Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
3 Sept. '21. No. 2306
l
fe
r
ft
l
DE POLITIEKE MOORDEN IN DUITSCHLAND
>
Tukenlng voor de Amsterdammer" van Joraaan
VRtlGT
GIUTIS TOtZEIIOIIG
M
VAN DER HOOP's
MEUBELBEWARINGEN TRANSPORT MIJ
AMSTERDAM
\ Ï?N HAAR LAATST ,.
Oitsluitind \x VERSCHENEN / AMSTELOIIK
ligd. x PROSPECTUS h.lromps,ril8t
TELEFOON \ / 2195 ZUID
De politie zoekt den dader ....
iiimiMiiiHin
zulk een seizoenbedrijf bij aanvoer van
grondstoffen, b.v. groenten, vruchten e.d.,
plotseling met volle kracht moet werken, om
daarna weer bijna stil te staan. Een dergelijk
onregelmatig werken kent de wet niet. Men
is dus verplicht, indien dit tenminste toege
staan wordt, continu met drie ploegen te
werken en deze menschen in tijden van
slapte weer te ontslaan. Het spreekt vanzelf,
dat de arbeiders er zelf veel meer mede
gebaat zouden zijn, indien het geoorloofd
was gedurende de drukke periode langer te
werken en het teveel later door korteren
werktijd weer in te halen.
In dit laatste bezwaar voorziet de thans
voorgestelde wijziging van art. 28, tevens
iiimiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiitiiiiiiliilliiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiii
het meest integreerende deel van het geheele
voorstel.
Art. 28 zal luiden:
sub 7. Indien zoowel vakvereemgingen
van werkgevers als van arbeiders in een
bedrijf of bij ontstentenis hiervan eene
behoorlijke vertegenwoordiging van werkgevers
en arbeiders uit een bedrijf van oordeel
zijn, dat het gewenscht is in eene onder
neming of in een groep van ondernemingen,
waarin dat bedrijf wordt uitgeoefend, af te
wijken van het bepaalde bij de art. 22 (ver
bod van arbeid op Zondag), 23 (verbod van
arbeid op Zaterdagmiddag) of 24 (dat den
arbeidsduur bepaalt op 8 uur per dag en
45 uur per week, terwijl alleen gewerkt mag
worden tusschen 7 uur vm. en 6 uurnm.), kan
onze Minister voorwaardelijk of onvoorwaar
delijk daartoe vergunning verleenen. Bij het
verleenen eéner zoodanige vergunning wordt
in acht genomen, dat:
a. een jeugdig persoon of eene vrouw niet
langer arbeid mag verrichten dan 10 uur per
dag en een man niet langer dan 11 uur per
dag, behoudens dat een man, die arbeid
verricht in een continu werkende fabriek of
werkplaats of in een continu werkend gedeelte
van een fabriek of werkplaats, op den dag
der ploegwisseling ten hoogste 18 uur arbeid
mag verrichten;
b. een jeugdig persoon beneden 15 jaar
niet langer arbeid mag verrichten dan 45
uur per week, een jeugdig persoon van 16
jaar of ouder of eene vrouw niet langer dan
45 uur per week en een man niet langer
dan 62 uur per week;
c. in een kalenderjaar een arbeider van
16 jaar of ouder niet langer arbeid mag
verrichten dan twee duizend vijf honderd
uur".
Deze wijziging maakt de wet veel plooi
baarder. De werkgever zal dus niet meer
gebonden zijn aan het maximum van 8 uur
per dag en 45 uur per week, doch hij kan
dezen werkduur verlengen tot 11 uur per
dag en 62 uur per week, onder voorwaarde
althans, dat het maximum van 2500 uur
per jaar niet wordt overschreden.
In dit opzicht mogen de voorgestelde wij
zigingen dus ongetwijfeld een verbetering
genoemd worden. Het is alleen maar jammer,
dat de Minister ertoe is overgegaan om de
mogelijkheid van de invoering van
dergeDE AAP EN DE MENSCH
Een neger-verhaal gevolgd
Mwster, kannen apen spreken",
Kunnen wij ze ook verstaan?"
Dikwijls kijken me die beestjes"
Net als kleine jongens aan" ;
Of ze iets te zeggen hebben"
Turen ze me knikkend na" ;
Of ze willen en niet durven"
Als ik langs hun kooien ga."
Zeker, kunnen apen praten"
En ze doen het nu en dan",
,,Maar zoo fluisterend en zachtjes",
Dat men het niet hooren kan."
immiMMiniiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiii
lijke variaties mede afhankelijk te stellen
van de goedkeuring der arbeiders. Immers,
juist de ondervinding der laatste maanden
heeft voldoende bewezen hoe weinig de werk
nemers over h< t algemeen geneigd zijn mede
te werken in het belang van een bedrijf.
Bijna overal waar de hedendaagsche malaise
zulk een ontwrichting had veroorzaakt, dat
men alleen door kon werken indien een
lagere productieprijs bereikt kon worden,
hebben de arbeiders, gesteld voor de keuze :
stilzetten van het bedrijf of werken tegen
lager loon, het eerste gekozen. En toch is
het duidelijk, dat juist een vermindering der
loonen in de meeste gevallen voldoende was
om de productiemogelijkheid van het bedrijf
te verzekeren. Immers, wanneer bij gelijk
blijvende prestatie het weekloon wordt ver
minderd, dan daalt de loonfractie van den
kostprijs en hiermede de totale kostprijs,
zoodat het concurrentievermogen van de
productie toeneemt. Nu staat hier wel tegen
over, aat het voor de werknemers bij de
ook heden ten dage nog zeer hooge
prijsconstellatie niet aangenaam is hun weekloon
te zien verminderen, doch aan den anderen
kant moesten zij toch beseffen, dat het
voortwerken der industrie thans een volks
belang is. Want, naarmate de werkeloosheid
hand over hand toeneemt en zoowe! handel
als nijverheid meer gedeprimeerd worden,
zal het op den duur onmogelijk zijn den
werkeloozensteun van regeringswege te hand
haven.
Practische beteekenis kan de voorgestelde
wijziginf van de Arbeidswet-1919 derhalve
alleen hebben, wanneer de arbeiders, wien
thans een zoo integreerende medezeggenschap
Als ze kunnen," vroeg de jongen,
Waarom doen ze het dan niet?"
Als ze spreken," zei de meester,
Moeten ze gaan werken, Piet."
Om dus tuierend te leven",
Springen ze maar zwijgend rond" ;
Om als menschen niet te zwoegen"
Houden ze dus steeds hun mond."
Piet bezocht toen met zijn' vader
Een protest-vergadering,
Waar 't over arbeids-schuwheid,
Staken en niet-werken ging.
Wel verdikkiel", riep hij eensklaps.
Al ben ik maar dom en klein",
Toch bemerk ik dat de apen"
Wijzer dan de menschen zijn".
Want
Zeker zijn de menschen dommer"
Dan dat werkelooze beest" :
Menschen die niet willen werken"
Praten juist het allermeest."
J. H. SPEENHOFF
imiiiiilliilliiHH mi o imiiiimiiMmiiiiiiiMiiiiniiiimiMii
UNIE BANK
voor NEDERLAND en KOLONIËN
AMSTERDAM
en ROTTERDAM
Agentschappen in Nederland:
's-GRAVENH*GE, TILBURG,
LEEUWARDEN, OISTERWUK,
UDENHOUT, LOC HEM en BORGULO.
Agentschappen in Indië:
BATAVIA. SOERABAYA,
SEMARANG, BANDOENG, MEDAN es
WELTEVREDEN.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllfl
wettelijk wordt verleend, niet alleen een
juister inzfcht zullen krijgen in den algemeenen
economischen toestand en wel voornamelijk
in de ontwrichting, die de huidige malaise
heeft teweeggebracht, maar indien zij tevens
bereid gevonden worden voorzoover dit in
hun vermogen ligt, mede te werken tot een
spoedig herstel. Immers nu het vrijwel vast
staat, dat de wettelijke bescherming van
den arbeidstijd gehandhaafd zal worden, is
het instandhouden der productie in de eerste
plaats een werknemersbelang.
wiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiuii in il iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iittii ui iiin iiiiiiiHMiuimiimiiitM iiiiiiiMMimninniNMiimmiimti
nnnnniniit ?iiiiiiiimtmmiiiMiiiiitttimiiiiiiiiimiiiiiiiimiiimuiiiiiiiimiuiiiiiiiuimiiiiiiimmiiii iiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiuiiii
BOUWKUNST
De ontwerpen voor het gebouw der
Tweede Kamer
ENKELE OPMERKINGEN jOVER DE AESTHETISCHE
. WAARDE DER ONTWERPEN.
Na de in het vorige nummer gegeven con
clusie zou bespreking der verschillende pro
jecten gevoeglijk achterwege gelaten kunnen
worden; ik vermeen echter aan het serieuze
-werk vdn de meeste der inzendeis verplicht
te zijn, enkele woorden aan hun inzendingen
te wijden.
. Uitdrukkelijk wil ik echter doen uitkomen,
dat deze uitsluitend de kunstwaarde der
ontwerpen betreffen zullen. De praktische
waarde eivan werd reeds door verscheiden
(deskundige en niet deskundige) schrijvers
besproken. Hoe ingewikkeld wel deze puzzle
is, blijkt uit die besprekingen maar al te
duidelijk. De een namelijk beweert precies
het tegenovergestelde van den ander.
Slechts enkele groote grepen dus over
vraagstukken van blijvend belang.
Het ontwerp?de Bazel:
Reeds zonder nadere studie valtonmiddellijk
op, dat in dit project de volle aesthetische
aandacht op de groote vergaderzaal het
hart der compositie ? geconcentreerd werd.
Waar deze zaal doel- en middelpunt van het
vraagstuk is, stempelt het in dat opzicht
dit ontwerp tot het voornaamste der
ingezondene.
De B's zaal is architectonisch het meest
monumentaal. Het is een centraal-bouw, af
gedekt door een immensen koepel.
Tegen dezen koepel zijn, in acoustisch op
zicht; ernstige bezwaren geopperd. In hoe
verre deze juist zijn, waag ik niet te beslissen.
De acoustiek toch is helaas eene wetenschap
waarover tot nog toe evenveel getheoretiseerd
en geschreven werd, als er praktisch nog
weinig van bekend is!
Wel weten we bijvoorbeeld, dat een zaal
met vlakke zoldering de meeste kans van
slagen biedt. Maar, zou deze overdekking
algemeen als de oplossing van het vraagstuk
aanvaard worden (voor nu, immer en altoos),
dan ware der Architectuur een der hoofd
elementen tot het scheppen der hoogste mo
numentaliteit voor altijd ontnomen....
Dat dus zoo maar mir nichts, dir nichts"
geen afstand kan gedaan worden van een der
waarachtige elementen van ware grootheid :
den koepel (reeds in verre oudheid hoogste
uiting van het genie) ligt voor de hand.
En vooral nu mogen wij er geen afstand van
doen, nu de uitvinding van het gewapend
beton ons instaat stelt, bijna onbegr:nsdt' over
spanningen zonder hinderlijke
tusschensteunpunten te verwezenlijken. De nieuwere techni
sche wetenschappen stellen in staat ruimten
te overdekken waarvan de Ouden in hun
stoutste fantazie zelfs niet droomden....
mFUNKENvOnilOED
Hofleverancier - Amsterdam
ULIEKIIUT fll ??, WILLEMSPAIIIWEGS
TEL NOS. 2040-1881 - TEL No. 1793 Zuid
KOUDE EN WARME SCHOTELS
CRÊMEwBEflUTt
OK CMRHBA
Vooral in dezen tijd, en mér nog in den
komenden, zal van den centralen koepelbouw
geen afstand kunnen gedaan worden, nu
de sociale of democratische geest van
het menschdom, vooral in noordelijke kli
maten, steeds grooter overdekte
verzamelruimten zonder belemmerende
tusschensteunsels eischen zal.
Het centrale oer-bouwtype : de tent, is
bestemd tot ongekende, nooit vermoede ont
wikkeling te komen.
Om kort te -gaan : de praktische bezwaren
tegen weerschalling en opslorping van het
geluid bij den koepelbouw zullen overwonnen
moeten worden, niet uit den weg gegaan. Aan
struisvogelpolitiek hebben we niets! En
zeker niet, waar het de hoogste vraagstukken
der bouwkunst betreft.
?Zoo kan er in den koepïlbouw bijv. zeer wel
tegen worden gewaakt, dat de ruimte niet
lesonneert" ; namelijk door haar saam te
stellen uit materialen en oppervlakten, die
niet vlak of glad zijn, waardoor het geluid
weergalmt of weerkaatst.
Verder zal men tegen het verzwemmen van
het geluid op den duur tot vernuftige hulp
middelen zijn toevlucht moeten nemen.
Trouwens, dit is niets nieuws ! Bezigden de
klassieken niet reeds klankvazen ter juiste
verspreiding van het geluid in hun ontzag
wekkende openlucht-theaters, welke duizenden
toeschouwers bevatten konden.... ?
Zoo ook zullen onze
steeds-meer-ruimteeischende vergaderzalen van hulpmiddelen
moeten worden voorzien. Zoo ook in dit geval
de grootste Regeeringszaal voor onze Volks
vertegenwoordiging. Er zullen boven den
speakei, de ministers en het spreekgestoelte
der afgevaardigden, zoo noodig, klankborden
moeten worden aangebracht.
Neen ! Neen ! Dit behoeft er geenszins te
gaan uitzien, als in dt kerken de klankborden
boven de preekstoelen ! Het behoeven geen
opvallende voorwerpen te zijn; zij zullen zich
in de architectuur gevoeglijk laten oplossen.
Zeer wel laat zich dat alles
aesthetischgoedverzorgen. Dergelijke noodwendige hulp
middelen zullen op den duur blijken juist
dankbare, want nieuwe onderwerpen voor de
kunstnijverheid te zijn. De geschiedenis be
wijst in alles, hoe alle
werkelijk-reden-vanbestaan-hebbende eischen kunstzinnig op
gelost kunnen worden. Wist men in de
Middeleeuwen zelfs niet aan de ceintures de
chasteté" een schoonen vorm en kostelijke
versiering te geven? En zou het onzen
kunstnijveren in de toekomst dan niet ge
lukken, schoone hoornen te scheppen, machtig
genoeg, den overvloed der kostbare en
diepzinnige woorden onzer regeerders op te
vangen, te verspreiden en te doen luiden door
de naar wijsheid dorstende ruimten?
Zoo is de Bazel's groote, naar het monu
mentale strevende, overkoepelde vergaderzaal
wel degelijk van belangrijke aesthetische be
teekenis. Hij is de eenige der inzenders, die
hier een dergelijken grootschen opzet aange
durfd heeft. Te betreuren is het daarom, dat
door den ongeschikter! terreinvorm dit hoofd
element der compositie niet van buitenaf zicht
baar is kunnen worden, en als het hart ervan
naar voren treden kan. Nu moest dit kostelijk
gegeven door ; de ommanteling ervan met de
vereischtèbijlokalen aan 't oog onttrokken
worden.
Ja ! de buitenarchitectuur werd, door
gebrek aan een dergelijk alles beheerschend
hoofdmotief, monotoon, star, kil. Zij is niet
zonder voornaamheid deze architectuur ;
zij is beschaafd, welgewogen, strevend naar
het monumentale ; doch zij ontroert niet.
Ze laat koud.
Deze gevels in hun opeenvolging zouden,
door gebrek aan voldoende afwisseling, schiei
eindeloos lijken.
Het ontwerp-Berlag? :
Berlage is de eenige, die, door een geheel
andere planindeeling dan de overige, getracht
heeft, het hoofdgegeven : de groote verga
derzaal met het haar omringende, wel in zijn
buitenarchitectuur te doen gelden en het te
verwerken tot het meest monumentale deel
zijner compositie.
Slaagde hij hierin? Slechts gedeeltelijk.
Want de praktisch geheel overbodige ver
hooging dezer zaal acht ik een zwak moment
ei van. Om deze vergaderruimte van buiten
flink naar voren te doen komen, werd zij
met eene verdieping verhoogd. Op deze wijze
werd echter een levendige silhouet-werking
verkregen. Voor mijn gevoel in de buurt dezer
zaal, met den toren daarenboven, wel wat
al te levendig. Ik ben er bevreesd voor, dat
de vele in- en uitspringende hoeken daar in
de omgeving de monumentale rust verstoren
zouden.
Echter, de gegevens voor een juist oordeel
in deze zijn absoluut onvoldoende. Bij geen
der andere ontwerpen blijkt het gemis aan
perspectieven of maquettes zoozeer als bij
dit ontwerp. Juist dooi die levendige afwisse
ling van het belangrijk aantal naar
vorenen naar achteren springende vlakken, is
oordeelen naar deze projectie-teekeningen ten
eenenmale ondoenlijk. Bevreesd ben ik even
eens voor de werking van het interieur dei
groote zaal in de werkelijkheid. Deze lijkt
mij door haar unregelmatigen veelhoekvorm
inwendig te onrustig.
Wat ik ten slottc van dit ontwerp nog zou
willen zeggen : deze architectuur heeft van
alle ingezondene het meest eigen en eigen
aardige karakter. Het valt onmiddellijk op
tusschen alle andere, die, ondanks hunne
verscheidenheid, toch een zekeren trek ge
meen hebben.
Ik geloof echter niet, mij in woorden hier
over voldoende uit te kunnen drukken. Wel
kan ik opmerken, dat hier de verhoudingen
en tegenstellingen van muurvlakken en
ramen geheel anders zijn, veel oorspronke
lijker, dan bij de andere. Zij bezitten een
totaal ander ihytme. Dit stempelt voor mij
deze inzending tot het meest aantrekkelijke,
tevens minst monumentale ontwerp in de
gewone beteekenis van het woord. Het is
levend en doodgewoon, zou men geneigd zijn
te zeggen, hadde dat wooid doodgewoon"
voor onze ooren niet een zekeren
laag-bijde-grondschen klank.
Ik zou dit ontwerp, in tegenstelling met
aristocratisch", democratisch" willen
noe.men.
iiiiiiiMiimHiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiii
. Munt
Holland»ttomto IO oont mlgmmr
Grand Hotel Fanckler
HAARLEM
RESTAURANT DE TOUT Ier ORDRE
(Die rechte lange punt met den veelhoekigen
bal erboven als beëindiging van den toren
zou geenszins tot schade van het geheel
gevoeglijk kunnen worden gemist.
Trouwens, over den geheelen opbouw en
ontwikkeling van dezen toren zou ik mij
niet gaarne in overtuigd-enthousiasten zin
willen uitspreken.)
Het ontwerp?Knuttel (Bremer-Prent):
Van alle ontwerpen schijnt dit op het eerste
gezicht het meest monumentale.
Dit effect ontleent het echter vór alles
aan zijn allesoverweldigenden toren, hoewel
niet uitsluitend. Want ook de gevels toonen
een forsche, evenwichtige architectuur. De
oveigangen der hoofdmomenten, vooial met
de tusschengelegen open arcaden, zijn wel
overwogen. Het geheel is van een levendige,
krachtige monumentaliteit.
Maar die toren !
Deze (vergeef het woord) overdondert alles !
Dit is nu met recht eens iets pour pater les
bourgeois l" -?Niet dat ik durj niet zou
bewonderen. Voor mij is dit het hoogste
wat er op'dit, o zoo vaak branieachtige en in
de kern toch zoo voozo ondermaansche
bestaat. Maar echte durf moet het dan wezen.
Nu, deze toren is gedurfd", wat niet het
zelfde is.... Zijn compositie toch acht ik,
in tegenstelling met de gevels, koud, niet on
monumentaal, maar on-gevoelig. Deze toren
maakt op mij een leegen indruk. Instede mij
op te wekken, geloof 'k, dat hij mij eenzaam
stemmen zou. Hoe dit zij, ongetwijfeld zou
hij zijn geheele omgeving verpletteren. Hij is
bijv. bijna dubbel zoo hoog als die van
Berlage en 2i maal zoo bieed.
Bestudeert men den plattegrond en vooral
de doorsnede van dit ontweip, dan valt on
middellijk op, dat een on-evenredig groot
deel oer beschikbare ruimte aan dezen toren
en zijn omgeving besteed werd.
Uitsluitend behandel ik hier zooals ik zeide,
eenige aesthetische quaesties. Zoo ver echter
mag niet het praktische uit het oog verloren,
dat er hier niet op gewezen aient te worden,
dat de ontwerpers wat al te royaal in de
Rijks-beurs hebben getast. Hun ontwerp werd
op zes millioen begroot, dat van de Bazel op
drie millioen, zevenhonderdvijftig duizend.
Dus 2.25 millioen verschil ! De andere
ontwerpen blijven alle beneden de 5 millioen.
Zoo lijkt het toch niet moelijk, de bour
geois" te overbluffen !
De groote zaal in dit ontwerp vertoont in
plan een ongelijkzijdigen vijfhoek met een
mooien, gesloten waaiervorm daarbinnen. De
opstand ervan,aangename verhoudingen zon
der monumentaliteit.
Ontwerp?Limburg :
Over dit project valt weinig te zeggen,
althans uit kunstoogpunt. De groote zaal
heeft een rechthoekigen grondslag, welke
zaalvorm dus in 't geheel niet past biv de
waaiervormig uitgespreide zitplaatsen. Zij
is daardoor geheel in tegenstelling met de
voornoemde, en in grondbeginsel geheel
on-modern.
>~ Dit laatste nu is de architectuur juist wel,
in zoover het de uiterlijke vormenspraak be
treft. Deze is echter zeer onvoldoende
uitiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiimi
gewerkt, wat de ontwerper in zijn toelichting
trouwens zelf erkent. Hij zegt daarin, dat
de gevelteekening alleen weergeeft den
symmetrischen opbouw van de steenmassa met
de oper.ingen."
De afsluiting dezer massa tegen de lucht
met hare vele zwak-schuine punten, lijkt mij
zeer weifelend en weinig monumentaal.
De ontwerpen?Ed. Cuypers en Stuyt:
De architecten Stuyt en Cuypers maakten
het ons helaas gemakkelijk.
Hun architectuui, grootendeels copie van
het lang voorbije, dat geheel andere eisenen
stelde in zijn tijd, valt buiten het vlak onzer
bespreking. Wenscht de heer Stuyt te weten,
welke waarde zijn compositie heeft, hij roepe
dan daartoe op den geest van Pieter Post
(f1669) van wien hij de 20-eeuwsche na
volger geworden is. De heer Cuypers wende
zich met hetzelfde doel tot eenige andeie
sinds lang gestorven broeders.
Zoo naderen we dan het eind der bespreking
van dit voor ons land en onze hedendaagsche
Bouwkunst zoo gewichtig vraagstuk.
Niet op beter resultaten te hebben kunnen
wijzen, doet ons leed. Doch zoowel de opzet
als de ongeschiktheid van het beschikbare
terrein deden dit voorzien.
Men kee.e voor het te laat is. En volge
den aangegeven eenig-logischen weg, welke
tot een volkomen beviedigend resultaat voe
ren zal.
H. J. M. WALENKAMP C z v
Illlllllllllllllllllllllll
IIIIIIMIIIIIIIIIIIIII IIIIIIIIIIIIIIIMIJ III*
Premie-Leening
llGth.KonstinidHetinscliappen
9.000 Premiën
Hoofdpremie
1/4 Millioen
¥anl2$ept.tetïDec.a.s.
nog 13 Trekkingen
Heele Obligaties 10.25 Gld.
Halve Obligaties 5.25 Gld.