Historisch Archief 1877-1940
24 Dec, '2!. ,?No. 2322
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
J. S. MEUWSEN,;Hofl. A'DAM-R'DAH-DEN HAAG
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
CAMILLE SAINT SAËNS f
N. V. HET SCHOUWTOONEEL. Sprot/e.
Naar het verhaal van M.
SchartenAntink, bewerkt door A. Defresne.
Ze kenne 'n mensch toch zoo pestte, hè?"
Het was Indra's dochter Sprotje", die in
deze gulden woorden haar
sous-terrainervaringen aan een Nederlandsche Dichteres
beleed. Is het een klacht, een aanmerking?
Weineen. Enkel een aarzelend en inschikkelijk
terzijde. Bij al het lieve en goede dat Mede"
op en onder deze aarde mocht ontdekken,
stipte zij dit ongemak slechts in het voorbij
gaan aan. Kan een godenkind hooger wijzen
dan naar deze inschikkelijkheid", die in
de sfeeren der innigste liefde, der nederigste
bereidheid, der puurste ? ontvankelijkheid,
sublimeert tot geluk? En is dit dapper com
promis van het onsterfelijk luizebelletje
in onzen tijd van nagejaagd heroïsme"
en litteraire ethiek, niet een zeldzaam schoon
voorbeeld?
Ik ben er overigens wel van geschrokken..
De heer A. Defresne, die dit sublieme voor
het tooneel had bewerkt in tien tafereelen".
In deze dagen, waarin de beste gedachten
gaan naar den schrijver van Un coeur
simple" was ik misschien extra geporteerd
voor den Hollandschen collega, die dézen
Flaubert dan toch maar naar de kroon
stak, extra fier op het kleine meesterwerk,
dat als een fuchsia in het raamkozijn van
het overwonnen realisme" bloeit, en wordt
herdrukt, extra bezorgd voor de eenvoudige
van hart, de laatste van een roemrijk
mutsengeslacht, welke de heldin onzer Nederlandsche
Letteren werd. Ik gun het tooneel, het
is bekend, alles goeds. Maar dit, met Jaapje
en Boefje, ons liefste kind Want het
gaat nu eenmaal niet, een tooneelwerk
trekken" uit een verhaar1 van waarde,
niemand kan het, Margot Scharten zelve
niet, omdat ze op dit oogenblik alweer een
heelandermenschisdan de kunstenares,die tien
jaar geleden met haar week warme hart
door de sloppen en stegen harer verbeelding
sloop en op het bouwvallig haartoetje van
een afgebeuld volkskind het witte ,,,mussie"
zag flonkeren als een diadeem; en de heer
Defresne ook niet, omdat in deze sloppen
lm
's Gravenhage
HETI-HTIIIIIELEI
en stegen van andermans fantasie slechts
toegang is tot aan de geheime deur van het
persoonlijk kunstenaarschap. De ten sterkste
gecomprimeerde gevoelswarmte, waarin een
kunstwerk geboren wordt, ze vervliegt zoodra
men raakt aan den onafscheidbaren en
afgesloten vorm; het hooger licht, dat de
inspiratie weeft om een gegeven hier
heb ik nu niets tegen het woord: mystiek
laat zich niet vangen en willekeurig verplaat
sen, het heeft zich voor altijd gehecht aan
het ding-van-schoonheid, dat de eeuwigheid
in zich draagt. Door de reusachtige, zwarte,
als de muil van een monster dreigende
fabriekspoort ging het schimmig sprotje de
menschenwereld in, en onverbiddelijk eischt onze
ontroerde herinnering, bij den aanvang van
dit miniatuur menschenleven op het tooneel:
de hallucinatie van die poort.
Of er dan niets .gered werd bij dit hopeloos
ondernemen? Toch wel. De naam, die met
groote letters op het affiche op een gunstig
tijdstip van Sprotje's onsterfelijkheid ge
tuigde; hier en daar een met beleid in het
kader geplaatst brokje dialoog, waaraan
een flard van de oorspronkelijke atmosfeer;
soms, en dit was de winst van den avond,
de uitdrukking van diepe, lichtende en lij
dende goedheid op het zorgelijk meid
alleen-gezicht van Charlotte Kohier. Men
kan het de geonduleerde Sprotjes in de zaal,
die tegenwoordig, hand in hand met haar
Zaterdagavondlijken Hein" stailes
enbaignoires vullen, niet genoeg vertellen, dat de
Wereldbibliotheek voor een paar dubbeltjes
prachtige Kerst-cadeaux verkrijgbaar stelt,
en het is best mogelijk dat' de groote trom
van het tooneel op deze wijze de litteratuur
ten goede komt. En hoe sterk bleek dit werk
van Margot Scharten-Antink, dat het zich
nog eenigermate reconstrueeren liet uit een
paar snapshots ook tengevolge der
stijllooze, half naturalistisch, half visionnair
opgevatte vertooning niet meer geworden
dan goedkoope illustratie, dat zelfs onder
deze omstandigheden geen twijfel rees aan
de superioriteit van het boekje zelf, en dat
gene wat er het bijzondere van is: de toe
geeflijkheid jegens God en de menschen,
waaraan de gewoonte te ontberen in gemeen
schappelijk te-kort ten grondslag ligt, door
drong tot de zaal. Dit pijnlijk verantwoord
en innig behoed optimisme", waartegenover
wij dan nu het optimisme" van een Pal
lieter kunnen stellen, deze volle aandacht
voor de daagsche werkelijkheid, die van een
schriel zonnestraaltje dat door een
kelderkeukenraam gekropen komt, een hemelsch
feest maakt en het reëel geluk doet beseffen
van louter, met liefde gedragen, gemis, van
gedeelde zorgen, van magnifiek gepoetste
prullen-van-een-ander, hoe schoon is het!
Ze moste jou Moeder van een weeshuis
make, Merie". Veertien jaar is ze, als de
robuste schoonmaakster in een poëtische
bui meent, dat haar die verantwoordelijke
post wel toevertrouwd zou zijn. Hebben we
ooit zóbegrepen wat hij inhoudt, welk
een eere-titel het wurm werd toegezwaaid,
als toen ze daar zat bij juffrouw Jonkers"
in haar koud keukentje, met den zwaren
aardappelbak op haar puntige knieën en
haar zieltje bij juffrouw Jonker's jongsten
telg! Moeder van een Weeshuis.... Mater
gloriosa.... Juffrouw, hebbe we Wullempie
z'n speen wel uitgewassche !"
Sprotje was bestemd om al bij de geboorte
van haar eigen eersten kleinen Willem in het
kraambed te bezwijken, doch dat zij de
honderdvoudige liefde en de geestelijke kracht
voor een huis vol kleine menschen in zich
droeg, die illusie bleek ook op het tooneel
onverstoord.
Charlotte Kohier heeft dit hartstochtelijk
toegewijde, dit voor het oogenblik nog
overdrevene,. en, ik geloof, ongewild theatrale
in haar wezen. Wat zij geeft is psychologische
analyse, waarin nu en dan de vlam schiet,
terwijl het daarnaast veelal inzicht en de
monstratie blijft, met een schijn van dra
matische bewogenheid. Ook1--waar zij den
toon niet pakt als Sprotje" schoot zij voor
mijn gevoelen, vooral in het begin,
herhaaldelijkhaar doel voorbij begrijpen wij dit niet
als een misvatting van de psyche, maar
als een hinderlijk gebrek aan beheersching
van een zich langs moeilijke, misschien te
bewuste wegen ontwikkelend talent. Boeiend
vind ik haar energie" op het tooneel altijd
wel, en het zou mij nooit verwonderen
in elke rol zijn momenten, die daarvan iets
openbaren wanneer zij nog eens, als
een tweede Kniertje", of als extatische
Jonkvrouw van Orleans" in haar aanleg
zijn beide mogelijkheden het 'pleit won.
Zij had voor Sprotje" aanvankelijk ook
haar uiterlijk tegen. Deze ouwelijke jeugd,
de gretigheid van haar dienstbaar streven,
was gemaakt, het koortsig naaien aan de
gordijnen en het liefkoozend gebaar over
den lap katoen, welke haar in het uniform"
zal steken, dat voor het groot tenue van een
generaal niet onderdoet, vertoon. Maar in
haar eerste dienstje, waar dan toch maar
alles op haar neer kwam", vloog de glans
over haar gezicht en daarmede verinnigde
zich als het ware elke trek, stem, gebaar en
blik. Ook op de bank, naast Hein", die
haar om haar degelijkheid" bemint, in de
stille extase om het huwelijks-keukentje
in 't verschiet, en eindelijk aan haar bruilofts
maal.... Marie, met een wit vestje in haar
donkere Zondagsche japon, en die'n innig
dankbaren, innig zwakken lach om de
JanusTulp-grappen te harer eer en de ongelooflijke
heerlijkheid, dat het nu alles echt" werd
met Hein, ja, toen was ze wel de incarnatie
van een verheven, want als volmaakt be
grepen, liefdegeluk.
En in weerwil van alles wat uit eerbied voor
Margot Scharten-Antink in deze vertooning
beter verzorgd had kunnen zijn muntte
de oude Tooneelvereeniging onder van der
Horst's leiding niet uit in het scheppen van
een Heijermans-milieu? ondanks de hiaten
en détonaties, bracht deze aandoenlijke
apotheose ten slotte nog de hulde van
het tooneel aan de schrijfster van
na Geertje", ons mooiste volks-poeëm.
CASANOVA IN AMSTERDAM,
door Maurits Wagenvoort.
Ook aan Casanova is niet veel zonder....
Casanova. En aangezien hij in de achttien
deelen van zijn onvolprezen Mémoires"
geen atoom van zichzelf onder de koren
maat hield en elke letter van zijn vereerden
naam tot een geloofsbelijdenis maakte,vraagt
men zich af wat een ander schrijver, grondig
op de hoogte van zijn aard en
avonturen, met de herhaling van een
en ander in minder-waardig proza dan het
authentieke, beoogt? Arthur Schnitzler mag
er in geslaagd zijn den brillanten weemoed
van den chevaleresken aftocht als basis te
gebruiken voor den zwanenzang van zijn
Anatole", welken hij Casanova's
Heimfahrt" noemde, in deze episode is de ware
Jacob de Seingalt feitelijk alreeds hors con
cours; de roemloos overleden Marcolina"
boezemt ons meer belang in dan zijn onder
gaande zon, d,e schoonheid van het werkje
is in de muziek der vallende blaren. Terwijl
ook zijn gedramatiseerd Casanova-souvenir
Die Schwestern, oder Casanova in Spa",
meer een spel is van de gespitste pen des
modernen dichters dan een sappig amoureus
duel. Doch Schnitzler blijft Schnitzler,
dat wil zeggen een eerste-rangs-auteur, voor
wien de psychologie en de galanterie der
eeuwen geen geheimen bevat, en die een eigen
verteedering, een eigen ironie, een eigen
stijl bezit, welke voor Casanova's vermetele
levensbeschouwing, noch voor, zijn
verrukkelijken schrijftrant onderdoet. En wat ons
betreft komt het er dan weinig op aan welke
stof een schrijver kiest, en of aan zulk een,
naar zijn getuigenis nagenoeg frei erfunden",
verhaal een historische figuur zijn naam leent.
De Hollandsche schrijver Maurits Wagen
voort heeft zich geen anderen eisch
gesteld dan uit de bekende lotgevallen van
Jacques Casanova een intrigue samen te
stellen, welke hem tot motief kon dienen voor
een achttiende-eeuwsch costuumstilk, met als
voornaamste aantrekkelijkheid: de plaats
der handeling, het wereldvermaard
bankiershuis: Amsterdam. En aangezien het tooneel
handeling voorschrijft en deze in dit geval
mocht wordengezochtinkaartspelen en minne
kozen, onverschillig me t wie,me t de patricische
Esther Hope wel even gaarne als met de
dienstmaagd uit het gerenommeerd hoe
zwol ons het hart Bijbelhotel, bleef er
voor de mannelijke levensphilosophie, welke
ons in hare eenzijdigheid alsnog had kunnen
verteederen, te weinig ruimte. Zonder deze,
onder het motto vixi", ik heb geieefd, te
aanvaarden philosophie, viel het ons zwaar
in Jacques Casanova meer te zien dan in
elk ander ordinair heerschap dat, den
SMIT&Co., Tailleurs
MJOiniTIUTN.b|ikdn!toh
SCHITTERT IN DEN
ERSTNACHT
CHOONER (BAN
YEIU6I1E1DS
SCHEERADPAUAAf
IN FONKELT
f15.JVadtorf* Munt
Holland* beate W oent algaar
m i mi i i" ' """
appel genoten, de schil buiten de
deur werpt. En onder deze omstandigheden
vond ik, dat Esther Hope, nu zij er zoo goed
vór stond, hem wel een beter lesje had
mogen geven. Deze, Amsterdamsche dochter
der Rothschilds, gezien door de oogen van
een hedendaagsch schrijver, had de Lysistrata
van het lange stuk kunnen zijn, feministe
in crinoline, doch daarbij van de vrouwelijke
levensphilosophie zoo lieflijk doorgeurd, dat
de phrase vixi" den held op de lippen
besterven moest. In plaats van haar,
schetste Wagenvoort ons een even onnoozel
als eigenwijs, sentimenteel juffertje, dat zich
in haar Hollandsche degelijkheid niet te
goed achtte een gesprek af te luisteren achter
een kamerschut. En het eenige wat wij bij het
afscheid betreuren was wederom, dat de
levenskunstenaar" op het tooneel nog
in onze verlichte tijden zoo zelden zijn vrou
welijk portuur ontmoet en de eenzame weg"
(bergaf) die er nu eenmaal opz'it, hem nog
altijd wordt aangerekend als een onrecht
vaardige straf. Om dit requiem in pace aan
den te-veel gekuste van harte mee te kunnen
zingen, had de schrijver ons den man moeten
toonen' als een man, den ridder in zijn
waarachtige hulpeloosheid.
De vertooning had wel wat kunnen aan
vullen en corrigeeren. Hemelbestormende
avonturen in dit tempo Jan Musch legt
zich, als tooneeldirecteur, wel eens rollen op,
die de grenzen van zijn talent meer en meer
aanwijzen. Voor den Chevalier de Seingalt
bezat hij noch het onweerstaanbaar uiterlijk,
noch de salon-manieren, noch, wat het ergste
was, de fantasie. In de vrouwelijke hoofdrol
had de schrijver genoegen genomen met een
debutante (Kitty Kluppsl) wier lief gezichtje
niet kon vergoeden wat haar aan houding
en dramatisch vermogen ontbrak. Al kan dit
tegelijkertijd in Groot-Nederland" versche
nen stuk niet meer worden dan een vlot
kijkspel, van de hoofdpersonen Casanova,
Esther, den Bankier Hope zouden sterke
tooneelkunstenaars decoratie-levende, in het ka
der van hun tijd ietwat imponeerende figuren
hebben gemaakt. Hetgeen nog niet wil zeggen,
dat er hier iets verloren ging.
T o i' N A E F
i
De Kroeg
Een nieuw vers uit het boek Fantomen".
De Meinacht laat zijn koele droppels neder,
ik schuil onder een lispend lindendak,
mijn oude hart vindt zijn verlangen weder
dat naar de lente geurend openbrak,
en vór mij is het licht der kleine kroeg,
daar feest men bij de hooggevulde glazen,
al wat ik vruchtloos aan het leven vroeg
ligt in den simplen jool dier blijde dwazen.
Zij zwetsen, heffen 't glas en zijn tevreden,
soms klinkt in broederlijken zin een lied,
de zorgen van hun werkdag zijn geleden,
nu is er lach en leut en anders niet.
O, slechts n langen dag te zijn als gij,
mijn wezen naar het Uwe afgemeten,
als goede makker zitten aan uw zij,
en al mijn strijd voor n dag te vergeten,
hoe zou mijn hart een kalmen slag hervinden
't werd rust en 't leven gaf mij wat ik vroeg,
glimlachend zou ik bij gelijkgezinden
den hemel proeven in uw kleine kroeg!
Nu zie ik hunkrend naar de gouden ruit,
de eenzaamheid staat naast mij, houdt mij
(tegen,
is het voor mij het kwijnende gefluit
der nachtegalen in den zachten regen? ....
Is het voor mij dat aan de boomen geuren
de wierookvaten van het nieuw getij,
ontsluit de lente haar onhoorbre deuren
en haar getooid paleis, alleen voor mij?....
Dan wil de zwerver zwijgend binnengaan,
hij draagt zijn ziel op d'uitgestoken handen
en bij het altaar zal hij biddend staan
wanneer zijn kostbaar lam tot asch zal
(branden,
want hij zal handlen volgens heiige wetten,
dat wie ontving ook immer offren zal,
hij wil zich niet op lichte toppen zetten
maar in den schaduw van het schemerdal,
daar zal hij met zichzelf tezamen zijn,
den lach der andren zal hij niet benijden
en den verzwegen strijd niet als een pijn
maar als een roeping en geloof belijden!
FRANC.OIS PAUWELS
IIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItllll
Hotel Duin en Daal
Het geheele jaar geopend. Centr. verwarmd.
iilliimnmii
De NIEUWSTE en MOOISTE Meisjesboeken
:?: voor Meisjes van 11?16 jaar :-:
LENIE TEN HEUVEL
EEN BUITENKIND
EN
LENIE TEN HEUVEL
LENTE
door ANNA VAN GOGH-KAULBACH
???
GEMEENTEBESTUREN
Motorwegwalsen
Binnen 3 weken leverbaar 15-tons
Motorwegwals
met 26 P.K. DEUTZ-benzinemotor.
Absoluut bedrijfszeker. Langdurige garantie.
10-tons Wals in bedrijf te zien in de Gemeente Soest.
Aanvragen, ook voor lichtere typen, te richten aan de
Automobiel-Centrale
W. F. SELDERBEEK SOESTDIJK
TEL. BAARN S. 61
Fraai gebonden f 4.50
Prijs ingenaaid f 2.90,
Nieuw Vrouwenleven" schrijft:
Be aohfijfater ia xeer gelukkig geslaagd In de zichzelf
gestelde taak maai* van Mevrouw v, Gogh-Kaulbaoh was ook
niet anders dan een heel goed hoek te verwachten en dat heeft
zij gegeven f moge dit hoek (Een Buitenkind) gewaardeerd en
door da nog twae heloofdan weldra gevolgd worden; dat la
de /fugdleotuur van de allerheate soort.
Uitgave van v. Holkema en Warendorf, Amsterdam
urn
t
<>
o
Bouw- <n Wonlngburrau, van
dia Makelaar J. 1). F. VAM
O KB VEEM,Kantoor van vast
goederen. Menw Kaarnatr.5
DAMES!
Laat uw wasch behandelen
door de wasscherij
Eureka", Toldwarsstr. 22-24. Tel. 13125
zoowel droog toegeslagen als
opgemaakt.
Vraagt prijsopgave.
Aanbevelend B. NEIDIG & Co.
XXXXXXXXX3C
In lederen
Boekhandel voorhan
den Werken van
Buy de Maupassant
6 doelen
gebonden ft.SO
Uitgave van
Van Holkema & Warendorf, Amst.
xxxxxxxxxx
Hotel Café-Restaurant
PRIMA KEUKEM
Dagelijks Diner-Concert In de Witte Zaal
Avond-Concert In den Wintertuin
alleen ecbt
met rnerK'
JET MEISJE"
HET KLAVERBLAD
HAARLEM.
Vraagt Uwen winkelier toch vooral bij het koopen onzer groati
stukken Karnemelkzeep om een BLOEMENPLAATJB.
Albums ter verzameling dezer plaatjes, getiteld DE BLOEMEN.
VELDEN" zijn bij eiken winkelier van Klaverblad's Zeepea ?(
aan de fabriek verkrijgbaar a 60 cent per stuk.