Historisch Archief 1877-1940
l Oct. '21. No. 2310
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
D
DST
o
EENIGE SPECIALITEIT
g| KRIMPVRIJE
GEZONDHEIDS- a
QNDERGOEDEREN
HET
Bii
f\
H
oM
Nederlandsch Fabrikaat
TRICOTHUIS
AMSTERDAM
R«g. 6 reestraat 36
TB. NOORD 6O84
HAARLEM
Or. HouUtraat )43
TELEFOON 1406>
m
vso
K ZJJVSTJiAIVZ) WEVEN.
Geïllustreerde Handleiding ten gebruikt van scbool en huia
TOOÏ het aauleeren der technieken van Kunst- en
Spoelweven op den handweefstoel,
door ELIS. M. ROGGE en LOÜISE H. WILDT.
Prrjs, geearfc f 1.90. Uitgave van VAN HOLKSMA A WAMNDOBÏ, A'dwn
Belangstellenden wordt beleefd medegedeeld, dat door onze Mij. op
aanvraag gratis wordt toegezonden onze fraai geïllustreerde brochure Over
het Buitenwonen nabij een groote stad" met groote nauwkeurige
wandelkaart. Nu vast staat dat de electrische tram HAAG-WASSENAAR-LEIDEN
binnenkort in exploitatie zal zijn (tot den bouw der remise werd reeds
dezer dagen opdracht gegeven), zal Wassenaar, bekend om zijn schitterende
en hoogst gunstige ligging, nog meer dan tot op heden, als woonplaats gezocht
worden. (De belasting bedraagt slechts 11%!!). De aanvraag om terreinen
zal in groote mate toenemen en onvermijdelijk gevolg hiervan zal zijn
stijging der grondprijzen.
Onze Directie kan thans nog aan eiken aanvraag voldoen en vraagt
den bijzonderen aandacht voor de parken RIJKSDORP" en ,,DE DRIE
PAPEGAAIEN", waarover de brochure eene breedvoerige beschrijving geeft.
Nader gewenschte inlichtingen' worden steeds gaarne verstrekt.
N.V. EXPL. Mij. RIJKSDORP"
Dir. N.V. C. F. A. Jonkers & Co.
Wassenaar.
ENZ.
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
BENZ & Cle., Amsteldijk 10, Amsterdam.
COMPLETE SOHTEERING
NIEUW5TE - MODELLEN
ZooWEL IN HET EENVOUDIGE ALS LUXE QEMRE
AM/TERPAM UTRECHT
MtlLI&EWEG C
HILVERSUM
STATIONSPLEIN
Verschenen bij N. V.
UitgcversMaatschappij VAN LOGHUM SLATERUS
& VISSER, Arnhem:
DOOR
JüST HAVELAAR
In dit werk, een vei volg op Huma
nisme", heeft de schrijver een proeve
van hedendaagsche levensbeschouwing
gegeven, die hij het best met het woord
Democratie" meent te kunnen aan
duiden.
Prijs f 2.75 ing. f 3.90 geb.
SIGAREN deëe^U.
spoor*
WA spoörjr. Culemborq
J. KUHR,
Dameskleerma* er - Bontwerker
«
Mantelcostuums
of lange Mantels
naar maat vanaf ? 120.?.
ROBES
op maat vanaf ? 95.
Heerengracht 304-306
AMSTERDAM.
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 6.5Üper half jaar
:I3!3
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
amormn & LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
LANDHUIZEN als onderstaand e.a. in liat Villapark HVLLENBEIG te Bennekoni.
Direct te aanvaarden.
^T-^
In koopprijzen van
14 t&t 20 Mille
met 1000 Mr. gr.
en meer
PRACETVRIIE
WANDELBOSn
Electrisch Licht-, Oas
en Waterleiding
Dkecte
Treinverbindingen.
Inlichtingen gratis
N.V. Hullenberg Dir. A. ROEST Jr., Rotterdam, Aert v. Nesstr. 4.
TEL.
13709.
Fr. SINEMUS
20 LEIOSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
MAAR MAAT
FIATl
[Belangrijke Prijsverlaging,
TORPEDO
| 4plaatsen 10/15 P.K. 1575O
CONDUITE INTÉRIEURE
idem
17OOO.TORPEDO
plaatsen 15/20 P.K. fSOOO
LANDAULET
[idem
f99OO.[J.LEONARDLANG
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII'lllllllllllllllinilllIll flIlllllllllllllllliiMMIIimilllllllllliil
iiiiiiiniiiiiiimii
IIIIIIIIIIIIIIIIUIII
riiiMiiiiiiirtiiiin iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiii
POLITIEK GEDOE
Een gelijkenis: veele jaren geleeden
wandelde ik in een groot, digt en donker
woud. Er woonden menschen in, maar ze
hadden maar een armoedig bestaan. Met veel
moeite hadden ze rondom hun kamp wat
zware boomen gerooid, en kleine akkertjes
beploegd en bezaaid. Ze woonden ver uit
elkaar, en hielpen elkander niet.
Inteegendeel, ze beroofden elkander ais ze er kans
toe zagen. Ik vroeg hun waarom ze niet veel
meer boomen rooiden en grooter akkers
maakten maar ze zeiden: we zijn te arm
en te zwak. Ik ging verder in het bosch en
vond er een ouden, wijzen man, met een lange
grijze baard. Hij zat onder een zwaren boom
en las in een oud boek. Ik vroeg hem of er
niets te doen viel aan den armoedigen toe
stand der menschen. Ik vroeg of er niet meer
boomen gekapt konden worden. Maar de oude
man zei: dat mag niet! want het bosch is
taboe, heilig. Toen ging ik nog weer verder
en vond een nog ouder en nog wijzer man
met een nog langer en witter baard, en een
nog ouder boek. Toen ik hem sprak oover
de armoede der menschen en het bosch dit
niet gekapt werd, toen barstte hij uit in woede
en riep: vervloekt zij het bosch ! Het beneemt
ons licht en zonneschijn. Het geeft ons maar
ellendig, karig voedsel. Er komt een tijd,
jonge man! waarin het heele bosch
verdweenen zal zijn. Dan zullen de menschen
dansen op grazige weien en oovervloed hebben.
Toen vroeg ik in groote verwondering: Maar
hoe is dat dan, wijze man? Waarom begin je
dan niet met het uitdunnen en kappen? Waar
om zeg je dat dan niet aan die andere, arme
menschen? Waarom raad je hen niet elkander
te helpen en nog meer boomen te rooyen?"
Toen zei de grijsaard: neen ! dat doe ik nooit.
Ik verfoei het bosch, ik verfoei alles wat er
iiiiiiiiiMiiimimiiiiiimiMUM
SPAAMSOH, EHGELSCH,
FRANSOH, OUITSGH Oio.
Berlitz-School
Heorongraoht 4B1 - H. 3286
Pract Onderwijs door builen!. Leeraren
in groeit en wat er mee te maken heeft. Ik
ben namelijk een anti-bosch-mensch. Ik houd
mij afzijdig van alle bosch-gedoe. Het bosch
en het boschgedoe bederft alle menschen. Ik
bemoei me niet met het bosch. Dat is mijn
beginsel, en daar wijk ik niet van af. Ik ben
een man van beginselen."
Toen zette hij zich makkelijk teegen den
harden, zwaren boomstam en ging weer in
zijn boek leezen. Daarin staat precies,hoe alles
zal gebeuren, en als het anders gaat als in
dat boek staat, dan deugt het Heelal niet",
zei de grijsaard.
* *
*
Zoo verzetten zich nu de menschen teegen
alle politieke deelname, omdat ze in den staat,
waarin ze toch wel moeten leeven, een vij
andige, hatelijke macht zien, die hun leeven
verdonkert en hun vrije ontwikkeling be
lemmert. Dit is nu een achterlijk, reactionair
begrip. Wie den voortgang der geschiedenis
beschouwt vindt dat de verhouding tusschen
enkelling en gemeenschap, tusschen burger
en ooverheid steeds inniger en verknochter
wordt. Aanvankelijk stond de despoot of tiran
teegenover zijn onderdanen, als een volstrekt
heerscher teegenover willooze slaven. Maar
tegelijk ontwikkelde zich een liefderijker ver
houding van gezins-hoofd teegenover de gezins
leeden. Dat was de patriarchale periode, die
nog in vele groepeeringen der menschheid
bemerkbaar is. De geweld-dadige, despo
tische, hatelijke ooverheid is thans reeds bijna
ooveral verdrongen. En in de Christenheid
is het ideaal van de verhouding tusschen
individu en ooverheid al duidelijk uitgespro
ken, schoon nog niet ergens zuiver verwer
kelijkt. Het Christelijk ideaal was steeds de
volkomen eenheid van kerk en staat, onder
n geestelijk opper-leider, die niet alleen
gehoorzaamd,, maar ook hartelijk geliefd,
eerbiedig geëerd en blind vertrouwd werd.
Een heerscher, aangeweezen, om zijn groote
deugden, door de wijssten uit het volk.
De hoofdoorzaak van de ellende onzer
heedendaagsche maatschappij is de slechte
keuze der waarlijk groote en deugdsame
heerschers. Ze worden of door erfrecht aan
gewezen, en zijn dan maar zelden en als bij
toeval bereekend voor hun taak, en dan
onwaardig zoozeer geëerd, geliefd en ver
trouwd te worden. Of ze worden door het
volk gekoozen op gebrekkige wijze, die aller
lei misbruik, door partijgeest, in zich sluit.
Menschen met niet al te ruim
beschouwingsveld en niet zeer leevendige fantasie, kunnen
zich nu den staat en de ooverheid niet anders
voorstellen, dan als een lastige, gehate macht
die belastingen eischt, soldaten mobiliseert,
en kibbelt en kletst in 't parlement.
Ze merken niet op dat ze geen vinger
kunnen vernteren, geen stap kunnen doen,
geen woord kunnen spreeken, zonder hulp
van de gemeenschap, dus zonder politiek
gedoe. De zuigeling moet zich a! met politiek
bemoeyen, hij moet ingeschreven en gedoopt
worden, en zonder de gemeenschap zou hij
geen uur kunnen bestaan. Het voedsel, de
kleeren, de wooning van den zuigeling, al
wat het mcnschen-kindje niet missen kan,
dat is alleen te bereiken door meede-werking
en onder controle van de gemeenschap. De
afzijdige dame die haar kindertjes van alle
weelde-artikelen kan voorzien, die van de
gemeenschap profiteert op elke minuut van
den dag door water, licht, verwarming en
voedsel, door beveiliging teegen dieven, door
gemeente-verordeningen, door onderwijs en
hygiëne die zou geweldig gaan mopperen
als de staat niet voortdnurend in actie was
om haar bestaan prettig en veilig te maken.
En dan noemt ze zich afzijdig", terwijl ze
aan alle zijden de zeegeningen van den staat,
van de gemeenschap, of van de kerk, als ze
vroom is, in ontvangst neemt, als iets dat
haar rechtens toekomt, en dan nog met
schandelijke ondankbaarheid die
zeegenrijke gemeenschaps-arbcid, waarin ze nu door
de laatste verbceteringen, als vrouw deel
mag neemen en .waarop ze invloed mag
hebben verachtelijk en spottend uitscheldt
voor politiek gedoe".
Deeze zelfde valsche beoordeeling en be
krompen blik vind ik in bijna allen van de
17 correspondenten, die zeggen iets voor mijn
ideeën te voelen. En op nieuw blijkt hier de
eigenaardige traagheid van denmenschelijken
geest en het onvermoogen van de meesten
om leenig te blijven en zelfstandig te denken
en te handelen. Zoo staat het ook met hen,
die als kleine groep zich op mijn raad hebben
georganiseerd en nu de langsaam, maar ge
stadig groeyende Vereeniging voor Gemeen
schappelijk Grondbezit G. G. B. vormen.
Aan de gedachte die ik hun gaf, honden ze
steevig vast. Ze zien proef-ondervindelijk de
juistheid er van, en brengen de idee practisch
tot werkelijkheid. Twintig jaren lang hebben
ze met allerlei teegenspoed en moeyclijkheid
gekampt. Maar de taaye leevenskracht van
de gedachte moet eindelijk ooverwinnen.
Voor twintig jaar voelde ik echter nog niet,
zooals thans, de volle beteekenis van het
staatsbegrip, en zag ik nog niet duidelijk
hoe die staat van thans, die worden zal een
kerk oover jaren en eeuwen, zich
langsamerhand ontwikkelt. Nu ik dat zie, en dns het
scheepje van G. . B. aanraad meer in die
koers te varen, nu willen ze niet, en houden
vast aan de dingen die ik voor twintg jaar
sprak. Van die dingen behoef ik niets terug
te neemen. De beginselen van G. G. B. zijn
deugdelijk en zuiver. De groep zal zich wel
staande houden. Mits ze niet de politiek?
actie verwerpen, alleen omdat ik vroeger
niet zoozeer op politieke als wel op econo
mische actie heb aangedrongen. Evenwel
denk ik nog in hoofdzaak hetzelfde als toen.
Eerst de economische organisatie ! Eerst
zorgen voor rechtvaardige productie en ver
deeling. Dan en tegelijker tijd, de
steun van politieke actie. Maar het
economisch-ethische werk als steevigen onderbouw,
niet het politieke. En vermijding van
partijgeest,
helaas ! in ons land
genoeg heeft gesticht.
O'nder de zeventien afwijzende brieven is
er geen die niet verraadt de afkeer van
politiek gedoe", zonder de dwaasheid en
onbillijkheid van die afkeer te beseffen. Omdat
ons huishouden nog slecht is georganiseerd,
en Hadjcmemaars voortbrengt, moeten wij
ons. er daarom van terug trekken en den
boel laten verwilderen?
Een curieuzen brief ontving ik vaneen vrij
zinnig predikant. Hoe het in de
gevoelswaereld van dien man uitziet begrijp ik niet.
Hij zegt; .... dat hij zich niet kan voorstellen,
dat hij ooit liefde zal kunnen koesteren voor een
politieke partij. Politieke oovereenstemming
geeft geen enkele waarborg voor
gsestvemantschap. Daarom: wie tot geen politieke partij
behoort is, dunkt me, slechter dan een ander,
maar wie zijn partij lief heeft is onnoozeler....
en verder; het lijkt mij toe, dat een politieke
partij ophoudt een politieke partij te zijn, als
zij strijdt voor n zaak....
Hoewel mij niets aangenamer zou zijn dan
met mannen als u in politicis samen te werken,
kan ik het eenvoudig niet; ik zal moeten samen
werken met hen met wie ik mij oneindig minder
verwant vod. Mihi dolet\"
Mini dolet! het spijt hem erg! Hij zou
wel iets goeds willen doen, de stakker, maar
hij mag niet, want hij hoort tot een andere
partij. En hij houdt er niet eens van. Zelfs
het algemeene Christelijke gevoel van Liefde
voelt hij niet voor hen. En toch zit hij er
aan vast, omdat hij niet onnoozel wil zijn
en ook niet slecht. En als een partij maar
n zaak op 't oog heeft dan houdt het op
een politieke partij te zijn. Ik zou zeggen
dan zijn we juist waar we weezen willen. Het
feminisme heeft gezeegevierd. Nu is 't weg,
als politieke partij. Uitneemend, wat kan
men beeter verlangen? Nu zoo gauw
moogelijk maar een nieuwe gemeenschappelijke
actie, voor een ander niet minder nuttig
en rechtvaardig doel.
Maar dominee kan niet ! Hij moet samen
werken met lui waar hij 't land aan heeft.
En dat in een vrij land ! Is 't niet treurig?
De volgende maal wat oover rijpheid en
rot-heid. Actueel genoeg, midden in den
appelen-oogst.
F R E D E R I K VAN E E D E N
OELOF iflITROEN
KALVERSTRAAT 1
Amsterdam
OPGERICHT 1850
TELEFOON 658 N.
DEN HAAG - PLAATS 23
firma M. J. GOUDSMIT
PAARLEN, BRILLANTEN
Goud, Zilver en Horloges
Uitsluitend eerste kwaliteit