Historisch Archief 1877-1940
4 Juni '21. - No. 2293
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
HOMARD a la DELIESS
Ia derriière Création
HOTEL METBOPOLE"
BRUXELLES
Motor- on Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BiNGtmn & LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
NV
^lEUKLEERINRICH
iNG
? SnlubriH IIEITS BALT Z.Ï
? Zilfond. 99 Cent ft.
? In den Boekh. en nt
l in "j
postw. bij RIËNTS
BALT, Haag. Mond.
en schrift, ond.
Ik heb Uw stelsel bij studie en in 't dagelrjksoh leren geregeld
in toepassing gebracht." (w.g.) G. D., Ond. te W.
Hotel Kasteel Oud-Wassenaer
Wassenaar.
Eerste rang Hótel-Restaurant, temidden van
bossohen en parken nabij Zee en duinen.
Bleotrisohe verlichting op alle kamers. Koud en warm
stroomend water. Groot eigen park. Autogarage
roeien viesoheu lawntennis enz.
Afternoon tea Concert.
Het geheele jaar geopend.
Verschenen:
Plattegrond van
Amsterdam in 1921
Opnieuw naar officiëele bronnen bewerkt
door J. H. SCHMÜLL
Uitgave van Van Holkema & Warendort
te Amsterdam
ROTTERDAM
AMSTERDAM
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 6.50 per half jaar
Ittrecht
?a-Sioseh
SPECIAAL
LUX
F. FEDDEMA
WAGENSTRAAT 67 - Telefoon 879 - DEM HAAG
llllltlllllltllKlttlllllllllllllllllllllllIflIllllllllllllllllllllllllltlllllllfIHIIIIIIIIlIillllllllllUIIIIIIIIIIItlllllllllllllll»IlltlllllllllltlllllflIllllllllUllllllllt
peer d. Uiterlik is zij een femme d'intérieur",
zeer gehecht aan haar gezin en haar keuken:
in werkelikheid is zij hoog ontwikkeld; haar
geest staat open voor alle stromingen. Zij
leest veel en bezit^meestal een massa kennis,
die zij evenwel niét ten toon spreidt, want
zij is zeer eenvoudig en het tegenovergestelde
van ,pedant. Op de leeftijd van twintig jaar
ongeveer houdt het jonge meisje zich bezig
met litteratuur, wetenschap, kunst en sport.
Zij ontmoet haar aanstaande in de lanen van
het bos of op het strand, en zij geeft weinig
om haar toilet; het is een echt jong meisje.
Zi{ loopt recht voor zich uit.en vlug, de
benen gespannen, met stevige kuiten, de
haren in de wind; zij houdt van jersey's en
baretten, die op zij of achter op het hoofd
staan met bevallige zwier. Geen coquetterie
hoegenaamd. Zij is zeer sport". Een natuur*
like frisheid, iets gezonds en die levenslust
IIIIIMIIIIIIIIIIIItnMIIIIIIIIItlllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
HET ROODE LAMPJE
die het gevolg is van het verblijf in de vrije
lucht, nemen op zeer gelukkige wijze de
plaats in van de afwezige kunstmiddeltjes.
Velen harer zijn bekoorlik: ongelukkig ver
welken deze bloemen uit de open lucht vrij
spoedig. Eenmaal huisvrouw geworden geeft
de Hollandse vrouw gemakkelik haar be
haagzucht op; zij wil voortaan niet meer
zijn dan de schutsengel van de haard."
Ik weet niet of onze vrouwen en meisjes
zich allen in dit portret zullen herkennen.
Maar dit is de vraag niet; wél of de schrijver
erin geslaagd is, het type" der Hollandse
vnuiw te plaatsen tegenover het type" der
; Franse vrouw, en mij dunkt, dit is hem
gelukt, evenals hij over de Hollanders in het
algemeen zeer juiste opmerkingen heeft weten
te maken, al zal geen enkel Hollander precies
al de eigenaardigheden van die typiese"
Hollander bezitten.
iiiiiiniliiiiiiini «uu
iiiiiiiiiiiiiiiifiiii
Signifische Gepeinzen
VAN GOED EN KWAAD.
II
(84). Het zijn de jonge menschen, die het
eerst in ontaarding vervallen. Op hen loert
de demon, de heer van het rijk der nacht. Want
in ondergang en verderf is zijn wellust. Men
denke aan den jongen Willem Kloos, die den
Bijbel noemde : 't vervloekte boek van laffen
deemoed klein" en Satan verheerlijkte.
In den jongen mensch woelt sterk de
vrijheids-neiging en de voortplantingsdrift. Hij
voelt deugd en vroomheid in deeze driften.
Het schijnt hem het beste en het mooiste. En
het waren ook heerlijke impulsen. Alleen de
Liefde van een vrij, oprecht mensch kan God
gevallig zijn, en waar zijn schooner emoties
dan in de liefde van man en vrouw ?
Maar ook dit alles moet geofferd worden. De
kritische tijd breekt aan, de ondergang dreigt
onvermijdelijk. Moraal en deugd worden niet
meer gevonden in het roekeloos volgen der
driften, zooals in T. 1. De zwenking begint en
de grootste weldoener der menschheid wordt
haar grootste vijand. De goede richting gaat
niet meer naar menschelijke voorspoed,
menschelijk geluk, menschelijke kennis maar
naar God alleen.
Dit doet ook begrijpen waarom Jezus gehaat
werd en vermoord door hen die de oude wet
wilden handhaven. Als vijand werd Hij ge
zien Hij die de menschheid tot goddelijkheid
wil verheffen. En Hij was ook de vijand van
den ouden mensch.
Het moeyelijkst is dit voor den
jongenmensch te verstaan, die nog beladen is met
oover-erfde driften. Hij veracht de gedweeen,
de slaven van Gods nieuwe wet. Hij verstaat
Gods roepstem niet, door het gerucht der
begeerten. Het juk der tucht en der moraal,
de zuivering van zonde en onreinheid, schijnt
hem onnoodig en laf. In zijn oovermoed wil hij
het vuur der driften laten yoortbranden.
Het zijn toch Gods gaven en het is toch vroom
en moedig die gloed tot het verste einde te
laten oplaayen.
En de Booze, waarvan het onze Vader
spreekt voert hem al verder en verder, tot
aan de buitenste duisternis.
Zal Gods vergeeving en barmhartigheid
zóver reiken?
Mijn hart zegt: arme, arme menschen!
Maar zien ze dan niet dat Jezus geen lafaard
?is en het geen slaafsheid is Hem te volgen?
Oovermoedigen! die de tucht in Uw jeugd
verwaarloost, de ouderdom zal het U des te
moeyelijker maken.
(85) De sexualiteit is het fijnste en sub
tielste probleem van den nieuwen mensch,
in zijn ommezwaai. ?
Twee opmerkelijke verschijnselen treffen
mij bij 't mediteeren oover Goed en Kwaad,
en de voortplantingsdrift.
Nog een hoofdstuk zou hier, als de plaats
het mij veroorloofde, moeten worden op de
voorgrond gebracht, n.l. dat over La
Hollande artiste", dat aldus begint: La
Hollande est tres artiste et tres peu littéraire".
Deze stelling wordt wel verzacht door een
verwijzing naar de grote letterkundigen die
wij in verleden en heden bezitten, maar deze
zijn geïsoleerd: een litteraire beweging heeft
hier niet die brede vlucht, stijgt niet omhoog
zoals bij andere volken." Terecht wijst
Asselin op het nadeel van door geen buiten
landers te kunnen worden gelezen; verge
leken met de schilderkunst, is de letterkunde
in dezen werkelik zeer slecht bedeeld, en
misschien zal dat feit aan onze litteratuur
hebben geschaad. Met welk een verrukking
en hoe welsprekend verhaalt de schrijver
ons van de Hollandse musea, hoe aardig
spreekt hij over de zonderlinge wijze waarop
wij somtijds Franse woorden bezigen. Waarlik,
al deze hoofdstukken zijn hoogst lezenswaard.
Overal ook herkennen wij de man die Holland
en Frankrijk wil bijeenbrengen; hij betreurt,
evenals zovele Hollanders, dat de goede
Franse boeken zulk een moeite hebben hun
weg naar ons land te vinden, en hij ver
zuimt erbij te zeggen dat hijzelf zich, ge
durende zijn verblijf in ons midden, biezonder
verdienstelik heeft gemaakt om de Neder
landse boekhandel en de Franse uitgevers
tot elkander te doen naderen.
Door zijn persoon, zijn talenten en, niet
het minst, door dit boek, heeft Henry Asselin
zich een plaats veroverd in vele Hollandse
harten. Mogen de omstandigheden hem en
ons nog vaak tot elkander voeren.
J. J. SALVERDA DE GRAVE
iiiiitiiimiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimtimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii»miiiiiiiiiiiiiiiitiiiiHiiiiiiiiiiiiiiitiniiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimii
Vooreerst: de bizondere, heftige en
algemeene vrees, onder alle vroomen, voor het
gevaar der sexueele liefde.
Die vrees blijkt al uit de vereering der
kuischheid. Het altijd-maagd zijn van Maria,
haar ontbeeren van alle sexueele impuls,
haar wonderbaar ontvangen en baren, dat
is als een verachting van wat toch zoo natuur
lijk en schuldeloos schijnt, huuwelijk en paring.
Niet enkel de onkuischheid en onreinheid,
maar ook de zuivere en reine paringsdaad
wordt zoo niet geminacht, dan toch laag ge
steld. Trouwen is goed, maar niet-trouwen is
beeter, zegt Paulus. En voor de Allerheiligste
Vrouw zou hét reinste huuwelijk een schande
en een verneedering geweest zijn.
Het schaamte-gevoel van het eerste
menschenpaar duidt reeds daarop. Zoodra de
mensch ontstond, werd ook de paring voor
hem iets schandelijks. Hetgeen zeggen wil, dat
de menschheid het ophouden van alle voort
planting tegemoet ziet, in het uur van
volkoomen verlossing.
Het mensen-geslacht moet te gronde gaan,
opdat de menschheid goddelijk worde.
Het tweede merkwaardige verschijnsel
waarop ik doelde is de groote zachtheid en
vergeevingsgezindheid van Jezus voor sexu
eele zwakheid en oovertreeding.
De zondares uit Magdalena werd zijn heilige
en innige volgeling, vereerd door de liefde van
Hem en van zijn Moeder.
En de ooverspeelige vrouw werd niet harder
gestraft dan door het liefderijke woord : ook
ik veroordeel U niet, ga heen en zondig niet
meer!"
En wat beteekent dat stille geheimzinnige,
meditatieve letters schrijven in het zand,
terwijl de beulen, die al klaar stonden, volgens
de Wet te dooden, stillekens hun steen laten
vallen, in het besef van eigen zonde?
Hoe zeeker van zijn zaak was Jezus toen
hij den zondelooze opriep om den eersten steen
te werpen. Niemand in Jerusalem ging vrij uit.
De oude leer (T 1) wilde sexueele zonde met
den dood bestraffen. Het welzijn van 't ras
stond op 't spel. Homosexueelen moesten uit
geroeid.
Maar de nieuwe leer (T2)vraagt naar Liefde
vór alle andere dingen. En waar veel Liefde
is daar worden veel zonden vergeeven.
Hoe noodig is echter, bij dit schoone woord
begrip Liefde, Signifische bezinning. Wij mis
bruiken het schrikkelijk ??en verwarren de
drie beteekenissen : Eroos, Amor en Caritas.
Men waagt het zelfs, bij de grofste ontucht,
het woond Liefde te gebruiken. De Franschen
spreeken van faire l' amour."
Hoe moeyelijk is het voor hen, die in het
moeras der ontucht hebben geploeterd, met
hun zware moddèr-voeten den ijlen
kleurenboog heemelwaarts .te bestijgen.
Denk aan het zoo vaak herhaalde symbool
der voetwassching in het Evangelie.
(86). Toen ik het boek schreef dat ik
Johannes Viator noemde de Reiziger
toen wilde ik al het laatste woord zeggen 't
welk thans onder menschen gesprooken kan
worden oover Liefde.
En toen voelde ik, bij het eindigen, dat mijn
taak niet volbracht was. Mijn machteloosheid
voelde ik, en mijn laatste woord was de er
kenning dat ik gefaald had, en mijn werk niet
goed had gedaan.
En nu nu moet ik weer in ootmoed het
hoofd neigen. Weederom ben ik te kort
gckoomen.
(87). Het Roode Lampje vraagt :
En als het nu toch alles eens waar ware?
Als nu toch waarlijk een Hoog Weezen, uit
eigen liefdevolle aandrift, den Albestuurder
had gevraagd ons menschen bij te moogen
staan in onzen zwaren oovergang ?
Als nu toch waarlijk die liefdevolle Jezus het
zwaarste menschelijk leed heeft willen onder
gaan, om ons den weg te wijzen en terug te
voeren tot het zalig Godsbestaan, zou het er
dan veel op aankoomen of de Priesters wel
eens dwalen, en onaanneemelijke dingen zeg
gen, en absurde woorden en termen beezigen,
en hun eigenlijke taak gebrekkig verrichten?
Als in al die litanieën en liturgie, in al dat
ceremonieel nu toch een geheimzinnige waar
heid verborgen ligt, moogen wij dan niet
dankbaar erkennen.dat door dat ceremonieel
die duistere en zoo gewigtige waarheid is
oovergeleeverd van geslacht op geslacht door
de eeuwen?
Het mooge dan door kinderlijke
bizonderheeden, door naïve opvatting en gebruiken,
verduisterd, en bedorven zijn, de hoofdzaak
is er nog in bewaard zouden anders
zooveelen er hun vreugde en toevlucht vinden?
Alles is moogelijk. Geen feit is te vreemd, te
onwaarschijnlijk, om a priori geloochend te
worden.
ods scheppingskracht is eindeloos en on
beperkt, ledere seconde, iedere duizendste
seconde wordt een geheel nieuwe waereld
geschapen, elke zandkorrel wordt vernieuwd,
niets blijft geheel gelijk, niets herhaalt zich
volkoomen.
Waarom zouden wij weigeren de
verzeekeringen van onzen Redder en Verlosser aan te
neemen? Waarlijk zou dit beleediging zijn
van het eedelste Weezen, dat wij, in zijn
uitingen en zijn daden gekend hebben, en nog
kennen.
En als het wonder van zijn Weezen, vau
zijn Geboorte, van zijn Opstanding waar is
wat kunnen wij dan beeter doen dan Hem
eeren, en aanroepen, en liefhebben ooveral
waar Hij zich manifesteert al is het in
kinderlijke ceremoniën en naief gebed?
(88). De Paaschklokken luiden en zeggen :
het wonder is waar, Hij is opgestaan, Hij was
de wondermensch die wij noodig hadden.
Zeeker kan het voor den mondigen, ver
lichten, oprechten mensch moeyelijk zijn,
schuld te bekennen, berouw te voelen, boete
te doen waar hij zich toch van geen schuld
bewust is, waar toch God de oorzaak is van
zijn dwalingen, waar God alleen verantwoor
delijk mag heeten voor al de gebreeken en
tekortkoomingen en onvolmaakthceden van
Zijn schepselen.
Zeeker is het onder menschen liefdeloos
VERÜIOUTH Dl TORI HO
la qualiteit. f 1.60 per flesch.
WIJNHANDEL DE BARBANSON Amstal 51
l lllllllllllllltflllllllllinillllll III1IIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIMIIIMIMIIII1IIIH
en onrechtvaardig te achten, als wijze ouders
het kind laten lijden, omdat het niet ver
standiger is dan een kind kan zijn.
Zeeker is het geen liefderijk heerscher onder
menschen, die boete eischt en zich beleedigt
acht als arme, hulpelooze, geheel van hem af
hankelijke onderdanen naar verkeerde en
dwaze driften handelen.
Zeeker zou het een zonderlinge rechtvaar
digheid moögen heeten als een menschelijk
rechter n schuldelooze strafte voor het kwaad
dat miljoenen hebben bedroeven, alleen om
aan een blinde wet, door hemzelf ingesteld,
te voldoen.
Maar kan dit alles niet worden begreepen
door de menschelijke onmacht om het
boovennatuurlijkc uit te spreeken?
Heeft dit gevoel van schuld, zonde, berouw
en boete niet een veel dieper beteekenis
die onuitspreekbaar is, maar die aan 't licht
komt door de zeegenrijke ziels-verheffing en
heerlijke troost, als het gevolg van deeze,
schijnbaar dwaze en onrechtvaardige
zelfvcrneedering? '
De leevens der heiligen geeven het antwoord.
Rustig brandt het Roode Lampje, het heeft
reeds zooveel miljoenen den juisten weg
geweezen, en zeegevierend booven alle mensche
lijke woord-geruchten luiden de
Paasch-klokken.
Het is waarheid. Hij is uit een maagd
gebooren, Hij is den mcnschelijkcn dood gestor
ven. Hij is opgestaan en heeft een verheerlijkt
Lichaam gckreegen.
En wie Hem volgt, vertrouwend en zonder
vrees, zal met Hemdeden in des Vaders gloorie.
(8i>). Maar als wij toch nog meer
bevreediging zoeken voor ons gevoel van recht en
oprechtheid dan moeten wij door veel
Signifische gepeinzen tot het inzicht koomen
dat Ik en Gij in Weezen hetzelfde is, en dat
alle verhoudingen van schuld gansch anders
worden wanneer schuldenaar en schuldeischer
een en dezelfde zijn.
Want --?schuld" onderstelt geeven en
neemen, onderstelt ruil, en wel een
eevenwigtige ruil.
Maar tusschen mijzelven en mijzelven kan
geen sprake zijn van geeven en neemen, noch
van ruil.
Jezus is n met den Vader, en verlangde
van ons dat wij volmaakt zonden worden,
zooals God volmaakt is. En wie die woorden
ooverpeinst, voelt de schijnbaar onrechtvaar
dige verneedering verdwijnen. Alle schuld
geldt onszelvcn, alle boete betalen wij aan
onszelven, en wij dragen de verantwoordelijkheid
zoover als wij zelve Goddelijk zijn. Dan is er
geen sprake meer, noch van Recht, noch van
Ruil. Alles lost zich dan op in Liefde. Dezelfde
zwaartekracht verbindt al het bestaande, het
niet-ik wordt Ik, het schijnbare wordt Weezen.
F R E^ I) ERIK VAN E H D E N
AUTOMOBIELEN
in alle modellen
uit voorraad
leverbaar.
De Importeur:
J.LEONARDLANG
AflSTERDAD.
WHITE
Vrachtautomobielen
hebben DE wereld-reputatie. Vraagt
ons om adressen van
f>Wh!te"bezitters. De verstrekte inlichtingen geven
U direct aanleiding een WhHe"
aan te schaffen.
Kostenberekening wordt gaarne vrij
blijvend verstrekt.
FirmaGebr.NEFKENS,
Amsterdam
JrAC. OBRECHTSTRAAT 26
Tel Z. 2507.
VARHOM
LtVES' DE/VCPLANCD INZEEP KORTCN
T'JD ALLE HOUTCONyTRUCTIEX
ALy
LANDHUIZEN
/CHOOLCEBOUWEN
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN .,..,
INLICHTINGEN OP AANVPAAC,
BATENBURG & FOLME1
| Den Haag ?:? Huijgenspark 22.
SPECIALITEIT:
Iferhuizing&n onder Garantie
Bergplaatsen voor Inboort-/s
J. S. MEUWSEN.Hofl., A'DAM-R'DAM-DEN HAAG
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
Levensverzekering Maatschappij
H A A R L E M"
Wllftonspleln 11
DE VOORDEELIOSTE TARIEVEN
TH.FIMENvfl.Yi
Hofleverancier - Amsterdam
IALVEESTIAA12i§ -:- filLElSPAtlf E§ S
TEL Hts. HMft-lUi TEL He. 17*8 ZK!*
KOUDE EN WARME SCHOTELS
CADILLAC
Het Meesterstuk der Aotolecliniek
Importaar: K. LANDEWEER, UTRECHT