Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13 Aug. '21. - No. 2303
Koning Beer": Het geheime kabinet
Koning Beer": De ontmoeting aan den driesprong
Koning Beer": 't Vorstelijk slaapvertrek
Koning Beer": De jacht
DE PRAKTIJK DER
MARIONETTEN
En de proloog, onze Arlekino sprak:
Gij, die hier in verwachting u verwondert over
wat wel deez' avond u zal brengen; weest gegroet!
Gegroet ook namens mijn confraters!
Gegroet gegroet gegroet!
n 'k stel me voor; 'k ben Arlekino en uw dienaar:
bescheiden lid van een roemrucht geslacht;
het oud, alom-vermaard geslacht der Marionetten!
Want oud is onze adelstam en diep geworteld
sinds eeuwen reeds in alle werelddeeien.
Geen menschenras, dat zich met ons kan meten.
Geen menschenras, dat doordrong tot in zóvér
verwijderde aardhoeken en geen menschenras
dat zich, als wij, sinds 't oer-begin, wist aan te passen
bij zóverscheiden volken, zeden, idialen
en toch, als wij, zópuur zijn eigen aard bewaarde.
Geen, dat op een historie bogen kan
zórijk aan wisseling van glorie en verval.
Waar onze bakermat gestaan heeft? Was
het aan den Nijl, of aan den heil'gen Ganges....
Het is een vraag waarover de geleerden 't nog
immer niet eens zijn. Maar wat kan
het schelen, waar zoowel aan Nijl n Ganges,
in 't vroegste China als ook elders, wij
reeds 't morgenrood der tijden zagen gloren!
Wij hebben priesterdienst verricht in Hindoe-tempels;
de sombre buien van aen Pharao verdreven;
eens Socrates geboeid: in middel-eeuwsche
kathe(dralen
de Passie onzes Hecren uitgebeeld; wij hebben
het huw'lijk van den Franschen Zonnekoning opge
luisterd;
Stendahl vermaakt, een Maeterlinck doen droomen..
doch ook, daarnaast, de Groote Menigte
op straat en markt, in herberg en theater
met lach en traan als kinderen bekoord!
Wijdiendenhetgewijde gods-spel?maar even devoot
daarnaast de wereldsche komedie 't zij in somber
beklemmend drama of in lust'ge klucht.
Met stylvolle verfijning of naïeve grofheid
waren tolk van aller eeuwen wijsheid.
Geestlyk beleven, lout'rende tragiek;
kost'lijke humor,-fel sarcasme, koddige parodie....
ja, heel de schat der rijke herr.elgaven daalde
langs onze mysterieuze draden, bloeide op
uit ons bondig gebaren en in alle talen,
vanaf 't Sanscriet tot 't jongste dialect,
sprak 't woord van dichter, filosoof, satiricus
en moralist langs onze stomme monden.
WIJ WAREN ZIJN EN ZULLEN IMMER
BLIJVEN
DE FAKKELDRAGERS VAN DE FANTAZIEI
Gunt dus een rechtgeaard gevoel van trots
den wijd-verspreiden stam der Marionetten,
derP-UPPETS, BURRATTINI, TOKKENSPIELER
en FANTOCHES,
't groote gezin dat PULCINELLA, KASPERLE,
PETROUCHKA
zoo goed als PUNCH, JAN-KLAASEN en GUIGNOL
onder zijn meest befaamde leden telt. Weest
overtuigd
van ons gevoel van eigenwaarde! Doch
weest tevens overtuigd dat slechts 't beroep
op uw welwillendheid ons, spelers van deez' avond.
den moed geeft om, langdradig als we zijn,
te trachten zij 't ook in gebrekkig pogen
U enkle oogenblikken te verpoozen,
in vol besef van eigen onvolkomenheid!
Ik heb gezegd!
En toen dat er uit was de menschen
dus ongeveer wisten waar ze aan toe waren
kon 't spel van Koning Beei" beginnen.
Maar alvorens keken mijn medewerker, cie
schilder Heijligers, en ik elkaar eens even aan,
want we waren plotseling, nu 't zoover was,
bang dat de kreet van den tijd" e: niet
genoeg in zou zitten ! De kreet van den tijd !"
Dat was een herinneiing aan een dei eerste
oefen-avonden, toen een kundig maar ijselijk
modern-doend collega-artist, die ons zag
prutsen en scharrelen met onze eerste mario
netten, gewichtig vroeg of ,,de kieet van den
tijd" er wel in zou zitten. De brave ! We
hadden de draden nog niet eens alle er aan,
aan die weerspannige, onmogelijke, dooie
poppen, die we zoo maar een-twee-due leven
in dachten te kunnen blazen! Alle kunst
leuzen verstomden bij de wanhoopskreten
der practijk. Practijk, practijk, en nog eens
practijk! Oefenen, oefenen, en nog eens
oefenen.
Je kunt zoo heerli.k over marionetten
filosofeeren ! Het is veel aangenamer, ge
makkelijker en heel wat minder vermoeiend
dan om ze, bijvoorbeeld, "voor 't eerst op 't
tooneel enkel maar te laten staan. Hoeveel
avonden hebben we ons niet als kleine kin
deren gevoeld, die zelf nog de eerste onder
vindingen omtrent evenwicht en
zwaartekiacht moesten opcïoen.
Wie met marionetten begint moet weten
wat hij wil, maar voor alles moet hij WILLEN.
Een kritikus heeft het betreurd, toen hij
onze ee"ste openbaie uitvoering zag, dat we
Marionetten-Club der Gooische Kunstenaars
Van links naar rechts: Henri Heyligers, Willem, Breman, Herman Roelvink,
D. Oerdes?Heemskerk, Lizzy Breman?Schouten n Eduard Gerdes
met uitheemsche poppen speelden. Geloof
niet dat dit ongemotiveerde voorkeur was.
Het is te hopen dat er in ons land spoedig
beeldhouwers gevonden zullen worden die
hun kunst en klachten aan 't ontwerpen
en uitvoeien van marionetten willen wijden.
Maar ik betwijfel sterk of er al nu een is,
die ons een goede marionet zou kunnen
vervaardigen. (Niet uit een kunst-oogpunt.
De kreet van den tijd zou zelfs met hoeven
te ontbreken !) Maar de practijk, dat nare
ding, waarvoor zooveel khiinst-mensen"
een supreme verachting hebben ! Wie weet
hier tegenwoordig wat een marionet is, hoe
die in elkaar zit, bewegen en balai.ceercn
moet. Wie met marionetten begint raad ik
aan met GOEDE marionetten te beginnen,
die kunnen hem leeren welke eischen dit
nieuwe werk stellen zal aan zijn
kunstvaatdigheid, en zijn geduld.
Het is als met schrijvers en tooneelspelers.
Een beginnend auteui doet beter, zijn werk
niet door een beginnend tooneelspelcr of
speelster (in de hoofdrol) te bezetten
en een voor 't eerst op den voorgrond tredend
acteur zal meer kans op een gelukkig
debuut hebben in werk van een zijn vak
kennend en beproefd dramatikus.
Italië is tegenwoordig een der eenigste
landen waar de kunst der maiionetten nog
werkelijk leeft. O, men moet zoeken en vragen,
want helaas de bioscopen zijn ook voor
dit bediijf een felle concurrent geworden.
Bedrijf! Zoo on-artistiek dat klinkt! Maar voor
de weinige families die, hoofdzakelijk in de
volksbuurten, er nog een marionetten-theater
op na houden, is dit een bedrijf en een brood
winning, als een ander.
Ik kreeg eens op Sicilië' mijn eerste mario
netten-les. Daar, in Palermo, is het thuis
van de tahijke familie Graeco, de knapste
marionettisten die ik ooit bcwondeide. Ge
slachten lang, van vader op zoon, hebben
deze groote kunstenaars er hun w
ndervoorstellingen gegeven. De schouwburg is
een primitieve kelder, het tooneel wordt
hoogsteenvoudig door acyteleen-lampen
vcilicht, de entree-prijs is niet meer dan enkele
keperstukken. Maar wat men te zien krijgt
is prachtig en van een nict-te-vertellen
suggestie. Oude sagen en sproken worden
vertoond, avond aan avond, maar geen avond
is aan den vorige gelijk, want de meeste
stukken duren :een maand of langer.
Charlcmagne verschijnt, en de zwarte prinses
Aïda, en er wordt over de heilige Graal en
den Hele1 van Ronceval gesproken, en als
men maai geduld heeft ziet men op hun
beurt alle uit de wereldliteratuur bekende
helden en heldinnen, ja zelfs de gestalten uit
Dantes Hel ten tooneele verschijnen. Meer
dan zes honderd poppen voimen de
inventaiis van Graeco's bedrijf"! Daaronder zijn
ware prachtstukken, sommigen al meer
dan een eeuw oud ! Doch het zijn de poppen
niet alleen, het is ook de kunst van het
vcitooncn die je ademloos doet meeleven met
't bonte en ' zoo poëtische gebeuren. Leggen
de moderne Münchencrs zich mee toe op de
realiteit en 't kundig nadoen van menschelijk
gebaren de marionetten op Sicilië werken
vooral door suggestie, 't Hoogste doel is daar
ni'jt: dat men ze net als levende menschep.
vinden zal". De draden zijn dik en duidelijk
te zien bovendien hangt elke pop aan een
zware ijzeren stang, en wordt de rechter
arm ook meestal, vooral bij de veel voor
komende gevechten, met een stang bewogen.
En toch is het effect nog oneindig veel
sterker dan bij de moderne Duitschers.
Juist omdat men niet aan de, toch nimmer
te copiëeren, werkelijkheid woriH herinnerd.
Want dat is wel de grootste beteekcnis van
marionetten : dat ze ons als vanzelf uit de
dagelijksheid en 't zinloozc nadoen" halen
en ons door haar aard dwingen weer stijl
en fantazie in eere te herstellen. Een marionet
kan geen kopje thee drinken of een klok
opwinden en kan ze 't door de een of
andere vernuftigheid wel, dan zal het nog
maar een gebrekkige vertooning zijn. Geluk
kig ! Op alle tooneelen wordt tegenwoordig
thee gedronken ! Dat, wat je in 't gewone
leven om je heen ziet, dat hoort niet op
't marionetten-tooneel maar op de film.
Vandaar de concurrentie ; men is nu eenmaal
nog maar steeds dol op de dingen van 't
gewone leven.
Maar ik bemerk dat ik ook alweer over
marionetten filosofeer, ('k zou, zonder cig
er in te hebben, aan de kreet van den tijd
toe komen) en ik wilde u, heel prozaïsch, over
de practijk der marionetten vertellen.
Naast geduld en handigheid, en vooral
k zachthandighetd, Is in de eerste plaats
noodig.... speeltalent, d.w.z. begrip van
acteeren. Wie zijn marionet wil laten bewegen
moet scherp voelen welke beweging hij beoogt.
Menigmaal bleek het ons de gemakkelijkste
manier om eerst zelf de beweging met armen
en romp uit te voeren ; het voorkwam het
vage ,,hannessen" met de poppen. Daarom
is het, zelfs bij de alleieerste oefening en m.i.
het beste om dadelijk met de marionetten
bepaalde rollen uit een niet al te realistisch
stuk te spelen, het althans te tiachtcn. Niets
is verderveliiker voor 't effect dan vaagheid ;
slordigheid van gedachte en slordigheid
van uitvoering, het niet-preciese" het
luk-rake" en 't je doe maar zoo'n beetje",
't roept alles dadelijk een wanhopige chaos op.
Naast gevoel voor actie gevoel voor stijl,
Van de bewegingen alleen ('at geven vat er
het meest essentiëeIe van is. Marionetten
moeten hoogst simpel maar karakteristiek
van gebaar zijn. In Graeco's theater op Si
cilië zag ik eens een ouden gevangen Koning
slapend zitten ; de pop bewoog zoo §,oed
als niet, enkel het hoofd knikte nu en dan
even naar voren, en dan weer richtte de rug
zich, bijna onmerkbaar, op. Het. resultaat
was ongeloovelijk, geen oogenblik: dat men
zich ook maar voor zou kunnen stellen dat
daar iets andeis zat dan een oude slapende
koning. Geen doode pop dus, maai ook geen
levend acteur, meneer zoo en zoo, - die
't slapen speelde. Ik denk dikwijls bij ons
repeteeren aan Japansche prenten en aan
de oorspronkelijke bcteekenis van ae uit
drukking ,,de Fransche slag": het minimum
van omhaal en materiaal, bij maximum van
handigheid en effect ! Dat kan men alleen
bereiken door zijn ai beid volkomen meester
te zijn. Nu, dat laatste] zullen wij nog in
geen jaren wezen en daarom doen over 't
algemeen onze marionetten nog veel te druk.
Dan de medewerkers, leder mensch kan
maar n pop bedienen, tenminste als die
in volle actie is. Twee vasthouden gaat
nog wel eens, maar vijf of zes paar handen
moeten toch aan de touwtjes trekken wil
de zaak marcheercn. Het is ons geen
lief,_hebberij voor den eenzame, die mocht denken
f) van ergemis bevrijd te zijn. Hij die met
marionetten begint en zich als leider en re
gisseur opwerpt zal dezelfde ondervindingen
opdoen als bij 't groote tooneel" : zuchtende
prima-donna's, te-laat-komende moederrollen,
onattente tweede-plans, enz. enz. Dezelfde
momenten van wanhoop en vertwijfeling
zullen op de repetitie zijn deel zijn ! Doch
ook dezelfde vreugde en voldoening als,
na cindloos oefenen, er iets van wat op
samenspel lijkt bereikt wordt.
Maar met meer dan vijf of zes wordt
spelen te moeilijk omdat het dan te veel
dringen wordt boven op de brug, (de stellage
achter het tooneel vanwaar men, over een
balustrade leunend, de poppen laat bewegen.)
En zoo zal m.i. dan ook altijd de structuur
der voor marionetten bestemde stukken
hierdoor beïnvloed blijven. Wel kan men, wil
men meer plaats hebben, 't tooneel (en even
tueel de poppen) vergrooten, doch men
kan d't slechts tot een zeker maximum.
Worden de afmetingen te gioot dan blijkt
het ma:ioevreercn ondoenlijk. Voor een
eenigszins talrijk klein-publiek" (een honderd
tal bijv.) bleken ons de poppen, waarmee
wij thans gespeeld hebben, per slot te klein
en we willen dan ook op den duur met grootere
werken, die men ook beter in de beweging
baas kan worden.
Verder bleek de muziekale begeleiding
en illustratie onmisbaa ?. Het maakt alle
zoeken en oefenen gemakkelijker. Wij zijn
op dat punt in Laren zeer gelukkig geweest
en ik weet weinigen die den componist Wil
lem Breman 't in deze zouden nadoen of
vc beteren.
Dan tot besluit nog de gewichtige kwestie :
'n geschikte lokaliteit. Hanidorf'f's zaal en
atmosfeer blijken totaal ongeschikt, tenminste
bij de tegenwoordige inrichting. En de ruimten
die we op 't oog hadden en ons de eenige
geschikte in Laren leken.... daar werden
wc door een fiinen dominé, oie ons
poppenkasl-gedoe veel te zondig en te we.eldsch
vond (o protcstansche" kunstentoeziasme!)
uit geweerd.
Voorloonig gaan we dus weer in 't groots
atelier voor ons zelf aan 't werk, en inviteeren
zoo nu en dan eens een dertigtal belang
stellenden die dan als probeer-konijn bij onze
vorderingen moeten fungeeren. Want e.
valt nog eindloos veel te leeren en te ver
overen ; we zijn nog lang niet vaardig genoeg
om, gelijk de knappe Müncheners, op tournee
te gaan. Of we ooit zoo ver zullen komen?
HERMAN R o F. L v i N K.
Achter de schermen
iiiiiliiiilliililNiiiimiillliiiiillimiiiii
Illllimnilllll MIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllHIIIIIIIIIIIIMItmiMlimHIIIIIIIMIIIimillllMlllllllllllllimilllllllllim Illlllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllilllllllllintl
OPENLUCHTVOORSTELLING
TE LEIDEN op de Burght".
Het Klassiek Tooneel" (c ir. Albert
Vogel).
Britannicus" van Racine.
De oude Burcht te Leiden dateert uit den
tijd van Nero. Welke plek kan men beter
kiezen orn Racine's tragedie Britanicus",
waarvan eigenlijk Nero de hoofdpersoon
is, te spelen ? Nero is de bedrijvende
figuur in dit drama, Britannicus de lijdende.
En dat eerste nog maar betrekkelijk, want
Nero wordt geschoven door zijne moeder
Agrippina, die heerscheresse zijn wil, door
Burrhus, zijn raadsman, die zijn goede geest
is en door Narcissus, zijn kwaden, die hem tot
het booze aanzet: zijn stiefbroer Britannicus
door vergif om het leven te brengen. Al deze
machten bekampen elkaar onderling en in
Nero's gemoed. Ten tijde van Britannicus"
is Nero nog niet het monster, waarvan de
geschiedenis gewaagt. Hij is, betrekkelijk,
nog in zijne jonge jaren, voor invloeden
vatbaar en kort geleden nog aarzelend om een
doodvonnis van een misdadiger te teekenen.
IIIIIIIIIIIII3IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
TBIPLE SEC. COMBIEI"
Importópar SCHMITZ& Co., Utrecht
Maar de kiem van het boozc is in hem aan
wezig en wij zien die kiem in het stuk ont
botten. Eerst ontvoert hij Britannicus'bruid
Junia, voor wie hij in liefde ontbrandt en,
daar zij Britannicus bemint, is het voor
Narcissus, die eer: slecht en hecrschzuchtig
mensch is, gemakkelijk Nero tot den broeder
moord te verleiden. Junia is eene edele vrouw
en na den dood van haar geliefde j,aat zij
naar den tempel der Vestaalsche maagden, die
het vuur der goden brandend houden en laat
zich opnemen in deze orde. Narcissus wil haar
met profane handen aangrijpen, maar wordt
door het volk gedood. Burrhus besluit het stuk
met deze woorden :
Plüt aux dieux que ce fut Ie dernicr de
ses (n.l. Nero's) crimes l"
Deze wensch is niet bewaarheid.
Een zware taak om dezen nog niet geheel
verdorven, maar toch reeds door het kwaad
aangevreten Nero te spelen. En
priiszcnswaardig is het van Vogel dat hij ons eens
een stuk van Racine durft te brengen! Hij
heeft besloten Nero strak te houden en daarin
is hij wel geslaagd. Intusschen dunkt ir i j
zijne opvatting te stiak en niet strak
genoeg. Om te beginnen speelt de declamator
in Vogel den acteur wel eens parten, zoodat
hij weinig spel, weinig verandering, ook in
mimiek brengt. Voortdurend de stroeve, ver
beten trek om zijn mond, afgewisseld' een
enkelen maal door schamper, lionend gelach,
dat daarom waardeerbaar was, omdat het
in zijne strakke (alias stroeve) opvatting
wat kleur bracht. Vogel is ontegenzeggelijk
JAARBEUD/
VAN 6 TOT ie /EPTEMBER 1921
ONTWERP EN
BECROOTING
ZONDER KO/TEN
COMPLETE INRICHTING
TOON KAMER/
DE
CICEN BEHANCERU
STOFFEERDEDIJ EN
MEUBELFABRIEK
BIJENKORF
AMSTERDAM
IIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
een goed declamator, maar in de/e creriiie
stootte hij de woorden w-'it uit : eene korte
rustpoo/e na bijna elk woord. Nu is dit detail
kritiek en dus is dat allemaal niet gewichtig.
Maar ik heb een gruoter bezwaar : een klas
siek stuk moet men klassiek speler'.. Nu
is hel heel wel mogelijk dat Nero in het
gesprek met zijne moeder, die hem verveelt,
met de gouden kwasten van /iin gewaad
zat te sp'.-len of achter zijne hand gaapte, of
dat hij een ander maal in do handen wreef.
Waarom zou hij dit in het werkelijke leven niet
gedaan kunnen hebben? Maar de/.e gebaren
zijn onklassiek, zijn naturalistisch en dus
hier uit den stijl. Alet verbazing heb ik dit
aanschouwd en het lijkt mij in dit stuk en
in dne stijl onschoon, al heeft ook een groot
Franse!! acteur, naar ik hoorde, het ook z
gedaan. Nu haa Vogel wel heel goede mo
menten ; zówas zijn stil spel achter den
muur, als Junia op zijn bevel Britannicus
afstoot, monumentaal en op het eind van het
stuk kwam er, n door Vogel's spel n door
zijne regie wel iets van ontroering. Nero met
zijn rood oppot kleed en rozen in het haar,
vormde met de anderen een mooie groep.
Een gebrek aan stijlgevoel heb ik ook
bij eenige andere spelers ontdekt : Zówas
Junia (mevr. Ellen Vareno) behoudens
eenige goede momenten een weemoedig
meisje in modernen trant, we! heel aandoenlijk
van stem en gebaar, maar wederom niet klas
siek. In tegenstelling met mevrouw Alieda
Roelofsen.die Agrippina was en, met misschien
iets te veel pathos, in elk geval precies iii stijl
speelde. Op h:iar loon hadden alle spelers
zich irnelen stemmen. Narcissus was l-'nts
van Dijk en hij gaf wel fijn, vaNeh spel. De
Britannicus van Fred. Sterneberg was over
eenkomstig de verwachtingen, die ik van hem
had toen hij eindexamen tooncelschuol deed :
Huize J. ZOME8ÖIIK BÜSSINK
PaviljoenVondelparüel.2yid4190en5795
Restaurant a ta carte
wUnch,Af}8rnoon-tea, Diners en Soupars
Dagelijks muziek door hat HuU-orkest
een wanne, lyrische, jeugd/ge st'.-ii;, prettig
om te hooren en waar temperament in vibreert.
Technisch is hij nog niet geheel ontwikkeld.
Dat komt met den tiid wel. Van den
Burrhus van Willem de Vries kan ik ongeveer
het /.elfde zeegen. Alleen moet hij zich hoeden
voor n leelijk stercotyp gebaar : den
wijsvinger vooruit. Een vol handgebaar is mooier
en het andere staat zoo truqué". Truus
Best, die Albine, Agrippina's vertrouwde
speelde, heeft een goede en duidelijke uit
spraak en geeft voldoende spel. De vertaling
van Herman Poort is vlot.
Nu moet over deze kritiek de doezel.
Zie, wanneer men zóhoog grijpt dat men als
..klassiek tooneel" een zóklassiek stuk als
Britannicus" gaat spelen, dan rr.oct men
schei pe eisenen stellen, want noblesse oblige".
I'".n de/1 scherpe eisch"p on ovi reepkomslige
schelp;1 kritiek sluiten belangstelling en..'..
waardceriii!; in voor de pracstatie van Vogel
en de zijnen.
E D MOND V i s s E K