Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
30 Juli 21. No. 2301
C H AR l V ARIA
Een dame uit de provincie, den arm
zwaaienden verkeersagent te Amsterdam
gadeslaande, informeerde naar de verklaring
van dit verschijnsel. Hij wijst ze," ant
woordde haar een vriendelijk Amsterdammer,
waar ze na toe willen."
Enkelen onder onze lezers zullen weten
dat wij al vanaf jaren terug besliste bewon
dering koesteren voor het beleefde verzoek,
de meeste hoogachting en den dienstwllligen
dienaar en hebben wij momenteel de eer be
leefd aan te bevelen, waar het gaat om het
slot van een schrijven, het gebiuik van deze
formule die wij in een schrijven in Olympia
geliefden aan te treffen: verblijf, met
beleefde turnergroeten en hoogachting, X."
UlT DE HOOGESCHOOL DER JOURNALISTIEK
Het was een lang gekoesterde
wensch van den overledene de mis te
hooren uitvoeren in de kerk, die ze
hem inspireerde een wensch, die,
helaas, «Terst na zijn dood in vervul
ling zou gaan." (Hbl.)
ONZE KUNSTCRITICI
De drie andere meesters, die met
hem dit zeer muzikaal-intelligente en
temperamentvolle viertal vormen, die
met hem dit snarenspel geven, dat
schittert in gouden en zilveren klanken
en fluweelig en zijig streelt, en dat
zingt zoo hartontroërond, omdat het
zoo schoon klinkt, en omdat het z
diep treft en zoo fijn aanraakt, de
drie andere meesters naast Poulet, zij
zijn werkelijk naast hem, en tot n
verinnigd met zijn spel is hun spelen."
(Zutph. Ct.)
Een temperament, dat gloeit, dat
vlaagt als een orkaan, dat kookt als
trotsch-wilde branding, dat klopt en
zengt als een koorts en meesleept in
een roes van vergetelheid." (Hbl.)
ONZE TEEKENAARS
Deze gansche zitting stond in het
d der dienstweigering." (O. H. C.)
Wij staan in het c? der bezuini
ging." (Ing. in het Hbl.)
Het program van samenwerking
zal moeten staan in het cf der be
zuiniging." (Hbl.)
Van jhr. mr. D. J. de Geer, lid
van de Tweede Kamer en burgemees
ter van Arnhem kan aangenomen
worden dat zijn benoeming ons brengt
in het J1 van de bezuiniging."
(N.v.d.D.)
Wij zullen nog wel tot in lengte van dagen
blijven staan in het d" van het d".
Lijsten hangen op de betrokken
kantoren voor." (Posfg/ds)
Bij de vermelding is door hen een
duidelijke opgave te verstrekken van
hun adres." (Min. v. O. K. en W.)
Deze Hooftsche sonnetregel." (Grrfs)
Heele streken zijn er waar men
zich niet te wenden of te keeren ver
mag." (Buiten)
Zoodat de hond met de bonbon
ook het handje te nemen scheen."
(E. v. Stuwe, Storm)
De geregelde lijnen beginnen reeds
met ingaande vrachtverlagingen."
(Fin. Nieuws)
Dan hebben we onze schuldigheid
gedaan." (De Kath. School)
VERMOUTH Dl TORINO
la quallteit. f 1.60 per flesch.
WIJNHANDEL DE BARBANSON Amstal 51
iiiitimmiiiimmmmiiiiiiiimmiiniiiiMinilliimmiiiiiimiliiiiiiiiiiiii
Het was juist uit referentie voor
het Schouwtoo.ieel, dat wij deze zachte
waarschuwing nederschreven."
(N. Eeuw)
Ik hoorde van dit stuk een goede
auditie." (O. H. C.)
TAAL-OEFENING VOOR DE JEUGD
Vertaal uit het plat-Duitsch:
Hij overhoorde het gezegde."
(v. Oudshoorn, Zondag)
Men voelt de associatie en
aanklang met dien naam. De zaken
gaan beter dan in den hoog-zomer."
(O.H.C.)
VREEMDE WOORDEN, VREEMD GEBRUIKT
Op het oogenblik wordt in het
Consulaat van Mexico te Amsterdam
een expeditie gehouden van
Mexicaansche produkten." (N. Arnh. Ct.)
De meeste stakingen kunnen wij niet bil
lijken. Wel deze :
Toen heeft hij zijn arbeid, die
trouwens ten einde was, gestaakt."
- -.-*-? (Leven)
mm iiiiiiimiillliiiiimiiimmiiiif HUI
SS R L R N C H E
ClCFVRETTES
« onbewust reageeren
Van e gevoelens, een ondeugend
opduiken van een ambtseed uit de
jongelingsjaren :
vbgkqjetaoixzeaoetao vbgkq xzeaon
vbgkqan emfwy." (N. R C.)
Deze ambtseed klinkt ons niet zeer aange
naam in de ooren.
Drinklied
Vrees niet voor gevaren,
Waar vindt gij lust zonder gevaar?
Vrees niet voor de last der jaren:
Nog zijn uw oogen diep en klaar.
Nog zijn uw lippen vol en rood,
Hef uw beker, drink den wijn.
Geniet uw leven, tot de Dood
Wreed Meester u zal zijn.
Bloemen en druiven, Gods wonder.
Vrees niet voor wraak en pijn
De volle dag ging onder,
Maar de nacht schenkt ons den wijn.
God, die de druiven schiep,
En Scheppei van den wijn,
Die onze blijheid wakker riep,
Hij zal geen wreede wreker zijn.
Vrees geen gevaren
Drink uwen wijn.
Eens zullen al uw blijde jaren
Verdord als druivenranken zijn.
JACOB ISRAËL DE HAAN
iiMiiiiiimiiiiiMHiiiiiitMtiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiii
Dorps-Profeet
De dag s-tond steil en strak onder de zon,
die als een God zijn witte uren mende
over het dorp, dat in de hitte-blende
trillende cirkels om zijn toren spon.
Toen trad hij uit de donkre kerk en won
van 't zonlicht liehter glans, en riep, en kende
dit dav'rend uur ais de begeerde wende
waar 't levend wonder uit gepeins begon.
Zijn priester-roep was juichend luid en klonk
door 't leege dorp als kreet om zon in zonde,
als fel gebed, dat vreemde vreugden schonk.
Uit duistre deuren kwamen de gewonde
en moede menschen aan. . en hoog licht blonk
om den profeet, die God als zon verkondde.
HENNE SCHOLTE
iiimiiiiiiimiiiiliiiiiiiHiimiiimi iiiiiiiiiiiiiiiiMimiiiiiiiiiiiimiiiitiiiiil
GOEDKOOP WOMEII
aam. HEEMSTEDE, bulten da annaxatiaplannan.
Bouwt op Leeuw en Hooft" b/d Haarlem
merhout gemeente Heemstede Lage betasting,
billijke prijzen. Watersport; uitstekend onder
wijs; Centrum van 't land, onder den rook
van Amsterdam. Vraagt gelll. brochure, die
gratis wordt toegezonden.
Bouwterreinen LEEUW & HOOFT",
Halte Blauwe Brug. Telefoon 6039.
iHmm iiiiiiiiu nu m iiimmiii uu u uu uil n mi i'iimiu iiilmmiil iimlimliimil Hm imimili mi i n nul ' ""»' ' iiliiliilllliiililllHlllllillllllllll nu u II i II i u it
(Sydney Bulletin) /c^_ ..?, - M ,
De Mode . (London Oplnion)
(London Opinion)
,?. D .... .
(Sydney Bulletin)
..Dokter, kunt u me helpen? Mijn naam is
Jansen "
't Spijt me wel, maar daar kan ik niets aan doen."
,,Kom je ook op mijn gouden bruiloft,
de volgende maand ?"
Je gouden bruiloft ? Maar kerel, je
bent nog geen dertig."
Kan wel zijn., maar ze barst van d'r
geld".
Ben je je moesje kwijt? Waarom
hèje je dan ook niet an d'r rok
vastgehouwe?"
Boe-boe-boe! Ik kon d'r niet bij!"
Een aanwinst voor het Museum
Hij: 't Is gewoon 'n schandaal,
die keukenmeid van ons. Heb je
ooit 'n beroerder stuk vleesch ge
zien dan dit?"
Zij: Ja. 't Stuk dat je mij daar
net gegeven hebt."
miKiiiiimiHiiii uu
mimiimmiiii
iiiiiitiiiiHimiiimiiiiiiiM
illiimiiiliimiiiiimiimiimmmmmmmimmiiiiiiiiiiimiiliimi
OVER ZANGWEDSTRIJDEN EN
WAT ER MEE SAMENHANGT
II
De zangwedstrijden bevorderen het nauw
gezet studeeren.
Er zijn maar betrekkelijk weinig
vereenigingen, op welker repetities voor gewone
uitvoeringen even serieus gestudeerd wordt.
Het zijn die vereenigingen, waar de directeur
den steun heeft van geboren leiders onder
de bestuurderen. Dezen weten te bewerken,
dat de repetities trouw worden bezocht en
dat de leden er op tijd verschijnen.
In de meeste vereenigingen openbaart zich
het ware esprit de corps pas, wanneer er
weer eens een wedstrijd in zicht is. Een ieder
gaat beseffen, van hoe groot belang het
thans is, aan alle elementen van den koor
zang naast elkander behoorlijk aandacht te
schenken. De directeur heeft een geliefd
répertoire-stuk uitgekozen, om op den wed
strijd als vrij nummer" dienst te doen.
Men heeft er reeds eenige malen op uitvoe
ringen veel succes mee gehad, maar nu men
ermee ten strijde zal trekken, komt eerst
duidelijk uit, hoeveel er nog aan de reproductie
ontbreekt.
Men sloot tot dusver bij de -uitvoering
van het stuk steeds een halven, een enkele
maal zelfs J toon te laag. Zangers noch
directeur hebben zich er ooit veel van aan
getrokken ; maar nu dit gevolg van intonatie
fouten op het concours in de taxatie der
jury eenige punten dreigt te gaan kosten,
nu zal men zeker niet nalaten, zekere ge
vaarlijke overgangen in het stuk op zichzelf
en met alle zorg te beoefenen; en veelal is
het hierbij den zangers een alleraange
naamste verrassing, gewaar te worden, hoe
door een weinigje bijzondere oplettendheid,
hoe door een dosis^op de juiste'wijze toe
gepaste energie in sommige stemmen, een
betrouwbaar houvast wordt verkregen voor
het koor in zijn geheel.
Zoo komen nu ook allerlei rhythmische
finesses aan de beurt, en verschillende détails
in de nuanceering. In crescendi, welke tot
dusver eenigermate luk-raak werden uitge
voerd, wordt thans de artistiek zoozeer
gewenschte geleidelijkheid aangebracht,
pianissimi_ worden verfijnd, allerlei accenten krijgen
de juiste maat. Terwijl op 't punt van
uitspraak" de voortgezette beschaving van
sommige klinkers en de verhoogde werking
van verschillende medeklinkers aan de orde
komt. Hierbij wordt voor de zooveelste maa!
duidelijk, dat verbetering der uitspraak"
tevens een belangrijke stap is ter verbetering
van het klankgehalte"; ann laatstgenoemd
element wordt verder recht-gedaan o.m. door
verwijdering van alle scherpte uit den klank
der sopranen, door het tegengaan van alle
vervlakking in het timbre van alten en 2e
tenoren, door |het mooi-rond, en -vol, tn
-warm maken van het geluid der bassen,
door den klank der Ie tenoren te zuiveren
van alle keligs", en den glans ervan zooveel
mogelijk op te voeren.
Alle attentie wordt ook bewezen aan den
samenzang". Uit een oogpunt van into
natie" is het van groot gewicht, dat de
accoorden goed staan", dat ze niet wankel"
klinken; dbch dit is niet genoeg: ze moeten
ook, voor wat betreft den klank, tot een
heden worden; geen enkele stem mag erin
domineeren.
Dit alles geldt, men mag beweren : a for
tiori, voor het verplichte koor", het speci
aal voor den komenden wedstrijd nieuw
gecomponeerde stuk; en het is duidelijk,
dat vooral de kwestie der opvatting" bij
het instudeeren van dit werk een voorname
TH. WEN-:-H. VING
Hofleverancier - Amsterdam
ULVEHTUIT 216 -:- «LLEKrllllEG 8
TEL. NOS. 2040-1881 TEL No. 1793 Zuid
KOUDE EN WARME SCHOTELS
iiiiiiiiiiiiiiiliiimiiimiiiiiiiiimii iiiimiii ui iiiiiiiimiiiiim
ro! gaat spelen. Een voorname rol in den
arbeid van den dirigent, doch ook in de
ontvankelijkheid van elk der koorleden.
De dirigent houdt bij voortduring het ge
heel in 't oog, de zangers doen, natuurlijk
binnen het kader van zijn aanwijzingen,
allen het hunne in 't belang van oe uit
beelding van den tekst. Nog altijd laat men
zich op de repetities onzer
zangvereenigingen geheel ten onrechte door uit allerlei
bekrompenheid voortvloeiende overwegingen
afhouden van het in koor declameeren van
den tekst, ter voorbereiding van de uitvoering
op muziek. Reeds vórdat het eerste s
rieusc doorzingen van de verschillende par
tijen plaats heeft, moeten in het zeggen"
van den tekst alle tegenstellingen komen
vast te staan, tegenstellingen als tusschen
zwaar en licht, ernstig en schalksch, droef
en vroolijk, maar ook: droomerig en
felreëel, wazig en scherp- en
kleurrijk-afgeteekend.
Men ineene niet, dat voor dergelijke
vooroefeningen op de repetities voor den wed
strijd de tijd er niet af kan. Voldoet de
leiding aan redelijke eischen en wordt er
van de zijde der koorleden met op doel
matigheidsbegrip gebaseerden ijver meege
werkt, dan wordt er tijd gewonnen in plaats
van verloren.
Aller streven is erop gericht, van de
nieuwverschenen compositie eene vertolking tot
stand te brengen, die niet alleen
technischmuzikaal aan redelijkerwijs te stellen eischen
voldoet, maar ook, in de lijn der opvatting
van den componist, voor zooverre die op te
maken valt uit het totaal van het door hem
in de partituur genoteerde, het dichterwoord
doet spreken in wisseling van geest en toon,
het dichterwoord doet glanzen in wisseling
van kleuren en tinten.
Wordt de tijd voor een studeeren als hier
geschetst niet te karig toegemeten met
voldoening worde geconstateerd, dat de wed
strijd-besturen in den laatsten tijd nog al
eens boven de traditioneele zes weken uit
gaan , dan is er, gelijk een ieder zal willen
toegeven, veel kans: in de eerste plaats, dat
het, schoon altijd eenigszins gejaagd, toch
ook degelijk en minutieus studeeren zal blijken,
ten zeerste ten goede te zijn gekomen aan
de algemeene geoefendheid van het koor als
geheel en van zoo goed als ieder lid in 't
bijzonder, en k, dat er op het concours
n van het verplichte, n van het
vrij-gekozen stuk een zeldzaam-goede uitvoering
voor den dag komt.
Zoodat het publiek kenners en
nietkenners meer dan gewoon geniet, en ook
de componisten in hun nopjes zijn.
Ik kan verklaren, dat ik mijne composities
voor mannenkoor en gemengd koor a cappella
als regel het best heb hooren uitvoeren op
wedstrijden.
In hoeverre dit verband houdt met de
gewoonte, om ten wedstrijd optrekkende
koren met een aantal goede stemmen aan
te vullen, ziedaar eene vraag, die ik voors
hands niet zal beantwoorden, aangezien zij
ons voert tot de veelbesproken kwestie der
geleende of gehuurde krachten, waarover ik
het een en ander in het midden hoop te
brengen in een volgend artikel, mede naar
aanleiding van zeer recente ervaringen.
(Wordt vervolgd).
H. J. DEN HERTOG
?iiniiiiiiiiii iiiiiiiiii u u iiMiiiimniiiiMii imiiiiiiiiiliin
CENTRAAL THEATER
Intieme Kunsf
Wie niet weet wat intieme kunst is, kan
het in het. Centraal Theater gewaar worden.
Zij culmineert in de prestaties van den
Oerkomische, zooals deze intieme kunstenaar
zich noemt, en de imitaties van Cor Ruys.
De Oer-komische danst met een pop, en acht
dit oer-komische intieme kunst. Cor Ruys
bootst [bekende acteurs na, bijgestaan door
mevrouw Meunier, die stem er. gebaar van
de dames Hopper, Royaards en Mann in
derdaad zeer goed weet te treffen. Cor Ruys
heeft zich al jaren gewijd aan het na-apen
van Bouwmeester, de Vries en Royaards.
Hij is er indertijd mee begonnen in eenigs
zins besloten kring, op een kunstcongres,
onder broeders. Hij had er toen, met Lobo,
die dat kunstje ook meesterlijk verstaat,
groot succes mee, en niemand kon bezwaar
hebben tegen deze onschuldige grapjes op
een onder-onsje. Maar het wekt geen eerbied
of sympathie, dat deze gewezen artist, zelf
min of meer afgezakt naar 't café-chantant,
jaar in jaar uit zijn vroegere kunstbroeders
belachelijk maakt voor de pretzoekende pro
vincialen, die veelal het publiek in het Cen
traal Theater vormen. T.
?iiiifiiiimitiiiiftimiiim
iimiimiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiim
tl
TRIPLE SEC. COMBIE1
Importépar SCHMITZ & Co., Utrecht