Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
9 Juli '21, - No. 2298
«-i.
DE MODE
Ttetitnlng vór ,4e Amsterdammer" van George van Raemdonct
Volgens de laatste berichten uit Parijs, worden
aldaar japonnen gedragen waarop bijbelsche en
wereldsche voorstellingen zi.'n geschilderd.
Hiniiniiimii! iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii
SCHILDERKUNST-KRONIEK
BUDT (ESHER SURREY, DEN HAAG)
kritiek der schilderkunst is niet zoo
.als ze te velen lijkt. De beschouwer
eerste juist zien ; ten tweede zich
kort en zeker kunnen uitdrukken.
t Jafttète vergeten de schilders; het eerste de
? ^oren. Ik moest aan dit laatste denken,
te.n ceiste door de kritieken van Mevrouw
?aayer-p?Haas. Deze dame, die een
gemid" en styi schrijft,is wat haar kritiek aangaat,
bekende en algemeen juist ingeziene
. Hare positie in de Nieuwe
RotteriKf Courant, is, wanneer ge nagaat
l ae Courant gelezen wordt, een
onbete. ij toch, moet zich laten inlichten,
wanneer ze schrijft over d' algemeen
ien; dan praat zij gemakkelijk in de
mee, Het is toch niet meer moeilijk
dat Toorop een begaafd teekenaar
.;, dat preitner belangrijk was ; dat van
KoflJitterlburg een afzonderlijkheid
vertegenwqoniigt. IJc moest echter niet aan haar
den$er|, toejl ik neerschreef, dat litteratoren te
ggffiakkeljjk meerien het schilderkundig
in$critrte hebben. Een pasgeleden geval deed
me»v ft{8<W herinneren, waar een bekend
letterkundige een-teekenaar, zonder werklijk
bloed, nabootser van de primitieven, met
? een eigen vicieus element erbij, dezen tee
kenaar-schilder te hoog yerhief ; het schilder
kundig element ontbrak in de prijzende waar
deering. Ik moest aan dit alles denken, toen ik
het werk zag van De Budt bij Esher Surrey
?-r- maar om andere reden. De Budjt behoort
? tot die schilders, waar een zeker litterair
element niet in te miskennen is. Hij heeft
een voorstelling van dingen, vooruit, vooraf
gaande aan zijn schilderen, de zoudt de idee,
die hem bevangt, kunnen definieeren,
hierrhee, dat hij eerst voelt wat Hamp (op een
; andere wijze begrepen) la peine des hommes"
heeft genoemd. Ik moet zeggen, dat ik niets
tegen zulke gevoelens heb (dat ware onjuist
en achterlijk, zoo ze door een schilder maar
geschilderd zijn, door een schrijver maar
^geschreven.) De grootste werken bestaan zó:
Jde Idee glanst daar door het vakkundige
heen. Tot de grootsten behoort de Budt niet.
Hij faalt dan hier, dan daar. Het romantische
begrip wordt niet steeds tot schilderkunst;
niet altijd is het idee de moeite is den mensc.ii
een gewis deel" tot krachtige schilderkunst
geworden ; niet altijd is de stemming zeker,
zuiver, en wijd genoeg. Toch prijst een aantal
werken hem als een gemoed, en een schilder.
Hiertoe behooren 8, 14, 18, 23, 30, 19. 24,
21. In anderen is de opzrt duidelijker dan de
eenvoud, van het gevoelde dat is. Dan ziet ge
zijn te-kort.
PICTURA DEN HAAG.
JHR. M. DITTLINGER vertoont de eigenschap
pen van den dilettant.
OROEPEN-TENTOONSTELLING IN PULCHRI
STUDIO (Notitie). De hoofdgroep is de groep
van Bakels. Ge vindt dezen schilder hier als
schepenschilder, al of niet met een stadsge
zicht als achtergrond; als stadsgezichte
schilder; als landschapschilder. Ge vindt
Bakels hier in zijn felheid; meer rustig, en
eer teeder.
Bakels "is een teedere felle; ik meen dat
ik hem indertijd zoo heb gekarakteriseerd;
hij bleek mij, door zijn groep, dat op nieuw
te wezen. Hij is een schilder daarenboven,
wiens werklusten gave eerbied wekken. Het
rustigst is hij in de donkere schuiten op de
werf in de sneeuw ('08); het hevigst in de
kleurige rompen derScheveningsche bommen,
eveneens met sneeuw, en die groot en forsch
het schilderij op persoonlijke wijze vullen.
Schepen en stadsgezicht vereenigde hij lot
een teeder moment in no. 11, waar de
donkerten in de huizen iets te zwaar werden ;
romantisch-fel is zijn stadsgezicht van Veere.
Van zijn 'groot-Amersfoort kan ik nu noch
ooit houden. Het werk vertoont een zwaarte
in de kleur; het vertoont overdreven realiteit
in sommige deelen (zie huis links vlak voor
aan); het is daarbij een schennis geweest
van de heele groep, n om de kleur n om
de onzuiverheid, dit werk in. het midden der
andere te hangen. Een der innigste werken
is ten slotte de duiventil", een onderwerp"
dat Bakels twee maal schilderde, en waar
de lucht overal fijn van gloed is geworden.
Saamvattend dit alles lijkt mij Bakels een
hard werker, een bekwaam schilder, en een,
wiens kunde en gave hem recht geven op
een meer algemeene bekendheid dan hij tot
nu toe geniet.
Over de andere schilders kan ik kort zijn.
Het beste werk, dat Van der Weele zond is
niet het eenigszins lyrische landschap, niet
het geitje in den stal, maar de zekere studie
van een rood-wit kalf. Floris Arntzenius'
bloemestudie is om de witten" te prijzen,
Ives Browne vertoonde zelden iets, dat zoo
goed was als zijn stilleven, tegen een grauwen
muur, van een zinken bord etc., met granaat
appels. Frans Hogerwaard's
cabaret-muzikanten" het werk geeft hem niet op zijn
best; een tentoonstelling moet zuiver nog
uitwijzen, wat deze vroeg-overleden schilder
eigentlijk was, eigentlijk vermocht.
PLASSCHAERT
I11I1IIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII IIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIItllll
Schold Cantorum
Voor de volksuitvoering van gewijde mu
ziek, door de Schola Cantorum" op den
Donderdagavond der vorige week in de
Ronde Luthersche Kerk gegeven, had
Hubert Cuypers een programma samengesteld,
dat het dankbaar en in vrome stemming
toeluisterend publiek wel zér moet hebben
bevredigd, evenwel zonder dat het er, dunkt
mij, toe k wam/zi.ch ten volle rekenschap te
geven van wat hier van de uitvoerenden
werd gevergd.
Daar was allereerst de acht-stemmige
,.Psalm 150" van onzen grooten Sweelinck,
die opbruiste met een rijkdom, van enthousias
ten klank, daartegenover ook in de détails
fraai uitgewerkt men dcnke in 't bijzon
der rtan de naïeve karakteristiek der in de
tweede strophe opgesomde muziekinstrumen
ten , en alleen .op 't allerlaatst door iets
geforceerds in de toongeving de inspanning
verradend, die de zangers en zangeressen
zich hadden te getroosten.
Stel hiernaast het wonder van vierstem
mige harmonie, dat Mozart's Ave verum"
is, eenvoudig in zijn aspect op 't papier,
maar o, zoo veeleischend, waar bij de om
zetting in klank vór alles dient te worden
verhoed, dat aan de zuiverheid van intonatie
te kort wordt gedaan bij het streven naar
gevoelige schakeering.
Hierbij voegden zich nog in het eerste deel
van het program een door het mannenkoor
statig voorgedragen ..Coenantibus illis" van
M. Haller, en Heer Jesus heeft een hofken",
door Hubert Cuypers op smaakvolle wijze
voor sopraan-solo en koor, met begeleiding
van harmonium, bewerkt, en dat als innemend
geheel nog beter zou hebben gedaan, wanneer
de 'soliste zich niet had schuldig gemaakt aan
enkele onjuistheden van dictie, en haar
zenuwen beter had weten te beheersenen,
zoodat zeer hinderlijke zwevingen in haar
zang zouden zijn vermeden.
Een paar harp-voordrachten van de uit
het Concertgebouw-orkest ons welbekende
OJg»Walkott£'brachten in dit eerste deel
eene afwisseling, die' wel algemeen op prijs
zal zijn gesteld. In het eerste der beide stuk
ken werd de talentvolle, zoo recht muzikaal
aangelegde speelster voortreffelijk op het
harmonium door Cuypers gesecondeerd, en
zoowel bij forscher uiting als in de fijnere
nuancen wist zij aan de bekorende kwali
teiten van het instrument ten voUc recht
te doen....
Ten laatste, toen het zachtkens-aan
schemeravond werd, Palestrina's Missa Papae
Marcclli", het werk, waarmee, nu welhaast
vier eeuwen geleden, de in zijne wondere
genialiteit nauwelijks te doorgronden Meester
voor alle tijden zijn naam verbond aan de
mystericuse macht der oude kerktoonsoorten
en het phenomeeu van den drieklank-zonder
meer, ultra-primitieve technische middelen,
die in den dienst zijner edele,
iunig-godvruchtig aangelegde kunsfenaarsnatuur vol
stonden, om een wereld te scheppen van
ongekend klare welluidendheid en
eindelooswisselendc expressie.
Ik heb alle bewondering .voor de wijze,
waarop Cuypers met een koor, dat in deze
samenstelling nog maar kort bestaat, dit
AANBEVELENSWAARDIG l
JAC. URLUS
Havana 12 ets. sigaar
Uw leverancier heeft dit merk voorradig
Zoo niet, meldt het ons.
Sigarenfabriek FLEVO - UTRECHT
verheven werk uitvoert. En ik mag niet
nalaten de hoop uit te spreken, dat hij het
onafgebroken in studie zal houden, om het
vele, vele malen, pp een overigens wisselend
program van gewijde muziek, te kunnen ten
gehoore brengen, iederen keer het vol
maakte nog weer iets meer nabij dan den
vorigen.
Thans reeds waren er sterk-imponeerende
détails, waaronder fk h«er slechts bij voor
keur de aandacht vestigen wil op het
ptachtigcrescendeerende ,,et homo factus est" en de
majestueuse afdalende tonenreeksen in het
Amen" aan het slot van het Credo".
In het Confiteor", alsmede in het
Sanctus", was een oogenbiik, als gevolg van
overmatige inspanning, de tenorenklank wat
minder nobel, gelijk men ook in het
openings-mannenkoor van Haller wel even ge
troffen werd door iets ruws in het forte.
Het koor zal ook goed doen met wat
nadere aandacht te wijden aan zijn uitspraak
van het Fransch, dat in den Psalm van
Sweelinck zeker niet onbeschaafd klonk,
maar vooral in de kleur der klinkers zekere
eigenaardige tekorten vertoonde.
Voor 't overige: mijn hulde aan de zan
gers, de zangeressen, en hun knappen leider,
in wiens speda'en kunstenaars-aanleg en in
wiens dirigeeren men op zeldzaam-gelukkige
wijze vereenigd vindt al wat noodig is, om
werken, als de bij deze gelegenheid ter uit
voering gekozene, mooi in stijl te kunnen
weergeven.
H. J. DEN HERTOG
REM BRANDT
A. Yusuf Ali, een geleerde uit Eng. Indië,
bracht onlangs een bezoek aan ons land en
was zeer getroffen, in het bijzonder door de
meesterstukken onzer oude schilders. Hij
schreef onderstaand gedicht voor de Amster
dammer".
Leiden's famed and classic soil,
Which loved Minerva more than pelt, 1)
Sent forth a soul of truth and might,
Whose fairy love was Art herself.
He saw, in scripture tales of old,
The men and women of his time :
Humanity unsealed those books
Transported from their age and clime.
The Amsterdam which Descartes loved
He lived in, with its light and shade :
His sunshine strays on stalwart men,
But rests on just a simpie maid. 2)
His smile was sunniest, glass in hand,
With Saskia sitting on his knee :
Transformed are polders, towns, canals,
Whose visions through his eyes we see,
His shadows varying depths reveal
In rich proportions, frank and true :
So Mercy heals the sores of men,
Nor crudely brings them into view.
i
Jan Steen's wild riots, Haarlem Hals's
Fierce fits of temper, hène'er knew.
In wealth and splendour trüe to Art,
In squalid misery e'en more true.
We pet and pamper and neglect
Our greatest men and seers divine,
But clouds soon pass, and sunbeams play
Eternal on their glorious line.
1) It is said that Leiden, after her brave
resistance against the Spaniard, was offered
by William the Silcnt the choice between a
university-charter and exemption from
taxation, and that she chose the university-charter.
i- 2) See his picture miscalled the Night
Watch.
A. YUSUF ALI
De blanke waden van de hooge
daken
De blanke waden van de hooge daken
verduiken, onder hun kil-weekc wake.
nog ruwe naaktheid van oud, snood gebrek:
te leven PU lijk ijdel-wijze vrek.
De blootc boomen vau de lange lanen
staan ebbezwart, met aan hun twijgen tranen,
en, langs hun lenden, zeulen kindren aan,
die, links en rechts, aan poort,wat beedlcn gaan.
Op straathock leurt een knaap met vreemde
beelden
en hier, in rijke kamer, wit van weelde,
weerklinken helle klanken van n kind,
dat schaterlacht en... .winter heerlijk vindt..
I. V A N B E U G H E M
IIHIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIltlllllllltlllllllltlll IIIIIIIIIIIHMIMIIIMl
. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIII
LTMBURGSCHE TYPEN
IV
Madame Le bas
. Vrouw de Kous" heette ze in de
wandc? lïng, maar in de streek, waar ze woonde,
kenden bijna allen een woordje Fransch en
pronkten er gaarne mee.
Ze was houdster van een klein kroegje op
een stillen stadswal en won er den kost mee
geheel, toen d'r amechtige man het werken
opgaf en zijn slenterleven begon, voor zich
en d'r gezin.
Dat bestond uit dochters en zoons in alle
?grootten en fatsoenen. En allen hadden ze
'ivgezicht, uitt hèhare gesneden, de dochters
vooral.
Da,t waren struische, slordige,
ongezeggenlijke meiden, die den gansenen dag om 't
huis rond hingen en met moeder 't kroegje
beheerden, wellicht er de aantrekkingskracht
iiiliiiiiiiiiiiumiiiimiiiii
l. MEIDIK BOSSINK
_ifHtth,Afternoon-tea, Diners en Soupers
Dagelijks muziek door het Huls-orkest
van waren, want naar ze grooter werden,
kwam er hoe langer hoe meer rauw volk,
vooral vreemdelingen, die tijdens den Zomer
in het stadje werk vonden, en in 't najaar
weer wegtrokken.
Niet gemakkelijk viel het de vrouw daar
orde te houden, maar dat te doen was haar
grootste bekommernis ook niet; ze zocht uit
het vertier in d'r herberg den kost te ver
dienen en je kon merken, dat dit wel lukte.
Geleidelijk breidde ze haar zaak uit. Som
mige der bezoekers, wieu het over 't alge
meen in de herbergkamer wel scheen te be
vallen, werden pensiongasten, al moesten ze
ook naar de vliering kruipen, om een bed te
vinden.
Knipoogend zei de vrouw, wanneer ze vau
d'r Zomervolk repte: ,,lch snap det wt-ul,
det ze hij zeen wille, nier och loatj ze nier.
't Zeen gooi de mien".
Slecht., nu en dan deed ze zich eens gelden :
Aie wiltj vrijje, motie mer dinkc auch
aan trouwe, huurdje".
En als de buren haar dan met bemoeie
nissen aan 't lijf kwamen over de gevaren,
waaraan ze d'r jonge kinderen bloot stelde,
door den omgang met volk uit den vreemde,
dan zei ze onveranderlijk:
Loatj ze mer trouwe en de vrieindje
intrekke en as 't eur neet mier beveltj, clan
kome ze mer truk, mien zorg."
't Leek wel, of de vrijers zich die woorden
onverwijld in 't geheugen prentten, want
ettelijke jaren achtereen was het bruiloft op
den wal. Eerst trouwde de oudste, een
ravenzwarte, met een Italiaanschen
mozaiekwerker, die, toen de vogels naar 't warme
Zuiden gingen, z'n jonge vrouw meenam
naar Florence.
De tweede, wat lichter van haar, maar
overigens een tweelingzuster van de eerste
gelijk, volgde een Spanjaard naar z'n zonnig
land.
De vrouw zag het met verholen achter
docht aan, maar ze liet haar kinderen doen,
omdat ze wist er toch niets aan te zeggen
te hebben; en als er kindertjes komen,
redeneerde ze, dan kan niemand er schande
van spreken.
Vroegen de buren naar nieuws, dan was
haar antwoord altijd 't zelfde: Dij zitten
uoow in de wichter, doa heb ich verstand
van, wijtj dan geet. Loat ze nier neet
schrievc en wecgblieve."
Ze had er geen verlangen meer naar, de
eens nitgevlogen vogels.
Maar kort voor de bruiloft van de voor
laatste kwam de oudste lenig naar 't ouder
lijk huis, door d'r man slecht behandeld en
verlaten, meezeulend twee kindertjes, wier
uiterlijk het vreemde land verried.
Heb ich alticd gedachtj," zei de vrouw,
nier kom binnen, ze kunnen n ij upgrcujeu
met de breurke."
l. IIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIlllllllllllUUUlVl
GENEÏE. Hotel k la Paix
Prachtige ligging a/d oever v/h meer,
Nieuwe Eigenaars.
Het meisje hernam d'r ouwe plaats in 't
gezin, en de kinderen lagen te wroeten met
hun ooinpje in de kleverige modder van den
aardweg.
Ook een der anderen daalde weer af naar
't ouwershuis, maar die was niet zoo welkom,
omdat haar geruchten vooraf waren gegaan,
die de vrouw niet aanstonden.
Het gezin groeide haast zienderoog in
aantal. En toen ook een der zoons nog introk
met zijn vrouw, leek 't wel een mierennest.
Madame hield er 't hoofd koel bij.
Ze werd dikker met den dag en d'r ge
laatskleur was blozend, naar't purper neigend.
Uiterlijk leek 't, of ze langs de zorgen heen
leefde, maar een paar buren gingen toch
begrijpen, dat de aanwas haar te snel en te
groot was.
Lang zocht ze 't voor iedereen te verbergen,
waar ze haar heil zocht tegen de eindelooze
drukte, die haar omringde, totdat men haar
betrapte in de macht van haar meester, den
drank.
Slavin is ze van hem geworden ten leste.
Toen verliet ze op zekeren dag haar
overtalrijk kroost, om verpleegd te gaan worden
in een thuis voor drinkers en ze heeft 't niet
meer beleefd, dat ze d'r dagen zou kunnen
slijten met d'r amechtigen man alleen in d'r
verloopen kroegje, want na haar heengaan,
is ook haar geslacht weer den vreemde in
getrokken, vanwaar ze uu niet meer terug
i p keereu dachten.
A N u u >'; S c u i L L i N n s
Premie-Leening
H. Geb. 11. Kunsten en Wetinsclupp
10.000 Pfsmiëii
Hoofdpremie
1/4 Millioen
Van 4 iuli lol 7 Dec. as,
18 Trekkingen
Heele Obligaties 10.25 Gld.
Halve Obligaties 5.25 Gld.
voor
Ui Posteel Herapeiii 455
iflisie dam - Postgiro h Mb
AUTOBANDEN
*. Hut Rn. U. S PM. 0«,
Time to Re-tire?
(Buy Fisk)
Schitterende Kwaliteiten
lage Prijzen - Alom verin jota
VOOR NEDERLAND
SI M.lfU.
[WVDOX
LtVERT DE/VtPLANCD INZECR M3R7CN
TUD ALLE MOUTCONyTRUCTlEy'
LANDHUIZEN
/CHOOLCE&OUWEN ,
JACHTHUIZEN .
ZIEKENHUIZEN _.,
INLICHTINGEN OP AANVPAAt <
Navigatie en Mooi-Nederland
DE ELITE-SIGARENMERKEN
Verkrijgbaar bij de voornaamste winkeliers
Fabr.: Firma RAPPARD & POTT - iel
'T
WOON
PRINSENGRACHT
7O9-711-713
LEID5CHE5TR.73
NIEUWE
J MODELKAMERS