De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1921 11 juni pagina 3

11 juni 1921 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

?11' Juni '21. No. 2294 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND R. E S TJJ&, U R, 5X NT. REM6RANDTPLEIN SPECIALITEIT *>o W Jn ^O | KRIMPVRUE l GEZONDHEIDSONDERGOEDEREN 03 B3 m B* BH « Nederlandsch Fabrikaat TRICOTHUIS AMSTERDAM R«K> 8r«e«lraat 35 m. NOORD som. HAARLEM Or. Houtstraat 143 TELEFOON I4S&. 1*0 fêO m Hotel Kasteel Oud-Wassenaer Wassenaar. Eerste rang Hótel-Bestaurant, temidden van bosschen en parken nabij Zee en duinen. Electrische verlichting op alle kamers. Koud en warm stroomend water. Groot eigen park. Autogarage roeien viesohen lawntennis enz. Afternoon tea Concert. Het geheele jaar geopend. Tot het bouwen van Vllla'i en Landhuizen zijn prachtige heuvel achtige BOSCHTERREINEN te koop In het OOSTERPARK te Logt prijzen, mtott wegen, (01, electr. UcU, water. U. Hntichippq tit Eipliit. m Rit Outirpirk Dir. l. J. STOIUNS & DÏÏO SCIÜU Tel. Int. 38 A 48 Motor- on Zeiljachten TE KOOP, In diverse grootten en prijzen. Lijst van in commissie staande vaar tuigen gratis en franco tóegezonden. BIHGHAtt & LUGT AFD. JACHT AGENTUUR Slepersvest 1 Rotterdam Spoor s Mosterd WA Spoörjr. Culemborq . KUHR Bontmantels naar maat tegen zomorprijzon. Bontf dat bewaard moot worden. Bont, dat uitvalt. Bontmantels, dio n iet passen. Bontmantels, die te zwaar zijn. Bontmantels, dia opnieuw gevoerd moeten worden. Bontmantels, waar wan slui ting of knoouen versleten zijn. Bontmantels, die modern gemaakt moeten worden. Bontkragen, die in de hals vet zijn. waarvan de krullen loslaten. Bont, dat door de mot Is aangetast. Bont, dat door verstikking uitvalt. Bontmantels, die opnieuw met stof overtrokken moeten worden. ENZ. LUXE- EN VRACHTA U T O 'S BENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam. r Laat men nu tegen zomerprijzen in orde brengen hij J. KUHR Heerengracht 304-306, telefoon soeo Noord DURE TIJDEN Moeder klaagt van dure tijden Vader geeft haar groot gelijk Ondanks werken, sparen, zorgen, Zijn ze steeds nog ver van rijk.' Om hun meisje goed te kleeden Zijn ze er op uitgegaan En ze schafte voor hun schatje Zich een sterke Jnmper aan. Toen die maanden was gedragen, Merkten deze ouders pas] Dat dit fraaie kleedingstukje Bijna onverslijtbaar was. Tien maal was het al gewasschen En het bleef mSar even sterk, Hoe voordeelig" zei de moeder Is dit Deilemsraurtsclie werk." in de dure, harde tijden, Leert het zoekende publiek Al de waren te waardeeren Uit de FAMASIKFABRIEK. J. H. SPEENHOFF. (No. 6 Speenhoff-Serie) 20 LEIDSCHESTRAAT 22 AMSTERDAM TELEFOON N. 5812 HEMDEN HAAR MAAT F1AT1 llüTIMIIIELEII in alle modellen uit voorraad leverbaar. De Importeur: IJ.LEONARDLANG A/1STERDA/1. AMSTERDAM. Postgiro jP? Gemeentegiro 40725 K 2490 IHillMMIIIHtlllllllUMMim HET ROODE LAMPJE I nitiiiiiMiMiii llimilllllltlllllIlIltllllllimiilllllllllllMIIHIIIIIIIimH' MEIEN MODE-miKELEN | HEERENSTRAAT 12,GRONINGEN j l Telefoon 1083 l iiiiiiuiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiitiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii Signifische Gepeinzen VAN GOED EN KWAAD. (90). Nogmaals wil ik een pooging doen, en trachten te zeggen, in onbewoogen taal, wat ik in alle eerlijke oprechtheid verwacht van mijn voortbestaan. De mysterie van ons God-zijn blijve hierbij onbespróoken. Wij weeten het, maar kunnen het niet gevoelen. Den weg tot eindelijke verklaring is ons geweezen. Het gebed en het uitvoerig ceremonieel steunt ons, door het bewaren van de hooge wijding, door de ziele spanning der vroomheid, door het vasthouden van deugd en het bekampen van onreinheid en verwildering. Maar wij willen, als gewoone verstandige menschen iets denken bij het zorgen voor onze toekomst. Wat ons wordt voorgespiegeld door de Christelijke religie, door liturgie en ceremonieel is voor de groote meerderheid genoeg. Wij moogen dankbaar zijn voor wat de katholieke leer der menschheid gaf. Maar veeier gedachten en voorstelling worden er niet door bevreedigd. Het is te kinderlijk, te naief, te weinig in oovereenstemming met onze verder reikende kennis van ziel en stof, van wereldsche en heemelsche dingen. Wij zullen nog wel vreemd opzien, na ons ontwaken uit den Dood" zoo zeide het een vroom priester. t (91). Wij moeten worden als de kinderkens, om het kooninkrijk Gods in te gaan. Maar er zijn toch ook domme en wijze kinderkens. In ons geloof moogen wij blind vertrouwend zijn en argeloos als de kinderen. Maar wijhebben toch ons verstand gekreegen om het te gebruiken. Ik weet ongeveer hoe het is, als wij u ft den slaap van ons aardsche leeven ontwaken tot hooger besef. Dat weet ik, ongeveer, afs ik in diepen slaap van het lijf, in den morgenslaap, als ziel en lichaam los verbonden zijn, ontwaak tot wat onder menschen droom" heet. Maar een bizonder soort droom, die alleen komt in morgenuuren, als de zwaluwen beginnen te kweelen, zooals Dante het aan geeft. Dan ligt het lichaam zonder uiterlijke waarneeming. alle zintuigen zijn afgeslooten, het hoort niet, noch ziet, noch proeft, noch tast. Het lijf werkt dór als een weezenloos werktuig, de ziel voelt zich vrij en neemt waar, en is zich van 't eigen weezen helder bewust. Die toestand ken ik, uit herhaalde erva ring. Het is een soort ontwaken. Ik weet wie ik ben, en herinner mij geheel of ten deele, wat er met mij gebeurd is,, en -waar ik mij bevind. Ik noemde deezen toestand heidere droom". Maar het is geen droom, het is een ontwaken SPAAHSOH, EHGELSGH, FR A MS G H, DUITS OH oio. Berlitz-School Heorengraoht 4B1 U- 3286 Pract Onderwijs tAoor buiten). Leeraren in andere sfeer, meer vizioen dan droom. En ik kan niet anders denken of wij zullen een dergelijk ontwaken in andere sfeer bij ons sterven tegemoet gaan. Hoe zou het ook anders? Mijn besef is in dien droom enkeïzielebesef. Van mijn lijf bemerk ik niets meer. Ik heb geen enkel lijfs-gevoel. En wat ik voel en waarneem is geheel vrij van de gevoelens van het lichaam. Zoo had ik zulk een heldere droom terwijl ik sliep aan boord van een schip, in hcevigen storm. Ik wist, dat ik op zee was, en angst had uit gestaan om den storm maar ik bemerkte er niets meer van. Ik wandelde in zaligen vreede in een prachtig berglandschap, terwijl de gol ven neerdonderden p het dek van het schip. En ik wist het. Ik was mij van alles nauw keurig bewust. En ik was volkomen rustig, zonder angst en voelde mij heerlijk geluk kig, met geen anderen wensch dan dat deeze schoonheid en -zielsrust mocht voortduuren. Daarbij zag ik, maar de oogen van mijn lijf waren in slaap geslooten. Ik zag bergen en meeren en groene struiken, met de oogen mijner ziel. En ik hoorde. Ik hoorde voogelgekweel en beek-geruisch. Maar de ooren van mijn li chaam waren digt. En ik voelde. Zalige warme zonneschijn. Maar mijn lichaam lag weezenloos in duisteren storm-nacht. En ik had ook een lichaam, maar een ander dan hetgeen daar sliep. Ik kon mijn lichaam waarncemen, mijn handen en voeten, mijn kleederen, want ik had. klcedcren aan. En dat lichaam was ligt en leenig en bewoog zich zwcevend en gemakkelijk, als een zaadpluisje op een zoomerkoeHje. In dien toestand juichte en jubelde ik van geluk. IR zong, zoo zuiver en schoon als ik nooit in 't gewoone leeven heb kunnen zingen. En met verwondering overdacht ik, of dit iiHiimiiiiiitnii TUlMENvOinOED Hofleverancier - Amsterdam UiraSÏIJUÏ Zli -:- LLEISPmiEt 8 TEL HM. HMO-1W1 - TIL IU. !7W ZM KOUDE EN WARME SCHOTELS

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl