r^/'^g' postw. DIJ RIÊNTS
Zalfond. 98 Cent Ir. «w ^?. ^^^^ BALT, Haag. Mond.
In den Boekh. en na «?* ?*^*\L»**^tj*2t en schrift, ond.
Dit Sneliehrlfl heeft flinke, duidelijke verschillen tutiohen lila letters.
Koninklijke Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER & Co.'
Gevestigd sedert 1881
DEN HAAG
[ AMSTERDAM ARNHEM
VERGUIZINGEN
Bergplaatsen voor inboedels.
MimttllMMMIII
IIMIIIHIIIIIIIIIMIIHIHIIIMIIMIIII
STARK'S OXYDOL"
i (CHLOKAS KALICUS TANDPASTA)
| N««l. VMID. STARK * C». Chemische Fabriek 't-HAK", 'a
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iHEERENMOOE-UTIKELEH
gHEERENSTRAAT 12, GRONINGEN (
l Telefoon 1083 i
EEN AARDIG SPROOKJE
AsadendeTooverzak
DOOR
J. KIST
Prys geïllustreerd f 0.90
Dit boekje heeft een apart en
origineel uiterlijk. Het verhaal speelt
in een Oostersch land, waar een
jongen de schatkamer van den
vorst binnendringt en daardoor in
een gek avontuur verwikkeld raakt.
Het idee is origineel van vinding;
van de wonderlijke daden van de
Tooverzak zal menig kind opkijken.
l.itgave van
Van Holkema & Warendorf, Amst.
FIAT
IUTIIIIBIELEN
in alle modellen
uit voorraad
leverbaar.
De Importeur:
[J.LEONARDLANG
AttSTERDAH.
miiiiimiiiHiiiiiimm
MMiiiiiiiiMiiiiiiiiiimiiii
imlIIIIIIMMIIIIUIIIIIIIIIIMIHIl «IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIHIIIIIIItlll
iiiiiiiiiiimiiiimtitiiii
HET ROODE LAMPJE II
VAN GOED EN KWAAD
Signifische Gepeinzen
(40) Er is een geheimzinnig verband tus
schen leinheid, humor en het besef van onze
goddelijkheid en onsterfelijkheid. Ik heb er
veel oover gepeinsd, de verklaring zweeft mij
nu en dan even voor den geest. Maar de in
strumenten voor ons denken, de woorden,
zijn te plomp, te bot.
Niemand weet waarom wij eigenlijk lachen,
wat het lachen beteekent 1)
Het schijnt mij zeeker dat er verband is
tusschen het gevoel van humor, van het ko
mische en het intreeden van de tweede ten
dens. De bestaans-strijd van de eerste ten
dens is ernstig. Het komische ontstaat in de
periode van ommezwaai, als de mensch
teegenoover de natuur in oppositie komt, en
smart leert verkiezen booven genot.
Alleen bij sommige met den mensch ver
trouwde, hoog ontwikkelde dieren bemerken
wij gevoelens van humor en reinheid als
zindelijkheid, zooals bij de katten. De mensch,
in het conflict van eerste en tweede tendens
doet niets liever dan lachen, en vindt den
prikkel daartoe in onreinheid, vooral bij kin
deren en primitieve menschen. Onreinheid
als onzindelijkheid, maar ook als sexueele on
reinheid.
Maar de toekomst, waarheen de tweede ten
dens wijst, schijnt den mensch niets tot la
chen te bieden. De heiligheid is ernstig, bij
de wijding vervalt alle humor.
Hiervoor is de mensch bevreesd, en de booze
maakt daar gaarne gebruik van.
Een waereld zonder lach schijnt ons men
schen ondragelijk. En toch, heel het verleeden
van de aardsche schepsels is ernstig, en a!
het yerheevene van de lichtende toekomst is
ernstig.
Bij goddelijkheid past geen humor.
Waar verheevenheid en heiligheid is, daar
wordt niet gelachen, daar ontstaat geen grap.
Het fijne,''prikkelende conflict van hoog en
laag, dat ons verheugt (waarom?) dat ontbreekt
in het gewijde, in het streeven van de tweede
tendens.
De Booze noemt lachen en humor gezond
en natuurlijk, en spot met de uitgestreeken
kweezeis, die altijd ernstig zijn.
Hij heeft ten deele gelijk als altijd
want als wij het lachen te vroeg verzaken, in
den grooten ommezwaai, dan mislukt onze
stijging en vallen we in de put van schijn
heiligheid en dweeperij.
Maar toch is er niets zoo gevaarlijk voor
den God-zoeker als een komische geest en
een groote smaak in grappen. Hoe geestiger
ze zijn, des te eerder verleiden ze ons tot God
verzaking. Want wij lachen zoo graag, en
vreezen zoozeer al te ernstig te zijn. Ik ken
menschen zeer van nabij, rechte Hollan
ders die nooit in ernst kunnen spreeken, dus
ook nooit kunnen bidden, tenzij alleen of
in groote verslagenheid en die om een goede
grap met het heiligste den spot drijven.
Ik zou haast denken, dat men spot als
Duivels-vreugd teegenoover Gods-vreugde kan
stellen.
En hoe onbewust sluuw weeten mannen en
vrouwen elkander te trekken door de geestig
heid, die uit sexueele onreinheid voortkomt.
Daar zijn heel wat goede voorneemens onder
mijnd en vergeeten, door een kostelijke aar
digheid, en een fijn spel van scherts.
Kinderen en primitieve menschen, neegers
vooral, die groote kinderen zijn, hebben ver
maak alleen door het noemen van onreine of
liever onzindelijke dingen.
Teegen de puberteit lachen ze ook graag
om sexueel-onreine dingen. Beide soorten
van grappen zijn verwerpelijk, al lijken die
van de eerste soort onschuldig. Lachen om
onreinheid is gevaarlijk, want het is een ern
stige zaak, in de tweede tendens. Lachen om
sexueele onreinheid is niet alleen gevaarlijk,
maar ook heiligschennis. Want in den groo
ten omkeer van eerste tendens (T 1) naar
tweede tendens (T 2) is het loskoomen uit
een voortplantingsdrang het moeyelijkste,
gewigtigste en ernstigste probleem. Wie dat
gevoelt duldt geen ligt-vaardige woorden of
gedachten daaroover.
Het is door geleerden reeds opgemerkt dat
in ieder individu zich de geschiedenis van het
geheele geslacht herhaalt. Zoo hebben kin
deren de eigenschappen van den primitieven
mensch; en schijnen onbeschaafde volken ons
als kinderen toe. Kinderen zijn als menschen
in de eerste tendens. In hun eerste jaar zijn
het ernstige diertjes. Met den eersten glim
lach komt het menschelijke in hen. En dan
vinden ze, eevenals primitieve menschen, het
onreine vermakelijk. Dan neemt hun ernst toe,
ook ten aanzien van het sexueel onreine,
naarmate zij begrip krijgen van het verschil
tusschen ziel en lichaam, van hun verheeven
toekomst, en van het voorbijgaan en verval
van'het aardsche lichaam, en het eenmaal op
houden van de voortplantingsdrift. En de
ernst neemt nog toe, in den bejaarden mensch,
als hij moeilijk naar het Licht streeft op den
tweeden weg. In de wijding van dat Licht
wordt alle vreugde die doet lachen, alle
grappigheids-vreugde, verre ooverstemt en ge
heel verdrongen door de veel zuiverder en
reiner vreugde van het heilige en gewijde.
Dikwijls wordt spel" teegenoover ernst"
gezet. Dit is signifisch een gevaarlijke ver
warring. Kinderen en barbaren speelen en de
neevengedachte bij het woord spel" is, dat
spel nutteloos is. Kinderspel" beteekent: iets
geheel onbeduidends, iets dat waardeloos is.
Maar waarde" en nut" hebben alleen
beteekenis ten opzicht van een groot doel,
dat iedereen erkent. En als het woord
spel" gebruikt teegenoover ernst" dan be
doelt men die handeling, die geen nut heeft,
geen praktisch nut voor het aardsche leeven,
voor welvaart, gezondheid, voorspoed (T l).
Maar als het doel wordt begreepen als T. 2,
dan is juist spel" het meest nuttige, omdat
het schoonheid brengt. Van Schiller is het
stoutmoedige woord: Man soll mit der
Schonheit nur spielen, und man soll nur mit der
Schonheit spielen."
Als zoodanig staat spel" niet teegenoover
ernst", maar is juist spel de hoogste ernst.
Die beteekenis zit reeds in het woord piano
spel" of schouwspel". Kan er in het hooge
Leeven, waar geen stoffelijke nood meer te
ooverwinnen valt, wel iets anders bestaan dan
spel, schoonheids-spel, en liefde-spel? Is dat
daar niet het eenige doel, het Goddelijk
vreugde-spel, juist andersom als op aarde
waar spel" heet ontspanning en tijdverdrijf,
en alleen datgeene nuttig wordt genaamd, en
geen spel, wat voor het waarachtige doel des
Leevens er het minst op aan komt?
(41) Doelloos slenter ik langs het strand,
midden in de geweldige lijnen van horizon,
oever en duinenrei. Doelloos? dat wil
zeggen zonder voorafgemaakt plan met een
praktisch bemerkbaar einde. Maar zonder doel
is er geen seconde in mijn leeven, geen be
weeging in mijn lijf, geen gedachte in mijn
geest. Alles wil naar Hem en Zijn vreugde.
En zoo ga ik langs het strand, wachtend op
Zijn Liefde. Hier is ruimte, hier zijn groote
verheeven dingen om mij heen, hier is het
eeuwig-ernstige geruisch en de fijne en tuch
zoo sterke kleur. Zal Hij nu nog niet koomen?
Het liefste schrei ik, dat zijn gelukkige
momenten. Mijn tranen schijnen Hem toch
wel iets te verteederen. Dan worden de strenge
lijnen zachter, en de machtige kleuren van
zee, aarde en heemel weeker. Maar o! het zijn
zoo geheel andere tranen als voorheen, toen
ik om vrouwe-liefde weende. Toen was het
zoete pijn, en heerlijk schoonheids-spel, en
melodische klacht. Nu is het vervaarlijke
ernst en strenge tuchtiging. En dan somwijlen
een korte genade, wat rust, wat vreede in een
vloed van tranen.
Dat duurt niet lang, helaas! ik wil de
weemoed graag vasthouden, want ze is zoo
veel dragelijker dan de dorre naargeestig
heid. Maar het mag niet. In het ruischen der
zee is nog geen vergeeving.
Ik slenter langs de branding der leevenszee
en tracht het schoone lijnenspel te volgen.
Het zand der feiten ligt voor mijn voeten, een
breede vlakte met ongetelde miljarden. Me
thode-loos ga ik voort, en raap op wat ik zoo
nuaen dan vind. Wat is methode? Nu en dan
doe ik een vondst, die waarde schijnt te heb
ben. Waarde voor het eenige doel.
Dan keer ik in en vraag het Roode Lampje.
En als dat mij antwoordt zoo teeder als een
zachte vrouwehand, die mij het achterhoofd
streelt, en de tranen breeken weer door, dan
is het goed.
(42). Wie weeten wil wat ik met de eerste
tendens (T. 1.) bedoel, die leeze een van die
boeken oover het wilde-dieren-leeven, die
teegenwoordig zooveel opgang maken, vooral
onder jonge menschen. Helden onder de Die
ren", Kazan de Wolfshond", het Jungle-boek
The Call of the Wild", enz. Dat is het harde,
zelfzuchtige, moordende leeven, vol blijheid en
schoonheid, maar zonder zonde of schuld,
en vol klachtloos gedragen wreedheid en pijn.
Daaraan deed ook de menscheid zonder
wroeging mee 2), totdat Christus op aarde
kwam. Zijn komst was vörgevoeld, door
enkele teederen. Maar eerst na zijn komst
zette de tweede tendens (T.2.) volmachtig in.
Maar nog lang niet is T. 1. verdweenen, ook
in het mensengeslacht nog niet. De geest van
de wildernis is nog niet gestorven onder de
menschen. En het schrijven en greetig ver
slinden van boeken als Kazan de Wolfs
hond" bewijst, hoe die stem van de wilder
nis nog weerklank vind onder jonge menschen.
Ze hooren er de jeugd der menscheid in.
En de oude schriftuuren der volken, waar
van getuigen die anders als van moord en
bloed en slachting, zonder spijt en zonder
genade?
De Ilias", de Maha-Baratha", de?Edda",
Ossian," Beowulf", het Nibeiungen-lied"
alles moord en doodslag tot in het verveeiende.
Teeder als ik ben, voel ik toch nog de aan
trekking van de wildernis, van het wrcede,
vreeslooze, zorgenlooze leeven. Want T.2.,
de drang naar heiligheid kan nog niet bestaan
zonder de omgeeving van T. l, de drang
naar macht en altijdduur der soorten. Uit
het conflict tusschen beiden ontstaat de
meest verfijnde smart. Want T. l blijft hard en
wreed, en T. 2 wordt bij zijn opgroei steeds
teeder en weeker, en gevoeliger. Ach, ik voel
alsof ik die vutirige liefdepijl wel weer wilde
uitrukken, die nu met zijn weerhaken vast
zit in mijn ziel. Het is een gunst, een genade....
een voorrecht maar soms in mijn vertwij
feling zou ik dwaasselijk willen vragen, neem
Uw gave terug en laat mij in de wildernis
zondeloos leeven en vreesloos sterven.
(41) Ja, de meest verfijnde smart on
misbaar voor de meest verheeven vreugd.
Ooverdenk dit woord van Brucder Sadhoe
Soendar Singh, toen hij afgemarteld en uit
geput bezweek onder zijn last, ,,How swect it
is to suffer for Him". Hoort ge! het was wón
der-zoet en ten uiterste smartelijk.
Dat is de Gods-vreugde, dat is de roep op
den weg van T. 2. Dat is het
aller-begeerlijkste wat voor den mensch te bereiken is.
Het genieten, als heerlijke wellust, van hit
somberste lijden. als Gods toenadering ir
maar door bevorderd wordt.
Dat is geen ziekelijke uitzondering, zooals
geleerde Godloochenaars het wel zullen noe
men, het is een algemeene en voor allen gel
dende waarheidl
F R E D E R I K VAN E E D E N
1) Ook Henri Bergson niet.
2) Men leeze ook het tweede hoofdstuk
van Johannes Viator.
iiiiiiHiliiiiiiliiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiii'iMiiniiiiiiiiliiiiiniiiilliiiiii'"'
Dit mark op Uwe
rookartikelen garan
deert U kwaliteit
VOOR ENGROS
m AARKOilïSE
DEN HAAG
SaitpsnMfd Hindilimirk]