Historisch Archief 1877-1940
29 Oct. '21. No. 2314
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
Binctmn & LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
SIGAREN
Fi.
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
HAAR MAAT
Spoor s
Mosterd
WA $poörjr_ culemborg
ENZ.
EENIGE SPECIALITEIT m
g| KRIMPVRIJE
m
GEZONDHEIDSONDERGOEDEREN
BH Nederlandsch Fabrikaat |g
||$TRICOTHUISI|
jl AMSTERDAM HAARLEM vj§
2v) **?*? Braettraat 36 Or. Hout«tr«at 143 tm
??^ TEL NOORD SOOa TELEFOON M6a> l '*?
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam.
1O cent
1O cent
Bal- en Avondiclioenen
Zijde Brocaad Suède
Fluweel Lakledor
vanaf f 15.?.
F. FEDDEMA
«mui(T-Iel. 1H -lEI IU(
Vraagt onze Heeren Lak-Dansschoinan
CHENARD&WALGKER
N A w H Mt Ai Ni
Automobieltn en Vrachtwagens
H.V. Jutoniobiel Mij. JET CENIRBM"
Parkstraat 91 a - 's-6rav0nhage
Tel. Haag 3569
Sumatra (BUITENGEWOON) Zandblad
DE HIEUW MODEL
MICHELIN
CABLÉ"
Buitenband
DE SNELSTE. DE STERKSTE.
Bij alle Rijwielhandelaren
f e.
ui
IIIIIllllllllllMtlllllllllMlllllllllUlllllIiiiiiiiiittlllllllllltlllllllltllllliiitlllllllltl
DE TENTOONSTELLING VAN
G. G.B.
(Toespraak bij de oopening op
22 October 1921)
Het is hier een juubel-feest, en men juubelt
met goede reeden.
Er zijn wel echtparen en liedertafels, die
juubelen na een half jaar, dan na een heel jaar,
dan na 2| jaar en zoo voort.
Daaraan heeft Q.G.B, zich niet bezondigd.
Het begin van zijn bestaan was geen
gejuubel.
Er is nog niet ontijdig feestgevierd.
Er is beeter gedaan.
Er is hard gewerkt.
En de vruchten van den arbeid zijn rondom
ons ten toon gesteld.
Dan mag men zich werkelijk wel verheugen,
en een weinig juubelen.
En het heuchelijke feit is, dat wij na twintig
jaren vol moeyelijkheid en teegenspoed nog
beslaan.
G. G. B., het geesteskind, dat zoo arm en
klein begon, doorzooveelen bespot en slecht
.begreepen
liet bestaat nog.
En zelfs.... het toont teekenen van bloei.
Er begint leeven in te koomen.
En dat is het heuchelijke dat juist onder
bijna eindeloozen teegenspoed .G.B. toch
is staande gebleeven, en de proeven van de
eerste moeyelijkste jaren heeft doorstaan.
Ja, er is reeden tot vreugde en vertrouwen
op de toekomst.
De kern, het beginsel, is gebleeken zeevast
en vuurvast te zijn, het heeft storm en
brand getrotseerd.
Maar, denk er om, kamaraads, wij staan
pas aan 't begin. Juubelt niet te vroeg en
niet te luid.
Bedenkt de vreesselijke toestand der waereld!
Laat het den ganschen tijd van dit feest
niet uit onze gedachte gaan:
Terwijl wij hier feest vieren, sterven minstens
drie miljoen kinderen in Rusland den
langsamen hongerdood.
Wij woonen hier in een betrekkelijk gelukkig
land wij zijn nog booven verdienste
gezeegend.
De bloei van G.G.B., die veelen verwonde
ren zal, hangt met min of meer abnormale
toestanden samen.
Het beginsel der productieve groepen, te
werken zonder patroon, en de eigen
werkgeever en werkneemer te zijn, dat wordt door
den fiscus feitelijk bevorderd. De staat werkt
hier het socialisme in de hand.
Maar zoo hoort het ook. Dat is de juiste
richting voor de toekomst.
Dat is ook de eenige richting waarop bloedige
revoluties kunnen vermeeden worden.
Want de groote beginselen van G.G.B, zijn
niet dwang of geweld maar arbeid, vreede
en broederschap.
Houd aan die beginselen vast en ge zult
veiliger zijn dan achter loopgraven en prikkel
draad.
Alle verwijten teegen socialisme en commu
nisme worden hier, in G.G.B., krachteloos ge
maakt.
Wij willen niemand door geweld van zijn
macht berooven, zooals de klasse-strijders dat
willen de wapens van G.G.B, zijn: eer
lijke arbeid, onderlinge steun, liefdevolle
samenwerking".
Maar ik wilde u, in 't kort, op deezen
feest'avond een paar ernstige waarschuwingen doen
hooren.
Ge weet wel, dat ik niet ben een geest-drijver,
Of een partij-leider, of een op macht en eer
beluste politikus.
Ik heb u mijn raad gegeeven: Werkers,
werkt voor elkander, en houdt den grond in
gemeenschappelijk bezit".
Deeze eenvoudige maar rijke beginselen
hebt gij vast-gehouden.
Heb ik ooit beproefd geestesdwang op u
uit te oefenen?
Als vrije mannen, uit eigen inzicht, uit eigen
beweeging, hebt ge mijn raad gevolgd.
Maar ik ben onderwijl nog meer vooruit
geloopen, op verkenning.zou ik kunnen zeggen.
En ik dank God, dat ik teegen het eindevan
mijn leeven kan zeggen, dat ik in maatschap
pelijk opzicht niemand op een dwaalspoor
heb gebracht.
iitMMiiitniniiiiiiiinniinnniiiiiiiHiniMiiiMliiiitiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiniiiiininiiiiiiii
iiit iiiiin
In sociale dingen heb ik geen groote dwa
lingen begaan, en behoef ik niets terug te
neemen.
Ik draag geen verantwoordelijkheid voor
volks-misleiding. De weg, dien ik wees, schijnt
mij nog steeds de beste, En G.G.B, is daarvan
een voorbeeld.
Maar wie den weg verkent, waarlangs een
groote meenigte moet volgen, die wijkt dan
weer eens links, dan weer eens rechts van de
baan af, om het beste pad te vinden, al blijft
hij .het groote doel standvastig voor oogen
houden.
Soms zelfs is hij heelemaal uit het gezicht
en men denkt hem verdwaald of verlooren.
Maar de weg moet gevonden worden, en
niet voor enkelen, maar voor honderd-dui
zenden, voor miljoenen.
Wat wij nu hier bewonderen als producten
van vrijen arbeid en verstandige coöperatie
dat is nog maar een heel klein begin.
Er moet een tijd koomen, dat G.G.B, zijn
landerijen, zijn mijnen, zijn olie-bronnen, zijn
magazijnen en zijn reuze-fabrieken heeft
in alle landen ter waereld, dat de
groote stoombooten onder de vlag van
G.G.B, alle zeeën bevaren en alle havens be
zoeken. Dat duizende welvarende hoeven in
alle volken, tot een machtige coöperatie ver
bonden, voedsel schaffen voor de opwoonenden
zoowel als voor de aangeslootenen in alle
landen.
En dat er vrijen grond is verooverd, langs
den weg van eerlijke arbeid, vrijen grond,
waarop jaarlijks aan duizende nieuwe arbeiders
geleegenheid wordt gebooden om door hun
arbeid te bestaan.
Er is nog geen vrije grond in de waereld,
nergens, en daarom is er ook nog geen vrije
arbeid, geen vrije concurrentie of competitie
moogelijk.
Zulk een grootsche ontwikkeling moet
G.G.B, tegemoet gaan, omdat het zelfzuchtig
en liefdeloos zou zijn, in kleinen kring zich op
te sluiten en de waereld verder te
verwaarloozen. Zulk egoïsme zou niet geduld worden.
Daarmee zou de ideale strekking van G.G.B.
verlooren gaan.
Houdt vast aan uw idealisme, het moet uw
kracht zijn, uw toeleg en tegelijk uw beveili
gingWordt ge door welvaart en oovervloed be
dorven, dan zal de gansche waereld u be
spotten en verachten.
Laat ge u door toenemende welvaart niet
van den weg af lokken, houdt ge standvastig
vol in uw idealisme, dan zal de waereld u
zeegenen. En de macht der kapitalisten zal
op u afstuiten.
Tot-inog^toe zijt ge geslaagd, omdat er nog
niet veel te verdeelen viel. Maar als de voor
spoed komt, en_het geld stroomt binnen;
zooals te verwachten is zult ge dan uw
idealisme behouden en denken om uw minder
gelukkige broeders op de gansche waereld, om
de arme vrouwen en hongerlijdende kin
deren?
Niet alleen door aalmoezen zult gij ze
helpen, maar meer nog door het voorbeeld
van uw verstandigzelfbedwang,uw vrije arbeid,
uw gemeenschappelijk bezit, uw praktisch en
gematigd communisme, uw oovervloedige
productie.
Ge zult vijanden krijgen, niet alleen vér
wag, ook in uw onmiddellijke nabijheid. Ik
zie den strijd al ontbranden. Uw eigen kama
raads zullen u verwensenen en benadeelen.
Want ge kunt niet onmiddellijk iedereen
opneemen in uw groepsverband. En degeenen
die buiten staan, de onvrijen, die werken in
dienst van het kapitalisme, die zullen u be
nijden en beschimpen.
Dan zal eerst de rechte klassenstrijd be
ginnen, de strijd tusschen vrijen en onvrijen,
tusschen de vrije gevestigden op den grond
van G.G.B, en de loonslaven zonder bezit of
eigen huis.
Die strijd zal scherp en bitter zijn.
Maar ik raad u, weest eedelmoedig in dien
strijd. Verscherp hem niet noodeloos. Prikkel
den teegenstander niet, en zet uw poorten
zoo wijd moogelijk oopen voor hen die zich
bij u aan willen sluiten en de loonslavernij
ontvluchten. Zoo wijd als economische nood
zaak het toe laat.Laat uw teegenstanders voelen
dat ge ook voor hun best werksaam zijt. En
steunt hen in hun kamp met den kapitalist,
die hen nog in zijn macht heeft.
En hebt geen minachting voor politieke
actie. Waardeer het goede en noodzakelijke
in den politieken strijd.
De staat dat zijn wij zelven. En zonder
staats-inmenging zou ons volk in de laatste
jaren voor drie-kwart zijn uitgestorven.
Zij, die meenen, dat alle heil van den staat
moet koomen, die alles verwachten van de
politiek, en denken, dat men socialisten kan
kweeken door een politieke partij-opvoeding
zulke menschen denken dwaas en onprak
tisch.
Alleen gemeenschappelijke arbeid voedt de
.menschen tot socialisten op.
Maar eeven dwaas zou het zijn, alle
inee'doen aan de politiek te verwerpen, en de
voordeelen, door politieke actie verkreegen,
te versmaden.
Daarom raad ik u, houdt u niet onver
schillig, maar sluit u aan bij de groep, wier
'doel u sympathiek en duidelijk is.
Onthoudt deezen raad. Gij kunt niet buiten
politieke actie.
« Gij moet u onderwerpen aan de wetten van
:'t land. Aan de voorschriften van uw gemeente.
.Wie dat niet doet, is als een_dwaas, die links
blijft uitwijken inplaats van rechts omdat
hij zich niet met politiek wil bemoeyen.
Ja, het' partij-weezen is verderfelijk, en
geeft aanleiding tot haat en verbittering, tot
eerzucht en macht-dorst.
Maar het is niet noodig. Men kan zich poli
tiek groepeeren om n wettelijke maatregel
te bevorderen. En daarna de groep opheffen.
Zoo was het met de beweeging voor vrouwen
kiesrecht. Zoodra het doel was bereikt, hief
de groep zichzelven op.
En zoo is 't nu met de veroovering en vrij
making van den grond.
Een partij, die opheffing van de
grondversperring beoogt, en niets anders, zulk een
partij moet gij steunen. Ze doet werk voor u,
ze heft de slagboomen op, die het volk belem
meren in hun productie..Ze bevrijdt den grond
van monopolie en versperring.
En als ze haar doel heeft bereikt, heft ze
zichzelven op.
Zulke groepeeringen kunnen vrij zijn vau
partijgeest. Zij kunnen dienen het groote doel,
dat ook uw doel is.
Dat is het allereerste wat wij willen: grond
en arbeid moeten bevrijd worden, en deeze
twee hangen onverbreekelijk samen.
Vrije arbeid is niet moogelijk zonder vrijen
grond.
Gij oefent u nu in vrijen arbeid waarbij
ieder tegelijk werkgeeveren werkneemer is,
waar geen patroon, geen aandeelhouder op u
woekeren kan.
Maar zoolang de grond niet vrij is, zoolang
zijt ge nog in de macht van den grondbe
zitter, den kapitalist.
Want alle kapitaal-bezit komt neer pp
grond-bezit. Daarom moet de grond bevrijd
worden, en aan ieder werkwillige geleegenheid
worden gegeeven tot productieven arbeid.
Ons land moet waarlijk ons land zijn, en niet
in de macht van enkele bezitters.
Vrije arbeiders, op vrijen boodem,dat is het
doel.
En een politiek werksame groep die u
bijstaat in het bereiken van dat doel, die moet
ge ook- steunen, daarmee moet ge samen
werken.
Zulk een partij is de Grondpartij, en ik raad
u, u niet te laten bang maken voor woorden
zooals politiek" en partij".
Tot nog toe heb ik u goed geraden niet
waar? Thans raad ik u nadrukkelijk, steunt
hen, die uw helpers kunnen zijn in het par
lement.
Daar dreigt de reactie. Daar dreigt zelfs het
afschuwelijke gevaar, dat men weer de dood
straf wil invoeren, met schavot en beul. En
dat door menschen die zich christelijk noemen!
Weest op uw hoede! Sluit u niet op in uw
kleine groepen. Neemt deel aan het oopenbaar
leeven. Zoo alleen_kunt ge de
honderd-duiGedeeltelijk overzicht van de tentoonstelling van G. G. B.
iiiiiimiliiiiili'iiilliiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
zenden helpen, die op uw hulp reeketleri.
Laat uw schoone leuze klinken: vrije arbei'
ders op vrijen boodem\
Nederland aan de Nederlanders! en niet
alle menschen der waereld samenwerking ert
broederschap, in eerlijken arbeid.
Maar nu nog een gewigtig slotwoord*
Wie vrijheid verlangt, moet weeten dat
daartoe zelfbedwang en tucht onmisbaar zijd/
En ik wil hier als mijn vaste oovertuiging
uitspreeken, dat G.G.B, en vrijen arbeid alleen
dan moogelijk zijn, als ze samengaat met
waarachtig christelijke liefde, en christelijk-e
deugden.
Ik zal hier niet oover heilige dingen spreekèri.
Maar alleen dat wil ik zeggen, dat waar het
socialisme zich afwendt van den Godsdienst,
het hoopeloos verlooren gaat.
De voornaamste oorzaak van de
teegerispoed en ontaarding bij alle revoluties van de
laatste eeuwen, is de afwijzing van den
Godsdienst.
En zelfs nu, in Rusland, is het gebleekeri,
dat de poogingen om de godsdienstige
nelgingen der menschen teegen te gaan totaal
mislukt zijn. Het arme, misleide Russische
volk blijft vasthouden aan zijn religie, en dat
zal zijn redding worden.
Wat ik u zeg, is de uitkomst van veel doert
en denken, en vaneen lange leevens-ervaring.
Gij kunt uw doel bereiken, vrije arbeiders
te worden op vrijen grond een gelukkige
maatschappij is denkbaar en ten volle bereik
baar. Dat is voor mij booven allen twijfel/
Maar die vorming eener nieuwe maatschap
pij zal alleen gelukken als het een godsdien
stige, en een christelijke maatschappij wordt.
En wanneer de menschen gansch en diep door
drongen worden van Jezus' zending en Gods
Vaderschap.
FREDERIK VAN EEDËN
iiiiiiiiiiiiiMiiiiiilliliiiiiiiiiiiiiliiiiiiiimiiiiiimiimiiiillliiiiiiiiMflfHiMt
SPAAHSOH, EHGELSOH,
FR AH S OH, DUITS OH eiO
Borlitz-School
Heorengpmoht 4-&1 H, 3286
Pract Onderwijs door bnitenl. Leeraren