Historisch Archief 1877-1940
31 Dec. '21, No. 2323
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
TROELSTRA'S NIEUWJAARSDROOM
Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakensiek
SYLVESTER-SOUPER
Teekening voor de Amsterdammer" var. JorOaan
EXCELLENTIE!"
i ....... iitiiiiiitiniiiii ...... itniiiiiiiitiiiiiiii ........ m ...... i ....... nu ........ niiiiiiiii ...... t ....... m ...... mmiittii «
iHiimiitiitiiiiiiiiiiiiiMiitiiitiiiiiMimiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiii
Saint-Saëns-herdenkin<i
Op S October 1835 wordt hij te Parijs ge
boren, Charles-Camille Saint-Saèns, en een
paar maanden daarna sterft zijn vader aan
de tering. Ook Camille wordt door den eenen
dokter na den anderen ten doode opgeschre
ven verklaard, en ziet, hij wordt zes-en-tachtig
jaar ! Zijn eerste twee levensjaren brengt hij
buiten door, te Corbeil, waar men hem ont
haalt pp fiissche lucht en op ieder zonne
straaltje, dat zich maar voor hem wil laten
opvangen. En zijn heele, lange leven door
komen er telkens momenten, dat de medicus
zegt: nu dadelijk weg, of 't is nr.s !" En dan
trekt hij gehoorzaam naar 't Zuiden, naar Al
giers, naar de Ganarische eilanden, en vindt
genezing in den zonnegloed. Zijn groote
weldoenster, de Zon, heeft hem overal
heengetroond, naar Spanje, naar Italië, naar Egypte,
naar Indië, en hij vergaart er nieuwe krachten
voor zijn tallooze kunstreizen door West-,
Midden- en Oost-Europa, voor zijn nimmer
afgebroken componeeren, en vooral ook: hij
verzamelt er gegevens voor het 7.00 waardevol
exotisch element in zijne muziek.
Zijn phenomenale muzikale aanleg open
baart zich reeds op ongekend jeugdigen leef
tijd, hij treft knappe leermeesters, en wat zij
hem niet leeren, leert hij zichzelf.
Gedurende zijn gansene carrière zit de
critiek hem dwars; als pianist en organist
vindt zij hem nog wel om te hebben, maar als
componist is er voor hem geen genade in
haar oogen, en telkens als er weer eene moti
veering voor haar oppositie onhoudbaar is
gebleken, denkt ze. vliegensvlug een nieuwe
uit.
Onverstoorbaar echter werkt hij voort, en
er is niet n territorium van compositie,
waarop hij zich niet weet in te burgeren. Hij
staat als kunstenaar volkomen zelfstandig,
geen enkel systeem, geen enkele partij hangt
hij aan; se garder de tonte exagération,
conserver l' intégritéde sa santéintellectuelle",
ziedaar, naar zijn eigen omschrijving, zijn
richtsnoer.
Zijn toon is als regel ernstig, hier en daar
zelfs van zwaarmoedigheid niet vrij, maar hij
heeft ook zijn burleske buien, en het zou in
teressant zijn, eens te kunnen kennismaken
met zijn Carnaval des animaux."
Die hem voor conservatief hebben uitge
maakt, hebben zich vergist. Het ontbrak hem
volstrekt niet aan zin voor nieuwe harmonieën
en afwijkende tonaliteit: hij was een van de
eersten, die de heele-toons-gamma gebruikten,
maar dat tot systeem te verheffen, daar dacht
hij niet aan. Hij verkoos zich van dergelijke
middelen alleen dan te bedienen, wanneer de
bijzondere geaardheid van zijn muzikale stof
er gereede aanleiding toe gaf. Het heeft hem
nimmer moeite gekost, aan de verlokkingen
van het atonale" weerstand te bieden: de
Fransche deugd van den goeden smaak was
hem in de hoogste mate eigen. Hij was voorts
begaafd met wetenschappelijke!! zin, inte
resseerde zich levendig voor geologie,
entomologie, linguïstiek, en bovenal voor de
wonderen van den sterrenhemel, maar, bleef
hij in al de/.e vakken liefhebber, zijn ontwik
keling als musicus wist hij op de hechtste
zuivei-wetenschappelijke grondslagen te ves
tigen. Ook met wïjsgeerige vraagstukken
heett hij zich ernstig beziggehouden, en als
dichter stak hij zeker wel boven de middelmaat
uit.
Zijn muziek verraadt den invloed van ver
schillende Duitsche meeste!s: Mendelssohn en
daartegenover Liszt in de eerste plaats, en
verder ook Beethoven, Schumann, Wagner.
Maar uit aldus toebereiden bodem groeide
en bloeide ze onbelemmerd in eigen schoon
heid op. Bij alle bewondering voor, en
alle willen leeren van Duitsche kunst, is de
toondichtei Saint-Saensop-en-top Franschman
gebleven.
lOcent
1O cent
Sumatra (jjUITENGEWOON) Sigaar
Vader Tijd (zijn eigen kind etend) : Flauw en tanig smaakt naar Washington"
IIMimlUIIIIIIIIHIIMM
Miiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiintiiiiiiniiii
Ecnc merkwaardige bijzonderheid in zijne
loopbaan is zijn omvangrijker! arbeid op het
gebied van het muziekdrama, zijn altijd weer
terugkeeren tot dat genre, in weerwil hiervan,
dat zijn duurzaamst succes een anderen kant
uitwees. Sarnscm et Dalila" had, nadat Liszt
te Weimar zich erovet ontfermde, volle dei tien
jaren noodig, om zich toegang te verschaffen
tot de groote Panjsche Opera. En wat hoort
men van reprises van Ascanio", van Henry
VIII", van Etienne Marcel", om van op
rascomiques als ,?Phryné", La Princesse Jaune"
Helene", Proserpine" maar te zwijgen?
En wat is er van dit alles tot het buitenland
deorgedrongen ?
Het Saint-Saëns-concert van 22 December
in het Concertgebouw is tot een waardige
hulde geworden aan| de nagedachtenis van
den grooten toondichter. Het is naast de
verdienste van Mengelberg, die in den
kraptoegemeten tijd van voorbereiding weer
wonderen gedaan heeft en de uitvoering der
verschillende nummers van het uitgebreide
program met zijn allerbeste meesterschap
leidde, die van het geheele orkest, en Louis
Zimmermann en Marix Loevensohn in 't
bijzonder. Laatstgenoemde gaf een voorname
en alzijdig-doorvoelde vertolking van het
geliefde cello-concert in A-klein, en Zimmer
mann's voordracht was in de ,,Danse Macabre"
even huiveringwekkend, als ontroerend in
het voorspel van den Déluge". Simon Kroon
wil ik ook niet ver/.uimen te noemen; zijne
orgelpartij in de monumentale Derde
Symphonie was voortieifelijk, en speciaal de
registratie was erin te waardeeren. Terwijl
Jeuken een compliment verdient voor zijn
xylophoon-spel in de ,,Danse Macabre".
Men was den gansenen avond door onder
den indruk van zooveel klaarheid en wijsheid
van bouw, zooveel pakkends en toch steeds
zoo echt-voornaams in de thema-conceptie,
en al die verrukkelijke welluidendheid bij
zooveel geniale verscheidenheid van instru
mentatie.
H. J. DEN H E K T o (i
mmmim^^Hm 'tiiiiiiiiiiiiiiiiHmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
RIJM-KRONYCK
<?,
Aan den Burgerlijken Stand
Eerwaardig boek! het nieuws van mijn
geboorte
werd 't allereerste aan U toevertrouwd...
ns schrappen ze mijn naam. . de toekomst
(houdt
dien datum achter zijn gesloten poorten..
Straks schrijft een ambtenaar met nette
(krullen
daaronder: Melis Stoke is getrouwd"
dan komen welhaast kindren, (drie uur oud)
de bladzij in den loop der jaren vullen.
En eindelijk zal een luie, nare schrijver
mij schrappen, terwijl hij zijn broodje kauwt,
want bij de' Burgerlijke' stand verflauwt
d'eentonigheid ten spijt, nimmer de ijver.
Eerwaardig boek, ge zult het alles weten
wat nimmer door mijn oogen wordt
aan(schouwd.
Daar ligt ge, stom, en harteloos en koud
ge weet van ons alleen maar hoe wij heeten..
Gij meldt het vonnis ns dat alles uit is !
op 't zelfde blad dat 'k heden heb aanschouwd
en waarop staat dat ik ben ondertrouwd
en dat mijn meisje bij gevolg thans bruid is..
Zózijt ge boek ! Ik heb er zes geschreven..
maar 'k heb dat nimmer zóals nu berouwd !
Een boek is harteloos als een stuk hout !
al hebben wij er naam en toekomst aan
(gegeven.
MELIS STOKE
«HlimimiHtlJifmiiiiiiiiiiimrnmtiiilftiiimuiiiiiimniiiiinMiiiiiiiiintiiimifriiiiiHiiiimmi
EEN VREEMDE NEDERLANDER
IN DEN VREEMDE
Een vreandt geschiedenis
Dit is een ware geschiedenis, en de namen
die ik noemen zal zijn niet gefingeerd.
Ik koester zelfs de stille hoop dat de familie
van den landgenoot omtrent wiens pikante
avonturen te Parijs ik u eens eventjes zal
informeeren met ingezonden stukken de waar
heid van het verhaal in twijfel zal komen
trekken; dit zou er de sensatie slechts van
verhoogen. Ziehier wat voor twee maanden
geschiedde en wat daarvan kwam !
* *
*
Het is avond. Wij bevinden ons in een re
staurant van de Champs-Elysées. Men eet,
danst, drinkt, danst, rookt sigaretten, danst,
lacht, praat, flirt en danst.
Slechts n is er die niets van dat alles doet.
Het is de heer Charles Baszanger,een 23-jarige
Nederlandsche diamanthandelaar.
Hij eet niet, danst, drinkt, praat, schertst
en flirt niet.
Hij zil alleen maar en hij kijkt....
Ach, wat kijkt hij ! Zijn oogen flonkeren
als diamanten van vele karaats. Ook hij zelf
is als een diamant: een ruwe, on-gezette, maar
kostbare Amsterdamsche diamant.
?uiiitumrimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMmmiiiiiMiniiMiiimiiimiiiMiiii
FONGERS-Rijwielen
In constructie, kwaliteit
afwerk in 2 het BEKTE,
wat verlamrd kan worden.
Vraagt het oordeel van den
berper over een FONGERS.
DeGroningerRiiwielenfabriekA.FOIIGEIlS
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
JUIST UW SMAAK!
JU. INLOS"
Havana 12 cents Sigaar
Fabrikaat FLEVO" Utrecht
Zijn flonkerende oogen schieten vuurstralen
in de richting van twee juffrouwen.
Maar dit is het ergste nog niet: opeens
neemt hij een revolver en schiet, eveneens in
de richting der twee juffrouwen.
Pang-pang-pang ! nze landgenoot Bas
zanger geeft de volle laag. De Ruiter en
Tromp zouden het hem niet zoo nagedaan
hebben. Hij heeft een der juffrouwen twee
maal gewond.
Sensatie ! Een drama uit hartstocht, nijd,
naijver, jalousie en liefde, Er schijnt een diepe
diamantklove tusschen onzen landgenoot en
de Parijscne dame ontstaan te zijn. Weder
om bleek een Liehchen andere dingen te
wenschen dan edelgesteenten.
De heer Baszanger was opeens de helden
tenor van Parijs. Intusschen werd hij echter
naar de nor geleid en zes weken verliepen
alvorens zijn zaak voor het gerecht kwam.
Zijn rechtskundige raadsman was de be
kende Parijsclie advocaat Henri Robert.
De heer Baszanger bezwoer in alle toon
aarden en variaties op het thema oer liefde
illliiiiilllliiliiiiiiliillliliiiiiliiilimiiiiliiimiimiiimiiiiKiiiiiiiiiiiiiiiiii
Grand Hotel Funckler
HAARLEM
-:- LE MEILLEUR RESTAURANT EN VILLE
-:dat de dame in quaestie hem bedrogen had.
Het was de eerste maal in zijn leven dat hij
zich vergist had in de qualiteit van een schit
terend kleinood.
En aangezien Mr. Henri Robert wel be
grepen zal hebben dat een Baszanger, uit
hoofde van zijn qualiteit moeilijk te bewegen
zou zijn een toontje lager te zingen" neemt
hij in zijn verdediging van dezen lagen aanslag
de romance lun,g op.
,,Dj.'/e jonge Nederlander aldus luidde
het pleidooi was rijk en was vrij van dienst
plicht in zijn land. Desniettemin schroomde
hij niet de wapenen voor Frankrijk op te
vatten en naar het front te gaan."
Het resultaat is, dat deze landgenoot, die
niet aarzelde te schieten op een vrouw, eene
voorwaardelijke veroordeeling kreeg en tot
200 frcs boete veroordeeld werd.
O.i. profiteerde de heer Baszanger hier in
twee opzichten van het feit dat hij de eer
heeft zich op Nederlandsche papieren te
kunnen beroepen. Ten eerste doordat het
schitterend" pleidooi daardoor het cachet
kreeg van een loftuiting op Nederlandsche
sympathiën voor Frankrijk, en ten tweede
doordat de wisselkoers zijn boete herleidde
tot de opbrengst van n enkel heel klein
diamantje.
Wat nu het eerste betreft, durven wij wel
uit naam van alle oprecht voor Frankrijk
voelende Nederlanders getuigen, dat wij er
allerminst door gesticht zijn te vernemen dat
deze sympathieën mede gedragen worden
door laffe vrouwenmoordenaars.
Daar zijn die sympathieën te mooi en te
beschaafd voor.
* *
*
Ziezoo, dat is mij van liet hart en uit de pen.
Blijft eene proeve tot benadering der psycho
logie van een Nederlander die, in het publiek,
een vrouw beschiet en wondt aan de slaap
en in den arm.
Dit is namelijk een ongehoord geval, dat
snietteminde verklaarbaar is.
De browning is, sinds den oorlog, in de
handen van vele buitenlanders, van niet
meer beteekenis dan een zakmesje of een
sigarenknijper. Bij allerlei gelegenheden als:
liefde, roof, vrees, enz. wordt hij te voorschijn
gehaald en met veel handigheid benut.
Hotel Duin en Oaal BLJf Jf
Het geheele jaar geopend. Centr. verwarmd.
iiiiiiMiiiiiiimnmiiiimiMii t i ;,, , mi m
Dit heet misdaad uit hartstocht" en is,
hoewel strafbaar, toch zeer vergefelijk, en
degeen die er zich aan te buiten'gaat heeft
aanspraak op sympathie en toegevendheid.
Dit is zósterk dat een kioskjnffrouw, die
onlangs als getuige gehoord werd in een straf
zaak over winkelroof aan een der
buitenboulevards verklaarde: Ik hoorde schoten,
hamerslagen en rinkelen van brekend glas,
en natuurlijk dacht ik aanstonds dat het wel
een misdrijf uit hartstocht zou zijn...."
Dit nu, schijnt de Nederlander Baszanger
(wij kennen sympathieker en hooger gestemde
karakters ten onzent), aardig aangeleerd te
hebben.
Hij heeft wellicht een instinctieve afkeer
voor vuurwapenen overwinnende aardig
met den browning leeren schieten.
En toen kende hij geen gevaar meer, en
schoot op een weerlooze vrouw in een restau
rant.... om tenslotte nog verheerlijkt te
worden als een Nederlander met een voor
Frankrijk kloppend hart.
Neen, wij kunnen niets fraais of schoons
in de daad van dezen heer ontdekken. Zijn
verrichtingen op het oorlogsterrein en op dat
van den diamanthandel mogen dan nóg zoo
schitterend" geweest zijn, de lage rol die hij
in deze opera gezongen heeft wordt ten on
rechte in verband met den naam van ons
vaderland gebracht.
E;i, al kan de heer Baszanger ons dit dan
i i immuun m mn urn i M miiiiii
ook wellicht op technische gronden bestrijden,
wij zouden hem willen qualificeeren als zoowel
ruw als geslepen, valsch, gevat en toch met
de qualiteiten van den oer-staat.
En, ondanks alle facetten waarop de ver
dediging het licht heeft laten vallen hebben
wij er niets schitterends in kunnen vinden
en lijkt 200 francs ons te laag voor den heer
Baszanger.
Een diepe klove ligt tusschen hem en zijnen
landgenoot.
MELIS STOKE
iiHiiiimtiiiiiiinm i i IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHMI
iFOLMEI
Den Haag ?:? Huijgensparli 22.
SPECIALITEIT:
Verhuizingen onder Garantie
Bergplaatsen voor Inboedels
V RAGENRUBRIEK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
J. E. te S. Gaarne zuil ik den oorsprong
willen weten van het woord België ; ivas dat
voor 1830 ook reeds in gebruik'?
Het woord België is afkomstig van Belgica
Gallica Belgica of Belgisch Gallië was een
der vier provinciën, waarin Gallië ten tijde
van den romeinschen keizer Augustus was
verdeeld. De bewoners, Belgen genoemd,
waren voornamelijk van keltischen en
germaanschen afkomst.
De benaming Belgae (Belgen) was de ge
zamenlijke naam voor de volksstainmen, die
ten tijde van Caesar het noordelijk gedeelte
van Gallia Transalpima bewoonden, ten
noorden van de Marne en de Seine. Ook
in de 17e en 18e eeuw was de benaming in
gebruik. Zoo heette zelfs onze kolonie
NieuwNederland in latijnsche beschrijvingen Nova
Bclgica, en tijdens de fransche Revolutie was
de term La Belgique voor Zuid-Nederland
algemeen gangbaar.