De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1921 3 december pagina 3

3 december 1921 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

3 Dec. '21. No. 2319 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND N.V.PAERELS' M»ub leering Mij. AM STERDAM Complete HEUB LEERING BETIMMERINGEN Rokin 128 - Tel 4541N Boeken zijn veel minder in prip qesteqen dan andere dinqenvan dage* lijKsch qebruiK. OESTERS IMPERIAL. Lunch, Diner, Souper la carte. De salons zijn dagelijks (ók Zon dags) geopend tot l uur 's nachts. C^NARD&WALCKER N A S H M. A. N. Automobiel t n en Vrachtwagens 1.1. Automobiel Mij. JUT HITUr Parkstraat 91a - VGravanhage Tel. Hang 3569 CULlMLriVIIUiB vertaald door L CHABOT?STEt NBERG met mooie illustraties van LOUIS MOE Prijs f 3 75; geb. f 4.90. UIT DE PERS: Er zijn maar weinig boeken, waar van ik de kinderen zoo zag genieten, als van deze sprookjes", die op zoo'n ? prettigen vlotten toon hen in aanraking brengen met de om hen heen levende; natuur. Zij worden zoo vol actie ver teld, dat de inhoud léft voor de kin-l deren, en zij dien geheel tot hun eigen dom maken. Buitengewoon aanbevelens waardig is dit boek...." Montessori-Opvoeding \ Dit zijn de chte sprookjes zooals zij nu geschreven worden Zoo wordt de natuur een grootsch, weidsch rijk, vol leven en beweging, vol wonderen en geheimen en toch zoo eenvoudig voor wie haar begrijpt, 't Zijn sprook jes, zeer zeker, voor onze kinderen, maar ook vele ouderen zullen ervan genieten, zooals wij gedaan hebben. Het Nieuws van den Dag. Arnhem, N. V. Uitgevers-Maatschappij Van Loghum Slaterus <S Visser. y /H ÏRIN DICHTING "VAMDERHE D H LVERi G>'6RAVELWEG.TELiiFOON,! liO ENZ. LUXE- EN VRACHTAUTO'S B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam. Boter biscuits: JAHHAGEL'SPRITS BATOMS-RINGEN Een zandkoekje 6n toch: Biscuit. ALLES wat FATRI2V «yïJevsrt jfe illTMUNTEND!!! COMPLETE SOCTEERING NIEUWSTE - MODELLEN ZooWEL IN HET EENVOUDIGE ALS LUXE GENRE AMJTERPAM UTRECHT MtlLI&EWEG CHOORSTRAAT HILVERTUM STATIONSPLEIN Motor- en Zeiljachten TE KOOP, in diverse grootten en prijzen. Lijst van in commissie staande vaar tuigen gratis en franco toegezonden. & LUC f AFD. JACHT AGENTUUR Slepersvest 1 Rotterdam SIGAREN deëe^Ce, DE HIEUW MODEL MICHELIN CABLÉ" Buitenband DE SNELSTE. OE STERKSTE. Bij alle Rijwielhandelaren f6. III kon verplaatsen, voor het heden behooren ze vrijwel tot de historie, daar stoom en electriciteit zulk een breede toepassing hebben gevonden dat er aan beide middelen van vervoer door geen mensch ter wereld meer wordt gedacht. De voorgestelde veranderingen zouden volgens 's Ritmeesters zeer minitieuse becij fering een zuivere bezuiniging op de oorlogsbegrooting geven van.... van.... rond ? 180.400; zegge: f 180.400! voorwaar geen peulschilletje. In ernst gesproken : De Cavalerie heeft hare dagen gehad dit valt niet te ontkennen. Ze heeft een eervol verleden, maar deelt het lot van Trek schuit en Diligence ! Voor Nederland in het bizonder; waar alles op: verdediging" moet zijn gebazeerd en de aanvalsoorlog totaal is buitengesloten, is, bij eventueel gevaar, Cavalerie aan de grens 't allerminst op hare plaats. En wat onze Cavalerie in werkelijk heid bij de laatste mobilisatie heeft gepres^even&veizekering H A A R L E M" Wllsonspleln 11 teerd? Hierover ware het beter maar '< \ :; gen. In trouwe ! men wist er geen bestemming voor, dies heeft men ze maar in een kamp bijeengebracht, omdat men er geen raad mede wist. Ze was een zeer kostbare,veel zorgwekkende sta in den weg, die alleen last, en geen nut opleverde. Zoo ooit, dan is het thans tijd radicaal met haar af te rekenen en het leger van die overdadige franje te ontdoen. 't Zij verre van ons iets hoegenaamd op het wapen der Cavalerie als wapen op zich zelf beschouwd te willen afdingen, maar haar als integreerend deel van onze leger-organisatie nog langer te handhaven, is niet langer te verdedigen. Voor opluistering bij vorstelijke bezoeken en opening der Staten-Generaal haar nog langer te houden met hare millioenen verslindende post op de begrooting, is te dwaas en niet langer toelaatbaar. Haar levensfakkel is uitgebrand ! K E ij s E K TRIPLE SEC. COMBIEI' ImportéDar SCHMITZ & Co,, utrecht r Op oep aan de Nederlands h? Kun tenaars Nu Dr. E. A. van Berestcyn, lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal, een onderzoek voorstelt naar deu noodtoestand onder de kunstenaars, mede in verband met de bezuinigingswoede der Regeering in zake subsidies, en door hem een nota is opgemaakt, waarin men de overheid in verschillende verhoudingen aantreft tegen over de kunst, mogen de kunstenaarszelf niet onverschillig en werkeloos blijven onder deze welgemeende pogingen. De bezuiniging toch door de Regeering ondernomen en die het bestaan der kunst in het a gemeen ten zeerste bedreigt, is tevens een gevaar voor ons geheele vo k, daar de schendende hand wordt ges'agen aan de geestelijke ontwikkeling daarvan. Want het is maar al te waar dat de kunst meer en meer als overbodig element op zijde wordt ge/et. Hebben we nog niet kort geleden het geval van subsidie-verlaging moeten konstateeren, door B. en W. van Haarlem voorgesteld, waar een som van ? 2173.41 voor het Museum van Kunstnijverheid verminderd werd op / 500,. ten gevolge waarvan de directeur, de heer Otto van Tussenbroek, zich genoodzaakt voelde zijn ontslag in te dienen? Ook de school van bouwkunde, versierende kunsten en kunstambachten moest het ontgelden, door een voorstel van ophef fing der afdeeling bouwkunde. Beide instel lingen heeten geen Haarlem's belang te zijn. Zoo knabbelt het bczuinigings-monster overal aan de geestelijke belangen van ons volk, totdat het' de kunst geheel verslonden zal hebben, een ongelukkig geslacht in wan hoop achterlatend. Want is het niet treurig dat voor Kunst" op de vele millioenen tellende staatsbegrooting slechts 1,4 % uitgetrokken wordt, waar een volk van -?- 6 a 7000000 het maar mede moet stellen? Is het niet tremig, dat, terwijl men zooveel mogelijk werkloozen steunt, er voor de kunst-arbeiders" niets gedaan wordt? Of moeten ook deze met het beste en edelste aan geestelijk bezit in de rij gaan staan om een aalmoes? Gij, kunstenaars, kunt wat doen om den heer van Berestcyn te steunen in zijn po gingen, door allen op te trekken naar het Ilde Kamer-gebouw, wanneer zijn inter pellatie gehouden zal worden. Gij kunt den heer van Beresteyn steunen door hem uw verzoeken, uw vragen, uw verlangens kenbaar te maken, opdat hij zoo volledig mogelijk uitgerust het strijd perk kan binnengaan. Zoo vaak is de tribune dicht bezet geweest met postbeambten, telegrafisten, onderwij zers, arbeiders enz., indien hun belangen behartigd werden. Laat nu de tribune gevuld zijn met honderden kunstenaars, wanneer Dr. van Beresteyn zijn interpellatie houdt. Kunstenaars! "op! naar het I Ie Kamergebouw ! Op ! voor uwe belangen ! Er is gelegenheid nu uwe grieven te uiten ! Uwe vragen kunnen gesteld, gehoord en beantwoord worden. Verzuimt dus deze gelegenheid niet ! ! T n B o VAN R E ij N Grand Hotel Funckler HAARLEM -:- LE MEILLEUR RESTAURANT EN VILLE -:KUNSTHANDEL JACK HIEKEKK r/h Chef Goup/i A Co 23 & 25a Lange Houtstr. 's-Gravenhaye HEESTERWERKEN V»DE 17e EEi'WSCHE, HAAGSCHE EN FRAHSCHE SCHOOL iliimiMMiiiMHi imtiiiMiiiHiiiiimii OM, OP EN NA EEN CARUSOAVOND Ik zou niet over Caruso schrijven: dat stond bij mij vast. Wél had ik hem in zijn besten tijd gehoord, maar niet in een zijner glansrollen, en in geestdrift ontvlamd, zooals bijv. nadat ik Jean de Reszké-Romeo had beleefd, was ik niet geweest. Neen, ik zou niet over Caruso schrijven. En nu doe ik het toch: men ontkomt niet aan zijn lot. En de lezer zal verbaasd opkijken, als ik zeg dat een dezer dagen gelezen brief van Berlioz (in de ,,Revue de Paris") de aanleiding is geworden tot dit nakomertje. Berlioz had uit Londen de Engelsche partituur ontvangen van zijn Enjance du Christ; de tekstvertaling er van, hoewel van de hand van een bekend letterkundige die ook muzikaal ontwikkeld was, ergerde hem. Jésus ! qucl nom charmant" was in het Engelsch geworden: Jésus! the name JUIST UW SMAAK! JAC Havana 12 cents Sigaar Fabrikaat FLEVO" Utrecht is good". En hij kon er niets aan doen, schreef hij aan zijn zuster. En nu zou zijn Romeo te Ween en worden gezongen op een afschu welijke" Duitsche vertaling. En hij had Hamlet in het Fransch gelezen en nagedacht over al de ellende die het gevolg is van vertalingen, hoeveel kwaad zij stichten en hoe zij het begrijpen van het kunstwerk in den weg staan.... En opeens viel het mij in hoe ik door het bijwonen van een Itaiiaansche opvoering van Uu ballo in maschtra te Londen op Verdi een heel anderen kijk had gekregen. Ik had die opera meermalen in het Fransch en in het Duitsch gehoord en matig bewonderd. Thans, nu ze met den Italiaanschcn tekst werd gezongen, klonk de muziek o zooveel vloeiender, warmer en mooier. En ik begreep nu dat men Verdi in zijn taal moet hooren om hem geheel naar waarde te kunnen schatten, maar ook dat Don Giovanni en Le Nozze van Mozart met Duitsche teksten niet tot hun recht konden komen, evenmin als bijv. Tannhüuser in het Fransch, en ik nam me voor voortaan steeds te ijveren voor het vertoonen van operas in de taal waarvoor ze werden geschreven. Jaren achter een had ik bijv. Trovatore en Rigoletto met leelijke Fransche teksten geslikt, zonder mij voldoende rekenschap er van te geven hoe veel de noten moeten te lijden hebben van die paring aan vreemde woorden (waarvan. gelukkig ! onder het zingen veel verloren ging). Was het niet soms een ware verkrach ting? Die Itaiiaansche opvoering van Un ballo deed mij eigenlijk voor het eerst duidelijk inzien dat alle tekstvertalingen uit den booze zijn, en dat men zich aan den componist Huize l, iOMUDlJK BUüSi! PaviljoBnVonilelparüeLZiMOenSTSS Restaurant a ia. carte Lunch, Afternoon-tea,Qifiar8«iM Soupers Dagelijks muziek door het Huts-arkesi vergrijpt door zijn muziek los te maken van zijn tekst. En daarom denk ik mi-;; altijd, na bijna twintig jaren, met genoegen daaraan terug. Op zich zelf baarde zij mij eenige teleur stelling. Want en hier keer ik tot mijn uitgangspunt weer ik bezocht die om Caruso te hooren (ik had geen anderen avond beschikbaar tijdens mijn kor! verblijf te Londen) en Caruso maakte niet zooveel indruk op mij als ik had verwacht. Of liever: de indruk dien de zanger met zijn schoone Havigatie en Mooi-Nederland OE ELITE-SIGARENMERKEN Verkrijgbaar bij de voornaamste winkeliers Fabr.: Firma RAPPARD & POT! - Tiel stem maakte werd door de actie en de per soonlijkheid van den dramatischen artist verzwakt. Er was veel conventie in de mi miek en bewegingen, weinig clegance in de persoon van dezen vrij stevig gebouwden man (de Franschen zouden hem ramassé" hebben genoemd) met het tamelijk massief gelaat. Voor den chieken en verliefden Riccardo nu komt het op zwier aan; meermalen in den loop van den avond moest ik tot mezelf zeggen dat de partij van den samen zweerder Renato hem naar het uiterlijk beter zou hebben gepast. Onvergelijkelijk welluidend klonk Caruso's stem in de scènes met Ainalia. Deze en Renato werden hoogst verdienstelijk vertolkt door artisten die het nog niet zoover hadden gebracht dat hun namen op het programma vet" gedrukt stonden; de Oostenrijksche Selma Kurz zag er ,,reizend" uit in haar page-costuum, speelde allerliefst en haar frissche coloratuur lokte stormachtig applaus uit. Een paar dagen later ontmoette ik een andere ster van Covcnt Garden, Melba, die ik reeds vroeger in Den Haag had leeren kennen. De directie liet haar en Caruso zelden samen optreden, naar ik vermoedde om economische redenen. Sterren beschouwen elkander doorgaans niet als vrienden; ik was dus nieuwsgierig Melba's oordeel over Caruso te vernemen en begon voorzichtig het terrein te verkennen. Op het eerste woord echter kwam de bekoorlijke diva los. Zij maakte er geen geheim van dat zij Caruso r.iet goed zetten kon, dat zij hem ,,niet gedistingeerd" vcnd (zij koos een minder gedistingeerde uitdrukking dan die ik hier bezig) en wat zij hem vooral kwalijk nam was. dat hij op het tooneel spuwde. Te vergeefs voerde ik tot verontschuldiging van Caruso aan. dat een zanger dat toch wel doen moest, wanneer hij merkte dat een crachat" in aantocht was; de schoone Nellie n'en vculiit point démordre" en ik gaf het op -natuurlijk. Maar thuis gekomen, vroeg; ik mezelf af of er niet wellicht toch nog andere dan eco nomische gronden waren waarop het geverschijnen der twee sterren aflijktijdig stuitte. Ik heb Jammer ! moet hij Caruso niet gehoord na Londen. Naar al hetgeen :k over hem las zich juist als dramat'sch arlist in een latere periode zeer ontwikkeld hebben. DR. J. DE J o N c; llllllfilllllMlllllllltllllllltllimillltlllllllllllllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiim IPADOX WEM /CHOOLCtBOUWtN JACHTHUIZEN ZIEKENHUIZEN INLICHTINCEK O»AANVJAAC

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl