Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD«VKOOR, NEDERLAND
$&*& -J S
QBtifo<Q»#& 'M r
CH EN DIER
_,
f.'
In het»voorafgaande artikel kwamen de
*r ^"gemoedsaandoeningen van den mensen., en
1 /'ure Jlehamefiffke'?tritd;rukktiïg er van^ter sprake
/ in werd tenslotte de vraag gesteld, wat van
' ' ,- jj$t alles oo k- bij d« dieren te vinden zou. zijn.
'DaTehyfrscWHen aangetrdffeh ztillen worden
tóte verwaehteh»maar ook punten van
oVer> eenkomst. Reeds van te voren'kan men; zeegen,
" : dat de.ze aandoeningen bij de- dieren -VBIÏ een
voudiger aard zullen zijn. Ook 'zullen zij,
vooral de heftige, meer.haar natuurlijk verloop
' 'j1 "hebben, dat is een onweerstaanbare aandrift
worden en eindigen met een handeling,
terwijl e.en volwassen mensen den voortgang
? er van 'jfcanrrenirnen door het bederrkeh van
de 'gevolgen, ''zoodat menige storm jji het
binnenste . n Jet, althans niet ; met een
wils,, * uiting en eén.'daad naar buiten komt. Is de
menschelijke rede echter vaak niet in staat
om te -beletten,, dat de opgekropte
hartsv - 'tocht/In, n .strijd losbreekt, hoeveel te
minder zal het dier zich weten te bedwingen.
Als honden met naar voren gerichte ooren,
w starende oogên, ontbloote hoektand, met
'Stijf gehouden Hchaam en pooten,
opgerichten staart, grommend om elkaar heen
stappen, rrhët geVÜcht meestal onvermijdelijk,
}£-*unnen .alleen de,emoties, na tot het maximum
opgevoerd te zijn j tot bedaren 'komen. Een
% enfkel geluid van. ten straatjongen is in elk
geval Voldoende, om den aanval te ontketenen.
+*
, l
Hond met naar voren gerichte ooren,
ontbloote hoektand
,, ,De:. aanwezigheid van hevige emoties en
',Öe uitdrukking er van bij de dieren zijn ons
beter bekend; dan wat er in hen omgaat van
'verstandelijken aard. Wie begrijpt niet ter
stond wat er gaande is,, als hij op zijn weg
een kat aantreft met gekromden rug, achteruit
getrokken ooren, rechtopstaande haren en
starenden, verwilderden . blik, opgelichten
voorpoot en half geópenden bek, waaruit
veelal speeksel vloert. Zij zoekt met haar
.w»ge»^den hond, die in 't zicht en reeds
dicht 'genaderd moet zijn. Een kleine hond
->"'*> zal spoedig met bebloeden neus den aftocht
moeten blaren, als hij er daarmede afkomt.
Darwin meent, dat de kat zoo hoog opgericht
' staande en er grooter en verschrikkelijker
* iütziende.,, dan zij werkelijk is,.haar vijand
i* ???«ftriicv-wiL aanjagen; maar wij moeten' op
ize hoede zijn tegen verklaringen vafi al te
ide katachtige delen
f\ TPtoi <zulk$ omstandigheden zulke houdingen
* J ^aannemen, maar dat dit nooit bij de groote
*>*? ^katten, leeuwen n hijgers is waargenomen.
De laatste, zegt Darwin, hebben dan ook
weinig reden, om voor andere dieren bevreesd
EEN: NIEUW MUSEUM VOOR
CHINEESCHE KUNST IN
AMSTERDAM
Het is nu al weer eenige jaren geleden
dat ik in dit blad (o.a. 8 en 15 Aug. 1915)
een paar artikelen wijdde aan den grooten
te vroeg gestorven sinoloog-dichter Raphaël
Petrucci. Weinig had ik toen kunnen denken,
dat zoo spoedig, in 1921, de door hem nage
laten schitterende collectie van oude chi
neesche kunst in een deftige oud-hollandsche
Patriciërswoning op Amsterdams Keizers
gracht zou staan, die tot een soort Museum
zal worden ingericht! Terwijl heel Nederland
en terecht! zich verheugt over het
behoud (te danken aan een beau geste van
den heer Deterding) van n schilderij van
Vermeer, beseft datzelfde Nederland nog niet
de portee op kunstgebied van het heuchelijke
feit, dat Amsterdam binnenkort een soort
Museum voor Chineesche kunst zal bezitten,
zooals er maar zeer weinige in Europa zijn
en ooit zullen zijn.
Het gaat wel zeer zonderling toe in de we
reld. Zooals ik indertijd in dit blad heb
aanPremie-Leening
II, teb. T. Klusten en Wetenschappen
10.0DO Premiën
Hoofdpremie
1/4 Millioen
Vin 29 Aug. tot 7 Dec, ai
nog 14 Trekkingen
Heele Obligaties 10,25 Gld.
Halve Obligaties 5,25111
DijfleependBeldiflieer alle trekkingen
UI MiU -ImpcH 455
linsieiilain - Poslyiro No, 39440
,.. j; Kat met gekromden rug :
te zijn. In, de kat, die tegenover een hond
staat, strijden toorn en '?woede met elkander.
Merkwaardiger., wijze :wordt de kat een
kleine tijger, aSfc de aanval een
sojjrtgenoot geldt. Dan wordt even als bij" den
tijger diévertoornd wordt door. een
. ondervonden stoornis, de houding loerend,
; het lichaam gestrekt, de staart heen en weer
slingerend, terwijl de haren glad blijven.
Zoo ligt ook een tijger, die op het punt ie,
op zijn prooi los te springen. Komt de aanval
iop de^soortgenoot, dan verandert de houding
van de kat, de ooren gaan naar achteren, de
bek wordt geopend, de tppoten mét uitge
slagen klauwen vooruitgestoken. Zoo is d
houding van katten, die elkaar te lijf gaan.
Geheel anders gedraagt zich een kat, die in
vriendelijke stemming verkeert. Onder het
voortbrengen van het eigenaardige snorrende
geluid, het spinnen, met zwak gebogen rug,
rechtop gehouden siaart, wrijf t zij zich tegen
het been van haar'meester. ?
Nog meer typisch is de verandering in de
.houding van een hond, die zijn' meester
ontmoet. Alles in het aier drukt onderdanig
heid, genegenheid en toewijding uit, de han
gende kwispelende staart, de vriendelijke
uitdrukking der oogen, het gladde haar,
de niet op den kop gedrukte hangende ooren
en het geheele lichaam, dat met levendige
bewegingen- heen en weer wordt geslingerd.
Men behoeft niet te twijfelen aan den aard
van de gevoelens, waarmede het dier vervuld
is. Darwin meende zelfs, in dien gemoedstoe
stand van den hond tegenover zijn meester
overeenkomst te vinden met dex godsdienstige
gevoelens van den natuurmensch, die zich
tot zijn goden wendt. De baas is de god van
den hond. Geen dier is in zijn uitingen zoo
expressief als de hond. Eeuwen lang heeft hij,
trouwe medgezel van den menscto, lief en leed
met zijn vereerden meester en vriend gedeeld.
Het is of zij elkander volkomen hebben leeren
begrijpen. Hoeveel verhalen van honden ;
kennen wij, die hun meesters verdedigden
met opoffering van eigen leven, die zelfs het
dojrde Jichaarri van den meester jiiet wijdflo ? ;.-.'*
verlaten. Men denke aan den ,hond vaïj prjns
Willem den eersten. Al heeft men daarbij de ,
gevoelens van den hond vaak te menschelijk
gemaakt, de grondtoon er van is toch juist
weergegeven. Een stervende horid likt nog
de hand van zijn meester.
mi.imii nu niuiiiiiii iiimiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiitii IHIIIIIIIII IIHIII
getoond, heeft Raphaël Petrucci, van geboorte
Italiaan, zijn n, uit wetenschappelijk n uit
artistiek-litterair oogpunt prachtige stan
daardwerk La Philosophie de la Nature dans
l'Ait d'Extrème Oriënt in 't fransch, te
Parijs, uitgegeven, en te samen met Prof.
Chavannes (sinds ook overleden) nog andere
werken, teiwijl hij, op verzoek van het" India
Office, ook in 't British Museum werkzaam
is geweest voor bestudeering der kunst
schatten die Aurel Stein uit chineesch
Turkestan had medegebracht. Men wist dus zoo
wel te Parijs als-te Londen welk een
beteekenis eene collectie oude chineesche kunst
had, door zulk- een dichter-geleerde verza
meld. Maar in denzelfden tijd dat het over
wonnen Duitschland niet weet, waar zijn
mi l Harden vandaan te halen, om aan zijn
oorlogsschulden-te voldoen, laat een Duitscher.
de schitterende coliectie-Petrucd weghalen,
die door zijne weduwe door omstandigheden
verkocht moest worden, en gaat er een soort
Museum voor oprichten in Amsterdam.
Ik schrijf telkens een soort Museum",
omdat het geen gewoon Museum zal worden,
maar zooals de gelukkige-eigenaar mij zeide :
kein Museum, kein Concertgebouw, kein
Tempel, aber etwas von allen Dreien, zugleich
aber Wohnhaus und Betrachtungsstatte".
Het zal- mijns insziens niet gemakkelijk zijn,
zooiets te bereiken, de toekomst zal moeten
leeren of dit gelukken zal. Daar de bezitter,
een Duitsch financier en kunstgevoelige te Am
sterdam woonachtig, mij verzocht zijn naam
niet te noemen, kan ik dezen hier niet ver
melden. Wel zij het mij vergund, hem hier
mijne hulde te betuigen voor den fijnen kunst
zin, die hem de hand deed leggen op een zoo
zeldzaam schoone collectie, en voor het
schoone gebaar waaimede hij, wel niet Jan
Rap'en zijn maat, maar toch eiken kunstge
voelige in de gelegenheid zal stellen steeds
gratis van deze kunstschatten te ge
nieten. En zoo zal Amsterdam thans trotsch
kunnen zijn, op een zijner oude grachten een
intiem kunst-museum te hebben, van een
geheel apart karakter, dat stellig een
europeesche vermaardheid zal krijgen, want
musea van oud-chineesche kunst zijn zeldzaam.
Er is reeds in kunsthandel en
verzamelaarskringen heel wat te doen geweest over deze
collectie en, zooals helaas vanzelf spreekt,
zij is ook alreeds door snobs, would-be kenners
en slimme handelaars gekleineerd. Ei heerscht
bij sommige verzamelaars en handelaars
gelukkig niet bij allen een rage, niets
ontziend, om alles af te breken en minder
waardig te vinden wat men zelf niet bezit
of ten verkoop heeft. Als regel kan hierbij
opgemerkt worden dat niets deugt
tot men het zelf bezit. Dan krijgt het eeist
waarde. Hierbij komt dan nog het absoluut
kunstlooze van droge pedante z.g. kunst
kenners", Züoals ik aie al eens getypeerd
heb in De Amsterdammer" van 27 Septem
ber 1919. Er wordt zelfs gesproken van
wetenschappelijke waarde" en kunst
waarde", terwijl er natuurlijk maai n
waardebepaling is, en de heeren
kunsthistorici-aesthetici houden er nog een
chrono.:?-.De-^kat&fifefl' ook oode bdeven.
In Egyptó;|r«af%wij.|aaiïN«r
land zoeken." Daar heeft zij- haar
fiuden eeuw-beleefd, in.de
pyraiden Jagen haar mummies'naast
die van" dei Pharao's! -Als heilig .dier
was zij gewijd aan de godin Bubastis.
Het dooden van een kat kostte den
moordenaar het leven. Het rover
lijden, van zulk een dier dompelde
hef geheele "fnlisgezin in rouw'. Ook
de Mohammedanen zou de kat, als
zij er historiekennis op nahield,
dankbaar''moeten herdenken. De
Profeet" heeft gezegd : Eert de
katten, wan}; zij zwerven des nachts
om die wpnjng'V De derwischen te
Kaïro waren verplicht elke 'zwer
vende kat een-verblijfplaats te ver
schaffen. De moskeeën krioelden van
katten en vrome moslemin besteeden
aanzienlijke sommen om ze te
voeden.
In hét Avondland dacht men an
ders over de kat. Inderdaad verdient
zij zulk een toewijding van dézijde
.van den jpen§ch?geenszins. Zij is een
gesloten-Egoïste natuur, die zich
gaarne laat koesteren, maar van
zachtere gevoelens Van aanhankelijkheid aan
den mensen weinig blijken|feft Zij beschermt
zijn have tegen de mwfint maar alleen omdat
mufzen eeri Jekkernij^/bortiaariijn. Als zij op
de muizenjacht is, verkrijgen"wij een hoogen
dunk van haar geduld, haar volharding en
oplettendheid, "raden wij haar voorstellingen
met de begeleidende affecten, maar blijft ver
der haar gevoelsleven vopr ons ee$'gesloten
boek. Als zij vatbaaf fs- voorliefde erf gehecht
heid, dan is het voor het huis, dat zij bewoont.
Alleen heftige hartstochten, ontroerende emo
ties van angst, schrik, woede moet zJj' ons wel
openbaren. De duidelijkheid er van laat dan
ook niets te wensctien bver. Ook zachtere
gevoelens van lust en tevredenheid worden
waarneembaar geurt, maar de specialiseering
en schakeering daarvan zijn gering.
Angst en schrik zijn gevoelens, waarvoor
alle hoogere dieren vatbaar zijn en die zij
den toeschouwer duidelijk kenbaar maken,
reeds als zij nog("zto&k^ri. Schrijver dezes
herinnert zich den tijd, toen te Leiden door
prof. Heirisius voor het eerst experimenteele
physiologie gegeven werd. Het college werd
niet alleen door medici bijgewoond. Licha
melijke bewegingen, b.v. de stoot van den
bloedstroom tegen het voorwerp, dat de
in vriendelijke stemming
IIIIIIIMIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIimillllllllllllllll
Hofleverancier - Amsterdam
ULÏERSTRUT 216 -:- NILLENSPARKWEÜi
TEL NOS. 2040-1881 TEL Na. 1793 Zuid
KOUDE EN WARME SCHOTELS
llllllllllllltlllllllHIIHHMIIIII*
logische (en die dan meest nog onjuist)
waardebepaling op na.-.:-.
Geen wonder' dan' 'ook, dat ik zelfs deze
schitterende collectie Petrucci, die Parijs en
Londen en Boston zich hebben laten ontgaan
op minder enthousiaste wijze heb Jtooren be
spreken. ' ;..;?? .''-?'
Ik zou daarom noffevèf. met nadruk willen
zeggen : het zijn enkel en alleen de
dichtersen kunstenaars, niet de uit mode verzame
lende snobs en de drage wetenschappelijke
aestheten. die bevoegd zijn, kunst, en dus ook'
deze oude chineesche kunst, te beoordeelen.
De chronologische en archeologische bijzon-.
derheden zijn bijzaak. 'Hét wezen van deze
Oostersche kunst L : devotie, datgene wat
de Hindoe bhakti" noemt.
Er zijn in deze collectie sublieme
Boeddnakoppen van graniet en steen (dat zij uit de
Th'ang ,en zelfs Weidynastie zijn is eigenlijk
niet meer dan een. merkwsjlirdi^heid), waai
iedere kunstgevoelige" vatt 'e'eibied stil voor
zal blijven staan. Een Oostersch kunstenaar
heeft eens geschreven hoe het effect van alle
ware kunst is, dat men er stil van wordt".
Dit:Wordt men inderdaad van deze wonderen
van oud-chineesche sculptuur (tusschen -'2
haakjes : de geleeioe prof. déGroot, sinoloog
van wereldreputatie, heeft in zijn werk The
Religious System of China" verkondigd dat
de chineezen geen flauw idee hadden van
sculptuur als kunst f). Ik kan iederen beeld
houwer aanraden, eens naar deze wereld
wonderen te gaan kijken. Het is in 't geheel
met noodig, hier studie van boeddhistische
leer voor te hebben gemaakt, want uit deze
sublieme koppen spreekt het wezen dier leer
direct tot uw ziel, buiten .:het verstand om.
Zelden zag ik in plastiek dit der Welt
abhanden gekommen" zijn, en wie weten wil
wat het Willenlose Schauen" van
Schopenhauer is, behoeft er maar even voor te gaan
staan. Men kan niet veel van zulke kunst
zeggen, juist omdat men er stil van wordt.
Behalve in de ontzaglijke boeddhistische
plastiek ligt de waarde van deze collectie-in
de superbe stukken van schilderkunst.Wie
weten wil waarom sommige der beste schrij
vers over Oostersche kunst ik bedoel de
weinige bevoegde deze Oostersche schilder
kunst naast, en somtijds zelfs boven de beste
Westersche stellen, moet maar eens een
poosje heel stil gaan zitten kijken naar die
oude schildering van den Dhyani Boeddha
Amttabha, die, met een schare hemelingen
in de wolken komt aangezweefd, lichtstralen
werpend uit zijn heiligheid. A!s ik te kiezen
"De onderdanige hond - ??*.
slagader van den pols vernauwde, die ..van
depunt van'het hart tegen de borstkas, werden
op de thans zoo algemeen gebruikelijke wijze
door. zelfregistratie opgeteekend op een; met
eenparige snelheid roteerenden cilinder, die
bekleed is met een met lampenzwart bedekt
papier. In den vorm van golvende lijnen
worden zoo, die- bewegingen voor een ver
gadering aanschouwelijk gemaakt. Wat toen
velen onzer trof, was dat daarmede, tevens
als !t ware een aanschouwelijk beeld gegeven
:wêrd van :den gemoedstoestand van het dier.
Als na een oogenblik v^n stilte plotseling
' de stem van den hoogleeraar zich verhief,
zag men de golven op den cilinder korter
en hosger worden. Het dier schrok, de fre
quentie en de diepte der samentrekkingen
der hartekamers namen toe eu daarmede
het aantal en de kracht, waarmede de stooten
tegen den borstwand elkander in een bepaald
tijdsverloop: opvolgden.
Bij een levendig zenuwachtig dier
als het paard kunnen stemmingen en
gemoedsaandoeningen snel op en. af .
gaan. Het is een'schrikachtig dier, dat
op alles let en niet veel tijd.laat
verloopen tusschen de gewaarwording en
het. toegeven aan déaandrift, waartoe
zij het drijft. Wie de teugels in handen
heeft moet snel en beslist handelen, of
het paard verrast:hem en een ongeluk
staat voor de deur. Schrijver dezes
die in zijn jonge jaren veel met paard en
tilbury reed, kreeg van zijn vader, een
geneesheer, steeds den raad te letten
op de ooren van het paard.-Als 'die '
ooren' naar achteren, vooral als zij
snel heen en weer werden getrokken,
had hét'dier wat in zijn hoofd, dat niet
deugde. Meestal had het iets gezien, dat
het vrees aanjoeg, of was het- slecht
gehumeurd of zelfs kwaadaardig gestemd.
Dan heette het: de leidsels strakker trek
ken en de zweep gereed houden. Een
zijsprong ;of achteruitstaan kan plotseling
vplgem Zulke herinneringen leiden tot de
uitspraak ; de ziel van het paard, zit in .d
ooren, wat natuurlijk niet letterlijk genomen
moet worden. Ook de zeer bewegelijke neus
gaten wijzen, 31s -zij ver geopend worden,
om snuivend door den reuk onderzoek in te
stellen, op inwendige onrust. Vooral de zebra's
en de verwilderde paarden ontdekken zoo
vaak de aanwezigheid van groote op-de''loer
liggende roofdieren.
Het ontblooten- van de snijtanden en het
dakrbij vooruitsteken van den kop, een po
ging om te bijten, wijst op een boosaardige
wilde gemoedsgesteldheid. Tevredenheid'doet
het paard het. hoofd hoog opheffen, de ooren
spitsen, waar,bij(.-inen dan vaak den
-opwekkenden klank van het hinneken verneemt.
Ieder -weet dat- een paard; tót lang
voor het rijtuig gespannen, op het sein
moet wachten,: om 'ziclt in bewegfng 'te
zetten, met de voorpooten op den grond
.stampt, om zijn ongeduld lê'kenhen""te geven.
Mei het bpvenstaande zijn; w& binnen '
de * grenzen mr nuchtere ?waarneming ' ge- ' ;
bleven. Wat zou men al niet van de ?*$»{?»??
van het paard moeten mededeelen, als
mert alles wilde aannemen wat dichters
en ; schrijvers .*r in gelegd tysteben.
Stijgerende paarden snellen dagelijks met .den ?
zonnewagen langs tiet .hemelgewelf Van
_hoevéel sagen is Ttet paard niet het mlddenpunt!
Achilfes spj-atèmet zijn heldhaftige paarden. '*
Het paard Bayard' zorgde op aandoenlijke ?;
wijze voorde Heemskinderen. fShakèspeare,
die het hinniken van het paard het machtige ;
,gebed eens konings":noemt, verhaalt hoe in
den - bloédigëh nacht, waarin koning Duncan .
rrioet omkomen, "het voorgevoel veót dié"
misdaad zich openbaart in hét dol wórden
van zijn paarden. En welke, geestelijke eigen- j
schappen n gemoedsaandoeningen, kertt de
Arabier niet toe aan zijn edel rosl Richard
de derde bood in den slag van.Bosworthite ?
vergeefs zijn koninkrijk voor n paard. De
geheele geschiedenis der menschen zou zonder
het paard anders verloopen zijn. ..".'.!
, De apen staan den mensen van alle dieren
het naast. *e>'mimische-toewegingeri, die-zich
op hun kaal gezicht afspelen, hebben dan ook t
iets menschelljks, hoewel booze vaak kwaad- l
aacdige trekken er zich het meest op vertóohen.
Bij- zeer jonge ehunpanzé's en' orang-oetans '
ziet men echter veelal een kinderlijke , uit-, ,.
?drakkirigi 4ie' s)topa*Hiëk:^andóet."pj*?Hen'' ;
treft men dan ook het verschijnsel aan; dat ^
volgens nauwkeurige waarnemingen, met ons ^
lachen overeenkomt. .De mondhoeken worden * ,
Kat ia vijandige^houding
daarbij teruggetrokken en eigenaardige ge- -,
luiden uitgestóoten, terwijl .er plooien in' deL-'.
onderste oogleden ontstaan. Bij eenige "apen--.
soorten heeft men ook schreien waargenomen ?
en de vorming van tranen. Snel en gemakkeliik
gaan bij de apen de gemoéfsaandèeningéri'm
elkander over, zoodat de uitdrukkingen der
afzonderlijke affecten vaak 'in elkaar- loorjen =
en mpéHijk van elkaar te onderscheiden zijn.'
Wij komen zoo tot het besluit, dat de ,
hoogere dieren vele gemoeds-aa^doeningen i
met den méhsch gemeen héBbèn, dat -zW,
echter in de uitdrukking 'daafvan Ver Wf ' >
den mensen achterstaan. Geen wpnder, jzij;.
hebben niets dat .vergeleken kan. worqen;
met het menschelijk gelaat, waarpve'r licht'
en schaduw in talfooze tinten heentrekken
als onstoffelijke uitdrukking van stémrning«n
en affeetei), als een,, taal zonder "wcidixlen,
die door a41e menschenrassen wordt ygrStaan.
die algemeen menschelijk .aan W«0nöjaats
noch nationditeit - - ''*'
L AAR
Dr. J. *'s! ;
iiiiiiiifiiiiiiiiii i iiiiiiiiiftiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiii minimum ?
had tusschen het toch zoo wonderschoone
straatje van Vermeer, en deze in zooveel
;hooger sfeer stralende schildering, ik zou geen
oogenblik aarzelen,'deze openbaring van de
votie te kiezen.
Men kan hier ook den subliemen arend
bewonderen, die gereproduceerd is iri' het
door Petrucci en Chavannes uitgegeven Ars
Asiatica (La Peinlure Chinoise au Musée
Cernushi) en nog meerdere prachtstukken.
De heer * * * heeft hier ook nog een
paar der beste stukken o.a. een geweldigen
Boeddha-kop, uit de indertijd te Parijs,be
waarde en thans k al verkochte collectie-'
Goloubew.
AL het Museum geheel op orde is, hoop ik
er nog een artikel, met meer bizonderheden,
aan te wijden..Voorlpopig zij dit:eefste'.artikel
de ? blijde''aankondiging van het heuchelijke'
feit, dat door de zorgen van een'kunstmin
nend Duitscjier,' te Amsterdam voor eiken
kunstliefhebber binnenkort de chineesche
schatten te.zien zul.ten zijn, die door een
Lallerfijnsten voeler en doorlever van chineesche
'kunst, deri dichter-sinoloog Raphaël Petrucci,
in zeldzame collectie verzameld zijn.
HENRI BOREL
IIIIIMIIMIIMI
Hl Illllllllltlllllllltlllllllllll
Nieuwe Boeken
G. J. Scheurleer en A. Diemer
Kopl stelden een boek samen over Lawn
Tennis. Nijgh en van Ditnwr's uitgevers
maatschappij te Rotterdam gaf het uit.
Van Albert Verweij's Proza ver
scheen deel I (van-de'10 deelen) bij van
Holkema & Warendórf en Em. Querido te
Amsterdam.
De geestelijke en lichamelijke opvoeding van
het Kind door Prof. Biedert (vertaling
van Dr. Cornelia de Lange) verscheen in
zesden druk bij H. Meulenhoff te Amsterdam.
In de Keurboekerij van Het Nederlandsche
Boekhuis" (Tilburg, Amsterdam, Gouda en
Weenen) verschenen eenige oorspronkelijke
Nederlandsche werken en een tweetal verta
lingen :
Lentebloesem , schetsen van A n t o o n
C o u l e n-.- ?
In koele schdduw, schetsen van M. Mole
naar M. S. C., met een voorwoord van
Dr. H. W. E. Moiler,
De Voorhof, gedichten van Bern. Ver
hoeve n.
Zijn liefde, door Pierre L ' E r m i t e.
Een gevoelsmensch, roman door R. H. B e
nsori, vertaling van J. V.
Richard Raynal, De Kluizenaar, door R
obe r t H u gh B e n s;o n, vertaling van L. L.,
met een voorwoord van L. P. P. Franke S. J.
WHITE"
Vrachtautomobielen
hebben DE wereld-reputatie. Vraagt
ons om adressen van
Whlto"bezitters. De verstrekte inlichtingen geven
U direct aanleiding een Whlto"
aan te schaffen.
Kostenberekening wordt gaarne vrij
blijvend verstrekt.
FirmaGebr.NEFKENS,
Amsterdam
JAC. OBRECHTSTRAAT 26
Tel Z. 3307.
iiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiHiimiiiii iiiiiMiuiiiiiiitiiiHMi
fl
AMSTERDAM
Prinsengracht 711-713
Vrijdag 2 SEPTEMBER a.s.
'8 MIDDAGS 2 UUR
OPENING
der NIEUWE MAGAZIJNEN
PRINSENGRACHT 709
in LEIOSCHESTRAAT 73
UITBREIDING met
16 Smaakvol
betimmerde vertrekken