Historisch Archief 1877-1940
25 Maart '22. No. 2335
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
N.V. PAERELS'
Meubileering-MIJ.
AMSTERDAM
COMPLETE
MEUBILEERING
BETIMMERINGEN
Rokin128-Tel.4541N.
CHENARDsWALCKER
N A o H Mi A. Ni
Automobielen en Vrachtwagens
I.Ï. Automobiel Mij. J ET CENTRUM"
Parkstraat 91a - 's-6ravenhage
Tel. Haag 3569
R1MTÏEK
Het mooiste boek van
LOUIS COUPERUS
is en blijft
Antiek Toerisme
Een roman uit Oud Egypte
2e DRUK
Bekroond met den Nieuwe Gids" prijs
Bandteekening van
ANDRÉVLAANDEREN
Prijs ingen, f 2,50 Fraai |iL f 3,90
Antiek toerisme" is, buitengewoon schoone en
treffende beschrijvingen bevattend naast dien
eigcnaardigen, persoonlijken humor die van Couperus'
werken der latere periode zulk een charme is, een
in alle opzichten gaaf, rijp en verzorgd, een bij
zonder mooi en in den goeden zin onderhoudend
boek. Haarl. Courant.
En bij het doorbladeren van dit kostelijke bock
treft ons weer de bijzondere waarde van zulk een
werk juist in onze letterkunde, aan dergelijke ge
schriften zoo arm. Nieuws v. d. Dag.
Uitgave van VAN HOLKEMA & WARENDORF - AMSTERDAM
F. FEDDEMAZOEK-LiCHT
WAGENSTR. 67
DEN HAAG
Telefoon 879
NIEUWSTE
MODELLEN
Heerenschoeisel vanaf
f 12.50
is de titel van de door ons uit te geven
ENCYCLOPAEQIF,
door de Jury ter beoordeeling van de
op de door ons uitgeschreven PRIJS
VRAAG ingekomen antwoorden, met
den EERSTEN PRIJS bekroond.
De TWEEDE en DERDE PRIJS
werden resp. toegewezen aan N.E.V.A.
(Nederlandsche Encyclopaedie Voor Al
len) en L.A.M.P. (Libjr Altnae Matris
Po pu l i).
Over den uitslag kunnen wij niet
in correspondentie treden.
Arnhem, N.V. ilgevsrsmaalschapp'j
vanlOGHUMSUÏERUSHiSSER.
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 10.?per jaar
ENZ.
LUXE- EN
VRACHTAUTO'S
B E N 2 & Cle., Amsteldijk 10, Amsterdam.
Motor- en Zeiljachten
TE KOOP, in diverse grootten en prijzen.
Lijst van in commissie staande vaar
tuigen gratis en franco toegezonden.
& LUGT
AFD. JACHT AGENTUUR
Sleper svest 1 Rotterdam
SIGAREN
. IIMIIIIIIIIIIIIIII
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
DE NATIËN DER HOPE
S. P. E. S.
es facit, ut, videat cum terras undique millas,
mfragus in medüs brachia iactet a quis.
epe aliquem sollers medicoriim cura reliquit,
:c spes huic vena deficiënte cadit.
rcere dicunttir clausi sperare salutem,
3ue aliqtiis pendens in cruce vota facit....
Spes
Naui
Nee spes huic vena deficiënte
Carcere dici ''
Atque aliqti
Ovidius zingt ons het lied van de hoop, de
hoop die den schipbreukeling doet leven te
midden van de woedende golven, die, wanneer
de wetenschap van den geneesheer geen macht
meer heeft, en het leven gaat wegvloeien,
nog blijft.... die bij den gevangene is in zijn
cel en den man aan het kruis bidden doet
voor zijne verlossing.
De wereld wil nog hopen, moet hopen, om
de kracht tot herstel te vinden.
Het is niet met jammeren en transigeeren
dat men de kracht zal vinden die noodig is
tot het trekken der vaste gedragslijnen voor
de genezingsknur. Er moet, behalve de wil
tot eigen lijfsbehoud, ook de hoop zijn, die
den patiënt naar een hooger plan opvoert.
Zal men te Genève hopen?
Of zal ook deze conferentie weer tot resul
taat een min of meer vage en verzoenende
formule deponeeren bij het groote dossier?
Nederland /al te enève vertegenwoor
digd zijn; het zal er zijn beste experts heen
zenden.
Hoc zullen dezen zich te gedragen hebben
in het kruisvuur van eigenbelangen, tractaten
en rechten van alle participanten aan eigen
en collectief herstel? Op dit oogenbük is te
Stockholm de conferentie der ex-netitra!en
bijeen, en bespreekt dit punt. Daar zijn de
Scandinavische landen, Nederland, Spanje
UTENByRG i F9LMEI
Hüiipspark II
SPECIALITEIT:
Verhuizingen onder Garant/e
Bergplaatsen voor Inboed Is
en Zwitserland rondom de groene tafel.
Hoe zal de wereld dit feit begrijpen?
Indien wij in de internationale
conferentietaal de deelnemers aan deze bespreking op
sommen, dan levert die lijst een hoopvol
teeken:
S candinavie.
P ays-Bas.
E spagne.
S uisse....
S. P. E. S Onze voorvaderen waren
groot in het goochelen met beginletters.
Wanneer wij hunne traditie volgen en deze
lijst als program van actie der wereld voor
leggen, zal ieder wantrouwen moeten ver
dwijnen. Het is niet anders dan de hoop die
ons bijeen brengt, de hoop die den stervende
blijft wanneer het leven in gevaar is. ... de
hoop die den gekruisigde doet bidden om
verlossing.
De nuchtere, droge nota van den minister
van buitenlandsche /.aken, betreffende de
conferentie van Stockholm, heeft ten doel,
(wanneer men den stijl van de/en bewindsman
begrijpt) tegenover het buitenland deze
INHEEMSCH-TOONEEL
Telkens als ik uit Vlaanderen terug kom,
moet ik denken hoe jammer het is, dat die
tien millioen Nederlands-spreekenden door
een politieke grens zijn gescheiden in Vlaamsen
en Hollandsch, welke scheiding gaat dwars
door het Groot-Nederlandsch taalgebied.
Misschien heeft die scheiding politiek nut.
Ze heeft ons Noordelijken buiten den krijg
gehouden, en de Zuidelijken door de zware
mookerslagen van den oorlog saamgeklonken
met de Walen tot n eenig België.
? Maar voor de krachtig opbloeyende lite
ratuur in beide landen is het te betreuren,
dat men haar steeds blijft beschouwen als
de taai-uiting van twee geheel verschillende
groepen, die los van elkander staan.
Vlaamsch-Hollandsch of Groot-Nederlandsch
is feitelijk n taal, n literatuur, n duur
zame verklanking van n menschengroep,
die door de taal niet minder samenhangt dan
b.v. Noord-Duitsch en Duitsch-Oostenrijksch.
f Daarbij is het merkwaardig, dat aan beide
kanten een zoekere meerderheid van den ander
wordt erkend. De Hollandsche artiest, die
vooral op taalschoonheid Iet, vindt in het
Vlaamsch iets smakelijks, iets naiefs, iets dat
hem frisch en leevcndig voorkomt, en iets
dat de Hollandsche cultuur verlooren heeft.
Terwijl de Vlaming zich beklaagt oover de
achterlijkheid, de onbeschaafdheid, het gemis
aan algemeene cultuur van zijn landgenooten.
Het is nu dertig jaar geleeden dat ik in een
gesprek met Gust Vermeylen tot mijn groote
verbazing moest hooren, dat men in Vlaan
deren onze superioriteit niet alleen erkende,
maar ook vreesde. Daarom was het maar
goed, dat de Hollanders en Vlamingen
gescheiden waren. De Hollanders zouden ons
dood-drukken," zei Vermeylen.
Deeze neederigheid kwam mij toen en
nu nog ongegrond voor. Men kan wel
meenen, dat het algemeen nweau van wee
tenschap en kunst in Holland hooger is, maar
telken male als ik in Vlaanderen kwam, tot
heeden to? vond ik daar grooter wakkerheid,
grooter geestdrift, en een veel sterker kinder
lijke lust, om bij te blijven", en de
Vlaamsche cultuur te bevorderen. En dat
is naar mijn gevoel meer waard dan groote
geleerdheid of verfijning in kunst.
Men zal in Holland veel meer boeken vinden,
in uitneemend Hollandsch gesteld, oover wijs
begeerte, literatuur-geschiedenis, schoone kun
sten, theologie, en alle wcetcnschappen. Ook
is er zeeker een grooter boekerij van zuivere
literatuur, van verzen, van dichterlijk of
verhalend proza.
Maar toch komt er uit Vlaanderen, zoo nu
en dan, een werk, waarvan de zeldzame
kwaliteit opweegt teegen de groote kwantiteit
die het Noorden geeft. Ik denk b.v. aan Guido
ezelle, die het in Holland wint van bijna alle
heedendaagsche dichters. En aanTiinmermans,
wiens grofhecden niet beletten, dat zijn boek
door gansch Holland geleezen en geliefd wordt,
ja meer dan in zijn eigen Vlaamsche land.
Hoe is dit? Ik ken geen land als Vlaanderen,
waar men zoo grif en ge ree de den grooten
kunstenaar huldigt, waar men zoo geestdriftig
landslieden van beteekenis bejnubelt. Tijdens
de enkele dagen, dat ik er vertoefde, werd
Benoit door een mu/iek-fcest herdacht en
sprak ieder vol verwachting oover het werk
van Herman Teiriink.
Hoe is het dan, dat Timmermans bijna uit
sluitend in Noord-Nederland gelee/en wordt?
Een opmerking van een Vlaming, die zijn
volkje kent, gaf mij licht. Welke Hollandsche
kunstenaars /ijn in Vlaanderen het best
bekend en het meest geliefd? Heyermans en
Fabricins.
Wat verbindt die twee? Het zijn buiden
succesvolle dramaturgen en ze treffen het
schouwburgpubliek door een min of meer
primitief idealisme. Dit verlangt het Vlaam
sche volk, een zeekere mate van braafheid en
deugd, een kunst die meer ethisch dan
aesthetisch is.
Dit is alles verklaarbaar en juist. Ik begrijp
die voorkeur voor de genoemde schrijvers
wel. Er zit een goede les in. Geef den
nienschen den schouwburg, om literatuur te
waardeeren. Maar laat lu-n dan ook in ilen
schouwburg het beste en eedtlste kunnen /muren
wat hun taal oplcevert. En als de ooverheid
iets allernuttigst wil doen voor het volk, laat
/ij dan zorgen dat in den schouwburg ook hun
oor door schoone taal getroffen en hun gemoed
door eedele gevoelens gestreeld en gesticht
wordt.
Nu is het een geheel onjuist voor-oordee l,
dat de Groot-Nederlander onvatbaar is voor
dramatiek en dat zijn litteratuur steeds arm
moet blijven aan goed tooneelwcrk. Dat is
een treurige en verlammende zelf-miskeiining.
Wie aan de eenheid van Groot-Nederland ge
looft, moet ook gevoelen, dat wij volstrekt
niet onder behoeven te doen voor andere
volken, in dramatische productie.
Maar het is, de allertreurigste
tooneel-tnestanden in aanmerking genoomen, nog ecu
wonder, dat er zooveel schriivers zoo gelukkkig
zijn geweest om tot dramatisch werk in staat
te zijn, zich door te slaan en /ich te hand
haven.
Die verlammende twiifel aan eigen kracht
beheerscht nu nog het inheemsch toonee!.
Het is e-r mee als vroeger niet heel onze litera
tuur, men geloofde niet, dat er uit Holland
iets goeds kon koonien. Men keek steeds naar
't buitenland. Vandaar de zoo goed geslaagde
grap van Heyermans met zijn zoogenaamd
Russisch tooneelspel Ahasverus. Men weigerde
Heyermans werk en nam het eerst aan toen
hij het voor Russisch Uitgaf.
Maar hoe kan een Groot-Nederlandsche
dramatiek Moeyen en zich handhaven, zoo
lang men alles van 't buitenland verwacht,
en de Hollandsch-Vlaamsclu' kunst minacht
en betwijfelt?
Hier moet eenheid koonien en samenwerking.
Geloof en Geestdrift. Die hebben de Zuide
lijken meer dan wij. Zij kijken naar ons, ver
trouwend op on/e dramatische kracht en
oprechtheid.
Kn ele Hnllandcrs - die toch a' moesten
\\eetcn, dat wij iets kunnen wat er weezin
mag die kijken naar 't buitenland alsof
alle heil van daar alleen te wachten is. Zo
stuuren een regisseur naar e-en ander land, om
te kijken wat daar succes heeft en dan wordt
Met in Holland geïmiteerd. En op zulk imi
tatie-werk wordt het Hollandsche publiek
voornamelijk onthaald. De dirigenten zijn zoo
zorgzaam en voorzichtig. Als eerst een stuk
maar een paar honderd maal vertoond is, in
Berlijn, in Stockholm, in Londen, in Amerika
dan is 't niet meer al te gewaagd om het
in Holland te speelen.
Op 't repertoire v;>n een van de best ge
steunde en ge-outilleerde gezelschappen
kwam n inheemsch stuk voor, in liet seizoen
H>21 22. De andere kwamen uit Engeland,
Amerika, zelfs uit.... China, alles beeter
dan Hollandsch werk.
Het machtigste theater in Holland zond
e-en afgevaardigde naar Stockholm om daar
het nieuwste snufje voor Holland uit te
zoeken. Hij kwam terug met een akelig verward
en onmoogelijl; stuk - het laatste succes
en den regisseur zelf, die on>; on-artistieke
Hollanders eens zou tonnen wat moove
misen-scène doen kan. Voor zijn moeite vroeg
hij een flinke som. Men fluistert van H)
mille, maar ik hoop, dat het geloogen i;-. Toen
leerden we hier, Moe men door allerlei kleurige
bombarie een slecht en immoreel stuk kan
lekker maken. Het was toch immers mooi"?
Met /ulk een saus zou men beezemsteelen
kunnen ondisschen.
Ja maar! /eggen de voorzichtige Hollanders,
het tooneel is ook een zakelijke oiuk-niecming.
Als het publiek niet komen wil, dan zitten
de directies aan den grond. Ze werken onder
zwaren druk van verantwoordelijkheid.
Maar dan vraag ik: waar zijn dan in
vreedesnaam de subsidies voor? Er wordt werkelijk
tamelijk vrijgeevig gcsubsideerd van
ooverheidswege. Maar is het de bedoeling van die
subsidies om vreemde regisseurs hier binnen te
| BERGEN BINNEN. HET HUIS DE HAEMSTEDL" I
i Telefoon No. 10 1ste rangs Familie-pension |
i Heerlijk voorjaarsverblijf in de onmiddellijke nabijheid van
boscli en duinen. |
iiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim iiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.7
FIAT AUTO'S,?et
WERELDVERM AARDHEID
Sedart tal van Jaren,
=?= LAN D AU LETS
Type 505 4 cyl. 6 zitplaatsen f 9.OOO.
510 6 6 11.OOO
Compleet met NIIGHELIN luchtbandeit,
afneembare wielen, reservewiel
met band, snelheidsmeter,
IJ. LEONARD LANG Stadhouderskade 114 Amsterdam
Wij willen in dat verband nog herinneren
aan een precedent in de samenwerking van de
S. P. E. S. combinatie. . . . die welke tot doel
had de vaststelling van het statuut van het
Permanent Hof van Internationale Justitie.
Ziehier eene manifestatie van de gemateria
liseerde S. P. E. S het monument van
wereldvrede dat op onzen bodem verrezen is,
en althans een permanente hoop is in het ver
warrende politieke materiaal dat wij uit den
grooten oorlog mede geërfd hebben '.
H. S A I. O \l n \ S (l N
verdenking -Kin groepsbelangen te vermijden.
Het is een voor het oog van weinig idealis
me blijk gevend stukje proza.
Intusschen is de groepeering der deel
nemers op zich xelf een gebaar van vertrou
wen en goeden wil, gesymboliseerd in boven
staand grapje.
Wanneer de nood aan den man is kristal
liseert de formule van xelf uit.... zooals in
dit woord.
En met Genua moet de tijd der kunstmatige
en gewrongen formules afgeloopen zijn.
Het zou overweging verdienen om voor goed
de aanduiding van exiieiitrctlen te doen ver
vallen en (;' vervangen door die van ,,Len
NationsduS. P. F.. S.". . . .de natiën der hope !
Wellicht dat de samenwerking van de/e
groep, die het nationalisme niet verder drijft
dan de nationale eer en de plicht tot het
vervullen van een taak in de economische
wereld-constellatie, het vertrouwen van de
groote mogendheden zal winnen.
En alleen de vertrouwende wereld, die ge
neigd is voor goed elke gedachte aan groeps
belang of gemaskeerd contra-belang los te
laten, kan ontvankelijk zijn voor de hoop die
doet genezen.
Huize I. ZOMEKDUK BIIH
PaviijoenVoniielparU6lM4l90en5ï95
Restaurant a la carte
Lunch-Afternoon-tea,Diners en Soupers
Dagelijks muziek door het Huis-orkest
halen en hen teegen hooge vergoeding
quasidiepzinnige, neerdrukkende en ontzenuwende
stukken /onder eenige stichting of verheffing,
te laten monteeren?
Als de ooverheid de gelden der gemeen
schap gebruikt tot steun voor een nationale
instelling als het theater, dan zal ieder het
goedkeuren. Maar als ze daarbij geen streng
toezicht houdt op het vertoonde, en met
zorgt, dat, \an het theater uit, het publiek
niet vergiftigd wordt door uitheemsche
stukken, dan vat ze haar roeping niet juist
op. En het stuk van Stnndberg is schade
lijker voor het publiek dan het zoo vaak ver
bonden stuk Allerzielen.
Waar subsidies worden gegeven moet als
eerste eiseh gelden dat -?onder gelijke
omstandigheden - inheemsche stukken voor
gaan.
Ik zon wel eens willen weten hoe de oover
heid zich voorstelt, dat jonge aankooniende en
oude afgewerkte dramatische auteurs aan den
kost moeten koonien.
Ik heb dee/.en winter n goed en hoog
staand inheemsch tooncelwerk gezien, Mara,
van Middendorp, een jonge schrijver. Toen
ik het zag, was het vrij goed bezocht, doch
daarmee was 't uit. Het kon niet stand houden.
Wat moet nu x.oo'n jong dichter doen? Voor
een goed drama moet men reekenen minstens
n a twee jaren noodig te hebben. Zoolang
moet men vrij zijn om vórstudies te maken.
Hoe moet men dat, als men geen rentenier
boovendien is, klaar speelen?
En dan. . . . als men aftandsch wordt, en de
directies houden vol met hun uitheemsche
voorliefde? Dan zit men met een boekenplank
vol ongespe'c'lde stukken, die jaren arbeid
verteegemvoordigen, en mag verder op een houtje
biiten, of als Heyermans een eigen
theater er op na houden, wat niet bepaald
het werk is van iedereen, zeeker niet van
oude dichters.
Oratio pro domo? Zeeker ! waarom niet?
Maar dat huis is het huis der Groot-Ne'de
rlandsche cultuur, mijn /aak is de /aak van
een groot en kunst-rijk volk. Het moet onzen
ooverhecdcn door herhaald klagen aan 't
verstand gebracht worden:
primo: dat het theater een uiterst belangrijk
instituut is voor de geheele volksontwikkeling
eeven als de bioscoop.
2". dat de ooverheid, waar ze subsideert,
dat doen moit met oordeel des ondcrscheids,
en vooral het inheemsche werk moet be
vorderen,
3 . dal theaterdirecteuren meestal zijn
ackurs of mannen van /.aken, die we! verstand
hebben van tooueel-techniek, maar niet van
literatuur en dramatiek. Het zijn energieke
en begaafde nienschen, maar geen dichters.
Ze kunnen afkeuren, maar niet zeggen
waarom. Hun taktiek is weifelen en wachten,
tot zich een goed kas-stuk voordoet. En
soms zijn ze door een groot succes, of een
groot echec meer verrast dan de dichter. En
den treurigen toestand erkennen ze, maar
schrijven dien alleen toe aan de onverschillig
heid en slechte smaak van het publiek.
Natuurlijk, het publiek moet opgevoed
en gesteund worden. Niet door duure en
onmoogelijke stukken uit /iekelijk-decadente
breinen gesprooten maar door eenvoudige,
deegelijke kunst, zooals die blijkbaar door het
Vlaamsche volk wordt gewaardeerd. En ook
in Holland.
Het publiek aanvaardt alles, wat hen met
autoriteit als goed" wordt aanbevolen, mits
zij er iets in vinden dat hen streelt en sticht.
En goede, inheemsche, deegelijke stukken die
aan ons publiek kunnen voldoen, die zijn er
in onvervloed en /uilen er nog meer koomcn.
Men dênke aan het succes van de
Paradijsvloek.
Wat ontbreekt is een vaste bcoordeeling
door competente nienschen. Kn dit vereisclite
wordt volstrekt noodzakelijk zoodra er sub
sidies worden gegeeven. Er behoort een natio
nale Kunstraad van Groot-Nederland te zijn,
die het vertrouwen heeft, en die beoordeelt
of een stuk verdient gesteund Ie worden.
Zulk een raad is geen utopie, zij is een vol
strekt vereisclite. En men zou eens zien hoc
spoedig het publiek de wenken van compe
tente nienschen volgde. Het voor-oordeel dat
alle goed van buiten komt en Groot-Neder
land geen inheemsch tooneel bezit - dat zal
verdwijnen, zooals liet ook voor de
weetenschap, de poëzie en de architectuur is
verdvveenen.
Groot-Nederland kan een machtige
tooneelliteratuur bezitten van hoogen rang, maar
daartoe hoort samenwerking van Noord en
Zuid, en vooral geloof en geestdrift. Het pu
bliek is, niet de zondebok. Maar het verlangt
leiding en opvoeding.
In Vlaanderen heb ik weer geconstateerd
dat er meer geloof en geestdrift in dit opzicht
hi'erscht dan in 't meer verfijnde Noorden.
Terwijl het Zuiden weer de productiviteit in
theatertechniek van het Noorden behoeft.
Toenadering van de twee zoo na verwante
groepen, zelfvertrouwen en welbewust s t
reiven, is hier de hoofdzaak. Groot-Nederland
behoeft niet naar Zweden, China of Amerika
te gaan, het kan zelf een brandpunt worden
van de hoogere tooneelkunst, die als een
heilig instituut behoorde verzorgd te worden
in elk cultuur-volk.