Historisch Archief 1877-1940
7 Ian.^2. No. 2324 ,
ëor-zre^ec/'
?=&/: iiiiiiiiiiiiiiiirjiiiiiiuiiniHiiiiiiiiniuimiiniiiiiiiuimminmiiriiiiii
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VO©R NEDERLAND
">
Telkens al/gij den
l V/t bedwing t_ wgeld
aan enkele v ren ijdel
vermaaktebesfeden, kuntgij
een boek koopen dat LI
^/orenhnggenoi
^ll-llllll-llllllïl|b
51 EENIGE SPECIALITEIT IS
m , ;" ' ^ m
8f KRIMPVRIJE IS
81 GEZONDHEIDS- ||
§ ONDERGQEDEREN
HET
Nederlandsch Fabrikaat
IRICOTHUIS
RU
Ka
t$a
REG.BREESTRAAT.35
TEL. 5O66 N.
_>_n^M
stsS'dSsO
IBDDOr
KD
KB
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM
TELEFOON N. 5812
HEMDEN
MAAR MAAT
WIJ NOODIGEN U UIT TOT EEN BEZOEK AAN ONZE
NIEUWE TOONKAMERS
EN DE TENTOONSTELLING DER NIEUWSTE WER
KEN VAN MEVR. C. DANIELS?CHEVALLIER EN
LODEWIJK SCHELFHOUT.
PIANOf-üVlflCELS
ENZ.
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam.
Motor- on Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BlNGHAft & LUOT
AFD.JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
Spoors
WA spoörjr_ Cuïembprg
COMPLETE 5OCTEERING
NIEUW5TE - MODELLEN
ZooWEL IN HET EENVOUDIGE ALS LUXE GEMRE
KISTTNEU
AMJTERPAM
HC.ILIC.EWEG
HILVERTUM
UTRECHT
STATIONSPLEIN
'Sneltchrilt RlENTS BALT
Zelfond. 99 Cent fr.
In den Boekh. en na
postw. bij RIËNTS
BALT, Haag. Mond.
en schrift, ond.
Dit is de KORTSTE Stenografie
CHENARD&WALGKER
N A S H M. A. N.
Automobielen en Vrachtwagens
HJ. Automobiel Mi JET CENTRUM"
Parkstraat 91a - 's-Gravanhage
Tel. Haag 3569
OESTERS IMPERIAL.
Lunch, Diner, Souper a la carte.
De salons zijn dagelijks (ook Zon
dags) geopend tot 1 uur 's nachts.
IIIIIHIIIIIIMIIIIIIinilllllllllHllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinttllllllllllllllllinTlllflIllllllllllllttllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllMIIIIIHII
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii
iiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiilliHiiiiiiiiiiiimiiiiiliiiiiiiiimiiiMiiiiiiiiiiiiiimiimiiuiiiiiii
INDISCHE CAUSERIEËN
HALF?CASTE."
Een der meest opvallende eigenaardigheden,
waardoor de zeden der Engelsch-koloniale
samenleving zich onderscheiden van die der
Nederlandsch-Indische tropenmaatschappij, is
ongetwijfeld: de waardeering van den
halfbloed. Zoo men in onze Oost den beschaafden
Europeaan van gemengden bloede nagenoeg
algemeen als den gelijke beschouwt van den
beschaafden Europeaan van ongemengd ras, in
de Engelsche koloniën is de half-caste" wei
nig meer dan een paria. Niet slechts dat zoo
goed als alle belangrijke ambtelijke en militaire
posten voor hem onbereikbaar zijn, maar
hij is eigenlijk geheel buiten de society" ge
plaatst. De Brit, die een vrouw van gemengd
bloed huwt zij moge ook nog zoo lieftallig,
zelfs intelligent en beschaafd zijn wordt
onverbiddelijk gebannen buiten den kring
zijner landgenooten van standing". Eerste
en zelfs tweede rang-hotels staan voor den
half-caste" niet open : in de oorlogsjaren is
het te New-York meermalen voorgekomen,
dat zeer achtenswaardigen Nederlanders,
ambtenaren en officieren, over Amerika naar
Holland reizende, de toegang tot de groote
hotels.werd ontzegd,daar hun huidskleur
bloedmenging verried. Ook deftige scholen en pensi
onaten ontsluiten de deuren niet voor
halfbloed-kinderen,. Aan den ingang van zelfs
zeer twijfelachtige bioscopen, music-halls
en luna-parken in de Engelsche Aziatische
steden kan men bordjes aantreffen, met de
vermelding, dat natives and eurasians niet
worden toegelaten." Ja, niet slechts het ge
boren worden uit een vrouw van Oosterschen,
, althans niet zuiver Westerschen bloede is den
Brit een gruwel zelfs het geboren worden op
kolonialen bodem, zij het ook' uit volbloed
Engelsche ouders, werpt een onuitwischbare
smet op zulk een menschekind. Want wie in
een kolonie geboren is, blijft zijn leven lang
a créole". Vandaar dat Engelsche vrouwen,
die een kind verwachten, 700 mogelijk vór
de bevalling naar het moederland reizen, opdat
het kind daar en niet in de kolonie ter wereld
kome.
Een Engelsche dame van mijne kennis, die
.met dit doel naar Engeland had willen reizen,
'doch door den wereldoorlog verhinderd werd,
placht over de geboorte van haar dochtertje,
dat in Serawak het levenslicht moest
aanschou
«iiitiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiMii
JUIST UW SMAAK!
M, VRLliS"
Havana 12 cents Sigaar
Fabrikaat FLEVO" Utrecht
wen, te spreken, zooals men wel over buiten
echtelijke geboorte spreekt:.bijna fluisterend
geheimzinnig ; zij verzekerde mij, dat zij haren
God had gedankt dat hij haar een meisje ge
schonken had ; dan immers zou de smet van
het 'creoolschap door. een huwelijk kunnen
worden uitgewischt, althans bedekt, terwijl
voor een jongen dit creoolschap een voortdu
rende belemmering in zijne carrière zou ge
weest zijn.
Het woord, waarmede de. Brit den half-bloed
aanduidt, half-caste," staat in gevoelswaarde
veel lager dan ons halfbloed en wordt meestal
op een toon van onverholen verachting uitge
sproken; ook het meer ethnologisch klinken
de eurasian" heeft een nare gevoelstint.
Een Brit zelfs de meest gemoedelijke
verstart, ver-ijst, wordt allerakeligst hautain,
zoodra hij met eurasians in aanraking komt en
koddig om te zien is de strijd, dien de Britsche
gentleman te strijden heeft als hij ten onzent
met.hooge ambtenaren of militairen van ge
mengd bloed als gelijke heeft om te gaan.
Tot juist begrip van dit alles, houde men in
het oog, dat deze Britsche (én Amerikaansche)
opvattingen, slechts n zijde vormen van de
waardeering, die de echte Angelsaxer heeft
van het Oosten. De Engelschman in de kolo
niën wenscht vór alles Engelschman te blij
ven en in niets te assimileeren. Hij kleedt zich
geheel Engelsch ; de in onze Oost gedragen
toetoep-jas is hem uit den booze. Hij onthoudt
zich principieel van tropische kostjes ; de in
onze Oost gesavoureerde rijsttafel walgt hem.
Hij onthoudt zich van typisch Indische spreek
wijzen, hij leert zelfs de landstaal niet: de
inboorling behoort zijn taal te leeren. Hij richt
zijn stad, zijn huis, zijn club in, zooals hij dit
in het moederland zou doen. Kortom: hij
wordt volkomen beheerscht door zijn vader
landsliefde en zijn rasgevoel, door zijn rotsvast
geloof aan de superioriteit van het Arische
ras boven alle gekleurde rassen.
Rudyard Kjpüng drukte het uit in het be
kende versje : East is East and West is West,
And never the twain will meet." En ik weet
dat er nog bijbelsche Engclschen zijn, die in
dit geloof nog versterkt worden, doordat zij
evenals onze Jan Pieterszoon Coen in zijn
brieven aan de Heeren Zeventien in alles
wat gekleurd is van huid,bespeuren: den vloek
van Chams geslachte, dat gedoemd is een
knecht dei- knechten te zijn zijner broederen."
(Genesis IX: 25).
De Hollander van onze dagen in den
compagniestijd was 't wel eenigszins anders
assimileert zich spoedig aan het Oosten en
waardeert het. Zijn aangeboren linguïstisch
talent doet hem de taal spoedig spreken en
verstaan; hij neemt uitdrukkingen uit de
landstaal in eigen woordenschat op ;
toetoepjas en zelfs slaapbroek, sarongen kabaja vor
men het toilet van hem en zijn ega. Hij is
milder, ruimer in zijn appreciaties, maar hij
heeft weinig nationaal gevoel en zeer weinig
ras-gevoel. En is the East" voor den Brit
the land of regret," voor den Hollander is
den Oost" soms Heilig
Indië"
Wanneer ik hier gesproken heb van
halfbloeds", dan gebruikte ik dit woord in den
ruimsten zin van kleurlingen," van indivi
duen, die ontspringen aan een kruising van het
blanke ras met een der gekleurde rassen. Maar
in strikten zin, is de half-bloed de vrucht van
de vermenging van een blanken man met een
gekleurde vrouw (of wat veel zeldzamer is,
ook in onze Oost?van ten gekk-urden man
met een blanke vrouw). Zoo iemand behoort
voor de helft tot het blanke, voor de helft tot
het gekleurde ras., is dus een ware
haljbioed. In Zu.d-Amer.ka en in onze West
noemt men deze menging mulai", wanneer
het een menging met een neger.n, en mesties",
wanneer het een menging met een indiaansche
betreft. Maar hoe nu een kind dat tot vader
een blanke heeft en tot moeder een halfbloed?
Een kind, gezegend met drie blanke groot
ouders en n gekleurde, een diie kwart
bloed dus ? In de West noemt men zulke
Mischlingu", tercero's, d.w.z. ontsproten aan
blocdmenging in het derde geslacht: wie
ontsproten is aan een menging in het vierde
geslacht, heet quartero.
Men spreekt ook nog van quintero's die
echter practisch gelijk staan met creolen
(criollo's, in de kolonie geboren blanken). In de
Oost hoort men deze benamingen bijna nooit;
wellicht mogen wij daaruit afleiden dat men
er nimmer gewoon was na te speuren of iemand
in het vierde en vijfde geslacht wel van zuiver
Europeeschen bloede is. In de Engelsche kolo
niën wordt dit echter wel degelijk af en toe
gedaan ; zooais de Duitsche anti-semict angst
vallig speurt of er in de aderen der in zijn
kring op te nemen personen ook wellicht een
druppeltje Jodenbloed vloeit, zoo heb ik
Engelschen zien speuren naar een denkbeel
dig drupje Hindoe- of Mongolenbloed.
Men kan vrijelijk zeggen, dat binnen ons
vaderland zoo goed ;ils geen haat of afkeer
bestaat ten aanzien van kleurlingen, aller
minst tegen Indo-Europeanen. Integendeel,
zij zijn bijna overal zeer welkom ; in het
bizonder is hun succes in rebus amoris bij de
andere sexe ongeëvenaard. Te Amsterdam is
slechts n groot koffiehuis, vooral bezocht
door zeelieden,waar men ongaarne
halfbloeds ziet. Overigens is ook daar van een
opzettelijk weren van kleurlingen, zooals van
tijd tot tijd m onze stad wel eens met betrek
king tot de Joden is voorgekomen, geen sprake.
In Oost-Indië echter wordt, ondanks dan
onze mildere en ruimere opvattingen ten aan
zien van den beschaafden Indo, (och nog veel
op half-bloeds afgegeven, zoo zeer toch nog,
dat bij het tot standkomen van art. 5(i van
het nieuwe Indische Strafwetboek, van
ministeriëele zijde de wensen werd uitgespro
ken dat paal en perk zou kunnen worden
gesteld aan de smadelijke kritiek op Indo's."
Zoo kan men in advertenties, waarbij
kantoorbedienden of plantageopzichters wor
den gevraagd, vaak de zinsnede aantreffen :
alleen volbloeds komen iti aanmerking" of
geen Indo."
Toch is het anti-indoïsme lang niet overal
even krachtig. In Deli - klaarblijkelijk door
Engelschen invloed - is het sterker dan op
Java. In handelskringen is het veel sterker dan
in de kringen der gouvernenients-ambteiiaren.
I£r zijn zelfs liandelsfirma's, die ongaarne
iiillmiiniiiiiigiiiiiiiiiiiiniEiiitiiiiiiiMt
SPAANSGH, ENGELSCH,
FRANS OH, OUITSOH oto.
Borlitz-School
Heerengraoht 4-B1 H»3286
Pract Onderwijs door buitenl. Leeraren
zien, dat hare employés met meisjes van ge
mengd bloed in het huwelijk treden.
Bij de beoordeeling van het anti-indoïsme
vergete men niet, dat het niet alleen bij den
volbloed Europeaan maar ook bij den vol
bloed inlander gevonden wordt. Ook deze
laatste mag den halfbloed niet lijden. Dit heeft
tweeërlei oorzaak. Vooreerst laten de meeste
Indo's zich tegenover den inlander voortdu
rend op hun Europeaanschap voorstaan hoe
donker hun eigen huid ook zij. De Indo ge
voelt zich gaarne Europeaan en dus
behoorende tot het overheerschende ras. Dit prikkelt
den inlander. Maar bovendien en dit is
de tweede oorzaak de inlander ziet in den
Indo slechts den bastaard ; de Indo is voor
hem anak soendal', (hoerekind), het voor
den Indo meest grievende, want zijn moeder
beleedigend, scheldwoord. Het is dan ook wel
verklaarbaar dat men de ouderwetsche, on
ethische ranselpolitiek juist door Indo s warm
hoort aanbevelen, gelijk ook zeker dagblad op
Java, dat als zeer Indo-freundlich bekend
staat, zulks met veel animo pleegt te doen.
Dwazer nog dan des Indo's zich verheffen
op zijn Europeaanschap, is zijn minachting
voor ieder wiens huid iets zwaarder
gepigmenteerd is dan de zijne. De nieuweling is
dan ook uiterst verbaasd als hij een
chocoladekleurigen Indo, van een rasgenoot, met
nog donkerder vel hoort beweren, dat die
ander een echte klipsteen, een gemeene sinjo
is.
Indo's, die een wat blankere huid hebben
dan, gemiddeld, hunne rasgenooten, trachten
vaak hun Indo-schap te verloochenen. In het
bizonder doen zoo de meer verwijderde af
stammelingen van kleurlingen, de tercero's,
de quartero's. Dezen zijn het ook, die het
hevigst schelden op alles wat Indo is. Zooals
bekeerde Joden en hunne kinderen de felste
anti-semieten zijn, zoo zijn terceronenen
quarteronen, vaak de hevigste pigmentvreters.
Trouwens, als men assimileerende Indo's
gadeslaat, zal men een verrassende gelijkenis
waarnemen met assimileerende Joden. Juist
zooals zulke Joden onkunde voorwenden
omtrent Hebreeuwsch en Jiddisch, zoo geven
zulke Indo's voor, geen Maleisch te verstaan.
Zooals de laatsten zoogenaamd niet weten
wat eemloekoen is. of een slamatan, zoo weten
de eersten quasi niet wat een schal' is, een
choepoh, een go/. Het veelvuldigst wordt
onbekendheid geveinsd met typische gerech
ten, lekkernijen, specerij. Zooals de Jood, die
den göj wil uithangen, geen malie kent, geen
galle, geen krijn, geen besonim, zoo kent de
Indo, die den volbloed-Europeaan speelt,
geen doerian, geen roetjak, geen saté-saté,
geen samba!.
Ook \vorden n door Indo n door Jood (en
dit geldt nu niet alleen voor de assimilanten)
gaarne bij hun volk bestaande barbaarsche
gebruiken geheim gehouden voor buitenstaan
ders. Zooals de Jood voor niet-Joden het
bestaan van ceremoniën als het kaporoh-slaan
of het galitzu-geven verbergt, zoo verbergt de
Indo-dame voor hare Europeesche kennissen,
dat zij de temboeni (de nageboorte) na de
bevalling zorgvuldig begraaft om later ofi de
plek der begraving de zotste animistische
tooverkunsten uit te halen,als de jonggeborene
ziek wordt. De Indo-assimilant en de
Joodassimilant zijn beiden verguld als ge den eer
sten voor een volbloed, den laatgten voor een
Christen aanziet. En zools er nog steeds
Joden zijn, die- zich liever Israëliet noemen
dan Jood, zoo noemt de Indo zich nimmer
Indo, maar Indisch man (fem.: Indische
dame) of Indische jongen (fem.: Indisch meisje)
Een geestige Jood, die lang in Indië had
ve-rtoefd, demonstreerde mij de gevoelswaarde
der woorden sinjo, indo en Indischman aldus :
sinjo (fem : nonna) staat tot Indo, staat tot
Indischman, als smous staat tot Jood, staat
tot Israëliet.
Het scheldwoord sinjo" werpt niet slechts
de volbloed den halfbloed naar het hoofd,
doch Indo's kaatsen het ook elkander gaarne
toe. En zooals men in het Amsterdamsche
ghetto, wanneer er matschudding" in de
buurt is, de kinderen Israëls elkaar hoort
schelden voor smous, leip, parg, zoo kan men,
als er mikmak" is in de Indo-wijk
Krembangan te Soerabaja of in Kemajoran te Batavia,
de Indo's elkaar hooren bombardeeren met
het geheele scheldwoorden-vocabulaire, dat
in den loop der eeuwen door pigmentvreters
is uitgevonden: katjang, lip-lap, blauwe,
klipsteen, kakkerlak enz.
Ziet, dit alles is verachtelijk en belachelijk.
Zeker, maar het is ook tragisch. Joden en In
do's zijn menschengroepen, die eeuwenlang
verdrukt en geminacht werden. Is het hun
euvel te duiden, dat zij in een tijd, waarin
alte rassen en klassen emancipeeren en assi
mileeren, als 't ware.... zich zelf vergeten?
Zoo ergens, dan geldt hier, dat begrijpen, ver
geven is.
MR. H. G. KOSTER
AUTOBANDEN
Time to Re-Hre?
(Buy FUkJ
Schitterende Kwaliteiten
Lage Prijzen - Alom verkrijgbaar
VOOR NEDERLAND
11. Bill