Historisch Archief 1877-1940
25 Juni '21. No. 2296
R, E S T \ U R. S\ N T
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Luiden van de Selve Beweging
Over Huiselijk Leven en Arbeid
in 't bijzonder dien der Dienstboden
DOOR
J. A. JOLLES
. Frljs f S.75
Het is een boekje met tal van fijne opmerkingen en het doet menige
goede oplossing aan de hand. Wie de tallooze vragen en vraagjes van het
gezin dagelijks tot oplossing zoekt te brengen, zal dit boekje stellig niet zonder
winst lezen. Het is gned geschreven, laat zich aangenaam lezen en getuigt
van veel liefdevol nadenken." Dr. H. T. DE GRAAF
Uitgave van: N.V Uitgevers Mij. Van Logbum Sla'erus & Visser Arnhem
SPECIAAL
LUX
F. FEDDEMA
WAGENSTRAAT 67 - Telefoon 879 - DEM HAAG
a
t:
DDCAIOLi
PIANO'S - VLEUGELS
Het volmaakte wordt hier bereikt.
Catalogum O gaarne ter beschikking.
Levering door 't geheele land. - Langdurige garantie
Nadere inlichtingen hijs
VAN nnrO Hofleveranciers L. Houtstraat 9
DER
184O
DEN HAAG
Hotel Kasteel Oud-Wassenaer
Wassenaar.
Eerste rang Hótel-Restaurant, temidden van
bosschen en parken nabij Zee en duinen.
Electrische verlichting op alle kamers. Koud en warm
stroomend water. Groot eigen park. Autogarage
roeien vis s enen lawntennis enz.
Afteraoon tea Concert.
Het geheele jaar geopend.
fi.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 6812
HEMDEN
MAAR MAAT
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
I ENZ & Cie,, Amsteldijk 10, Amsterdam.
Motor- on Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BlHGHAtt & LUGT
AFD.JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
?
SPECIALITEIT
KRIMP VRIJE
GEZONDHEIDSQNDERGQEDEREN
Nederlandsch Fabrikaat
OH HET
Sa
S4
03
TRICOTHUIS
AMSTERDAM
Rag. B reestraat 35
TEL. NOORD 6OQ&
HAARLEM
Gr. Houtstraat 143
TELEFOON I48&
Hotel Kurhaus op Trompenberg*
Telefoon 23 HILVERSUM. Telefoon 23
H O TE L-PEN SI O N
DINER LUNCH AF TERNOON TE A.
Hoogste punt van het Gooi.
Schitterend uitzicht, ruime kamers, 15000 M2, tuin en
dennebosch, gelegenheid tot het geven van tuinfeesten
en buitenpartijen. Auto garage bij het Hotel.
Geen muziek.
Spoors
Mosterd
WA.'spodrjr- Culemoorg
'AUTOMOBIELEN
in alle modellen
uit voorraad
leverbaar.
De Importeur: l
[J.LEONARDLANG
JWSTERDAft.
iliiillliniifHillilMititiilliuiiiniilliilliiiiiiiilimniiiiiiMm t minimum mum iiiiiiiiiniiiiiiiiililiiiHllltiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiHiiiitiiiiifiiiiitiiiniiiiiiitiiiiiiiiiiitiiiiiiitiii,
SPREEKZAAL
DE MUZIEK ALS VAK VAN
ONDERWIJS
Met bijzondere belangstelling en groote
instemming las ik het artikel van den hoofd
redacteur van dit blad, in het nummer van
11 Juni, met den titel Verknoeide vakken".
Gedurende een 5- of 6-ta! jaren wordt
er aan H.B.S. en Qymn. gewerkt aan de
intellectueele vorming onzer spes patriae,
maar wat hebben onze jongelieden gedurende
die kostelijke jaren hunner jeugd daar op
gedaan voor hunne aesthetische ontwikke
ling? Zeker hebben de litteraire vakken
hun op dat gebied iets kunnen meegeven
voor hun volgend leven, maar als men
vraagt wat er gedaan is om hun iets bij
te brengen aan aesthetische ontwikkeling
op het gebied der andere kunsten, moet het
llllllllllllllllllllllllimmlIIIIIH"»'!"""»""''""""'1"»1"111""1111""111
HET ROODE LAMPJE II
antwoord diep beschamend zijn.
Ik zal mij hier tot het ook door Prof.
Kernkamp aangeroerde onderwerp, de muziek,
bepalen. Inderdaad, noch aan onze
H.B.S.S. noch aan onze Gymnasia is op
de programma's, zelfs niet op de laatst
vastgestelde, eene plaats ingeruimd voor een
vak van zulk een groote beteekenis als de
muziek. Ja, bij de laatste wijziging is invoe
ring van muziekonderwijs facultatief gesteld,
maar als men weet hoe groot het aantal les
uren reeds is, waarmee de leerlingen zijn
overladen, en daarbij dat dit onderwijs aan
de openbare inrichtingen nog ten laste van
de betrokken gemeenten komt, dan zal men
allicht begrijpen dat dit in de praktijk op
niets uit zal loopen.
En waarom, vragen wij, die stiefmoeder
lijke behandeling van de muzikale kunst,
terwijl het teekenen nu ook op het gymnasium
verplichtend is gesteld? Is het dan niet drin
gend noodig, dat ons volk ook muzikaal wordt
opgevoed, dat alom een juister en dieper
inzicht wordt verkregen in de meesterwerken
der toonkunst, opdat men bij het'hooren dier
werken de beteekenis ervan gemakkelijk zal
kunnen verstaan en dus in werkelijkheid
meeleven in de gewaarwordingen, die de
toondichters in hunne composities in vorm hebben
gebracht? Is het niet belachelijk, dat een oud
leerling van H.B.S. of Gytnn. u min of meer
nauwkeurig zal kunnen vertellen in welke
periode de een of andere vorst heeft geleefd,
terwijl hij u het antwoord zal moeten schuldig
blijven, als gij hem iets vraagt omtrent Bach
of Beethoven? Dat hij u misschien prachtig
de theorie van het geluid zal weten op te
disschen, terwijl hij omtrent de ontwikkeling
van den sonatevorm of de inrichting van het
orkest in de volslagenste onwetendheid ver
keert?.
Om misverstand te voorkomen en het
is mij uit gesprekken herhaaldelijk gebleken,
dat dit niet overbodig is ineen ik er nog
even op te moeten wijzen, dat het natuurlijk
volstrekt niet de bedoeling is de leerlingen
van H.B.S., Gymnasium of Lyceum onderwijs
te doen geven in het bespelen van een of
ander instrument, daar dit de taak van het
huisgezin blijft. Trouwens het is geheel en
al onnoodig, en zelfs niet wenschelijk, het
aantal dilettanten op onbeperkte wijze uit te
breiden ; de last, dien men nu in al onze steden
ondervindt van pianogetokkel en vioolgekras,
is waarlijk al groot genoeg. Maar waar het
op aankomt is hoorders te kweeken, ons jonge
geslacht zoo op te voeden, dat het in staat is
intens te genieten van muzikale schoonheid,
opdat men, zooals Prof. Kernkamp het zoo
juist heeft uitgedrukt, niet geheel vreemd
sta tegenover den bouw van een muziekstuk"
doordat men de meest elementaire noties van
het wezen der muziek zal hebben opgedaan.
En dat dit mogelijk is, is op schitterende
wijze gebleken door de proef die, dank zij
het initiatief van de Maatschappij tot Be
vordering der Toonkunst en de krachtige
medewerking van den directeur der
Schiedamsche H.B.S., met het onderwijs in muziek
aan die school is genomen. Wij willen
geenszins de jeugd nog zwaardere lasten
opJeggen, maar wij zijn ervan overtuigd, dat
er best nog een enkel uur per week op het een
of andere vak kan bezuinigd worden om dit
in te ruimen voor een tak van onderwijs, die
misschien in veel hoogere mate dan een der
andere er toe kan bijdragen om het toekomstig
levensgeluk van het opgroeiend geslacht .te
verhoogen. 1. M. J. H o o o
?u iiiimiimiliiiiillliililiiiii. llllllllllliilililinillllliiiiiniiiiiiiiiiMii
SPAAMSCH, EHGELSOH,
FRANSCH, OUITSCH etc.
Borlitz-School
Hoerengraoht 48t U. 3286
Pract Onderwijs door buitenl. Leeraren
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIItllMllllllllllllllllllllllllll llllllllllllllll:llllllillllttllllllllllllllllllllllll11lllllllllllllllllltlllll1HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII|IM|||||l
Signifische Gepeinzen
VAN GOED EN KWAAD.
(94). Zeer moeyelijk zal het voor de meeste
vroome menschen zijn aan te neemen, dat
een Engel, een hooger en machtiger Weezen,
zich in een landschap, of in een zee, of in een
kleur zou uitdrukken. Zij verwachten meestal,
dat alle hoogere weezens menschelijke gestalten
hebben en, eevenals Jezus na zijn opstanding,
een menschelijk lichaam zullen toonen.
Maar een weinig ooverweeging, een weinig
meditatie doet dit onwaarschijnlijk,
onmoogelijk voorkoomen. Hoogere weezens zijn niet
aan menschelijke beperkingen onderworpen
en uiten zich zeeker op voor ons nog onwaar
neembare wijze.
Maar zij hebben ook scheppend,
vermoogen, en eeven goed als Jezus in staat
was in een paar seconden tijd duizende
brooden en visschen te scheppen, eeven goed zal
een Engel in staat zijn, zich voor te doen^als
een gebergte, een lichtende zon of een^ ge
weldige muziek.
Het zal dus ook moogelijk zijn, dat de
heemelsche waereld zich geheel voordoet in
het aspect, dat de vroome Katholiek verwacht.
Welligt zal hij een vagevuur met martelende
vlammen, een berg van zuivering, en een
Heemel vol Engeiengestalten zien, muziek
hooren en zoete aandoeningen ondervinden,
geheel in den trant der Danteske vizioenen.
Ook de hel en de duistere demonen zal hi]
welligt waarneemen, al of niet op veiligen
afstand.
En dan kan het toch zijn, dat deeze geheele
heemelsche waereid maar een schijnbeeld is, een
vorm van expressie, die hij moet leeren ver
staan in waarachtige beteekens.
Laat ons voorbereid zijn en deemoedig,
onderworpen aan de hoogste Waarheid.
t
(95). Het belangrijkste in onzen oovergang
schijnt mij de vraag, hoe wij onze geliefden
ontmoeten en herkennen zullen.
Het denkbeeld der eenzaamheid is ver
schrikkelijk. En de vroegere middelen tot her
kenning en verstandhouding bcgeeven ons.
Het is alsof wij steeds zullen vragen: Ben
jij het werkelijk? of is het een zelfbedrog, en
ben je een door mijzelve gemaakt schijnbeeld?"
Die vraag vervult ons ook al aan deeze zijde,
zoodra wij Jezus en de Heiligen aanroepen, en
ook wanneer wij berichten krijgen van de
andere zijde, door tusschenkomst van
sensitieven of mediums.
De moogelijkheid van auto-suggestie, van
zelf-bedrog, beklemt ons vór den oovergang
en zal ons waarschijnlijk ook daarna nog ver
volgen.
t
(96). Is het niet merkwaardig, dat juist
in deezen geweldigen en kritischen tijd ook de
zielkundige begrippen van suggestie en
psychoplastie zijn gekoomen? Het zijn werktuigen
van den demon. Want voor den ongeloovige
is suggestie het middel waardoor alles schijn
baar kan worden verklaard. Voor alle mi
rakelen heeft de scepticus het woord suggestie
en massaal-suggestie gereed. Hier staat geloof
teegenoover ongeloof, beweezen kan er niets
worden.
Maar tegelijk ontkiemde het
relativiteitsbegrip. En zij die het vonden, weeten er geen
weg mee.
Dit staat nu eevenwel vast voor de onge
loovige geleerden, dat de tijd betrekkelijk is,
en dat ieder individu zijn eigen tijd en zijn
eigen kosmos heeft.
Daardoor is de moogelijkheid van alle mi
rakelen erkend.
Om een bouwwerk als de Pieters-kerk te
bouwen, hadden de menschen veele jaren
noodig. Er moesten jaren verloópen tusschen
de conceptie in het brein van Bramante en
de inwijding van de voltooide kerk. Maar
voor een ander, hooger weezen, kan dit tempo
zoozeer versneld zijn, dat de Pieterskerk in
drie seconden voltooid tot stand komt. Al wat
voor den mensch eeuwen noodig heeft, kan
ook in duizendsten van seconden geschieden.
Dat zegt het relativiteitsbeginsel, en de mooge
lijkheid van mirakelen, bij volkoomen behoud
van Godsnatuurwetten is eens voor al er
kend.
t
(97). Hier is het geloof oppermachtig en
de logica onzer termen en woord-verbindin
gen machteloos.
In welk versneld tempo schijnen ons nu de
waereld-gebeurtenissen te geschieden !
Wat is er in de laatste eeuw geworden !
De geweetens-vrijheid die neerkomt op
de eerbied voor ieder individu, als hebbend
een kiem van Goddelijkheid in zich de
beetere kennis van den kosmos, --de strijd
tusschen de ongeloovige weetcnschap en het
Christendom, dat de terugkeer tot ods
Weezen begrijpt, T2 en de oppositie teugen
het natuurleeven, de strijd tusschen het be
perkte schepsel en de goddelijke kern zijner
ziel.
Dan de wonderen der techniek, de
beheersching van de stof, T3. En daarnaast het begrip
dat alle menschelijke logica misleidend is. En
dat er werkelijk dingen kunnen geschieden,
die voor menschelijk verstand mirakelen
zijn.
Het begrip, dat alle droomen symbolen zijn
en uitingen van andere weezens, met het doel
om ons iets te beduiden.
En nog iets anders werd door Freud ont
dekt, waarmee hij ook, als ongeloovige, geen
weg weet. Dat namelijk de sterke driften
van den mensch2 als een door God geschapen
schepsel, niet alleen de voortplanting tot
doel hebben, maar zich meer en meer booven
het zinnelijke en sextieel-erotische verheffen.
Frcud, die alles uit de sexueele erotiek ver
klaarde, als voortplantingsdrift, heeft moeten
erkennen dat er verheffing plaats vond tot
eedeier en hooger doel. Hij spreekt van su
blimeering" en Zwitsersche zielkundigen
(Jung en Maeder) zijn tot het inzicht gekoomen
dat deeze sublimeering een .religieus karakter
heeft.
Dan het relativiteitsbeginsel, dat uit de
mathesis is ontstaan en zulke vér-reikende
gevolgen voor ons denken heeft.
En de significa, die de krachten de zwakheid
onzer woorden leert begrijpen, en de beteeke
nis der woorden tot ons besef heeft gebracht.
En de sociale omkeer, die geen heerschappij
van mensch oover mensch wil erkennen, maar
alle individuen als leeden van een liefderijk
gezin wil doen samen woonen, naar Jezus' wil.
Wat al wonderen ! wat al woelingen ! Welke
geest kan dit alles omvatten?
(98). De mensch kan de meest bizarre en
fantastische vizioenen scheppen, zoowel bij
dag als in den slaap. Hij noemt die dan sub
jectief." Dat wil zeggen, dat hijzelf alleen /e
waarneemt.
Maar ik denk, dat hooger weezens vizioenen
kunnen scheppen, die ook door anderen kunnen
waargenoomen worden. Zijn ze dan objectief?
t
(99). Ik geef meer vragen dan antwoorden.
Maar onbeantwoorde vragen zijn dikwijls
beeter dan antwoorden.
t
(100). Het gelukte mij vaak bij persooncn
in hypnose de duidelijkste beelden te doen
waarneemen. Tastbare vizioenen. Maar ik
zelf zag ze niet.
Het is zeeker dat lichaamloozen, of met een
voor ons onwaarneembaar lichaam begaafden,
ook invloed op onze gedachten, droomen en
voorstellingen hebben. Op die wijze hebben
ze krachtigen invloed op den gang der men
schelijke en waereldsche dingen. Een gedachte
op die wijze ingegeeven, kan geweldige en
machtige uitwerking hebben.
Zoo is in mij de gedachte aan de Licht-stad
ontstaan. Een tempel en een modelstaat te
samen.
Die enkele gedachte, onder hooger invloed,
kan in eenige eeuwen tot een werkelijkheid
worden, als zij doordringt en anderen bezielt.
Ik kan nu reeds veele gebeurtenissen op
noemen, die door invloed van hooger weezens
zijn ontstaan.
Het boekje oover Jezus' Leer is op die wijze
ontstaan. En de uitwerking van dat boekje
gaat steeds voort.
De ongeloovige geleerde vraagt : hoe weet
je dat het een hooger weezen was?"
Ik weet het door de meenigte van zijn be
richten, waaruit ik zijn weezen, zijn karakter,
zijn aard leerde kennen."
Kan dat geen bedrog zijn? Hoe stel je
«st, dat zulk een weezen geen schijnbeeld, geen
autosuggestie is?"
Door een algcmccnen indruk, een intuïtief
weeten. Eevenals ik weet, als ik een brief
krijg van een onbekende, dat die onbekende
waarlijk als een ander weezen bestaat. Ik geloof
het, e h het lijkt mij waarschijnlijk.
Hen andere wijze van oordeelen hebben wij
niet, en is ook niet. noodig.
Wc-etcnschappelijke" bewijzen kunnen wij
niet vragen, noch geeven.
En zoo zal het ook zijn in het hiernamaals,
naar mijn meening.
(101). Maar wel is troostrijk en zeegen rijk,
als er oovereenstenuning blijkt te zijn in
verschillende berichten, uit verschillende
bronnen.
Die oovereenstemming is er dikwijls niet,
maar dat bewijst niets. Als ze er wél is, ver
sterkt dit ons geloof.
Het volgende is door mij als min of meer
oovertuigend vastgesteld :
Ie. dat de gewoone spiritistische vertoo
ningen, als tafeldans en dergelijke, samengaan
met oneedele, spottende, ruuwe, demonische
berichten, blijkbaar gegeeven door zeer laag
staande en eenzaam zwervende weezens.
2e. dat er een gemeenschappelijke actie
moet zijn, zoowel van hen die de berichten
geeven, de Hchaamlooze weezens, als van hen
die de berichten ontvangen. De menschen, die
door zulke berichten worden verlicht, moeten
ernstig, van eedele, liefdevolle bedoeling en
vroom karakter zijn.
3e. zijn de goede voorwaarden vervuld,
zijn de berichten op zuivere wijze verkreegen^
dan zijn ze ook altijd waardevol en zeegenrijk!
4e. eenstemmig zijn alle goede en betrouw
bare berichten ook van vroom-christelijken
aard, zij spreeken allen van Gods goedheid en
van Jezus' liefde. Zij erkennen Hem als
Heiland en Verlosser. Zij brengen rust en se
reniteit, zij steunen ons in het goede. Zij ver
sterken het geloof. Ook als zij koomen van
hen, die op aarde ongeloovig waren. Dan too
nen deeze berouw van hun ongeloof en droef
heid oover hun dwalingen(Multatuli, Nietszche
Zola.) " '
Opmerkelijk is deeze oovereenkomst, dat
in alle berichten, van de meest verschillende
afkomst,gewaagd wordt van een Zoomerland"
waar de zielen leeven na hunnen oovergang, en
schoone tafreelen zien en waarneemen. bit
kan geen toeval of coïncidentie zijn.
t
(102). Het Roode Lampje wijst mij ook
hier den weg. Des Hecren zachte en zuivere
aanweezigheid.
Het is alles tot oovereenstemming te bren
gen. Veel kinderlijks moet worden verdragen,.
maar de Heilige Kerk, de Sancta Ecclesia'
kan en zal zich steeds zuiveren. Ze omvat
alles wat wij van onze totkomst wceten. En
een eeredienst, al is ze nog maar gebrekkig,
is altijd beeter dan een onverschillig en on
heilig voortleeven.
F R i: D i: u i K v A N E c n r: N