Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
19 Nov. '21. No. 2317
DE LEVENSBESCHOUWING
VAN ANATOLE FRANCE
Door de toekenning van den Nobelprijs aan
Anatole France wordt nog eeng weer in 't
bijzonder onze aandacht naar hem heengeleid,
naar hem en naar zijn meeningen, die zulk
een grooten invloed in Frankrijk hèb Be n ge -.
had.
In al zijn boeken, in de herinneringen uit
zijn kinderleven, in zijn philosophische ge
schriften en zelfs in zijn romans spreekt
France over zichzelf. Nu vertelt hij in zijn
romans niet zijn eigen intieme gevoelsleven
zooals hij dat doet in de boeken over zijn
jeugd, maar zijn opinies over het leven en
over de menschen laat hij telkens uitspreken
door de personen, die hij schept. En zijn jeugd
herinneringen zijn belangrijk niet alteen om
de analyse van den jongen France, die wij er
in vinden, maar ook vooral om de opmerkin
gen, die de groot-mensch geworden schrijver
er gedurig aan toevoegt.
Welke is nu die levensbeschouwing waarin
we door al die werken samen een inzicht krij
gen?
Fance is geboren in Parijs, hij is door en
door Parijzenaar, hij is door en door
grootestadsmensch. Van natuurgevoel, van natuur
beschrijving bemerkt men weinig in zijn boe
ken. Hij heeft reeds van zijn jeugd af
een niet te bevredigen nieuwsgierigheid:
hij wil het leven kennen, dat hij om zich heen
ziet gebeuren, maar ook vooral wil hij kennen
het verleden. Hij heeft het hedendaagsche
Parijs bestudeerd maar ook het Parijs uit
vroegere eeuwen. Hij heeft een boek over
Jeanne d' Are geschreven; hij heeft geschre
ven over de oudheid, over middeleeuwsche
legenden, over mystiek, over ascetisme. Alle
tijdperken, alle uitingen van den geest heb
ben zijn belangstelling. En de dingen, die
overgebleven zijn uit voorbijgegane tijden, hoe
heeft hij ze lief: oude handschriften, oude
boeken, curiositeiten. Als kind waren zijn
liefste winkels die van antiquairs; toen al
trachtte hij vroegere tijden in zijn verbeelding
te doen herleven.
Door dit snuffelen bij antiquairs en bij
handelaars in oude boeken, door dat zich ver
diepen in allerlei tijdvakken is er, heel vroeg
al, een sterk gevoel in hem ontstaan, dat hij
telkens en telkens weer uitspreektin zijn werk;
het gevoel van de kortheid, van de vluchtig
heid van ons leven, het gevoel van zooals
hij het noemt ,,1'écoulement des choses."
Vous avez entendu dire que la vie est courte,"
hoorden wij hem een tiental jaren geleden
zeggen in een rede die hij tot de Parijsche stu
denten hield en zijn stem klinkt nog na in
onze ooren: vous ne vous imaginez pas
combien elle est courte."
Hoe moeten wij nu waarde geven aan dat
snel vliedende leven? Allereerst door het te
verlengen. Wij kunnen het verlengen naar het
verleden toe, door te trachten oude tijden
grondig te leeren kennen en wij kunnen het
verlengen in de toekomst door de verbeelding,
door den droom. Laten wij toekomstdroomen
scheppen, laten wij utopisten zijn.
En verder laten wij het korte leven zelf
zooveel mogelijk genieten; wij moeten ons
niet laten leiden door het kille en dorre
gezondverstand, wij moeten niet behoedzaam en
voorzichtig zijn: la prudence est la plus vile
des vertus". maar heftig moeten wij voelen.
Of wij nu liefde hebben voor een mensen of
voor porcelein, of voor oude boeken, wat
komt het er op aan? els wij maar tot een sterk
gevoel in staat zijn.
Laten wij het korte leven vooral niet be
derven door zelfingenomenheid en door bet
weterij; laten wij medelijdend zijn en toege
vend voor de menschelijke zwakheden. Gaarne
beziet France ze ironisch maar met een zachte
ironie, die toch altijd het medelijden achter
zich heeft. Want eigenlijk, moet men den
mensch beklagen: hij lijdt veel. Wij lijden
omdat alles vluchtig is, omdat alles voorbij
gaat, omdat wij niets zijn dan speelballen
van het lot. En als wij een mensch liefhebben,
als wij meenen dien te bezitten, wat bezitten
wij dan nog? Wij kennen immers elkaar nooit
geheel hoeveel wij ook van elkaar houden en
sterk voelt France de tragiek van de mensche
lijke ondoordringbaarheid.
Nu is het waar, dat de menschen veelal
boos zijn en slecht. Maar moeten wij ze dat
kwalijk nemen? Is dat hun schuld? Neen,
want zij zijn menschen. Och en die boosheid,
die slechtheid van de menschen, wat beteekent
dat? Wat is goed, en wat is slecht? Wie
heeft gelijk en wie heeft ongelijk? Laten wij
tot onszelf zeggen, dat wij nooit heelemaal
gelijk en dat onze tegenstanders nooit
heeANATÖEtfRANCE
lemaal ongelijk hebben, dat er geen idee be
staat die volkomen juist en geen die volkomen
onjuist is.
Als wij nu moeten oordeelen over het leven,
hoe zal dan ons oordeel zijn? Is het leven mooi
of is het leelijk? Het is noch het een noch
het ander, het is beide. France vergelijkt het
met dien harlekijn, die half blauw en half rood
was en dien een voor blauw, een ander voor
rood hield; beide zagen zij juist want hij was
blauw en rood tegelijkertijd. Maar wij willen
nu eenmaal gaarne onze meening generali
seeren, wij willen gaarne anderen dwingen te
denken en te voelen als wij en wij veroorloven
onzen buurman niet vroolijk te zijn als wij ons
treurig voelen.
Laten wij dus niet het leven haten en niet
de menschen haten. Men kan ze 'bespotten,
maar dan met zachte ironie. De spot van
France keert zich vooral tegen hen die de een
of andere vaste waarheid meenen te bezitten
en die zich daarop beroemen, tegen de
pnverdraagzamen. Hij spot met hen, die df in den
katholieken of. in den calvinistischen f in
den joodschen godsdienst het alleen-zalig
makende zien; hij spot met hen, die zich op
hun geboorte of hun rijkdom laten voorslaan,
maar evenzeer met hen, die zich laten voor
staan op hun wijsheid of hun kennis. Het '
militairisme vindt hij dwaas en onverdraag
zaam, maar ook de philosophie kan onver
draagzaam zijn, ook de wetenschap. Om kunste
naars, acteurs, geleerden, politici, mannen, die
het gezag uitoefenen moet hij telkens even
glimlachen.
Komt hij nu tusschen zijn spot door tot
een positief resultaat? Zeker; France gelooft
aan den vooruitgang. Maar hoe daartoe te
komen? Door hem in onze verbeelding voor
te bereiden. Oui, Ie rêve ! oui, la chimère !
oui, l'illusion !" roept hij in 1910 den
Parijschen studenten toe. Doch niet in het vage
weg moet men droomen. ,,Sachons construire
nos rêves; sachons" leur donner une structure
scientifique," dan allén is het nuttig en goed
een droomer te zijn. Want wij staan in het
leven en omdat wij in het leven staan moeten
wij handelen; leven i's immers handelen.
In welke richting moet nu onze actie gaan?
De richting wordt France aangewezen door
het medelijden, dat hij met de menschen
heeft: met de armen, de zwakken, de onrecht
vaardig behandelden, de kinderen. En weer
eens zien wij hoe weinig bitterheid, hoeveel
teederheid zijn ironie verbergt. Laten wij
komen tot een breede sympathie voor de
menschheid, laten wij handelen om te trach
ten haar gelukkiger, haar beter te maken.
France gelooft dat een moreele vooruitgang
mogelijk is. Hij meent zelfs dat zooals de
mensch zich ontwikkeld heeft uit het redelooze
dier, eens uit den mensch een soort verheven
wezens zullen voortkomen van wie wij ons nu
nog geen voorstelling kunnen maken. Laten
wij schrijden in de richting van dit goddelijke
doel.
Terwijl hij op deze wijze denkt,verdwijnen
voor hem de grenzen, die tusschen de volken
bestaan: er is slechts de menschheid. Ayez la
charitédu genre humain" zegt hij in 1910
tot de studenten en hij wekt ze op om te
strijden voor den wereldvrede. Het zijn niet
de vorsten meent hij dan maar de vol
ken, die de toekomst scheppen en de volken
zijn vredelievend. Wreed wordt in 1914 zijn
droom verstoord, maar na den oorlog spreekt
hij weer zijn geloof uit in een mogelijke
algemeene verbroedering. Hij heeft de illusie
behouden, .die hem vroeger deed schrijven:
Lentement, mais toujours, 1'humanit
réalise les rêves des sages."
Groot is de invloed van France geweest.
Velen waren voor 1914 evenals hij overtuigd,
dat een oorlog niet meer mogelijk was. Het
zijn waarschuwende stemmen, als die van
Barrès, van Maurras en van Pégny geweest,
die de laatste jaren voor den oorlog de geesten
in een andere richting leidden. Maar nu
hebben de verbroederingsideeën van France
in breede kringen weer nieuwe kracht gekre
gen en wie zal zeggen hoe ver haar ontwikke
ling zal gaan?
Het medevoelen, het medeleven van France
met het leed der menschen heeft weerklank
gevonden in de Fransche litteratuur van voor
en van na den oorlog. De beste Fransche
kunstenaars van heden willen handelen in
het belang van de menschheid. En niet op de
kunstenaars alleen heeft France dezen invloed
gehad. De Parijsche student, die in 1910
hem toesprak, dankte hem uit naam van
duizenden: En vous apportant 1'hommage
de nos ovations, nous remplissons un devoir
sacré. Votre sagesse nous claire, vous avez
déposédans nos coeurs les sentiments de
pitiéenvers les faibles dont Ie vötre est
rempli, vous y avez place l'espérance dans Ie
progrès de l'Humanité; enfin vous avez
contribuéa faire aimer la France a travers
les peuples, par la pure beautéqui rayonne
dans vos crits."
W. MARKU s?P o E L s
ZOO EVEN VERSCHEEN BIJ
EM. QUERIDO te Amsterdam:
ANATOLE FRANCE
De Wraak der Goden
lllimillllllllllltlllllltllllMMMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIhl
Mitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiimimiiii
iMiiiiiiiiiimmiiimiitiiiiiiiiiMiMiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillilllllllliltllllllllliiilllllllliilillilliiliiiiiiiiiiiilllliillliiiiililllllllliiiillllllliiilllllliit lllMlllllll illlllllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiii
H. BOOTZ - Amsterdam
mi g aan geen bittertafel ontbreken
PHILIPPONA KETELAAR
Keizersgracht 538
St. Nicolaas Cadeaux
Echte Kanten
Geborduurde Kleeden
Geborduurde Kussens
Spreien
Zakdoeken
Baby Artikelen
QERARD B. RIJKE J r.
Bluuou Arobltoatuur
AM9TEL 122 - Tolof. Ho. 8S1B
Complete Meubileering
Haarlem
KRUISWEG 36
LION D'OR"
TEL. INT. 281
IN 1919 GEHEEL VERBOUWD EN NAAR DE M! EST MODERNE
EISCHENINBERICHT - PRIMA KEUKEN - CENTRALE VERWARMING
fil
zijn het meest gewild, om
prijs en kwaliteit
^?^^ mnj)6fmj iiniiii(if]\>mm"-r 'I'T''^||I\
DAMCSTASSCHCN
DAHES!
Laat uw wasch behandelen
door de wasscherij
Eureka", Toldwarssir. 22-24. Tel. 1.3725
zoowel droog toegeslagen als
opgemaakt.
Vraagt prijsopgave.
Aanbevelend B. NEIDIG & Co.
WONINGBUREAU
vanden Makelaar U.UI MUIL
N. Baarnstraat 61 - Baarn
Tel. 244
DE WITTE BAZAR l
KALVERSTRAAT 223
ZATERDAGMORGEN 10 UUR
TOTtLE UITIEIKOOr
l
MM RUBBER VLOiBELEGGING
kan in verschillende uitvoeringen geleverd
worden. Zij is bijzonder geschikt voor EET-,
BILLARD- en BADKAMERS enz. en wordt j
geleverd met eene GARANTIE van 10 jaar.
Deze vloerbelegging is uitsluitend
v e r k r ij g b a a r bij de
Firma lACs. S. WAISVISZ & Co., W:genstraat 16Uen Haag!
Kantoor te AMSTERDAM Maiteiaarsgracht 15. Te ephoon 5.59.
richtingen wordan -p Aanvrage gaarne verstrekt.
VAN ALLE
Auto-Showroom en Garage - HEIM. DE GIUFF
Hooge Nieuwstraat K o. 7 en 19a - DEN HAAG
- Gelegenheid tot stallen van Automobielen ?
inyncuo ru micioirc nnucroTir
-. JUnhtNü- LN MtlüJLÜ-bUNrtblIt
BAKKBH & TEERINK
AMSTERDAM TELEFOON 682*
TRECHTSCHEDWARSSTRAAT 17-19
~ - BTJ DE REGULTERSGRACHT -
BINDEN SCHOOL- IN STUDIEBOEKEN OELEOEN
HEIDSALBUMS PORTEFEUILLES ENZ.
LICHTBEELDEN-VEREENIGING
SPUI 23 AMSTERDAM
VERKOOPT EN VERHUURT LICHTBEELDEN
COLLECTIE VAN 25000 STUKS
CATALOGUS IN 12 AFDEELINOEN
XXXXXXIIXXXXXX
EEN ECHT JONGENSBOEK
G. HOLLE
:é: ' '"'-v,'- ??&??
: K: 'swwf :g;
:$?, ^^- i5^> ,-^r
?&-. .jKffffi. ;%;
?:%;%? y-.%.ïz:
??&Z-'.""-J2PS
Sint Nicolaas
n iii iiiiiiiiiiT^wi
Geschenken
voor Iedereen
DE BIJENKORF
Neerland's grootste, best gesorteerde en goedkoopste
Magazijnen Zie -vooral onze speciale etalages
RQk gelHustrnrd; teektningen door
B. VAN VLIJMEN Jr,
Btndteekinlng vin JOH. BRAAKENSIEK
PrMs, Ingenaaid f 2.90
lnprachtb.gebondenf3.90
met DIAPOSITIEVFN naaf foto's genomen
OltiivivinVilHOLXEMilVmtDOIFJmtt. jn den Oorlog.
XXXXXXIIXXXXXX Voorradig in de maten 4,5X10,7 en 6XI3cM.