Historisch Archief 1877-1940
19 Nov. '21. No. 2317
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
N.V. PAERELS'
Meubileering-Mij.
AMSTERDAM
Complete
MEUBILEERING
BETIMMERINGEN
Roki n 128-Te 1.45 41 N.
Koop een qoed
boek, het heef t
blijvende waarde.
BOEIENDE MODERNE ROMAN
u
MRICH"
rVAN.DER.-iE D
-\ LVERêUn
GRAVELWEGJELEFOON.I ISO
ING
O MENSCH
door HERMANN BAHR
Prijs f 5.50; f 6.75 geb
UIT DE PERS:
_ We moeten volstaan met de erken
ning, dat dit een van de beste boeken
is, die het jaar 1920 ons gegeven heeft.
Het Nieuws van den Dag.
Hermann Bahr is in de moderne
Duitsche litteratuur een figuur van
béteekenis en het is dan ook met bij
zonder genoegen dat we een goede ver
taling van een zijner beste romans aan
kondigen." Prov. Overijss. en Zw. Crt.
Wij kunnen niet anders dan de uit-'jE KOOP, in diverse grootten en prijzen. We e kb' ad voor Nederland
gevers dankbaar zijn voor dit heerlijk
mooie, sterkende boek dat wij zouderi
wenschen in de handen van zeer velen."
De Locomotief
Motor- en Zeiljachten
Arnhem, N.V. Uitgevers-Maatschappij
Van Loghum Slaterus & Visser.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
lhGHAn * LUC f
AFD.JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
Bal- en Avondsclioeoe
Zijde Bfocaad Suöde
Fluweel Lmklodor
vanaf f 15.?.
F. FEDDEMA
««mm ti-w.ui-mum
V raagt onze Naaren Lak-Dansschoanan
CHENARD&WALCKER
N A S H M. A. N.
Automobielen en Vrachtwagens
N.V. Automobiel Mij. JET CENTRUM"
Parkstraat 91a - 's-6ravanhage
Tel. Haag 3569
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam.
DE AMSTERDAMMER
kost slechts f 6.50 per half jaar
BIBLIOTHEEK
De Vrouw en haar luis"
Met beschrJ]veHden tekst vu
ELIS. M. ROQQE
Pr|s f *.5O in cartonnen band
Ultg. v. Van Holkema &Warendorf
1O cent
1O cent
Sumatra CBUITENGEWOOlQ Zandblad
Het mooiste Geschenk
Kerstvertellingen uit Vlaanderen
^Naverteld door ANDRÉDE RIDDER!
Geïllustreerd met platen in kleurendruk en
zwart door
JEAN DE BOSSCHÈRE
Genummerde uitgave
Prijs gebonden in leer f 27.50
Luxe uitgave op Japansch papier . f 100.
Uitgave van
VAN HOLKEMA & WARENDORF, Amsterdam.
SIGAREN
Siiliehrilt lltlTS BJkLT
Ztlfond. 99 Cint fr. "
In den Boekh. ia ni ^
Dit is de Eenvoudigste Stenografie
postw. bi] RIENTS
BALT, Haag. Mond.
?n schrift, ond.
VLQJCCL S
Geeft Uw kinderen a/5
gezonde verónaper/hc}
PATRJA
SUPEfflOB
BISCUITS
BI5CUITFABRIEK
PATRIA
AMSTERDAM
COMPLETE 5OQTEERING
NIEUWSTE - MODELLEN
ZooWEL IN HET EENVOUDIGE ALS LUXE CENRE
AMJTERPAM TIXECHT
HtlLI&EWEG CHOOR5TRAAT
HILVERfUM
STATIOMSPLEIN
DE HIEUW MODEL
MICHELIN
CABLÉ"
Buitenband
DE SNELSTE. DE STERKSTE.
Bij alle Rijwielhandelaren
f e.
in
in mini n iniiiiitii ui i iimimiiiii i min nu l l mini m" IIIIHIIIII i nu u niiiiniiii mi HUI niiiiiiiiii l nul immiii
KORTE REPLIEK
(OVER LI-TAI-PO)
Het is nog al losgeloopen, met de kwaad
heid der nette menschen, oover mijn
Litai-po stukje. Ik kreeg maar twee brieven
daaroover, en n van die twee was een
hartelijke sympathie-betuiging, van een oud
man van weibekenden naam, mij niet per
soonlijk intiem bevriend.
De "tweede kwam van een woordvoerster
der nette menschen, en was werkelijk zeer
vinnig en verwaand. De logica er in was F.
v. E. kan Mahler's muziek niet beoordeelen"
Waarom niet?" Omd^t hij niet
muziekaal is." Hoe weet.je''dat hij niet
muziekaal is?" Dat weet ik doordat hij
Mahier niet goed beoordeelt". Dan volgden
eenige schampere uitdrukkingen alleen be
doeld om mij pijn te doen, hetgeen ze ook
gedaan hebben. Ze leerden mij niets omtrent
de zaak zelve alleen wat droevigs omtrent
de schrijfster.
Er kwam echter daarbij een misverstand
aan 't licht dat ik even moet recht zetten.
Sommige zeer oppervlakkig-leezende en
denkende menschen schijnen verstaan te
hebben, dat ik den heer Mengelberg verzocht
voor zijn eigen ziel missen .te laten leezen.
Dit zou toch al heel onwaarschijnlijk zijn.
Wie vraagt zooiets aan een krachtig, leevend
mensch? Natuurlijk werd Li-tai-po's ziel
bedoeld waarvoor wij, al leeven we duizend
jaren later, toch bekommerd kunnen zijn.
Li-tai-po was een dichter en een fijn gevoelig
TIIPLE SEC. COMBIEI"
Inportópai SCHMITZ& Co., Utrecht
artiest. Maar hij wijdde zijn ziel aan het
groote Niet, aan de Ontkenning, aan de
Verloochening van Oods heerlijkheid. Dat
te hooren is ontzettend, en het brengt ons
tot ergernis en verzet, als dit gevoel wordt
gebruikt als climax in een
dramatisch-muziekaal kunstwerk.
Dit feit wilde ik ook doen opmerken aan
den heer A. H. de Hartog wiens
bezadigdverwijtend stukje in het Handelsblad ik
hieronder doe afdrukken. De zaak zelf is
gewigtig genoeg, en het is mij in 't geheel
niet te doen om gelijk te hebben.
Aan dr. F. van Eeden.
Met verbazing sta ik geslagen, dat een dichter van
uw kwaliteiten in zake Mahler's Lied vonder Erde"
en zijn tekst zulk een gemis aan besef van den zin
van het gedicht en de muziek toont.
Het gansche lied is n siuk menschheidstragie'<
en de door u bespotte zang van den dronkene in
de lente door Mattler herschapen tot een schreeuw
uit de beschonkenheid der menschheid, die de zalig
heid" zoekt (z oals het volk dit juist uitdrukt) en
daarom den lokkenden vogel (die onder de volkeren
is de stem der hoogere wereld) en de komende lente
niet hooren wil. Mahier hèft deze tragiek geweldig
uitgezongen.
En i an, hebt u niet gemerkt, dat in het lied der
weerspiegeling van het paviljoen in het water zoo
juist duor overgang van de majeur- in de mineurkleur
wordt beduid de gebrokenheid van de idee in de
tijd-ruimtelij «e realiteit ?
Merkwaardig, dat hetzelfde lied op twee verschil
lende menschen zulk een tegengestelden indruk maakt.
Dit maant tot voorzichtigheid en daarom kaniku.it
vereering voor Mahier en ook voor u uw oordeel niet
zonder protest voorbij laten gaan.
Met bijzondere hoogachting,
Uw
A. H. DE H A R T o O
Voor deeze opmerking ben ik oprecht
erkentelijk. Juist! het is merkwaardig dat
hetzelfde lied op twee verschillende menschen
zulk een teegengestelden indruk kan maken.
Dit maant inderdaad tot voorzichtigheid.
Wie mij kennen en vertrouwen zullen mij ook
gelooven als ik zeg dat het mijn doel was
alleen dit merkwaardige feit zoo schril
moegelijk aan den dag te laten koomen. Het
feit is er en verdient te worden erkend en
ooverdacht. Hoe meer men mij er onver
beschimpt, des te beeter bereik ik mijn
doel. Het is geheel verkeerd in mijn stukje
een aanval te zien op Mengelberg of Mahier.
Ik sprak van Mengelberg's beleid en Mahler's
macht. Ik ken en waardeer dat beleid en
die macht. Maar hun grootheid" doet hier
niets ter zake. Ik heb die ondervonden en
erkend. Door sommige werken b.v. de 8ste
symfonie ben ik geheel meede-gesleept.
Das Lied von der Erde" kende ik niet
en ik had er groote verwachting van. Ik
werd echter bitter teleurgesteld. Ik voelde
de muziekale macht, maar werden teevens
een heevig verzet en heevige ergernis in mij
gewaar.
Dit is het eenvoudige feit. Mijn stukje
was wat speelsch, maar van het feit gaat
niets af. Was ik onmuziekaal dan .zou het
werk mij hebben koud gelaten. Dit gelieve de
heer de Hartog en andere verstandige
menschen die het wel met mij meenen
te ooverweegen. Wie het ernstig meent
raad ik aan tot toelichting van het feit
hoofdstuk XLIII uit Johannes Viator nog
eens te leezen. Daar staat dat ik Kunst
niet het hoogste vind, maar Eén er booven.
Dit is een oude kwestie, die ik al meenig
malen in mijn studies heb behandeld. Ik
ben het eens met Bach die irreligieuze mu
ziek: teuflisch geplarr und geleier" noemde.
Precies hetzelfde verzet woelde in mij op
bij het zien en hooren van een
Wagnerdrama. Oover Tristan en Isolde heb ik eeven
speels en spottend geschreeven. Want het
stuk werkte in hooge mate op mijn lach-lust
en kwetste allerpijnlijkst mijn muziekale
gevoeligheid. Ik vond toen maar zeer enkele
menschen die het met mij eens waren. Ik
had een Duitsche logee, die zeer geestdriftig
oover mijn werk sprak, maar toen ze hoorde
dat ik Wagner niet bewonderen kon, on
middellijk haar koffer pakte en verdween.
Dit was vór den oorlog, en tot nu toe neem
ik niets terug van mijn oordeel. Want mijn
verzet was een feit, dat zich niet loochenen
liet. Trouw bezocht ik alle
Wagner-voorstellingen in Amsterdam, maar het feit van
.mijn ergernis en innerlijk verzet bleef onver
anderd. Nooit heeft Wagner mij ontroerd
zooais Mahier het deed, bij 't eerste werk wat
ik van Mahier hoorde. En ik weeQ dat veele
menschen nu eeven zoo ooverWagner zijn gaan
denken als ik het van den aanvang deed.
Men vergeet dat er honderde graden en
soorten van muziekaliteit zijn, zooals ik dat
in mijn studies oover Oog en Oor" reeds heb
gezegd. Er zijn uiterst muziekale menschen
met slechte muziekale smaak.
Intellektueele ontleeding baat-daarbij niet
veel. Hoeveel diepzinnigs wordt er niet achter
Wagner-drama's gezocht. Mahler's schreeuw
uit beschonkenheid" hoor ik niet, of ik hoor
haar leelijk en ergerlijk. En wat gij zegt oover
de gebrokenheid" van de idee, in tijd
ruimtelijke realitet" dat kan alles best zoo
intellectueel bedoeld zijn, maar die fraaye
termen, waarvan de werkelijke béteekenis
toch zoo vaag enonzeekeris, maken voor mij
het gemis aan zuivere, juiste en
diep-harmonische aandoening niet goed.
Daarbij moet worden in 't oog gehouden
dat een dramatisch-muziekaal werk een ver
binding is van vele soorten harmonieën, die
elkander moeten steunen en verdragen. De
muziekus kent daarbij aan zijn speciale soort
.?die ik de melodische zou noemen een
ooverweegende rol toe. Veel dramatische
werken zijn zooals de Wagner'sche voor
den dramaticus ondragelijk, omdat de
dramatisch-ethische harmonieën door de strikt mu
ziekale ? melodische worden
ooverweldigd en verdrongen.
Dit schijnt mij het geval bij das lied von
der Erde". De tragische climax waarvan gij
spreekt wordt niet harmonisch gedragen en
steunt op poëzie die in de structuur van 't
geheel zwak en misplaatst is.
Ge zult zeggen, dat had je de menschen
wel kunnen vertellen zonder ze kwaad te
maken. Ach neen, het is wel goed zoo. Het
echte goud verlies ik niet en het valsche
kan me gestoolen worden. Vriendelijk dank !
FREDERIKVAN EEDEN
iniiiMiimiiiHiii
WHITE"
Vrachtautomobielen
hebben DE wereld-reputatie. Vraagt
ons om adressen van
Whlto"bezitters. De verstrekte Inlichtingen geven
U direct aanleiding een White"
aan te schaffen.
Kostenberekening wordt gaarne vrij
blijvend verstrekt.
. firmaGebr.NEFKENS,
l Amsterdam
l J AC. OBRECHl STRAAT 26
l Tel Z. 3507.