Historisch Archief 1877-1940
28 Mei '21. No. 2292
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
R, E. S TJ* U *> 5\ N T l
f®A IDF &F!3\/F l
0*4. «ILOlLln.V l-/1
WIJeubeltapoiMllij. DE 6ROYTER & Co,
AMSTERDAM DEN HAAG
ARNHEM
deGniyteraCos
Verhuizingen per Auto-Trein
SNEL - GOED - GOEDKOOP
jiening uitsluitend door vast personeel - Vraagt prijsopgaaf!!
IEREN MODE-ARTIKELEN
j HEERENSTRAAT 12, GRONINGEN |
l Telefoon 1083 l
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst, van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
B1NGHAN & LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
Fr.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
HAAR MAAT
iliiiiiiliilllilliiiiiiiiiiiiiliiliilllliiliiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuitiiiiiiiii
HET ROODE LAMPJE
Signifische Gepeinzen
VAN GOED EN KWAAD.
Bi* EENiGE SPECIALITEIT
G$f *n
g| KRlMPVRljE
GEZONDHEIDS0«J
BKQNDERGQEDEREN
OH Nederlandsch Fabrikaat
D.<U
U HET
fe
B^ AMSTERDAM HAARLEM
Breestraet 35 Or. Houtstraat |43
m
m
KO
I4JO
^o
TRICOTHUIS
TEL. NOORD 6OO&
Iflil
TELEFOON I46&.
w
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop In het OOSTERPARK te
Lage prijzen, mooie vegen, ft»,
electr. licht, water.
I.V. Maatschappij ttt Eiplolt. vin Hit Oottarpitk
Oii.l. J. SMMAISSOÏÏOSCHIILZ
Tel. Int. 38 & 48
ZIJN TESTAMENT
Om zijn vriendelijke goedheid
Was die oude heer bekend
Dat bemerkte men weer even
Aan zijn gulle testament.
Al de weesjes van het weeshuis
Had hij meteen gift bedacht
En ie lieve kleine kleuters
Hadden zooietsniet verwacht.
Al de jongens en de meisjes
Trokken een verbaasd gezicht
Bij het zien van nieuwe pakjes
In de kleur van het gesticht.
Toen ze aangetrokken waren
Maakte men een mooie kiek
Heel het groepje stond in pakjes
Van de FANTASIEFABRIEK.
J. H. STEENHOEF
No. <). Speenhoff-Scric.
Heeft U uw winkelier al eens naar onze artikelen gevraagd?
H
(82). Let op de idealen, die de inenschen
voor zich uit stellen. Hoe weinig denkt men
aan de toch onvermijdelijke toekomst!
Staatslieden, geleerden, ingenieurs zijn
tevreeden en welvoldaan als zij hun leeven
wijden aan welvaart, voorspoed, gezondheid,
veiligheid, lange leevensduur, zorg voor het
kind, het nageslacht, en bevordering van
weetenschap en kennis.
Ze vragen niet meer, ze denken niet verder.
Deeze lenzen en termen geeven hun
bevreediging. Niemand twijfelt eraan of deeze din
gen wel goed zijn en de moeite van het leeven
waard.
Hoogstens twijfelen ze of al dat begeerlijke
ook bereikbaar is. Maar de pessimist, die twij
felt, werkt daarom niet minder ijverig ; en
men prijst hem daarvoor.
Doktoren hebben als ideaal : het gezonde,
langleevende individu. Alle hervormers, fi
lantropen, hebben tot ideaal het gezonde,
welvarende, voorspoedige ras.
Dit achten de menschenvrienden de moeite
waard.
Maar hoe onreedelijk en kortzichtig is dit
alles, als het als einddoel wordt gesteld. Want
ondanks alle hygiëne, ondanks de uiterste
'T
WOON
PRINSENGRACHT
7O9-711-713
LEID5CHESTR.73
? BEZOEKT THANS ?
ONZE
NIEUWE
t MODELKAMERS
'»O Uil II Illllllll IIIIIMIII1IIII IM III
voorzorg vergaat het individu en vergaat het
ras. Al verlengde men den persoonlijken
leevensduur tot twee of driehonderd jaar,
de ouderdom moet toch ns koomen en
daarmee wordt alles afgebrooken wat met zoo
veel moeite is gebouwd.
Het individu, al is het nog zoo gezond en
gehard, moet verpleegd en vertroeteld wor
den in den ouderdom, als een kind.
De groote staatslieden, als Bismarck,hebben
tot ideaal : het Rijk, het machtige Vaderland
- - heel de volkswil erkent en verheerlijkt dat
ideaal.
Maar hoe kort duuren zulke rijken en hoe
onvermijdelijk is hun ondergang.
Al deeze idealen hooren nog tot T. 1., de
natuurlijke eerste tendens.
En dat meest verhoeven ideaal, dat om
vreede en eenheid en geluk aller volken roept
ook dat is absurd in zichzelve, want het
bevordert een toekomst die ook den ondergang
van het geslacht naderbij brengt.
Niemand kan zich reedelijkerwijs de illu/Je
maken, dat het menschenras voor alle eeuwen
blijft voortbestaan en den ganschen aardbol
ten eeuwigen dage zal blijven bewoonen.
En toch spreeken bijna alle inenschen in
dien dwazen geest. De dokter zorgt voor het
individu, als ware het onsterfelijk te maken.
De man van zaken denkt alleen aan de voor
spoed van zijn gezin of zijn geslacht, de staats
man denkt aan het vaderland of den staat,
de hervormer aan de gansche menschheid.
.Maar dit alles is onreedelijk, geen
wijdschouwende wijsheid, maar blind instinct,
dat niet verder /.iet dan de naaste eeuwen.
Het ziet als einddoel : aardsch geluk voor
zooveel moogelijk inenschen. Maar het is wel
eeven zeeker dat het menschenras eenmaal
totaal ophoudt en verdwijnt, als dat het indi
vidu aftakelt en afsterft.
Het hoogste ideaal der hervormers is
volkoomen bereikbaar. Waarom ook niet?
Een blijde waereld, een gelukkige menschheid,
/al niet uitblijven. De knop is er, en zal een
bloem worden. Dit is nu reeds niet groote
zeekerheid te verwachten.
Maar met niet minder zeekerheid is te
voorzien dat de blwun :ai verwelken cti u/i'
/Icn.
En wie den bloei der menschheid bevordert,
brengt ook het verwelken naderbij. In de
sfeer van volmaakten vreede, van zachtzinnig
heid, van schoonheid en zuiverheid, zal ook
de vrucht van 't verderf het eerst ontstaan.
Wij zien het nu reeds. De bloeitijd is nabij.
In een paar eeuwen is de menschheid op haar
hoogtepunt. Dan is er algemeene vreede,
onderlinge broederschap, schoonheid en wel
vaart allerweege.
En dan gaat het berg-af, met vermoedeijk
vervaarlijke snelheid.
Ziehier de paradox verklaard, dat de die
naren der menschheid ook de gevaarlijkste
vijanden van de menschheid zijn.
Hoe eer alle teegenstand is weggenoomen,
alle strijd beslecht, alle gebrek verdweenen,
des te eer ook ontstaat de decadence, de ver
fijning, de verzadiging, het bederf.
b Siguifisch beschouwd is het woord ,,mensch
heid" niet alleen het vergankelijke ras, maar
Hotel Kurhaus op Trompenberg
TEL. 23 HILVERSUM TEL. 23
Hoogste punt van Hilversum. 15000 M2. Tuin en Bosch!
Auto Garage. Voor de maand Juni nog kamers
disponibel met en zonder Pension. Gelegenheid tot het geven
van Buitenpartjjen en Tuinfeesten.
LUNCH Restaurant a la Oarte DINER
GEEN MUZIEK Prop.: J. P. SEIJDEL
Belangrijke nieuwe uitgaven van
Hl miS-MAATSCHAPPD
VAN LOCHUM SLATERUS & VISSER
Arnhem,
F. M. H U EB N ER
Die Neue Malerei in Holland
Met 84 illustr. naar mod. Schilderijen
PRIJS GEBONDEN f 6 50
In dit boek wordt op twee dingen ge
wezen : op den stand en de voortbreng
selen van den nieuwen kunstwil in
Holland, en op de verborgen geestelijke
gesteldheid van het tegenwoordige Hol
land, zooals die uit de werken der
schilders blijkt.
ALB, PLASSCHAERT
Jacob Uaris
Mat 8 illustraties Prijs geb. f 2.10
Een aantrekkelijk boekje van den
bekenden criticus over den bekenden
schilder.
SPECIAAL
F. mm
WÜGENSIRAAI61-Telefoon879-DEH HAAG
Spoors
WA spoörjr. Culemborq
Verschenen:
Plattegrond van
Amsterdam in 1921
Opnieuw naar officiëele bronnen bewerkt
door J. H. SCHMÜLL
Prijs f 1.25
Uitgave van Van Holkema & Warendorf
te Amsterdam
AUTOMOBIELEN
in alle modellen
uit voorraad
leverbaar.
De Importeur;
J.LEONARDLANG
l IlllllllllIlllllllllIllllllllM
ook het onsterfelijk weezen, dat nu nog mensch
heet, dat deel heeft aan den|Schepper en Zijn
Schepping, en dat eeuwigheid in zich heeft.
Dat begrijpen de vroomen en de heiligen.
Zij vreezen het verderf niet. Zij zoeken het
eerder, omdat het onvermijdelijk is. Zij laten
vrij de bloem verwelken, weetend dat ze het
zaad der eeuwigheid verbergt.
Daarom zijn de eeuige menschen, die
reedelijk en verstandig leeven de vroomen en
heiligen, de monniken en priesters. Zij hebben
(ïod in de menschheid lief en daarom achten
zij het menschelijk geluk alleen de moeite
waard, wanneer het eemvigheidskiemeii in
zich draagt.
Zij zien den schooneii reegenboog van god
delijke belofte, de veelkleurige brug van aardsch
tot heemelsch geluk. Zij trachten bijtijds
daar vasten voet te zetten, eer de schoone
menschheidshloem aan "t verwelken gaat.
Al het zoeken naar lichamelijke onsterfe
lijkheid, naar het lang en gezond leeven der
individuen, naar het scheppen van groote
rijken, naar een machtig vaderland, ook naar
een eeuwigdtiurend menschenras - dat alles
is ijdel en kortzichtig, zonder toekomst . .
Toch moet de meiisch-bloem bloeyen en
weer afvallen. En de Hoovenier zal het zaad
der (iodsvreugde oogsten uit den schoonen
bloei en de verrotte vrucht.
(83). Decadence !
Ontaarding, bederf, verrotting
Een verschijnsel vol wonderlijke raadselen.
Alleen te verklaren door het besef der Ie en
2e tendens en uit het begrip van Je/us' zen
ding.
Als de golf van meiischelijke cultuur op
haar hoogtepunt is gekoonten, dan ontstaat
een verwarring van goed en kwaad, die verbijs
terend is. De ziel 'heeft zijn kans verzuimd,
zij is niet oovergegaan op de schoone brug.
Ze zinkt terug om in miljarden lichtjaren
misschien weer een kans te krijgen.
Maar de elementen van liefde en hartstocht,
de schoonheidsaandoeningen, die blijven haar
bij.
En de ziel ondergaat die werkingen en be
grijpt niet waarom ze slecht zijn, waarom ze
uitgediend hebben, als de hulp van Jezus is
afgeweezen en verzuimd.
Zoo vinden de decadenten schoonheid in
het allerleelijkste, het meest ontzettende, het
vuile en onreine, het rottende.
Ooverdeuk dit, mijn lieve vrienden, het is
moeyelijk goed te begrijpen. Het vereischt
diepe meditatie. En het is toch zoo gcwigtii;,
en naar ik meen is het ook door mijn onbehol
pen woorden zoo goed moogelijk gezegd.
Ik had een vriend, een groot dichter en een
goedhartig mensch. Maar ook een geweldig
decadent.
De reddende hand van Jezus sloeg hij af.
\ lij walgde van de slaafsheid der Jez.us-volgers.
Hij wilde alleen den weg vinden, volgend de
schoonheid en de vreugde.
En let uu eens wel op, waartoe deeze hoog
moed hem voerde. Hij loochende od niet,
maar hij loochende Jezus, met
zijnjdeugdsaamheid, zijn moraal, zijn scheiden van goed en
kwaad.
Hij zocht schoonheid, maar de lessen en
waarschuuwingen van Jezus verwierp hij.
En tot Ood sprak hij de volgende woorden :
Vergeef liet mij genadig
dut ik wensch goed en bruut te zijn
en niet misdadig.
Hoor goed ! Hij vroeg Ciod om vergeeving,
dat hij niet slechter kon ziju, dat hij geen
neiging had tot misdaad, tot boosheid en
wreedheid. Ontzettend, niet waar? Onbe
grijpelijk ! Waanzinnig l
Maar toch te verklaren, in den decadent.
Want is er niet gezegd, dat er meer vreugde
in den heemel zal zijn om n bekeerden zon
daar, dan om duizend die de bekeering niet
van noode hebben?
lui wat kan dus de vrije, sterke mensch
beeter doen dan misdadig zijn, om op die wijze
de grootste vreugde in den heemel Ie brengen?
Wat is hier teegen in te brengen, met ons
menschelijk verstand? Is het niet volkoomen
juist en logisch, en van menschelijk standpunt
onweerspreekbaar?
Dus zijn, volgens decadenten-begrip, de
grootste misdadigers ook de eedelste en beste
mensehen.
Ziehier de wonderlijke en ontzettende
gevoels-verwarring, die ontstaat als de reddende
hand van Jezus is algewce/en, en het men
schenras zijn ondergang tegemoet snelt,
berg
Ziehier de leekenen der decadentie.
Hel meest vuile wordt aantrekkelijk, het
leelijke wordt verfijnd schoon, het
allerwreedste wordt goed en eedel.
En let op, hoe nu reeds, nog eer de golf zijn
hoogtepunt bereikt heeft, de vreesselijke ver
schijnselen der oiitaarding zich voordoen.
In de boeken van Dostojewski vindt men
die teekenen duidelijk. De wreede misdadiger
wordt er mei deernis besprooken, als een
merkwaardige held. De liefde van de arme
prostituétot den wreeden moordenaar wordt
er met gevoelige sympathie beschreeven.
Nog sterker ziet men het in het boek Der
Golem" van Meyrink.
Daar wordt de allerwreedste misdaad, de
lust-moord, in een geheim/innig mystiek
licht geplaatst, en de misdadiger beschouwd
als een verlieevcn martelaar, onbegreepen
door den gewoonen, braven, moreelen
mensch.
Deeze afkeer van het brave en moreele ken
merkt den decadent. Nietzsche heeft er de
sterkste uitdrukking aan gegeeven.Verachtelijk
spreekt hij van de moraüne" als een vergif ;
hij acht zich booven goed en kwaad verheeven.
l lij is gevallen in den geestelijken nacht voor
eenwen en eeuwen, denk ik. Aan een
eeuwigbrandend hellevunr kan ik niet gelooven.
Maar wel moet ik gelooven aan een buitenste
duisternis," een allerdiepsten nacht,
vreesselijker dan het felste vuur voor hen die de
liefdevolle hulp vau onzen Verlosser hoogmoe
dig van de hand weezen.
Heer, ontferm U onzer!
E R E D H R I K V A N E E D E N
Lentelieclje
Mijn groot verlangen heb ik aangedragen,
En zachtjes aan je voeten neergelegd;
En wat mijn lippen je niet durfden vragen,
Dat hebben toen mijn oogen je gezegd.
De lentezon scheen op de blonde duinen ;
De dag was, als mijn hart, van vreugde blij;
Duizend viooltjes bloeiden op de kruinen,
In heel de weelde van de jonge Mei.
Toen ben je zwijgend naar me toegekomen,
Een glimlach van begrijpen om je mond,
Kind, in wat ie me toen gezegd hebt, vond
Ik 't liefste, dat" gedachten durven drooinenl
D u c
Terug
Een baal, een mande, een zak
op volle karrebak ;
er onder, flauw gebonden,
twee blonde, maagre honden ;
er voor twee oude menschen
die deze stad verwenschen ;
e r om wat nionklcnd volk;
maar, hoog in lucht, gén wolk.
Een mooie meiedag;
en de ouden dulden lach :
hun hoofd en hert is vreugdig;
hun lust en liefde is jeugdig:
ze voeren de arme vrachte
met nieuwere gedachten
naar 't verre boerenhuis
met 't roode dak en 't kruis...,
En 'k voer met beiden mee,
en 'k voel hun kwijnend wee ;]
en 'k vlied de heimweewinden.'
die vluchten de oü-beminden,
en 'k vang mijn blikken, dwalend
naar 't licht van zonne, stralend,
eu 'k vind de vlam van 't leed,
dat 't oude Gent me deed....
L VAN B E II G H E M
SPAAHSGH, EHGELSOH,
FKAHSGH, DUITSCH etc.
Berlitz-School
Hoenengracht 451 H. 3286
Pract Onderwijs door buiten). Leeraren