De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1921 11 juni pagina 4

11 juni 1921 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 11 Juni '21. No. 2294 Inlichtingtn Reistoiiew Lindeman, 's-Gia»enhag«. zingen nu gehoord zou worden, door mijn meede-passagiers op het schip. Maar ik wist dat dit niet zoo zou zijn. In dien heerlijken toestand had ik maar n zorg. Ik wilde in die zaligheid verblijven, ik wilde dat schoone vasthouden. Ik wilde ook weeten, wat dit voor een lijf was, waarmeede ik waarnam en bewoog. De heerlijkheid duurde helaas niet lang. Zooals altijd in zulke heldere droomen of vizioenen was alles vluchtig, vlottend, vliedend. Er was geen vastheid, geen stelligheid in. Het ging ras voorbij en liet ? als altijd weemoedig verlangen achter. En toch was er ook weer dankbaarheid toen ik in het aardsche lichaam was teruggekeerd. Het was mij toch dierbaar, om zijn stelligheid, ondanks angst en ongemak. Wat- zegt nu het verstand, na veele zulke ervaringen? Wat zou uw verstand zeggen, leezer? Hier is ervaring, empirie, zooals de geleer den die voor hun weetenschap verlangen. En ik kan niet anders begrijpen of deez ervaring is de eerste flauwe scheemer van het bestaan hiernamaals. Het is een vluchtige proef van wat de ziel zal gevoelen als het lijf in den eeuwigen slaap van de stof is teruggezonken. Dan zijn ook alle zintuigen werkeloos gewor den, maar de onsterfelijke ziel, voelt, hoort, ruikt en tast daarom eeven goed. (02). Nu is de vraag, die het eerst in ons opkomt: Wat is dat voor een vizionaire waereld, waar bergen, voogels, planten,'beeken en meeren^zijn? Het gelijkt alles op de aardsche waereldj maar het is meer vlottend, meer vaag, minder vast en stellig. Een droom-waereld zullen de geleerden zeggen. Maar dat is geen verklaring. Want wat is de droom? En dit is een droom vol expressie, vol werkelijkheid, want de ziel is wakker en begrijpt, en denkt en ooverlegt. Er is ruimte, maar een andere ruimte als die des daags. En als men het veele malen heeft onder vonden, dan komt men tot de oovertuiging, dat^ die droomen symbolisch zijn, dat ze een bedoeling nebben. Ze beantwoorden, of trachten te beantwoorden aan vragen en gedachten, die den geest vervullen. Er zal bij voorbeeld een lichtverschijnsel waargenoomen worden en de ziel begrijpt wat het bedoelt. Het is troostend, of waafschuuwend, of verklarend. Het zonlicht zie ik nooit di rect, wel den afglans ervan. Ik begrijp, dat dit zeggen wil, dat de Godheid voor mij niet direct waarneembaar kan zijn. Ik zal iets wenschen of vragen en een ligte wolk zal zich voordoen, die afkeurend antwoord geeft. Ik gevoel het geheele landschap als een woord, uitgesprooken door een machtig weezen, dat mij iets beduiden wil. En ik kan niet anders als het zóverstaan : een symbolische taal door een voor mij on waarneembaar weezen. Nu komt er nog een merkwaardige zaak bij. Ik heb die droomen opgeschreeven en sta tistisch gerangschikt. 1) En dan blijkt, dat ze bijna altijd worden voorafgegaan en gevolgd door het zien van spookige, demoni sche weezens, die mij den weg versperren of cp andere wijze plagen en lastig zijn. Aan vankelijk was ik er bevreesd voor en benauwd. Maar later verdween die angst geheel, en verheugde ik mij zelfs als ik die demonen zag, omdat ze altijd een voorboode zijn van heldere waarneemingen. De waarneeming leert, dat er samenhang is tusschen demonen-droom en de schoone vizioenen van den morgenslaap. En wie het heengaan van mijn lieven zoon kent, zooals ik het beschreeven heb, die weet ook dat juist teegen het sterven die demonen hun boosaardig Spel speelen en door gebed en krachtig optreeden te verjagen zijn. Een reeden te meer om in de morgen-vizioenen een begin van de scheiding van ziel en lijf te zien. Vrije Heerenhuizen. Riant uitzicht. Direct te aanvaarden, te koop aangeboden voor f 30,000, desgewenscht MET EERSTE HYPOTHEEK. Te bevr. bij de Mak. P. J. & J. Timmer, Jacob van Lennepstraat 8, Amsterdam. Hotel Duin en Daal BL£f?LE* Te midden eener schoone boschr. omgeving. liiiiltiimiiiiiiiiiiiMiiiiimniii De lagere weezens, die ik demonen noem, schijnen dan hun macht te moogen uitoefenen en vertoonen zich in bizarre, vieze en lascieve gestalte maar de hoogere weezens schij nen zich te oopenbaren in symbolische schoon heid, in landschap, in licht en kleur, in har monie van gezang en welluid. Ik ben tot de oovertuiging gekomen, dat mijn schoone vizioenen allen de expressie zijn van hooger weezens die mij leiden en voorlichten. En ik doe hierbij opmerken, dat de meest belangrijke weetenschappelijke ontdekking der heedendaagsche psychologen daarop neer komt, dat elke droom symbolisch is. Dit is het gewigtigste wat door Freud in Weenen is ontdekt. De beteekenis ervan moest echter deezen ongeloovigen geleerde noodwendig ontgaan. Maar het gevonden feit blijft, en past geheel bij mijn ervaringen. En bedenk nu het woord van Jezus dat Hij niets zegt of het is gelijkenis, dat wil zeggen : zinnebeeld, symbool. Daarbij begrijpen zijn discipelen dit niet en verbazen zich oover zijn wonderspreukige woorden. Dat is 't wat den Verlosser dan be droeft en doet zwijgen. Ik verwacht dus ook, dat wij, na den oovergang zullen toegesprooken worden, en waar schijnlijk zullen wij dan die taal, die zoo zeer verschilt van onze menschelijke taal, niet dadelijk verstaan, eevenmin als het pasgebo ren kind de taal van zijn moeder dadelijk verstaat. Wij zullen een leertijd noodig heb ben. Alles vergangliche ist nur ein Qleichniss". zeide Qoethe. En dit is ook wel het gewig tigste voor ons om te bedenken teegen ons afscheid van de waereld. Maar het schijnt mij juister, het zóte formuleeren, dat hoogere, heemelsche weezens tot ons aardsche menschen alleen in gelijke nissen kunnen spreeken. (03). Hier komt nu nog een nieuwe ooverweeging bij. Wij hebben maar vijf zintuigen en al wat wij van aarde en heemel weeten, ken nen wij alleen door het bizonderc aspect dat de waereld voor een vijf-zintuigelijk waarneemer heeft. En nu blijkt mij, uit mijn vizioenen, dat ook in de heemelsche onstoffelijke?of andersstoffelijke-wereld, datzelfde aspect der dingen blijft bestaan. De zonnenschijn, de verlichte bergtoppen, het blauwe meer, de muziek van loover en voogelzang dat alles gelijkt op het aardsche. En hoe zou het ook anders? Van meer-zintuigelijke waarneeming kunnen wij geen ervaring hebben eer de meerdere zintuigen er zijn. Misschien krijgen wij die eenmaal. Maar vooreerst zullen wij het met de beelden uit ons aardsche bestaan moeten doen. Met die beelden wordt er tot ons gesprpoken. Zoo is bijvoorbeeld de blauwe kleur in het vizioen zeer veelzeggend en heeft een gunstige beteekenis. Als ik de blauwe kleur zie, dan kan ik blij en hoopvol zijn 2). En nu komt het mij voor maar men ver sta dit wel als een geheel persoonlijke onder stelling, dat ons leeven op aarde met die vijf zintuigen ook vooral daartoe dient om ons te verrijken in expressie. De aardsche schoonheeden en harmonieën dienen den Engelen tot taal. Zij spreeken in kleuren, in harmonieën, in licht-verschijnsels, in landschappen. En door ons aardsche be staan hebben wij een grooten voorraad vijf-zintuigelijke indrukken opgedaan, die het AUTOPIANQ DEMONSTOXTIfr IN W.SLINKER'S OVERTÖOM279. A'DAM den Engelen moogelijk maken tot ons te spreeken. Dat is het wat Jezus moet bedoeld hebben toen Hij er nadrukkelijk op wees, dat al zijn woorden symbolen, beelden zijn. Hij beloofde ons eevenwel eenmaal niet in gelijkenissen te spreeken, maar onmiddellijk, vrij uit. (Joh. XVI vs 25.) FREDERIK VAN EEDEN 1) A study of Dreams. 2) Kleine Johannes III pag. 135. iniiimiiiiiiinii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii IIIIIU Illllllll lllllllllllllllllllllllltlllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlHllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItltllllllliiiliiilllillllllllllllllllllllllllllllll lllllllllinilllllIIIIIIIIIIIIIIIIIIJIIIIIIIIIIICIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlIl llimilllll.lllllllllll itiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiii ZEER OUDE BOL5 GENEVER een beleden en zuiver .fabrikaat l L DE mm t h - KeizsrsgniÉ447 LEIDSCHESTRAAT 69) MARMEREN WASOHTAFELS Landontginnfng-Maatschappij DE DRIE PROVINCIËN" TE AMSTERDAM GRONDEN TE KOOP, GESCHIKT VOOR: Ie. Intensieve cultuur. 2e. Verbouw van landbouwproducten. 3e. Grasland. 4e. Bebosschen. Se. Bouwterrein. Bro.chure met kaart op aanvraag g r a t i s verkrijgbaar ten kantore Sarphatistraat 1 E te Amsterdam DE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kost slechts f 6.58 per half jaar A. A. PASSENS THANS ALLEEN RE6ULIERS6RACHT 31, AMSTERDAM - Telefoon 8393 Speciaal adres voor Corsetton naar Maat Ateliers voor reparatiën Begrafenis-Onderneming J. D. STRUIJS & Zn. Prinsengracht 837 ? Telephoon No. 006 Koldewey & Corbière Leidschestraat 30, Amsterdam Specialiteit in: WIEGEN - KlnDERLEDIKANTEN. CONTROLE KLOKKEN. Prima Ankerwerk, compleet, bandelier, 6 Sleutel* en jaargang ff 62. Gebroeders B R E E N, Mlmiwendljk 172. Tal. N. 0861. Rozengracht 53. Tal. C. 346. Haarlemmerstraat 58. Tal. C. 346. DOMBURG Wenscht U een rustig en aangenaam verblijf aan zee, gaat dan naar de Badplaats DOMBTJRGr op het eiland WALCHBRBN. Uitgestrekte BOSSCHBN in de onmiddellijke nabijheid van de ZBB, GrOLFLINKS en TENNIS BANEN. JULI AUGUSTUS Internationale Tentoonstelling van GRAFISCHE KUNST enTEEKENlNGrEN. Inzenders: Jan Toorop, van Konijnenburg, Servaes, Kokoschka, e. a. Billijke Prijzen. Reductie in Voor-en Naseizoen Inlichtingen btf den Secretaris V.V. en Directie Domburgsche Zeebadinriohting. * Dl QOOIJER HOFLEVERANCIERSy OudtgrichtllSWi./^y UTRECHT BINNEN 24 UUR, leveren wij U glazen voor afstand en nabijheid, uit n stuk geslepen, met zichtbare en onzichtbare scheidingslijn voor SO-EASY of SO-EASY glasbril. M. A. GROEN A Co. Optlolons Keizersgracht SOS - Hoordelntle 88 AMSTERDAM OEM H A Ad Extra Voedzaam Brood voor Suikerzieken. L. GANTVOORT. - DEVENTER. Wederom meel voor zelfbereiding van het brood en voor keukengebruik verkrflgbaar. VRAAGT MONSTERS EN PRIJSCOURANT. GEORGE H. LAGAS AMSTERDAM - Telefoon 4611 Z. - Andreas Bonnstraat 40 Electrische Luxe Brood bakkerij Specialiteit in alle Broodsoorten StoomwasscherijJetZuidon" PIETER AERT8ZSTBAAT 68-74 TELEFOON 2385 ZUID Is U W AD R ES voor het behan delen uwer wasch, zoowel droog toegeslagen als opgemaakt. Concurreerende prijzen en spoedige aflevering.?Vraagt prijsopgave. Aanbevelend MEIOI8& VAN ELVEN. WONINGBUREAU N. Baarnstraat 61 - Baarn Tel. 244 Biedt in Yerscliillende prijzen landhuizen te koop aan PDLLEN's Oude Genever Fijne Likeuren en Punch f. P. POLLEN & ZOON - Rotterdam UPS l PETERS-DORDRECHT FABRIEK VAN DROJTE DROJTE'S CHOCOLADE iZUIVERWGLLEN-:, : HALF WOLLEN-. KATOENEN-TRICOT-: RAMEH-EN NET-! ONDERGGEDEREN' Telefoon N. 3514 SI N DLL LUO Raadhuisstraat KLEERMAKERS Geopend nn 81/*?Siiui. Zateidags tot l uur Abonnementen en de Nieuwste Stoffen FIJNE ZUREN EEN DELICATESSE! AUGURKJES UITJES P1CCALILLI enz. N.V. De Houttuinen AMSTERDAM BEGRAFENISVEREENIGING Tl AMSTIRDAM N. SAX Jr. P. C. IIIFTIIU1T 31 ?:? lEtEFNI ZDIIM ? 42SI ?!?** AutontobM tot mrvocr MN Ov«rl*d«n*n ADR1AAM SCRAKEL HE1L1OEV/EO 11-17 BADMAHTELS IN- EN EXPORT WED. A. VAN LAAR Damrak 25, AMSTERDAM Telefoon N. 195 N. 7725. Postglro 8820. HOR! D'OBUVRH SCHOTELS, K R BH FT, CAVIAR, OB8THR8 DAGBLIJKI AANVOBR VHKICH* Hl H RIVIIRVISCH Riitiuiiat U «ti|i. Biitillloi»??? hult uadif pfQmihM|iii| AUTO'S te koop aangeboden. l ROLLING, 2 persoons torpedo Electrisch licht. l SIMPLEX, 2 persoons torpedo. l OVERLAND, type 69, 5 persoons torpedo. l SAXON SIX, 5 pers. torp. m. Elec.licht en starter, nieuw. l OPEL Vrachtwagen, 2 Ton. l S. M. G., l IX Ton, Chassis. TE ZIEN f H TE BEPROEVEHs AUTO-GARAGE - SLOTEN Haarl.neg 393, Tol* Om 5O33, Amsterdam De Fotografische Ateliers C. I. L. VERMEULEN zijn gevestigd: BEliIAE: ? OTIEC1T: - iOTTBMi: T«nuiak.fl liimÊritbtM (Mliitniai TELEFOOI1813 TELUOOI1M TELUMII iMfstkidi l TEUFDOI4H4 En zijn bekend om hun artistiek werk en ze«r lage prijzen ATELIERS JOH.WEEN UTRECHT GESCH.EN GEBR GLAS IN LOOD MEUBELEN t DECORATIE ENZ.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl