Historisch Archief 1877-1940
12
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
31 Dec. '21. - No. 2323
*?-.
P..
Op den voorgrond: maquette van het station Maastricht
Het Spoorwegmuseum
[Boven: vlag, vervaardigd ter gelegenheid van de opening der
spoorwegen in Friesland
HET SPOORWEGMUSEUM
TE UTRECHT
Het mag wellicht 25 jaren of langer ge
leden zijn, dat een jong ambtenaar der c>. P,
met name Van Vloten, op em der talrijke
bureaux van het Hoofdgebouw der Spoor
wegen te Utrecht een bundeltje vervallen
reglementen en voorschriften in een
papiermand vond, blijkbaar weggeworpen als
hebbende geen nut noch waarde meer. Van
jongsaf een verzamelaar van allerlei dingen,
daagsche en niet-alledaagsche, nam hij dit
bundeltje mee naar huis, daarmede in
figuurlijken zin den eersten steen leggende
voor een toekomstig spoorwegmuseum.' Lang
zamerhand breidde zijn collectie zich uit
en) zijn naam als verzamelaar werd meer
en meer bekend, vooral ook toen hij
daadwerkelijken steun mocht ontvangen van den
bekenden Dudok de Wit uit Breukelen.
Toen echter in 1904 in den Haag eene verga
dering l gehouden werd van mannen met
klinkende namen, uit wier midden eene
commissie werd benoemd, belast met het
verzamelen van gegevens op welke wijze
een spoorwegmuseum tot stand zou kunnen
worden gebracht, kende de ijver van Van
Vloten geen grenzen meer, want hij leefde
in de stille hoop, dat bedoelde commissie
zich ookjwel tot hem zou wenden. Niemand,
ook Van Vloten niet, heeft ooit meer iets
van de commissie en haar werkzaamheden
gehoord, zoodat onze verzamelaar op eigen
kracht bleef aangewezen. En hij vergaarde
met onverdroten ijver, met noeste vlijt
en taaie volharding alles, wat van dichtbij
of van verre met de spoorwegen in verband
stond. Alles was daarbij van zijne gading.
Een belangrijk courantenartikel over
Staatsjexploitatie van Spoorwegen werd met even
veel liefde aanvaard als een roestige
buiten model spoorwegspijker van anno
dazumal, en een oudejbronzen bel van de
N. B. D. S. werd met dezelfde zorg behan
deld als een slipkoppelingjvan de voormalige
N. R. S., die circa 40 jaar geleden op de
lijn Utrecht?Rotterdam in gebruik was en
werd losgemaakt, zoodra de trein Gouda
naderde, zoodat het deel voor Rotterdam
zonder te stoppen Gouda voorbijspoorde
en het deel voor den Haag, alleen door een
conducteur bestuurd, op het station Gouda
tot stilstand werd gebracht.
Gulden tijden beleefde van Vloten ten ?
tijde van de spoorwegstaking in 1903 en
de spoorwegmisère in 1920. Geen couranten
artikel, geen satyrieke plaat, geen
schimpof puntdicht betrekking hebbende op deze
episodes of Van Vloten kan het u voorleggen.
't Ligt alles netjes gerangschikt in groote
portefeuilles, kasten vol.
In 1913, ter gelegenheid van het 50-jarig
bestaan der Staatsspoorwegen, hield Van
Vloten zijn eerste tentoonstelling, die door
de Directie en honderden ambtenaren werd
bezocht. De belangstelling en waardeering
werd toen meer algemeen, zoodat hij een
paar kamertjes in het Hoofdgebouw kreeg
om zijne verzameling beter onder te kunnen
brengen, aangezien zijn woning, die tot
nog toe als museum had gediend, hiervoor
langzamerhand te klein was geworden.
Nu echter het nieuwe derde Administratie
gebouw der Spoorwegen is voltooid, heeft de
Directie aan van Vloten in het middelste der
drie gebouwen een zaaltje van circa 60 M2
oppervlakte afgestaan, waar hij heer en
meester is en bijna al zijn vrijen tijd door
brengt met schikken, ordenen, teekenen,
catalogiseeren etc. Het zaaltje is voller dan
een bijenkorf. Men vindt er van allerlei
op 't gebied van spoorwegen, van de opening
af, zooals b.v. de eerste dienstregeling van
de lijn Amsterdam?Haarlem?den Haag
in 1844. Er reden toen tusschen de hoofd
stad en de Residentie slechts vier treinen op
en neer, n,l. te 8.30, 1.?, 4.30 en 7.30 van
Amsterdam. Het traject werd in twee uur
tijds afgelegd. Verder platen, foto's en cou
rantenartikelen betrekking hebbende op de
opening van verschillende baanvakken, be
grafenissen van vorstelijke personen, wier
stoffelijk overschot per spoor werd ver
voerd, en als tegenstelling programma's
en menu's ter gelegenheid van de feestelijke
inwijding van ijzeren wegen, die ver-afgelegen
streken uit hun isolement verlosten.
Eene opsomming te geven van alles wat
het museum bevat, ware ondoenlijk. We
willen slechts enkele dingen memoreeren,
zooals de verschillende vlaggen, die ook op
de foto's goed uitkomen, portretten van
vroegere directeuren, commissarissen etc.,
allerlei lantaarns voor stations- en
treinverlichting alles keurig gepoetst zelfs
een der prachtig bewerkte lantaarns van den
rouwwagen van den extratrein, waarmede
op l Dec. 1890 het stoffelijk overschot
van Koning Willem III van het Loo naar
den Haag werd vervoerd, wist Van Vloten te
bemachtigen koperen en bronzen stations
bellen, seinborden, signaalhoorns in groote
verscheidenheid en toonaard, modellen van
spoorwegbruggen, caissons voor pijlers van
bruggen, profiels van rails, kabels, stempels,
penningen, schilderijen, foto's en teekeningen
van locomotieven, waggons, stations en
andere spoorweggebouwen. Allerlei uniformen,
petten en distinctieven in den loop der
jaren door het personeel gedragen. Fraaie
antieke geldkisten met sleutels van minstens
een kilo, eene vrijwel volledige verzameling
dienstregelingen van 1844 af, plaatsbewijzen,
abonnementskaarten, vrijkaarten etc. etc.
Een vrijwel volledige verzameling
prentbriefkaarten van de stations in Nederland,
en een door van Vloten zelf geteekende
graphische voorstelling van de ontwikkeling
van hetfspoorwegbedrijf, die geregeld wordt
bijgehouden een reuzenarbeid!
Belangwekkend is ook de verzameling
schrifturen die in eigengemaakte porte
feuilles de kasten vullen. Men ziet daarin
couranten van 1847 af, waarin over het
spoorwegbedrijf werd geschreven en, last
npt least, een geheele portefeuille vol teeke
ningen van Braakensiek, die als bijlage van
de Groene" verschenen, zooals o.m. die
van 30 Januari 1'898 ,,250 jaar na den vrede
van Munster", waarop als hoofdfiguren de
S. S. en de H. S. M. zijn afgebeeld, die zich
verzoenen; ,,de Naasting der Spoorwegen"
van l Mrt. 1903, de Regeering en de staking"
van 8 Febr. 1903 en dan de algemeen beke nde
plaat, die zooveel hilariteit heeft verwekt:
de S. S. rijdt op tijd" van 6 Dec. 1914.
Zeker bedoeld als St. Nicolaassurprise.
Een oud prentje, voorstellende Geprge
Stephenson bezig met het vervaardigen
van zijn eerste locomotief, een beschrijving
van Victor Hugo's eerste spoorreis in 1835
en een paar zeldzaam geworden geschriften
over het Nut der Ijzeren Wegen voor
Nederland" door Mr. Dirk Donker Curtius
van 1837, een goed geconserveerd theekopje
met eene voorstelling van den eersten spoor
trein Amsterdam?Haarlem en duizend andere
dingen meer zijn allemaal zaken, die onze
verzamelaar met groote liefde aan zijne
bezoekers toont.
Van Vloten heeft geen tijd, geen geld en
moeite gespaard om al zijn schatten op de
meest voordeelige wijze te doen uitkomen.
Alles is met bijzondere zorg geordend en
wie een uurtje in dit museum doorbrengt,
moet wel den indruk krijgen, dat v. V.
groote liefde voor zijn werk heeft, een werk,
dat hij feitelijk geheel alleen tot stand heeft
gebracht.
j. H. G o u D
J. S. MEUWSEN,|Hofl. A'DAM-R'DAM-DEN HAAO
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
Kwatrijnen
Verlangen. ""
Het meest verlang ik weer de taal te hoorert,
De Taal van Holland altijd om mij heen..
Hier leef ik, half-verheugd en half-verloren.
De Taal van mijne liedrên spreekt nietfén.
Weemoed.
Kon ik vanavond dwalen langs een vaart.
Een Hollandsche vaart onder Hollands luchten
Waar kalme tjalken varen zwaar-bedaard
En vogels strijken hunne laatste vluchten.
Horizon.
Wonder, dat aarde en hemel bindt.
Wonder, dat aarde en hemel scheidt
Waar de zwerver verdwaalt, hij vindt
Eiken avond uw teederheid.
Schemertijd.
Wanneer het niet mee r dag en nog geen nacht is,
Vórdat de sterren aan den hemel staan,
Wanneer de wind zówondetzoet en zachtjis,
Laat ik mijne droomen naar Holland gaan.
Jeugd.
Wat is de Zaan een mooie, breede, stroom..
Ik ben een jongen te Zaandam geweest.
Jeruzalem: zoo teeder als een droom
Herdenk ik hier mijn jeugd en elk Joodsch
(Feest.
Onrust.
Moest ik Holland onrustig eerst verlaten
Om te weten, hoe rijk en schoon het is?
Onrustig hier, herdenk ik in de maten j(
Van mijne liederen mijn machteloos yernis.
Momenten.
Toen een vogel in den tuin van Kataniun floot,
Toen Adil het paard Sada reed,
De maan zijn licht langs Silwan vlood,
Was vreugd sterker dan leed.
Doodsangst.
Toen mijn leven arm en machtloos was,
Heb ik niet aan den Dood gedacht.
Maar nu het leven gaat van pracht tot pracht,
Denk ik: het gaat ook ras.
JACOB ISRAËL DE HAAN
111 «iiiitiiiiiiiiiiKiiiiifmiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitif
DE EENIGE DUNNE SOK, DIE
SOLIDE IS IN 'T ORAGEN_
tap.: I. POLU 6RODEL, Ham, Mamiistraat 400 A.
NJV. Eerste Nederl, Elementenfabr. DE KROON", Den Haag.
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost in 1922 slechts f 10.?per jaar
A. Kogels e Zoon
DEN HAAG
Prinsestr.52-56-60
ARNHEM
Ketelstraat 19
AMSTERDAM
Leidschestraat 13
ROTTERDAM
Schied. Singel 3-4
Jachtbottines
Laag en hoog model
?37.50
?45.Vraagt onzen catalogus l
ERVEN RAMER
SINGEL.
.p: 'AM STER D AM
WONINGBUREAU
van den Makelaar i. G. VAN AGTMAAL
N. Baarnstraat 61 - Baarn
Tel. 244
DAMES!
Laat uw wasch behandelen
door de wasscherij
Eureka", Toldwarsstr. 22-24. Tel. l. 3125
zoowel droog toegeslagen als
opgemaakt.
Vraagt prijsopgave.
Aanbevelend B. NEIDIG & Co.
$
BOEKBINDERS Amsterdam Telefoon 6828
trecUedwarsstraat 17-J9
- bij de ReguliersBtacht,
BINDEN SCHOOL- EN
STUDIEBOEKEN ELE
ENHEIDSALBUMS ^PORTEFEUILLES
ENZ.
H ANDWERKSIGAREN FABRIEK,
Rookt
NEDERLANDSCHE MUNT"
Hollands meest gewilde sigaar
Alom verkrijgbaar
Licht doch vol aroma
Bouw- in Woningbureau, van l
dm Makelaar J. 1>. F. VAN
DER VEEN.Kantoor van vasti
(?ederen, Nieuw Baarnstr.59,
FABRIEK VAN K'ANTOORBOEKEN
Onderlinge Leveiwerzekerm
VAN
'S*
HULP
? SPlER's ?
Magazijn ter Meubileering
Haarlemmerstraat 78
TELEFOON 6427 - AMSTERDAM
MODELKAMERS
Haarlemmer Houttuinen
? No. 25
FABRIEK
Haarlemnier Houituinen
No. 23 ?
Vfiravenliage, Kortenaerkade 3, Tel Haag W
Vat zitje man toch goed in r'n Weeren!
Ja! Hij neett z'n oud costuum laken teêren
from
Op l October 1916 zijn belangrtfk verlaagde tarieve
ingevoerd, waarbij de volle winst aan de verzekerde
blijft komen. Vraagt deze tarieven en gij aait U*
Levensverzekering sluiten bij de O. L. T. E. H. -
AMSTERDAM
TelWA915.
Illustratiedruk-papier van de Firma C G. A. CQRVEY, Keizersgracht 285, Amsterdam, Tel. N. 1202 en 585
Typ. Amst. Boek- en Steendrukkerij, voorheen Ellerman, Harms & Co.