Historisch Archief 1877-1940
3 jiili-!21. No. 2300
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Dans der Kyorto;gëis1ia's bij de receptie van een hooggeplaatst vreemdeling
Geisha-dans
Kyoto ! Op den oever van de Kamogawa
staat de Kaburenjo, het kleine theater, waar
jaarlijks duizenden heenstroomen om
vijftig van de mooiste geisha's van Japan, de
Miyaki Odori te zien dansen. Het gebouw zelf,
heeft hoegenaamd geen pretentie en is pre
cies groot genoeg voor wat binnen vertoond
wordt. Het is een theater als alle andere in
Japan. Het topneel is even verhoogd en van
tatami's voorzien, het is tweemaal zoo breed
als diep, en laag. Als men binnenkomt en
biljetten genomen heeft, krijgt men eerst, in
een aparte kamer de usucha, die heel cere
monieel, door geisha's wordt toeb.ereid en
rondgediend.
Dat alleen al is eigenlijk het hooge entree
geld waard, zeker voor wie nog niet vaak een
cha no yu of theeceremonie meemaakten.
Als theeceremonie is het niet je ware. Eigen
lijk is het een thëèvisite met wat meer omhaal
dan gewoonlijk ; maar de geisha's zijn behoor
lijk en hun costuums zijn wonderen van goeden
smaak. De Tokyo geisha met haar wonderlijk
gevouwden obi, met haar rinkinkelenden haar
tooi, met haar antieke ceintuurs van goud
en zilverbrocaat, hebben, als decors al, een heel
aparte charme.
De thee is misschien even belangrijk als de
dans en 't is zeker de moeite waard, de vieze,
drabbe, schuimende groene thee naar binnen
te werken, in de traditioneele 3J slok.
Na de thee begint de dans, die een uur
duurt. Is dat uur om, dan wordt, evenals in de
Cinema, het publiek weggestuurd om plaats te
maken voor nieuw publiek. Als men weet dat
i 700 menschen in de zaal gaan, dat deze altijd
vol is en dat er vijf voorstellingen per dag
gegeven worden, kan men berekenen dat het
zoo'n theater allicht beter gaat dan Covent
Oarden of de Grand Opéra van Parijs. Bij
iedere voorstelling treden nieuwe geisha's
op.
ledere groep is in drie afdeelingen verdeeld.
Tien samiscuspeelsters, tien jikata (zangeres
sen), tien die de trommel slaan en 32 danse
ressen.
De 10 trommelslagers zijn soms weer ver
deeld in trommel en fluitspeelsters.
Het lange, ondiepe toórïëêlïs in wit en'
karmozijn rood gedecoreerd;. Draperieën,
lappen, kleurige banden n in 't
midden staan eenige Nieuwjaarssym
bolen, die 't heele jaar dienen, de pijn
boom, de bamboe en de pruirne-bloesem,
symbolen van lang lev^n^ jjan
hoog opgroeien en van h»'aMf6 de
zijn, immers, de pruim' is*fie boótrfj':
eerst bloem draagt.
Het plafond is als een wistaria <pfieel, de
lange trossen blauwe regen, nét cht, benge
len zachtjes heen en weer onder een zee van
fel en weelderig licht.
Wij kwamen op 5 Januari, dus toch nog
in den Nieuwjaarstijd, wat ons het extraatje
bezorgde van een buitengewoon uitgevoerd
programma, dat in den prijs inbegrepen was,
en dat we mee mochten nemen.
We zagen een serie historische dansen
een soort resumévan de Ise Monogatari, het
beroemdste werk uit de periode der Fujiwara's.
Het is geen vreemdeling gegeven direct te
begrijpen, wat het alles beduidt.... maar dat
ze een lust voor de oogen zijn dat geeft
ieder wel toe.
Vergeleken bij dit absoluut beheerschte
gebaren is al ons Europeesch dansen toch
maar huppelen en springen.
Terwijl de meisjes hun gracielijk bewegen
als een zoet geheim openbaarden, schoten
mij ineens Lily Green en al de andere moderne
danseressen te binnen en ik schaamde me
even.
Niet alleen is het aesthetisch het zuiverste
wat ge op dansgebied kunt zien, maar ook
ethisch kan er tegen zulk dansen geen bezwaar
bestaan. Schoon en kuisen is het. Ze nemen
geen hulpmiddelen te baat, als bloote armen
en beenen, decolletéof kiekeboejurken....
Integendeel 't is winter, dus hebben ze hun
4 of 5 kimono's aan haar obi, die is als een
pantser -maar zoo sterk is de
schoonheidsovertuiging van haar bewegingen, dat de klee
deren niets verbergen. ledere beweging, oogen
schijnlijk monotoon heeft eigen beduidenis
en karakter. Een zachte inclinatie van het
bovenlijf een golvende handbeweging wor
den als een lyrische revelatie der .liefde, en
straks, ifiet een bijna onmerkbaar verschil,
laten ze u onpeilbaar leed meevoelen of de
grootsche voldoening van opoffering en groot
moedig vergeven.
Een serie tableaux vivants? Neen ! Alle
menschelijke deugden en ondeugden, alle
mcnschelijke sublieme gevoelens vertoond op
een gevoelige plaat uit een droomenrijk alle
sensaties getransponeerd in een toonaard die
we niet kennen en alleen van verre verstaan.
Soms kregen
we even een kijk
je in het leven
van het Kyoto
der late middel
eeuwen. Ik moest
aldoor denken
aan het kleine
steegje in de Mo
derne
Kalverstraat, waar ge
door een laag
deurtje opeens
Oud Amsterdam
ziet in -'t
bcgijnenhof.
We hebben
van de Kyoto
geisha's en haar
schoone Miyako
Odori een schoon
souvenir behou
den. De g.'isha
is voor ons iets
onbegrijpelijke.
Ze wordtdoorons
over- of
onderDe waaierdans der Kyoto geisha's bij de receptie van hooge vreemdelingen
Kyoto geisha's in een thectuintje
maatschappij van bijna gelijke rechten voor
man en vrouw en van ongedwongen (sic !)
verhouding tusschen deze beiden, is voor de
geisha geen plaats. Ze is een natuurlijk uitwas
der Oostersche civilisatie, die man en vrouw
totaal verschillend behandelt, den man vrij
laat, de vrouw quasi sequestreert. Daar het
cherchez la femme" daar evengoed geldt
als elders, en daar men haar niet mocht
zoeken in eigen omgeving, werd ze van
buiten gehaald. In Japan, als overal, ver
langt de man bij feestelijke gelegenheid
naar de opluistering daarvan door vrouwe
lijke gratie.
Maar de eigen vrouw is quasi heilig al wordt
ze verder niet meegeteld.
Waar dus de vrouw verdwijnt, verschijnt
de geisha. Zij speelt op diners, die meestal
buitenshuis gegeven worden, omdat Japansche
huizen zelden groot genoeg zijn, de rol van gast
vrouw, zij musiceert, zij zingt zij danst... en
ook vaak neemt zij de liefde door kunsten, die
de eigen vrouw verboden zijn. Om volmaakt
te zijn in haar vak is lange studie noodig en
een beginneling van 10 jaar is niets bijzonders.
Dat geisha's de deugd niet in pacht hebben
brengt het vak mee maar dat ze minder
slecht, minder sluw en berekend zijn dan een
Parijsche, Berlincr of Londons:he geisha, die
zeker veel minder talent heeft, is ook waar.
Voor ons Westerlingen hebben ze de be
koring van mooie, volmaakt elegante en
gracieuse poppen en omdat we haar mentali
teit niet begrijpen, rekenen we haar heur
zonde misschien minder aan.
E L I. E N F O REST
Kinderrechter Lindsey
Het zal den lezers van het artikeltje van
Mtvrouw P. J. Willekes
Macdonald-Reynvaan, over de moeilijkheden, waarin de be
roemde Amerikaansche kinderrechter Ben
B. Lindsey uit Denver (Col.) verkeert, dat
onder het hoofd, De kinderwetten in gevaar,"
in een der vorige nummers van dit blad is
opgenomen, stellig interesseeren, iets meer te
vernemen omtrent het verloop en de
ontknooping van dit merkwaardige geval, vooral
ook om het scherpe licht, dat het over zekere
Amerikaansche toestanden werpt.
Om nog even te resumeeren de principes,
die Lindsey volgt ten opzichte van het
verhooren van kinderen, en het daarvan te maken
gebruik tegenover derden, welke principes
door Mevrouw Willekes Macdonald in haar
artikel al in het kort werden aangehaald:
zijn uitgangspunt is, dat het succes van den
arb:id van een kinderrechtbank niet zoozeer
afhankelijk is van het stipt opvolgen van wet
telijke voorschriften, als in de eerste plaats
van het inzicht in de psychologie en physiologie
van het kinderleven en van de kennis van de
oorzaken van slechtheden, die hun oorsprong
vaak in een leugen vinden. Op het voorkómen
van die leugens komt het dus in de eerste plaats
Dans der Kyoto geisha's met bloemen en waaiers
schat. In onze
l.i de ruim 2(1 jaren, waarin Lindsey zijn
ambt vervulde, is het volgens hem niet dan
zier sporadisch voorgekomen, dat een kind
tegen hem loog. Als kinderen voo. eett recht
bank liegen, dan zegt dat, volgens hem, niet
iets omtrent het karakter van die kinderen,
maar ontrent het gebrek aan vermogen aan de
zijUe van de rechtbank, om de sfeer van vrees
die een dergelijke omgeving op een kinderziel
onwillekeurig steeds uitoefent, op te
heffen. Daarin evenwel is zijn kinder
rechtbank wonderwel geslaagd, en het
gevolg is, dat men daar dan ook inder
daad uit den mond der kinderen de
waarheid te hooren krijgt. Behoudens
enkele uitzonderingen.
ir Ditelimineeren van het gevoel van vrees,
dat een \oor de rechtbank verschijnend kind
steeds zal bevangen, kan evenwel gewoonlijk
niet anders geschieden, dan door op een zeer
vertrouwelijken voet met het kind te komen,
op een zóvertrouwalijken voet, dat het kind
U dingen vertelt, die het nooit tei wereld aan
een ander zou toevertrouwen ; maar in zulke
gevallen rekent het kind er dan ook op, dat
deze dingen als een diep geheim tusschen U en
hem zullen worden behandeld , zoodat bij
schending van dat geheim het heele systeem
valt. Het vertrouwen van het kind, op deze
wijze te bezigen als middel om de waarheid
aan Uen dag te doen komen moet evenwel
soms (zooals b.v. in het onderhavige geval
van Neal Wright) leiden, tot een conflict met
de wet in strikten zin. Maar het risico van
zoo'n conflict is in Lindsey's gedachtengang
verkieselijker, wanneer men daarooor een
waar getuigenis kan krijgen, dan hetgene
waarmee de meeste rechtbanken zich, terwijl
van i<e wettelijke voorschriften, tevreden
stellen : een gelieg en gedraai zonc.er einde.
De jongen Neal Wright, wiens vader ver
moord was onder omstandigheden, die de ver
denking op de moeder deden vallen, kwam in
den loop van het vooronderzoek plotseling
aan het O. M. vertellen, dat niet zijn moeder,
maar hijzelf de moordenaar was. Dit vond, in
verband met de bekende gegevens, geen geloof,
en om nu uit te vinden, hoe de vork dan wél
in den steel zat, bracht men den jongen naar
Lindsey, als expert in de kunst, om de waar
heid uit kinderen te krijgen. Wel een bewijs
dat ook de andere rechterlijke autoriteiten,
waaronder hij vele bittere vijanden telt, hem
als zoodanig hoog aanslaan. Lindsey kreeg
dan ook, tegen belofte van absoluut stilzwij
gen omtrent de ware toedracht van de zaak,
de heele historie van het kind te hooren, waar
van de hoofdzaak was, dat de moord niet
door de moeder was bedreven. Het O. M.,
niet tevreden met dit negatieve resultaat,
wenschte nu ook de verdere bijzonderheden te
vernemen, en dagvaardde Lindsey als getuige,
met name om te komen vertellen, wie, vol
gens het verhaal van den jongen, dan wél de
moordenaar was. Maar dit was een van de
punten, waaromtrent Lindsey de verplichting
van geheimhouding tegenover den jongen op
zich genomen had, en hij weigerde dan ook,
daarover te vertellen, wat hij, en hij alleen,
wist. Wegens contempt of court" werd hij
toen veroordeeld tot een boete van $ 500,
subs. een jaar hechtenis.
Van dit vonnis ging Lindsey in appèl, doch
hij kreeg ook daar ongelijk, hetgeen hij aan een
particuliere veete met een der rechters, die de
beslissende stem uitbracht, toeschreef. Nog
maals gng hij een stap hoogerop, n.l. bij den
Federalen Hobgen Raad te Washington, maar
ook daar had hij geen succes, want dit college
verklaarde zich, op grond van een formeele
technische kwestie, incompetent.
En nu het merkwaardige (om geen sterker
woord te gebruiken) slot van deze historie,
die al in 1915 aan het rollen was geraakt:
Lindsey, die herhaaldelijk, en in het laatst nog
inFebruari j.l. bij hoog en bij laag aankondigde,
dat hij dan wel de gevangenis in zou gaan, als
hij in deze goede zaak geen recht kon krijgen,
heeft nu een maand geleden doodleuk de boete
van $ 500 betaald , die hem als principale
straf was opgelegd. Of hij gemeend heeft, dat
hij bij zijn werk niet kon worden gemist en
dat hij de martelaarskroon,die de gevangenis
hem en zijn zaak stellig op het hoofd zou heb
ben gedrukt, ter wille van een geregelden gang
van zaken aan zijn kinderrechtbank, moest
versmaden? In een land, waar elk systeem kan
beschikken over een of ander gewoonlijk zeer
krachige financieele ruggesteun, beteekent een
boete van $500 immers zoo goed als niets!
En te vreemder wordt deze ontknooping,
wanneer men Lindsey uit de boeken, waarin
hij de wording van zijn werk beschrijft, heeft
leeren kennen als een goed Amerikaan ook in
dit opzicht,dat hij,terwille van een enthousiast
voorgestane zaak, er niet tegen opziet, met
reclamedoeleinden desnoods een zwaar per
soonlijk offer te brengen.
Amerikanen, vooral wanneer men ze in
hun eigen land bijwoont, en eenige moeite
Joet, in de sfeer van hun gevoelens en
opvat:ingen door te dringen, zijn stellig de kwaadst?n
niet; maar men doet goed, ze niet dan tot op
zekere hoogte au sérieux te nemen, gelijk m.i.
ook wee. uit deze cause célèbre blijkt. Ik zal
waarlijk de laatste zijn, om den sympathieken
menschenvriend, die Lindsey is, den man, die
aan de verwerkelijking van de idee der Kinder
rechtbanken zoo'n geduchten stoot heeft
gegeven en die daarvoor een big fight"
heeft moeten voeren.om dien man in de achting
van het publiek te doen dalen. Ook moet
men over het algemeen voorzichtig zijn bij het
insinueeren van Donquichotterie 'tegen de
Amerikanen die ons anders daartoe schijnbaar
zoo vaak aanleiding geven. Maar wanneer
men de geschiedenis van dien big fight"
heeft gelezen in The Beast", waarin Lindsey
zijn eigen figuur,een,welhaast heroïsch karak
terheeft doen verkrijgen,dan doet het nuchtere
slot van dezen zesjarigen beginselstrijd, waarin
de held zich voorturend bereid verklaarde
rather to go to jail", en die in een kwitantie
van het O. M. zijn apotheose vindt, toch wel
wat eigenaardg aan.
H. W. W. A N D R E A E
iiiiiiiiiniiiiiii iiiiiimiiiiiJiiiiiii
lllllllllllllllllllllltfllllttl
IIIIIIIIIIIIIMIIIMI
IIHI in IIIHIl || Illllimi IIIIMIIIIIIIHIIIMIIIIIIIIIIII" 111111111 IHII Itlllllllllllllllllllll HIH'III III'Hl IIMH1IIIIIIIIIIIIIIIIIII HU
LIJSTERBES
Het begint al 's morgens vór zessen en
duurt zoowat den heelen dag : sotto voce
tjak, tjak, kjoek, kjoek, kjoek". Dat zijn de
merels in onze lijsterbessen. De Mater zucht
dan, dat die vogels nu al komen, juist als de
boomen pas zoo prachtig in vrucht staan. Maar
ik ben op het gebied van natuurleven een
whole-hogger en meen, dat als je het prettig
vindt om lijsterbessen in den tuin te hebben,
je ook genoegen er mee nemen moet, dat de
lijsters de vruchten komen opeten, 't Is wel
merkwaardig, dat bij ons vór Sint Jacob de
boomen al heelemaal leeg zijn, terwijl ze elders
in het land hun vruchten nog behouden tot
in October of zelfs nog later. Het hangt er
misschien mee samen, dat in de duinstreek
de merels in bijzonder groot aantal broeden.
Er is hier geen tuin van een paar honderd
vierkanten meter of hij bevat een of meer
lijsterparen, die in den regel twee broedsels groot
brengen van drie tot vijf jongen. De katten en
de gaaien dunnen er wat onder, maar er blij
ven er genoeg over. En als nu mijn buurman,
de majoor, zijn frambozen en aalbessen ver
bergt onder tanige vischnetlen, dan komt al
dat jonge goed af op mijn lijsterbcssen, die
ik trouwens ook expre.s voor hen geplant heb.
Bij de zanglijsters is de rechte trek in
vruchtenvoedsel nog niet gekomen; die zijn dezer dagen
nog gansch en al verdiept in de huisjesslakken.
Ook a! heel vroeg in den morgen hoor je het
,,tap, tap, tap" van den lijster, die zijn slak
stuk ranselt op het stoep.ie voor de tuindeur
en het hongerig jong staat er schreeuwend
naar te kijken. Het is nu de goede tijd, om in
het duin een baksteen neer te leggen in de hoop
dat een zanglijster dien tot aanrechtbank kiest
en als het lukt is hij in weinig dagen omgeven
door de scherven van honderden
slakkcnhuisjes.
Maar om op de lijsterbessen terug te komen,
zoo'n boom in vrucht is werkelijk een der
schoonste sieraden van den zomer. De zware
trossen van de oranje, haast roode vruchten
doen de takken overbuigen, maar de geveerde
bladeren richten zich naar het licht en zoo
vormt de kroon een schoon geheel vol kleur
en afwisseling, beweging en evenwicht. Aan
een boschrand groeit de lijsterbes meestal in
struikvorm, de loten en stammen schuin ge
richt, reikend naar 't zonlicht. Waar ze vrij
in de vlakte staan, daar maken ze een mooien
rechten stam met gladden, grijzen schors en
een opgaande kroon met vele lange gelijk
waardige twijgen, niet een beperkt aantal
hoofdtwijgen zooals de appel en de kers doen.
De mooiste vrij staande lijsterbessen vindt L;e
in de wilde venen of wat daarvan is overge
bleven. Zie maar eens uit in den trein tusschen
Zwolle en Meppel of tusschen Weesp en Bus
sum in het Naardermeer. Daar staan lai»gs de
boomtocht een aantal iijsterbesMMi, die nu al.
mm. Hotel de la Paix
Prachtige ligging a/d oever v/h meer.
Nieuwe Eigenaars.
een jaar of dertig oud zijn en nu met hun schat
van "vruchten een onvergetelijk mooi schouw
spel opleveren. Sommige van die knapen zijn
al een nieter of acht hooi-., wellicht halen ze
spceclig de t;en meter. De maximum hoogte,
die voor lijsterluv.scn wordt opgegeven is vijf
tien meter, ik kan mij niet herinneren ze zoo
groot gezien te hebben. Wie er weet te staan,
moet het mij eens vertellen.
Die lijsterbessen zijn daar van/elf gekomen.
Eerst groeide daar niets dan riet en ruigt en
toen hebben water en wind er de zaden van
elzen en wilgen gebracht. Spreeuwen, die in
het riet gingen slapen, lijsters-die even rustten
op de elzen en wilgen brachten er met hun
uitwerpselen de zaden van lijsterbes, braam en
kamj.jrfoelie en zoj is er het kleurrijk plant
soen gekomen, mooier dan een tuinarchitect
het bedenken kon. Zoo is het mogelijk dat de
lijsterbes overal komt opstaan, temeer omdat
deze boom het haast met lederen bodem voor
lief neemt en opgewassen is tegen het ruwste
klimaat. Van alle loofhout komt de lijsterbes
liet verst naar liet noorden eu liet hoogst in de
hergen. Nog op tweeduizend meter vindt ge
lijsterbessen van een paar voet hoog en ze zijn
dan daar ook een belangrijke opluistering van
<Je naaldbosschen, die verder tot aan de
boomgrens het monopolie bezitten.
Het spreekt van zelf, dat zoo'n mooie boom,
die zoo gemakkelijk groeit ook in aanmerking
is gekomen voor beplanting van wegen. Het
stevige hout en de taaie twijgen hebben ook
practische waarde. In Limburg heb ik wel
aardige beplantingen gezien maar meer nog
in België en Zwitserland. Men gewaagt van
n bezwaar en wel dat de bessen, die niet
door de vogels worden opgegeten, den weg vuil
en glibberig maken. De practicus heeft hierin
voorzien door n bastaard te kweekcn tus
schen den lijsterbes ende een of andere verwan
te soort. Deze bastaard bloeit wel met geurige
bloemen, heeft ook mooi gebladerte, maar
draagt geen vrucht en is dus zindelijk bij den
weg. Ik moet echter van dergelijke
vruchklooza lijsterbessen niets hebben.
De lijsterbessen worden niet alleen gegeten
door lijsters van allerlei soort maar ook neg
door spreeuwen, roodborstjes, pestvogels,
nachtegalen en andere vogels. Dat weten we
nog wel uit den lijsterstrikkentijd. Voor
menschelijk voedsel schijnen ze ook wel eens ge
bruikt te zijn, evenals de verwante meelbes
als toevoegsel bij meel. Rauw zijn ze soms ver
giftig door gehalte aan blauwzuur, maar ik
zou er mij maar niet te ongerust over maken.
Een zeer bijzonder liefhebber van lijster
bessen is de bruine beer. Een van de laatste
wilde bruine beren, die men in
Grauwbundcrlaiul gezien lieel't zal in een lijsterbesseiibnnm
en was heel genoeglijk bezig met de bessen
trosgewijze op te eten. l lij pakte de twijgen
met zijn voorpoot en bracht zoo (Je trossen
naar zijn mond. Die kleine bruine beertjes van
de Spöl-vallci konden dat gemakkelijk doen.
Bij ons zijn ook wel zoogdieren, die de.lijs
terbessen trosgewijze eten, niet beren, maar
reeën. Als je van Amsterdam naar Bussum
spoort dan krijg je in het Naardermeer tegen
de Bussumer zijde aan de linkerhand de
eendenkooi, gemakkelijk te kennen aan zijn dicht,
hoogopgaand hout. Tusschen die kooi en de
spoorlijn ligt een moerassig woud, voorname
lijk van, berk en els maar daar staan ook veel
lijsterbe'sscn in. Nu reeds vind ik daar ver
scheidene struiken waar de trossen geheel of
broksgewijze zijn afgebeten. Als de vogels
lijsterbessen eten pikken ze elk vruchtje apart
af en de steelties blijven aan de tros. Maar de
reeën grazen gulziger. Soms zijn die trossen
afgebeten, veel hooger dan een ree reiken km
en dan heeft het hertje ze bemachtigd door
ernaar te springen, e moet maar eens goed
onthouden, dat daar in het Naardermeer,
tusschen de eendenkooi en den Bussumer kant
de reekalfjes in den maneschijn staan te
springen naar de zware trossen van de lijster
bessen. Dat kan ons misschien nog eens te
pas komen.
J A c. P. T n 1.1 s s E
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIMIIIIIHMIIIIIIIIIItlllllll *!??*
PflRFUMouMflRIUIS
DE CMRMBH