Historisch Archief 1877-1940
9 Ju!? '21. No. 2298
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOO R NEDERL AN D
ft, SIMUS
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTBRDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
HAAR MAAT
Spoors
Mosterd
WA spoörjr_ Cuiemborcj
Onze
kunnen zeer, dbed teden wasscnerv.
FAMTASIEFABRIEKr ,o
DEDEM5VAART VRAAGT UW WINKELIER
De Kunst van het Reizen
door Mr. P. H, RÏTTER Jr.
Pauw-Serie No. 3. Prijs f 4.25
Mr. Rittér heeft een zeer volledigen tekst gegeven, waarop hij zijn
causerieën heeft gebouwd. En zooals ik reeds geschreven heb: hij causeert
\ goed. Uit den aard der zaak zijn de vijfde en zesde catiserie het luchtigst,
j de eerste vier het meest filosofisch. Maar alle litterair goed geschreven en
l getuigend van een voornamen, fijnen geest. En met fijne geesten is het altijd
plezierig samen'te zijn Zoo zal men, langzaam dit boekje van Mr. Rittér
thuis lezende, genieten yan fijne causerieën, die U nieuwe denkbeelden over
het reizen zullen geven en oude levendiger voor oogen brengen."
- - (Holland Express)
UITGAVE V AH s
Abonneert u op DE VROUW EN HAAR HUIS".
Geïllustreerd Maandblad ond«r Redactii
van,Mej. E. M. ROBBE.
Prijs per Jaargang f 12,?fr. p. post f 12,50
Proefnummer bij de uitgever»VAN HOLKEMA & WAREHDORF, AMSTERDAM
Wassenaar als Woonplaats!!j
Vraagt ons GRATIS fraai geïllustreerd prospectus.
V l L i: A P ARK R IJ K S D O R P"!!
Tel. B43 Kieviot.
N.V. Expl. Mij. RIJKSDORP.
schouwweg 34, WAtSEMAAR.
KENT GIJ ONS HUURSYSTEEM
dat U de gelegenheid verschaft in
>?jaar eigenaar eener
Piano - Vleugel - Ducanola
i ?
te worden ? Nadere inlichtingen bij:
. DER
Pianohandel L. Houtstraat 9
van 184O Den Haag
EN Z.
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
BENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam.
Motor-en Zeiljachten
TB'KOOP, In dl verse grootten en prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco, toegezonden.
BIMGrlAH & LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
Hotel Kasteel Oud-Wassenaer
Wassenaar.
Eerste rang Hótel-Restaürant, temidden van
bosschen en parken nabij Ze| en duinen.
Electrische verlichting op alle kamers. Koud en warni
stroomend water. Groot eigen park. Autogarage
roeien vies enen lawn tennis enz.
Afteruoon tea Concert.
Het geheele jaar geopend.
M
MO
ga
tëo
SPECIALITEIT
S§ in
g KRlMPVRIjE l
||
GEZONDHEIDS01QNDERGQEDEREN
Nederlandsch Fabrikaat
I'Ï'TRICOTHUISI
AMSTERDAM
Rag. B reestraat 35
TB. NOORD SOM.
18
HAARLEM vij
Or. Houtstraat 143
TELEFOON I40&
SiuMtRlElTS BALT
Zalfond. 99 Cent fr.
In den Boekh. enna
postw. bij RIËNTS
BALT, Haag. Mond.
en schrift, ond.
Belangrijke Prijsverlaging.
TORPEDO
[ 4 plaatsen 10/15 P. K.
1S73O.CONDUITE INTÉRIEURE
[idem....
17OOOTORPEDO
6 plaatsen 15/20 P. K. fOÓOO
LANDAULET
idem f
99OO.Ik prjjs nogmaals de voordeden van Uw syst. omd. ik er al dadelijk
Duitsch mee kon schrijven, zonder een nieuwe oefening." (iv.g.) J. K. te B.
ilifliiiliulHiiiiiiiiimiliimnililiiiiiilttniiifiliiiiiiiiiMliiimiiiillilimiii ui
IMIIII1IIIIIIIIIII
J.LEONARDLANG
LITERAIRE BESCHOUWINGEN
il
Er is een allerschoonste plaats in Dante's
Purgatorio waar de Dichter na zijn helletocht
het door roet en tranen besmeurd gelaat,
Ie guance lagrimose," opheft tot zijnen leids
man Virgilius, die de handen nat maakt in
het bedaauwde zachte gras l'erbetta sparte",
om hem te reinigen. Ook daar voel ik de sfeer
van het vers de Wedergeboorte" van Jani
Holst. Hier is geen kwestie van navolging.
Maar ieder mystiek gedicht heeft een sfeer
die zich niet tvader laat bepalen, maar die de
Dichter herkent, als ware hij er thuis. Zoo'
herkende ik het glinsterend water" en het
zachte gras" waar de Dichterziel rust vond
en zich neerlegde in e bloemen, bij od, na
zich gereinigd te hebben.
Wien het ernst is met de waarde-schatting
van een gedicht, verzoek ik nog eens mijn
beschouwing te leezen oover nieuwe poëzie,,
in mijn te Gent gehouden reedel) Daarin
onderscheidde ik vijf harmonieën. En ik doe
nu opmerken hoe in Jani Holst's Weder
geboorte de twee hoogste harmonieën op
prachtige wijze zijn verwoord, en het vers
daardoor tot een kunstwerk van den eersten
rang moet gereekend worden, eeven als
Heemelvaart" van Perk. Een hoogte,,die
door geen vers van Kloos is bereikt.
Het gedichtje ,,Het stille huisje" is niet
minder fraai, m 'de "eerste tot derde harmonie,.
maar tot de vierde en vijfde stijgt het niet.
Wat er verder staat in den bundel Voorbij
de .weegen" is goed, en getuigt van taai
kracht en goeden smaak, maar het heeft niet
de intensiteit van Wederteboorte". De zui
verste harmonie vind ik nog in Het Kindje'"
met de volgende reegels:
Pop en blokken staan
Stil en maneblank
in het open raam
op de vensterbank
blij dat God weer zonder wrevel kan bemin
nen
Kijkt de vriendelijke maan naar binnen."'
Het ooverige van den bundel is goede, zui
vere poëzie maar de gecondenseerde, drama
tische kracht van Wedergeboorte" ontdek
ik niet En soms vind ik er iets gezochts en te
gespannens in, als ware de Dichter bevreesd
om in het banale te vervallen en daarom
wat opzettelijk naar schoonheid streeft.
1) Studies, zesde reeks pg. 91.
SPAAHSGH, EHGELSOH,
FRANSOH, DUITSCH etc.
Borlitz-School
Hoerengraoht 481 M. 3280
Pract Onderwijs door buiten!. Leeraren
Het is een groote verantwoording en een
moeyelijk dinp eenmaal de hoogte bereikt
te hebben van zuk een schoon vers -^ en
dat in harmonie te brengen met ons dagelijks
leeven en gestadige werksaamheia. Men wil
niet afdalen tot het middelmatige en toch
men moet leeven als andere menschen, zijn
brood verdienen en een ,betrekking' zoeken.
Teieevenals Shelly, in gestadige actie, steeds
worstelend met groote gedachten en
probleemen onder een machtige rustelooze uit
storting van grootsche lyriek ja wien is
dat gegeeven?
Jani Holst (A. Roland Holst) is jong, en hij
leeft in een geweldigen tijd. Ik zou willen bidden
«m hooger bijstand voor een, zoo begaafd,
en met /ulk een moeyelijke opgaaf vór zich.
Menschen die geen helder begrip hebben
van de verhoudingen tusschen geestelijke en
stoffelijke waarden, zullen er zich oover
verwonderen dat ik zooveel drukte maak
«over een klein gedichtje van 38 regels. Maar
wie de geestelijke dat is werkelijke waarde
der dingen kent, zal mij begrijpen, als ik zeg
dat dit kleine gedicht veel waardevoller en
kostbaarder is dan alle diamanten van Am
sterdam te samen, waarop toch duizende,
gezonde,-sterke menschen, met een ijver een
beetere zaak waardig, hun lecven lang, uit
alle macht, dag-in-dag-uit zitten te klooven en
te poetsen.
Ik geef het een ieder ter. ooverdenking, dat
de pracht van Salomo'shof is verdwenen, maar
de kleine psalmen nog leeven. Dat het
colosseum en het gouden huis van Nero tot puin
zijn gevallen maar de kleine gedichtjes van
Horatius ook a! ontbreeken ei in de-vierde
en vijfde harmonieën nog eeuwen lang tot
vreugde zullen strekken van de scholieren der
fansche waereld.
Zoo zullen ook, zoolang er Nederlands wordt
igesprooken, al vielen alle diamant-fabrieken,
ja zelfs het paleis, de beurs en het concert
gebouw tot puin, al weet zelfs niemand meer
wie Abraham Kuyper of Mengelberg was
'dan nog kleine gedichtjes van Vondel, Hooft
'en Breeroo, van Guido Gezelle, van Jacques
Perk en Jani Holst tot een lust zijn en bekend
bij allen die onze taal, als hun moedertaal,
.liefhebben.
Ik zou den ons zoo wclgezindeii en
goedingcKchten heer Asseling wel eens willen vragen of
hij ook toevallig opgemerkt heeft, dat er
jooden in Holland zijn, en of hij meent dat het
?ook deezen aan verbeelding en hartstocht ont
breekt. Jacob Israël de Haan is toch zeeker
wel een representatieve Jood. En toch is hij
Nederlander, en wel zoozeer, dat hij niet de
klassieke taal der Jooden, het Hebreeuws, voor
zijn diepste uitingen koos, maar ons Neder
lands, zijn en mijn moedertaal. En als er een
.ras is dat hartstocht kent en in hartstocht
leeft, dan is het het joodsche ras. Ook ver
beelding ontbreekt hun n.et ..De gedoopte
Jood en Christen-dichter da Costa noemde
terecht als kenmerkende eigenschappen van
den Dichter Gevoel, verbeelding, helden
moed."
En getuigt het ook niet van groote verbeel
dingskracht, gestadig te leeven als een
volkseenheid, met de heilige stad Jeruzalem, als
mystiek centrum, op de heuvelen var!
Palaestina? Het mooge bij nader beschouwing een
illuzie blijken, toch is' het ceh geweldige en
schoone verbeelding. En door '? hartstocht en
verbeelding vormt het Joodentas nog steeos
een machtige eenheid in de menschenwaereld.
Waarlijk, de heer Asselin moet zijn vonnis
herzien.
Jacob Israël heeft vroeger gedichtjes ge
maakt van weinig waarde. Hij toonde daarin
vooral oprechtheid en hartstocht, maar zijn
versificatie was zwak en zijn schoonheid was
niet origineel. De vierde en vijfde harmonieën
ontbraken. Er zat belofte in, maar geen kracht.
Toen herleefde in hem de joodsche mystiek,
het joodsche geloof en zie ! daar werden de
ijle klanken van zijn dichtwerk gevuld en ge
dragen door de oude wijsheid en de godsvrucht
van zijn voorvaderen. En omdat hij gereed
vond voor zijn inspiratie, het machtige instru
ment van onze Nederlandsche taal, rees
hij op eenmaal tot de meest oorspronke
lijke dichters van ons volk'èirvan onzen tijd.
Want een oprecht Dichter, die moedig is
en vol eigen hartstocht, krijgt een originali
teit die zich oopenbaart in het kleinste ge
dichtje, in enkele reegels. Van Guido Gezelle
herkent men onmiddellijk den klank, het ritme,
de eigenaardige schoonheid. En zoo is er onder
het latere dichtwerk, het ?' 'joodsche werk,
van Jacob Israël bijna geen reegel waaruit
zijn eigenaardig weezen niet teiStond te h
1.-kennen is.
Eigenaardig is zijn ritme. Het is niet zoo
leenig en bevallig alsdat van Gezelle enjani.Holst.
Maar het is streng, stug, ernstig en oprecht.
En zoo oprecht dat de literaire kritiek, de
uitpluizen], verstommen moet. Wat Jacob
Israël zegt in vers, is belangrijk en verdient
geleezen te worden. Want hij heeft het ge
leerd om zijn hartstocht te doen beheerscht-n
door zijn rijm en zijn ritmiek, en hij kan oover
de dingen en de menschen spreeken met
volkoomen vrijheid zonder banaal of trivi
aal te worden. Hij heeft het meesterschap
bereikt.
Als ik uit het Joodsche lied".wil citeeren,
dan bemerk ik als voornaamste eigenschap de
strenge gelijkmatige hoogte. Het is alles vrij
wel gelijk en op hetzelfde peil. De eerste har
monieën zijn stroef, maar de vierde en vijfde
ontbreeken bijna nooit. Er is weinig verschil
in kracht en sfeer. Bij Jani Holst hij
vergeeve mij dceze fa.mieljare benaming, die
ik kits ter onderscheiding van de dichteres
llllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllHllllllllllllllfl
TRIPLE SEC. COMBI tR'
Importépar SCHMITZ & Co.,Utrecht
Henriette Roland Holst ??bij Jani Holst is
een enorm onderscheid tusschen de prach
tige en de minder goede gedichten. Bij Jacob
Israël zijn alle gedichten vrijwel van gelijke
waarde. Ze zijn bijna allen, wat men noemt :
zeer goed. Hij heeft zijn ritme en zijn rijm ge
vonden, en alles wat hem ooverkomt, men
schen en dingen, noemt hij met gelijke oprecht
heid en oelijken moed. Bij hem is die mengeling
van gewoone namen en gebeurtenissen, met
poëtische en verhecven woorden, zonder dis
harmonie en zonder trivialiteit, alles verlichten
geadeld door de klank der verzen en de nooit
afweezigc hartstocht en stroeve
welluidendheid.
God ! waar za! ik voor U vluchten
Anders dan tot U alleen?
Want uw wraak, de diep geduchte,
Drijft mij voor mijzelven heen."
Hier is het ritme vloeyend en de rijmen zijn
ongezocht. Maar.dan wordt het ritme terstond
weer onreegelmatig en het is of de rijmen hem
dwingen :
ik was een knaap, toen ik verliet
het huis van mijn moeder in vrede,
die zocht en vond zijn vreugde niet
buiten haar liedren e h gebeden."
En dan, verder in 't gedicht worden maten
en rijmen steeds wilder en bewoogener :
Door de vreugden vlood ik heen
naar de donkie smarten.
Wat bleef van al mijn tuchtloos taiten?
Dof geween.
Mijn moeders Vrede heb ik blij verlaten
Uw Vrede heb ik nooit bereikt
Door de wilde straten
Drijven mijne vt...^, i»i net i;ijt;end
hart bezwijkt
Vrcezend liet luide leeven
tu vreezend voor den bleeken Dood
mijn voeten breken, voortgedreeven
van nood tot nood.
Waar zal ik dan voor U vluchten
anders dan tot U alleen?
Want uw wraak, de diep geduchte,
Drijft mijn voeten voor mijn voeten heen.
Dit is volstrekt niet een van de beste verzen
uit don bundel. Maar het is karakteristiek.
Twee machtige emoties vindt men terug
in elk van Jacob Israëls gedichten. De bittere
rouw en botte, waarvan het oude geloof
spreekt en het boovenstaande gedicht,
en de vuurigc liefde voor zijn volk en zijn
schatten van ooverlcevering en wijsheid.
Onze wil, onze daad : n vast verzamen,
Eén volk, n heer, n heilige Taal, n Land
Nitt wat andru volken voor ons beramen
Brengt [ons heil, maar slechts eigen kloek
verstand.'
Ik meen dat alleen een zeer leevendige en
bloeyende cultuur menschen doet optreeden
als Jacob Israël, die zonder schroom, of
schuuw, hun gansche innerlijke leeven, om
zoo te zeggen met naam en toenaam, aan de
waereld geeven, met de grootsche allure waar
mee Dan te zijn tijd en tijdgenooten besprak.
Eén vers is er in den bundel, waarin de
joodsche mystiek zwijgt, maar de
Hollandsche natuur-schponheid verheerlijkt wordt.
Daar spreeekt hij onzen vriend Jac. P. Thijsse
aan : ,
,,Alles wat hem in Bloemendaal bekoorde
een man, die nieuw in ieder leven ziet,
las ik te Jeruzalem en zijn woorden
schikten zich in mijne ziel tot dit lied."
Bloemendaal en Jeruzalem, het lieflijke
Holland en de heilige Stad, zijn zij wel ooit
in eenen adem genoemd in zoo ernstigen stijl?
Bij Jacob Israël ziet men wat het rijm doen
kan. Al zijn verzen leeven door het rijm. Dit
ter ooverdenking aan Is. Querido, die het
rijm zoo scherp kritiseerde, en vaak terecht.
Herman Heyermans, de dramaticus,
Querido de epicus, Jacob Israël de lyricus
drie machtige Jooden, die Nederlanders
zijn.
Waarlijk, mijnheer Asseiin, een van tweeën :
of Jouden zijn geen Nederlanders, of ge moet
uw oordeel oover Nederlandsche literatuur
herzien enju beeter toeleggen op de kennis
van onze taal. . . .
F R E*D E R I K V A N E E D E N ""
iiiiimiHiiiimmiiimiiiiiiiitiimmii' iiiiitmiiminninimiiiimmmt
DEMONSTRATIE" IN
O VERTOOM279. A'DAM