De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1921 23 juli pagina 3

23 juli 1921 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

"23'juli '21. No. 2300 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND Voor de maand AUGUSTUS voor 4?5 personen EERSTE KLAS PENSION gezocht in de omgeving van of Motor- en Zeiljachten TE KOOP, In diverse grootten en prijzen. Lijst van in commissie staande vaar tuigen gratis en franco toegezonden. BINGHAH * Ll/GT AFD. JACHT AGENTUUR Slepersvest 1 Rotterdam Wassenaar als Woonplaats!! V f aagt onm ORATIt fraai gelllumtroera prompootus. VILLAPARK RIJKSDORP"!! N.V. Ezpl. Mij. Xtl JKSDORP. Tel. B43 Kioviet. sohouwweg 34, WA9SEHAAK. B ft m EENIGE SPECIALITEIT BSf jn gf KRlMPVRIjE in de onmiddellijke nabijheid van trein of tram. Brieven rmt uitvoerige inlichtingen onder letter ML, bureau vsn die blad m GEZONDHEIDSQNDERGOEDEREN Nederlandsch Fabrikaat ?ürTRicoTHUlS LUXE- EN VRACHTAUTO'S B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam. m. AMSTERDAM Rag. Sraaatraat 35 TB. NOORD 60C& HAARLEM Or. Houtstraat 143 TELEFOON I46&. l 1*0 KO Snilschfilt RlENTS BALT Zalfond. 99 C«it fr. In den Boekh. en na postw. bij RIËNTS BALT, Haag. Mond. en schrift, ond. Ik prHs nogmaals de voordeelen van Uw syst. omd. ik eral«Udelijk Dnltsih mee kon schrijven, zonder een nieuwe oefening." (w.g.) J. K. te B. iiiiiiimMiiiiimimiiiiimiiiiiiiiiiniJi iiittiminiiiiminiiiiiii sociaal-idealiste, kan slechts zegevieren door den geest, niet door het zwaard. Het leven, niet de dood is zijn meester. Het moet de moord-hypnose door den wereldoorlog gewekt van zich af schudden; het moet den cirkel der slechte oneindigheid, dien van het geweld, waarin het nog bevangen is, heldhaftig door breken, wil niet zijn invloed even snel onder gaan als hij is opgekomen, juist door het levénsinstinkt dat hem bevleugeld heeft (blad. 67). Van deze soort zou men nog meer zulke voortreffelijke uitspraken in deze studie kunnen aanhalen, om te bewijzen hoe zij dien verworden vorm van de hedendaagsche revolutie, gelijk hij in Rusland is gedemonstreerd, zoo ver mogelijk van zich afwerpt. De redenen hiervan acht zij, naar mijn mee ning ten onrechte, in het Marxisme gelegen; zooals ik het ook onjuist vind om in Lenin c.s. de representanten bij uitnemendheid te zien van het Marxisme, of zelfs van het revolujionnair" Marxisme. Wat deze lieden voor het ineengestorte Tzarenrijk, na den val van de opportunistische regeering Kerensky hebben gedaan, moge vanuit een bepaalde dwangpositie onder de toenmalige politieke ver houdingen in het algemeen historisch ver klaarbaar zijn geweest, anderzijds heeft het hun hierbij in zoo hooge mate ontbroken aan historischen zin, aan begrip van politieke en economische leiding, zoo ook aan het meest elementaire begrip voor verhoudingen, dat voor dit jammerlijk bankroet de gedachtengang van een Marx geen aansprake lijkheid mag dragen. Mijn bezwaren tegen de opvattingen in de laatste studie dezer hoogst begaafde vrouw, die blijken heeft gegeven zoo diep te kunnen door denken, zijn hiermede niet uitgeput, des niettegenstaande heb ik evenals vroeger ook ditmaal weer er hare beste eigenschappen in bewonderd. Ieder die de groote sociale, vooral soci aal-ethische vragen van dezen tijd eenigszins van nabij wil volgen, moet dit geschrift zelf gaan lezen. De goede herinnering die men aan de schrijfster heeft mogen bewaren uit haren vroegeren arbeid, wordt door deze nagelaten studie weldadig versterkt. De heer B. Rijndorp heeft het werkje van een sympathiek en gevoelig naschrift iiiiiiinitiiiiit'iimiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiHiiiMii voorzien, terwijl een fraaie photo van de schrijfster door Ir. Alb. Kspteijn het schut blad siert. J o s. LOOPUIT iiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiititiiiiiiiiiiifiiiiiitiniiiiiiiiitiiiiitiiiiitmiiiii iiiiiiiitiiiniiii iliiiiimiiiiiimiiiim»iiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiimiii 20 LEIOSCHESTRAAT 22 AMSTERDAM TELEFOON N. S812 HEMDEN HAAR MAAT Belangrijke Prijsverlaging. TORPEDO 4 plaatsen 10/15 P. K. f5750.CONDUITE INTÉRIEÜRE idem f7OOO.~ TORPEDO 6 plaatsen 15/20 P. K. fSOOO LANDAULET idem 19BOO J.LEONAROLANG AMSTERDAM iiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiitiiiiiifiiiiiitiimt WAAR GAAT HET^HEEN ? Ofschoon in de zweminrichting aan het Abcouder meer, van de oprichting af (tien jaar geleden), de gemengde baden geregeld toepassing hebben gevonden, zonder dat ooit eenige aanleiding tot kwetsing van het zede lijkheidsgevoel van de bevolking was gegeven, hebben de vroede" vaderen van AbcoudeProostdij uit een zedelijkheidsprincipe" een verbod tot gemengd-baden in de zwemin richting weten door te drijven, niettegen staande geen der raadsleden de inrichting ooit bezocht. Naar ons bij nadere informatie bleek, kon deze zweminrichting welke doet denken aan een zeebadplaats in miniatuur zich alleen staande houden bij toepassing van gemengde baden, waarvan dan ook door geheele familiën tegelijkertijd werd gebruik gemaakt, hetgeen pok zonder bezwaar kon geschieden, aangezien de kleedafdeelingen voor beide sexen geheel van elkander zijn afgescheiden, doch in het water, in het Ab couder meer, kon men desverkiezende naast elkaar zwemmen. Is dat nu op zich zelf onzedelijk? Maar die roeibootjes dan, waarin thans, nu de zweminrichting gesloten is, beide sexen zich in elkanders tegenwoordigheid ontkleeden?! En bovendien, waar is thans het deskundige toezicht ? Waar en hoe kan thans hulp worden verleend aan minder geoefende zwemmers, die zich van uit een bootje in het water begeven ? Ge zwommen wordt er, dat wil men niet ver hinderen, gemengd wordt er ook gezwommen, dat kan men niet gemakkelijk keeren; waar blijft nu het zoo hoog geroemde zedelijk heidsprincipe?" Zijn deze gevolgen van de politieverordening beter dan voorheen, toen het gemengde zwemmen onder toezicht werd toegelaten? De gemeenteraad heeft weliswaar het recht autonoom verordeningen te maken in het belang der openbare orde en zedelijkheid, mits niet in strijd met de wet of het alge meen belang, doch wij vragen ons af, waar gaat het heen indien aan hen a tort et a tiavers de macht wordt gelaten verordeningen te maken, om in schijn de zedelijkheid te dienen, doch in werkelijkheid met zulke funeste gevolgen? Waar het heen gaat ? Naar eene benepen reglementeering, in Meine gemeenten, van alles wat niet oirbaaf is in de bekrompen opvatting van de raadsleden, die, hetgeen zij niet kennen en niet begrijpen, veroordeelen, ongeacht de gevolgen, welke hunne veroordeeling mocht hebben! A l'instar van de Abcouder politieverorde ning zijn thans ook de gemengde baden aan de ijzeren man" te Vucht reeds verboden. Naar men ons mededeelde, heeft het be stuur der bad- en zweminrichting aan het Abcouder meer een bezwaarschrift (waaraan verscheidene vooraanstaande vereenigingen hare adhaesie hebben betuigd) tegen de verordening bij de Kroon ingediend. Moge H.M. de Koningin deze vero.dening ver nietigen als zijnde in strijd met het algemeen belang! C. v. J. HET ONOPGELOSTE DAMVRAAGSTUK Het Damvraagstuk is nog steeds niet op gelost en hoewel reeds velen een of ander plan hebben uitgewerkt, is tot heden nog geen enkel daarvan verwezenlijkt. Het wordt echter tijd, dat een beslissing wordt genomen, daar een ruime in het midden van onze hoofd stad haar niet tot sieraad strekt. Wij stellen ons echter de vraag : wat kan met het terrein gedaan worden? Zoodra van_den bouw van een hotel was afgezien, werd dadelijk het plan geopperd er een groot gebouw téstichten, dat in het belang is niet alleen van Amster dam, maar van geheel Nederland. Als zoo danig is genoemd het Overzee-Instituut en de voorsteller, belast met de dagelijksche ondervinding wat Nederland als Centrum voor West-Europa ontbreekt, heeft den wensch te kennen gegeven, dat de Overzeesche Ge westen hunne inlichtingen in boeken en ge schriften bijeen zouden brengen 'ten dienste van iedereen, die deze inlichtingen wenscht te ontvangen. Naast het Koloniaal Instituut bestaat dringend behoefte voor de Nederlandsche koloniën aan een plek voor demon stratie aan den openbaren weg. Tegenover het trotsche paleis op den Dam zal deze de monstratie het best tot haar recht komen. Tijdens den wereldoorlog en daarna is geble ken, hoe ;de Nederlandsche Koloniën door de Overzeesche volkeren worden gezocht. De tijdsomstandigheden maken bovendien, dat Nederland een geheel andere beteekenis heeft gekregen in het wereldverkecr. Kleine landen voelen zich meer tot kleine dan tot groote landen aangetrokken, daar deze laatste veel meer eikaars concurrenten zijn. Aan de Regeering is naar mij is gebleken het plan in handen gegeven om met het Gemeen tebestuur van Amsterdam in overleg te tre den. Wanneer de zaak op deze wijze tot stand komt, zal Amsterdam in wereldaanzien onge twijfeld winnen. Het Overzee-Instituut heeft ook een sociaal doel. Het zal een uitstekende leerschool wor den voor ons volk en het leeren dat er nog een andere bedrijfswereld is en wat er buiten Nederland met arbeid voortgebracht wordt. Het zal tot het inzicht leiden dat de ?twist tusschen kapitaal en arbeid een land nooit tot welvaart kan strekken. Uit verschillende landen zijn reeds adhaesie-betuigingen bin nengekomen en het is zeker dat het ook aan financieëlen steun van deze landen niet zal ontbreken. Maar de hoofdzaak waar het thans om gaat is, dat wij zelf iets aandurven voor de ontwikkeling onzer relaties en de opvoeding van ons volk. J. H. B R A N D E s Avondstonde Wanneer de stilte om mij waart En alle geluiden zwijgen, En alle boomen uit mijn gaard' Een somber aanzien krijgen, Wanneer de schemer langzaam aan Den horizon langs komt sluipen, En al!e dingen die buiten staan In vale jasjes kruipen, Dan gaat heel lijze uit d'ommering Op zijden sokjes treden Tot mij de blijde Herinnering Met bloempjes uit 't verleden: Met röse, gouden, bonte en blonde. O, goede troostrijke avondstonde! H. G. P. OBDEIJN tiiiiliifiiMiiiimiiMi MHHMIflIIIIIIHIIIIIIIHIIItllllllMllllltllilllllillt REISLECTUUR Geregeld voorhanden een groote collectie REISLECTUUR in de Holl., Fransche, Duitsche, Engelsche en Spaansche taal BIJZONDERE AANBIEDING . DUITSCHE ROMANS CATALOGUS GRATIS OP VERZOEK VERKRIJGBAAR LLSTEIN BÜCHER AMSTERDAM UIIHHimllllllllM tlllllllllllll'HIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIlnllmnlIllllllllllllHlM,,,,,,,,,,,,,,,, III Il WEER EEN NIEUWE GETUIGE iiiiiitiiMiiiiiiMiiiiiiiiiiiiimiiiiiii intimi! UMI ifiiiiiiiiiiiiiiiiiiii nitiiiiiiiiim IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMI iiiiiEiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiilliiiiiiiiiiiiiiiiiinini MMIIIIIIIMIIIIIHIIMIIIIIIIIIIUIIIIHM The Life Beyond The Veil 1) I. The Lowlandsof Heaven. by Rev. G. Vale Owen, Vicar of Oford, Lancashire. Het aantal neemt gestadig toe. Na het gewigtige boek van Sir Oliver Lodge een ander werk, in 't Hollandsch verscheenen, Geest en Geestelijk Leeven". Dan een Hollandsche ver taling van het boek van Frederick W. H. Myers, uitgegeeven door zijn zoons en nu weer een boekje, door automatisch schrift verkreegen en neergeschreeven en uitgegeeven door Rev. G. Vale Owen, een Anglikaansch pries ter. Ik wensch, in een voorwoord voor dat een voudige en zoo oprecht gestelde werkje, even duidelijk te maken wat de voornaamste wijzi ging is in de methode van onderzoek naar het voortleeven der afgestorvenen. Tot nog toe was het streeven der onderzoe kers, waarvan Myers wel de meest ijverige en grondige is geweest, om identiteits-bewijzen te vinden onder zoogenaamde test-conditions". . Deeze methode i? dezelfde waarmee de natuurweetenschap arbeidt, en het groote succes deezer natuur-weetenschap bracht de onder zoekers in het moeyelijke gebied van het supranatureele en het leeven na het afsterven ertoe, dezelfde methode geduldig voort te zetten. En het groote publiek wacht steeds op de proefneeming, die tastbaar en oovertuigend zal bewijzen, dat de mensch voortleeft na zijn dood, en met de achtergebleevenen in contact of correspondentie kan blijven. Groote geleerden als Oliver Lodge meenden ook steeds niet beeter te kunnen doen dan de scherpste proefneermngen, onder strenge condities tot vermijden van bedrog, zooals die in de natuurweetenschap geldig zijn, ook in het supranatureele toe te passen. Nu gaan wij echter een anderen weg op, die ik steeds in 't oog heb gehouden en die m.i. meer belooft dan de natuurweetenschap. Deeze laatste toch geeft altijd vat aan scep tische kritiek. Er is geen test-condition" bestand teegen het argument, dat het toch alles maar fantasie is van ons onderbewust zijn, of telepathie tusschen leevenden. Ik heb dit vroeger reeds uitgesproken in een reede voor de S. P.JR. En meer en meer komt men tot de oovertuiging, dat daarom de geheele werkwijze der onderzoekers ongeschikt is. Er is altijd twijfel moegelijk, ondanks de meest oovertuigende bewijzen. Daarom is het nutteloos, deeze poogingen door te zetten. Laat ons den twijfel kalm aan vaarden en trachten op andere wijze dan de man van weetenschap tot de waarheid te koomen. Die andere weg is de weg van Liefde. Dit klinke wonderlijk in de ooren der geleerden, het is toch de beste benaming. Het boekje, dat ik hier inleid, is er een voorbeeld van. Wie dit boekje leest, krijgt den indruk met menschen te doen te hebben, die niet bedriegen noch de afgestorvenen, die hun boodschap brach ten, noch de leevenden, die haar opnamen en verspreidden. In dit geval te werk gaan met het eindeloos wantrouwen der natuurgeleerden, is verder afwijken van de waarheid. Dit is geen natuuronderzoek, maar supra-natuuronderzoek, gemeenschap en verkeer der zielen. Noch Myers, noch Lodge hebben dit ingezien, en ik hel) het eerst in den laatsten tijd, sints ik zelf belangrijke meededeelingen kreeg, goed begreepen. Als men -in verkeer komt met een afgestor vene en vraagt naar test-conditions dan is het vaak, als zou men in het huis van een eerlijk en gevoelig vriend koomen, als SPAAMSOH, ENGELSCH, FR A MS G H, DUITS OH etc. Berlitz-School Hoerengraaht 431 M. 3286 Pract Onderwijs door buiten). Leeraren IIIIIIII1IIIIIIIIIIIMIII gast, en beginnen met het onderzoek der voor gezette spijzen, of ze welligt ook gif bevatten. Een onzegbaar pijnigende tu beleedigende handeling teegenoover den zoo uiterst gevoeli ge, die ons vertrouwde. Toen mij deeze waarschuuwing van de ooverzijde gewerd, gaf ik de natuur-filoso fische methode op, vroeg niet naar testconditions", wachtte geduldig af en nam aan, als oprecht gemeende waarheid, wat als zoo danig gegeeven werd. Dus niet langer de physische instrumenten tot weegen en meelen. Wij hebben hier niet met weegbare en meetbare feiten te doen. Maar toch.... kritiek! Natuurlijk! geen blind geloof. Maar een kritiek die uit liefde voortkomt en op hetzelfde gevoel in den meededeeler vertrouwt. Een intuïtief onder zoek dus, dat op den duur veel oovertuigender is dan alle physische onderzoekingen. Men accepteert en aanvaardt voorloopig al het meedegedeelde, zoo lang men geen reeden heeft voor ernstigen twijfel. Men neemt het beste aan, eerlijkheid en goede trouw, ook in zulk een buitengewoone zaak als het verkeer met afge storvenen. En men benadert de waarheid niet door en kele geforceerde feiten, maar door een meenigte uitingen die gesamenlijk den indruk geeven van een zuivere en oprechte persoonlijkheid. Dan alleen zal men, in zoo uiterst subtiel onderzoek, de waarheid benaderen zonder haar teedere woezenheid door cynische, sceptische en wantrouwende vragen of opmerkingen te beleedigen. Volgens deeze methode kreeg ik de prach tigste uitkomsten, die neergeschreeven zijn in de door mij uitgegeeven boeken oover Jezus' leer en leeven. En het is door de toepassing van deeze zelfde methode, dat het boekje van Rev. G. Vale Owen een waardevol werk is geworden. Hier spreekt een gestorven moeder met haren zoon, en de ervaringen strooken in bizonderheeden volkoomen met de mijne. Alleen door geduldig, liefdevol en eerbiedvol afwachten, krijgt men zuivere resultaten. Daarbij moeten de recipiënten, zoowel als de meededeelers, een geestelijk eevenwigt en een reine vroome toeleg toonen. Eerst een kleine kring van weigezinden, eerbiedig en met vroome bedoeling, kan betrouwbare uitingen toonen. Daarbij is de hulp van een dergelijke kring aan de andere zijde noodig. Al wat op de spiritistische seances gebeurt, is ruuw, grof, onzuiver werk, dat geen reine uitkomsten kan geeven. Alleen bij 't in acht neemen van strenge en cedele beginselen, in een liefderijke en reine sfeer, is iets waardevols te verwachten. Zulke meededeelingen zijn zeeker zeldsaam, maar ze zijn er, en meer dan de menschen we e te n. De kerk ijvert teegen het spiritisme, maar teegen een door de hoogste zeedelijke autori teit erkend en goedgekeurd geval kan de kerk geen bezwaren hebben. Zij weet, dat de afge storvenen niet verdweenen zijn, maar nog in communicatie met ons staan. En zij zal alieen bij groote uitzondering het verkeer van leeven den en afgestorvenen goedkeuren. Zooals dit blijkbaar hier het geval is geweest. Maar men moet niet vergeeten, at alle geïnspireerde geschriften toch ook tot o r. s gekoomen zijn door hulp en bemiddeling van hooger weezens, waarvan wij de heiligheid naar eigen innerlijk gevoel moesten aanvaar den of loochenen. FREDERIK VAN EEDEN 1) Hollandsche vertaling, te verschijnen bij Schellens & Giltay A'dam. *^r 'M ~ Bj^v-^l^' [VAN DEWEEKJ ^Q^^SS3^SïS^Si^1^/ EEN VEELBEWOGEN j^j JEUGD ^ Een van de belangrijkste boeken \, van F. M. DOSTOJEFSKI, be- N' handelende de jeugd van een U musicus in het huis van een ff' Russische grafelijke familie.lis gg IL GEÏLLUSTREERD OMSLAG 3 D VAN JORDAAN ,.1^^ Prijs ingenaaid f 2.90 -£?'.' In prachtband f 3.90 3S _ Uitgave van VAN HOLKEMA:& V WARENDORF, Amsterdam _J

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl