Historisch Archief 1877-1940
--'?Tffi
16 Juli '21.?Nbï2299
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
HET EXPOSÉVAN DE WIELINGENKWESTIE
Tukenlng voor de Amsterdammer" van Jok. Braakenstek
Hóe vreeselijker en ijselijker hoe beter. . . .
en de slinger-hyena volgt als' een kruipende,
karakterlooze slaaf de smaak van het volk,
dorstig naar de met acht uren lummelen
verdiende rijksdaalders.
De btoscope-zwengelaar die er nog eens in
slagen zal een episode in de vaderlandsche
geschiedenis te ontdekken met zeven dubbele
moorden, een vierendeelpartij en een drie
hoekige weduwenverbranding, afgewisseld met
een paar krankzinnigen met messen in de
hand.... die zal schatrijk worden.
Worstelaars, wonderkinderen en
gramofoonzangers doen opgeld als film-acteurs; onze
vaderlandsche helden komen slechts in aan
merking als ze gemoord hebben of ver
moord zijn.
De wild-west is bioscope-gemeen-goed
omdat men daar revolvers draagt bij wijze
van handschoenen en messen in plaats van
notitieboekjes.
De geschiedenis blijft vooralsnog een onuit
puttelijke bron van moord en doodslag, de
gemengde berichten van onze volksbladen
'en de gemengde afdeelingen onzer
volksbaden leveren actueel nieuws" bij de el,
en voor moderne drama's" geven de mis
daden uit hartstocht," waaronder men tegen
woordig alles rekent wat echtbreuk Df
huwelijksbedrog tot bron heeft, onderwerpen in
oneindige variatie.
AANBEVELENSWAARDIO l
JAC. URLUS
Havana 12 ets. sigaar
Uw leverancier heeft dit merk voorradig
Zoo niet, meldt het ons.
Sigaranfabritk FLEVO - UTRECHT
Ziehier ten
slinger-hyéna
wil zijn :
slotte de ideaal-film van den
die in Mei 1922 milliardair
DE BIOSCOPE OP STRAAT.
In deze wereld, waarin men zich over niets
-meer behoeft te verwonderen behalve dan over
het feit dat zich enkele dingen niet veran
deren, manifesteert zich het realisme in zijn
allergrofste vormen.
Namelijk' in een zoo getrouw mogelijke
? nabootsing van de verschrikkelijke werke
lijkheid. ?
lïEn dit komt het zuiverst aan den dag in
?het meest populaire kijkspel: den bioscope.
Het* vroegere kijkspel ontleende zijn waarde
aan de kunstzinnige transponeering of
verrgeestelijklng van de werkelijkheid zooals een
mensen die vermag waar te nemen; daarin
-waren de klassieken groot.
Zij gingen rond onder de menschen en
?vonden het materiaal voor hun geest
In hun plaats kwam de
bioscope-exploitant ge kent hem en zijne rondgangen
onder de menschen Hij draagt niet de
lantaarn om den mensen te zoeken., maar
?een reusachtigen driepoot en een
bioscopetöestel met een orgelslinger er aan. Hij
verschijnt niet daar waar de menschelijke
.?geest een feest der verheffing viert, maar
;ge vindt hem overal waar deugnieten, lanter
fanters, plichtsontrouwe slagersknechtjes en
ajdeltuiten met hooge hoeden op een relletje
uimmiiuitiHiiiittimimiiiiuiiiiiiii
Himiiiiiiiiiiiiiiiiii
KORT GELUK
EEN VERHAAL VAN DEN BOSPORUS
Zoo vaak ik te Konstantinopel ben, verzuim
k nimmer toe te geven aan mijn lust om een
paar uur te dwalen langs de heerlijke, schil
derachtige kust van den Bosporus, bezaaid
met liefelijk in het groen verscholen
landhuisjes .tusschen groote marmeren paleizen.
Als ik aan die schilderachtige oevers
.«ta.doemt ook de herinnering bij mij op aan een
droevig gebeuren, dat mij nog den keel
toenijpt. Mij zettend op een heuvel bij Bouyouk
Déré, denk ik terug aan het droeve lot van
Marie, een jonge Griekin van buitengewone
?schoonheid.
Op 700 a 800 meter afstands van Bouyouk
Déréligt een half tot puin vervallen huisje,
-eigenlijk niet veel meer dan een hut.
Daar woonde Marie met haar moeder.
Deze kweekte groenten en vruchten en Marie
^bracht ze stadswaarts om ze te verkoopen.
Beiden arbeidden zonder verpoozen, en vooral
Marie was onafgebroken in de weer; als zij
"'s avonds thuis kwam zette zij zich voor het
kleine venster om te borduren.
Op een mooien lentemorgen, toen de
zonnerstralen het groen in frissche kleuren deed glan
zen, bracht Marie de eerste vruchten naar
de woning van een vreemdeling in de groote
?straat van Pera, die in de laatste maanden
:geregeld door haar van vruchten en groenten
voorzien werd. ?
De bediende nam het mandje van haar aan,
?waarin aardbeien waren opgetast en verzocht
,haar te wachten op den ledigen mand.
De bekende Engelsche journalist Steven ging
-op dat oogenblik de deur uit en ontmoette in
de vestibule het ongewoon mooie meisje.
Wat komt ge hier doen, lief kind,
'vroeg hij.
Ik heb de eerste aardbeien voor mijn
iiiiiimiiliiimiiliiiHiMlillillllltlllil
EXPOZEEZIEK
(De Touring Club de Belgique zal op 16 Juli een excursie op de Schelde
organiseeren, welke o.a. ten doel zal hebben, ter plaatse een exposévan de Wielingen
kwestie te geven.)
iiiiMiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiniiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiii
Wanneer men tegenwoordig een dame in
de gracht ziet plonzen, een dienstbode aan
haar voeten uit een zolderraam ziet hangen,
een drie-jarig kind ziet vermorzelen onder
een met ijzeren balken beladen vrachtwagen,
of een ouden heer uitplunderen op klaarlichten
dag dan zijn onze eerste gedachten: het
is voor den bioscope want de
bioscopeexploitant is onze gebreveteerde
sensatiejager, onze commis-voyageur in emoties. En
het ergste is dat hij met geweld dien rol in
onze samenleving veroverd heeft.
Ik herinner mij alsT den dag van gisteren
mijn schrik toen ik, ntt-reeds vele jaren ge
leden, eens een ontkleeden heer uit een
badkoets zag stappen en tertgs het strand snellen,
achtervolgd door drie politie-agenten..,. het
was voor den bioscope.
Dit was nog maar een onschuldig staaltje.
Sindsdien heb ik vreeselijker zaken gezien!
Op 9 juli j.l. was men bezig een schavot
met bijbehoorenden galg te timmeren op het
Haagsche Binnenhof.
Daar zou er eentje ter dood gebracht
worden voor de bioscope.
En weinige dagen tevoren heeft men vanuit
de oude gevangenpoort nog maar eens, voor
den bioscope, de gebroeders de Witt op straat
gesmeten en vermoord " x
Eeu beeld uit onze vaderlandsche ge
schiedenis!" zal men mij tegenwerpen, doch
ik herhaal: vuile sensatie-speculatie!
Wanneer men dan onze vaderlandsche ge
schiedenis wil reproduceeren is het al heel
toevallig dat bij de voorbereiding daarvan
voor het publiek alleen zichtbaar zijn: een
nagebootste dubbele moord en een schavot
met galg.
maken, hetzij om een gevallen sleeperspaard
of rondom het standbeeld van een in
vergetelheid gestorven geleerde
Hij draait ijverig aan den slinger van zijn
camera en de muziek die uit het orgel
komt is het platte deuntje der banaliteit en
gemakkelijk waarneembare realiteit.
Hij is de triviale troubadour van deze
geestelooze tijden.... hij critiseert niet en hekelt
niet hij geeft het leven precies zoo terug
aan de menschen zooals ze het zelf leven....
zooals ze het het allerliefst hebben: rondom .
een lelletje te hoop gedrongen, in nieuws
gierige sensatielust of in ijdel vertoon van
gala en gewichtigheid.
Maar verder nog gaat de bioscope in zijn
geesteloos bedrijf: als werkelijke slaaf der
laagste hartstochten geeft hij niet het leven
van eiken dag, doch een prikkelend extract
daarvan.
Gij beleeft het maar een enkelen keer per
jaar dat ge getuige zijt van een zenuwschok
kend ongeluk een halsbrekende toer
waarbij de adem u vergaat om het gevaar
vooreen menschenleven....
De bioscope geeft u twintig zulke sensaties
op n avond terwijl ge veilig in een
luien stoel zit een sigaar in de eene
hand, en in de andere, al naar smaak of
verkiezing een glas bier of de teedere vingeren
van een meisje.
De bioscope ? loopt niet alleen gelijk een
vunzige hyena alles na wat op deze aarde
zweemt naar dood en verschrikking hij
ensceneert deze heerlijke zaken nog eens
extra-reëel en dubbel-schril voor u, expres
voor u en om uw geldbuidel.
De held is Bill, een bokser (hiervoor
speelt natuurlijk de wereldkampioen) die uit
hartstocht wegens het feit dat zijn jongste
zoon een blauw oog heeft gekregen vanden
buurman Jack (hiervoor speelt de kampioen
worstelaar) vrouw en kinderen, mitsgaders
het geheele zin van genoemden buurman
vermoordt.
Bill is echter gelukkig vrij gesproken, want
hij is een volksheld en heeft geheel volgens
zijn eigenaardig en populair temperament
uit zuivere hartstocht gehandeld.
Hij keert als burger uit de gevangenis
terug en legt zich toe op een eerzamen handel
in blanke slavinnen, en gros en en détail.
Eens, wanneer hij een partij koopwaar
ontvangt, ontdekt hij in de factuur dat zich
daarbij de zuster van Jack bevindt ____
Wat zal hij doen?
Jack staat aan den vooravond van een
wedstrijd om het wereldkampioenschap in
een nieuwe worstelkunst, waarbij de strijders
elkander mogen wurgen.
Bill besluit de zuster van Jack te maskeren
en aan den wedstrijd te doen deelnemen als
groote onbekende".
De dag van de wedstrijd is daar.
Bill ligt te slapen en droomt van den
nacht waarin hij de twee gezinnen vermoordde
(men ziet alle moorden), maar tegelijk droomt
hij ook van den moord der kinderen in het
rijk van Herodes, van den Barthelomeus-nacht
de gruwelen der Bolsjewiki, den duikboot
oorlog, de Jodenvervolgingen,en den
RussischJapanschen oorlog (even ziet men dit alles).
De groote onbekende wordt per vliegmachine
naar den wedstrijd gebracht.
Zij kermt maar wordt door twee moorde
naars vastgehouden.
Bill heeft de telefoon naast zijn bed staan
en wordt op de hoogte gehouden door een
trawant onder de worsteltribune verscholen.
De wedstrijd begint.
Jack wurgt achtereenvolgens alle tegen
standers. Het publiek juicht.
De berichten van iedere wurging worden
draadloos uitgeseind door de geheele wereld
(men ziet de opgewonden menigten die te
Parijs, Londen, Peking, Honolulu, Brussel
en Shanghai de extra-edities der couranten
opvangen en verslinden).
Bill hoort alles aan de telefoon, tot aan
het gerochel der slachtoffers toe
(rochelmachine!). Maar ach denkt hij, waren de
slachtoffers der auto-da-fés er erger aan toe?
(men ziet de auto-da-fé's) of soms de massa
moorden in Mexico^ (men ziet de massa
moorden in Mexico), f de admiraal de Coligny
en Marat? (Men ziet achtereenvolgens den
admiraal de Coligny en Marat vermoorden).
De groote onbekende" zal verschijnen..
sensatie... Tien minuten pauze.
Bill heeft wroeging. Zou hij zijn carrière
bederven met nieuwe moorden?
Hij denkt aan zijn kinderjaren (men ziet
de kinderjaren) hoe hij kikkers opblies en
vlinders opprikte (men ziet hoe hij kikkers
opblaast en vlinders opprikt)
Neen.... zijn betere zelf ontwaakt
Hij zal het plan .verijdelen en stapt in
een vliegmachine.
Jack heeft de groote onbekende (zijne ge
maskerde zuster) aangegrepen, en zwaait
haar driemaal boven het hoofd rond.
Enthousiasme van de menigten (London,
Parijs, Brussel, Buenos Ayres en Caracas).
De trawant onder de tribune telefoneert.
Hij krijgt geen gehoor.
Bill is onderweg. Bill in de vliegmachine.
Jack grijpt thans zijn zuster bij den strot,
en werpt haar ter aarde.
Hij zal haar thans wurgen.
De menigte juicht (enthousiasme te Stock
holm, Breda en Berlijn).
Bill vliegt 3500 K.M. per uur.
Hij nadert:
De zuster rochelt (rochelmachine) en reu
telt (reutelgramophone).
Bill nadert hij is te laat.
Is hij te laat??....
....Hij is te laat!!!
Juist terwijl de groote onbekende den
laatsten adem uitblaast valt zijn (haar) masker
af. Jack herkent zijn zuster
Bill ziet alles van boven. Hij laat zich
met zijn vliegmachine vallen en verplettert
Jack, het lijk van diens zuster en den tra
want met de telefoon.
Ook Bill zelf is dood
Na deze film als leerzaam een vroolijk
stukje: Het stroopen van levende paling,"
,,Een Nederlandsche industrie."
MELIS STOKE
miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniittiiiiiitiiiiiiiimiiiiiiiiiiiifiimiiiiii ?MIIHIIIIIMM
Inhoud van de Juli-Tijdschriften
De Nieuwe Gids: Henri van Booven, De
wegen der verbeelding. Henr. Mooy, Acht
dagen. A. W. Timmerman, Jeugdherinne
ringen aan Alph. Diepenbrock. Mr. A. de
Graaf, Herinneringen aan Alph.Diepenbrock.
H, Laman Trip-de Beaufort, Diepenbrock's
veelzijdige eenheid. Dr. P. C. Boutens;
Eumenieden?Alex de Jong.Landliche liebe.
Hendrik Kroon, Verzen. Helene Swarth,
liefde. Francois Pauwels, Carmen. H.
Ch. O. J. v. d. Mandere, Eene halve eeuw
Nederlandsche vredesbeweging. Frans
Erens, Aanteekeningen over litteratuur en
leven. Willem Kloos, Literaire Kroniek,
Frans Netscher, Binnenl. Staatk. Kroniek.
Maurits Wagenvoort, Buitenl. Overzicht.
Joannes Reddingius en J. Kloos Reijneke
van Stuwè. Bibliographie.
De Vrouw en haar Huis: A. H.
LoeffBokma, Tentoonstelling van
woninginrichting. F. S. van Balen Klaar, Johanna
Westerman. Elis. M. Rogge, Sieröoppen.
W. Franck-Broese van roenou,
Neu-Lengback. Een doktersvrouw, Zomersene da
gen. E. Heijmans-van Beek, Naar de
duinen. C. M. van Hille-Oaerthé, Op het
piertje. Kleeding. N. Mansfeldt-de
Witt Huberts, Vrouwenarbeid hier en elders.
EIck wat wils.
"' " '" " '" i' iiiiiiiuii IIIHIUI i n m n inimii miiiin m n , n u, ,,?,?,
heer gebracht, antwoordde het meisje blozend.
En wie ben je?
Marie antwoordde, dat zij reeds twee maan
den geregeld vruchten en groenten voor mijn
heer bracht.
Hoe heet je?
Marie, antwoordde het meisje, opnieuw
blozend.
En waar woon je?
Marie duidde het uit en Steven kon, een
blik op het mooie meisje werpend, niet nalaten
haar te zeggen :
Wat zie je er lief uit.
De bediende kwam nu terug met den ledigen
mand. Steven wierp nogmaals een door
dringenden blik op het mooie meisje, dat diep
ademhaalde, zoodat haar boezem zich snel op
en neer bewoog, en vertrok.
Thuis gekomen vertelde Marie haar moeder
van hare ontmoeting met den vreemden
mijnheer.
Pas maar op, kind, waarschuwde de
moeder, de mannen zijn vaak zoo slecht.
Maar, moeder, hij was zoo beleefd en
vriendelijk. En hij heeft zoo'n knap gezicht!
Je weet nog niet, kind, hoe slecht de
mannen soms zijn. Ik voel me nooit gerust,
als je naar stad bent. Ik bid God, dat ons niets
mag overkomen.
Marie kon zich maar niet begrijpen, waarom
haar moeder over de slechtheid der mannen
sprak, terwijl die meneer dan toch zoo be
leefd en vriendelijk voor haar was geweest.
Zij dacht nog eens terug aan het gebeurde, en
een blos kleurde hare wangen, terwijl er
tranen opwelden in hare oogen.
Toen dien dag de avond viel en de zon lang
zaam wegzonk, den hemel in gloed zettend en
de Bospprus als door brand geteisterd leek,
zat Marie met haar borduurwerk weder voor
het raam, in gepeinzen verzonken. Haar ge
dachten voerden haar telkens terug naar de
ontmoeting in den morgen en haar verbeelding
topverde allerlei beelden voor haar geestesoog.
Zij zag Steven's slanke gestalte weder op
doemen en vriendelijk lachte hij haar toe.
Hij kwam dichterbij, nam haar hand in de
zijne, zacht drukt hij er een kus op en vleiend
klinkt zijn stem, als hij zegt:
Wat zie je er lief uit, Marie.
Maar dat had hij niet mogen zeggen ! En
toch
Zij slaakte een diepen zuchten rilde. Zij keek
weder op en zie mijn hemel! Daar komt
Steven aan, in levenden lijve ! Hij nadert het
venster, met den vriendelijken glimlach op
zijn gelaat. Zij kan haar oogen niet gelooven,
en toch staat hij voor haar.
Goeden avond, lieve Marie, roept hij haar
vriendelijk toe. Maar als hij waarneemt, hoe
het jonge meisje in verwarring geraakt, laat
hij zacht vragend, er op volgen : waarom zoo
ernstig en bedeesd?
Marie weet niet wat te antwoorden. Geluk
kig komt haar moeder juist binnen en den
bezoeker gewaar wordend, zegt zij hem be
leefd goeden dag.
Goedenavond, vrouwtje, antwoordt Ste
ven. U is zeker de moeder van Marie?
Ja, meneer,
Dan ben ik aan het goede adres. Ik wilde
u namelijk de gunst verzoeken, dat mijn be
diende geregeld de benoodigde vruchten en
groenten bij u komt halen. Dan behoeft Marie
niet dagelijks naar de stad te gaan.
Maar wie is u?
Steven noemde zijn naam en vertelde hoe
Marie sinds hij in de stad was komen wonen,
hem vruchten en groenten verschaft had. De
moeder dankte hem ten zeerste en verklaarde
dat de goede God haar met een braven klant
had gezegend. Marie bracht intusschen een
geurig kopje koffie binnen en Steven genoot
er van, zonder zijn blikken van het schoone
meisje te kunnen afwenden. Toen het ledig
was, vroeg hij Marie hem haar tuintje te laten
zien en hem de omgeving te wijzen. De moeder
had daartegen geen bezwaar en de beide jon
gelieden verlieten de woning.
Waarom zoo stil, aanvallig kind, vroeg
Steven, toen zij door het tuintje drentelden. Ik
ben toch niet onbeleefd of ruw tegenover u?
O, neen, meneer ! U is integendeel hoogst
beleefd voor me. Maar ik weet zelve niet wat
mij scheelt als ik bij u ben. Mijn hart klopt dan
zoo onstuimig en ik zou wel in weenen kunnen
uitbarsten.
Maar waarom dan toch?
Zij bleef het antwoord schuldig. Steven keek
haar aan en zijn harstocht niet langer meester,
nam hij haar in zijn armen en omhelsde haar,
zeggend :
Mijn lieve Marie, mijn kind! Ja, ik gevoel
het dat ik je innig liefheb en ik weet, dat je
geen ander gevoel voor mij koestert.
Marie begon te weenen.
Ja,je hebt me ook lief, ging hij voort, maar
je acht je ongelukkig, omdat je arm bent.
Maar treur niet, mijn aanbiddelijke engel.
"""?" ' 'iHiuiimiumiimuimiiiuiiiiiiiiiiiiiiit
Ik wil slechts het goede voor je. Zeg mij enkel,
dat ik me niet vergis, en ik zal trachten je
gelukkig te maken
Marie sloeg haar betraande oogen langzaam
op en keek hem een oogenblik zwijgend aan.
Toen liet zij haar hoofd tegen zijn borst zin
ken en omhelsde hem hartstochtelijk. Steven
gevoelde, hoe het bloed hem naar het hoofd
steeg, maar hij vermande zich en haar teeder
kussend, zeide hij:
Ja, Marie, ik heb je lief voor mijn leven en
je moet mijn vrouw worden, hoe eer hoe liever.
Marie keek hem verschrikt aan.
Wat zegt ge? riep ze.
Waarom schrikt ge? Heb je al een ver
loofde?
Neen, maar gij
Ze wilde zeggen, dat hij er toch niet aan
kon denken een arm meisje als zij te trouwen,
maar Steven liet haar niet aan het woord
komen.
Ben je verwonderd,pmdat je een arm meisje
bent? Maar wat kan mij dat deren? Ik verlang
slechts te huwen met een vrouw, die mij wil
lief hebben, die mij trouw wil blijven, die mij
haar leven wil wijden. En dat wilt ge toch,
Marie?
O, zeker. Ik wil liefhebben tot den dood.
Steven verzocht Marie met hem weder naar
binnen te gaan, om haar moeder op de hoogte
te brengen. Het oudje sloeg een kruis en wilde
eerst niet gelooven, wat men haar vertelde.
Maar Steven verzekerde haar, dat hij den
volgenden dag zou terugkeeren om alles af
te spreken omtrent het huwelijk, dat zoo
spoedig mogelijk gesloten moest worden.
In twee weken tijds was alles in orde voor
de voltrekking van het huwelijk. Steven had
afscheid genomen van zijn jongelui's leven en
onafgebroken was hij in de weer met de
toebereidselen voor den gewichtigen dag. En hoe
dichter die naderde, hoe grooter zijn liefde
voor Marie werd.
In de eerste dagen van Mei had het huwelijk
plaats. Tot op den laatsten dag durfde Marie
niet aan haar geluk te gelooven. Zij meende
te droomen en zij was bevreesd, dat een wreed
ontwaken tot de werkelijkheid weldra zou
volgen, dat zij dan voor een ramp, onherstel
baar en wreed, zou staan die haar het verdere
leven zijn vergallen
Maar de droom was heerlijk, vol zaligheid.
Toen brak de gevloekte Augustusmaand van
1914 aan. De wereldoorlog barstte los. Als
Engelschman werd Steven naar het vader
land geroepen om zich bij het leger tévoegen."
Hij ging op in de liefde voor zijn Marie, die hij
vereerde als een wezen van hemelsche af
komst, maar zijn plicht gebood hem zijn vader
land te dienen. Marie was trouwens de eerste
die hem er aan herinnerde: '
Mijn aangebeden man,ik zweer je.dat God
alleen weet, hoe het me zal smarten.hoe donker
en troosteloos de dagen voor me zullen zijn
zoolang je afwezig bent, maar je plicht roept
je om je naar het vaderland te spoeden.
De smartelijke scheiding was onvermijdelijk.
Steven liet enkele malen booten, die
landgenooten naar het vaderland brachten, vertrek
ken vór hij zelf kon besluiten om heen te
gaan, hij kon van zijn Marie niet scheiden.
Maar ten slotte kon hij niet langer blijven.
Ik blijf hier bij mijn moeder,zei Marie met
door tranen verstikte stem, en ik zal wachten
tot de Voorzienigheid je weder tot mij voert.
En Steven vertrok om nimmer terug
te keeren.
De oorlog is gedaan,na vier jaar lang Europa
in vuur en vlam gezet te hebben. Marie wacht
alleen op de wereld, want haar moeder is
bezweken door deontberingen,d.ie onschuldigen
in die wreede dagen teisterden, en Marie wacht,
dag en nacht, hopende op het wederzien van
haar geliefde, die zoo ver weg is gegaan.
Waarom komt hij niet terug? Gewond?
Gesneuveld? Of heeft hij zijn aangebedene
vergeten?
Neen, neen! Vergeten? Onmogelijk^ riep
zij. Dat zou ik nimmer kunnen gelooven.
En twee jaren gingen voorbij sinds het einde
van den-oorlog, doch Steven keerde niet weder.
Geen hoop restte haar ten slotte.
Haar ziel was gebroken, het leven werd haar
tot last, zij verlangde naar den dood. En toen
zij op een avond ronddwaalde door haar tuintje
waar zij vijf jaar geleden den eersten kus had
ontvangen van hem, dien zij lief had zooals
men God lief heeft, toen zonk zij snikkend
ter aarde.
Mijn ziel is gebroken, prevelde zij, ik kan
niet langer leven, ik kan het niet dragen
En zij liep naar den Bospprus, zoo somber
alsof er onheil schuilde in zijn golven, en het
water omsloot haar slanke leden, verzwolg
haar zonder dat een,geluid over haar lippen
kwam.
Arme Marie, ja wonderschoon was je droom,
Maar, och, zoo kort, zoo bitter kort
ANATOLE ANINE