Historisch Archief 1877-1940
2 fuif '21. No. 2297
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
UTENUttf i FILMEI
|lullig ?:? Heiiomspirk
SPEC IA LITE IT:
Verhuizingen onder Garantie
Bergplaaitea nor Inboet
"Mimi IIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIUII iniiiiiiii
[imilllllllllimilllllllll
PötóA. Het Paleis gezien'vanuit de Damstraat (Men lette op de
" lange schutting rechts aan het einde der straat)'
HET DAMVRAAGSTUK
Woorden wekken;
Voorbeelden trekken."
Er behoort moed toe, over dit vraagstuk
SJnog te schrijven; De eerste bedrijven van"
dit Amsterdamsche drama, aangevangen
in het laatste kwart der 19de eeuw, en nu in
' 't eerste kwartaal der 20ste nog lang niet
uitgespeeld," laten weinig hoop, dat er van dit
i -.llWÏe-öramatische stuk, getiteld, Het
bloe> tiend hart van Holland's Hoofdstad;" ten
':?':. Slotte nog veel terecht komen zal.
--, Hoogst noodig is het daarom, alvorens over
dit vraagstuk nog iets in 't midden te brengen,
-vizfeh met een belangrijke dosis
Oud-HollandVj sqhe. Wijsheid te wapenen:
C: v Ende desespereert niet." /
?pHiiV. Draagt eikanders lasten,"
* * Zoolang, tot eindelijk 't end" dat
> doet l"
; Alzoo:
gedurende de vele eeuwen van 't bestaan
van den Dam, werd er steeds over geklaagd,
dat hij te klein was. Ongetwijfeld zal hierover
1 elders in dit blad gehandeld worden. Dit ont
slaat mij van de taak, daar verder op in te
? gaan. Alleen zij geoorloofd op te merken,
dat men gedurende eeuwen getracht héft,
./dit plein geleidelijk te vergrooten, maar
dat bij het laatste plan van uitbreiding der
; Gemeente (ofnstr. 13 jaar geleden) de Dam
(de vroegere Vijgendam daarbij inbegre
pen) eerder verkleind 'is dan vergroot.
Deze oplossing werd op twee gronden ver
dedigd : op een financieelen en een
aestheti.schen.
Hét aesthetisch argument bestond hierin,
.dat men van meening was, dat dit plein zoo
veel mogelijk ingesloten" dient te zijn, wil het
- een monumentale werking te voorschijn roepen.
. Voor een dergelijke redeneering is alles te
zeggen, mits zij niet eenzijdig en tegen de
juiste moderne verkeerseischen strijdig, op
gevat wordt.
De architect van der Mey was de hoofdver
dediger dezer theorie, der ingeslotenheid.
Daartegen werd -door mij in een tweetal
artikelen, door plattegronden toegelicht, in
het Handelsblad indertijd met kracht geop
poneerd ; en ik publiceerde daarbij een plan,
"-,, dat mijn persoonlijke overtuiging in deze
duidelijk weergaf.
Deze beschouwingen hadden in elk geval
dit resultaat, dat de daarin gepropageerde
geleidelijke rooilijnen, althans voor de ne
zijde van den l Dam (blokken Groote Club,
Zeemanshoop,Hajenius,Vijgendam,Damstraat)
door de gemeente overgenomen en later uit
gevoerd werden.
niMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
NIEUWE FRANSCHE BOEKEN
PAUL FORT, Au Pays des Moulins.
Paris. Bibl. Charpentier 1921.
Een bundel van het zuiverste Paul Fort,
met zijn karakteristieke zwenkingen van
het poëtische naar het triviale, zijn dartele
invallen en oorspronkelijke wendingen, die
meestal bekoorlijk zijn, maar soms ook
stuiten door hun ongebreideldheid. Nooit heeft
een dichter zich minder om zijn publiek be
kommerd dan Fort. Naast grootsche inspira
ties, stuurt'hij k ten druk, de dingen die zijn
zief zachtjes voor zichzelve neuriet en die
voor hém alleen, en dan nog op bepaalde
momenten, beteekenis hebben. In enkele
noten, aan het eind van den bundei, geeft hij,
te hooi en te gras, een paar zoogenaamde
verklaringen en daarmee moeten wij het maar
doen. Maar toch bekoort hij, omdat een echte
dichterziel, spontaan en grillig, dartel als een
kind, zich aan ons openbaart, die dicht
omdat zij het niet laten kan, gelijk een vogel,
op een stillen avond, fluit voor zichzelf
alleen. Het leven op onze groene aarde is
hem als een sprookje, waarnaar hij met glan
zende oogen luistert. Hetzij hij bezingt ons
lage landje, de fluweelen oevers van de Loir,
een vredig kerkhof, waar vredige nonnetjes
rusten, het worden toovertuirten, bevolkt
met geesten, die, als zijn staf ze aanraakt,
wondere dingen fluisteren.
Van der Mey's beschouwing kwanv hierop
neer, dat het Paleis eerst vanaf het plein'direet
in al zijn grootheid gezien moet worden. Uit
sluitend op déze wijze zou het zijn reputatie
van monumentaliteit ('s werelds 8ste wonder)
het beste behouden.
Ik verzette mij tegen deze opvatting,.
die mij naar theater-effect riekte,
krach.- tig, en stelde daar de meening tegenover, dat
het Paleis geenszins een dusdanige
coulissenwerking behoeft om zich in al zijn luister te
ontplooien.
Men mag dit kunstwerk waarachtig gerust
uit de verte aanschouwen! Al nader komend,
zal de indruk daarna niet in 't minst verslap
pen. Dit bewees de aanleg der Raadhuisstraat
reeds ; en nu weer wordt het, sinds het 12tal
jaren sedert het blok Warmoesstraat verdween,
door het vergezicht uit de Hoog- en
Damstraten op schitterende wijze bewezen.
Men ziet het Paleis nu reeds vanaf het
OostIndisch huis in de Nieuwe Hoogstraat. Daarna
geleidelijk, hoe langer hoe beter en mooier
vanaf de beide bruggen, de Oude Hoogstraat
en de Damstraat. Steeds machtiger en breeder
wordt dit bouwwerk aldus; totdat men het
ten laatste op den Dam in zijn volle glorie te
aanschouwen krijgt.
, En dit alles zou verdwijnen, indien de opinie
van der Mey verwezenlijkt werd. Want dit
bewijst de schutting die op 't oude
VijgendamJerrein staat, maar al te duidelijk l
De meeste menschen, leek in dit opzicht,
zien nu die verradelijke schutting, die de
juiste omtrekken van het daar te stichten
bouwwerk aangeeft, over 't hoofd! 't Ding
is zoo laag, dat het nauwelijks opvalt.
Men ziet er over heen. Maar denk
U in de plaats van, die schutting, op die
zelfde lijn een bouwwerk van 15 20 Meter
hoog opgetrokken ! We zullen er maar niet
lang over praten Gedachtig de boven deze
korte beschouwing prijkende spreuk, behoef
ik slechts op beide hier afgebeelde foto's te
wijzen; waarbij alleen nog deze opmerking :
hoe verder men van het Paleis verwijderd
gaat, hoe ongunstiger het fraaie vergezicht
bij bebouwing van dat blok worden zou
natuurlijk.
Men vergete hierbij vooral niet, datfde
Raadhuisstraat met de Dam- en Hoogstraten
de eenige zijn,van waaruit hetPaleis in de verte
te zien is, en wier eind-gezichtspunten door
dit schoone monument afgesloten worden !
Neen, echt-moderne stedenbouw eischt
geen verstoppertje spelen! Deze verlangt
daarentegen juist marcante, duidelijk te her
kennen gezichtspunten aan het eind der
straten en wegen ; punten, waarop het oog
genoeglijk rusten kan, en die door hun groote
verscheidenheid van karakter voor inwoner en
vreemdeling direct onderling te onderscheiden
zijn. Zij doen gemakkelijk orienteeren en zich
in een stad thuis en op zijn gemak gevoelen.
Ziedaar dan de ware ingeslotenheid,"
dit is: de moderne, ruime, logischejinsluiting
Foto B. Het Paleis gezien vanuit de Damstraat. Zelfde foto als
A; hier is de schutting echter verhoogd tot de hoogte van een
gebouw van 15 M.
van het Stadsbeeld, door de juiste eischen
' van het verkeer-zelf te voorschijn geroepen.
Daartegen de Dam met oude pleinen als die
van Venetië, Florence en andere stille steden
te vergelijken, is verkeerd. Want dergelijke
pleinen vormen geen hartpunten in het on
vermijdelijk verkeer, gelijk onze Dam dat
doet. Het zijn geen rusteloos-kloppende harten.
Zij zijn als ruime kloosterhoven, bestemd
voor meditatie en stil bezoek.
Om déze redenen is mijn inzicht in dit
vraagstuk gedurende de laatste 12 jaar in 't
minst niet gewijzigd, integendeel het werd er
steeds hechter door.
Ziehier dan de conclusie :
men kome^tot mijrivroegere^voorstel terug
Grand Hotel Funckler
HAARLEM
RESTAURANT DE TOUT Ier ORDRE
Plan Walenkamp
Gemeenteplan Dam en naaste omgeving
iiiiiiiiiiitiimiiiiiiinmmiiiiii IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIHIIUIII iiiiiiuiiiiiiiiii niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiitillliiiiiiiiiiiit'itiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinihiiiiiiiiiiifiiiiiiinti
IIIIIIIIIIIIIIUMIIIIIIIIIII11IIIIHIIIIIIII
iiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiitii
Hotel Duin en Daal
Te midden eener schoone boschr. omgeving.
Hoe lief heeft hij ons land gekregen en
hoe open staat hij voor de strakke schoon
heid van ons waterlandschap. Onder het
eentonig geratel van den trein dór, die
hem binnen onze grenzen brengt, schikken
zijn indrukken en overpeinzingen zich in
rhytmische volzinnen. Teer als een aquarel
is de eerste strofe van Au Pays des Moulins.
Van morgen kijkt Holland met
kinderoogen naar het -beeld van een wolkenloozen
lentehemel, gemaakt uit het teerste violette
azuur, waar doorheen rijst, rose, als de
ballon van een kind door den wind voort
gestuwd, de zon." Ondeugend spot hij even
in den trein, naast ,zijn gezellin met de
preutsche huisjes en de open vlakten van
het kuische Holland, dat geen tunnels kent."
Scherp teekent hij, in een reeks vluchtige
penkrabbels, zijn impressies van het voorbijtrek
kende landschap: Puntgevels, trapgevels,
maakt een rondedans met de huisjes, sleept
mede in uw vaart de duizende rose baksteenen
en de withouten omlijstingen van de kinderlijke
vensters; danst voor den voorbijtrekkenden
trein, het is goed te leven, kruisraampjes
waar de hemel zich in baadt, tulpen, geraniums,
spionnetjes, kantwerk, vliegt onder de
stralen van de warme koper-zon." Naast
zooveel fijne uitbeeldingen, vergeten wij dan
wel dat hij den wansmaak heeft, snel opvol
gende dakenrijen met een feuilleté-taart te
vergelijken en Rotterdam een koek van
schoonheid te noemen, waarvan hij gulzig
proeven wil! Van elke stad, waar hij ver
toefde, blijft hem n sterke visie : Haar
lem met haar klare carillon het hart van
Holland," Nijmegen ville au calme destin".
In Amsterdam treffen hem (ik vertaal niet,
om het rhytme niet te verstoren) en leur lent
nonchaloir Ia pompe des chalands dans
la pourpre du soir." De Vijverberg in den
Haag inspireerde hem de schoone regels :
Un cygne et les hauts toits se mirent :
l'étang frissonne ; et leurs reflets ce sont les
rêves des palais." Hoe ontroerend is het
droomerig refrein : Un cygne a lui-mème enlacé,
un cygne en l'eau s'est embrassé."
Het verdere gedeelte van den bundel
niet aan Holland gewijd biedt een groote
verscheidenheid van gedichten, nu eens vol
lichte levensblijheid, dan weer zwaarmoedig
of bijtend ironisch. Een juweeltje, uit een
rhytmisch oogpunt, is de zangerige hymne
aan het leven Air de Musette, met haar
een beetje ondeugenden inhoud en
zachtwiegend refrein en sourdine: ,,Au doux
chant de la musette, doux son, douce melodie,
au doux chant qui nous entête, au doux son
de 1'harmonie " Donker teekent zich
in dienzelfden bundel, tegen die zonnige
melodie het machtige gedicht Comme une
solennelle musique af. Het roept de romanti
sche figuur van Columbus voor ons op. Zijn
geest waart, in duisteren nacht door de stad
Granada : Ce soir tcute une ville infiniment
dormante ne rec.oit pas les feux de la lune
sanglante, nuageuse, effrayante en l' oinbre "
Columbus overpeinst zijn leven, dat was het
leven van een vastberaden zoeker en van een
droomer tegelijk ; zijn leven -waarover teleur
stelling en verraad hun sombere schaduwen
wierpen. Zijn schim staat en peinst bij het
Alhambra, in stille eenzaamheid de nacht
aan zijn schouders vastgehaakt." Het ver
leden doemt voor Columbus op : hij ziet het
terug in de door den wind gebeeldhouwde
wolken, die als snelle schepen door het lucht
ruim jagen. Hij denkt aan de verschrikking
van het eerste vertrek naar de onbekende wa
teren, aan de stormen, die hij trotseeren moest
en stichte tegenover het Paleis en ter af
sluiting van dit deel der Warmoesstraat een
bescheiden maar edel bouwwerk van af
metingen gelijk de verkeersgrenzen dat zelf
aangeven, met daarvór een flink plein,
waarop in 't midden een eenvoudig monument.
Geen plantsoen hier dus! Daar zijn de af
metingen te gering voor; de Dam zou er
weer noodeloos door verkleind worden. Wel
zal een fraai bloempark om het geprojec
teerde monument hier levendig staan.
* * *
Ten siotte 'n enkel woord over het
financieele deel van dit vraagstuk:
Het laatste, door de gemeente geprojec
teerde bouwblok op; het Vijgendamterrein
beslaat een oppervlak van ruim 2000 Ai2.
Het door ondergeteekende hier voorgestelde
een van 806 Af*. Verschil dus ruim 1200 M1.
Het gemeente-bouwblok is daarbij onre
gelmatig, het mijne regelmatig van hoofdvorm.
Hier volgen de voornaamste voordeelen
van het laatste:
A. Belangrijke vergrooting van het meest
drukke gedeelte van het Damterrein.
B:\Het~stuiten van de stille Beursstraat
tegen" het geprojecteerde blok vervalt.
Dergelijke sloppen, en dat vooral op een
plaats als deze, zijn een schande voor een stad.
C. De doorkijk vanuit het nieuwe Beurs
poortje naar een gedeelte van Dam en
Damrak wordt zooveel mogelijk hersteld.
D. Ruimere toegang- tot de Damstraat (een
der weinige hoofdaders vanuit het centrum
der stad.)
E. Verbreeding ingang Visschersdam.
F, Ongezochte plaats voor een bescheiden
monument.
G. Herstel en verfraaiing van den
Vijgendam en verbetering van alle verkeerswegen
op den Dam.
Zou men nu niet meenen, dat dit alles de
opoffering dezer 1200 M'', bouwterrein (?)
waard is?
Aan elk bewonderaar van Amsterdam zij
met gerust geweten de beantwoording dezer
vraag overgelaten!
H. J. M. W A L E N K A M P C Z.
NASCHRIFT : Van bevoegde zijde weten we
als vaststaand, dat alle loopende onderhan
delingen over het Damterrein afgesprongen
of vervallen zijn. Men is dus nu weer geheel
vrij te doen, wat men in deze het juiste acht.
Er valt zeer zeker nog veel te redden! Ik
geloof: we hebben hier iets goed te maken.
en die zijn schepen neersmakten in peillooze
diepten, aan de windstilten, die volgden en
hem zachtkens lieten drijven langs geurige
eilanden, met dansende vlinders en smachten
de rozen. Het is alsof hij opnieuw in zich voelt
branden het verlangen om die verre kusten te
genaken en zijn hooge roeping te volbrengen.
Hooge roeping? Ach ja, om goud te stoppen
in de door hebzucht gekromde vingers van
Arragon en Castilië!
En zoo is er in dezen bundel evenveel af
wisseling als er emoties ontbloeien in Fort's
ontstuimige dichterziel. Ik denk aan het
droefgeestige lied van den dwalenden blinde
in het korenveld voor wien geen schoonheid
meer bestaat: Niets is de wereld meer voor
mij, o, groote droom, dien 'k weg moet
droomen," aan den luguberen dialoog tusschen
twee raven, aan het overmoedig-blijde Le
Rire du Chdtean, aan het somber waar
schuwende : France, votis riez trop, ma
chère. Vous irez encore la guerre."
Fort is geen denker", ook geen eigenlijke
baanbreker" die streeft naar nieuwe effec
ten, maar een zingende ziel" die zich in
teugcllooze vrijheid (wat ji te teugeüoos bijwijlen)
uit, en wier emoties en verrukkingen zich
spontaan in kunst omzetten. Hij houdt
van het schetsmatige. Hij volgt slechts de
regels, die hij zich zelven stelt en spot met
zekere critici, inspecteurs des eaux
lacrymales, zooals hij ze smalend noemt. Vous
laisserai-je, nos doux Maitres, sachant
combien l'oeuvre est aisée, mesurer au
fluviomètre la hauteur de Tonde iriseé?.... sonder
nos larmes de misère, de joie, d'ivresse"?
Il n'est besoin. La Poésie en prendra soin."
C. S E R R u R i E R.
AUTOBANDEN
... ..
Time to Re-tire?
(Buy Fok)
Schitterende Kwaliteiten
Lage Prijzen - ftlom verkijjobaar
VOOR NEDERLAND
KV. tLflJU.