Historisch Archief 1877-1940
li^SH&s.:?:1 >JJÈ' "JïL ' . .?~- /
Iffjull '21. Nb. 2299
' . ....... f
..-,..,..,,.DE AMSTERDAMMER,
,.,,-?,, , *?-,.... , ? . -.*-??< .*,*-«. -
WEEKBLAD VOOR N;EDfrRL'AND
-?i,i_- -?
7
'?%
.'A
-3.'
M«r
uw
'H^INRÏCH MANN EN ZIJN TIJD
.DOOR Dr. JOACHIM, FpiEDFNTHAi^ München
U In :de Duitsche litteratuur van de laatste
dertig jaar zijn een paar hoogtepunten aan te
-wijzen; 'de Duitsche romankunst echter, vroe
ger het stiefkind der Duitsche scHrijvers,
beleeft haar bloeitijd. Sommige der beste
Heinrich Manu
dichters kan men zich, los van hun tijd, den
ken, maar de romanschrijver leeft
noodzakelijfcerwijs door en in zijn tijd.
«Wil men een dichter als Heinrich Mann
begrijpen n beschrijven, dan moet men het
geheele tijdvak, waarin hij leefde en waaruit
iijn werk voortkwam, beschouwen.
' Hartstocht, muziek en strijd behooren bij
den naam van Heinrich Mann. Met slechts
weinig anderen geeft hij de richting aan.
Steeds hebben wij bewondering gehad voor
?zyn kunst en voor het feit, dat hij den
DuitWHITE"
VrcifMautomobielen
hebben^ DE wereld-reputatie. Vraagt
ons om adressen van
Whtto"
aante schaden, '.'
Kostenberekening wordt gaarne vrij
blijvend verstrekt.
FirmaGebr.NEFKENS,
Amsterdam
JAC. OBRECHTSTRAAT 26
Tel Z. «507.
*5schen roman «en nieuwen vorm gaf. Maar
fc-jWit den nu>'vijftigjarigen Heinrich Mann
"tolleen Europe*sche verschijning maakt, is
"riet talent, waarmee hij het wezen van onzen
tijd, de sociale verdeeldheid en den
psychologischen twijfel ervan, zijn geheelen
sociologischen bouw, in een menigte romanfiguren
voor ons heeft uitgebeeld.
De vertaling van zijn werken in bijna alle
wereldtalen heeft zijn invloed nog vermeer
derd.
Hét, jonge geslacht wist wel wat het deed,
toen Het in een tijd en een wereld, waarin het
Nationalisme tot een afgod werd, waarin
Europa steeds minder Europeanen ging be
vatten»een volbloed Europeaan tot zijn
leider verhief. Zijn werk verdiepte en verbreed
de het inzicht. Wie doof bleef voor de harts
tochtelijke muziek van den dichter, hoorde er
toch den wakkerschudderiden roep van den
strijder uit.
Al heeft zijn werk nog niet de volheid van
dat van een Balzac, het is vervuld'van den
zelfden universeelen geest. Evenals voor
Balzac is ook voor hem de eeuwige comédie
humaine" Het thema. Zooals deze de bourgeoi
sie van zijn eigen tijd voor ons oog doetleverj,
zoo geeft,JVIann ons in zijn eerste reeks romans
een uitbeelding van de bourgeoisie van onzen
eigen tijd in haar-drang naar nieuwe schoon
heid. ?
Men noemde Heinrich Mann jaren geleden al
den eenigen waren erfgenaam van Flaubert.
Maar die erfenis viel dan een rijke ten deel,
die genoeg had aan zich zelf en de erfenis
aanwendde om zijn taal nog slechts te verrij
ken en in een zoo gebonden vorm te gieten,
als wij lot nu toe slechts zelden gekend had
den; Hij leerde het teveel vermijden en den
vollen bewegelijken stroom van,zijn woorden
in rythmische banen geleiden, zooals alleen
de rijpere dichter dat vermag.
Maar niet alleen van Flaubert, ook de erfe
nis van schoonheid van anderen haalde hij
binnen en maakte hij tot zijn eigen bezit.
Hij leerde veel, onverschillig van wien.
Maar hem is aangeboren wat nergens te
leeren *is en' wat echte kunst wijding geeft
tegenover virtuositeit: n.I. de humane geest
en de hartstochtelijke liefde voor-de
menschheid.
Zola heeft die eigenschappen ook, maar bezit
niet in dezelfde mate die hoogstaande, ontwik
kelende kracW der kunst. Met. bijna onwaardige
cyclopenhanden wierp hij zijn werken over
de geestelijke en sociale revolutie het volk toe,
hij was meer strijder dan dichter, misschien
grooter door zijn persoonlijkheid dan door
zijn werk. In Heinrich Mann gaat de dichter
boven den strijder uit, hoe hartstochtelijk hij
ook stelling moge nemen tegen het noodlot van
deze tot ondergang gedoemde wereld.
Hij zelf, de eerste ware Duitsche demo
craat reeds in den tijd van het
half-absolutisme, richtte voor Zola in een van zijn mono
grafieën een standbeeld op, zoo schoon en ver
heven als geen dichter het ooit voor den ander
deed en hij droeg dit standbeeld op aan den
leermeester der democratie Tijdens den
oorlog geschreven en uitgegeven is het meer
dan een litterair-kritisch essay geworden;
het werd een vlammend teeken in dien tijd, die
beheerscht werd door de sabels van Wilhelm en
Ludendorff, het was een oproerkreet die maan
den tot omkeer, tot bezinning, tot waarach
tige democratie. Het is, na der Untertan",
dat reeds voor het uitbreken van den oorlog
3 IgSsÉtre^en werd, die ongehoorde, -scherpe
'é'atire op Wilhelm en zijn tijd, die met'z
enersblik de noodzakelijke ineenstorting van dit
alles voorspelde, een bewijs hoe alle politieke
en sociale krachten en instincten tot bewust
zijn gekomen zijn.
Dat hij het tijdvak van Wilhelm in
zijn geestelijken, sociologischen en politieken
bouw met onmeedoogenlooze helderheid tot
in de kern belicht heeft evenals Zola het
tweede keizerrijk heeft uitgebeeld dat
hij het bittere heidendom van de
vooruitstrevenden, verlangenden en opgejaagden op .
elk gebied, in al zijn vormen, aanvoelde, dèt
en niet het beeld van den enkeling, maakt zijn
werk tot een gedicht van dezen tijd en voor
IIIIIIIIIMIIt
Verdwenen is de steen welke den gevel van het voor jaren verbouwde perceel Tuinstraat 96 sienle.
Met de taal nam men het zoo nauw niet! Ds brav^ ^.Rredase Messetar'', getVuikeerd <!oor het
Amslerdamsche en het Breda°che stidswapen sehiirt. nog den stnf te voeren. welke hem .'schraagde
bij zijn tocht naar de hoofdstad. Waar is deze aardige steen gebleven >
EEN MUSEUM VOOR
GEVELSTEENEN
Het is een verblijdend verschijnsel van on
zen tijd, dat hoe langer hoe meer aandacht
wordt geschonken aan de
cultuuroverblijfselen van voorheen, die door de zich zoo snel
wijzigende tijdsomstandigheden in het ge
drang zijn gekomen. .Na een tijdperk van
ontwakend economisch initiatief, waarin,
door de alles overheerschende zucht tot het
maken van winst, het schi.er onmogelijk bleek
het menschdom tot rede te brengen
en tot het inzicht, wat het bezig
was te verwoesten, zijn nieuwe
tijden aangebroken, tijden waarin
men om zich heen ziet en speurt
naar wat er na enkele tientallen
van jaren vernielens nog is over
gebleven.
Wij zagen in de laatste jaren
in de hoofdstad en in haast elke
stad van eenige beteekenisen met
geschiedenis, vereenigingen stich
ten die zich tot taak hebben
gesteld te bewaren wat er nog
voor merkwaardigs over is. Plaat
selijke musea werden opgericht
of tot meer beteekenis gebracht.
Verschillende gemeenten zagen
er niet tegenop om, wanneer een
pand van eerbiedwaardigen ouder
dom door den s'ooper werd be
dreigd, dit aan te koopen. De ',,Vereeniging
Hendrick de Keyser" slaagde er ,n ettelijke
panden voor ondergang te behoeden. De
Bond Heemschut" kwam tot stand, het
penlucht-museum en de , .Vereen, tot behoud
van Natuurmonumenten." Alle werken samen
om te behouden wat er, na den beelden
storm op cultuur-historisch gebied van de
laatste dertig, veertig jaren, nog rest.
Naar het verluidt, hef is alsof het geheimge
houden wordt, is er een museum van bouwfrag
menten, waaraan ook zoo dringend behoefte
is, in de naaste toekomst te verwachten.
Dinsdag 14 Juni is hier ter steüe opgericht
Hierboven beelden \ve den steen af^ilie tot heden nog aan don
govel van een pand iu de Oudezijds Armsteeg zijn eenige aan
trekkelijkheid verleent. In hun poort zijn^de afbeeldingen van
den vos en den haan, dien hij zoo juist verschalkte, buitengewoon
goed te noemen. Men lette op de slang die dreigend den kop
uit de grassprieten opsteekt.
Hoe lang zal het nog wezen, dat deze steen het verwaarloosde pand
tot sieraad dienen zal.' Waar zal hij blijven wanneer de slooper.komt'
Het Meesterstuk der Autotechniek
Inpottmir: K. LANOEWEER, UTRECHT
iiiiiiiMiiiiHitiiiiiiiiiiiiiiiiimiHiiiimiHiHMiitiniiiiiiiiHiMiiiiiiiiiMiiiii
nog lang daarna. De groote spanning, de rus
teloosheid, den roes eru zijn roep om steeds
nieuwe scheppingen, kortom, den tijd zelf
voelt men meejagen in zijn werk.
Deze representatieve, persoonlijkheid van
den Duitschen geest met zijn
humanistischeurppeesch stempel, van den schoonsten,
Duitschen bloei dus, schold men vroeger
en bij de verwarring der laatste: jaren misschien
wel weer voor onduitsch of voor rorhaansch
'uit. Zeker er zijn rorriaansche elementen in
zijn geest. Ook in zijn bloed; De zoon van den
Liibecker patriciër en v^n een Creooolsche
moeder weet te vertellen van .het leed, en ge
luk dat het leven is Zwischen den Kassen"
(zooals een zijner beste romans, heet), maar
beseft ook den bevruchtenden invloed van die
twee elementen en de verwijding van den
horizont, die ze met zich brengen. Het op
bruisende zuidelijke bloed en de patriciscne
ingetogenheid van den Noord-Duitschen geest
hadden zich in hem tot een schoone evenwich
tigheid gepaard. - Terwijl zijn (niet minder
beroemde) broeder Thomas Mann juist
die patricische ingetogenheid, het erf
deel van den vader, cultiveerde, en in den
enge-getrokken lering van zijn gezichtseinder
het sneller tot een groote volmaaktheid bracht,
zocht Heinrich van vroeg af aan onstuimiger
en hartstochtelijker zijn hprizont te ver
ruimen. ,
Het wereldleed beïnvloedde het werk van
den dichter,het lijden van zijn tijd den strijder.
De ziel al te zwaar belast door het lijden der
menschheid, zoekt zich van dien jiruk te
ontlasten.
En onder dien zwaren druk nemen zijn fi
guren een meer dan levensgroote, bijna legen
darische gestalte aan, staan zij als uit brons
gegoten. Vandaar ook het ademlooze rythme
van en het snelverschietende licht en donker
in zijn werken.
Het tijdsprobleem van voor den oorlog
wordt ons in hem en in zijn menschen duide
lijk. In allen en alles leeft die jacht, niet alleen
naar liefde, (zooals in Jagd nach Liebe) maar
iiiiiiniiiiimii uiiiiHimtiiiiiiiiiiiiiaiiiiiiiiiiiiftiiiiiiiiifiiiiiiiimiitiiiii
Levensverzekering Maatschappij
H A A R L E M"
W M «o ns p Ie l n 11
DE VOORDEELIOST& TARIEVEN
Minimum iiiHiHiiiiiiiiiiiiiiMiHlii
IPADOX
, _. MAAG,
WARMOND'
LCVE?" DE/VtPLAMCD >:iZtf.R *ÜRTCN
TUD ALLE HOUTCONyTRUCTlEy
AL/
LANDHUIZEN
', yCMOOLCFBOUWEN
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN' ...
INLICHT INCEKi OP AANVPAA't
naar geld, roem, macht, hartstocht,, kennis,
naar nieuwe, rechten en verwijding vaa^eigen
levenssfeer^ky$$ ,wqrdt Voortgedreven i^por
een drang naar schoonheid, maar ook door
grootheidswaan.
Een waanzinnige wedloop, waarbij zich het
kruipend gedierte ongeloofelijk handig weet
te verschuilen onder de vleugels van den ade
laar, om zoodoende nog eerder aan het doel t
komen.
Hoog en laag, ieder zoekt den ander te
overtreffen.
Elk voelt, dat het verachtelijk is niet boven
zich zelf uit te kunnen leven en dat het be
zwijken in den strijd daarvoor den lachlust
der toeschouwers slechts opwekt. En die spleet
tusschen menschelijk kunnen en willen heeft
Heinrich Mann nu juist voor ons belicht.
Steeds wér laat hij (in die eerste reeks ro
mans van 'liefde, hartstocht en gehavende
menschenlevens) op de vreedzame kudden
burgers verscheurende dieren los,:maar welk
een schoone wilde dieren! (Hierin geheel aan
Franz Wedekind gelijk),
De ongebonden verlangens en niet beteugelde
instincten, het stoutmoedige toegrijpen van
de kracht zonder de rem der verantwoorde
lijkheid, zij zijn als de panter in strijd met
duizend katten,' de sterke in zijn strijd tegen
de wereld.
Zijn thema in deze romans is altijd weer,hoe
verscheiden van vorm ook, 't zij komisch of
tragisch, de invloed van vreemde en nieuwe
schoonheid op de menschen en hun strijd om
die te bemachtigen.
In den rijpsten van zijn tot nu toe ver
schenen romans, In der kleinen Stadt", is
het gegeven als volgt.
De stad slaapt. Begeerten en verlangens
zijn er stom; hartstocht brandt er slechts
flauw, het leed is er bekrompen. De enkele
fanatieke en revolutionaire geesten botsen er
tegen elkaar en tegen den engen wand, die
hen omvangt. Daar komt een troep
komedi?anten in de stad. En het burgerlijk bestaan in
die kleine Italiaansche stad'wordt plotseling
bont gekleurd, levendig en luid. Men bedwelmt
zich aan de schoonheid der vreemde vrouwen.
De eerzucht der mannen wordt geprikkeld
door de fiere houding en de interessante ge
dichten der spejers. Hartstocht speelt er zijn
spel en werpt die heele kleine wereld omver.
In politiek, sociaal, religieus en vooral in
menschelijk opzicht wordt ze een beeld van
de groote wereld om haar. Begeerten slaan
uit, het fanatisme breekt er zich baan. Onder
invloed van het intenser leven voltrekt zich
een revolutie, die reeds lang gistte. Maar bo
ven dit alles uit hoort men aan 't slot toch den
klaagtoon der tragedie, den klaagtoon geuit
door n dier groote, als 't ware antieke vrou
wengestalten, die wisten te leven en te ster
ven, priesteres en offer te gelijk van een groot
en machtig gevoel.
In dit kort bestek is het ons niet mogelijk
verscheidene van zijn romans afzonderlijk te
bespreken, b.v. Göttinnen, de drie romans over
de Herzogin von Assy, of het
spookachtigemeesleepende Professor Unrat; zijn werken
beslaan reeds 15 deelen in de groote uitgaaf
van Kurt Wolff te München.
Om zijn dramatisch werk niet geheel voorbij
te gaan, herinner ik hier slechts even aan zijn
drama over de Fransche revolutie ,,Madame
Legros", het eerste nieuwe politieke drama van
grooten stijl ; en aan een ander tooneelwerk
over den jongen Bonaparte, den Wegzur
Macht." Een mene tekel van dezen tijd.
Het sociale, politieke gevoel, dat in zijn vroe
gere werken reeds op enkele plaatsen sterk voor
den dag kwam, wordt steeds krachtiger van
toon, ja wordt ten slotte het grondaccoord
van zijn jongste werken.
In zijn jeugd dichter van het leed en de
vreugde van den enkeling, die bevangen door
den drang naar nieuwe schoonheid, in dien'
drang zich edel ontplooit of zich belachelijk
maakt door naar het onbereikbare te reiken,
is hij in later jaren, als ook zijn gezichtseinder
zich 'verwijd heeft, de dichter van het
noodlot der groote massa.
Maar dit weten wij Duitschers : zijn werk
is groot.
Premie-Leening
I.V.Geb, v. Konslen en Genschappen
10.10 Premiën
Hoofdpremie
1/4 Millioen
Van 4 Juli lot l Dec. a,s.
18 Trekkingen
Heele Obligaties 10.25 Gld.
Halve Obligaties 5.25 611
Doorloopend geldig toor alle toekunnen
Ml Postwissel Heerenpciii 455
liro Ho, 39440
Hofleverancier - Amsterdam
KAWRSïRJUT 218 -:- WIlüMSPARKlfi 9
TEL. NOS. 2040-1881 - TEL. No. 1793 Zuid
KOUDE EN WARME SCHOTELS
AUTOBANDEN
te lUrt ?*«. U. S. PM. Ot
Time to Re-tire?
(Buy Fisk)
MIMI i m i mm immuun mi 11
Schitterende Kwaliteiten
lage Prijzen - Hoi verki jjtor
VOOR NEDERLAND
olnll Leewari
MiumiiimiMHiimiiiiiimiiiiiiimimimiitiimiiiiiMiiiimimiiiiiMiiiiiiM
de ,,Vereeniging Museum voor gevelsteenen. '
De bedoeling is om de steenen, welke door ver
bouwing of slooping van de perceclen waarin
ze thuis behoorden zijn vrijgekomen, te ver
zamelen en op passende wijze te bewaren.
Niet zai worden getracht om de steenen uit de
gevels te halen, integendeel is de vereeniging
van meening, dat ze zoo lang mogelijk moe
ten blijven op de plaats die hun in vroeger
tijden was toegewezen.
De oprichters van de bovenvermelde ver
eeniging hebben gemeend, de hand aan den
ploeg .te moeten slaan en iets te moeteifdoen
ten einde het angstwekkend snel verminderen
van den gcvelsteenenvoorraad tegen te ^aan.
Niet onwaarschijnlijk zal de vraag worden
gesteld.oi de oprichting van een vereeniging tot
het bewaren van gcvelsteencn wel zoo noudig
was. Immers, zoo zegt men, is in het
fragmentengcbouw van het Rijksmuseum een
aantal steenen ingemetseld en komen deze zoo
toch-goed tot hun recht. Een ander zal wijzen
op de plaatselijke musea waarin men ze borg
en een derde kent aan de vaak primitieve voor
stellingen niet een zoodanige waarde toe,
dat men er zich zoo druk voor zou maken.
Wij voor ons kennen aan den gevelsteen een
andere waarde toe. Wij zien in den steen mér
dan een, zij hèt al te vaak primitieve voorstelling
met een meerof minder leukonderschrift.Voor
ons zijndegevelsteenen de sprekende getuigen
van het leven en streven van vroegere ge
slachten. Zij spreken tot ons het gemoedelijk
woord, dat hup ontwerper in rustiger en ge
lijkmatiger tijden er op deed beitelen, zij ver
halen ons van zijn boert, zijn godsdienst, of
zijn staatkundig inzicht. Zij toonen ons de
levenswijsheid en satire van onze voorouders
op dikwijls onnavolgbaar naief-pittige wijze^
Voor ons is het niet het feit, dat de steen van
steen is en dat hij een voorstelling bevat, dat
hem het meest belangrijk maakt, neen, in
veel meerdere mate is liet zijn psyche waarom
we ons tot hem voelen aangetrokken. En met
elkaar vertolken zij de volks/iel van vroeger
tijden.
t Het is daarom, dat wc de steenen bij elkaar
willen vergaren wanneer zij dreigen verloren
te gaan. Wij willen ze bijeenbrengen ten einde
ze in onderling verband te kunnen zien en
bestndeeren. Een gevelsteen is geen bouw-frag
ment in den vewonen /in van dil woord, liet
is een object op zich /.elf, een nf iling, evenals
een schilderij aan een wand deel uitmaakt van
de versiering van dien wand en ook van het
interieur waartoe die wand behoort, zonder
zijn zelfstandigheid'als zoodanig te verliezen.
De oudste steenen zijn van het begin der
zestiende eeuw. Heel 'spaarzaam zijn die
liet p:ind Haarlemmer Hoiittninen ol mocht weleer dezen fraaien steen in zijn gevel voeren. Hoe
geslaagd is niet ..IJ' Krwcte Schuur", zelfs werden de regelen van de perspectief niet geheel ver
waarloosd bij den opzet. Met de schaal van de liguurtjes t.o.v. elkaar eri de schuur is het wel wat
mis, maar trots dien mag deze steen zeer goed worden genoemd. Wie kan aangeven waar de steen
thans uithangt ."'
waarop Gothische versieringen voorkomen.
Men mag aannemen.dat, in Amsterdam,toe«
de oude houten huizen ais regel door steenen
werden vervangen, in het begin van de zes
tiende eeuw dus, tevens met het aanbrengen
van gevelsteenen werd aangevangen. De
winkelhuizen van voorheen hadden hunne uit
hangborden, in de houten gevels waren
de steenen kwalijk aan te brengen. Gelijk met
het bouwen van de steenen gevels was het
dat de Renaissance h.iar intrede deed en het
valt gemakkelijk te begrijpen, dat de oude
bouwmeesters gaarne tusschen de vele
natuursteenen, welke nevens de baksteehen werden
l.)e afgebeelde slcen stelt zeer waarschijnlijk het
.Jluideiuetterswapeii" voor. Hij is afkomstig uit het
perceel liarndesteeg 1.*. In ileze buurt treft men ook
de Gedempte llnideu vetteis.s-/o<;/ aan.
Haar fchtei- in HUI volgen* Wugfimnr werd geleurd,
d:it de bereiding v:m huiden daar niet rnrer mocht
plaats vinden, is hiermede te .'ens bewezen, dal. de steen
maler is dan dit jaar. Kigenaardig is het. ilat zijn
voi.men dit niet zou positief vertellen, (lp het eerale
gezicht zou men zelfs geneigd zijn te meenrn, dat hij
omstreeks het begin van de achttiende eeuw muest
ziin gehakt. iet men center scherper, dan ontdekt
nien n den vorm van de cartuuche veel wat overeen
komt niet de versiering vormen van den aunvang vaa
de zeventiende eemv.
verwerkt, aan een gevelsteen" een plaatsje
inruimden. Wat voorheen geschilderd werd op
het uithangbord kon toen als sculpturaal ver
sieringselement dienst doen.'
De oprichters van de Vereeniging Museum
voor Gevelsteenen hebben de ideéele en
materieele medewerking mogen ondervinden van
verschillende vooraanstaandeAmsterdammers.
Wij hopen ten zeerste, dat hun voorbeeld
door anderen wordt gevolgd.
Ongetwijfeld zijn er op veel plaatsen in de
stad op ervenk en in kelders nog steenen
geborgen welker eigenaars ze niet hebben
willen wegdoen, omdat zij ze daartoe te
belangrijk vonden, maar die ze ons wel
zullen willen afstaan.
Met betrekking tot de wijze waarop de
steenen zullen worden bewaard is nog niets
beslist. Voor ideeën houden we ons aanbevo
len.
Wij willen dit opstel niet eindigen zonder
cene opwekking aan de liefhebbers van de
historie in het algemeen en die van Amster
dam in het bijzonder, om zich aan te melden
als lid voorde vereeniging. De contributie be
hoeft niet af te schrikken, deze bedraagt slechts
/ 5.- per jaar. Er is natuurlijk gelegenheid
opengelaten voor hen die meer willen
contribueeren, het bovenaangegeven bedrag is een
minimum. Ook worden gaarne giften inge
wacht of toezeggingen daartoe, zoomede het
ter beschikking van het voorloopig bestuur
stellen van gevelsteenen.
Het secretariaat is gevestigd
Brederodestraat 11.
C. V i s s E K