Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
31 Dec. '21. - No. 2323
SCHILDERKUNSTKR ONIEK
H. H. KAMERLINGH ONNES, bij WALRECHT.
DEN HAAG
De jonge Onnes, een tentoonstelling tege
lijk met zijn vader gehouden in den
Rotterdamschen kunstkring wees dat uit, is een
somptueus talent, wat de kleur betreft. Ge
wildet hopen, wanneer ge de begaafdheid
had erkend in dezen schilder, dat een regel
matige ontwikkeling zijn deel zou zijn. Wat
hij nu bij Walrecht in den Haag laat zien,
bewijst dat deze gestrenge ontwikkeling,
hier zoo gaarne verwacht, aangetast is door
het vele nieuwe en het vele onzekere, dat deze
tijd meebrengt.... Het is een der
moeielijkste perioden der schilde! kunst, die welke
wij beleven; wat zij wil is allicht duidelijk,
maar de manieren, waarop zij zoekt wat ze
wil, zijn tot verwarfe'ns toe, talrijk. De jonge
schilders worden verward, en gaan soms tegen
't eigen wezen dan in. Ik zal dan ook bij Onnes
niet die dingen behandelen, die ik, zooals ze nu
te vinden zijn, tijdelijke expressies acht voor
hem; maar alleen een paar werken aanduiden,
waarin wat gevonden werd, in alle gevallen
intensiteit vertoont. Dat zijn drie portretten,
die van Ehrenfest; van zijn vader; van
Einstein. Het zijn dus drie psychologische op
gaven. De meeste intensiteit, de grootste
geestelijke spanning vindt ge in Ehrenfest
(en profil) en eenigszins als een decoratieve
opgave verwerkelijkt. Hoewel technisch
versChillend van voordracht, zijn de twee ove
rigens meer gelijk van aard, dan de opper
vlakkige bekijker meent. In beide is de kleur
feitelijk droomerig-levend; de afbeelding der
twee mannen is droomerig-levend.
Het portret van den vader van den schilder
is meer verholen in de kleur, het portret
van Einstein, die een schakers-kop heeft,
steekt zijn wezen recht naar u toe; de kop
is goed, de haren, 't geheele gebaar van 't lijf.
Het schijnt me, en niet hierom alleen, dat de
kracht van den jongen Onnes de figuur zal
zijn. Te wenschen is, dat hem meer vertrou
wen groeit op 't eigen wezen want dat
wezen bestaat, en wij kunnen toch niet anders
doen, dan 't eigen wezen zoo zuiver mogelijk
realiseeren; ons daarvan niet af laten leiden
is kans op welslagen; zoo diep mogelijk
daarin duiken, is misschien een parel vinden,
die allen zullen waardeeren. Niet te vergeten
is, dat we dór de persoonlijkheid van alge
meen belang kunnen worden, en nooit dat
zullfn zijn, zoo we te lang staren naar wat
anderen (en soms minder begaafden) voor
dragen als de alleenige waarheid ; de alleenige
waarheid voor den kunstenaar is toch op
schoone wijs zich zelf te zijn....
PORTRETTEN, BIJ GOUDSTIKKER. AMSTERDA,\\
(nabetrachting).
Een tentoonstelling, die portretten vertoont
geschilderd door Lucas van Leyden tot en
met werk van Le Fauconnier (de dichter
Castioux) is altijd de moeite waard te gaan
zien, vooral als er beeltenissen ijn in vele
schakeeringen. En om nog iets dan om wat
hier te zien was en te constateeren bleek (dat
de modernen, anders dan de Vroegeren zich
toch handhaven naast die vroegcren door
een opener leven in de kleur) zeg i4< hier,
na de reeds in*dit weekblad geplaatste be
spreking van deze tentoonstelling, een enkel
?\Voord over de verzameling bij Goudstikker.
Het initiatief, door deze firma genomen, was te
hernemen dooreen werkelijk leider van een mu
seum, en op meer uitvoerige wijs was een ten
toonstelling te houden door zulk lei de r, van het
portret uit verschillenden tijd. De man van
het Museum kan meer krijgen; het overzicht
zou zuiverder kunnen worden. Hij moest
het best laten zien van vroeg tot laat in niet
te veel voorbeelden hij zou, zoodoend, een
alleraangenaamst werk verrichten, en een
genot verschaffen aan de kunstgevoeligen.
Ik vraag: wie zal het doen?
VRIJHEID"
(opgevoerd door Het Schouwtooneel")
Teekeningen voor de Amsterdammer" van B. van Vlijmen
Wilhelmina van der Horst?v. d. Lugt Melsert (de vrouw)
Jan Musch (de intellectueel)
Balleduc, Frits Bouwmeester en Th. v. Vliet (matrozen)
Co Balfoort, Ko van Dijk en Karel Rijken (soldaten)
iMiiHimiiimiimiiimimiiiimiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiilii ui iiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiliiimiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiilllilllliililiiiliiiiilillliiiiHu
EEN VERZOEK AAN DEN NIEUWEN DIREC
TEUR VAN HET RIJKSMUSEUM, DEN HEER
SCIIMIDT DEGENER
Het aantal Vermeer's is betrekkelijk zeer
klein. Van dat betrekkelijk kleine getal zijn
een vrij groot procent in Holland. Dat
bebeteekent dus, dat het geen te groote moeite
zou geven, een tentoonstelling te houden, in
een der zalen van het Rijksmuseum, van al
de Vermeer's, die bekend zijn. Het zou geen
tentoonstelling zijn, die den toeloop had
van een Rembrandttentoonstelling, maar
Vermeer's naam is groot genoeg en zijn klare
innigheid wordt genoeg geëerd, dan dat zulk
IIIIIIIIIIIIIIIIIMIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIItllllllllllllll
N.V. HET SCHOUWTOONEEI.. Vrijheid,
door Herbert Kranz.
Aanvankelijk scheen het verbod dit drama
in het openbaar te vertoonen de consequentie
van overheids-o verwegingen, welke gedu
rende den oorlog tot een gelijken maatregel
ten opzichte van Dr. Walch's De hoogste
wet" hadden geleid. Daargelaten dat auto
riteit van onbevoegden op een terrein waar
in hoogste instantie andere dan sociale wetten
gelden, altijd af te keuren is, en in ons land
slechts kan prikkelen tot het tegenover
gestelde van hetgeen men ermee beoogt, was
er in die overwegingen toch iets, dat, in het
chaotisch tijdsverband, met mijn gevoelens
omtrent dit onderwerp het koste mij mijn
artistieke reputatie strookte. De idee
der ontwapening, tot in haar onmiddellijk op
het individu terugvallend besluit, dat het
Evangelie-woord van de linkerwang en de
rechterwang" maakt tot een onvoorwaardelijk
gebod, is te groot om er terwille van het
dankbaar dramatisch debat een
gelegenheidsspel mee te spelen. Dit ideaal is voor de wer
kelijkheid vooralsnog te duur, en voor de
fantasie te goedkoop. Liever sterven dan
dooden ...." wie applaudisseert moet zichzelf
minstens eenmaal recht in de oogen hebben
gezien met de vraag: wat zou ik doen als het
er voor mij, of voor wie mij het liefst is, op
aan kwam? Het tooneel is te goed om het in
dienst te stellen van de phrase, van de pro
paganda, die, buiten schot, zoowel tegenover
de praktijk van het leven als tegenover den
zuiveren eisch van het kunstwerk, op dezen
dag nog niet te verantwoorden is.
Dr. Herbert Kranz heeft, tot onze ver
blijding, dit onderwerp in grata slechts zijde
lings betrokken in het probleem dat hij
gebiedend stelde, en gebiedend stellen mocht.
De feiten, waarvoor in dit drama acht
menschen veroordeeld werden, bleven in de scha
duw, desnoods hadden zij ook om een ander
vermeend ideaal dan dit (dienstweigering)
daar gevangen kunnen zitten. Deeenige, die
zichzelf daarom een martelaar gevoelt, wordt
ons met zijn hoovaardig refrein: Dat hebban
wij gedaan !" voorgesteld als den
meest-menschelijken, doch minst waardigen kameraad.
Waar het in dit stuk om gaat, is niet zoozeer
de trouw aan deze daden-als-zoodanig, dan wel
de trouw die ieder mensen aan zichzelf ver
schuldigd is.
Wees trouw aan je beste uur", zegt ,,de
Vrouw" tot elk harer medegevangenen af
zonderlijk, en tegen dit eenvoudig, onaan
tastbaar woord verbleekte alles wat tusschen
deze menschen omtrent de beginselen, waar
voor zij vielen, gesproken was, verbleekte
zelfs het ideaal der gemeenschap. Want hier
toonde zij het individu als heerscher. Zij
verkreeg de sleutels, thans heeft elk voor
zich te kiezen langs welken weg, naar welke
Vrijheid" hij, beschikker over eigen lot,
straks wenscht te ^,aan. De vlucht uit de
gevangenis in minieren zin: van de plek
waarop gij staat vraagt de ontkenning
van dat ne uur, waarin de mensen zich
waarlijk mensen heeft gevoeld, in contact
met iets dat hem op dat oogenblik meer
waard werd dan zijn eigen-ik; de vlucht",
feitelijk of in abstractie, houdt de vernie
tiging in van de eigcn-waarde, van de hoogste
individualiteit. Een ideaal, een overtuiging,
een liefde vergt onze trouw tot in den dood.
En het eenige waarop het aankomt is, onder
alle omstandigheden, te kunnen sterven in
de houding waarin men heeft geleefd. De
Vrouw, die de sleutels in het bezit van dit,
als bij ingeving het eerst begrijpt, en onder
den hoogdruk der ontroeringen de tijd
verstrijkt en de galg staat opgesteld --? snel
voelt kiemen en rijpen in de ontvankelijke
harten om haar heen, wacht, het symbool
der bevrijding hoog in de geheven hand.
Zal de vrees voor den dood.... dooden,
het mannelijk geweld sterker zijn dan de
kracht die zij oproept enkel door te herinneren
aan ieders beste uur"? Zij weet, dat daarvoor
geen prijs te duur was, dat ook thans geen
prijs te duur zal zijn. En zonder vertoon laat
zij de waardeloos-geworden sleutels wegglijden
door het kerkerraam. De soldaat.... een
God in het diepst van zijn gedachten"; de
souvereinc Mensch reikt zijn broeder de hand.
En als de deuren voor de executie opengaan
zien de bevrijden niet de grauwe binnenplaats
in de schemering van den wreeden vroegen
ochtend, maar het verblindend licht van den
triomfeerenden, bewusten wil.
Dit is de schoone gedachte, -- waarvan wij
niet vragen of zij een utopie is, omdat ze
als illusie zichzelve dekt welke het
blijeindend drama van HerbertKranz beheerscht,
en die hij dan nu, naar de mode van den dag,
expressionistisch verwerkte. Ware hij een
Huize l. ZOMEIDIIK BUSS1HK
PaïiljoenYood6lparUel,Zuid41908ii5ï95
Restaurant a la carte
Lu noh,Afternoon-tea, Diners e»Sou pers
Dagelijks muziek donr het Huls-orkest
llllllltlllllllllllllllllllltlllllllllllllllMMIIIMIlmlIMIIMMIIIIIIIIIIIIIMItlllll
dichter geweest, dan zou hij het waarschijnlijk
on-expressionistisch hebben gedaan en ons,
behalve gesticht, ook hebben ontroerd. Thans
bleef de dichterlijke inval bijbeltekst, omdat
de persoonlijke nuance, welke er de atmosfeer
omheen had moeten weven.... zich
excuseeren liet. En dit was wel het meest verras
send resultaat van dit belangwekkend ex
periment: dat het expressionisme, als ver
schijnsel op zichzelf, naar ik in mijn vorige
kroniek trachtte |e verklaren, ten doode
opgeschreven plotseling het eerherstel
bleek in te houden van het
tooneelstuk-inverzen.
Van dat, door het groote publiek zoo weinig
beminde, want, o, naturalisme, zoo onna
tuurlijk" geheeten,' natuurlijkste middel tot
verheffing. Het groote bezwaar voor ieder
die een tooneelstuk wil schrijven, is de moei
lijkheid het schema te vullen. Een uur op
het tooneel.... is lang. Men kan daarin een
conflict alle eer bewijzen en nog tijd overhou
den. Vondel vulde dien tijd met de lyriek van
zijn hart. Anderen deden dit met de conver
satie van hun familie. De expressionist, die
geen Vondel is, en van beuzelpraat niet houdt,
vond andere uitwegen: de pauze en de her
haling. En voor het oogenblik heeft deze
armoede, de harde, droge toon, als van een
melodie met n vinger op de piano gespeeld,
een schijn van degelijkheid en kracht. Vrij
heid" van Herbert Kranz is een knap
ineengezette einacter", drie kwartier, langer
niet; hij meende er een avond mee te moeten
vullen.Jen toen werd het een expressionistisch
drama. En hoe dikwijls ging bij dezen stren
gen kunstvorm de natuur nog boven de leer.
Herhaaldelijk Heten zijn figuren het accoord,
het woord dat de synthese inhield, los, om er
als van ouds, gemoedelijk tusschen do,or te
babbelen, iederin den breede over zijn familie
aangelegenheden, en stijlbloempjes te plaatsen,
die de soberheid van den opzet eerst recht als
schamelheid deden beseffen. De
visschersvrouwen in Op hoop van Zegen" wekten
met zulk gebabbel een stemming van onver
getelijke beklemming, maar die werden ook
niet" telkens expressionistisch gestoord. En
eindelijk wisten we heelemaal niet meer
waaraan ons te houden, toen de gevangenen,
wien den gansenen avond door den regisseur
het schreeuwen, solo, en in koor, was opgelegd
geweest, elkander daarop opmerkzaam gingen
maken: Spreek niet zoo luid." Alsof de auteur,
niettegenstaande alle moeite die hij zich gaf
om ons de handeling als zinnebeeldig in te
prenten, plotseling weer de realiteit eener
gevangenis wilde, waar men uit den aard der
zaak zijn heimelijkste gevoelens niet over de
gangen schreeuwt. Verguisd realisme", wat
doet men al niet om u kwijt te raken, en hoe
taai blijkt ge !
Het zou onbillijk zijn Herbert Kranz, die
in Duitschland niet tot de eersten onder de
expressionisten mag behooren, maar, naar dit
werk beoordeeld, ongetwijfeld tot de
sympathieksten, om den vlakken stijl waarin hij
schrijft ook die andere poëzie, de theatrale,,
te ontzeggen. Op het tooneel waren dichterlijke
vondsten. Indruk heeft op mij het begin
gemaakt, het exposé, de kerkerbouw, de groep,
waarbij we de gedachte aan het fotografisch
atelier snel wisten te onderdrukken, de
koppen, waarachter het hevige woelde, met
nu en dan een kreet, die zich loswrong, als
sprong de spon van het gistend vat. Treffend
vond ik ook het stom beroep op de ge
vangenisbewaarders vór de beschamende
vraag: de sleutels achter te laten, waarmede
een ieder voelde het beste van zichzelf prijs
te geven, over de lippen sloop. Hiermede werd
de oplossing van het werk, de innerlijke ver
lossing, op meesterlijke wijze voorbereid. En
aandoenlijk was de inval alleen men had er
de aandacht niet op moeten vestigen de
jongste der drie oppassers te doen optreden
met n arm en een slappen mouw. Een die
wist wat het is" oorlog lijden
Een, de eenige, die niet terugschrok voor hè*
gemeenzaam: kameraad", omdat het leed
hem tot mensch onder de menschen geadeld
had. En die daar, op zijn beurt, zijn beste
uur" vond toen hij om acht kameraden, acht
mede-menschen, het leven te redden, het
zijne in de waagschaal legde, en de sleutels
afgaf.
De met liefde ingestudeerde vertooning,
onder regie van den schrijver, gaf op zichzelf
beschouwd alreeds de voldoening, die alle
overgave, alle intensiteit wekt. Bij het
Schouwtooneel" drukt de hoeveelheid der
voorstellingen de hoedanigheid daarvan;
spel en samenspel ik heb het herhaaldelijk
moeten uitspreken blijven maar al te dik
wijls beneden den gemiddelden eisch, dien
een tentoonstelling geen feit zou zijn.geen daad
zou zijn.
Zou de nieuwe directeur van het Rijksmu
seum deze tentoonstelling niet op zijn pro
gramma durven zetten?
AKKERINGA, PULCHRI STUDIO, DEN HAAG
Deze tentoonstelling is ongelijk, en me
hier en daar tegengevallen. Het landschap
met de boomen is zwak; de nettenboetsters"
zijn te veel herhaald, om nog spontaan ge
bleven te zijn; de theeuurtjes, die ik niet
altijd zeer bemin, zijn door een schilderij van
dergelijke voorstelling goed vertegenwoordigd.
De stukken tuin met de bijenkassen zijn aar
dig. De bloemen, ik heb ze beter gezien ik
had op deze tentoonstelling daarvan voor
beelden verwacht van forscher properheid;
de fout is in de achtergronden.
GROEPEN OP PULCHRI STUDIO.
Ingres is van een schijnbaar-koele heftig
heid.. Ik noem de Maraboe van Sarah Bis
schop; een vrij onstuimige schets van Van
der Hem, en vind Bonger's kleur nog steeds
van de kook.
PLASSCHAERT
BEZUINIGING
EN ZAAKKUNDIG BEHEER
De enorme verhooging der Staatsbudgetten
tengevolge van den oorlog en de daarmede
gepaard gaande moeielijkheid om, niette
genstaande eene bijna ondragelijke toename
van den belastingdruk, inkomsten en uit
gaven sluitende te maken, hebben in de
meeste Rijken geleid tot een aandrang naar
bezuiniging. Tot nu toe echter heeft die
aandrang nog niet geleid tot daden, maar is
het hoofdzakelijk tengevolge van latente
tegenwerking bij woorden gebleven. Duidelijk
blijkt dit o.a. uit het rapport van de bezui
nigingscommissie hier te lande, waarin talrijke
voorbeelden van verkwisting bij verschillende
departementen worden opgesomd, maar waar
het tot standkomen van aanbevolen ver
beteringen afstuit op de hier bedoelde tegen
werking der betrokken ambtenaren. Dat die
tegenwerking niet tot ons land beperkt is,
maar vrijwel universeel is, komt sterk uit
in de toelichting op de begrooting van de
Vereenigde Staten voor het loopende en vol
gende jaar. Daar schijnt men echter
thans op weg te zijn door het invoeren van
drastische bezuinigingen, maar bovenal door
toepassing van een meer zaakkundig beheer
en samenwerking tusschen de verschillende
departementen, om tot eene aanzienlijke ver
mindering van uitgaven en dientengevolge
van den belastingdruk te geraken.
Het budget voor het dienstjaar 1922/23
wijst nml., vergeleken met de uitkomsten van
het dienstjaar 1920/21 de volgende cijfers aan :
1922?23 1920?21
Uitgaven g 3,505.754.727 $5.538.040.689
Inkomsten 3.338.182.750 5.624.932.960
Geraamd
tekort $ 167,571,977
Overschot $ 86.892.271
De Uitgaven worden dus op ruim twee
milliard dollar of ca. 40 pCt. minder geraamd,
verdeeld over de verschillende departementen.
Eene beschouwing van de onderdeden doet
echter zien, dat deze zeer aanzienlijke ver
mindering van uitgaven voor het grootste
deel te danken is aan het ophouden der buiten
gewone omstandigheden,die in de oorlogsjaren
men thans in ons land aan een opvoering
stellen mag. Bij deze laatste bleek de waarde
van een straffere regie. Het uitdrukkings
vermogen van allen verraste, plastisch vo
caal nog niet was eenheid bereikt. Mevrouw
van der Horst, de Vrouw, Jan Musch.de intel
lectueel, Co Balfoort, dien ik nog nooit met
zooveel innigheid iets op het tooneel heb
hooren zeggen, Ko van Dijk, Frits Bouwmeester,
de temperamentvolste, Karel Rijken, de
jeugd; en dan die matroos, overvallen door
de gebeurtenissen, als verstard in de militaire
houding, pink op den naad van de broek, tot
in den dood. Onvoldoende waren de drie
oppassers; den jongsten, op wien zooveel aan
komt, zou men in het belang van het stuk
goed doen te vervangen. Eigenaardig kwam
het halfslachtige van deze, nieuwe" kunst
ook door de stemmen uit, die we, naar het
.timbre, in realistische en poëtische stemmen
konden onderscheiden. Men werd door hen,
die gewend waren verzen te zeggen (Musch,
Ko van Dijk, Balfoort) in een geheel andere
wereld gevoerd dan bijv. doormevrouw van
der Horst en Frits Bouwmeester, wiergeluid,
rauw, navrant, en vaak tegen de maat in,
het meest onmiddellijk, doch uitsluitend
realistisch ontroerde. En het was in het bij
zonder Musch, die, iets te déclamatorisch maar
met bezieling in zijn stem, het vermoeden
bevestigde, dat de redding uit den
expressionistischen nood in de dichterlijke gebondenheid,
de persoonlijke nuance en de natuurlijke
emphase der lyriek gevonden zal moeten
worden. Langs welken weg ook dit kind dan
weder bij zijn Grootje komt.
TOP NAEFF
iiMmiiiiiuiiiiiitiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiii.iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiniu
1PADOX
VARMOND
LEVEÏT ei/VLfLANCO t»«m»KO#'C*
TUD: AU.C HOUTc»myT»ucT«:>'
Al./LAMDHUIZEN
/CHOOLCEBOWWEN
JACHTHUIZEN
ZIEKENHUIZEN
INLICHTINGEN O* AAMV»AAC