Historisch Archief 1877-1940
11 Febr. '22. ~* No. 2329
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
mr M
1. Dwarsdoorsnede van de loods aan de De Ruyterkade.
DE UITBREIDING VAN HET CENTRAAL-STATION
TE AMSTERDAM
IV. DE VERSCHILLENDE NIEUWE WERKEN.
(Slot)
De vergrooting van liet station. Zooals
reeds vermeld, worden er 3 perrons bij ge
maakt, met groote overkapping van het Ie
naar het 6e perron, waarvan het 4e iets ten
noorden van het bestaande 4e perron, terwijl
het 5e en 6e met de daarlangs liggende sporen
komen te rusten op een groot dienst-gebouw,
dat gebouwd wordt op een terrein aan de
De Ruyterkade, dat gedeeltelijk eigendom
van de Maatschappij, gedeeltelijk van den
Staat was, en deels door onteigening en
aankoop verkregen is.
Dit gebouw, dat bijna 40ÜM. lang en
ongeveer 21 M. breed wordt, zal bevatten
groote bestelgoederenloodsen, douanenloods,
kantoorlokalen, ketelcentrale en electrische
centrale, respect, voor de verwarming en
verlichting van alle stationsgebouwen, en
voor de levering van stroom voor de electrische
liften op alle perrons en in de gebouwen.
De drie personentunnels en twee bagage
tunnels zijn bereids doorgetrokken tot den
toekomstigen achterwand van dit gebouw
en komen met het nieuwe dienst-gebouw
in open verbinding, terwijl 2 der
personentunnels door het gebouw heen tot de De
Ruyterkade doorgevoedr zullen worden.
5. De nieuwe viaduct gedeeltelijk
j voltooid.
Voorts zullen in dit gebouw worden geplaatst
liften voor het vervoer van goederen en
bagage naar de perrons en naar twee te maken
bagagebruggen, die alle perrons zullen ver
binden, alsmede een groote lift voor het
heffen van de zwaarste vrachtwagens van
de De Ruyterkade naar het 6e perron, waar
een los- en laadplaats gemaakt zal worden.
De keuze van de constructie van dit
gebouw was niet gemakkelijk.
De hoogte van de sporen op het dak was
aan een bepaald peil gebonden in verband
met de hoogteligging van de bestaande
viaducten; die van de loodsvloer was ge
bonden aan een bepaald peil, zijnde een
zeker aantal decimeters boven dat van de
De Ruyterkade. Tusschen die vloer en de
dekbalken moet zooveel hoogte aanwezig
zijn, dat men zonder gevaar goederen kan
vervoeren, 't Gevolg was, dat voor de con
structie van het dak der loods slechts zeer
weinig hoogte overbleef en de balken, die
dit dak moeten dragen, zoo kort mogelijk
moesten worden, teneinde hunne hoogte
te beperken.
Het bijgevoegd schetsje, gevende eene
dwarsdoorsnede van de loods, (1) verduidelijkt
het beginsel der constructie.
Het dek bestaat uit zware ijzeren
moerbinten A, B, en C, onderling scharnierend
bij SI en S2 verbonden; deze binten zijn op
die manier zoo kort en laag mogelijk gehou
den. De onderlinge afstand van elk stel
moerbinten is 6.25 M. Hierop dragen een
reeks kinderbintjes k (slechts gedeeltelijk
geteekend). Het geheel wordt opgevuld en
afgedekt met beton, waarop een waterdichte
laag (asphalt of iets dergelijks) en daarop
grindballast, waarin de sporen komen te
liggen. Op het moerbint rusten de ijzeren
perronwanden en balken, waarop gewapend
betonvloer.
Het moerbint is aan de achterzijde vast
geklonken aan de stijlen van den achterwand
D, en draagt bij de scharnieren S3 S4 S5 op
de twee tusschenkolommen E en F, en op
den voorsten stijl G, die tevens de overkap
ping en het 6e perron draagt.
De achterwand is gefundeerd op een
doorgaanden gewapend betonvoet II, de
kolommen op dito betonplaten P.
Deze voet en platen zijn zoowel in
langsalsin dwarsrichting gekoppeld door
gewapendbéton balken Hen I Ia, en ijzeren raamwerken
I en Ia.
Het geheele gebouw is dus een buitenge
woon sterke ijzeren kist, in vakken verdeeld,
en rustende op houten palen, ter lengte
afwisselend van 18 tot 27 meter. Enkele
palen met verlengstukken gaan zelfs tot
30 M. diepte. De vaste grond ligt op sommige
plaatsen dieper dan ergens elders te Amster
dam, doch zér plaatselijk. Het bestaande
hoofdgebouw aan het voorplein b.v. staat
op palen van 13 a 14 meter. De vaste zandlaag
begint daar reeds op ongeveer 12 meter
diepte.
De ijzeren kolommen van het gebouw
worden geheel brandvrij ingepakt" in beton,
want, hoe vreemd het ook moge lijken,
ijzer is geen brandvrij materiaal en verliest
bij eenige aanzienlijke verhitting volkomen
zijn draagkracht.
De geheele constructie van achterwand,
kolommen en dek wordt dus geheel brandvrij
in beton uitgevoerd.
In den voorwand komen deuren en ramen.
Op het 5e perron komen wachtverblijven
en dienstlokalen. Eenige cijfers: Onder het
gebouw worden "+ 4200 palen, ter
gezamentlijke lengte van ~ 100 Kilometer geslagen;
de ijzerconstructie bevat -i 3.200000 K.O.
ijzer. De kosten zijn te stellen op ? 4.000.000.
De photographieën 2 en 3 geven een
denkbeeld van de ijzerconstructie, de
koppelbalken en de scharnieren. Photo 4 is een
kijkje op het werk. In het gebouw komt
een groote kluis, geheel.in gewapend beton
uitgevoerd, met pantsering en deuren van
Ups.
Het gebouw wordt van een uitgebreid net
van brandleidingen voorzien.
De Viaduct Houttuinen, lang ± 550 M.
is eene constructie van gemetselde gewelven
op gemetselde pijlers, geheel overeenkomstig
de bestaande, en rustende op betonvocten
met 3 doorgaande gewapend beton
koppelbalken. Het geheel is gefundeerd op houten
palen, lang 13 a 17 meter. De sporen komen
in grindballast te liggen.
Photographie 6 geeft die gekoppelde
fundeering, photo 5 de voltooide viaduct
weer. Het open gedeelte wordt afgedekt
met een ijzeren dek, waarop beton en ballast.
De fundeering is daar onderbroken, omdat
het niet raadzaam leek met het oog op onge
lijkmatige zetting en temperatuurwerking
de geheele viaduct uit n stuk te maken.
Er zijn 2 zulke onderbrekingen, terwijl
ook bij de onderdoorgangen Oranjestraat,
Teerplein en Planciusstraat, die met ijzeren
bruggen zullen worden overspannen, zulke
onderbrekingen zijn.
De overbrugging Prinsengracht wordt eene
constructie van ijzeren balken uit beton,
rustende op ijzeren en steenen pijlers. Bij het
maken der fundeering wordt gebruik ge
maakt van ijzeren damwanden, waarbinnen
de fundeeringput wordt uitgegraven. Dit
systeem heeft in het buitenland reeds lang
toepassing gevonden, doch was vroeger
in ons land, waar hout goedkoop was, te duur.
Thans, nu het hout nog duur is en het ijzer
2. Ijzeren koppelbalken en ijzeren boven
bouw van het dienstgebouw aan
de De Ruyterkade.
relatief goedkoop, heeft het gebruik van
ijzeren damplanken voordeel. Zij kunnen
bovendien meermalen gebruikt worden, terwijl
houten planken in den regel stuk geslagen
worden en na het trekken vrijwel onbruikbaar
zijn geworden.
Photo 7 geeft de bestaande overbrugging,
die verwijderd zal worden.
De Singelgracht zal worden overbrugd uit
een geheel nieuw type ophaalbrug.
De kosten van de geheele viaduct met de
bruggen zullen ongeveer ?3,500.000 bedragen.
Totaal wordt er ruim 125 kilometer heipaal
in de fundeering verwerkt.
?Emplacement W ester dok.
Dit is verkregen door aanplemping in
het Westerdok. Alvorens met zandstorten
te beginnen, is eerst de bovenste, ongeveer
n meter dikke, slappe laag modder w
ggebaggerd, en is ter plaatse van den te
maken kademuur een zeer diepe geul ge
baggerd tot ongeveer 9 meter onder A.P.
zijnde 4 meter onder den bodem van het
Westerdok met de bedoeling den slechtsten
grond op te ruimen. Deze geul is daarna
aangevuld met zand tot gelijk met dien
bodem. Daarop is de verdere zandaanvulling
over de geheele oppervlakte zeer voorzichtig
en gelijkmatig in betrekkelijk dunne lagen
met een elevator aangebracht. De bedoeling
van dit gelijkmatig uitstrooien is om te
voorkomen, dat er oppersingen en
wegschui6. Fundeering van de nieuwe viaduct.
vingen van slechten grond zouden plaats heb
ben. Deze zijn dan ook geheel uitgebleven.
Boven water is het terrein volgespoten met
zand, nadat eerst rondom het terrein, ongeveer
ter plaatse van den te maken kademuur,
een ringdam gemaakt was. Het zand was
afkomstig van de waterstaatswerkcn in
IJmuiden. Op die manier is werk met werk gemaakt.
Doordat het terrein volgespoten is, zit
de zandmassa buitengewoon vast in elkaar
en zakt weinig na, wat later van groot voor
deel zal zijn. De onderhoudskosten zullen dan
gering zijn.
Toen het terrein voldoende lang gelegen
had, is de ringzanddam gedeeltelijk afgegraven
tot ongeveer een meter onder het waterpeil
en is de fundeering voor den kademuur,
bestaande uit een breeden vloer van gewapend
beton op houten palen, gemaakt.
Op dien vloer is de rmnir van basalt en
beton, afgedekt met graniet, opgetrokken.
De gevolgde werkwijze is geheel overeen
komstig aan die. welke Publieke Werken
reeds jaren lang met groot succes toepast
bij den bouw van kademuren in het Oostelijk
Havengebied te Amsterdam.
Toegang naar het terrein wordt verkregen
door eene nieuwe dubbelsporigc overbrug
ging, waarvan de pijlers en landhootden
gereed zijn. Deze pijlers worden gekoppeld
aan de landhoofden door een doorgaande
fundeering, teneinde beter weerstand te
kunnen bieden aan den gronddruk. De
draaibrug over de Westcrdokdoorvaart wordt
van een bijzonder svstecm, in 't klein
3. De ijzerconstructie.
reeds eenige malen met goeden uitslag bij
de Nederlandsche spoorwegen toegepast. Het
systeem komt daarop neer, dat de brug
in gesloten stand vast ligt en niet kan gaan
klapperen of wippen, wat vele draaibruggen
na korten of langen tijd in meerdere of min
dere mate gaan doen. Door het neerdrukken
van een hefboom wordt zij van haar opleg
gingen getild en kan dan gedraaid worden.
Het ligt buiten het bestek van dit artikel
op technische bijzonderheden van deze brug
verder in te gaan.
De Westerdokskade zal worden overbrugd
met eene vaste overspanning wijd 16 M. en
de nieuwe toegangsweg naar de goederenloods
op het aangeplempte terrein, door tweee
overspanningen, elk wijd 7 M. Photo 8 geeft
een aanzicht van het nieuwe terrein, genomen
van de Westerdokskade.
Het pakketpostgebouw.
Op het voorplein van het Centraal-station
zal verrijzen het pakketpostgebouw voor
den Staat. Hiertoe is de Oostelijke Stations
vleugel afgebroken. Het nieuwe gebouw
wordt ongeveer 120 meter lang en zal zich
uitstrekken van af het Koninklijk pavilloen
tot aan de Oostelijke Viaduct.
Thans wordt het Westelijke gedeelte, lang
;; 50 meter, gebouwd, en wanneer dat voltooid
en in dienst genomen is, zal het bestaande
houten gebouw op het Ie perron worden
ontruimd en zal ter plaatse van dit gebouw
en van den oprit bij de Oostelijke viaduct
het tweede gedeelte van het pakketpostgebouw
gemaakt worden.
Het gebouw krijgt twee verdiepingen
en een hooge zolderverdieping. De begane
.grond is bestemd voor pakketpost, de Ie
Verdieping op perronhoogte voor briefpost,
de 2e verdieping voor post en
waardezendingen en kantoorruimten en de zolderverdieping
voor archiefruimten.
In het gebouw komen vier kluizen, geheel
in gewapend beton uitgevoerd, met pant
sering en gepantserde kluisdeuren door Lips
in Dordrecht geleverd.
Aan elk der beide einden zal een personen
lift dienen voor liet vervoer van publiek
en personeel.
Twee groote liften in het gebouw zullen
dienen voor het vervoer van postzakken
tusschen de verdiepingen en naar de
bagagebrug, die het eerste met het Ge perron zal
verbinden en uit zal komen in het pakket
postgebouw op de 2e verdieping.
De eerste verdieping staat in open gemeen
schap met het eerste-perron, de begane grond
met de dienstgang onder het Ie perron.
Het gebouw is geheel in gewapend beton
opgetrokken. ^Slechts de buitenmuren zijn
van metselwefk.
Overal worden brandleidingen aangebracht.
Photographie no. 9 geeft de
betonconstructie van den beganen grond en de ver
diepingen goed te zien. Het bovengedeelte
is nog gedeeltelijk in de bekistingen. De kap
L.taat er nog niet op.
Op photographie no. 10 is de voorgevel
ingemetseld en de ijzeren overkapping ge
deeltelijk gereed.
Vermeld zij nog, dat het gevelontwerp
gemaakt is door den bouwmeester van het
Centraal-station, wijlen Dr. Cuypers en dat
de kosten met inbegrip van de verwarming
en verlichtings-installaties- ongeveer 13 ton
gouds zullen bedragen.
De inrichting zal uiterst sober worden
gehouden; alles wat zweemt naar eenige
weelde is zorgvuldig vermeden. Dure materia
len worden allén verwerkt daar, waar
soliditeit het noodig maakt.
Op het oostelijk stationseiland wordt een
los- en laadperron met een nieuwen oprit van
af de oostcrdokskade, speciaal ten behoeve
van de posterijen, gemaakt. Dit perron staat
door middel van een brug naast de oostelijke
viaduct in verbinding met het Ie perron en
het postgebouw.
De bouw van een groote goederenloods
op het nieuwe Westerdokseiland, lang
on4. Een kijkje op het werk.
geveer 200 meter, van een nieuwe
lokomotievenloods, watertoren enz. zullen binnen
kort ter hand genomen worden.
De nieuwe onderdoorgang tegenover de
Spaarndammerstraat is een werk, dat geheel voor
rekening van de Gemeente Amsterdam wordt
uitgevoerd en onderdeel uitmaakt van, in
de toekomst uit te voeren, verbetering van
verkeerswegen. Hij bestaat uit 2 openingen,
elk wijd 8 meter, en is gebouwd in gemetselde
muren (landhoofden) en een ijzeren
tusschenpijler. Het dek bestaat uit ijzeren balken.
waarop en waartusschen beton. Op het dek
ligt ballastgrind. Het geheel is gefundeerd
op palen, waarop, onderling zwaar gekoppeld,
vloeren van gewapend beton.
Gedurende den bouw mocht het verkeer niet
gestremd worden en daarom zijn de sporen
eerst zoo ver mogelijk Noordwaarts omgelegd,
waarop de Zuidzijde kon ontgraven worden
en in de, aldus verkregen, put de fundeering
kon gemaakt worden van het Zuidelijk deel
van de nieuwe viaduct. Toen die fundeering
gereed was, is daarboven gebouwd de houten
hulpbrug, die thans weder is afgebroken.
Photographie no. 11 geeft den Noord
waarts omgelegden spoorweg en de hulpbrug
in aanbouw weer. Toen deze gereed was,
is het verkeer daarover geleid, de spoorweg
aan de N. zijde ontgraven en daarop het
Noordelijk deel van den onderdoorgang
geheel gereed afgebouwd en in dienst gesteld.
De houten hulpbrug kon daarop verlaten
en afgebroken worden, zoodat thans de
7. De bestaande overbrugging.
Zuidelijke helft voltooid wordt. Na vol
tooiing worden de sporen weder recht door
getrokken. ??<(
Photographie 12 toont den ijzeren
middenpijler en het landhoofd aan de stadszijde.
Het dek is nog niet gelegd.
Bij het maken van de fundeering zijn zeer
groote, zware muurwerken, dagteekenend uit
lang vervlogen eeuwen, voor den daggekomen.
Deze moesten voor een groot deel worden
opgeruimd: een leelijke tegenvaller!
De kosten van deze onderdoorgang zijn
ongeveer / 600.000. Langs de Zaanstraat zal
een, eenige honderden meters lange, keer
muur worden gemaakt.
Wanneer er niets tusschen beide komt
werkstakingen enz. zal het vergroote
Centraal-station met de beide viaducten
langs de Houttuinen de bestaande
wordt na indienststelling van de nieuwe
viaduct gemoderniseerd, d. w. z. geschikt
gemaakt voor de standaard-eisenen van een
modern verkeer -- over ongeveer 4 jaar
geheel gereed kunnen zijn.
Vermeld zij nog, voorzoover thans te over
zien is, dat de totale kosten van de verbouwing
ongeveer / 16.000.000.?zullen bedragen.
Wanneer dan ook de spoorweg Amsterdam
Rotterdam geélectrificeerd zal zijn (volgens
een courantenbericht zoude dat reeds in
1924 zijn), dan beschikt Amsterdam weder
over een Centraal-station, dat tot in verre
toekomst aan alle eisenen van een modern
verkeer zal kunnen voldoen.
C. LEEMANS
Hilversum
8. Het terrein gezien van de
Westerdokskade.
TENTOONSTELLING VAN
VROEG DRUKWERK
Het internationale antiquariaat Menno
Hertzberger (Singel 364, Amsterdam) heeft
een aantal nederlandsche, italiaansche,
spaansche en fransche boeken, tusschen 1472 en 1584
gedrukt, in haar lokalen ten toon gesteld. Een
catalogusje met de noodige verwijzingen
naar de bibliografién van Hain, Campbell,
Proctor e.a. bewijst dat aan de redactie de
noodige zorg is besteed; bovendien gaf de
heer S. H. de Roos, van de Lettergieterij
Amsterdam een beschouwing ter inleiding.
Het belang, dat zulk een tentoonstelling
van vroege persproducten heeft, ligt «in de
onmiskenbare aesthetische bekoring, die er
9. Betonconstructie van het Pakket
postgebouw.
10. Het nieuwe Pakketpostgebouw.
van uitgaat, wat hier bijzonder het geval is,
door de vijf geëxposeerde perkamentdrukken.
Ter loops zij de aandacht gevestigd op het
exemplaar van het Missale traiectense, in 1540
te Antwerpen gedrukt, dat bij de dusgenoemde
haarlemsche Nonen in Mei 1578 uit de
haarlemsche Kathedraal, de tegenwoordige Groote
Kerk ontvreemd werd Inderdaad geeft het
perkament als drukstof een zekere stnijigheid
aan het gedrukte, dat papier, ook het oude
geschepte papier, niet in staat is te voorschijn
te roepen en, mij althans, bijzonder aangenaam
aandoet.
De algemeene bekoring, waar ik op doelde,
ligt in de zetwijs, de marge-verdeeling en
de snee van de boekletter. In weerwil,dat in het
drukwerk van vier eeuwen geleden meer dan
thans, allerlei verschillen kunnen opgemerkt
worden, die een gevolg zijn van landelijke,
ook van plaatselijke tradities, heeft het toen
malige drukwerk als complex gezien toch een
karakter, dat geheel afwijkt van liet
hedendaagschc. Toegegeven dat het moderne
meer voldoet aan practische eischen, aan een
boek te stellen als gebruiksobject en dat men
zich nauwelijks kan voorstellen dat en hoe
onze voorouders gemakkelijk gebruik hebben
CADILLAC
Het Meesterstuk der Autotechniek
Importuur: K. LANDEWEER, UTRECHT
11. De noordwaarts omgelegde spoorweg.
kunnen maken van bladzijden saamgesteld
uit compres gezette regels, vaak vol afkor
tingen,zoo is het niettemin niet te ontkennen,
dat een bladzijde druks uit een incunabel of
een postincunabel dat zijn boeken ten perse
gelegd voor 1500 en tusschen 1500 en 1540
een vlak-decoratief aspect heeft, dat voor ons
/ïu/zsf-drukwerk nog immer als een onvol
prezen model tot navolging noopt, of liever
dat ons dwingt om te zoeken naar een modus
vivendi om de oude schoonheid en de moderne
gebruiks-behoeften samen te doen gaan.
Daarvoor is natuurlijk noodig een technische
bestudeering van dat vroege drukwerk door
hen, welke voor deze dingen belangstelling
hebben. Daarom moet een tentoonstelling
als deze bijzonder welkom zijn aan hen, die
niet of nauwelijks in de gelegenheid zijn zulk
drukwerk te zien; ik denk hier in de eerste
12. De ijzeren middenpijler en het
landhoofd.
JUIST UW SMAAK!
.JAC IIRLUS"
Havana 12 cents Sigaar
Fabrikaat FLEVO" Utrecht
Illllllllllllll
plaats aan onze typografen en onze
boekverluchters; zij zullen zich een gang daarheen
waarlijk niet beklagen.
Jammer is het dat verreweg de meeste
exemplaren niet immer oordeelkundig ge
restaureerd zijn en veelal moderne banden
hebben. J- W. ENSCHED