Historisch Archief 1877-1940
11 Maart '22. - No. 2333
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VUUR NEDERLAND
N.V. PAEREL8'
Meubileering-MI].
AMSTERDAM
COMPLETE
MEUBILEERING
BETIMMERINGEN
Rokinl28-Tel 4541N,
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
BlhGHAtt & LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Slepersvest 1 Rotterdam
Boeken zijn veel
minder in prijs
gesteqen dan andere
dingen van dage
lijks ch qebruiR.
SIGAREN
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
B ENZ & Cie., Amsteldijk 10, Amsterdam,
SMAAKVOLLE WONINGINRICHTINGEN. ARTISTIEKE |
MEUBEL- EN GORD IJNSTOFFEN. BEKNOPT PRO
SPECTUS WORDT OP AANVRAGE GAARNE TOE
GEZONDEN. PLANNEN EN BEGROOTINGEN GRATIS !
BEZOEKT ONZE NIEUWE TOONKAMERS
CHENARD&WALCKER
NASH M. A. N.
Automobielen en Vrachtwagens
N.V. Automobiel Mij. JET CENTRUM"
Parkstraat 91a - 's-Gravanhage
Tel. Haag 3569
F. FEDDEMA
WAGENSTR. 67
DEN HAAG
Telefoon 879
NIEUWSTE
MODELLEN
Heerenschoeisell vanaf
f 12.50
MICHELIN
RIJWIELBANDEN
HEBBEN EEN
WERELD-REPUTA TIE
Ze daarom
van Uur
Hijwiolhande 'aar
EN LAAT U NIETS ANDERS AANPRATEN
Zij zijn de SNELSTf, SOlPfLSJE, STERKSTE
BUITENBAND NIEUW MODEL CABLÉt G.
BINNENBAND DE ONVERWOESTBARE ROODE 3.25
mm mm ?« mm mm mm «v mm m w
EISCHT
dan de helft van die van zilver, ijzer, suiker en
wol en zij bezitten twee-derden van de geheele
wereldvloot. Ook liggen de landen die rubber,
olie, zilver en de andere voornaamste handels
artikelen produceeren, binnen hun machtsfeer.
Zij hebben slechts te bevelen en er komt geen
kilo rubber uit de tropen, geen ons zilver
uit Mexico.
Voor den wereldvrede is deze te Washington
tot stand gekomen combinatie een krachtige
waarrbog, krachtiger dan eenige andere die op
het oogenblik denkbaar is, zoolangde Volken
bond niet meer wordt dan een schaduw van
hetgeen zijn ontwerper bedoeld heeft.
Poincaréheeft zonder twijfel de draagkracht
van dit alles zeer juist begrepen, reeds lang
voordat Briand aftrad. Hij heeft, door op
zijn achterste beenen te gaan staan, nog wel
iets van het Fransche prestige weten te
redden-. Maar de conferentie te Genua gaat
door, al is zij een maand uitgesteld.
DJ Russen zullen welkom zijn, al worden
zij niet ,,erkend" voor en aleer zij door goed
gedrag daarvoor in aanmerking komen. Zij
zullen de Tsaristische schulden moeten er
kennen". Dat kunnen zij allicht doen, van
betalen is toch geen sprake. Trouwens reeds
vór den oorlog was er geen sprake van : men
bleef alleen sol ven t door aldoor opnieuw in
Frankrijk (en Nederland) te leen en. De geld
verspilling en het imperialisme van het oude
regime maakten een goed finantieel
beheeronmogelijk. Of de Russen waarborgen zuilen
moeten verstrekken en het recht van parti
culier bezit en van de geldigheid van over
eenkomsten moeten erkennen, blijkt niet.
De verdragen van Versailles enz. zullen
onaangetast blijven. Natuurlijk. Alleen een
man als Keynes, die reeds zooveel heeft ge
daan om de goede verhouding tusschen Enge
land en Frankrijk te verstoren, spreekt van
de herziening" van het tractaat van Ver
sailles, en noemt die noodzakelijk, al heeft
men sedert jaren niets anders gedaan dan
herzien.
Of men met een of meer conferenties de
ontwrichte wereldeconomie weer kan herstel
len? Men moet er het beste van hopen. Maar
wanneer Frankrijk en Engeland er verschijnen
als werkelijk Verbon den en, door geen e Duitsche
of Russische intriges tegen elkander op te
hitsen, dan wórdt aan Europa, beheerscht door
de combinatie Engeland--Frankrijk, en de
wereld door de combinatie Amerika?Enge
land het vertrouwen op een betere toekomst
hergeven en daarmede alleen reeds zal
verbetering in de wereld-malaise mogelijk
zijn gemaakt.
H. DUN i. o p
HET VOEDSEL VAN JOHANNES
DEN DOOPER
MATTHAEUS III. v. 4.
En deze Johaunes had zijn k'eeding van
kemelshaar en een lederen gorde! om zijn
lendenen; en zijn voedsel was sprinkhanen
en wilde honig."
Aldus staat het nog steeds in den Bijbel.
Vermoedelijk heeft deze vreemde gewoonte
van zich te voeden van Johannes reeds de
aandacht getrokken en is daaromtrent wel
licht reeds een onderzoek ingesteld en ook
daarover iets gepubliceerd.
De groote menigte weet daarvan echter
niet en blijft Johannes er dus steeds op aan
zien.
Daarom het volgende meegedeeld.
In een uitstekend gedocumenteerde studiel)
komt Prof. Dr. Max, Herzog zu Sachsen, (deze
vorst van geboorte is Dr. Juris en Dr.
theologiae) tot de conclusie, dat het rieksch van
den oorspronkelijke!! text niet begrepen is
door den vertaler. Het woord akrides"
beteekent behalve sprinkhanen" ook toppen
of punten van allerlei plantensoorten, en
meli agrion", dat wilde honig kan beteekenen,
zal in den tekst ten onrechte gelezen zijn voor
meieagreon, den naam van een bepaald gewas.
Reeds in het begin der 7e eeuw heeft een
grieksche dichter Sophronios, een uit
Damascus afkomstige vrome monnik, die aan zijn
levenseinde patriarch te Jeruzalem werd, in
037 de verovering dier heilige stad door de
Arabieren beleefde,en weinige maanden daarna
in 038 is gestorven, godsdienstige
feestgedichten geschreven in anacreontische versmaat.
Daaronder is er ook een op Epiphanie, O
Januari,den dag van Jezus'doopin den |ordaan.
Het luidt aldus:"
Eche de trophèn aristan,
aponoos aei paronsan
akrides pelen to brooma,
nieleagreoon te ri/.ai.
1) in Vegetarische \Varte" van 14 Jan.
NEERLANDS WAPEN"
Sigarenfabriek te Utrecht
levert direct aan particulieren drie
concureerende merken SUMATRA Sigaren.
Rood etiket f 6.5O per 1OO, Groen etiket
f», per 1OO, Bruin etiket f IO. per IOO
Franco levering tegen remboursof vooruitb.
Niet goed, geld terug!
Prof. Max, Herzog zu Sachsen, vertaalt het
aldus:
Er genieszt die beste Speise,
die stets mühlos ist vorhanden.
Meleagerwurzeln, Spitzen
wilder Krauter ihn ernahren."
Voor het gebruiken van zulke toppen of
punfen van gewassen haalt de schrijver aan een
nog heden ten dage bestaand gebruik te
Rome; de groentenverkoopsters noemen ze
puntarelle" of mazzichi."
Het Syrische evangelie vertaalt akrides"
met kamse", dat evenals het grieksche woord
zoowel een wild gewas als sprinkhaan be
teekenen kan. Behalve nu de ongetwijfeld
aanleiding tot bedenkingen gevende sprink
hanen, bleef de wilde honig" toch ook niet
zonderling. Wat is daaronder eigenlijk te
verstaan en hoe zou Johannes zich daarvan
wel voorzien hebben? De bedoeling van den
evangelist is voorzeker deze, den indruk te
vestigen dat Johannes de grootste soberheid
betrachtte in zijn bestaan. Welnu daaraan is
met deze nieuwe exegese niets onttrokken;
niet anders dan het gure en griezelige is aan
de oorspronkelijke lezing ontnomen. Alleen
de arbeid van het moeten vangen van een
genoegzaam aantal der bedoelde insecten
zou iemand toch ook weinig tijd voor andere be
zigheden laten, daargelaten de groote vraag of
sprinkhanen inderdaad voedsel voor een
menscli kunnen opleveren.
H u u o N o i. T u E N i u s
iiMiiimiiimii
J.S.MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAM-ÜEN HAAG
DE BEST EHOEDEN IN HOLLAND
Ik zie den leegen Heemel weer bevolkt" in
plaats daarvan staat er: Ik zie den leegen
Heemel weer bewolkt".
Ik had de fout in de proef gecorrigeerd;
nietteegenstaande heeft de zetter haar ge
handhaafd.
De reegel, zooals hij er nu staat, is geheel
krachteloos en zonder beteekenis.
De bedoeling van den reegel is deeze, dat
de heemeivoor den oi'geloovige is een leedige
ruimte, maar voor den geloovige eene sfeer,
bevolkt met een eindeloos aantal weezens. Nu
kan men aan die weezens wel gelooveu, maar
iets anders is het hun aan weezen steeds
te beseffen, als werkelijk en werkdadig.
Daarom kan ik spreeken van een heemel, die
voor mij leeg was en nu bevolkt is geworden
door een hoogere oopenbaring. Daarop sluit
dan onmiddellijk aan de reegel oover de
geloovigen, waarmee ik samen kniel.
H . D F: u i K v A N
H I-DEN
Huize J. ZOMEBDIJK BOS1K
lliiiliillliiiiiiiiiiiimuiiMMiiimiiiiNimNNmuNMimmiMHuii
EEN MOORDENAAR
VERMOORD
Aan de Leezers van De Amsterdammer".
In mijn gedicht Bij de uitvaart van Pater
J. V. de Groot, O. P." komt een stoorende
drukfout voor.
De negen-en-twintigste reegel moet luiden:
Restaurant a la carte
Lunch,Aflernoon-tea, Diners eHSoupers
Dagelijks muziek door het Huls-orkest
IMII Illllllllllllllllllllllllllllllll
Het was als een vinnige, wanhoopige strijd.
Erger, het was een ignobele, afkeerwekkende
strijd, zonder verheffing, zonder glorie, zonder
eedelmoedigheid.
Eén mensch aan de eene zijde. Een man, die
waarschijnlijk tien vrouwen vermoordde. Dus
een zeer gevaarlijk en boosaardig mensch.
Maar toch een mensch. En een met zeer
bizondere vermoogens, sterk en schrander, moedig,
vindingrijk, energiek. En als teegenpartij van
deezen enkeling, een groote natie met dertig
millioen burgers.
Die natie kan zulke individuen niet ver
dragen of dulden. Ze moet hen opsluiten of
onschadelijk maken. Daartoe kunnen honderd
middelen gevonden worden. Een man, die
verdacht werd van landverraad, een beschaafd
ontwikkeld man, werd jaren op een woest
eiland geïsoleerd. Zijn 01,schuld werd vast
gesteld, de mensch werd gered.
Maar hoe vocht de groote, machtige natie
teegen den eenen moordenaar? Na een gerucht
makend oopenbaar proces, waarin door de
pers honderd-duizenden eiken dag ziekelijk
en onzeedelijk werden geprikkeld, door leelijke
fantasieën, en ongezonde emotie na zulk een
vertooning, waarbij de menschen toestroom
den om nog intenser prikkel te ondergaan,
werd bij meerderheid van stemmen door een
aantal middelmatige menschen de man schul
dig bevonden, ondanks hardnekkig volhouden
van zijn onschuld -- door een deftigen raad
van rechters ter dood veroordeeld en eindelijk
door een beul het hoofd afgehakt.
Welk een onwaardig, jammerlijk gebeuren.
Hoe zal het nageslacht, na eeuwen nog,
smalen op dien tijd en dat volk, waarin zulke
tooneelen plaats vonden.
Ons Nederlandsch volk heeft, als volk, niet
minder erge euveldaden op 't geweeten. Twee
van zijn beste en eedelste burgers heeft het
wreed en roekeloos vermoord. Jan de Wit
werd gelyncht, verscheurd door het grauw,
Joan van Oldentaarneveld werd gerechtelijk
het hoofd met een zwaau' afgehakt. Zij hebben
het goede gewild hun bloed is oover onze
natie gekoomen. Den gewelddadigen dood
verdienden zij niet. Maar hier was misleiding,
volksverdooling, politieke eerzucht in 't spel,
die groote mannen waren te vreezen om hun
macht, door anderen voor zichzelve begeerd.
Maar wat was er te vreezen van dien eenen
moordenaar? En op welken zeedelijken grond
was het noodig zijn bloed te vergieten, deftig
en officieel, in koelen bloede, door rechters en
een gedienstigen beul?
Het proces was vol van onwaardige, stui
tende tafreelen. Dj nieuwsgierigheid, de
sensatielust, de vrouwen, die kwamen kijken als
bij een pakkend tooneelspel, de met de /.aak
verleegen jury, die niet kon oordeelen, door
gemis aan psychologisch e.i psychiatrisch in
zicht, de rechters, die in hun verpletterende
oovermacht het ongelukkig offer plaagden en
in den hoek dreeven als een kat den muis. En
eindelijk de komisch-lugubere verschijning
van den beul Deibier, in rok en witte das en
glacée handschoenen, in een rijtuig met twee
helpers. Hoe treurig, die gansene rechtspraak,
het geheele tooneel, waaraan honderdduizen
den franken zijn verspild.
Maar. . . . op moord staat de doodstraf, En
dit was een moordenaar par excellence. Zoo
ooit n, dan moest nu toch wel deeze mensch
gedood worden.
Neen ! zeg ik, duizendmaal neen !
Dit is niet de wijze en waardige houding van
de verteegenwoordigers van het recht, vai
een groote, eedelgezinde natie. Men begint in
te zien, dat de basis van het recht niet moet
zijn vergelding, maar verbeetering van het
individu en beveiliging van den staat. Wraak
neemen op een enkeling die zich aan de ge
meenschap vergrijpt is onchristelijk en onver
standig. Niemand wordt er beeter door, noch
is het noodig voor de veiligheid.
Het is mijn zaak niet, mijn eigen land en
volk ooverdreeven te prijzen. Hetgeen niet
beteekent, dat zij mij onverschillig zijn.
Inteegendeel, ik heb een Hollandsen hart en ver
heug me als ik bemerk, dat mijn volk hoog
Staat in cultuur, en uitmunt booven andere
volken. Wat de Amerikaansche schrijver
Uptijn Sinclair tot lof van mijn landje zei,
prijzende onze discretie en afkeer van schan
daal, zoo zeer verschillend van Amerikaansche
zeeden, dat deed me recht veel genoegen
En wat nu bij mij opkwam, bij 't volgen van
het afschuuwelijk proces Landru, was dank
bare erkenning van de deugden van ons \;,lk.
Onze rechterlijke instellingen en publieke
zeeden staan hooger dan die van alle omrin
gende volken, Zwitserland en Scandinavië
misschien uitgezonderd. Onze rechtsgeleerden,
met (jrotius te beginnen, vormen den n,em
van ons land.
Drie dingen hebben wij, in juridisch opzicht,
op andere volkeren vór:
l. Wij hebben yeen iluiidstra!.
2. Wij liehhen '.'een jn>'\\
3. Wij liebben geen sc/uindaalprocessen op
groote schaal, cie aan de wreede stieren
gevechten doen denken, in hun ruuwe sensatie
en hun aantrekking voor 't publiek.
Dit derde voorrecht vloeit voort uit onzen
volksaard. Dj Hollander is afkeerig van pu
bliek schandaal, van reclame en indiscretie.
Die dingen ontbreeken natuurlijk niet ge
heel, daartoe is onze natie te zeer gemengd.
Maar de ras-echte, beschaafde Hollander heeft
minachting vo:ir het e.xploiteeren van schan
daal, het gemis aan delicatesse in
familieaangeleegenhcede;i en misdrijven. Veele
minder oorbare zaakjes worden door de
rechtbank afgehandeld zonder eenige publici
teit te verwekken; Upton Sinclair, die in zijn
eigen land was afgejakkerd omdat hij ging
scheiden van zijn vrouw, vond in ons
land een bewonderenswaardige discretie.
Ook schijnt mij ons publiek
vcrgeevensgezinder en zachtmoediger teegemmver mis
dadigers dan het publiek in andere landen.
Vooral treft me dit bij sexueele en
homosexueele vergrijpen. Wel is de afkeer ervan,
ouder gezonden, niet minder groot, maar men
vergeeft, en na eenige jaren vindt de schuldige
plaats in de maatschappij terug.
Hier blijkt een beeter rechtsbegrip. Het
strafrecht moet niet zijn een instituut van
wraak, maar een van opvoeding en beveiliging.
Alle misdadigers zijn menschen, soms zeer
merkwaardige en interessante menschen, en
de groote misdadigers meest van al.
De student in psychologie weet hoe zulk
een vreesselijke booswicht tegelijk een zacht
moedig, teeder en gevoelig mensch kan zijn.
Ik heb in mijn psychiatrische praktijk
zulke ongelukkige persoonen ontmoet. Ik
herinner mij liet geval van een man, dien ik
als patiënt in een krankzinnigen-gesticht
leerde kennen. Hij was de zachtmoedigheid
zelve. Ik vond hem beezig decors te schilderen
voor een liefhebberij-tooneel. Hij had een
pet op en op die pet zat een voogeltje, een
musch, die hij tam gemaakt had en die
hem nooit verliet. Zijn uiterlijk was niet
stuitend, eerder inneemend. En die zachte
voogel-temmer had vier vrouwen vermoord.
Op den verjaardag van elk dier vrouwen
zat hun moordenaar te snikken van be
rouw. Maar als hij werd losgelaten, zou hij
terstond een vijfde slachtoffer zoeken. Hij
keurde zijn daden af, maar de lust was hem
te macht\g. Was die man krankzinnig? Zijn
gedachten waren logisch en gereegeld. Het
was goed hem in een gesticht op te sluiten.
Hij wenschte liet zelf, om niet in verleiding
te kooinen. En loch kan men niet zeggen, dat
hij ontoereekenbaar was. In Frankrijk zou de
man veroordeeld en vermoord zijn.
Is het nu niet schandelijk zulk een teeder
vraagstuk op te lossen met een hoofd-af
hakken? Is dat niet ruuw en onwaardig? De
groote sterke gemeenschap teegenoover een
armen machteloozen booswicht? Is dat geschikt
om hem te verbeeteren of te redden? Sluit
hem op ! goed ! maar geef hem geleegenheid
zijn vreesselijk misdrijf te berouwen, en zijn
ieeven zoo schadeloos moogelijk ten eind te
brengen. Heeft Jezus den moorcenaars niet
het paradijs toegezegd binnen een etmaal
leevens. En zouden wij ons nu het recht toe
kennen dat droevig verwarde, maar merk
waardige Ieeven op eenmaal te vernietigen?
Zijn wij zoo bang, dat die moordenaar nog
meer menschen zal ombrengen? Is dat niet
laf, voor een machtigen staat? Heeft die geen
vertrouwen in zijn gevangenismuuren en
boeven? Er zijn eenzame eilanden genoeg ter
dispositie.
Maar grootmoediger lijkt het mij, zulk een
individu te laten arbeiden, onder streng toe
zicht, en hem geleegenheid te geeven zijn goede
eigenschappen te ontwikkelen en zijn ziel
afkeerig te maken van de zonde.
En dat is moogelijk.
In Amerika, het land der scherpe contrasten,
waar de electro-cutie" en het lynchen"
worden toegepast, daar worden ook poogingen
gedaan om misdadigers in betrekkelijke vrij
heid op te voeden tot een beeter bestaan.
Oog om oog, tand om tand, is de oude wet,
vervangen door het Nieuwe Verbond, dat de
wrake aan (ïod laat. En zelfs in die oude wet
werd het dooden verbonden. Men kan dit
dooden" verklaren als moorden", maar
Jezus bedoelde zonder twijfel dat de mensch
geen bloed zal vergieten ter vergelding
maar de natuurlijke straf voor den moorde
naar aan Gods wijsheid oover zal laten. Ons
niet misdadigers past het den booswicht
te beklagen, te beveiligen teegen zichzelve en
onschadelijk te maken in de maatschappij.
Maar het menschelijk Ieeven moet ons allen
heilig zijn. Het is een schepping Gods, een
gave die wij noch aan onszelven, noch ook
aan den grootsten misdadiger moogen
ontneemen.
Ergst van alles schijnt het mij een mensch
te dooden, die stellig zijn onschuld blijft vol
houden. De moordenaar Landru was een zeer
merkwaardig mensch. Waarschijnlijk een
lust-moordenaar".Ik weet - zooals ook veele
anderen weeten - hoe het ziels-gevoelen is
van zulk een ongelukkige. Na het leezen van
Misdaad en berouw" droomde ik mijzelvcn,
met groote helderheid, in de plaats van dien
moordenaar. Ik wist mij schuldig en dacht
telkens een vervolger te zien.
Deeze toestand is vreesselijk en zoo
iemand op aarde een helle-straf onderging,
dan is het de moordenaar Landru in zijn
wanhoopigen kamp. En toch is die man ook
vol goede eigenschappen.
Is het nu geen misdaad zulk een man aan
zijn natuurlijke straf te willen onttrekken en
zijn daad te beantwoorden door een eeven
ruuw en totaal nutteloos middel?
Want ook als afschrikwekkend voorbeeld"
is deeze vergeldingsmoord geheel onwerk
zaam. Men geeft daardoor feitelijk den duivel
de meeste voldoening. De heele waereld heeft
Landru bewonderd, om zijn energie, zijn
standvastigheid, zijn sluuwheid. Hij is voor
tallooze menschen tot een held en martelaar
geworden. Is dat een moreele maatreegel, die
zulke gevolgen heeft? Ware ilootizivijgen
hier niet beeter dan doodmaken?
Dan is er nog de moogelijkheid, dat de man
werkelijk onschuldig was. Het eenige motief
voor de schuldig-verklaring is de onwaar
schijnlijkheid van een louter toevallig ver
dwijnen van tien slachtoffers. Maar die on
waarschijnlijkheid is geen onn ongelijkheid.
Arme jury, die in dit uiterst moe ye l ij k geval
maar een slag in 't wilde sloeg, zonder de
kansreekening er bij te halen. Arm troepje
burgers, dat zonder veel ervaring en zonder
diepe weetenschap of wijsheid de gruuwelijke
verantwoording op zich moest neemen.
Buitenlanders verwonderen er zich oover,
dat wij met onze democratische neigingen de
instelling van een jury niet hebben. Voor mij
is dit juist een onzer grootste voorrechten,
en het werk van een wijzen en
ruim-denkenden wetgeever. Eén verstandige, kalme
rechter, die zijn Ieeven aan moeyelijke rechts
vraagstukken wijdt, is veel beeter dan de beste
jury. De nieuwere psychologie leert de
kuddeeigenschappen van de groote meerderheid der
menschen. Een jury, gekoozen uit middel
matige menschen, die hun eigen zaken hebben,
is veel vatbaarder voor emotioneele invloeden
dan n krachtig en verstandig rechts-kundige,
die een vrij goede wet voor zich heeft en die
met ruimte en wijsheid durft toepassen.
De Fransche jury's zijn ons tot
waarschuuwend voorbeeld. En dit droevige geval is voor
ons Nederlanders bizonder leerzaam.
F K F D E R l K V A N' E EDEN