Historisch Archief 1877-1940
12
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
25 Febr. '22. No. 2331
WONDERLIJKE
GESCHIEDENISSEN DER STOF
(Vervolg van pagina n)
Gelukkig helpt hem de kortademige film,
want, floep! weg is het Trias-tooneel
en een 'vreedzaam moerasbosch tijdens-het
Carboon komt op het doek. Uit het orchest
stijgt een droefgeestig gezang op ; 't is avond ;
de zon, die warm heeft geschenen, gaat onder
en verlicht nog de dikke, gelede stammen.
Eenzaam zit een mossel op een rivierbank
en kijkt sentimenteel naar het laatste
zonnegoud.' Smachtend wordt ook de muziek en
naast zich hoort Scribelius een zucht en daar
na een zachte stem zeggen : Ach, ik herken
je, eens was je mijn beminde", 't Was de
fossielemossel die sprak ; de professor pinkte
geroerd een traan weg.
Maar daar rommelen al weer de pauken ;
de fagotten beginnen te grommen, de bassen
te brommen, trompetten schetteren er door
heen en de violen snerpen hun hoogste tonen
uit. Sneller hoort Scribelius de film loopen
en sneller wisselen de beelden op den wand,
zoodat hij ziet hoe de bodem zich wringt,
de aardlagen plooien, schuiven, opgeweld
en opgedreven worden, scheuren, soms weer
zakken, over elkaar schuiven, gedrukt, ge
perst, verpletterd worden, totdat eindelijk
de caledonische bergen opgebouwd zijn.
Daarna gaat de film nog sneller loopen,
als moest ze honderden van millioenen jaren
doorijlen en niet eer komt ze tot rust, vór
dat ze in het oudste der geologische tijdper
ken is gekomen.
Gloeiend is de. aardkorst en ze welft zich
onder de golving der getijden ; rood van vuur
is de vloed ; stollen wil de ebbe. Scribelius
hoort hoe met de stem der muziek zich mengt
die van het granietblok, dat nu eeist in ver
voering geraakt.
,,Ha! de tijd van mijn jeugd, toen ik nog
vlug en bewegelijk was en kon vloeien en
gloeien naar hartelust" roept het uit, dansend
op den stoel, waarop de Neanderthaler het
had neergelegd.
Maar nu verder, verder! ik smeek je
filmdraaier! 't Is toch mi niet al geëindigd?"
vraagt dringend de professor.
Neen" roept de man terug, maar wacht
eerst, totdat ik voldoende teruggedraaid heb,
tot aan het gedeelte, dat ik hierna voor L'
wil afdraaien".
Inderdaad hoort hij hem met snorrende
vaart terugdraaien, maar eindelijk ziet hij
gelukkig weer een beeld op het doek ver
schijnen.
Woest en ledig is de vlakte, die hij ziet,
gloeiend vloeibaar en helwit stralend is ze.
Daar schijnt ze te wijken, meer en meer. De
toeschouwer verwijdert zich blijkbaar en
komt hooger en hooger boven haar ; eindelijk
krimpt de wijde, witte horizont in en ten slotte
is het een bol onder hem, dien hij ziet. Onze
aarde is het. Zwarte hemel omgeeft onze
planeet en sterren schitteren naast haar. L n
van hen beweegt zich, wordt heller, groeit
aan tot een grooten bol en schijnt op de aarde
toe te vliegen.
UTEHB01C & FOLMEI
SPEC IALITEIT:
Vorhuizingvn ohdtr Garantie
Bergplaatsen nor Inboudols
tiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiii
IIIIIIIIIIIMIIII
iiiniiiiiiiiiii
Angstige glissando's gillen uit het orchest.
Zal hij haar treffen? Zullen beide in botsing
verbrijzeld worden?
Neen ! maar rakelings schiet ze langs de
aarde, raast rondom haar heen en wordt door
onze planeet geboeid, want in kringen blijft
ze ' om haar heen draaien.
,,De vangst van de maan" ontsnapt het met
een zucht aan den mond van den geleerden
toeschouwer, die van louter spanning zijn
adem had ingehouden.
Onverzadigd is echter zijn weetgierigheid
en smeekend roept hu tot den man bij het
toestel : En hoe werd de aarde geboren?
Ga toch verder terug met de film !"
Hierop hoort hij den beeldenband in een
razende vaart terugdraaien en lang duurt
het voor weer lichtende figuren verschijnen.
Dan ziet hij steenen, die door de ruimte
schieten, elkaar treffen, botsend ronddraaien ;
andere die, bij hevige paukenslagen in het
?orchest, zich daarbij voegen ; nog meerdere,
die, terwijl het rommelt en dondert in de mu
ziek, op de reeds gevormde klomp neerplof
ten, zoodat hij met vonkenregens opgloeit.
Steeds nieuwe bommen vallen neer op de
in wenteling geraakte massa, die oplaait in
witte barning en groeit als een infernaal
monster. Tot een brandende hemelkloot
zwelt hij aan, terwijl de stroom van op hem
neergeslingerde projectielen toeneemt en de
muziek steeds wilder wordt. En dan
op eenmaal is :i!ies weg ; leeg wit is de wand
en de muziek daalt tot een zacht gemurmel.
Verder terug ! Wil nog dieper afdalen in
de put der eeuwen, o filmman ! !" roept de
opgewonden professor met dringende
vraagstetn.
Wacht dan" hoort hij weer zich antwoor
den en opnieuw verneemt hij den razende n
ren van den terugloopenden filmband. Vlug
ger en vlugger draait het wiel ; ongeloofelijk,
krankzinnig snel !
Lang duurt het en onrustig wordt de
tonenkabbeling in het orchest ; ten slotte echter
stijgt uit de instrumenten een breede stroom
van accoorden en op het doek verschijnt
de sterdoorflonkerde donkerte van den
nachthemel.
Het beeld schuift verder ; andere sterren
komen op het beeldvlak en weldra verschijnt
plechtig een helglanzende nevelvlek. Langt,
grillige spiralen stroomen in steeds wijder
wordende ronding uit een hel glorende
kernirassa en de lange glansarmen dragen op veie
plaatsen als mat iriseerende parelen.
Hei beeld verdwijnt echter weer en de
accoordenstroom verzandt in trage
violenarpeggio's. De film wordt verder terugge
draaid en zoo snel gaat het, dat enkel een
trillend gefluit uit het hokje van het toestel
zich hooren laat. Lang, zeer lang duurt het
en Scribelius wordt ongeduldig.
Wacht toch" roept echter de bioscoop
man hem toe, bedenk toch hoeveel milli
oenen van millennia ik niet terug moet
draaien !"
Dat begrijpt de professor en hij beteugelt
dus zijn ongeduld. De belooning volgt, want
als de orchestmuziek weer opleeft, komt een
stralende, reusachtige zon op den wand.
Onrust duikt echter op in de muziek, groeit
aan, terwijl een kleine ster in een hoek van het
beeldvlak verschijnt. Bij klimmende
tonenbeweging neemt die in lichtkracht toe, zwelt
aan in grootte en plotseling stormt ze op de
eerste zon los, grijpt haar aan en tolt met haar
in een gigantische worsteling om en om. Beide
zwellen monsterachtig op en barsten. Laai
ende vuurstralen spuiten uit hun woedend
rondwentelende lichamen en zwaaien uit
in spiralen.
Het orchest heeft zijn muziek tot een
daverende klankenwerveling opgedreven,
maar zwijgt plotseling na een geweldigen
bekkenslag, als het beeld verdwijnt.
Verder nog!" roept echter Scribelius
in koortsachtige opgewondenheid, wil nóg
dieper dalen in de peillooze schacht der
jaarmillioenen ! Laat mij zien de
archi-oergeschiedenis van de kosmische stof, waaruit
de aarde later werd geboren !"
.Maar hoe" roept als in wanhoop de man
bij de lantaarn, moet ik de aeonen-lange
film terugdraaien?"
Draai maar steeds sneller ! !" roept
Scrihelius, die uit niet te verzadigen verlangen
meedogenloos wordt.
Daarop trilt het niet meer, het dreunt ;
de raderen sissen en krijschen ; damp slaat
uit het hokje, dat door de meer dan krank
zinnige snelheid uit elkaar dreigt te vliegen.
Fn het wil maar niet ophouden ; billioencn,
trillioenen, quadrillioenen millennia jagen
achter elkaar door het sidderende toestel,
dat op het punt staat van te ontploffen.
Voort ! Voort ! ! Nog meer aeonen ; niet
meer in getallen uit te drukken ; ver al buiten
ieder menscheliik begrip. Van ontzetting
hebben de muzikanten hun instrumenten
uit de handen laten vallen ; het fossiele ge
zelschap, dat ingeslapen was, ontwaakt en
vlucht. Daarna klinkt niets door het spook
achtige halfdonker der zaal, dan de fluiting
van den waanzinnig voortrazende!] filmband.
Het wordt Scribelius bang te moede ;
het angstzweet breekt hem uit ; hij houdt
zich vast aan zijn stoel urn de beving te
weerstaan.
Goddank ! Hinde l ij k stopt de filmman
e n de rust keert weer ; de musici vatten hun
violen en trompetten weer op ? een beeld zal
verschijnen. Wat zal het zijn?" vraagt in
spanning de weer tot zich zelf gekomen hoog
geleerde toeschouwer. ??, ?>. '-??<>,-??- **>-'
Het beeldvak licht op, een tafreel vormt
zich en verbazing grijpt hem aan!
Want hooge huizen, rookende
fabrieksschoorLevensverzekering Maatsc/iappl/
H A A R L E M"
WMsonspleln 11
DE VOORDEEL/OSTB
steenen, wandelende menschen en rijdende
trams zijn het, die hij ziet.
Zijn verbazing verandert weldra in toorn
en woedend brult hij den filmer toe : je
houdt mij voor den gek, dat is opnieuw onze
eeuw ! !"
Neen !" hoort hij hem op ironischen toon
terugroepen neen ! ik steek niet den draak
met U. Maar weet gij, hooggeleerde professor,
dan niet, dat de Tijd, evenmin als de Ruimte
oneindig is, maar eindig, zoodat, yelijk de
vlakte op een bol, alles in zich zelf terug
loopt?"
Uw tijd en Uw ruimte denkt gij U oneindig
te zijn, maar slechts de onbeperktheid van
Uw tijd- en ruimtevoorstelling spiegelt U
dat voor."
,,\Vij zijn thans rond geweest met de film
Uwer wereld ! Zij is geen eindeloozc band,
maar een gesloten .gordel!"
En toen Scribelius dat hoorde, greep hem
dermate de verbazing aan, dat hij zich nimmer
heeft kunnen herinneren, noch hoe hij weer
thuis kwam, noch in welke straat dat bioscoop
gebouw stond.
iiiiimiiiiiiiiiniii
Open Brief aan den heer Albert
Plasschaert
Waarde criticus en vriend
? Gij hebt den opvolger van Therese Schwart/e
aangewezen; nu mag ik een woordje mee of
liever tegen-spreken.
Laat ik beginnen met te zeggen, dat ik
het werk van den Spanjaard waardeer. Hij
kan een levensgroot figuur in het cadre
zetten. Onze Hollandsche boerinnen weet hij
zóte typeeren als ik het nooit van een vreem
deling zag. De Spaansche koning is een krach
tig en fleurig portret. Een dame in 't /.wan
met boek en buitenplaats is elegant. Het
werk is zwierig, het is knap. Maar als ik
een pastelportret van hem zie, krijg ik toch
heimwee naar de bloeiende, bloem'ge,
teederen nauwkeurig-gemodelicerde vrouwenge
zichten van haar, die onze eerste schilderes
was en die een perfectie bereikte in de
pasU-ltechniek die waarlijk zonder weerga is. Eu
nu zie ik weer de groote zaal van het Stedelijk
Museum in 1919 tijdens de Th.
Schwartzetentoonstelling; daar was toch wel iets heel
statigs, waardigs en ernstigs in deze zoo ver
schillende mans- en vrouwenportretten: het
kan uw scherpe oog niet ontgaan zijn,dat daar
bewezen was, dat de schilderes kon wat
volgens Velazquez bijna niemand kan
een kop schilderen; dat is toch nog wat anders
dan een zwierig en aangenaam vlot schilderij
maken, en wat dat betreft zou de talentvolle
jonge Spanjaard nog veel van haar kunnen
leeren. Geef Ortiz wat hem toekomt, maar
erken dat hij niet in ieder opzicht een haar
waardig opvolger kan worden genoemd.
Wees rechtvaardig tegenover de doode Therese
L i z z Y A N s i N u H
Antwoord aan Lizzy Ansingh
Beste vriendin en schilderes. Ik wou. dat ge
het mij wat moeilijker had gemaakt, en daar
door gemakkelijker. Laat ik beginnen te
schrijven, dat ik uwe waardeering voor liet
werk van uw tante de doode Therese" vol
komen (of als dat te veel is: bijna volkomen)
begrijp. Laat ik u ten tweede zeggen, dat ge
het artikel over Ortiz niet geheel-en-al juist
gelezen hebt; ik kan niet anders zeggen, dan
dat ge het ietwat vluchtig laast, maar dat
doet hier niet zeer ter zake. Het gaat hier over
de quaestie, of ik het werk van Therese
Schwartze zuiver schat, en dat ge daarvan
niet zeker zijt, door wat ge meendet te lezen
in het artikel over den Spaanschen-Laarder
schilder. Maar sta mij toe, zeer geachte vrien
din en gewaardeerde schilderes, u te \ragen:
zijt gij zeker, dat uwe schatting van het werk
uwer tante de juiste is, van haar, die. gij
schrijft dat, onze eerste schilderes was? Laat
mij hier als kritikus antwoorden, en u be
kennen, dat wij het omtrent het werk van
Th. Schwartze nooit ns zullen worden, naar
ik vrees. Ik heb haar kunde nooit betwist,
maar ik heb er op gewezen, dat ook zij 'm haar
werk dikwijls de verzwakkingen heeft vertoond,
die den schilders van de mondaine figuur (in
onzen tijd) niet te mijden schijnen en die als
kenmerk nebben dat het procédéniet meer
gesteund wordt, geen uitvloeisel meer is van
het gevoel; dat de kleur aan schoonheid inb<>et.
Lin laat mij dan zeggen, nu ik aan het
praeciseeren ben, dat ik deze fouten (ik ver
dedig hiermee Ortiz niet !) het sterkst vond op
haar tentoonstelling juist in de pastelwerkeu.
en dat ik uwe waardeering te dezen opzichte
ten eenenmale niet deel. Deze zaal van haar
werk is mij als een zaal vol kille kunde in
de herinnering gebleven (a!s geheel genomen).
Ge ziet uit dit alles, beste vriendin, dat
Uisschen ons, wat Therese Schwartze aangaat,
de.tijd moet wijzen, zoo we onder den tijd een
grooter wordenden kring van kenners verstaan.
Hiermee ben ik aan 't eind van mijn antwoord.
Het was mij aangenaam het als steeds in alle
zuiverheid te geven. Ik weet, dat ge het zoo
zult lezen. En nogmaals, wat mijne waar
deering van het werk van Ortiz aangaat, ge
Uebt die niet geheel juist uit mijn artikel u
eigen gemaakt.
Ik ben, met respect voor vele uwer schilde
rijen, die een waaksenen geest vol phai'.taisie
doen zien, uw vriend
Februari 1!'22. F L ,\*s SCHA i: y i
imiiiiiitiiiiiiitiiiiiiitiiiiiniiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiliiiiiiimiifiijiiiiiiiiiiiiii
DE EENIGE DUNNE SOK, DIE
SOLIDE IS IN 'T DRAGEN
fH.:I.POUKGRODEL,ll'ilani,Ma[niistraat400A.
BAARN
Bouw- en Woningbureau, van
den Makelaar J. l». F. VAN
1>JEK VUEN, Kantoor van vaste
goederen, Nieuw JSaarnstr.59
N. V. Eerste Nederl. Elementenfabr. DE KROON", Den Haag.
DAMES!
Laat uw wasch behandelen
door de wasscherij
Eureka", Toldwatsstt. 22-24. Tel, 13125
zoowel droog toegeslagen als
opgemaakt.
Vraagt prijsopgave.
Aanbevelend B. NEIDIG & Co.
J. J. Weber
OPTICIENS - FABRIKANTEN
Koningstraat 10, Haarlem
Onze Amerikaansche Br
lenglas-Slijpmachines van de allerlaatste constructie
stellen ons in staat brillenglazen binnen
enkele uren af te leveren.
A. Kogels Zoon
DE,N HAAG
Prinsestr.52-56-60
ARNHEM
Ketelstraat 19
AMSTERDAM
Loidschestraat 13
ROTTERDAM
Schied. Singel 3-4
Jachtbottines
Laag en hoog model
?37.50
?45.Vraagt onzen catalogus l
VEILINGGEBOUW
Nieuw-Heerenlogement
Keizersgracht 129-131, Amsterdam
Directie JACOBUS LEEFSON Jzn., Makelaar
Hoogst Belangrijke Veiling
ten overstaan van den Notaris S. TEIXEIRA DE MATTOS
op Dinsdag 28 Februari 1922
in hoofdzaak bevattende de Zeer Luxieuse
INBOEDEL
van den Heer Qt. A. M. BENSDORP verkocht
wordende ten verzoeke van den WelBd.
Gestr. Heer Mr. W. A. MOEREL als Curator.
Voorts eenige belangrijke Nalatenschappen, hierbij komen
Voor Juweeleu, Goud en Zilver, Kristal, Fetserviezen, Spiegels,
Collectie Kopenhaagsch Porselein, Oud
Porselein en Oelftsch Aardewerk, Pendules,
Candelabres, Vazen, Bronzen, Zeer fijne Lijnwaden, fraaie
Lichtkronen, Staande Lampen, Fhototoestellen,
Postzegelvet zameling, Uitgebreide Bibliotheek, Schil
derijen door bettende Meesters. Antieke en
Moderne Meubelen, Buieau.v Boeken- en Linnenkasten.
Oeventer_~, Perzische', Smyrna- en
Axminater Tapijten, Deventer en andere loopers, linoleum,
matten, tafel- en divankleeden, gordijnen, bedden, kleeren,
ledikanten, gravures, gnlanteriën. Exquise Ameu
blementen voor Salon, Boudoir, Heerenkamer, liet-en
Slaapkamers. Corsy corner, CauapeXClubl'aiiteuilsen S loeien,
gang ban ken. /adelmakersl'oiirnituren, Boormachine, Brand
kasten, Badkuipen, (ieysers, Haarden, Kachels, Fornuizen,
CyHiidcrmatige's. Linneiipersen, Kantoormeubelen en Huis
houdelijke goederen. Kamerbetimmering, alsmede
een zeer goed onderhouden AUTOMOBIEL Wl.ïtON
SIX Fri efrit toegestaan.
Alles te bezichtigen Zaterdag 25, Zondag 26
eji Maandag 27 Februari van IO uur tot half vier.
Catalogus a 2~? cent verkrijgbaar
Rookt
NEDERLANDSCHE MUN
Hollands meest gewilde sigaar
Licht ttoeh vol aroma Alom verkrijgbaar
m
wordt weer nieuw door haar fe laten,
keeren,moderniseeren en chemisch
te laten remiden door
W^üff&ffin
14. BEURSPASSAGE. AMSTERDAM
Patronen
in Kruis- en
met beschrflvenden tekst van
ELIS. M. ROGGE
(Deel I van de Bibliotheek
.DE VROUW EN HAAR HUIS"}i
Prys / 2.50
in eartonnen band.
Uitgave van VAN HOLKEMA &
WARENDORF te Amsterdam.
Abonneert u op DE V80UW EK HAAR HUIS".
Geïllustreerd Maandblad onder Redactit
van Mej. E. M. ROGGE.
Prijs per jaargang f 12,?fr. p. post f 12,50
Proefnummer- bij de uitgevers VAN HOLKEMA & YfAREMDORF, AMSTERDAM
niustratledruk-papler van de Firma C. G. A. CORVEY, Keizersgracht 285, Amsterdam, Tel. W. 1202 en 585
Typ. Amst. Boek- en Steendrukkerij, voorheen Ellerman, Harms & Co.