Historisch Archief 1877-1940
19 Maart '21. - No. 2282
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DÉPUBLIC SCHOOLS" IN ENGELAND
(Teekeningen voor de Amsterdammer" van Is. van Mens)
Harrow schoolboys
Onder de vele goede instellingen in Engeland
mogen de public schools wel in de eerste plaats
worden genoemd. Men placht te zeggen, dat
de slag bij Waterloo gewonnen werd op de
speelplaatsen van Eton, de Royal school,
waar veel officieren hun opvoeding ontvingen.
In hoeverre deze uitspraak waar is, valt
moeilijk te zeggen, maar zeker hebben de
public schools volop aan alle eischen, die
het vaderland haar stelde, zoowel in oorlog
als vrede, voldaan.
Een definitie te geven van het woord
public school is een Herculestaak; maar men
moet beginnen met goed te begrijpen, dat
het woord public" in geen enkel opzicht
beteekent, dat de school door staatssubsidies
wordt ondersteund of een liefdadigheidsin
stelling is.
De public school is een heel bijzondere in
stelling, (socialisten noemen de public school
de broedplaats voor conservatisme), waar elk
snobisme kwijnt of een spoedigen dood vindt.
Er zijn in Engeland ongeveer twintig groote
en vele kleinere public schools. Op de groote
gaan van 1200-250 jongens tusschen 19 en
13 jaar en op de kleinere 250 a 100.
Op bijna iedere public school zijn de leer
lingen boarders", d. w. z. zij wonen,
eten en slapen er enz. Zoo'n public school vormt
dus een wereldje op zichzelf. De school ligt
' meestal buiten, dikwijls ook in ouderwetsche
stadjes, waar de winkels grootendeels be
staan van de bestellingen van het college."
Onnoodig te zeggen, dat de winkeliers er wel
bij varen, in 't bijzonder de banketbakkers,
(ofschoon sommige scholen haar eigen
tuckshops" hebben) en afgezien van den trots
van de bewoners op de sportpraestaties van
hun respectievelijke scholen, is ook in andere
opzichten de verhouding tusschen beiden voor
treffelijk economische banden !
Het bestuur van een public school is in
handen van een directeur, bijgestaan door
een staf van leeraren, bijna altijd oud
studenten van Oxford en Cambridge. ledere
school heeft bovendien een president, een lid
van de Koninklijke familie of een anderen
hoogen dignitaris, en een bestuursraad, die
meestal bestaat uit een beperkt aantal in
aanzien staande ex-scholieren. De president
en de raad, hoewel ze zeer veel invloed hebben,
nemen toch geen actief aandeel in het school
leven.
Elke school is verdeeld in huizen, d.w.z.
een bepaald aantal jongens behoort tot een
bepaald huis, dat weer onder 't toezicht staat
van een house-master", wiens plicht het is op
't welzijn van zijn jongens toe te zien. Hij moet
de boosdoeners straffen en het epsrit de
IIIIIMHIt IHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllinilllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIKIIIIIIIIlHI
corps" van zijn huis bevorderen, zoowel in het
spel als bij het werk.
Daartoe benoemt hij enkelen van zijn jon
gens tot captains", die verantwoordelijk
zijn voor de goede discipline onder hen.
Die captains hebben daneenige voorrechten,
soms een eigen studeerkamertje, als tegenwicht
voor hun verantwoordelijkheid. In de meeste
scholen mogen ze de stok hanteeren, maar in
alle scholen zijn zij aansprakelijk voor den
geest, die er heerscht in hun huis en die er van
hun leiding uitgaat; en deze methode om
jongens door jongens te laten regeeren met
de house-masters" als scheidsrechters, is
voortreffelijk gebleken, want zij wekt bij de
leiders het eergevoel, maakt ze zelfstandig en
geschikt voor verantwoordelijke betrekkingen
in hun later leven.
Dif systeem van huizen roept ook een
ondtrlingen wedijver in de school zelf in 't
leven en houdt werk en spel op een hoog peil.
Want niets is er begeerlijker voor een pu
blic school-Ieerling dan prijzen te winnen voor
zijn huis en zijn naam te zien gegrift op
het eerebord. Cricket,- voetbal- of
hockeyprijzen te winnen voor de school, daarvan
droomt bijna iedere jongen en daarnaar gaat
zijn eerzucht. Er was een tijd, dat de jongens
zówaren bezeten van dit idee, dat een ijverige
en leergierige leerling of swat", die niet van
sport hield, een lammen schooltijd had, maar
sinds de oorlog heeft geleerd, dat wetenschap
en hersens evenveel, en meer, waard zijn dan
spieren, is de positie van den swat" op school
wat verbeterd. Toch moet men toegeven, dat
de blokker, juist door zijn gemis aan
ondernemingsgeest en kameraadschappelijk
gevoel, beide eigenschappen, die door het
spel ontwikkeld worden, het later in den
wedloop van het leven, dikwijls aflegt tegen een
minder ijverig student.
Een groote rol spelen tradities in de public
school en de nieuweling, die in zijn eerste
jaar hier dikwijs onwillekeurig tegen zondigt,
krijgt als straf een aframmeling van een der
grootere jongens. Want de schooltraditie is
heilig en evenals de wet van Meden en Per
zen onveranderlijk.
Die tradities hebben voornamelijk betrek
king op de wijze van kleeden, want juist
aan hun kleeding (b.v. aan hun lichte sokken
en knoopsgat) kan men de bloods," d.w.z. de
jongens, die zich bij 't spel onderscheiden
hebben of reeds lang op school zijn, herkennen.
Alle andere jongens, die geen bloods" zijn,
onderscheidt men alleen naar het aantal
schooltijden, dat zij op 't college hebben
doorgebracht en niet vór hij drie
schooltijden achter den rug heeft, is het
een jongen toegestaan zijn meening te
zeggen in 't bijzijn van oudere leerlingen
zonder dat hij er voor gestraft wordt.
Te Marlborough, een school van ongeveer
750 leerlingen (in den grooten oorlog zijn 700
leerlingen van deze school gesneuveld) is
het alleen aan de bloods" veroorloofd alle
knoopen van hun jas los te maken. Als een
nieuweling dat ook'doet, is dat een vreeselijke
beleediging. Op diezelfde school is het de ge
woonte van de jongens hun boeken in een
zoogenaamde kish" te dragen, een langwerpig
kussen , dat zij k gebruiken op de harde
banken in de klas. De nieuwelingen herkent
men altijd dadelijk aan de manier, waarop zij
hun kish" dragen, een handigheid, die niet
zoo gemakkelijk te verkrijgen is. Dit zijn twee
voorbeelden van schooletiquette'en daar iedere
school vele ongeschreven wetten heeft, zoo
kan men begrijpen, dat een volledige opsom
ming daarvan een dik boek zou vullen.
Datzelfde geldt voor het aparte
vocabularium van ,,slang"-woorden, dat op school
gebruikt wordt. Voor de verschillende licha
melijke straffen heeft men de woorden bin
ching", tanning", flogging," caneing" en
warming" (dit laatste alleen voor 't winter
seizoen.) En evenals deze slang"-woorden een
ongeschreven wet zijn, zoo zijn ook sommige
woorden, die als verwijfd beschouwd worden
als pretty", nice" etc. door die zelfde wet
in de ban gedaan.
Bij 't noemen jvanjdie verschillende
schoolgebruiken kan ik de Vastenavond-viering OD de
Westminister school niet overslaan, waar de
kok een pannekoek over een dwarsbalk
in de hall van het college gooit en de jongen,
die zich van het grootste stuk meester maakt,
een souverein krijgt. Het vorige jaar reikte de
Koning dien zelf aan den winner uit.
Onnoodig te zeggen, dat iedere leeraar aan
een public school een bijnaam heeft, en dat
een nieuweling bij een aantal van veertig
leeraren wel eens in de war raakt.
Zoo is 't ook een vaste grap, om zoo'n on
schuldigen groen zijn leeraar bij een verkeer
den, soms wel een scheldnaam te laten noe
men. Die bijnamen van de leeraren zijn een
van de dingen, die de?new-bugs" of ticks"in
veertien dagen leeren moeten en eveneens de
verdere geheimzinnige schoolgebruiken; een
paar oudere jongens nemen hun dan plechtig
examen af of brengen hun op nog andere manier,
meestal nogal hardhandig, die wetenschap bij.
Een instelling op de public school, waar de
-?'19 i i .
Eton schoolboys
iiiiiiiimmiiiiiiiiimiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniifiiiiiitii
P. H. RITTER, De Kunst van het
Reizen, v. Loghem, Slaterus en Visser
te Arnhem, 1921.
Toen ik dit in blauw satinet gehulde werkje
uit de Pauw-Serie"-uitgaaf in handen kreeg,
heb ik niet direct tot lezen kunnen besluiten :
de band trok eerst mijn aandacht. Ik heb
het eensdeels bewonderd om de vindingrijk
heid, waarmee de verzorger H. Th. Wijdeveld
van den papiernood een aan de Japansche
bindwijze ontleende nieuwe schoonheid had
trachten te maken, ? bewonderd ook om
letters en goed aangebrachte vignetten. Maar
betreurd heb ik dat 't surrogaat satinet
gebruikt is inplaats van linnen, zijde, leder,
perkament of hout. Dan ook, bracht de titel
De Kunst van het Reizen" mij tot mijmeren.
Meer historischen verbeeldend dan bespiegelend
aangelegd, zag ik beelden uit het verleden langs
me gaan : ik zag den zwaar bepakten reis
wagen stilhouden in 't oude stadje aan den
voet van de bergen, den toegesnelden waard
buigend voor 't portier staan om den door den
langen rit verdoezelden en uit het
pruikenfatsoen geraakten edelman en zijn gade bij 't
uitstappen behulpzaam te zijn. Ik zag den gelen
postwagen door vier paarden getrokken de
bergpas overgaan, hoorde het getrompet
iMilmiiiiiiliiiiliiiiiiiiiiiiiimmi iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliniiitiiiilllliillll
n
TE KOOP
te Amsterdam
Direct te aanvaarden
Omtrek Overtoom
N.V. Bouw- en Exploi
tatie Mij. Philomena"
Hoofdweg 13 H. Sloten «.-H.
van den postiljon in de klare berglucht.
Op een rustig stappend paard,zag ik in gebogen
houding een man gezeten, ijverig schrijvend,
een man met scherp intelligent gelaat, dan
stilstaand zich keeren tot zijn knecht die
achter hem reed en een muilezel, zwaar be
pakt met zakken, puilend van de boeken, rrret
zich voerde. Den humanist Erasmus herkende
ik, en ik zag hem binnengaan in de
Duitsche herberg, die hij in een zijner dialogen
zoo geestig met de Fransche vergeleken
heeft. Ook de voetreiziger van de 19e eeuw
verscheen mij, de geleerde, zooals hij mij
bekend is uit oude familiebrieven uit Italië,
of uit de voordracht Reizen" of het Gesprek
op den Drachenfels" van Jacob Geel, dien
causeur uit de eerste helft der 19e eeuw, den
voorganger van den causeur Henri Ritter
uit de eerste helft der 20e. Toen ik daarna
het boekje van den laatste heb gelezen, zijn
van zelf vele vergelijkingen bij mij opgeko
men : van eeuw en eeuw, van persoon en per
soon, 19 en 20e eeuwsch schrijver en cau
seur, waarvan ik u een enkel noem: meer
keuvelend over alledaagsche wederwaardig
heden is de 19e eeuwer; zoo hij bespiegelt,
hij gaat niet diep, zoo ge hem niet direct be
grijpt, het is doordat zijn rhetoriek, ook al
behoorde hij tot de taaibevrijders, u vreemd is
geworden, niet door de mystiek der gedachten
en gedachten-verbindingen, die de jonge
tijdgenoot ,u soms biedt. Trouwens deze is de
causeur op papier, Geel de spreker tot een
gelijk gestemd publiek, dat hij echter als
Mijne Heeren" aansprak, terwijl Ritter ons,
vreemde lezers, Vrienden" noemt. Bij Geel
doet de Verveling reizen, kan de reis Gezond
heid bevorderen en Menschenkennis. Bij den
20en eeuwer zoekt de mensch op reis de
Droom, de Illusie, de Vergetelheid, in diepsten
zin : de Min en de Dood. Maar ziehier
een overeenkomst: met menschenkennis be
doelt Geel kennis van den reisgenoot, niet
van de volkeren die men bezoekt, noch van
de menschen die men ontmoet: Overal de
zelfde soort straatwegen, herberging, bedie
ning," verzucht deze causeur reeds vór 1837.
Gij zijt meest in een stroom van reizende
menschen uit de gegoede of hoogere klasse
die door de algemeene beschaving zoo ge
snoeid, geschaafd en (gekleed zijn datfzij, de
taal uitgezonderd,op elkaar gelijken als eieren."
Zoo ziet ge de egaliseerende
normaliseerende geest," het geestelijk communisme" al
bijna een eeuw geleden, lang vór de jeugd van
den causeur van 1920, toen de rijkste dame
der stad, die uit Italië kwam" zijn reisillusie's
wekte, lang vór zijn geboorte, al reisde toen
de Bakker van de hoek" nog niet mee, en
cirkelden de electrische Trams zich nog niet
om de Sfinx, wier raadsel," gelijk hij zegt,
wordt opgelost, doordat het wordt bespot en
ontkend." Toch,?al is de oorsprong van dien
geest ouder dan men uit Ritter's causerie zou
veronderstellen, en is zij alleen bezig zich over
een andere klasse uit te breiden, en heeft,
behalve de stoom, ook de electrische krachten
tot haar beschikking, gelijk heeft Ritter
alleen al omdat een causeur, die zóschoon de
draden weet te spannen, welke de verschil
lende onderdeelen van zijn op de rede ge
grond betoog verbinden, altijd gelijk heeft.
Geel werd in dit opzicht een meester genoemd,
Ritter is zeker niet zijn mindere, terwijl hij,
jongere van v. Deyssel, het proza tot schooner
kunst weet op te voeren.
Daarbij gaan bij Ritter de verbindingen
dikwijls naar dieper gronden dan waarheen
Geel dook. Dat is vooral in zijn 2e Causerie,
waar hij de draden niet zoozeer spant dan dat
hij ze blootlegt tusschen de psyche van den
modernen mensch, van U en mij, en de kunst
van onzen tijd, en in de 4e Causerie waar hij
met diepen zin en kunstige hand onzichtbare
verbindingsknoopen legt tusschen Reizen
en Min, zoodat ze schijnen saamgeweven
motieven in ons levensgobelin" .en tusschen
Reizen en Dood. . . .
Ge ziet, de schrijver zegt 't trouwens zelf
in zijn Voorwoord , dat 't minder de Kunst
van Reizen is, die hij behandelt, noch deze
kunst geschiedkundig beschouwt, gelijk ik
vór de lezing vermoedde, maar de psycholo
gie van het reizen, van den reizenden mensch,
van den mensch van onzen tijd en den mensch
in 't algemeen. Dit althans wat de eerste vier
Causeriee'n betreft. Hij doet ons dus het
rei
N®dort. Munt
Hollands beate IO cent *lgm*i>
nieuwelingen een groote rol in
spelen, is het fagging-systeem.
Hij wordt dan aan een ouderen
jongen als knechtje gegeven,
moet diens schoenen poetsen,
theezetten, boodschappen
doen, enz. Het is een soort
feudaal systeem en niemand
ontkomt eraan ; zelfs de leden
der koninklijke familie niet,
toen zij te Eton waren ; daar
over doen nog veel vermake
lijke verhalen de ronde. Om
nog een bewijs te geven van
den eeest, die ?r in die scholen
heerscht, kan de anecdote
dienen, hoe, toen bekend werd
dat aan een Spaanschen Prins
te Eton de Spaansche troon
was aangeboden, een troepje
jongens van deze gelegenheid
gebruik maakte den Prins
te schoppen om te kunnen
zeggen, dat zij een Koning
geschopt hadden ! Ongelukki
gerwijs kreeg de Prins alleen
de schoppen en geen troon.
Misschien is de Hertog van
Vlaanderen, die nu te Eton is,
wel blij, dat zijn vrienden het
bericht, dat hem de troon van
Griekenland werd aangeboden,
niet ernstig opnamen !
De kleeding op de public
schools varieert naar de ver
schillende scholen, maar meest
in trek zijn zwarte jas en
grijsgestreepte broek, in Eton en
Westminister dragen de jon
gens hooge hoeden, maar op
de andere scholen mutsen van
verschillende kleur met eigen
onde; scheidingsteekenen.
Elke jongen moet een
minimum aantal pakken
hebben en dit is in de tegenwoordige
omstandigheden, waar alles zoo duur is, een
zware uitgave, want een uitzet vooreen jongen
zou niet minder dan 50 kosten.
Het schoolgeld is zeer verschillend. Om
zijn jongen naar Eton te zenden moet men
minstens 400 per jaar betalen, maar de
minder kostbare scholen vragen ongeveer
200. Dat lijkt wel erg veel, maar men moet
met vergeten, dat zij daarvoor een eerste
klas opvoeding krijgen, vaardigheid in alle
mogelijke sport, en kost en inwoning gedurende;
bijna f) maanden van het jaar, verdeeld in
3 schooltijden ; de rest van 't jaar is er
vacantie.
Over de waarde van de opvoeding aan de
public school heerscht tegenwoordig veel
verschil van meening. Zeker, er wordt een
groot deel van den tijd aan sport besteed,
maar wanneer een jongen het geheele jaar
door om 7 uur 's morgens opstaat en om 10
uur naar bed gaat, dan is er tijd genoeg n
voor werken n voor spelen en het gemiddelde
aantal werkuren op een public school is acht
per dag, behalve nmaal, soms tweemaal
kerkdienst per dag. De Zondag wordt inge
nomen door twee diensten en godsdienstonder
wijs, maar tevens wordt het werk voor Maan
dag geprepareerd. Het meest afdoende
antwoord op den aanval der opvoedkundigen
op de Engelsche public school is de uitslag der
examens en het aantal wetenschappelijke
onderscheidingen, dat de oudleerlingen be
haalden.
En wat het militaire element in de public
school betreft, bijna elke school heeft haar
eigen corps voor de opleiding tot officier,
waarvoor men zich zelf gedurende den oorlog;
vrijwillig op kon geven. Het corps richt eiken
jongen tenminste zoover af, dat hij een goed
geoefend infanterist is en afzonderlijke cur
sussen kunnen gevolgd worden voor meer
gevorderden. Deze corpsen zijn door het Minis
terie van Oorlog erkend en zij betrekken elk
jaar zomerkampen, waarover de officieren
van het gewone leger het commando voeren.
De uitgaven voor het kamp worden gedeeltelijk
door de jongens, gedeeltelijk door het Mi
nisterie van Oorlog bekostigd. De meeste
van deze corpsen dragen khaki uniformen,
maar sommige een andere. Zoo is de
Etonuniform bijna van dezelfde kleur als de
Hollandsche velduniform. Voor jongens, die de mili
taire loopbaan kiezen, zijn er speciale leger
klassen, die hen klaar maken voor de
miliEton schoolboys
taire Academies van Sandhurst en
Woolwich. Wellington college is de public school
voor aanstaande officieren.
Het spreekt vanzelf dat er groote wedijver
bestaat tusschen de verschillende public
schools en elke school heeft haar traditioneelen
tegenstander in voetbal, cricket of andere
spelen.
De groote wedstrijd van het jaar is de
cricket match tusschen Eton en Harrow
op de Lords Cricket-groundsen daar wedijveren
de jongens met elkaar, wie de mooist gekleede
en aardigste zusters onder de toeschouwers
heeft.
Deze matches, die twee dagen duren, worden
meestal beëindigd met een vrij gevecht tusschen
de leerlingen der respectievelijke scholen en de
vaders hebben dan bijna evenveel plezier in
dien strijd als de jongens zelf. Maar de
Etonsche hooge hoeden hebben nog al wat te
lijden !
Er worden pogingen gedaan om aan die
vriendschappelijke vrije vechtpartijen een
eind te maken, maar de traditie is sterker
dan de wet, zelfs als deze laatste
vertegenwoordiigd is door vele pootige politiemannen.
De Eton en Harrow-match wordt gevolgd
door wedstrijden van andere public schools
en Lords ground is een bonte chaos van ge
kleurde schooldassen en de nieuwste Parijsche
creaties.
Onder de boeken, die men over Engelsche
public schools kan lezen, is Tom Browns
School Days het allerbeste; daaruit kan men
zien, hoe het leven op een public school in
den goeden ouden tijd was, toen een groen nog
sidderde voor een ouderen leerling en oor
vijgen in plaats van voedsel kreeg.
Van de vele moderne boeken over hetzelfde
onderwerp geven dat van E. F. Benson, ge
titeld David Blaize" en het' eerste deel van
Sinister Sr." door Compton Mackenzie een
goede en verstandige beschrijving van het
schoolleven. De Loom of Youth," een veel
besproken boek van Alec Waugh, klaarblij
kelijk geschreven om de moraal van public
scfto0/-leerlingen bekend te maken, verdient
gelezen te worden ; alleen moet men het niet
al te ernstig opnemen.
H u M P n R Y CRUYSDALE
iiiiliiiiiiiiiiiiiiiilrliiiiiiiiiiiimiiiimiiiiiiHiiiiiiiiiiiiHii
zen in zijn diepsten grond verstaan als het
volgen van den droom, de illusie, het zoeken
van den Graal in de wereld waaruit het wonder
verdwijnt, zoodat de reiziger gedesillusio
neerd terugkeerde tot eigen huis, eigen ziel.
Maar, daar hij in de ziel dit wonder niet vond,
zocht hij het in zijn woning in 't schoone,
antieke of exotische voorwerp, dat hij als een
fetisch- dienaar aanbad of in de schilderijen aan
zijn wand, de primitieve eerst, dan de land
schappen, waarin hij zijn eigen stemming
weervond. Tot dit landschap een fantoom werd
van zijn eigen geest, en ten slotte zelfs geen
landschap meer mocht gelijken, en tot
zijn vervagende in ontstelde
landschapschilderijen zich verliezende ziel haar ijle,
naar den waanzin overbuigende wezen in
de moderne muziek beluisterde". Toen keerde
hij zich wederom tot de Reis, hetzij als
tourist, de handhaving van traditioneele
waarden in bewegelijken vorm", of als de held
van den nieuwen tijd, die de reisvorm van
de leege activiteit" beoefent, de Sportman.
Nadat hij dan in de 4e causerie de reis heeft
beschouwd in verband met Liefde en Dood,
eindigt hij met twee kleine causeriee'n, die de
eigenlijke Kunst van Reizen" behandelen.
Na ons dus als gids voorlichtend geleid te
hebben langs de grotpaden van onze eigen
ziel, brengt hij ons buiten in 't gewone dag
licht, waar hij zich op een bankje naast ons
zet en ons gemoedelijke raadgevingen doet, ons,
Handhavers van fictie's en traditioneele
waarden" voor een mogelijk te ondernemen
reis. En wij, vergetend dat we ons fantoom"
in de duistere krochten aanschouwden,
we bewonderen niet meer alleen, maar voelen
ons als zijn gelijke,knikken denGids een enkele
keer vol instemming toe, voelen ook
dikwijls neiging tot tegenspraak, maar zwijgen,
daar we weten: zooveel reizigers, zooveel
meeningen omtrent de reispractijk.
C. A. B. VAN HERWERDEN
KAKI. Gji-:i.i.EKU!'. De gedaclitenlezeres.
Een pastoric-idylk'. Uit het Deensch
door Jhr. L. op ten Noort. Amster
dam '/..']. Van Holkema on
Warendort'.
Vergeleken bij De pelgrim Kamanita" is
deze vertaling van een ander werk van
Gjellerup wel een teleurstelling. Stellig is De
gedachtenlezeres" wel een leesbare roman. De
verhouding van den jongen dichter Hjalmar
tot de beide lieve meisjes Kamma en Astrid is
wel belangwekkend, en het werk kenmerkt
zich door een fijnen, speelschcn humor, die
meesterschap over het onderwerp en
beheersching van de ontstoffelijkte roman-figuren
verraadt. Maar er zit geen gang in, het schiet
niet op, en de diepte van De pelgrim Ka
manita" ontbreekt hier heelemaal. Zoodat dit
boek eigenlijk niet uitsteekt boven de
tientallen romans en romannetjes, die ten
behoeve van het leesgrage publiek uit de
Skandinavische talen in de onze zijn overgezet.
Het Nederlandsch van den vertaler, is,
hoewel dragelijk, niet geschikt om den lezer
ten opzichte van het boek milder te stemmen.
HERMAN MIDDENDORP
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiii imiiiii
AUIOPIAMO