Historisch Archief 1877-1940
20 Aug. '21. No. 2304
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
U
BEZUINIGING
Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek
ZOMERGENOEGENS III.
Tetkening voor de Amsterdammer" van B. van Vlijmen
AMSTERDAMSCHE
ERGERNISSEN
(Naar wij vernemen, heeft een commissie, bestaande uit den Minister van Financiën,
jbr. mr. De Geer, den secretaris generaal in Algemeenen Dienst, nuf Kan, en den the
saurier-generaal bij het Departement van Financiën, mr. Trip, dezer dagen een confe
rentie gehouden met vertegenwoordigers van alle Departementen, om tot een zeer in
grijpende bezuiniging op de Staatsbegrootiug te geraken, desnoods door wettelijke
voorzieningen. Dagbladbericht.)
Minister de Geer tot de Nederl. Maagd: Denk er om: dunne sneedjes en geen koek !"
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiftiMiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiii
een net bovenhuis, krijgt (laat ons hopen) nette
kindei en en gaatnetjes dood. Anovelin a
nutshell. Maar een novel die altijd hetzelfde is
voor duizenden en tienduizenden. En een
nutshell die den inhoud altijd even eng om
spant.
* *
*
Hst verleden had vele vpordeelen op het
heden. Ik weet wel, we, zijn altijd geneigd het
verleden te idealiseeren, rti^tdat neemt niet
weg dat het verleden tastbare vooideelen
bood, die we nu moeten .mrlseni. In de eerste
plaats kott:jJe verbeelding, ik wiLniet zeggea :
een wijder vlucht nqmen, tór wel: meer
getoetst worden aan de reafftejt. De zwieriger
mannenkleedij paste goed B!f die
niverseelmenschelijke eigenschap: ijdelheid; het
beperkte verkeer gaf de veïbeeiding vrij spel
als 't er om ging te fantaseer^ri wat daarginder
lag; oie in Groningen vernamen n geloofden
de zonderlingste verhalen over die in Rotter
dam, en juist de gebrekkige verkeersmiddelen
maakten de wereld groot en tot een wonder
lijk doolhof vol onvermoede schoonheid. De
menschen leefden, 't zij in ommuurde steden,
't zij ten plattenlande, altijd in giooter gevaar
BIOSCOPEN VAN BINNEN EN VAN BUITEN !
Honderden Amsterdammers zijn geneigd
.zich te ergeren aan bioscopen, maar tiendui
zenden draven er naai toe, en dat bewijst dat
?de honderden ongelijk hebben zich te ergeren.
Dat de Vox pópuli de Vox Deïis, kan men
-beschouwen als een afgezaagd praatje, maar
rgelijk in zoovele afgezaagde oraatjes, ligt ook
.in dit een kern vgjuwaatheid. pe JEOSCOQP is
vooi millioenen op-deze aarde een uit den
hemel gezonden troost, een veirukkelijk ge
schenk, een zegen. Dat ei tegenover die
mil.lioenen duizenden staan die diezelfde bioscoop
.beschouwen als een plaag, tot ons gezonden
iUit de hel, heeft er niets mee te maken
zooJang de verhouding millioen tot duizend, d.i.
1000 tot l is.
Waarom nu veivult de Cinema de rol van
?iroosteres ? Omdat het leven voor zooveel
menschen vervelend is, saai en zonder emotie.
'Omdat de romantiek weg is, het avontuur
.moeilijk meer te vinden.
tMiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiimiiiMiiiiriiiiiiiiiiiimiiMiiMiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiji
FONGERS-Rijwieleii
De PONGERS voldoet in elk
opzicht aan de hoogste eisenen,
welke aan een goed rijwiel
mogen worden gesteld.
De PONQERS biedt een
langen gebruiksduur, vraagt
'weinig voor onderhoud en is
daarom een economisch rijwiel.
OifironingarlijwiiiMifiiiriiki,FONIiEIS
WAAR BLIJVEN DE FOOIEN....?
Deze vraag is actueel geworden door de
kelners-staking.
Wij hebben met schrik bemerkt tot welk
?een excessen onze royaliteit van tien cent
fooi bij een kleintje koffie van een kwartje
cgeleid heeft.
Er is, zooals men dat noemt, een sluier
^weggetrokken" van voor de bronnen der
inkomsten der kelners.
Het ^leek dat er waren die tweehonderd
:gulden per week aan fooien oogstten, twee
honderd gulden aan dubbeltjes, betaald door
rampzalige ambtenaren op drieduizend per
jaar, die des avonds hunne zorgen trachten
"te vergeten bij een strijkje en een glaasje bier.
En huiverend vraagt men zich af: waar
?gaat dat naar toe ?"
D.W.Z. niet met het fooienstelsei, maar
met al dat geld Waar gaat dat heen ?
Inderdaad, de vraag dringt zich op; waar
gaat de achthonderd gulden 'smaands heen
die een plotseling aan het licht getreden
Ober uit een seizoenszaak" toucheert....?
Want geen onzer vernam nog van Obers
die kasteelen in Oostenrijk kochten of
die Vermeer's aan het Nederlandsche
volk ten geschenke aanboden.
Nog is de klasse eener?Ober" en
,?10.000" niet geboren; nog neemt geen
iitiiilliiniiiiii 'iiiMHiiiiiiiiiiniiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiii
? Het leven in de beschaafde landen is zeer
veilig geworden, beweegt zich langs afge
perkte banen. Men wordt geboren, men gaat
naai school, men leert een vak, men werkt op
een kantoor, men huwteen net meisje, bewoont
kelner onze bestelling aan
met een blinkende ster
onder zijn rokslapel of wiens
borst is getooid met de
versierselen eener ridder
orde die hem geschonken
is uit waardeering voorden
finantieelen steun dien hij
eener vaderlandschen
in? stelling niet heeft willen
onthouden....
Daarom,nög eens, waar
blijven de fooien ..?
Ach, zeide men ons, het
antwoord is zoo een
voudig Het geld is
namelijk nog steeds rond
en als zoodanig als het
ware op rollen aange
wezen. De fooien rollen
en zij worden omgezet,
niet in kasteelen in Oos
tenrijk of Vermeer's...
maar heel gewoon in ...
fooien. Er circuleert een
vaste som als fooien
geld, en dat is, aldus onze zegsman, op het
oogenblik ruim drie-vierden van ons nationaal
vermogen.
De fooien komen telkens weer terug in de
zakken van hen die de hoogste fooien geven,
namelijk niet de opgemelde arme ambte
naren, maar de champagne-drinkende hande
laars-zonder-kantoor die de oorlog ons als
vredes-zegen heeft achtergelaten.
Als Ik Ober was in een ..seizoenzaak" en
tachtig gulden in de drie dagen verdiende
aan fooien, zou ik net hetzelfde doen denk ik.
Ik zou geld leenen aan stamgasten, aan
studenten met rijke pa's die ,,d'r in" zitten,
en aan scharrelaars die een partijtje te
koop" weten. Ik zou in beide gevallen
trachten een winstje van 100 a 200 % te
maken. En als ik dat maakte zou ik een
eigen-nieuwe-chique-elegan te-moderne zaak
oprichten die ik PALAIS DES NEOOCIANTS
of zooiets zou noemen, en daarin zou ik al
mijn geld weer verliezen, en dan weer Ober
worden in een seizoenzaak" en achthonderd
gulden.per maand verdienen en geld leenen
aan studenten die ,,d'i in" zitten maar rijke
pa's hebben en aan scharrelaars die zulke
bijzonder goedkoope en voordeelige par
tijtjes te koop weten
En zoo zou ik wel weten te zorgen dat
de fooien kwamen waar ze vandaan zijn
gekomen
Zooals ze nu trouwens ook wel zullen
doen en altijd blijven doen....
en'dan weer ober worden
ZONDERLINGE
PORTRET-LIJST
Zooals in den loop der jaren gebruikelijk"
geworden is, worden de verjaarsfeesten der
leden van ons Koninklijk Huis met een
vuurwerk besloten. Burgerlijke personen
Pootje-baaje"'
.handelaars zonder~kantoor
tracteeren veelal ter gelegenheid der herden
king van hun geboortedag op taartjes,
limonade, bonbons, kortom met het streelen
der smaak-zintuigen van hen om redenen
van bloedverwant- of aangehuwd-schap dan
wel door vriendschap na-staande personen ;
vorstelijke personen daarentegen zijn, vast
houdend aan dit zeer menschelijk instituut,
dat bij zulk eene gelegenheid een zintuig
gestreeld moet worden, gebonden aan de
feestelijke streeling van andere zintuigen,
t.w. die van het gezicht en gehoor.
Het is technisch onmogelijk gebleken (bij
de ouderwetsche Amsterdamsche raadsver
kiezingen), om een geheele bevolking op
ververschingen te onthalen.
Uit dit oogpunt beschouwd is het vuurwerk
démassa-tractatie bij uitnemendheid. De
collectieve Hè's en O 's manifesteeren
voldoende de aangename schokken die n
de gezichtszenuwen n die van het gehoor
bij zulk een gelegenheid en masse onder
vinden en die volstrekt niet behoeven achter
te staan bij die welke een roomtaartje of
een glaasje likeur op die der smaak teweeg
kunnen brengen. Bovendien geeft de speciale
entourage van een avondfeest nog gelegenheid
tot supplementeering dier zintuigelijke ge
nietingen, t.w. door de geur van paling- en
haring-wagentjes en de aangename streeling
van eene menschenmenigte tegen schouders
en armen.
Het is niet meer dan billijk dat de aldus
in vervoering gebrachte menigte tenslotte
herinnerd wordt aan het feit dat hun al die
heerlijkheid verschaft heeft. Men heeft ook
hier eene juiste oplossing gevonden door het
portret van de(n) Jarige te vertoonen.
Deze slot-decoratie, bestaande uit het
portret van H.M. de Koningin-Moeder in wit
diamantvuur, plotseling omringd door
vuurttordt door 21.0OO artsen erkend
?)? het best* v«r»t»fklng»middel
roor Zfnuwtn «n Lichaam.'
IIIIIIMIIIIIIIIII iiinif iittiiiimtiuiiiiiiiiiiiiiitiiimiiiiimitiiiiiiiiiiiii
dan tegenwoordig; zoowel de gemeente als^de
enkeling moest mser voor zichzelf zorgen.
En gelijk in de wildernis de zintuigen van het
dier gescherpt worden door het gevaar waar
tegen het steeds op zijn hoede moet zijn, zoo
vormde het leeren van den wapenhandel een
intrigeerend deel van het bestaan van den
nuchtersten burger in de maatschappij van
voorheen. De onzekerheid en het gevaar gaven,
"en dit is wat ik wilde doen uitkomen, kleur
aan het leven, en waren een voorbehoed
middel tegen de verveling.
* *
*
IgDe mensch verveelt zich thans gauw in de
samenleving zooals hij die zelfheeftopgebouwd.
De romantiek isuitzijn leven, het Avontuur is
moeilijk meer te vinden in zijn omgeving van
allen dag. Maar zijn atavisme doet hem zoeken
naar surrogaten voor romantiek en avontuur.
Daarom leest hij als jongen boeken met
honderden pagina's vol romantiek van de
avontuurlijke soort: Manyat, Cooper, Aimard,
en ook Nick Carter, de Wilsons, Lord Lister;
daarom leest hij als volwassene Curwood,
London. Zane Grey, Dumas père. En daarom
loopt hij naar de films.
Want op de fims ziet hij avontuur, ziet hij
voor zijn oogen een ander ieven dan het zijne.
Hartstocht en weelde inplaats van sleur en
meubeltjes-op-afbetaling, berglandschappen en
revolverschoten inpteats van het Kalf je en
eendiender-roepenj schoone toiletten en schoone
vrouwen inplaats van goedkoope japonnetjes
en simpele meisjes van n-, twee-, of drie
hoog in een eentonig huis in een eentonige
straat.
De vergelijking is nog verder door te trek
ken, de tegenstellingen tusschen realiteit en
schijn, filmschijn, zijn taltijk en groot. En
dat is het succes van de bioscoop, het con
trast tusschen leven en fantasie, het sunogaat
voor avontuur en romantiek.
Ik geloof niet dat iemano het recht heeft
het volk in dit bioscoop-genoegen te
dwaisboomen, en wie zich ergeren wil aan veel
Illll l Illlll l II»II IMMHtlllHIIIlm
bundels, een nimbus vormende" had ook
dit jaar- het grootste succes.
De Haagsche pers beweert zelfs dat het
portret welgelijkend" was, hoewel zulk eene
bewering over een sissend en knappend
samenstelsel van latten en ontplofbare stoffen
natuurlijk voor rekening van ooggetuigen
blijft.
Het vervolg der technische beschrijving"
van het portret vermeldt nog de volgende
détails die ons, eerlijk gezegd, niet geschikt
lijken om eene rustige beschouwing van het
welgelijkend portret te bevorderen.
Er was dan, bij wijze van lijs,": jasinin
vuur geflankeerd door dubbele plantons
mozaiekvuur, met draaiende zonnen in kleuren
en voorts door contrabatterijen een menigte
gekleurde staart- en magnesium projectielen
over het geheel heen werpende, eindigende
met een zwaar bombardement en sterren
regens...." Men heeft hier zeer van
genoten".
Men" is de groote massa, waaronder
intusschen niemand was die op zijn schrijf
tafel, schoorsteenmantel, (of waar wij ook
de welgelijkende beeltenissen van onze gelieven
plegen neer te zetten) de behoefte gevoelt
tot het ontketenen rondom die portretten
van contrabatterijen", gekleurde
staartprojectielen", zware bombardementen" of
sentimenteele nonsense, veel laffe
potsenmakerij, veel schund" en weinig idealen,
ergert zich vermoedelijk tevergeefs.
Maar er is een andere zaak waaraan men
zich tot nog toe lang niet genoeg geërgerd
heeft, en ciat is niet de bioscoop van binnen,
maar de bioscoop van buiten.
Bioscopen zooals die thans gebouwd worden,
zijn de ergerlijkste bedervers van stedenschoon
die men zich denken kat.. De filmindustrie is
nog jong en de cinema's moeten, om rendabel
te zijn, bij voorkeur in het stadscentrum liggen.
Derhalve worden veelal een paar
winkelhuizen in der haast verbouwd, er wordt een
drukdoenerige gevel voor gefabriekt, met veel
licht, veel kleuren en veel plakkaten wordt
de aandacht van het publiek getrokken en..
fa y est.
Maar het stadsbeeld wordt door dit
opdringerig-fraais bedorven, en ook de niet
aldus verbouwde, maar nieuw-opgetrokken
cinema's verraden een gebrek aan goeden
smaak zoo van bouwheer als van cinema
exploitant. Het ergst moeten we dat in Am
sterdam ondervinden in de Reguliersbreestraat
waar het geweldig Kino-palast" des heeren
Tuschinsky wordt gebouwd, en nu welhaast
voltooid is. Wat zou deze kino-schouwburg,
als hij door een kunstzinning architect ge
bouwd ware, een sieraad voor dit stadsge
deelte hebben kunnen zijn. En wat is hij nu
een ergernis, een gruwel, een massief gevaarte
van massieve smakeloosheid.
Oh ! die twee pompeuze torens met het
gemén-groene dak, waaroverheen het ver
guld druipt als de kwade droes over een
paardenneus. Twee geweldige vergulde T's,
op iederen toren n, moeten vermoedelijk
Theater Tuschinsky beduiden. En de ver
gulde lawine die er van alle zijden afstroomt,
symboliseert waarschijnlijk den gouden regen,
die vloeien zal als deze geweldige bioscoop
haar deuren opent.
Maar och, wat doet het er toe wat dat groen
en dat goud (fèl-groen en fél-goud hoe
haalt iemand de combinatie in zijn hoofd !)
beteekenen. Voor ons, Amsterdammers, is
de hoofdzaak dat die torens met hun giftige
koepels er staan voor eeuwen. Dat vele ge
slachten zich zullen ergeren aan deze geweldige
smakeloosheid, aan deze steenen Protz, aan
dit jammerlijk bouwsel, dat we aan de hand
van die twee gouden T's boven de
hard-groenen leien den Treiter-Titan zullen doopen.
A R o L 5
t ru..;
....al die heerlijkheid....
gekleurde draaiende zonnen", alles ter cere
van de gedachtenis of na-gedachtenis van
degenen die hen lief zijn.
Dat ware hoogs! storend en ongemotiveerd.
Het hart vraagt stilte wanneer het oog
rust op een geliefd beeld....
MEI. s s ^ T o K E
.de aangename streeling van een menschenmenigte.