Historisch Archief 1877-1940
DE-AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
12 Nov. '21. No. 2316
ROSEGGER'S GEESTESLEVEN
Dikwijls is aan Rosegger gevraagd, hoe 't
wel gekomen is, dat zijne godsdienstige ge
voelens en inzichten zooveel verschilden van
die zijner bloedverwanten en dorpsgenooten;
dat hij met zijn conservatieven aard ten op
zichte van kerkelijke toestanden en gebruiken
zich zoo gemakkelijk kon losmaken van den
grondslag, waarop zijne voorvaderen en
tijdgenooten stonden. Dan zocht hij in zijn ver
leden, ging terug tot zijne jeugd, om na te
speuren waar eigen voetpad afweek van den
grooten weg.
En hem werd duidelijk, dat de godsdien
stige beginselen zijner kindsheid ongeveer
dezelfde waren als die van later leeftijd.
Met zijne ouders, die toch goede Katholie
ken waren, is hij nimmer in botsing gekomen.
Van een eigenlijk keerpunt in zijn geestes
leven weet hij evenmin als van een zwaren
zielestrijd.
Toch is er wel wijziging ontstaan in zijne
godsdienstige voorstellingen. Al bleef hij
levendig gevoelen voor de poëzie zijner kerk
en den vromen zin van vorm en leerstelsel,
voor hare feilen en die harer geestelijkheid
kreeg hij temeer open oog. Daartoe werkte
velerlei mede. De innige vroomheid zijner
ouders, doch zonder dweepzucht, en op het
leven zelf gericht. Zijn eerste onderwijs in
lezen en schrijven van een braven schoolmees
ter, maar die om verschil van inzicht met zijn
pastoor was afgezet. Het verslinden van boe
ken, rijp en groen, om zijne dorstende ziel te
lesschen. Dan het verkeer aan de school te
Gratz met onderwijzers en leerlingen. Eindelijk
de omgang met mannen als Hamerling e.a.
Dit uiterlijk weervaren kan hier slechts worden
aangestipt, daar het verhaal zelf te veel
plaats zou vragen en in zijn geheel is gegeven
in Wetenschappelijke Bladen 1918 en in
het boekje Levensbedden (bewerking van
Rosegger's Mein Weltleben). Dat hij aan de kerk
zijner vaderen steeds trouw is gebleven, dankt
hij grootendeels aan zijn gevoel van piëteit.
Tot nadenken over zijne godsdienstige
gezindheid, tot bepaling en verdediging van
zijne inzichten kwam hij eerst, toen hij tegen
stand en bestrijding ontmoette. Toen werd hem
duidelijk, hoe hij in menig opzicht anders
dacht en voelde dan velen ook zijner beste
vrienden. Aanstonds zette hij zich schrap
om voor zijne meening op te komen, die juist
daardoor hem duidelijk en dierbaar werd.
Overtuigde hij zijne tegenstanders niet, hij
deed het in ieder geval zichzelf. In heerlijk
licht verscheen hem de waarheid, in warmen
gloed zijn geloof. Uit eiken strijd kwam hij met
frisscher kracht en kloeker vertrouwen te
voorschijn, al hield de tegenpatij hem wel
licht voor verslagen. Niet met bewijsvoerin
gen, aan anderer geschriften ontleend, ver
dedigde hij zich, maar met hetgeen hij putte
ui t eigen ervaringen. Mocht soms i n bijkomstige
zaken worden toegegeven, over het ge'heel
bleef de kern van zijn godsdienstig leven on
geschonden. Hij wenschte niet anderen te
bekeeren tot zijne overtuiging, maar zichzelf
te rechtvaardigen. Moest een enkele maal een
tegenstander hem gelijk geven, dan vond hij
daarin weinig voldoening; veeleer deed 't
hem voor den man leed, en een zwakken
broeder gewonnen te hebben schonk hen; geen
vreugde. Voor zijn godsdienstig geloof had hij
geen behoefte aan gezelschap; hij bezat voor
zichzelf zekerheid. Het evangelie, zooals hij
zelf dat uit het N.T. had leeren kennen, was
hem genoeg. Wanneer dat werd miskend, dan
maakte hij zich ridderlijk ter handhaving op.
Dat hij ook op verdienstelijke wijze het wa
pen van ironie of humor wist te waardeeren
getuigde het woord van een ouden priester,
die tot hem zeide, dat hij voor het Christen
dom meer had gedaan met zijn spot dan met
zijne ,,zalving".
Laat hij nu zelf eens vertellen uit den eersten
tijd van zijn stadsleven. 1) Dr.Svoboda, redac
teur van de Tagespost, had kennis genomen
van de letterprodticten uit zijne jonge jaren en
dadelijk ontdekt hoeveel talent er school in die
uit Peter Krieglach-Alpel. Met eenige andere
personen stelde hij hem in staat om te Gratz
de lessen op eene handelsschool te volgen,
ten einde zijne hoogst onvolledige kennis aan
te vullen. De eerste dien hij, eenzaam en ver
laten staande op het stationsplein van de
groote stad, ontmoette, was een letterzetter
van zijn leeftijd,een goedhartige jongen, die hem
een paar nachten bij zich onderdak bezorgde.
Deze was sociaaldemocraat en als zoodanig
practisch werkzaam. Nu spreekt R. zelf:
De sociaaldemocraten waren toen (een
vijftigtal jaren geleden) nog menschen, die
revolutie wilden maken, om de goederen der
wereld gelijkelijk onder allen te verdeelen.
Mijn letterzetter Robert, die maar n paar
schoenen bezat, hoopte daarbij op een voor
deeltje voor zichzelf, terwijl voor mijne twee
paar bij de verdeeling al eenig gevaar zich
voordeed. Ik bestreed dus zijn communis
me en bracht daartegen ook den godsdienst in
. 't geding. Nu vernam ik iets, dat geheel nieuw
voor mij was. De godsdienst was priesterbe
drog, het Christendom een stelsel van de
aanzienlijken om de kleine luiden in banden
te slaan en uit te buiten, en de geloovigen
waren domme slavenzielen. Toen Robert,
anders een beste jongen, zich van dien kant
liet kennen, had ik liefst hem aanstonds laten
loopen. Ik deed het echter niet, voelde mij per
soonlijk aangevallen, trachtte mij te verde
digen, hetgeen aanvankelijk onhandig, maar
spoedig met zekere gevatheid en slagvaardig
heid geschiedde. Altijd als wij bij elkaar waren
zaten wij elkander in het haar, f over de soci
aaldemocratie of over den godsdienst, even
goed met de dweepzucht der overtuiging als
sarcastisch en somwijlen scherp, maar nooit
ruw, nooit opzettelijk elkaar kwetsend.
Ik kreeg allengs pleizier in die oefeningen van
den geest en van het woord, en kreeg den slag
beet om het Christendom te verdedigen, de
kerk te rechtvaardigen.
Op 'n Zondagmiddag zaten wij in een kof
fiehuis, ik, de letterzetter en een vriend uit
mijn dorp, die te Gratz op het seminarie was en
mij dikwijls opzo.cht. Heel gezellig en vroolijk
waren wij aan het bier drinken, toen Robert
a! heel gauw met zijne communistische in
zichten op de proppen kwam. Ik was bang, dat
hij den theoloog daarmee zou wegjagen, want
die seminaristen mogen zich met zulke beden
kelijke gesprekken niet inlaten maar moeten
zich zwijgend terugtrekken, omdat volgens
de meening hunner oversten de vlucht de beste
bescherming tegen den vijand is. Maar mijn the
oloog liet zijn glas nog eens vullen en stelde
zich dapper te weer, door tegenover het com
munistisch stelsel .met zijn gewelddadig in
grijpen het Christendom te plaatsen. Daarte
gen beweerde de letterzetter, dat Christus de
grootste communist en sociaaldemocraat was
geweest; hetgeen mij de vraag ontlokte, waar
om de sociaafdemocraten dan zoo
anti-christelijk waren? Aanstonds begon nu de letter
zetter met zijn priesterbedrog. Daartegenover
prees de theoloog het warme en onzelfzuch
tige geloof van den echten priester,bewees met
teksten dat deze Gods plaatsvervanger was, en
kwam zelfs op het mysterie der transsubstan
tiatie. Dat was koren op den spotternijmolen
van den sociaaldemocraat. Ik vond dezen
loop \an het gesprek op eene plaats, waar wij
door de menschen aan andere tafeltjes wer
den gehoord, minder gepast, ik deed mijn best
tusschen beiden te komen, waarbij ik echter
zóin mijne persoonlijke inzichten verstrikt
raakte, dat er eene derde richting voor den
dag kwam, en de lettcrzetter lacherrd mij een
paap, de theoloog verwijtend mij een vrijden
ker noemde. Inderdaad, tegenover den soci
aaldemocraat had ik met trillenden hartstocht
het wezen der kerk verdedigd, terwijl
mij tegejiover den theoloog de erkenning ont
viel, dat men de hostie en den wijn bij de
mis alleen voor een zinnebeeld van Jezus'
vleesch en bloed kon houden, een geloof dat
hem veel te weinig was, ja dat, zooals hij zeide,
iemand eigenlijk buiten de kerk sioot. Zij
beiden, de sociaaldemocraat en de theoloog,
wisten niet eens, hoe ver zij van elkander af
stonden. Hij die in het midden zich bevond,
hij wist het; hij was door eene wereld gescheiden
van hem die links en van hem die rechts stond.
En op zoo ver verwijderde vijanden schiet men
met kanonnen. In de hitte van den strijd wer
den wij zópersoonlijk, dat ieder den tegen
stander voor zijn stelsel verantwoordelijk
rekende, zoodat de theoloog een huichelaar
werd, de sociaaldemocraat een goddeloos
dier en ik ook iets niet zeer eervols, waarna
wij beleedigd uiteen gingen.
Dat was voor mij een pijnlijk uur geweest.
Ik was te opgewonden om te kunnen slapen
en liep den Slotberg op. Het was een kalme
avond, helder scheen de maan. Wat een
onzin, dacht ik, onder broeders wegens ver
schil \an inzicht zich zóte vergeten, dat
ieder, ofschoon met de beste bedoeling bij de
verdediging van zijne overtuiging, juist dat
gene doet wat den theoloog zijne kerk, den
sociaaldemocraat de menschenliefde, mij
het Christendom moest verbieden: den naaste
persoonlijk te beleedigen ! Heeft men «daar
voor een mond, om zijn beste vrienden te
honen en misschien voor altijd van zich te
verwijderen? De stemming van den dichter
werd in den vriendelijken avond zachter, er
ontstond een versje in Stiermarken's dialect,
dat een mensch zijn mond niet heeft om te
twisten en te schelden, maar om te kussen.
Mijne gedichten waren in dien tijd nog
wereldsch en levenslustig; ernstiger en tragischer
zijn zij eerst later geworden. Maar iets van de
blijdschap in God is er altijd in geweest. Dat
Hotel Duin en Daal
Te midden eener schoone boschr. omgeving.
nttiiiliiliniiliiiiiiiiiittiliiii iiiiiniiiniiiiiiii
iiiiiiiitliiiiin
werd wel eens door kerkelijke ijveraars
profaneeren genoemd l
Bij ons volgend samenzijn drukten wij
elkaar hartelijk de hand, vroolijk ais ware er
nooit een godsdienstoorlog tusschen ons
geweest; maar nauwelijks waren wij een kwar
tier te zamcn of de strijd begon opnieuw,
en dat verschil van meening bleek het
levenwekkende en bezielende element te zijn,
dat ons bijeenhield. Ruw zijn wij niet meer ge
worden, maar ook niet meer zoo intiem als
te voren, gelijk dat gaat als er eenmaal iets
beschadigd is.
Sinds den tijd, toen ik als bemiddelaar
optrad tusschen theoloogen atheïst, is mijne
beschouwing van leven en wereld toegenomen
in duidelijkheid en stevigheid. Met den voet
en het gemoed staat zij op de ervaring van
God en het vertrouwen op God als in mijne kin
derjaren, met het hoofd raakt zij den geest
des tijds, waaruit ons aller zieleleven wordt
gevoed. Ik ken daarom niet den strijd tusschen
het kinderlijk geloof en de wetenschap. Al
leen voel ik pijnlijk, dat ons leven en werken
zoo zelden evenwijdig loopt met ons geloof.
Ik ben mij bewust geworden, dat ons in
ons godsdienstig leven iets ontbreekt, iets
dieps en hoogs. Misschien is het de stilte der
ziel. Afgescheiden van de wijze waarop de
kerk den godsdienst tot iets uiterlijks maakt,
er wordt over godsvrucht te veel gesprokenen
geschreven. Niet hoofd en mond moeten er
vol van zijn, maar ons gemoed. Voorts ben ik
op mijn levensweg tot het inzicht gekomen,
dat wij verdraagzaam moeten zijn jegens hen,
die andere inzichten hebben dan wij. Al is
mijn geloof voor mij het eenig ware, omdat ik
ondervind, dat het mij meer dan eenig ander
sterken kan en hooger opvoeren, toch kan
ik mij indenken, dat menschen met een an
deren aanleg behoefte hebben aan andere voor
stellingen. Alleen die godsdienst die in kiem
reeds in ons is gelegen, kan zich vour ons op
vruchtbare wijze ontwikkelen. Zoo is gods
vrucht iets geheel persoonlijks; en sinds ik
in dien geest ook het onderricht van Jezus heb
leeren verstaan, vind ik haar in overeen
stemming met alle menschen en alle tijden,
die van goeden wille zijn en streven naar het
volmaakte en eeuwige.
J. HERDERSCHÊE
1) PETER ROSEGGER, Mijn Zieleleven (ned.
vert.) Amsterdam, van HolkemaenWarendorf.
III»IIIHIIIIIIIIIIIIHIIIIIIMIIIIIIÉIIIII MlllllllllmlIlllllllllllllllllllllllltlllllllllU
m minimin iiiiililliiiiiiiiiiliiiiiiimili
Begrafenis-Onderneming
J. D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 ? Telephoon No. 906
H. BOOTZ - Amsterdam
(Brovw
Telefoon N. 3514
U l N D t L LÜO Raadhuissfraat
mag aan geen bittertafel ontbreken
Landontginning-Maatschappij
DE DRIE PROVINCIËN"
TE AMSTERDAM
GRONDEN TE KOOP, GESCHIKT VOOR:
la. Intensieve cultuur. 2e. Verbouw van landbouwproducten.
3e. Grasland. 4e. Bebosschen. 5e. Bouwterrein.
Brochure met kaart op aanvraag gratis verkrijgbaar ten
kantore Sarphatistraat 1 E te Amsterdam
PARfUM
FtCRIDAPCIW
\\ "§4 Dezoete.bedwelmendeSldemuan. &? i}
\\ l dengrooten,tropisch.enftifxiuerbloesem*
IJ Een sterke, doordringende geur uan
1|i bi/zanderenaard.uolen harmonisch.
r 'l . Eveneens te bekomen als
v PoDDuEaudeColoane. PopouLotion
pJi POPDIJBrillantine,
KLEERMAKERS
Eityund fin J1/»5 mi. Zitirdagi tot 1 mr
Abonnementen en de
Nieuwste Stoffen
iZUIVER WOLLEN:
i HALFWDLLEN-:
KATQENEN-TRICOT-:
RAMEH-EN NET-!
ONDERGOEDEREN
Oude & Nieuwe
Strijk
instrumenten
Vakkundige garantie.
S. BLAZER Mzn.
Beëedigd Taxateur
Ceintütbaan304. Iele!,/. 1411
AMSTERDAM.
G. J. DE KONING & Zn. - Keizersgracht 44?
(voorheen L El DSCH ESTRAAT 69)
- BADKAMERINRICHTINGEN ~
BINNEN 24 UUR,
leveren wij U glazen voor afstand en nabijheid,
uit n stuk gesiepen, met zichtbare en
onzichtbare scheidingslijn voor
SO-EASY of SO-EASY glasbril.
M. A. GROEN A Go. OpHolons
Keizersgracht 8O6 - Hoofdeinde 88
AMSTERDAM OEM HAAQ
FIRMA W. KUIJK
CHOCOLA D E M A C AZIJN
GALERIJ 32-33 TELEFOON Z. 2973
AMSTERDAM
Groote sorteering in
St. Nicolaas
en Kerstmis-Artikelen
Volgende merken voorradig:
Bensdorp \ F. Marquis
Droste Rod. Lindt
Driessen A, & W. Lindt
Nieuwerkerk
Pette
Rademaker
Suchard
Saroiti
Sansen & Ingels
enz. enz.
Lievegoed's Artikelen
blinken uit door
kwaliteit!
Proeft b.v. eens W*:D. JOHN «AY'.S Fijne ingelegde ZUREN
(AUGURKJES, UITJES enz.) en PICCALILLISAUS!
Lievegoed's Artikelen z^rbzoennvan
5O bont*
rrlfl. PICCALILLI
Waar niet vertegenwoordigd
ijverige agenten gevraagd.
M.V. DE HOUTTUINEN" Amsterdam.
BEGRAFENISVEREENIGING
TE AMSTERDAM
N. SAX Jr.
P, C. lOIFKTlUT 38 -:? TELEFOON 2UID 34! en 4250
Eigen Automobiel tot vervoer vin Overledenen
ADR1AAN SC5AKEL
HEILIGEWEO 11-17
OVERHEMDEN
IN- EN EXPORT
WED. A. VAN LAAR
Damrak 25, AMSTERDAM
Telafoon N. 185 N. 7725. Postglro 882(7,
HORS D'OEUVRE SCHOTELS, KREEFT, CAVIAR, OESTERS.
DAGELIJKS AANVOER VERSCHE ZEE en RIViERVISCH
Restaurant Ie tage. Bestellingen aan huis zonder prijsverhooging
POLLEN) Oude Genever
Fijne Likeuren en Punch
M. P. POLLEN A ZOON - Rotterdam
LIPS 2 PETER5-DORDRECHT
FABRIEK VAN
HAARDEN
Kennisgevingen van:
VERLOVING en
ONDERTROUW.
VISITEKAARTEN.
LUXEPAPIER.
Atelier B van MaDtgem
MUNTPLEIN 9, AMSTERDAM.
Clichés
Voor alle doeleinden
NV
Chem.Kunatinrichting
Dames-
enHeerenKleeding
D, f, Beijaip S k
Hoogewal 13-14
's-Gravenhage
ATELIERS
JOH.WEEN
UTRECHT
GKSCH.EN GKBR GLAS
IN LOOD
MEUBELEN
DECORATIE ENZ.