Historisch Archief 1877-1940
J 7 Dec. '21. - No. 2321
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
N.Y. PAERELS'
Meublleering-Ml).
AMSTERDAM
COMPLETE
MEUBILEERING
BETIMMERINGEN
Rokin 128 - Tel. 4541 N.
Boeken zijn veel
minder in prijs ge
stegen dan andere
dingen van
dagelijKsch qebruiK.
CHENARD&WALCKER
N A S H M. A. N.
Automobielin en Vrachtwagens
N. V. Julomobiel Mij. HET CENTRUM
Parkstraat 91a - 's-Qravanhage
Tel. Haag 3569
_ Een mooi en boeiend meisjesboek w
Pas verschenen:
OTJJDSTE
DOOR
WILLY PÉTILLON
-Iet anflteeKeiuig en platen Tas KETTY HEYLIGEES. ingeiaaM f 2 90, gebonden r 3.75
De Maasbode" schrijft:
Een lief en gezellig verhaal met snoezige tafereeltjes, door NETTY
HEYLIGERS in teekening gebracht, over een bakvisch met een
eigen wil en veel goedigs erbij.
Twentsch Zondagsblad":
Een meisjesboek dat zich goed lezen laat en een uitnemend
figuur zal maken op de St. Nicolaastafel.
UITGAVE VAN VAN HOLKEMA & WARENDORF, AMSTERDAM
ENZ.
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam,
WIJ NOODIQEN U UIT TOT EEN BEZOEK AAN ONZE
NIEUWE TOONKAMERS
EN DE TENTOONSTELLING DER NIEUWSTE WER
KEN VAN MEVR. C. DANIELS?CHEVALLIER EN
LODEWIJK SCHELFHOUT.
VlöJCELS
IIIIIIIIIIIIIIIMIHMIIIllll!
De School van Bouwkunde, ver
sierende Kunsten en Kunst
ambachten te Haarlem
In de bladen heeft een bericht over deze
school gestaan, dat in de kringen van bouw
en sierkunstenaars verbazing en onrust heeft
verwekt, omdat daaruit is gebleken, dat B. en
W. van Haarlem, krachtig gesteund door den
Inspecteur Generaal van het Nijverheidsonder
wijs, den heer H. J. de Groot, van plan zijn
111111111 '""" o minimum m mm ,,, ,
UIT DE VLUCHTELINGE"
VAN TAGORE
(geautoriseerde vertaling van
DR. FREDERIK V.AN EEDEN)
"""""" minimum m ,,,, iiiiiimiiitiiiiiiiiiiiiiiiiii
om de afdeeling bouwkunde aan de school
op te heffen.
Het zou onverantwoordelijk zijn indien het
Gemeentebestuur te Haarlem dit onderwijs
zoo ruw zou verminken; hoe de
InspecteurGeneraal, aan wiens hoede het technisch kunst
onderwijs eenige jaren geleden werd toever
trouwd, zulk een voorstel kan steunen is voor
vakbeoefenaren volstrekt onbegrijpelijk. Als
beeldhouwer en oud-leerling der school denk
ik steeds met dankbaarheid aan het onderwijs
van de Bazel en Lauweriks en het daardoor
verkregen inzicht in het architectonisch be
ginsel van mijn kunst. Steeds heb ik het als
een bijzonder voordeel boven de gewone aca
demische opleiding beschouwd en de practijk
heeft mij geleerd, dat een beeldhouwer, die
deze kennis niet bezit, en zich daardoor niet
aan de bouwkunst weet aan te passen, voor
bijna onoverkomelijke moeilijkheden komt
te staan.
Toen ik op de school dit onderwijs ontving,
SIGAREN
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, in diverse groottenen prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BINGHAH & LUGT
AFD.JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
COMPLETE 5OCTEERING
NIEUW5TE - MODELLEN
ZooWEL IN HET EENVoUDIGE ALS LUXE. QENRE.
AMJTERPAM UTRECHT
MtlLI&EWEG CHOORSTRMT
HILVERTUM
STATIONSPLEIN
imtlllllllllMIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIMIIIIIMIIII
miMMMiiiiiiiiiiiiiiimii
leek het mij nogal overbodig, maar in lateren
tijd heb ik leeren inzien welk een enorm voor
deel dit juist in de jonge jaren genoten onder
wijs naderhand oplevert.
Bovendien komen de daar gevormde bouw
kundige leerlingen reeds gedurende hun leer
tijd in aanraking met de beoefenaren der
verwante kunsten; zelfs een leek kan het nut
hiervan inzien. In plaats van dezen
samenkang, welke een eenzijdige opleiding verhin
dert zooals op de Middelbaar Technische School
geschiedt, te vernietigen, zou de Overheid
een betere samenwerking van het onderwijs
in bouw-, ambachts- en nijverheidskunst
ook elders dienen te bevorderen. In de prac
tijk weet ik uit ervaring, dat deze opleiding
van den architect in de sfeer der sierende kun
sten en kunstambachten bijna onmisbaar is
voor een goede samenwerking (zoo in mijn
geval) tusschen den beeldhouwer en den ar
chitect. .
Als vakbeoefenaar acht ik het daarom mijn
plicht om het goed recht der bouwkunde aan
de Haarlemsche school te bepleiten en te
protesteeren tegen een Overheidsbemoeiing,
welke dit toch' reeds noodlijdende en karig
bedeelde onderwijs zou aantasten en eveneens
tegen een inzicht der Overheid, dat voor de
ontwikkeling der bouw-, ambachts- en nij
verheidskunst noodlottig zou blijken en dat
ons met zorg voor de toekomst van dit
onderwijs vervult.
J. VAN LUNTEREN
Het Vrijbiljet
Wat mij en met mij lederen spoorwegman
grieft in het artikel van Dr. E. Bonebakker
in ,,de Amsterdammer" van 3 dezer, is het ge
ringschattende oordeel van den schrijver over
het spoorwegpersoneel.
Het lijkt me toe, of de Heer B. getracht
heeft een ongunstige meening omtrent het
gehalte van 't spoorwegpersoneel ingang te
doen vinden bij Uwen lezerskring.
De bonte schakeering van aanleg, karakter,
ontwikkeling en beschaving in de groote
maatschappij, vindt men echter in dezelfde
verhoudingen terug binnen het kader van
het personeel der Nederlandsche Spoorwegen.
Ook voor dit personeel geldt, dat men de
velen niet naar den enkeling, noch omgekeerd,
mag beoordeel en.
Wellicht kan de heer B. met dezen stel
regel beter het gezelschap van vele spoor
wegambtenaren verdragen.
G. H E N K E L.
Ambtenaar der Ned. Sp\\>.
(Vanwege de redactie bekort)
iniiiiiiii iiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiii iim iimiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiMiiMMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiii l iiiiiiiimiimiiiui
21
1.
,Waarom deeze toebereidselen zonder einde?"
1-zetde ik tot Verstand Wordt er iemand
verwacht?"
Verstand antwoordde, Ik ben druk beezig
dingen te vergaren en toorens te bouwen. Ik
heb geen tijd tot beantwoorden van zulke
vragen."
Gedwee keerde ik tot mijn arbeid weer.
Toen de dingen tot een gebouw gegroeid
waren en zeven vleugels van zijn palcis waren
voltooid, zeide ik tot Verstand. Is dit niet
genoeg?"
Verstand ving aan te zeggen, Niet genoeg
om te bevatten...." toen zweeg hij.
Bevatten wat?" vroeg ik.
Verstand deed of hij mij niet hoorde.
Ik vermoedde, dat Verstand niet wist,
en de vraag door onophoudelijk arbeiden
smoorde.
Zijn eenig refrein was: Ik moet meer
hebben."
Waarom moet ge?"
Omdat het groot is."
Wat is groot?"
Verstand zweeg. Ik drong op antwoord
aan.
Verachtelijk en verontwaardigd zeide Ver
stand: Waarom naar dingen te vragen, die
niet zijn? Schenkt uw aandacht aan die,
welke vór u rijzen, de worsteling en de
strijd, het leeger en zijn toerustingen, de
steenen, en de kalk, en de werkers zonder tal."
Ik dacht: ,,\Velligt is Verstand wijs."
II.
De dagen gingen voorbij. Meer vleugels
werden aan zijn palcis gebouwd, meer land
toegevoegd aan zijn domein. Het reegentij liep
ten einde. De donkere wolken werden wit en
ijl en in de door reegen gewasschen lucht
zweefden de zonnige uuren, als vlinders
booven een onzichtbare bloem. Ik was verbijs
terd en vroeg een ieder dien ik ontmoette,
Wat beduidt die muziek in den wind?"
Een landlooper ging langs den weg, in een
kleeding, verwilderd als hijzelf; hij zeide,
Luistert naar de muziek van den Koomende!"
Ik kan niet zeggen, waarom ik oovertuigd
was, maar de woorden ontvlooden mijn lip
pen: Lang zullen we niet meer behoeven te
wachten."
Het is nu op handen," zeide de dwaas.
Ik ging naar het werk en zeide stoutmoedig
tot Verstand, ,.Staak al uw arbeid !"
Verstand vroeg, Brengt ge eenige tijding?"
Ja," antwoordde ik, tijding van den
Koomende."
Maar ik kon niets verklaren.
Verstand schuddde het hoofd en zeide, Er
zijn banieren, noch praalvertoon. !"
III
De nacht kwijnde, de sterren verbleekten
aan den heemel. Plots kleurde de. toetssteen
van het morgenlicht alles met goud. Een kreet
ging van mond tot mond.
De heraut !"
Ik boog mijn hoofd en vroeg, komt hij?"
Het antwoord scheen van alle zijden te
schallen, Ja" !
Verstand raakte in de war en zeide, De
dom van mijn gebouw is nog niet klaar, niets
is in orde."
Een stem kwam uit de lucht, Breekt af
uw gebouw !"
Maar waarom?" vroeg Verstand.
Omdat vandaag de dag van djn Koomende
is, en uw gebouw staat in den weg.
IV
Het trotschs gebouw ligt in het stof en
alles is verwoest en vernield.
Verstand zag om zich heen. Maar wat was
er te zien?
Slechts de morgenster en de Icelie, gebaad in
dauw.
En wat meer? Een kind, dat lachend uit
de armen zijner moeder het oopen licht tege
moet snelde.
TH. FRANKEN-:-«.«HOED
Hofleverancier - Amsterdam
ULVEISTIMT 21S -:- WILUmKWEfiJ
TEL. NOS. 2040-1881 - TEL. No. 1783 Zuid
KOUDE EN WARME SCHOTELS
IIIIIIIIIIIIIMnlIIIIIIIIIIIIIIIIHIMIHMIMMIUHIIIIIIIIIIIIIlmillllllllllllllllll
Was het slechts hierom, dat zij zeiden, dat
het de dag van den Koomende was?"
Ja, dit was waarom zij zeiden, da t er
muziek in de lucht was en licht aan den
heemel."
En brachten zij hierom de gansche aarde
in beroering?"
Ja"; kwam het antwoord.
Verstand, ge bouwt nuiuren tot uw eigen
gevangenis; uw dienaren zwoegen om zich
zelf tot slaven te maken; maar de gansche
aarde en de oneindige ruimte zijn voor het
kind, voor het Nieuwe Leven."
Wat brengt dit k-nd u dan?"
Hoop voor een ieder en zijn vreugde."
Verstand vroeg mij, Dichter, kunt ge het
begrijpen?"
Ik li'g mijn werk ter zijde," zeide ik, want
ik moet tijd hebben om te begrijpen."
22
Vaishnara Zangen
l
O Sakh,, 1) mijn leed kent geen grenzen.
Augustus komt,bïladen met reegenwolken en
mijn huis is verlaten.
De stormlucht huilt, de aardj wordt
ooverstroomd door reegen, mijn lief is ver en smart
verscheurt mijn hart.
De pauwen dansen, want de wolken romme
len en de kikvorschen kwaken.
De nacht is gevuld met duisternis,doorflitst
door bliksem.
Vidyapati 2) vraagt, Maagd, hoe zult ge
uw dagen en nachten verbrcng^n zonder uwen
heer?"
Voogelen, zingt wat ge kunt; maan, geef
uwheerlijkst licht!
Laat bij miljoenen uw pijlen vliegen, liefde
god !
Ik wacht het oogenblik, waarop, bij zijn
aanraking, mijn lichaam als goud zal stralen.
Vidyapati zegt, Onmeetelijk i? uw geluk,
en gezeegend uw liefde."
3
Ik voel mijn lichaam zich mengen met het
stof, waaroovcr mijn liefste schrijdt.
Ik voel me n met het water van het meer,
waarin hij zich baadt
O Sakhi, mijn liefde ooverschrijdt dood's
grenzen, als ik hem ontmoet.
Mijn hart versmelt in het lichten verzinkt in
den spiegel in welken hij zijn gelaat aanschouwt.
Ik beweeg met de lucht om hem te kussen
als hij zijn waayer wuift en waar hij ook gaat,
omring ik hem, gelijk de lucht.
Mijn lief, ik zal u verborgen houden in
mijn oogcn; uw beeld zal ik als een kleinood
aan mijn vreugde binden en het op mijn boe
zem hangen.
(jij waart steeds in mijn hart: toen ik een
kind was, mijn gansche jeugd, mijn gansche
leeven, zelfs in al mijn droomen.
O ij woont in mijn weezen als ik slaap en
als ik waak.
Weet, dat ik een vrouw ben, en verdraag
me als ge mij verlangend weet.
Want ik heb gedacht en gedacht, en weet
nu zeekerlijk, dat al wat mij in deeze waereld
is gelaten, uw liefde is, en als ik u vooretn
oogenblik verlies, zal ik sterven.
Chandidas zegt, Wees tecder voor haar
die de uwe is in leeven en dood."
PBIN0ENCÏBT.
1111111 ..... |m ....... H
i ......... iiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiii. i
IPADOX
VAJtMOND
bij St. Moritz.
Nieuw en zeer comfortabel ingericht
FamilieHotel. 200 bedden. Privébadkamers. Groot
IJsveld en Sledebaan. Prachtige Skivelden. Eigen
Orkest. Pension van af frs. 20.?per persoon
per dag. Het meest zonnig gelegen hotel in het
Engadin. Dir. Geo. BISENZ. Inl.: Reisbur. Linde
man, Den Haag, Arnhem, Groningen, Utrecht.
<vlijn ontwaken was blijde deez' ochtend,
want ik zag mijn geliefde.
De lucht was n stuk vreugd en mijn leeven
en mijn jeugd werden vervuld.
Vandaag wordt mijn huis in waarheid mijn
huis, en mijn lichaam in waarheid mijn lichaam.
De fortuin is een vriend gcbleeken, en mijn
twijfel vlood.
ICVEÏtT Bt/Vt»LANCD IKZflf»K.O1HCN
TUD ALLE. HOUTCONyTRUCTlEy
v:'-., <y .- AU/- .?-...?:?
??-:£. __ LANDHUIZEN _ _
SCHOOLGEBOUWEN;;.~
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN
INLICHTINGEN OP AANVPAAC
Vruchten te koop, vruchten te koop,"
riep de vrouw aan de deur.
Het Kind kwam uit het huis.
Geef me wat vruchten," zeide hij, en legde
een handvol rijst m haar hand.
De koopvrouw keek htm in het gelaat en
haar oogen zwommen in tranen.
Wie is de gelukkige moeder," riep zij uit,
die u in haar armen sloot en u voedde aan
haar borst, en wie uw lieve stem Moeder"
noemde?"
Biedt hem uw vruchten," zc^t de dichter,
en met hen uw leeven."
1) de vriendin van een vrouw.
2) De naam van den dichter.