Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
14 Jan. '22. No. 2325
PRO EN CONTRA
(Vervolg van pag. 3).
reden, daar zij lijnrecht in strijd zijn met de
beginselen van elk dier kerkgenootschappen,
enz
Daar zij echter aan Jezus' woorden niets
veranderden,maar ze alleen uitlegden en verklaar
den naar hun geest, kan thans 'ieder bemerken,
hoe Jezus' geest het alom wint van ieder kerk
genootschap."
Waarde no. 30! Uw citaat is voor mij bui
tengewoon interessant. Vooreerst omdat het
aanduidt in welk opzicht ik veranderd ben,
omdat ik spreek van lijnrecht in strijd zijn
met de beginselen van elk dier kerkgenoot
schappen."
Ik voel dit nu als een onwaarheid teegenoover
de Katholieke Kerk, maar eigenlijk nog meer
als een liefdeloosheid. Het maakt gebruik
van een schijn en is in werkelijkheid een
beleediging. Zulke beleedigingen zou ik zeeker
nu niet meer uiten en bij een herdruk ook
schrappen.
Dat de Kerk aan Jezus' woorden niets
verlanderd heeft en ze door alle dwalingen en
verdoolingen heen zuiver heeft oovergeleeverd,
dat is juist het argument voor de heiligheid
en onfeilbaarheid der Kerk. Ondanks alle
wangedrag van de individueele leeden der
kerk, ondanks misdrijven in naam der kerk
bedreeven, zijn Jezus' woorden volkoomen
onverminkt in de Kerk door de eeuwen heen ge
dragen.
Benige opmerkingen van No. 30 die dan
volgen, zal ik liever eerst later beantwoorden,
wanneer ik die kwesties nog dieper heb
ooverwoogen.
Ik galoof met No 30 aan een werkelijke
getmenschap der Heiligen, een band, die alle
zielen met elkaar tot een groote en onzichtbare
gemeenschap tezamenvoegt en werkelijk dat
tracht te beleeven wat altijd heilig genoemd is.
Die gemeenschap zie ik nu in de Roomsen
Katholieke Kerk. ^ j\_ j
Als organisatie is de Roomsch Katholieke
Kerk, en ook de anderen, steeds
anti-revolutionnair geweest. Het wetenschappelijk onder
zoek heeft altijd te kampen gehad met de kerk.
Denkt aan het verruimd inzicht, dat de sterren
kunde ons door onvermoeid zoeken gegeven
heeft, en waarvan u zelf in par. 53, tweede
deel, een prachtige litanie geeft. Dit was me
uit het hart gegrepen en iets dergelijks heb ik
vaak zelf gedacht, wanneer ik bijv. een politieke
vergadering bijwoonde der socialistische groe
pen. Ik dacht dan vaak, wat zouden die menschen
veel stiller, ernstiger en eenvoudiger worden
wanneer ze dieper bezinning kregen van
cosrnische verhoudingen. Hoeveel geharrewar zou
ongezegd zijn gebleven en hoeveel partijharts
tocht zou tot hooger kracht geleid kunnen
worden. En nu denk ik aan u zelf. Wanneer
u zulk een verdiept beeld kunt geven van het
Katholieke geloof, dan heeft u dit ook kunnen
uiten in het vrije strijdperk van den geest,
ondanks Rome. ,,Wistik" heeft tot u gesproken
en ik weet niet of dat zoo had kunnen zijn als
u van jongsaf als katholieke knaap was opge
voed. Ik weet het niet recht, het zijn maar
vragen. Het verstand kan ook een vrome tendens
hebben meen ik. Plotseling komt me een dicht
regel van u te binnen schieten, ik weet niet waar
ik ze gelezen heb, maar ik meen ongeveer het
volgende:
Het vroom verstand dat geen begoocheling duldt,
noch der illuzie zinlijke verkwikking,
waarin God niet kan zijn, draagt de ver
schrikking
van Zijn oneindig duister met geduld,
en weet, door intellects onwrikbre schikking,
ook waar God zwijgt, zich van Gods macht ver
vuld." 1)
Ik geloof niet dat er eenige reeden is, waarde
no. 30! om de genoemde versreegels in te
trekken of te loochenen. Zoover ik weet en
bemerkt heb, verzet de kerk zich volstrekt
niet teegen verruiming van cosmisch inzicht.
Trouwens ieder weet wat de astronomische
1) Uit den bundel De passielooze Leelie"
pg. 45.
weetenschap aan Katholieken, vooral
Jezuiten, te danken heeft. Ook het worstelen in het
strijdperk van den geest is nimmer afgekeurd,
wanneer ten minste de geloofsleer daarbij
eerbiediglijk werd ontzien. Wistik" was een
aardige kobold, maar hij heeft Jphannes toch
niet den waren weg kunnen wijzen.
Ook met het oog op de opvoeding is het,
dat ik me afvraag, hoe staat Rome hiertegen
over. Kan het zijn, dat zij de missie heeft
om de leiding te nemen, die tot ontwikkeling
der zielen voert in de nieuwe menschheidT'
Ja juist no. 30! dat is mijn gedachte. Het
hangt slechts van onze individueele toewijding
en zelfverloochening af.
En wat denkt ge van het Oosten, Rusland
met zijn geweldige worsteling en waar een
andere Katholieke kerk inheemsch is? Dit
zijn alle vragen, die in mij opkomen, juist omdat
ik de laatste jaren ga beseffen, dat de rnensch
zonder bewuste Godsliefde niet gelukkig leven
kan en alleen de tweede tendens de goede rich
ting is."
Het zou mij verwonderen No. 30 ! als
Ruslands vroame en gedweëe kudde niet tot den
eenen schaapsstal terug te leiden zou zijn.
Ook moet ik u eerlijk bekennen dat ik wei
nig mèt\ruimdenkende en ontwikkelde Katho
lieken omgang heb gehad, wat ik betreur."
(Die schade is in te halen.)
Ook moet natuurlijk nawerken een soort
antipathie, door geboorte uit een geslacht van
protestante voorouders, komende uit het meer
nuchtere Noorden van ons land. Persoonlijk
ben ik daar boven uit en voet de dorheid en vooral
het gebrek aan schoonheid van het Protestantisme.
Ik voel mij veel meer katholiek, d.w.z bewust,
dat er een waarachtige religie is, die boven de
sekten is verheven. Zoo geloof ik ook zeker, dat
u een zegenende kracht zult zijn, die n de kerk
meer bewusthid en schoonheid zal geven en aan
de andere kant veel andersdenkenden beter en
dieper de schoonheid der waarachtige, heilige
kerk zult doen gevoelen, die ook ten grondslag
ligt aan de tegenwoordige Roomsch Katholieke
Kerk."
Hier moet ik bedenkingen maken, no 30 !.
Uw gedachten zijn vleiend en vervoerend;
wie zou niet graag een zeegenende kracht zijn?
Maar dat ik de Kerk meer bewustheid en
schoonheid zou geeven, dat is geheel en al
buiten kwestie. Wel zou ik zeer gelukkig zijn,
als ik de schoonheid derKerk dieper kon doen
gevoelen, nu ik die zelf zooveel dieper leerde
zien.
Het is echter vooral als zelfstandig en eerlijk
denker, dien ik altijd in u gevonden heb, dat ik
antwoorden verwacht op vragen, die ik niet in
Het Roode Lampje" beantwoord zag. Op
pag. 46 blz. 98 en 99, tweede deel, staat iets dat
vooral raakt datgene wat me nog duister is.
Daar heeft u het over de monniken en Mammon,
dat zij leven, rustig voortleven, van mildheid,
die geen mildheid is, omdat het geld vaak bij
elkaar geroofd en gestolen is. Zie, Rome is
zoo machtig en nu denk ik steeds aan het oude
Rome en de eerste Christenmartelaars. De
Roornsche organisatie is ook zoo machtig, en organi
satie is een groote factor in de waereld; alles
drijft in de richting van internationalisme,
de grenzen verzinken, men kan het zien als
een strijd tusschen kapitaal en arbeid, men
kan zich daarop blind staren, zooals zoovelen
doen en den onverzoenlijken klassestrijd pre
diken die nog meer haat in de waereld brengt
en dan ben ik het met u eens; het roode lampje
kan slechts antwoord geven, het wenkt vertroos
tend. Maar deze Godslamp moet branden in
een gewijd huis en vergeef me als ik soms
twijfel koester, maar dan denk ik, dat de kerk
ook vaak leeft bij de gratie van Mammon.
In mijn geest zie ik vaak die lichtende gestalte,
in Kleine Johannes III, en voel dan een
contrast tusschen den lijdenden mensch en de
rijkdom der kerken en gewaden en vind nog
steeds niet het verband zooals u dat schijnt ge
vonden te hebben."
Ik heb u geenvergeeving te schenken no. 30!
ik wacht zelf vergeeviftg voor mijn ruuwe
uitdrukkingen, die ik nu wel gaarne verzacht
zou hebben. Ook mij heeft het leed gedaan, dat
de Kerk soms een schijnbaar onverzoenlijke
houding aanneemt teegenoover een zoo onbe
paalbare groep menschen als zij, die heeten het
socialisme te verteegenwoordigen, maar ik
heb begreepen, dat de Kerk maar n groot
doel heeft, dat zij onwrikbaar moet nastreeven,
waarbij zij tegelijk voorzichtig en standvastig
te werk moet gaan. Dat de verzoening komt,
staat voor mij vast.
Er is nog zooveel leed op de waereld en zoo
schreeuwend veel onrecht, waarmee de kerk nog
zoo samenhangt. Ik zie in mijn geest de Christus
nog zoo ver van deze vrees'elijk verwarde waereld.
Kan daar reeds een zichtbare kerk op bloeien?"
Ja zeeker kan dat, no. 30! aan een onzicht
bare kerk alleen zouden wij niet veel hebben.
Maar verwar vooral niet de verantwoordelijk
heid der kerk met die der sterfelijke, voorbij
gaande individuen.
Ik hoop binnen kort uw werk Jezus' Leer
en Verborgen Leeven" eens met aandacht te
lezen; misschien zal ik dan daaruit uog beter
kunnen begrijpen, wat u onder den Christus
verstaat; misschien zie ik in Hem uitsluitend
nog den lijdenden mensch en minder den zege
nenden God. In hoofdzaak zien wij toch allen
uit naar een verlosser die ons vrij maken zal
van deze onduldbare, ellendige chaos."
Blijf vertrouwend daar op uitzien, waarde
vriend. Mijn boekje, door u genoemd, kan
u zeeker licht geeven. In den loop van dit
jaar verschijnt het tweede deel, dat u mis
schien nog meer bevreedigen zal. Als gij
zoo bijster schimpt op de onduldbare, el
lendige chaos, dan bewijst dat wel, dat gij de
vrijmakenden Verlosser nog niet in al Zijn
goedheid en schoonheid hebt leeren kennen.
Mooge deeze zeegen u gegund worden !
iiiiiilMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'iiiiiiiiiiiiiiiiii; iiiiMtliMi'iiiiiiiiiiiit
H. BOOTZ - Amsterdam
Hiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiitiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiit miuin .«IIMHIII
iiimiiiiiiiiiimimiii
?. J. Weber & Zoon
OPTICIENS - FABRIKANTEN
Koningstraat 10, Haarlem
Onze Atnerikaansche
Brillenglas-Slijpmachines van de allerlaatste constructie
stellen ons in staat brillen glazen binnen
enkele uren af te leveren.
Gebr. BREEN
Horlogemakers ? Goudsmeden
Westminster klokken vanaf f 55.
Koperen Pendules
Wekkers .,.
Koekoekklokken
Zilver Union Ancre horloge
Goud Union Ancre horloge
NIEUWENDIJX 172. - Tel. N.
OZENGRACHT 53. - Tol. C. 345
HAARLEMMERSTIl. E8 - Tel. C. 346
,40.2.75
15.
,20.
,65.GOOSEfU
Piano's Orgels
Minimum
storting
psr maand
Een gulden
Vraag
gratis
prospectus
Voordaeliqste Spaarmethode.
Bij overlijden uitkeeriny f 125
Singel 273 - Amsterdam
Tel. Interc. Centrum 2778
!? alle plaatsen AGENTE N(ESSEN) gevraagd
Hooge provisie
Bouw- au Woningbureau run
d«n akelaar J. D. F. VAN
D KR VKEN.KantoOF van vasti
faederen.Nienw JBaarnstr.Si)
Jraaytfilanne
iiiMiHiiiiiitiiiiiiiiiiii'Hiiiiiiiiiiiiiii iiiimiimmmii
?SAK iiEBlUSU |üi|\]lX\ÜUi/ lulUJ \illk
OAMCSTASSCHCN
Hutu-Showroom en Garage ? KERM. DE GKUFF
Hooge Nieuwstraat S o. 7 en 19a - DEN HAAG
- Gelegenheid tot stallen van Automobielen
HOTEL CAFÉ- l |f|M rVflD"
RESTAURANT LIUIl U UK
KRUISWEG 36
TEL. INT. 281
IN 1919 GEHEEL VERBOUWD EN NAAR DE MEEST MODERNE
EISCHEN INGERICHT - PRIMA KEUKEN - CENTRALE VERWARMING
GERARD B. RIJKE J r.
Binnen Architectuur
A Ml STEL 122 - Telef. No. 6815
Complete Meuhileering
ELEOTRISOHE OHTHARIMQ
SOHOOMHEIDS-tHASSAQS.
MANUCURE PEDICURE
Malmon HEMSKEtiS
LEIOSOHES7RAA1 76
Professeur da Massage da l'Academie t* Parts
THEESERVIEZEN
PRESENTEERBLADEN
HOLLAMDSOH FABRIKAAI
LICHTBEELDEN-VEREENIGINGl
SPUI 23 - AMSTERDAM!
VERKOOPT EN VERHUURT LICHTBEELDEN !
COLLECTIE VAN 25000 STUKS j
CATALOGUS IN 12 AFDEELINGEN j
De beste en goedkoopste electHsche
trottoir-reclame is met een REFLICTX/S"
Geringe aanschaffingskosten Verb'uffend effect
ingenieursbureau VAN NISPEN, Zwolle
en andere uitwendige pijnen
worden spoedig verzacht.
DE knagei.de uitputtende pijn in den rug, waaraan zoo
veel vrouwen lijden, wordt spoedig door het gebruik
van Sloan's Liniment verlicht. Masseeren is niet noodig, de
vloeistof laat geen vlekken achter op de huid. 't Is goed
voor het geheele gezin, wanneer zich uitwendige aan
doeningen of pijnen openbaren.
Verkrijgbaar bij alle Apothekers en Drogisten. Prijs ? 1.
SLOANS
LINIMENT
WONINGBUREAU
an den Makelaar U VAN AGTMAAL
N. Baarnstraat 61 - Baarn
Tel. 244
zijn het meest gewild, om
prijs en kwaliteit
/Ms alleenvertegenwoordigers voor
Nederland en Koloniën der ifirma
LAMBRECHT GÖTTINGEN
U H l M U ? uu ia aa«i ai ?*»???»«?*?'»???
zullen wij in een reeks advertenties de artikelen van
dit fabrikaat nogeens onder Uw aandacht brengen.