Historisch Archief 1877-1940
25 Febr. '22. No. 2331
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
OUDE PARODIEËN OP HET
CLASSICISME
Onverwachts vertelt ons de Nederlandsche
spotprent soms allerlei opmerkelijks. Zoo
is er bijvoorbeeld bij mijn weten nog nergens
op gewezen, dat zij lang voor Daumier met
zijn Histoire Ancienne en Offenhach met zijn
operettes het classicisme op hare wijze heeft
bestreden.
Aan Cornelis Troost en de beide dichters
van het Hollandsche en het Fransche versje
onder zijn prent Didoos Dood" komt de eer
toe van de bombastische en larmoyante
namaak-klassieke treurspelen van dien tijd
in het zonnetje te hebben gezet, zoo goed als
Buckingham met zijn Rehearsal en Fielding
met zijn Torn Thumb the reat" het in
Engeland deden.
Didoos Doot" was in 1668 door Mr.
Andries Pels gedicht. Dr. J. A. Worp zegt
in zijn Geschiedenis van hét Drama en van
het Tooneel in Nederland," dat het vol onge
wilde grappigheden is, en dit hebben blijk
baar Troost en zijn beide medewerkers ook
gevoeld; wat stellig voor hun geest pleit,
waar men in dien tijd nog tamelijk
critiekloos tegenover het gezwollene stond.
Op het papier, dat op het bordes is aan
geplakt, leest men: ,,te Amsterdam den (?)
Januari 1758 zal men ten voordeele van het
wees- en outmanhuis-fons. ... Didoos doodt
Treurspel" en even daaronder Julfus".
Dit bewijst dat hier het treurspel var Pels
bedoeld is, want deze had het blijspel Julfus
geschreven, waarvan 3 bedrijven moesten
dienen om achter elk der drie actes van zijn
treurspel te worden opgevoerd, een manier,
die overeenkomt met die der Spaansche
dramatische dichters" Met woord do;/d,
door Pels geschreven Doot", heet op het
aanplakbiljet Doodt", boven liet vers
dood", en is dus op alle manieren gespeld.
Het medaillon-portret, dat op den brand
stapel gehecht is, zal misschien dat van
Mr. Andries Pels zijn, het draagt liet devies
bemind aanhont". Het stuk was, zooals
men zal hebben opgemerkt, in 1758 lang niet
nieuw meer.
Een bijzonder geestig teekenaar, in dien zin,
dat zijn trant op zich zelf scherp of ver
makelijk zou zijn, vind ik Troost ook hier niet,
maar de vinding is alleraardigst, de satire
raak. De Dido die in haar nachtjakje op den
DIDOOS DOOD,
Bcrrtitrin HcIl.iTiiLfche kleedy nfoebeeld
r^^c^.^ -ïiï&^f- /ïsr/t, run ft<[<:."'&;/annv/T'aa&ff.
L. P.
Cornelis Troost. Spotprent op Mr.
HIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIÉIIIIIIIIIM
LA M O R T DE D ID O TV ,
Reprefentee en biirlèsnue, a la. Hollamtoife .
'
r
^ C ..
Andries !'e!s' Treurspel Uidoi s Dood
SCHILDERKUNST-KRONIEK
HET BORDUURWERK VAN ,MEVK. C. Di:
NEREE TOT BABBERICH- VAN HOTTEN, IN
DEN HAAGSCIIEN KL'NSTK KINU.
Er zijn soms moeders, die liaa" zoon
shcgny' pen. Ze lic f te hebben is ha ar natuur,
eneindeloos instinct; ze daarbij te lx grijpen is een be
wijs van intellectueele voortreffelijkheid, van
schranderheid in en bij het Bevoel. Mevrouw
de Nerée is zoo'n begrijpende moeder, en de
liefde voor haar zoon. Karel, den scherpen
en sclwillen teekcnaar, wordt voortdurend
gesteund door een begrip van het wezen van
dien kunstenaar, die haar zoon is. Ik weet,
dat ze in dit geval een groot voordeel heeft op
vele moeders; zelve is ze niet onbegaafd; een
paar pas geschilderde Heilige Families, en
wat gephantaiseerde koppen (beeldhouw
werk) bewijzen dat. De liefde van deze begrij
pende moeder heeft zich gezet tot een werk,
dat alleen zulke liefde kan voltooien. Zij is
aan het borduren gegaan van iets, dat haar
zoon in omtrek teekende; ze heeft in kleurige
zijde willen realiseereu, wat de zoon. die stierf,
voor zich zag. Eén exempel daarvan vindt ge
in den Haagschen Kunstkring, het
biiniiinrverk ,,de Zeven Maagden" genaamd. Ik laat
de juistheid van dezen naam daar; dat een
andere beter zou passen weet Mevrouw de
Nerée even goed, zoo niet zekerder dan ik.
Het werk is nog niet geheel gereed gekomen;
de zeven maagden, die den grooten onderrand
van dit werk vormen, zijn echter zoo goed
als klaar; de twee hoornen, heel-en-al vlak
gegeven om de middenfiguur van de
bovenhelft zijn, voldoende aangeduid om een oordeel
te kunnen vormen. De vraag is dadelijk te
stellen, of de fijne, toch rijke kleur van het
werk den aard van Karel de Nerée ganschelijk
geeft. Misschien ware de opmerking te dezer
plaatse niet onjuist, zoo ge zoudt zeggen, dat
CADILLAC
Het Meesters^ der Autotechniek
r: K. IANDEWEE», UTRECHT
een man forscher, heviger, grooter, was ge
worden. Maar wanneer we elit ook \oor ons
/.elven moeten erkennen als een /ei r ver
moedelijke waarheid, dan blijft toeli, daarna,
genoeg over ie waardeeren. Hei is e e u bor
duurwerk, deze groote lap, zoo als ge' :-r meer
zoudt willen zien ontstaan. De techniek hier
is niet dadelijk tevreden met een schijnbaar
gevuld oppervlak, maar dat feitelijk slecht'
losse kleuren eu wat losse lijnen \vrti"'nt.
Hieris zijden draad na zijden draad 'ngewerkt ;
hier is een nobele stof met eerbied, v:i!!i:u'.i;ug
en volhouden aangebracht op den ondergrond:
hier ontstond een ouderwetse!1, sl'ik \\\rk in
technisch opzicht, en een modern stuk werk,
wat den geest van de voorstelling Ixirtii. Hei
lijkt me dat we niet beter soms kunne u wal
senen. Ik hoop elan ook, dat Mevrouw eie
Nerée, de begrijpende Moeder, in staal zal
zijn, dit en een ander groot werk ten einde te
brengen; de plaats voor deze stukken -?.?'! e' n
Museum wezen.
TOOKOP'S Pra.uKiM. Ik heb laatst reeds n
de noodzakelijkheid gewezen, dat 'i'norop's
Pelgrim naast den Zaeharia van W. \an
Konijnenburg in liet .\msterelanisch Museum
komt. Ik herhaal hier deze mecning.
De Pelgrim van 'l'oorop, ontstaan na den
Zaeharia, in onbewustcn wedijver we l naar
ik meen, vertoon! op belangrijke wijze
'l'norop's begaafdheid, zijn kracht, zijn neiging
tot styleeren, zijn gave in zulk gestvleerel
werk een aantal realistische eleeleu op te
nemen, zonder groote stoornis voor hei geheel.
Het lijkt mij om dit alles billijk de/e groot.'
teekening, eie weerpartij van den Zaeharia
naast, of in de buurt van dit aangekochte w. rk
te plaatsen. Zó/ouden toch wij en eie lateTcn
in de gelegenheid worden gesteld vergelijke n d
te waardceren, wat twee \erschillenei-g.. aarde
kunstenaars, d'een rijker van inventie, d'andcr
van meer toeleg en constructie, ongeveer in
den zelfden tijd maakten, l oen hun ga \ e n ze kei
lot rijpheid waren gekomen.
MONNICKENDAM (AMSTENI)AM). H; t is e e l!
ieder met eenig zicht op schilderkunst einde
lijk, dat Monniekeiielam een schildei' is van
meer kunde, kennis en kracht elan \\ 1. ;'r<,ie
ren. En toch is eie waareke rii'.g van elit w, rk
onzeker. De fout ligt in dit geval n:.! ,iM< i n
bij eie heschouwcrs. Monir.cke oei; in ^ n
Oosterseh romanticus, maakt hei e!./,n vii t
gemakkelijk, niet altijd gemakkelijk. Hij i-,
in staat naast werken, die v..e l v..rtoou.n. ij,!t
N. V. PRAKTA
Heerengracht 563 hoek Torbeckeplein
ENORME
PRIJSVERLAGING
KANTOORMEUBELEN
en VERTICAALKASTEN
Bezoekt onze showrooms,
VRAAGT CATALOGUS
iiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiii ui IMIIII HUI IIIIIIHII i
brandstapel ligt, met de trou-belofte in de
kwijnende hand, de schikgodin die haar
levensdraad afknipt, de amor, die zijn boog
eu pijlen aan den brandstapel hing, en die
het vuur staat te blusschen, de flauwvallende
of verschrikte of meewarige juffers, waaronder
zus .Anna, de zerk met de gebeeldhouwde
dood-bidders, de gemeenzame artikelen die
aan den stoel zijn gehangen, alles is grappig
bedacht. Ook dat Dide> ter wille van den
comfort ecu matras en een kussen tusschen
zich en de takken bossen van den brand
stapel heeft. Do kostuums, de armen en
.handjes van de vrouwen in haar néglig
hebben, zooals Troeist dat kan, eenige gratie,
haar overige wezen is nogal burgerlijk, wat
hier wel bijdraagt tot de grap.
De maker van het onderschrift wijst er
nog op, dat Dido eerst, heel ordentlijk, tasch
en sleutels heeft afgeleid.
Wij vinden hier, oneindig minder mooi
en komisch, maar toch zeer bewust en tref
fend, het zelfde middel toegepast, dat
Daumier honderd jaar later zou aanwenden om
de plechtigheid van het classicisme te ont
luisteren : alles in het burgerlijke eu al te
gemeenzame iransponeeren.
Een halve eeuw later heeft de
veelschrijvende A. Fokke Simonsz in zijn half-weten
schappelijke, half satirieke geschriften, die
altijd naar den trant des tijds zeer omslachtig
zijn, zelfs in het grappige, menigmaal goedige
aardigheidjes over goden en godinnen ver
kochten malle anecdoten verteld van klassieke
helden en heldinnen, doch wel meer uit een
gevoel van gemeenzaamheid, dan om het
classicisme te hoon en. Hoewel hij de verdienste
heeft gehad, de rethoriek vaak ferm te lijf
te gaan. Jacob Smies, elie zijn werken dikwijls
illustreerde, teekent de antieke figuren
eveneens heel burgerlijk en huiselijk, maar
erkend moet worden, dat hij, met zijn aard,
moeilijk anders had g-kniid. Zoo stelde
hij in een histuricscb-charakteri^tie'éc titel
plaat" bij Iets over Alles, eeue menippésche
satire", eie verschillende wijsgeereu van het
oude (jt iekciiland voor. Ziehier een gedeelte
van de verklaring.
Vooraan, op den voorgrond,
een ton, waaruit e!e Cynische
Diogencs klimt, ten einde met een l
naar meoselien te zoeken. In het midden des
Taferecls ziet men Sokrates, in hevigeu
twist met ziji;e Eehtgenoote Xantippe,
welke eene, hem door zijn leerling Alkihiades
ten geschenk gezondene pastij, uit spijt en
versmaading, met den voet trapt. Diogencs
schijnt hi het bijzonder dit paar in het oog
te hebben, en hun beide hunne zwakheid
te verwijten, daar Sokrates, onvoorzichtig,
zijne, door toorn-ontroerde Eehtgenoote met
een koelen lach teigt. en Xantippe zieh geheel
redeloos aan de \voeeleiulste gramschap over
geef I."
In dit exposévan Smies en l'ukke ligt
stellig een bijna parodistische familiariteil.
KUNSTHANDEL
JACK HIEKERK *>h Chof Goupil & Ca.
23 & 25a Langa Houtsfr. 's-Gravonhage
KEESTERWERKEN VAK DE
17a EEUWSCHE, HAAGSCHE
EK FRANSCHE SCHOOL
n
Beloof mij tocli door
kuur met Sanatcgen je
zenuwen te herstellen
Wanneer Uw /cnmve'M oye'rsp.inncii en Uw
krachten uitgeput 7.ijn, zal Sanato^eMi een
keerpunt brengen in Uw leven en U
voeren naar volkomen herstel en volmaakte
gezondheid.
De lijfarts der Koninsjin-MoeJer van Italië
Dr. E. PERSICHETTI, schrijft:
Ik heb Sanatogcn gebruikt in verscheidene
gevallen van Neurasthenie en liet resultaat
was, dat bij elk geval de nerver,>e svinpteiinen
sterk veimiiieleien. Hij /\val\ke kinderen, zoowel
als bij hetstelleneleii van langdurige ziekte, heb
ik Sannlogen met even gunstig gevolg voor
geschreven en kwam /oo'iociule lot de over
tuiging, dat het een waardevol xcnuv.'stcrkend
voedsel is om verloren krachten te herwinnen".
Stel niet uit om Saiiatogcn te gaati gebruiken
en begin nog vandaag.
Het is verkrijgbaar in n 11 e Apotheken en
Urogistcrijcn iu verpakkingen vanat t !???
SANATOCEN
*tffi* STERKT ZENUWEMENLICHAAM ?
Teekening voor i
Ziehier hoe Arend
Fokke Simonsz de
bruiloft van Perseus
en Andromeda ver
telt.
Maar ziet, terwijl
men heel lief en vrien
delijk aan tafel zat,
komt Phineus, de
eerste minnaar van
Andromeda, met
eenige zijner vrien
den, gewapend de
bruilofts/.aal in stui
ven, en hakt en slaat
zoo geweldig in het
honderd, dat mejuf
frouw de bruid en
beide haie ouders,
althans vooreerst, ge
raden vonden om on
derde tafel te kruipen.
Pej'scus en de ove
rige mannelijke gas
ten, trokken daarop
mede van leer, en
hoezeer zij zich dap
per l ij k k wet en, zei uden
zij het te kwaad ge
kregen hebben, indien
het Perseus niet in
gevallen was, dat hij
het hoeifd van Medusa
zoolang in de keuken,
in de turfkist, geborgen
had. Hij vliegt daarop
de zaal uit, en komt
er met de tronie van
Medusa, omgekeerd,
weer invliegen, roe
pende tegen zijn
vrienden, die terwijl
druk bezig wat en met
vechten : ,, Btandt
je niet, bergt je ! hier
heb ik zoo iets, dat
al dat hondengoed
gauw tot staan zal '"" ................................... "
brengen, laat mij er maar eens even door !" "
Zoo gaat het door. De vijanden versteenen
op liet ge/.icht van Medusa, ,,zoodat elie
heele pret in eene stomme pantomime ein
digde", en de bruid met een nuchter gezicht
van onder de tafel kroop, vragende met eene
bevende stem: zijn ze al kapot?"
Dit is een staaltje van r-okke Simonsz'
manier in het ovei vertellen van de klassieke
mythen, en de prenten van Jacob Smies,
den gemoedelijkcn teeketiaar, staan hem , ___
hierin braaf bij. Zoo behandelt hij ook
eie geschiedenis van Midas, Pan en ! ?.
, \pollo, van Daedalus en Icaius, enz.
A. Fokke Simonsz, zooals de schrij
ver van eie inleiding tot een van zijn
Verhandelingen" het zegt: in het r
vak der ironie van eene guusiige zijde '-'
bekend," schreef ook ecu
V'aderlaneisehe Historie, vermakelijk
vooigesteki" die erg uitvoerig en niet heel
vermakelijk is, ze kwam dan ook niet
verder dan een eerste deel, tot de gra
felijke regeering van Holland. Als hij
met Roeland, den paladiin, klaar is,
?/egt hij Ook hebben wellicht som
migen on/er nog heugenis van het
steen en standbeeld dat weieer te Amster
dam over den Kolk gestaan heeft, en,
alhoewel ten onrechte, zijn naam
droeg, daardoor gelegenheid gevend,
dat men somtijds, op den eersten April,
sommige lieden, met een handbriefje
omme den heer Roeland van den
Steen, over de Kolk, liet zoeken, rond
dolen, en eindelijk
Dit is het soort
mee de geleerde
VASTHOUDEN
Amsterdammer" van Georgt van Raemdonck
uitlachte."
van grappen, waar
zijn
kke Sim.insz
populaire verhandelingen kruidde. Niet
zoneier belang is het evenwel, dat iu
woord en beeld juist in dien
classicistischen tijd, dergelijke aardigheden
in ons land zeer gesmaakt werden. Ze
waren dau toch een tegenwicht tegen
dat classicisme.
C o K N i: i. i :. V r r u
te waardeeren is, een ander tegelijkertijd te
laten zien, dat den onwil Wekt; door de tech
niek, door te zwaar opgebrachte ven, door
kleur, elie verfijning mist. Hel i,; de oude fout,
waarop 'k lang geleen eens wees in hem:
gebrek aan k'cschen smaak, nu en dan. En
weinigen weiischen dezen krachtige n schilder
meer de/e smaak tue, dan i k ; het zou zijn naam
zekerder maken.
Pu.I WlEliMAN (lit.l \ \N m.i< Sl.l YS, 1)!.\
ll\\o). Er zijn op deze te utoonstelling van P.
Wiegman een aantal werken,die u onmiddellijk
eie zekerheid geven, zoo ge dat niet wist. dat
hier ('c/i tulen! bezig was; niet ieuninil, ttn'
/'-'>t>..'/, iiiiiui' nul; iemand, tlie l;nn. Wiegman is
een moderne in el'en zin, dat hij zoo zuiver
mogelijk vlak wil blijven, met andere woor
den, eiat hij door eie versiering; (eie kleur) liet
\ lak te u ee rste wil doe n hlijve n, w:l eloe n laten
gevielen. Hij heeft daarenboven de moderne
(en ook oude) neiging het détail /oo min
mogelijk sturend te doen optreden; hij houd!
de vormen giaag groot e n eenvoudig. Hij is
daarenboven niet ten eerste uit op eie natuur
lijkheid van het uur \ au den dag; als /oovclcn
der jongeren vertoont hij een geestesgesteld
heid van ragischen aard. IK' kleur is bij voor
keur diep, zóniet zwaar. Tut de beste werken
van deze tentoonstelling behoort het bekende'
interieur met het meisje, zittend bij een taici
(vlak vooraan dat meisje) met een spiegel, elie
eie figuur eu hei stilleven van al eie voorwerpen,
polten, bloemen enz. weerkaatst. Ik heb inder
tijd gewezen op het verschil van dit
strenggedefiniee rel interieur met die der Haagschc
school, eu Wicginan's werk geprezen. Verder
noem ik lik r eie Xotehnum bij 't huis (i\o. U
teekening), een Stilleven (Nu. lé>) en de
Witten": eie waterval, met liet witte1 water
als witte bloemen tusschen de rotsen; een
schets van een aanbouw; een bloeienden boom.
van Medusajop de
en Andromeda.
Jacob Smies. liet hoofd
bruiloft van Perseus
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAM-DEN HAA«
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
dat hun kleinere inzendingen het van de,
grootere winnen. Wie den langen adem mist
kieze de korte baan. Op zich zelf is dat geen
schande en aan liet betrachten van deze
wijsheid dankt de tentoonstelling haar rela
tief prettig karakter. Niet dikwijls zag ik
van Monnikendam een zoo helder, zoo
kleurig en toch zoo ingetogen schilderijtje
als zijn Poggenbeek-achtige kermiswage-ns;
in het dieren-genre iets zoo fijns als de
papegaaien van Mensiou; Dooijewaard zoo
goed als in een klein gezicht op een
Oostersche stad; Krabbézoo genietbaar als in het
minst omvangrijke van zijn niet groote
stukjes. De dames Snrie, van den Berg,
Ritsema, van Regieren Altena, Peters, be
palen min of meer het karakter van deze
expositie en houden haar zeer wezenHjk op
pijl. Van Ritsema zou ik bij uitzondering
het grootere harer inzendingen kiezen: den
zonnewijzer in het zonnige gras. Als ik W.
Roelofs, Hnlshoff Pol, Zon, Rastert (om zijn
kleinste producten), Van Duimen, Paul
Arntzenius, Paul Bodifée, Bolding, Wolter
noem, ben ik onrechtvaardig tegenover
anderen die evengoed vermelding verdienen.
Er is niet al te veel verkocht. Voor
Benjamin Prins echter zijn nog steeds
koopers.
H EN N US
KM MAAS,
VARHOND
IPADOX
P L
Al<ïI
E.XTKA-TENTOONSTEI.LING
De oproep tot een extra-tentoonstelling
heeft bij de leden weerklank gevonden. De
wanden van groote en kleine zalen hangen
vol. Opmerkelijk is het bescheiden formaat
van bijna alle inzendingen. Dit getuigt van
een juist inzicht, liet is nu eenmaal kans
rijker binnen enkele centimeters iets goeds
te bereiken da:i binnen even zoo vele deci
meters. En er zijn er onder de exposanten
van wie men met de stukken kan aantoonen
LtVCKT Ot/VLH.ANCO \MZ*!f XWf
T'JO ALLE HOUTCON/TRUCnC./
',,:?'.;-..? ' '. ?*«?/'.???;??, .-..:i^-;,
\ ' ;j. ?*. ?? '?-:? - : L A NDHUrZEN , *::, V j
JACHTHUIZEN *
ZIEKENHUIZEN
-INLICHTINGEN OP AANVPAAC,