De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1921 30 juli pagina 14

30 juli 1921 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 30 Juli 21. No. 2301 C H AR l V ARIA Een dame uit de provincie, den arm zwaaienden verkeersagent te Amsterdam gadeslaande, informeerde naar de verklaring van dit verschijnsel. Hij wijst ze," ant woordde haar een vriendelijk Amsterdammer, waar ze na toe willen." Enkelen onder onze lezers zullen weten dat wij al vanaf jaren terug besliste bewon dering koesteren voor het beleefde verzoek, de meeste hoogachting en den dienstwllligen dienaar en hebben wij momenteel de eer be leefd aan te bevelen, waar het gaat om het slot van een schrijven, het gebiuik van deze formule die wij in een schrijven in Olympia geliefden aan te treffen: verblijf, met beleefde turnergroeten en hoogachting, X." UlT DE HOOGESCHOOL DER JOURNALISTIEK Het was een lang gekoesterde wensch van den overledene de mis te hooren uitvoeren in de kerk, die ze hem inspireerde een wensch, die, helaas, «Terst na zijn dood in vervul ling zou gaan." (Hbl.) ONZE KUNSTCRITICI De drie andere meesters, die met hem dit zeer muzikaal-intelligente en temperamentvolle viertal vormen, die met hem dit snarenspel geven, dat schittert in gouden en zilveren klanken en fluweelig en zijig streelt, en dat zingt zoo hartontroërond, omdat het zoo schoon klinkt, en omdat het z diep treft en zoo fijn aanraakt, de drie andere meesters naast Poulet, zij zijn werkelijk naast hem, en tot n verinnigd met zijn spel is hun spelen." (Zutph. Ct.) Een temperament, dat gloeit, dat vlaagt als een orkaan, dat kookt als trotsch-wilde branding, dat klopt en zengt als een koorts en meesleept in een roes van vergetelheid." (Hbl.) ONZE TEEKENAARS Deze gansche zitting stond in het d der dienstweigering." (O. H. C.) Wij staan in het c? der bezuini ging." (Ing. in het Hbl.) Het program van samenwerking zal moeten staan in het cf der be zuiniging." (Hbl.) Van jhr. mr. D. J. de Geer, lid van de Tweede Kamer en burgemees ter van Arnhem kan aangenomen worden dat zijn benoeming ons brengt in het J1 van de bezuiniging." (N.v.d.D.) Wij zullen nog wel tot in lengte van dagen blijven staan in het d" van het d". Lijsten hangen op de betrokken kantoren voor." (Posfg/ds) Bij de vermelding is door hen een duidelijke opgave te verstrekken van hun adres." (Min. v. O. K. en W.) Deze Hooftsche sonnetregel." (Grrfs) Heele streken zijn er waar men zich niet te wenden of te keeren ver mag." (Buiten) Zoodat de hond met de bonbon ook het handje te nemen scheen." (E. v. Stuwe, Storm) De geregelde lijnen beginnen reeds met ingaande vrachtverlagingen." (Fin. Nieuws) Dan hebben we onze schuldigheid gedaan." (De Kath. School) VERMOUTH Dl TORINO la quallteit. f 1.60 per flesch. WIJNHANDEL DE BARBANSON Amstal 51 iiiitimmiiiimmmmiiiiiiiimmiiniiiiMinilliimmiiiiiimiliiiiiiiiiiiii Het was juist uit referentie voor het Schouwtoo.ieel, dat wij deze zachte waarschuwing nederschreven." (N. Eeuw) Ik hoorde van dit stuk een goede auditie." (O. H. C.) TAAL-OEFENING VOOR DE JEUGD Vertaal uit het plat-Duitsch: Hij overhoorde het gezegde." (v. Oudshoorn, Zondag) Men voelt de associatie en aanklang met dien naam. De zaken gaan beter dan in den hoog-zomer." (O.H.C.) VREEMDE WOORDEN, VREEMD GEBRUIKT Op het oogenblik wordt in het Consulaat van Mexico te Amsterdam een expeditie gehouden van Mexicaansche produkten." (N. Arnh. Ct.) De meeste stakingen kunnen wij niet bil lijken. Wel deze : Toen heeft hij zijn arbeid, die trouwens ten einde was, gestaakt." - -.-*-? (Leven) mm iiiiiiimiillliiiiimiiimmiiiif HUI SS R L R N C H E ClCFVRETTES « onbewust reageeren Van e gevoelens, een ondeugend opduiken van een ambtseed uit de jongelingsjaren : vbgkqjetaoixzeaoetao vbgkq xzeaon vbgkqan emfwy." (N. R C.) Deze ambtseed klinkt ons niet zeer aange naam in de ooren. Drinklied Vrees niet voor gevaren, Waar vindt gij lust zonder gevaar? Vrees niet voor de last der jaren: Nog zijn uw oogen diep en klaar. Nog zijn uw lippen vol en rood, Hef uw beker, drink den wijn. Geniet uw leven, tot de Dood Wreed Meester u zal zijn. Bloemen en druiven, Gods wonder. Vrees niet voor wraak en pijn De volle dag ging onder, Maar de nacht schenkt ons den wijn. God, die de druiven schiep, En Scheppei van den wijn, Die onze blijheid wakker riep, Hij zal geen wreede wreker zijn. Vrees geen gevaren Drink uwen wijn. Eens zullen al uw blijde jaren Verdord als druivenranken zijn. JACOB ISRAËL DE HAAN iiMiiiiiimiiiiiMHiiiiiitMtiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiii Dorps-Profeet De dag s-tond steil en strak onder de zon, die als een God zijn witte uren mende over het dorp, dat in de hitte-blende trillende cirkels om zijn toren spon. Toen trad hij uit de donkre kerk en won van 't zonlicht liehter glans, en riep, en kende dit dav'rend uur ais de begeerde wende waar 't levend wonder uit gepeins begon. Zijn priester-roep was juichend luid en klonk door 't leege dorp als kreet om zon in zonde, als fel gebed, dat vreemde vreugden schonk. Uit duistre deuren kwamen de gewonde en moede menschen aan. . en hoog licht blonk om den profeet, die God als zon verkondde. HENNE SCHOLTE iiimiiiiiiimiiiiliiiiiiiHiimiiimi iiiiiiiiiiiiiiiiMimiiiiiiiiiiiimiiiitiiiiil GOEDKOOP WOMEII aam. HEEMSTEDE, bulten da annaxatiaplannan. Bouwt op Leeuw en Hooft" b/d Haarlem merhout gemeente Heemstede Lage betasting, billijke prijzen. Watersport; uitstekend onder wijs; Centrum van 't land, onder den rook van Amsterdam. Vraagt gelll. brochure, die gratis wordt toegezonden. Bouwterreinen LEEUW & HOOFT", Halte Blauwe Brug. Telefoon 6039. iHmm iiiiiiiiu nu m iiimmiii uu u uu uil n mi i'iimiu iiilmmiil iimlimliimil Hm imimili mi i n nul ' ""»' ' iiliiliilllliiililllHlllllillllllllll nu u II i II i u it (Sydney Bulletin) /c^_ ..?, - M , De Mode . (London Oplnion) (London Opinion) ,?. D .... . (Sydney Bulletin) ..Dokter, kunt u me helpen? Mijn naam is Jansen " 't Spijt me wel, maar daar kan ik niets aan doen." ,,Kom je ook op mijn gouden bruiloft, de volgende maand ?" Je gouden bruiloft ? Maar kerel, je bent nog geen dertig." Kan wel zijn., maar ze barst van d'r geld". Ben je je moesje kwijt? Waarom hèje je dan ook niet an d'r rok vastgehouwe?" Boe-boe-boe! Ik kon d'r niet bij!" Een aanwinst voor het Museum Hij: 't Is gewoon 'n schandaal, die keukenmeid van ons. Heb je ooit 'n beroerder stuk vleesch ge zien dan dit?" Zij: Ja. 't Stuk dat je mij daar net gegeven hebt." miKiiiiimiHiiii uu mimiimmiiii iiiiiitiiiiHimiiimiiiiiiiM illiimiiiliimiiiiimiimiimmmmmmmimmiiiiiiiiiiimiiliimi OVER ZANGWEDSTRIJDEN EN WAT ER MEE SAMENHANGT II De zangwedstrijden bevorderen het nauw gezet studeeren. Er zijn maar betrekkelijk weinig vereenigingen, op welker repetities voor gewone uitvoeringen even serieus gestudeerd wordt. Het zijn die vereenigingen, waar de directeur den steun heeft van geboren leiders onder de bestuurderen. Dezen weten te bewerken, dat de repetities trouw worden bezocht en dat de leden er op tijd verschijnen. In de meeste vereenigingen openbaart zich het ware esprit de corps pas, wanneer er weer eens een wedstrijd in zicht is. Een ieder gaat beseffen, van hoe groot belang het thans is, aan alle elementen van den koor zang naast elkander behoorlijk aandacht te schenken. De directeur heeft een geliefd répertoire-stuk uitgekozen, om op den wed strijd als vrij nummer" dienst te doen. Men heeft er reeds eenige malen op uitvoe ringen veel succes mee gehad, maar nu men ermee ten strijde zal trekken, komt eerst duidelijk uit, hoeveel er nog aan de reproductie ontbreekt. Men sloot tot dusver bij de -uitvoering van het stuk steeds een halven, een enkele maal zelfs J toon te laag. Zangers noch directeur hebben zich er ooit veel van aan getrokken ; maar nu dit gevolg van intonatie fouten op het concours in de taxatie der jury eenige punten dreigt te gaan kosten, nu zal men zeker niet nalaten, zekere ge vaarlijke overgangen in het stuk op zichzelf en met alle zorg te beoefenen; en veelal is het hierbij den zangers een alleraange naamste verrassing, gewaar te worden, hoe door een weinigje bijzondere oplettendheid, hoe door een dosis^op de juiste'wijze toe gepaste energie in sommige stemmen, een betrouwbaar houvast wordt verkregen voor het koor in zijn geheel. Zoo komen nu ook allerlei rhythmische finesses aan de beurt, en verschillende détails in de nuanceering. In crescendi, welke tot dusver eenigermate luk-raak werden uitge voerd, wordt thans de artistiek zoozeer gewenschte geleidelijkheid aangebracht, pianissimi_ worden verfijnd, allerlei accenten krijgen de juiste maat. Terwijl op 't punt van uitspraak" de voortgezette beschaving van sommige klinkers en de verhoogde werking van verschillende medeklinkers aan de orde komt. Hierbij wordt voor de zooveelste maa! duidelijk, dat verbetering der uitspraak" tevens een belangrijke stap is ter verbetering van het klankgehalte"; ann laatstgenoemd element wordt verder recht-gedaan o.m. door verwijdering van alle scherpte uit den klank der sopranen, door het tegengaan van alle vervlakking in het timbre van alten en 2e tenoren, door |het mooi-rond, en -vol, tn -warm maken van het geluid der bassen, door den klank der Ie tenoren te zuiveren van alle keligs", en den glans ervan zooveel mogelijk op te voeren. Alle attentie wordt ook bewezen aan den samenzang". Uit een oogpunt van into natie" is het van groot gewicht, dat de accoorden goed staan", dat ze niet wankel" klinken; dbch dit is niet genoeg: ze moeten ook, voor wat betreft den klank, tot een heden worden; geen enkele stem mag erin domineeren. Dit alles geldt, men mag beweren : a for tiori, voor het verplichte koor", het speci aal voor den komenden wedstrijd nieuw gecomponeerde stuk; en het is duidelijk, dat vooral de kwestie der opvatting" bij het instudeeren van dit werk een voorname TH. WEN-:-H. VING Hofleverancier - Amsterdam ULVEHTUIT 216 -:- «LLEKrllllEG 8 TEL. NOS. 2040-1881 TEL No. 1793 Zuid KOUDE EN WARME SCHOTELS iiiiiiiiiiiiiiiliiimiiimiiiiiiiiimii iiiimiii ui iiiiiiiimiiiiim ro! gaat spelen. Een voorname rol in den arbeid van den dirigent, doch ook in de ontvankelijkheid van elk der koorleden. De dirigent houdt bij voortduring het ge heel in 't oog, de zangers doen, natuurlijk binnen het kader van zijn aanwijzingen, allen het hunne in 't belang van oe uit beelding van den tekst. Nog altijd laat men zich op de repetities onzer zangvereenigingen geheel ten onrechte door uit allerlei bekrompenheid voortvloeiende overwegingen afhouden van het in koor declameeren van den tekst, ter voorbereiding van de uitvoering op muziek. Reeds vórdat het eerste s rieusc doorzingen van de verschillende par tijen plaats heeft, moeten in het zeggen" van den tekst alle tegenstellingen komen vast te staan, tegenstellingen als tusschen zwaar en licht, ernstig en schalksch, droef en vroolijk, maar ook: droomerig en felreëel, wazig en scherp- en kleurrijk-afgeteekend. Men ineene niet, dat voor dergelijke vooroefeningen op de repetities voor den wed strijd de tijd er niet af kan. Voldoet de leiding aan redelijke eischen en wordt er van de zijde der koorleden met op doel matigheidsbegrip gebaseerden ijver meege werkt, dan wordt er tijd gewonnen in plaats van verloren. Aller streven is erop gericht, van de nieuwverschenen compositie eene vertolking tot stand te brengen, die niet alleen technischmuzikaal aan redelijkerwijs te stellen eischen voldoet, maar ook, in de lijn der opvatting van den componist, voor zooverre die op te maken valt uit het totaal van het door hem in de partituur genoteerde, het dichterwoord doet spreken in wisseling van geest en toon, het dichterwoord doet glanzen in wisseling van kleuren en tinten. Wordt de tijd voor een studeeren als hier geschetst niet te karig toegemeten met voldoening worde geconstateerd, dat de wed strijd-besturen in den laatsten tijd nog al eens boven de traditioneele zes weken uit gaan , dan is er, gelijk een ieder zal willen toegeven, veel kans: in de eerste plaats, dat het, schoon altijd eenigszins gejaagd, toch ook degelijk en minutieus studeeren zal blijken, ten zeerste ten goede te zijn gekomen aan de algemeene geoefendheid van het koor als geheel en van zoo goed als ieder lid in 't bijzonder, en k, dat er op het concours n van het verplichte, n van het vrij-gekozen stuk een zeldzaam-goede uitvoering voor den dag komt. Zoodat het publiek kenners en nietkenners meer dan gewoon geniet, en ook de componisten in hun nopjes zijn. Ik kan verklaren, dat ik mijne composities voor mannenkoor en gemengd koor a cappella als regel het best heb hooren uitvoeren op wedstrijden. In hoeverre dit verband houdt met de gewoonte, om ten wedstrijd optrekkende koren met een aantal goede stemmen aan te vullen, ziedaar eene vraag, die ik voors hands niet zal beantwoorden, aangezien zij ons voert tot de veelbesproken kwestie der geleende of gehuurde krachten, waarover ik het een en ander in het midden hoop te brengen in een volgend artikel, mede naar aanleiding van zeer recente ervaringen. (Wordt vervolgd). H. J. DEN HERTOG ?iiniiiiiiiiii iiiiiiiiii u u iiMiiiimniiiiMii imiiiiiiiiiliin CENTRAAL THEATER Intieme Kunsf Wie niet weet wat intieme kunst is, kan het in het. Centraal Theater gewaar worden. Zij culmineert in de prestaties van den Oerkomische, zooals deze intieme kunstenaar zich noemt, en de imitaties van Cor Ruys. De Oer-komische danst met een pop, en acht dit oer-komische intieme kunst. Cor Ruys bootst [bekende acteurs na, bijgestaan door mevrouw Meunier, die stem er. gebaar van de dames Hopper, Royaards en Mann in derdaad zeer goed weet te treffen. Cor Ruys heeft zich al jaren gewijd aan het na-apen van Bouwmeester, de Vries en Royaards. Hij is er indertijd mee begonnen in eenigs zins besloten kring, op een kunstcongres, onder broeders. Hij had er toen, met Lobo, die dat kunstje ook meesterlijk verstaat, groot succes mee, en niemand kon bezwaar hebben tegen deze onschuldige grapjes op een onder-onsje. Maar het wekt geen eerbied of sympathie, dat deze gewezen artist, zelf min of meer afgezakt naar 't café-chantant, jaar in jaar uit zijn vroegere kunstbroeders belachelijk maakt voor de pretzoekende pro vincialen, die veelal het publiek in het Cen traal Theater vormen. T. ?iiiifiiiimitiiiiftimiiim iimiimiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiim tl TRIPLE SEC. COMBIE1 Importépar SCHMITZ & Co., Utrecht

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl