Historisch Archief 1877-1940
16 April '21. No. 2286
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
|ffi»iilii||i|||t|n||iii|||||i|niiin!i|iniii||iii|iiiiiniimiiiiimimiiiii
PAIGE
,The most BEAUTIFUL CAR in America'
Importeurs: L.JC. VERVOOREN & Co., ROTTERDAM.
Uitgebreide Reparatieweikplaaisen, speciaal oor
eleclrische automohielsyslemen.
SPECIALITEIT
m ,_ in ^ fcio
g^ KRiMPVRijE |g
GEZONDHEIDSONDERGQEOEREN
Nederlandsch Fabrikaat
TRICOTHUIS
HET
AMSTERDAM
Reg. Breestraat 36
TEL. NOORD 6O«a
HAARLEM
Gr. Houtstraat 143
TELEFOON U6&,
m
M
m
m
m
m
m
tëO
1^0
i^a
^B
i?:a
m
riANOr
COMPLETE 5ORTEERING
NIEUW5TE - MODELLEN
ZooWEL IN HET EENVOUDIGE ALS LUXE GEMRE
K^TTNEU
AMJTERPAM
ME.ILIC.EWEG
UTRECHT
CHOOH.STRMT
HILVERSUM
STATIONSPLEIN
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop In het OOSTERPARK te
L
Logt prijzen, mooie vegen, gat,
electr. licht, water.
I.Ï. Haatichappij tot Eiplolt. vin Hat Doitarpirk
D». 1.1. STOKMAIIS nno SCHOLZ
Tel. Int. 38 & 48
Motor- on Zeiljachten
TE KOOP, In diverse grootten en prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BITtGHAft & LUGT
AFD.JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 6.50 per half jaar
? _ ?.£>
KwaliteMa
ZANDBLAD-SIGAAH
l*br- TK.HouireAn..'fl BOSCH.
linklijke Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER & Co."
Gevestigd sedert 1881
DEN HAAG
AMSTERDAM ARNHEM
VERHUIZINGEN
Bergplaatsen voor inboedels.
OEN HAAG
'OPGERICHT isso
MM MODE-UTIKELEN
HEERENSTRAAT 12,GRONINGEN(
l Telefoon 1083 !
Sinlschiilt RIENTS BUI
Zelfond. 98 Cent fr.
In den Boekh. en na
postw. bij RIENTS
BALT, Haag. Mond.
en schrift, ond.
Ik prjjs nogmaals Uw syst., omdat ik er al dadelijk Duitsch
mee kon schrijven, zonder een nieuwe oefening." (w.g.) K. te B.
St.James Palace, Londen. 19/2/'12.
"Countess Peodora Gleichen presents
her compliments to the Manager of Ozonair
Limited, and is very much obliged to him
for taking back the OZONAIR machine
whioh has been used for her Mother,
PRIJSCESS VICTOR OF HOHEWLOHE, during her
last illness. She wishes to say of what
very great service i t was in freshening
the air of the room and also in affording
relief to the patients breathing".
The late EARL of CRAWFORD, K.T. London:
"I have now been able to try the :?
Ozonair Apparatus which you set up here.
I find that it gives me distinct relief
in the access of Asthma".
Ververscht huizen, kantoren, winkels,
werkplaatsen, scholen, schepen,
ziekenhuizen, bioscopen, theaters en alle
gelegenheden waar menschen vergaderen
met:
- O Z O H
door middel van de
wereld-bekende apparaten van OZONAIR.LTD.
London en bestrijdt aldus op de meest af
doende wijze alle kwaadaardige bacillen,
welke de gezondheid ondermijnen.
Schaft k een apparaat aan, voor
stopcontact aansluiting.
Honderden attesten. Vraagt om inlich
tingen bij den agent:
INGENIEURS-BUREAU "ECONOOM".
AMSTERDAM ZUTPHEN.
Prinsengracht 967.
Spoors
WASjDoörjr_ Culemborg
Fr.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
HAAR MAAT
FIAT
IITONOBIELEII
in alle modellen
uit voorraad
leverbaar.
De Importeur:
J.LEONARDLANG
i»i i i in n "
iiiiiiiMiiiiiiiimiMiiiiiiiiiiaiiMiiiaaau <
iiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiaitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiaiiiimiii»iiiiiiiiin
HET ROODE LAMPJE Uj
VAN GOED EN KWAAD
Signifische Gepeinzen
(56). Deeze ooverweegingen brengen ons
steeds weer tot de vraag: bestaat er zooiets
als een soort-ziel, zoowel in menschen als
in dieren en planten?
Een groep-geest, waarvan wij persoenen
de arbeidende deelen zijn, doch wier hooger
bewustzijnstoestand (besef) ons ontgaat,
eevenals ons zielsbesef waarschijnlijk ontgaat
aan de cellen van ons lijf.
De Engelsche dichter Yeats, spreekende
met mij oover de vizioenen van sommige
zieners, gebruikte de uitdrukking the memory
of the race". Dus aanneemende een denkend
weezen, dat alle heugenis der individuen
bewaart en die soms in persoonlijke vizi
oenen oopenbaart. Ook de Fransche term
Ie genie de la race" is mij wel ter oore
gekoomen.
In Schijn en Weezen," tweede deel, spreek
ik van de Godheid mensen" en bedoelde
daarmee, dat wat ik nu ,,soort-ziel" noem.
Men zal den indruk gekreegen hebben, dat
ik Christus bedoelde. En inderdaad heeft mij
een tijdlang de gedachte vervuld, of dat
begrip Christus, als soortziel, als het hoogere
intellect, dat alle menschen vereenigt, niet
te identificeeren is met Jezus, onzen Heiland
en Verlosser. Dan zou de mensch-soort zich
zelf nmaal als individu hebben
ge-incarneerd.
Christus, de Boom, waarvan wij allen de
bladeren zijn.
Er staat een Boom in lichten Hof ge
plant." 1)
Zeeker is dit beeld niet nieuw; de Boom,
de Wortel, de Bladeren.
Maar in de Christus-gedachte, zooals ik
die in Schijn en Weezen formuleerde, is toch
iets, wat ik mij niet herinner van anderen
te hebben gehoord.
Namelijk de naar mijn meening onvermij
delijke gevolgtrekkin, dat Christus, als Hij
werkelijk in de soort-ziel der menschheid,
ook niet volmaakt kan zijn.
Wél zeer hoog booven ons verheeven,
onbegrijpelijk vernuftig, leevend met ons,
in ons en door ons, en met een vorm van
bewustzijn, die ons kleine cellen-bewustzijn
verre oovertreft.
Maar niet volmaakt. En zelfs zoo
onvolmaakt, dat wij, nietige deelen van den
igrooten Geest, de onvolmaaktheid duidelijk
[kunnen bespeuren.
Wij bespeuren fouten en gebreeken, die
niet kunnen stropken met ons begrip van
de hoogste Wijsheid. Hetgeen ook volgt uit
de beperktheid van het Groote en Heilige
Weezen, dat de menschheid wel met wonder
bare schranderheid heeft gemaakt, maar
toch zelf maar een schepsel is, geschapen
en vrijgelaten door den Opperheerscher,
eeven als al die andere schepsels, die met
.de menschheid leeven in de eerste tendens,
opgroeyend in onderlingen zwaren strijd om
macht en duur.
Veelen zullen meenen, dat dit
indentificeeren van Christus, de zoon Gods, met de
groepziel der menschen, een verneedering is
voor Christus, en een oneerbiedige gedachte.
Ik geloof het niet. Zijn verheeven zelf
besef staat tot onze als Algol tot Electron,
de symbolische afstand tusschen zijn wijsheid
en de onze is zestien miljoen licht jaren.
Toch is hij gebrekkig tegenoover God.
Wat is daar teegen? Heeft Hij niet zelf
gezegd: wat noemt ge mij goed? (d. i.
volmaakt) Niemand is goed als n alleen."
t
(57). Rustig ooverdenken. Voorzichtig
weegen en wikken. Geen denkfunctie door
haast of hartstocht vertroebelen of
omneevelen. De denkbeelden in goede meditatie
zijn niet logisch verbonden, maar door zuivere,
sterke en fijne gevoelsdraden aaneen gehecht.
Men kan Jezus' weezen en optreeden be
grijpen als noodzakelijk bij het wisselen van
Tl tot T2, de oovergang van vrije, onderling
kampende natuur-rassen tot het welbewust
zoeken naar den terugkeer tot God. Het is
begrijpelijk, dat deeze ommezwaai die toch
Gods wil en bedoeling was, wordt bewerkt
door een Hem booven alles dierbaar Weezen,
dat de ivenschcn voorgaat in het
ooverwinnen van de heevigste smart, om de kudde
den weg te wijzen.
In dit begrip van onze Verlossing door
Christus is niets theologisch of dogmatisch.
Een schrander kind, dat wat biologie en be
schavingsgeschiedenis heeft gestudeerd, kan
deeze voorstelling begrijpen, als verklaring
van ons geestelijk weezen, die in geen enkel
opzicht strijdt teegen onze weetenschappelijke
kennis.
t
(58). Het treft mij, dat de vorm van die
ontzachelijke sterren-wolken,die op oneindigen
afstand toch voor ons zichtbaar zijn, de
spiraal-vorm is.
Want die vorm is de symbolische uitdruk
king van der menschheid ontwikkeling. Geen
cirkel, geen kringloop, maar een spiraal,
waarvan iedere omloop hooger is, en nieuw.
Wij leeven ook in een spiraal-vlek, onzen
melkweg, 25000 lichtjaren breed. En zouden
wij daarin het eenigste ras zijn, dat ook op
den terugweg van Tl tot T2 was, en besef
had gekreegen van zijn goddelijken oorsprong?
En al waren wij in ons systeem de eenige
zoo hoog ontwikkelde soort, zouden er dan
in de ontelbare meenigte van spiraal-neevels
niet minstens in ieder n zeifbeseffend en
God eerend ras zijn ontwikkeld?
Ik moet de toestand op aarde wel begrijpen
al zoo bedoeld voor der menschen ontwik
keling en terugkeer tot den Vader. Schuilt
er niet duidelijk opzet in die zoo merkwaar
dige inrichting, dat ijs ligter is dan water,
zonder welke inrichting de planeet voor men
schen en planten onbewoonbaar zou zijn?
Zoo heeft God ons T3 gegeeven tot
onmisbaren weerstand en tot eindelijke
ooverwinning.
Maar de Godheid mensen, of mensch-geest,
of soort-ziel, of hoe men die groote en ver
heeven Macht noemen wil, die het
menschenlijf zoo kunstig samenstelde, die heeft de 13
meer en meer aan zich ondergeschikt gemaakt
(de natuur beheerscht) en tracht nu gelei
delijk zijn gansche kudde te drijven in de
richting van T2, de heilige veréning met
den Schepper, die de aarde bewoonbaar en
de soort-ziel tijdelijk zelfstandig heeft ge
maakt.
Hierbij denk ik steeds aan de zeven
ontwikkelings-stadiën, door Jezus ons indirect
meegedeeld in het boekje oover Zijn leer en
verborgen leeven. 2)
Of nu Jezus identiek is met de soort-ziel,
dat behoeft niet te worden uitgemaakt. Wij
kunnen het nu toch niet doorgronden of als
zeeker stellen. En het is ook niet in ons
onmiddellijk belang het te weeten.
Jezus is in elk geval een weezen, dat
oneindig booven ons menschen verheeven is,
en door ons begreepen wordt, door indirecte
waarneming, als bestaande zonder stoffelijk
lichaam, en voortduurend om en bij ons, al
of niet door ons bespeurd. Hetzelfde zou ook
van de soort-ziel kunnen gezegd worden.
Maar wij weeten het niet, en kunnen het
niet goed onder woorden brengen.
t
(59). Gisteren, het weezen van de derde
tendens ooverdenkend, vond ik er iets vrou
welijks in. T3 is de natuur en de natuur
wetten, maar niet zonder een zeeker eigen
aardig karakter. Men kan ook spreeken van
de stof" of het vleesch." Het is dat weezen,
dat in ons menschelijk lichaam wakker en
actief blijft, terwijl de geest en de ziel
afweezig of onwerkzaam zijn, in slaap. In de
hypnose is dat het best te bcstudeeren.
Welnu, die stof, die huulè, T3, heeft een
karakter, en wel een vrouwelijk karakter;
ze is onderworpen en heeft het noodig om
beheerscht en soms ook gekastijd te worden.
Het is niet mijn bedoeling, dat de zaak
ook omgekeerd kan worden, en dat de vrouw
bizonder stoffelijk of vleeschelijk is. Neen,
vrouwen zijn soms juist zeer sterk
tcegenoover T3 en vergevorderd in T2. Maar ik
wil alleen zeggen, dat T3 op een vrouw lijkt,
op een niet-hoogstaande on-eedele vrouw.
t
(60). Wat mij treft in de soort-ziel als
duidelijkst teeken van haar onvolmaaktheid,
dat is haar zoekend poogen.
Haar ontzaglijk moeijelijke opgaaf is, de
menschelijke individuen, door algemeen gel
dende inrichtingen, te wapenen in den strijd
met de natuur, en in de beheersching van T3.
Hierbij kan ze geen individueele uitzonde
ringen maken. De inrichting, die beschermt
en versterkt, moet bij eik individu op dezelfde
wijze werkzaam zijn, terwijl de gevaren en
moeyelijkheeden op talrijke en zeer verschil
lende wijze hen bedreigen.
Om een eenvoudig algemeen bekend voor
beeld te kiezen: uitermate vernuftig is de
wijze, waarop wonden in het lichaam
geneezen. Ook tot een zeekere hoogte zeer
doeltreffend; zoolang het kleine wonden zijn.
Het stollen van 't bloed, het onmiddellijk
toesnellen der witte bloed-celletjes, het vor
men van een roof uit de Ivmphe, dat alles
is prachtig en bewonderenswaard, vooral als
men denkt aan de tallooze moogelijkheden
van verwonding, die allen door dezelfde, voor
elk individu gelijke methode, moeten worden
bestreeden.
Maar niettemin is de gansche
gcneezingskitnst van het gewonde lichaam een ge
brekkig, zoekend poogen, dat bij eenigszins
uitgebreide of zware verwondingen geheel
ontoereikend blijkt.
Het stollen van 't bloed gelukt bij groote
wonden alleen wanneer de wond gescheurd
is en niet gesneeden, de toevloed van witte
bloedcellen wordt bij groote wonden een ge
vaar in plaats van een bescherming, omdat
die cellen alle wsefsels aangrijpen en ver
teeren, het vormen van een roof gelukt bij
diepe wonden in het geheel niet of werkt
schadelijk.
De geheele genees-methode van de soort
die men bij alle zoogdier-soorten herhaald
vindt is berekend op toestanden van Tl.
In de vrije natuur gencezen wonden ver
wonderlijk vlug, en zijn ook meestal ge
scheurde wortden, terwijl de witte bloedcellen
(pus) door het gewonde dier worden wesgelikt.
In T2, zoodra de mensen inzicht krijgt in
zijn hooger en verheevener aard en zelf met
scheppend vernuft ingrijpt in de stof, daar
zijn de genees-methodcn uit Tl en T3 geheel
ontoereikend. De soort-ziel werkt niet meer
alleen door de ingebooren driften en instincten,
die ze aan de individuen meegeeft, maar ook
door het vernuft der individuen zelve. En
deeze, hoewel de natuur-geneesmethoden niet
verwerpend en er steeds op terugkoomend,
moeten toch op allerlei wijzen het gebrekkig
en ontoereikend werk der soortziel aanvullen
en bijstaan.
Merkwaardig vernuftig is ook hè*" moeyeüjk
probleem opgelost, om de maagwand te be
schermen voor de invreetende kracht van
het scherpe maagzuur. Om dus te zorgen
dat het maagsap wel het ingebrachte voedsel
maar niet de maagwand zelf verteert.
Dit schijnt een zeer moeyelijk probleem.
Het is opgelost door den alkalischen aard
van het bloed, dat het maagzuur neutrali
seert. Maar ook deeze vernuftige inrichting
faalt zeer vaak, zoodra de bloeds-toevoer
vermindert in het cirkelronde gebied van een
kleine ader. Dan verteert het maagsap de
maagwand en er ontstaat de zoogenaamde
ronde maagzweer, waaraan veele lijders
sterven.
FREDERIK VAN EEDEN
1) Dante en Beatrice XIII.
1) Jezus Leer en Verborgen Leeven. W.
Versluys 1019, rag. 103.
iiimMtimiaii
Gtdaptnaard Hindiltniari
Dit merk op Uwe
rookartikelen garan
deert U kwaliteit
VOOR ENOROS
IAN AARNOOÏSt
DEN HAAG