De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1921 17 december pagina 3

17 december 1921 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

J 7 Dec. '21. - No. 2321 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND N.Y. PAERELS' Meublleering-Ml). AMSTERDAM COMPLETE MEUBILEERING BETIMMERINGEN Rokin 128 - Tel. 4541 N. Boeken zijn veel minder in prijs ge stegen dan andere dingen van dagelijKsch qebruiK. CHENARD&WALCKER N A S H M. A. N. Automobielin en Vrachtwagens N. V. Julomobiel Mij. HET CENTRUM Parkstraat 91a - 's-Qravanhage Tel. Haag 3569 _ Een mooi en boeiend meisjesboek w Pas verschenen: OTJJDSTE DOOR WILLY PÉTILLON -Iet anflteeKeiuig en platen Tas KETTY HEYLIGEES. ingeiaaM f 2 90, gebonden r 3.75 De Maasbode" schrijft: Een lief en gezellig verhaal met snoezige tafereeltjes, door NETTY HEYLIGERS in teekening gebracht, over een bakvisch met een eigen wil en veel goedigs erbij. Twentsch Zondagsblad": Een meisjesboek dat zich goed lezen laat en een uitnemend figuur zal maken op de St. Nicolaastafel. UITGAVE VAN VAN HOLKEMA & WARENDORF, AMSTERDAM ENZ. LUXE- EN VRACHTAUTO'S B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam, WIJ NOODIQEN U UIT TOT EEN BEZOEK AAN ONZE NIEUWE TOONKAMERS EN DE TENTOONSTELLING DER NIEUWSTE WER KEN VAN MEVR. C. DANIELS?CHEVALLIER EN LODEWIJK SCHELFHOUT. VlöJCELS IIIIIIIIIIIIIIIMIHMIIIllll! De School van Bouwkunde, ver sierende Kunsten en Kunst ambachten te Haarlem In de bladen heeft een bericht over deze school gestaan, dat in de kringen van bouw en sierkunstenaars verbazing en onrust heeft verwekt, omdat daaruit is gebleken, dat B. en W. van Haarlem, krachtig gesteund door den Inspecteur Generaal van het Nijverheidsonder wijs, den heer H. J. de Groot, van plan zijn 111111111 '""" o minimum m mm ,,, , UIT DE VLUCHTELINGE" VAN TAGORE (geautoriseerde vertaling van DR. FREDERIK V.AN EEDEN) """""" minimum m ,,,, iiiiiimiiitiiiiiiiiiiiiiiiiii om de afdeeling bouwkunde aan de school op te heffen. Het zou onverantwoordelijk zijn indien het Gemeentebestuur te Haarlem dit onderwijs zoo ruw zou verminken; hoe de InspecteurGeneraal, aan wiens hoede het technisch kunst onderwijs eenige jaren geleden werd toever trouwd, zulk een voorstel kan steunen is voor vakbeoefenaren volstrekt onbegrijpelijk. Als beeldhouwer en oud-leerling der school denk ik steeds met dankbaarheid aan het onderwijs van de Bazel en Lauweriks en het daardoor verkregen inzicht in het architectonisch be ginsel van mijn kunst. Steeds heb ik het als een bijzonder voordeel boven de gewone aca demische opleiding beschouwd en de practijk heeft mij geleerd, dat een beeldhouwer, die deze kennis niet bezit, en zich daardoor niet aan de bouwkunst weet aan te passen, voor bijna onoverkomelijke moeilijkheden komt te staan. Toen ik op de school dit onderwijs ontving, SIGAREN Motor- en Zeiljachten TE KOOP, in diverse groottenen prijzen. Lijst van in commissie staande vaar tuigen gratis en franco toegezonden. BINGHAH & LUGT AFD.JACHT AGENTUUR Slepersvest 1 Rotterdam COMPLETE 5OCTEERING NIEUW5TE - MODELLEN ZooWEL IN HET EENVoUDIGE ALS LUXE. QENRE. AMJTERPAM UTRECHT MtlLI&EWEG CHOORSTRMT HILVERTUM STATIONSPLEIN imtlllllllllMIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIMIIIIIMIIII miMMMiiiiiiiiiiiiiiimii leek het mij nogal overbodig, maar in lateren tijd heb ik leeren inzien welk een enorm voor deel dit juist in de jonge jaren genoten onder wijs naderhand oplevert. Bovendien komen de daar gevormde bouw kundige leerlingen reeds gedurende hun leer tijd in aanraking met de beoefenaren der verwante kunsten; zelfs een leek kan het nut hiervan inzien. In plaats van dezen samenkang, welke een eenzijdige opleiding verhin dert zooals op de Middelbaar Technische School geschiedt, te vernietigen, zou de Overheid een betere samenwerking van het onderwijs in bouw-, ambachts- en nijverheidskunst ook elders dienen te bevorderen. In de prac tijk weet ik uit ervaring, dat deze opleiding van den architect in de sfeer der sierende kun sten en kunstambachten bijna onmisbaar is voor een goede samenwerking (zoo in mijn geval) tusschen den beeldhouwer en den ar chitect. . Als vakbeoefenaar acht ik het daarom mijn plicht om het goed recht der bouwkunde aan de Haarlemsche school te bepleiten en te protesteeren tegen een Overheidsbemoeiing, welke dit toch' reeds noodlijdende en karig bedeelde onderwijs zou aantasten en eveneens tegen een inzicht der Overheid, dat voor de ontwikkeling der bouw-, ambachts- en nij verheidskunst noodlottig zou blijken en dat ons met zorg voor de toekomst van dit onderwijs vervult. J. VAN LUNTEREN Het Vrijbiljet Wat mij en met mij lederen spoorwegman grieft in het artikel van Dr. E. Bonebakker in ,,de Amsterdammer" van 3 dezer, is het ge ringschattende oordeel van den schrijver over het spoorwegpersoneel. Het lijkt me toe, of de Heer B. getracht heeft een ongunstige meening omtrent het gehalte van 't spoorwegpersoneel ingang te doen vinden bij Uwen lezerskring. De bonte schakeering van aanleg, karakter, ontwikkeling en beschaving in de groote maatschappij, vindt men echter in dezelfde verhoudingen terug binnen het kader van het personeel der Nederlandsche Spoorwegen. Ook voor dit personeel geldt, dat men de velen niet naar den enkeling, noch omgekeerd, mag beoordeel en. Wellicht kan de heer B. met dezen stel regel beter het gezelschap van vele spoor wegambtenaren verdragen. G. H E N K E L. Ambtenaar der Ned. Sp\\>. (Vanwege de redactie bekort) iniiiiiiii iiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiii iim iimiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiMiiMMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiii l iiiiiiiimiimiiiui 21 1. ,Waarom deeze toebereidselen zonder einde?" 1-zetde ik tot Verstand Wordt er iemand verwacht?" Verstand antwoordde, Ik ben druk beezig dingen te vergaren en toorens te bouwen. Ik heb geen tijd tot beantwoorden van zulke vragen." Gedwee keerde ik tot mijn arbeid weer. Toen de dingen tot een gebouw gegroeid waren en zeven vleugels van zijn palcis waren voltooid, zeide ik tot Verstand. Is dit niet genoeg?" Verstand ving aan te zeggen, Niet genoeg om te bevatten...." toen zweeg hij. Bevatten wat?" vroeg ik. Verstand deed of hij mij niet hoorde. Ik vermoedde, dat Verstand niet wist, en de vraag door onophoudelijk arbeiden smoorde. Zijn eenig refrein was: Ik moet meer hebben." Waarom moet ge?" Omdat het groot is." Wat is groot?" Verstand zweeg. Ik drong op antwoord aan. Verachtelijk en verontwaardigd zeide Ver stand: Waarom naar dingen te vragen, die niet zijn? Schenkt uw aandacht aan die, welke vór u rijzen, de worsteling en de strijd, het leeger en zijn toerustingen, de steenen, en de kalk, en de werkers zonder tal." Ik dacht: ,,\Velligt is Verstand wijs." II. De dagen gingen voorbij. Meer vleugels werden aan zijn palcis gebouwd, meer land toegevoegd aan zijn domein. Het reegentij liep ten einde. De donkere wolken werden wit en ijl en in de door reegen gewasschen lucht zweefden de zonnige uuren, als vlinders booven een onzichtbare bloem. Ik was verbijs terd en vroeg een ieder dien ik ontmoette, Wat beduidt die muziek in den wind?" Een landlooper ging langs den weg, in een kleeding, verwilderd als hijzelf; hij zeide, Luistert naar de muziek van den Koomende!" Ik kan niet zeggen, waarom ik oovertuigd was, maar de woorden ontvlooden mijn lip pen: Lang zullen we niet meer behoeven te wachten." Het is nu op handen," zeide de dwaas. Ik ging naar het werk en zeide stoutmoedig tot Verstand, ,.Staak al uw arbeid !" Verstand vroeg, Brengt ge eenige tijding?" Ja," antwoordde ik, tijding van den Koomende." Maar ik kon niets verklaren. Verstand schuddde het hoofd en zeide, Er zijn banieren, noch praalvertoon. !" III De nacht kwijnde, de sterren verbleekten aan den heemel. Plots kleurde de. toetssteen van het morgenlicht alles met goud. Een kreet ging van mond tot mond. De heraut !" Ik boog mijn hoofd en vroeg, komt hij?" Het antwoord scheen van alle zijden te schallen, Ja" ! Verstand raakte in de war en zeide, De dom van mijn gebouw is nog niet klaar, niets is in orde." Een stem kwam uit de lucht, Breekt af uw gebouw !" Maar waarom?" vroeg Verstand. Omdat vandaag de dag van djn Koomende is, en uw gebouw staat in den weg. IV Het trotschs gebouw ligt in het stof en alles is verwoest en vernield. Verstand zag om zich heen. Maar wat was er te zien? Slechts de morgenster en de Icelie, gebaad in dauw. En wat meer? Een kind, dat lachend uit de armen zijner moeder het oopen licht tege moet snelde. TH. FRANKEN-:-«.«HOED Hofleverancier - Amsterdam ULVEISTIMT 21S -:- WILUmKWEfiJ TEL. NOS. 2040-1881 - TEL. No. 1783 Zuid KOUDE EN WARME SCHOTELS IIIIIIIIIIIIIMnlIIIIIIIIIIIIIIIIHIMIHMIMMIUHIIIIIIIIIIIIIlmillllllllllllllllll Was het slechts hierom, dat zij zeiden, dat het de dag van den Koomende was?" Ja, dit was waarom zij zeiden, da t er muziek in de lucht was en licht aan den heemel." En brachten zij hierom de gansche aarde in beroering?" Ja"; kwam het antwoord. Verstand, ge bouwt nuiuren tot uw eigen gevangenis; uw dienaren zwoegen om zich zelf tot slaven te maken; maar de gansche aarde en de oneindige ruimte zijn voor het kind, voor het Nieuwe Leven." Wat brengt dit k-nd u dan?" Hoop voor een ieder en zijn vreugde." Verstand vroeg mij, Dichter, kunt ge het begrijpen?" Ik li'g mijn werk ter zijde," zeide ik, want ik moet tijd hebben om te begrijpen." 22 Vaishnara Zangen l O Sakh,, 1) mijn leed kent geen grenzen. Augustus komt,bïladen met reegenwolken en mijn huis is verlaten. De stormlucht huilt, de aardj wordt ooverstroomd door reegen, mijn lief is ver en smart verscheurt mijn hart. De pauwen dansen, want de wolken romme len en de kikvorschen kwaken. De nacht is gevuld met duisternis,doorflitst door bliksem. Vidyapati 2) vraagt, Maagd, hoe zult ge uw dagen en nachten verbrcng^n zonder uwen heer?" Voogelen, zingt wat ge kunt; maan, geef uwheerlijkst licht! Laat bij miljoenen uw pijlen vliegen, liefde god ! Ik wacht het oogenblik, waarop, bij zijn aanraking, mijn lichaam als goud zal stralen. Vidyapati zegt, Onmeetelijk i? uw geluk, en gezeegend uw liefde." 3 Ik voel mijn lichaam zich mengen met het stof, waaroovcr mijn liefste schrijdt. Ik voel me n met het water van het meer, waarin hij zich baadt O Sakhi, mijn liefde ooverschrijdt dood's grenzen, als ik hem ontmoet. Mijn hart versmelt in het lichten verzinkt in den spiegel in welken hij zijn gelaat aanschouwt. Ik beweeg met de lucht om hem te kussen als hij zijn waayer wuift en waar hij ook gaat, omring ik hem, gelijk de lucht. Mijn lief, ik zal u verborgen houden in mijn oogcn; uw beeld zal ik als een kleinood aan mijn vreugde binden en het op mijn boe zem hangen. (jij waart steeds in mijn hart: toen ik een kind was, mijn gansche jeugd, mijn gansche leeven, zelfs in al mijn droomen. O ij woont in mijn weezen als ik slaap en als ik waak. Weet, dat ik een vrouw ben, en verdraag me als ge mij verlangend weet. Want ik heb gedacht en gedacht, en weet nu zeekerlijk, dat al wat mij in deeze waereld is gelaten, uw liefde is, en als ik u vooretn oogenblik verlies, zal ik sterven. Chandidas zegt, Wees tecder voor haar die de uwe is in leeven en dood." PBIN0ENCÏBT. 1111111 ..... |m ....... H i ......... iiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiii. i IPADOX VAJtMOND bij St. Moritz. Nieuw en zeer comfortabel ingericht FamilieHotel. 200 bedden. Privébadkamers. Groot IJsveld en Sledebaan. Prachtige Skivelden. Eigen Orkest. Pension van af frs. 20.?per persoon per dag. Het meest zonnig gelegen hotel in het Engadin. Dir. Geo. BISENZ. Inl.: Reisbur. Linde man, Den Haag, Arnhem, Groningen, Utrecht. <vlijn ontwaken was blijde deez' ochtend, want ik zag mijn geliefde. De lucht was n stuk vreugd en mijn leeven en mijn jeugd werden vervuld. Vandaag wordt mijn huis in waarheid mijn huis, en mijn lichaam in waarheid mijn lichaam. De fortuin is een vriend gcbleeken, en mijn twijfel vlood. ICVEÏtT Bt/Vt»LANCD IKZflf»K.O1HCN TUD ALLE. HOUTCONyTRUCTlEy v:'-., <y .- AU/- .?-...?:? ??-:£. __ LANDHUIZEN _ _ SCHOOLGEBOUWEN;;.~ JACHTHUIZEN ZIEKENHUIZEN INLICHTINGEN OP AANVPAAC Vruchten te koop, vruchten te koop," riep de vrouw aan de deur. Het Kind kwam uit het huis. Geef me wat vruchten," zeide hij, en legde een handvol rijst m haar hand. De koopvrouw keek htm in het gelaat en haar oogen zwommen in tranen. Wie is de gelukkige moeder," riep zij uit, die u in haar armen sloot en u voedde aan haar borst, en wie uw lieve stem Moeder" noemde?" Biedt hem uw vruchten," zc^t de dichter, en met hen uw leeven." 1) de vriendin van een vrouw. 2) De naam van den dichter.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl