Historisch Archief 1877-1940
4 Febr. '22. No. 2328
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Op den Economischen Uitkijk
Gij of de ambtenaar?
Schrijvende over bezuiniging (in het No.
van 12 November '21) wees ik er op, dat be
zuiniging in grooten stijl" bestaan zou in
een herziening van onze wetten zó, dat
daardoor de uitvoeringskosten veel geringer
werden. En later schrijvende over ongevallen
verzekering (10 December '21) merkte ik op,
dat de wetgever terug scheen te komen van
het stelsel der Ongevallenwet-1921, hetwelk
zóongeveer alles aan overheids-organen
opdraagt, daar hij immers in de ontworpen
land- en tuinbouw-ongevallenverzekering de
uitoefening der verzekering aan
bedrijfsvereenigingen" van werkgevers en werklieder
althans in beginsel wil overlaten.
Er is alle aanleiding om aan deze twee pun
ten te herinneren, nademaal in de donkere
dagen vór Kerstmis" het Voorloopig Ver
slag der Tweede Kamer over dit ontwerp
land- en tuinbouw-ongevallenverzekering is
verschenen.
gjZooals ik reeds terloops zeide, laat dit
ontwerp in beginsel de uitvoering van deze
verzekering over aan reeds bestaande of
daartoeop te richten organisaties van
patroonsen arbeiders, welke organisaties dan natuur
lijk aan zekere door de wet gestelde eischen
moeten voldoen. Ik laat nu in het midden of
die eischen alle juist en billijk zijn. Hoofd
zaak is, dat door deze bedriifsvereenigingen
(behoudens zekere~contröle vanwege de
Rijksverzekeringsbank) deze ongevallenverzekering
in al haar volheid zal kunnen worden uitge
oefend. De werkgever, die zich bij zoo'n
vereeniging aansluit, heeft met de Rijksbank
dan maar bitter weinig uitstaande; hij be
taalt zijn premie of omslag aan de
vereeniging, welker bestuur over schadeloosstellingen,
aan getroffenen uit te keeren,beslist. Men ziet:
auders dan bij de regeling voor de industrie
zullen laud- en tuinbouw als 't ware baas in
eigen huis zijn: deze^wettelijke verzekering
zullen de besturen der daartoe werkzame or
ganisaties in eigen hand" bezorgen.
Waarom deze opzet mij buitengewoon
aantrekkelijk is, behoef ik wel niet meer te
zeggen : de verzekering, aldus uitgeoefend, zal,
stel ik mij voor, zijn goed en goedkoop; zij
zal met de noodige soepelheid zich weten aan
te passen aan wellicht zich wijzigende om
standigheden of nieuwere inzichten; zij
brengt en houdt werkgevers en aroeiders
samen in de vervulling van een gemeen
schappelijke taak en bezit daardoor een op
voedend element van groote waarde; zij doet
een beroep op de bereidheid der belangheb
benden om zelf de handen uit de mouwen te
steken, hun eigen zaakjes zelf te bezorgen en
niet dat over te latln aan daartoe aangestelde
bezoldigde vreemden (ambtenaren).
Maar nu wordt zoowaar in het Voorloopig
Verlag der Tweeede Kamer de stem weer
gehoord van hen, die een dergelijke praktijk
niet aantrekkelijk vinden, blind zijn voor de
groote, tastbare voordeelen van zulk een re
geling en die de hoogste wijsheid op dit gebied
blijven zien in een uitsluitende opdracht ook
van deze verzekering aan de Rijksbank (wel
ker werkzaamheid dan in een dichtbijzijnde
of verre toekomst tendeele door de Raden van
Arbeid zal worden verricht.) Het zijn som
mige leden," die dit standpunt innemen.
Andere leden" beweerden het tegenover
gestelde en ontkenden dat de sociale ver
zekering slechts tot haar recht kan k.omen,
indien de uitvoering uitsluitend aan de over
heidsorganen wordt opgedragen."
Men kan deze zaak uit meer dan n oogpunt
bezien : uit dat der kosten (welk systeem is het
goedkoopst) of uit dat der billijkheid (er zijn
nu reeds organisaties van land- en tuinbouw
op dit gebied werkzaam; waarom die op zij
te schuiven?) of uit dat der rechte lijn"
(er is nu reeds lang een Rijksbank, die deze
verzekering voor de industrie bezorgt; het
is consequent haar nu ook de land- en
tuinbouw-verzekering op te dragen; waarop
men intusschen kan zeggen: pas dan liever
het nieuwe stelsel ook op de industrieele on
gevallenverzekering toe; dan bereikt gij op
die manier toch ook eenvormigheid in de
regeling!) Maar ik voor mij zou, althans dit
maal, deze zaak nu willen bezien uit het oog
punt, dat men in Engeland aanduidt als
the man versus the State" of, op zijn Hol
landsen, den burger tegenover den ambtenaar.
Hier zijn nu burgers (in land- en
tuinbouwkringen), die dit werk reeds verrichten en het
willen voortzetten en uitbreiden. Maar hier
zijn ook ambtenaren, die opeen naastgelegen
terrein ook dergelijk werk doen. En omdat die
ambtenaren er zijn, wil men hun nu ook dit
voor hen nieuwe werk opdragen.
Mij dunkt, wij, in Nederland, moeten toe
zien, dat de ambtenaar, die ons aller dienaar
moet zijn, niet onze meester gaat worden;
dat wij niet den ambtenaren werk gaan opdra
gen of schromen hun werk te ontnemen, om
dat zij er nu eenmaal zijn als een soort van
blijvend gedeelte," waar wij nooit meer af
kunnen komen. Ook moeten wij toezien, dat
zij niet zulk een macht in den Staat gaan
vormen, dat zij ons de wetten voorschrijven,
wetten, die opgesteld zouden worden in een
richting, waardoor de onmisbaarheid van de
ambtenaren zou komen vast te staan.
Mij staan op 't oogenblik geen gegevens
ten dienste omtrent de toeneming van het
aantal ambtenaren ten onzent sedert b.v. 1913.
Maar ik geloof, dat, wanneer zulke gegevens
werden te berde gebracht, wij allen er van
zouden schrikken. Ik weet zeer wel en zie niet
voorbij, dat sedert 1913 de werkzaamheden
der overheid zeer sterk zijn uitgebreid en
dat die sterke uitbreiding dus ook een toe
neming van het ambtenaren-corps noodzake
lijk maakte. Doch de vraag is juist: of niet
een deel van die overheidswerkzaamheden
door burgers kunnen worden uitgeoefend en
in dit geval of niet, wanneer burgers tot
het verrichten van zekeren arbeid bereid zijn,
wij dit dankbaar moeten aanvaarden, blijde
dat daardoor vermeerdering van ambtelijk
werk wordt tegengegaan.
Over economische aangelegenheden han
delend, komt men er allicht toe alleen de
materieele zijde van een zaak in het licht te
stellen, terwijl er toch veelal ook (soms zeer
belangrijke) ideeële kanten aan zoo'n zaak
zijn. Zulk een kant is er ook hier. Wat beduidt
het, als wij voor zekere taak ambtenaren aan
stellen? Natuurlijk zijn er verrichtingen, die
in onze maatschappelijke samenleving alleen
aan daartoe aangestelde en bezoldigde
landsdienaren kunnen worden opgedragen. Doch er
zijn er ook (veel meer dan men gewoonlijk
denkt), die ook tot de arbeidssfeer van bijzon
dere personen zouden kunnen worden gebracht
en dat te eerder, omdat zij rechtstreeks (zoo
als de sociale verzekering) de belangen van
bepaalde groepen der samenleving betreffen.
Wat beduidt dan in zulke gevallen de opdracht
van zoodanig werk aan ambtenaren? Dat
de burgers geen hand uit de mouw steken,
dat zij het voor hen noodige werk laten doen
door anderen, die daartoe worden aangesteld,
en daarvoor worden betaald.
Kan men geiooven dat een volk, in welks
midden men dit verschijnsel telkens en telkens
weer waarnemen zou, een hoogstaand volk
zou zijn? Ik zou zeggen: dat is een tamelijk
lamlendig volk (s.v.v.), dat te gemakzuchtig
is om zelf een karwei op te knappen en liever
vele guldens uitgeeft, wanneer het maar van
de soesah" af is. Zulk een volk verdient meer
en meer be- en ver-administreerd te worden;
het einde zal dan straks wel zijn, dat er op
alle drie landgenooten n ambtenaar wordt
gevonden, die voorschrijft wat de twee an
deren moeten doen en laten en daarvoor door
die twee anderen wordt betaald !
Maar nu stel ik mij het beeld voor oogen
van een volk, dat, van ambtenarij afkeerig,
allerlei voor verschillende groepen nuttig
werk door leden van zulk een groep zelf doet
verrichten; een volk, welks wetten van dat
beginsel uitgaan en welks zonen zich met
liefde aan zulk werk geven. Gevoelt men niet
dat dit volk veel hooger staat dan het andere,
dat het in den besten zin van het woord een
vrijer" volk is, dat' het, door dit zelf-doen,
door dit vrijwillig werk voor gemeenschappe
lijke belangen, tegelijk van echte, gezonde
volkskracht blijk geeft en tegelijk door die
praktijk ook de volkskracht ontwikkelt en
bevordert?
Zaken als deze kan men niet dwingen. Voor
dit zelf-doen moet er stemming, moet er
(huiselijk gezegd) liefhebberij" zijn. Deze
kan men niet voor den dag tooveren, maar
men kan ze wel wekken; men kan vooral
ook, als zij zich vertoont, aanwakkeren en
bevorderen; men kan ze ook verstikken en
dooddrukken...
De sommige" kamerleden, die de land
en tuinbouw-ongevallenverzekering liefst
maar weer aan de Rijksverzekeringsbank
zagen opgedragen en die niet aan de belang
hebbenden zelf willen toevertrouwen, hebben
daarvoor misschien wel in hun oog zeer goede
gronden, maar, zooals ik de zaak inzie, zou
de verwezenlijking van hun denkbeeld
practisch zijn een dooddrukken van ontkiemende
volkskracht.
Tenzij wij den ambtenaren werk moeten
geven, omdat wij nu eenmaal ambtenaren
hebben, laat ons trachten zelf te doen wat
wij zelf doen kunnen !
SMISSAERT
Illlllllllllllllllllllllllllllll Illlll IIIllImlIllllllIIHIIIImlIllMIIIIIIIIIIIIImlIIIIII
luiuiiiiiii m ,, ui n,MI ui m ui m u ui in m itiiiiiiiiii iiiimiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiintiiiiitiii:H iiimiiiiimiiiimiiimmmi
BE TWENTSCHE BUK
Amsterdam, Rotterdam, 's-firavenhage, Dordrecht, Utrecht, Zaandam.
Gestort kapitaal f 35.500.000.?Reserven: circa f 12.000.000.
ten volle aansprakelijk voor verbintenissen van:
B. W. BLIJDENSTEIN & Co., 55-56Threadneedlestreet London E.C.
B. W. BLIJDENSTEIN Junior, Enschede.
LEDEBOER & Co., Almelo.
Rekening-Courant met Rentevergoeding.
In- en Verkoop Wissels op Binnen-en Buiten)., Vreemde Munt, Coupons.
Incasseering op Binnen- en Buitenland.
Rembourscredieten in Noord- en Zuid-Amerlka.
In- en Verkoop Effecten.
Bewaring van Waarden. Safe Deposlts.
Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen.
Voorschotten op Fondsen en Goederen.
Credieten aan Handelaren en Industrieelen bij hare afdeeling
CREDIETVEREENIOINO, hetzij tegen borgstelling, crediethypotheek
of andere zekerheid, hetzij in blanco.
Rente voor DEPOSITO'S
Direct opvorderbaar 2 %
Tien dagen opzegging IX
Een maand vast . . ) op nader overeen te komen
Een maand opzegging } voorwaarden.
Drie maanden opzegging . . ? 3J % l Vanaf den dag der
opZes Maanden . . . 4 [ zegging wordt J %
Een jaar . . . 4} J minder rente vergoed.
Voor andere termijnen, zoomede voor groote bedragen,
volgens overeenkomst.
Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland
Maatschappelijk Kapitaal f 2.000.000.
Uitstaande Leeningen ... 18.700.000.
Pandbrieven . 18.600.000.
Reserves 1.000.000.
Hoofdkantoor: te 'S-G RAVENHAGE, NASSAULAAN 23.
Bijkantoor : te UTRECHT, BOOTHSTRAAT 15!
De Maatschappij stelt beschikbaar:
4i% en 5% PANDBRIEVEN TEGEN BEURSKOERS in stukken vin f 1.000.-,
f 500.- in f 100.-, MET VERPLICHTE JAARLIJKSCHE UITLOTING, aanvangende 1923.
Da Directie: Mr. D, VAN HOUTEN. Mr. J. D. TEN BRUGGEN CATE.
DE GLOBE".
Levensverzekering.
Wettelijke Aansprakelijkheid.
Arbeids-Contract.
Individueele Ongevallen.
Generaal-Vertegenwoordiging te Amsterdam:
VORSTMAN & Co. PlllSEISItCHT IST - Tf UF C 26*1.
Actieve Agenten gevraagd. Concurreerende Tarieven.
ONTVANG- en BETAALKAS
Nieun Doelenstraat 20-22, Amsterdam
Renteverg. voor gelden a deposito
met l dag opzegging 2 pCt.
Bedr. tot ? 20.000 terst. betaalb.
met 10 dagen opzegging 2% pCt.
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving
velgens Reglement.
SAFE DEPOSIT INRICHTING,
geopend:
opWerkd.v.8% v.m.tot 4VjUur n.m.
op Zaterdagen en
Beursvacantledagen des morgens v. 8% tot 12 uur.
Loketten van ? 2.50 per maand
(? 10.?per Jaar) en hooger te huur
voor bij de Directie bekende «f
geïntroduceerde personen.
Assurantiekantoor
J. Hepin. Schröder.
De Autoniohielpolis
van de EXCESS"
geeft Volledige
dekking btf alle
gevallen van schade.
Heerengracht 124/128
Amsterdam. Tel N. 329.
Levensverzekering Maatschappij
Jlrnbem
verzekerd bedrag: ruim 70 millioen gulden
Gestort Kapitaal f 80,000,000.?.
Statutaire Reserve f 18,979,250.?.
Buitengewone Reserve f 22,660,000.?.
Hoofdkantoor: AMSTERDAM. Agentschappen te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE.
Vestigingen in NEDERLANDSCH-IND1Ë, STRAITS-SETTLEMENTS,
BRITSCH-INDIË, CHINA en JAPAN.
In- en Verkoop van Wissels en Telegrafische Transferten.
Inoasseeringen en Pinanoieeringen. Schriftelijke en Telegrafische
Credieten. Reisoredietbrieven. Deposito's Rekeningen-Cou
rant. Administratie van Effecten en alle andere Bankzaken.
RENTEVERGOEDING VOOR DEPOSITO'S bij de Kantoren in Nederland:
Met n jaar opzegging 4J pCt. Voor andere termijnen nader overeen te komen.
liltiid. IjpotdiQkïak nu lididiiil
Opgericht in 1864
VilfiikiBd Miitithppsljk Ktpltnl f 5.000.000
Verstrekt geld op eerste hypo
theek. Voor inl. wende men zich tot
het kantoor der Bank, Ged. Bierha
ven 25 te R'damof tot hare Agenten
In de hoofdplaatsen des Kijks.
DeDir. Mr.W.v.RossEM,Mr.TH.
REEPMAKER, Mr. N. p. C. v. WIJK
ClOer(/ïeim &. 'i/omperfz 1834- en wrediefnerecniging 1853
(Kapitaal en Reserves . . . ? 19.500.000,
Ulde (Jjanfizafien
(Jjepostfo- Ulente
een jaar vasf. Ws /o
zes maanden opzeg tjinq . . . 4h %
drie maanden opzegging . . . 33k %
((/oor andere termijnen op nader overeen {e ftomen voorwaarden
ver/tri/gl>aar bij alle fianforen der {J)anrt
ARNHESISOHE
Hypotheekbank
Anno
SCHRETLEN & C2
AMSTERDAM, Keizersgr. 126 NIJMEGEN, Stadsgracht,
int.Tel. H 5701 en K 9128. (nt.Tel. 1379 ea 1701.
Administratie van Vermogens.
Hypothecair Kapitaal beschikbaar, Rente vanaf (%
Directie: Mr. S. J. VAN ZYST Mr. J. F. VERSTEEVEN
UIDER
YPOTHEEKBANK
Directie:
Mr.AUG.L. HEIJBROEK]
Mr. K. A. NEDERLOF
POSTCHEPI EN GIIODIENST
Hebt gij leveranties aan het Rijk gedaan,
dan kunt gij als gij rekeninghouder zijt, het
bedrag Uwer declaratie op Uwe rekening laten
ibijsehrijven. Dus geen geloop met mandaten naar
(den betaalmeester of ontvanger.
Neemt daarom eene postrekening.^___
KM* Co's BAH,
ROTTERDAM 's-GBAVEIHAGE
Zuidblaak 56.
tintori rnottiikknk ii Muin
Directie:
Mr. H. H. C. CASFENDIJK en
I. MOSSELMAN
ij De Bank geeft onder con- j
ij tröle van het Algemeen'
Administratie- en Trustkan-1|
toor 6% Pandbrieven uit tegen i
1OO%. P
^
Algemeene Hypotheekbank
HEERENGRACHT 416 - TELEFOON 74 N.
5 en 6 pCt. P ANDBRIE VEN
tiet verplichte jaarlljksche nitloting.
De President-Commissaris: n, nlrffl}f. Mr. H. POUW
F. TH. EVERARD ue uireaie- u,. L. j. vu TouiOH VJIK DE»KOOG
Nederlandsche Bank voor Zuid-Afrika
London AMSTERDAM
389 Keizersgracht - Telef. Noord 85
Pretoria
Belast zich met Inoasceerlngen op het Binnen- en Buitenland.
Koopt en verstrekt wlcsel* en cheque»op het Buitenland
Verstrekt handelsoredleten tegen zakelijk onderpand.
Bezorgt telegrafische uitbetalingen.
Belast zich met de uitvoering van Effeotenordar«.
Verhuurt Safeloketten.
Neemt gelden & deposito tot wekelfki te annonccecren rente.
CJORRESPONDESTEN EN AGENTEN IN ALLE BANKPLAATSEN
IN ZUID-, OOST- EN WEST AFRIKA
OVERMAKEN VAN GELD PER KABEL EN PER BRIEF
FINANCIEERING VAN EXPORT EN ALLE ANDERE BANKZAKEN
Binnenl. Vaart Risico Sociëteit.
Telef. N. 1028 N. 7321 Amsterdam, Heerengracht 260.
VERZEKERINGEN op alle Binnenwateren van Neder
land, België, Duitschland Frankrijk, enz.
VERZEKERINGEN op Schepen, Schuiten en Stoom
boot e n
VERZEKERINGEN op Koopmansgoederen, Huisraad, Inboedels,
enz. geladen in Schepen, Booten enz.
VERZEKERINGEN te LAND door geheel Europa per spoor,
Wagens, enz.
VERZEKERINGEN per POST enz. op Effecten,
Bankpapieren. Edelgesteenten, enz. door geheelEuropa,
naar en van Amerika, naar en van Oost-en West-Indien, enz.
VF.R7EKERINGEN op PASSAGIERSGOEDEREN. De schade
in de Hotels enz. wordt vergoed.
HEERENQRACHT 681, AMSTERDAM.
Geeft uit
6 pCts. PAÏfBBRIETEIf a 101 pCt.
in stukken van f 1000.- en f
eii sluit Leeningen onder Ie Hypothecair verband op
zeer billijke conditiën.
DE DIRECTIE.
5 o/ c1/ o/
/O O /2 /C
INSULAIRE
98
o/
/o
100 %
Vermeerdering in 1921:
f 1.188.650.
Totaal in omloop:
ruim f 10.375.000.
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voei Nederland
kost slechts f 10.?per jaar
DE HAARLEMSCHE
HYPOTHEEKBANK.
5% Pandörieven tegen
Amsterdamschen Beurskoers
Dl Kollmilsciii VoorsenotbiEii;
HAARLEM, KRUISWEG 70
Bijkantoor: Amst., Keizersgr. 604
Rotterdam, Wijn haven 129a,
's-Oravenhage, Qed.Burgw.38,
Maastricht, Stationstraat 36.
De Bank verstrekt gelden tot elk
bedrag met een minimum van i
t ftOO en verkoopt 4X %
schuld's-QRAVENHAGE
M ..ir-v bu vb.nuup,. -,r* /0 auiuiu- _n) n n i , __ni
brieven In stukken van / 1000, t" PannhriPUOII Q 07
t 500, / 100 en / 50. , U 'O rdlUIUIItlVcH d l /fj