Historisch Archief 1877-1940
Dli AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Maart '22.
Levensverzekering Maatschappij
H A A R L E M"
Wllsonspleln 11
DE VOORDBELIOSTB TARIEVEN
Francis Koene
Van den eersten keer af, dat ik dezen jongen
violist heb hporen spelen het was nog vór
zijn debuut in de Kleine Zaal , heb ik ge
voeld, hoe gemakkelijk hij zich verdiept in
wat hij speelt. Hij kwam, toegerust met een
treffende technische vaardigheid hij had
zich onder Louis Zimmermann's leiding ge
steld ! , en vooral beviel een ieder, die hem
hoorde, dat zijn technische studie zich in de
eerste plaats met veel succes bleek te hebben
geconcentreerd op zuiverheid van intonatie.
We zijn zoo gewend, bij de beoordeeling van
debuteerende violisten ten aanzien van het
zuiverheids-element wat toegevendheid bij
de hand te hebben, maar Koene's spel ver
smaadde van het begin af op deze toegevend
heid elk beroep. Ook op andere punten van
iechniek teekende zijn optreden reeds dadelijk
een ferme doelbewustheid. Zijn stokvoering,
uiterlijk weinig innemend door gemis aan
légance .?nog is er in Koene's heele houding
een tekort aan smijdigheid ! , bevondjnen
op allerlei violistische hoofd-eischen met
kranige juistheid gericht, en zijn toon bracht
van het eerste opklinken af tal van blijde ver
rassingen.
Dat waren dus technisch hoogst'aangename
ervaringen,maar veel meer nog imponeerde mij,
gelijk ik zooeven, in den aanhef, reeds deed
uitkomen, hoe helder het zuiver-muzikale
doel van zijn spelen den debutant voortdurend
voor oogen stond. Last van zenuwen had hij
niet al te veel, maar tóch: er kwam onmisken
baar tegenwerking van dien kant, gelijk bij
een ieder ook den gelukkigst-begaafde ,
die de verwisseling van het studeervertrek
met het concertzaal-podium gaat onderne
men; doch de merkwaardigheid deed zich
voor, dat, wat deze nervositeit ook mocht
bederven, het contact van den speler met de
gedachte- en gevoelssfeer van zijn stuk er
nauwelijks door werd aangetast.
Ziehier dus een geboren muzikant, wien het
ook niet aan intelligentie ontbreekt in
telligentie, die zich onder invloeden van
maatschappelijk milieu en studie van exacte
wetenschap voordeelig mocht ontwikkelen
, en die in hoofdzaak door het toeval ertoe
gebracht is, zich aan reproduceerende kunst
te wijden, en mede in hoofdzaak door het
toeval zich de viool, en niet een ander in
strument, in handen zag gegeven.
Enkele weken geleden heb ik FrancisKoene
in de Kleine Zaal gevariëerd-moderne sonaten
hooren spelen: Jarnach, Debussy en Roussel.
Hij had bij deze gelegenheid een partner aan
het klavier, die technisch aan eischen van
niet geringe beteekenis wist te voldoen, maar
algemeen-muzikaal zeer duidelijk de mindere
bleek.Dit was hem natuurlijk een belemmering.
Had het samenspel hem minder zorg gebaard,
dan had hij in Debussy wellicht ten volle de
innige verfijning van spel gegeven, die hier
gevorderd wordt. Uitstekend was hij vooral
in de sonate van Jarnach, tusschen twee
haakjes: een stuk met een afwisseling tusschen
modern en onmodern, die nog al eens minder
prettig aandoet. Koene ging ook hier weer
lijnrecht op het zuiver-muzikale doel af, en
naast het temperamentvolle van zijn toon
frappeerde herhaaldelijk een fraaie luchtig
heid en ijlheid van streek in de halve tinten.
Ook zijn eerste optreden met het Concert
gebouw-orkest heeft Koene nu achter den
rug, en het heeft hem een doorslaand succes
bezorgd. Zijn keus was gevallen op de Fan
tasie, Op. 24, van Josef Suk. Hij had het zich
gemakkelijker kunnen maken. Het publiek op
slag voor zich innemen doet dit werk zeker
niet. Het zal evenwel niemand zijn ontgaan,
dat Koene er niet alleen een
technisch-geslaagde, maar ook een echt muzikale voor
dracht van gaf. Het samengaan met het or
kest was niet onberispelijk, en de solist werd
ook wel eens overstemd; men krijgt wel meer
den indruk, dat begeleiden Muck's sterkste
kant niet is, of liever: dat de
begeleidingstaak hem niet altijd weet te boeien.
Het was amusant, den concertmeester
Louis Zimmermann 'gade te slaan: hij had
zijn oogen overal te gelijk: bij den dirigent, in
zijn partij, maar vooral, als 't even kon, keek
hij naar zijn leerling, benieuwd, hoe deze dit
of dat détail, dat wellicht in de laatste dagen
opnieuw tusschen hen beiden het onderwerp
was geweest van ernstige samenspreking en
geduldig samen-probeeren, uitbrengen zou.
Het lag voor de hand, dat Koene zijn leermees
ter in het succes liet deelen, en het eenvoudig
en hartelijk arrangement hiervan maakte een
zeer aangenamen indruk.
Er is in Koene's toon een zeker iets, dat
onmiddellijk den naam Zimmermann op de
lippen brengt; maar iets eigens staat er direct
naast, iets eigens, waarvan, als het geheel tot
rijpheid zal gekomen zijn, veel moois zal zijn
te beleven.
Gelijk men in 't algemeen veel van de voort
gezette ontwikkeling van dezen jongen ar
tiest verwachten mag. Het is voor een ieder
duidelijk, hoe ernstig hij het met zijn kunst
meent ;hij zal ongetwijfeld hard blijven werken,
en, wat zijn functie van 2en concertmeester
in het Utrechtsch Stedelijk Orkest betreft, hij
zal wel zorgen, dat hij van de daarin gelegen
training profiteert, onder zorgvuldig afweren
van wat uit deze werkzaamheid zijn
solistenstudiën zou kunnen komen bedreigen.
H. J. DEN HERTOG
JAARBOEK NED.AMBACHT
EN NIJVERHEIDKUNST
Over het nieuwe jaarboek (1921), uitge
geven op initiatief van de Ned. Vereen, voor
Ambacht en Nijverheidkunst, schrijft Otto
van Tussenbroek, in de Amsterdammer
van 11 Maart, met een kinderlike opgewekt
heid. Hij merkt dan ook op, dat:,,met inge
nomenheid wederom deze uitgave kan begroet
worden." Is daar in vakbladen niet eens'anders
over geoordeeld?
Mij ging het geheel anders, en bij het door
zien kwam onwillekeurig een gedachte op,
die deed zeggen: nu ja, leg maar neer, bij
z'n voorgangers. In een woord: 't geheel gaf
niets van een bevrediging.
En waarom? Volgens mij staat er te veel
in, en bijelkaar zegt het nog niets, omdat elk
ding voor zichzelf spreken wil, en zich abso
luut niet tuis voelt naast z'n buurman.
Wat wil de vereniging dan bereiken met
die uitgaven? Dat het werk van hare leden
op een meer officiële wijze, als kunstwerk
zal worden aangezien ! Want, voor de leek
die voorlichting behoeft, heeft het boek
geheel geen waarde, daar het enig richting
geven mist. Voor de vakmensen heeft het
weer niets van studiemateriaal...
Wat hebben we toch aan al die, in zelf
genoegzaamheid verzamelde afbeeldinkjes, die
alleen maar verwarring kunnen brengen, of
waar die er al flink is, deze nog eens komt
tonen? Zou een minder omvangrijke aflevering
van het werk van n kunstenaar, wat dan
n bepaald streven kan vertegenwoordigen,
niet veel meer nut hebben? Er zouden dan
meer deeltjes kunnen verschijnen, en elk
zal zijn aanhangers (van dat bepaalde streven)
wel vinden en die dan ook wat geven kunnen.
Nu grijpt elkeen mis, en 't blijft bij een soort
van vendu-huis-gekibbel.
Bijvoorbeeld: al toont de latafel van
Dr. Berlage, afb. 8., nóg zónadriikkelik, dat
een meubel het vlakke van de wand niet
mag verbreken of veronduideliken, maar
integendeel dit vlakke moet mee-aantonen
en nuttig gebruiken, dan zegt 't buffet van
P. Kramer, afb. O (er onder), ik ben alleen
en toevallig plat van achteren, omdat de
wand ook zo was. Maar van voren ben ik
vrij, en kan die wand me dus niets meer
schelen".
En op blz. 38 vind ik twee glas-in-loodjes
naast elkaar, van V. Huszar en Anna
Plasschaert, zóverschillend van opvatting, dat
we gaan vragen: is het een grap, of was 't per
ongeluk, dat deze twee naast elkaar werden
geplaatst?
En dergelike opmerkingen zou men bij
bosjes kunnen maken. Als gezegd: het boek
geeft niets positiefs en we blijven ons onbe
vredigd gevoelen, hoe netjes het geheel ook
er uit ziet.
C. M. VAN MOORSEL PZN.
P. S. Mij kwamen nog de volgende op
merkingen ter ore, die, dunkt me, ook ver
dienen onder de ogen te worden gezien:
Staan in het boek ook reproducties van
werken van niet-leden der V. A. N. K-? Hoe
worden de niet bij de V. A. N. K. aange
sloten sierkunstenaars gesubsidieerd door de
regering?
HET VOEDSEL VAN"JOHANNES
DEN DOOPER
lOcent
1O cent
Sumatra CBUITENGBWDON) Sigaar
iiitiMiiiiiiiiMiimimiiMii
Het door den heer Hugo Nolthenius
ondcrteekende artikel onder bovenstaand hoofd in
Uw blad van 11 Maart j.l. geeft rnij aanleiding
U te vezoeken het navolgende in Uw blad op
te nemen.
Ik lees daarin.... ,,en zijn voedsel was
sprinkhanen en wilde honig. Aldus staat nog
steeds in den bijbel (Evangelie van Mathias
III v. 4)"
Vermoedelijk heeft deze vreemde gewoonte
van zich te voeden van Johannes reeds de
aandacht getrokken en is daaromtrent wel
licht een onderzoek ingesteld en ook daarvan
iets gepubliceerd".
De groote menigte weet daarvan echter niet
en blijft Johannes er dus steeds op aanzien".
Genoemd evangelie begint met den aanhef:
In dien tijd kwam Johannes de Dooper
predikende in de woestijn van Judéa".
Hij was dus een woestijnbewoner en leefde
als zoodanig; er is dus niets vreemds in de
gewoonte van Johannes om zich met sprink
hanen te voeden; dat men hem er nog steeds
op aanziet, heeft dus geen zin. Ik ben overtuigd,
dat indien de woestijn van Sinai, waar de
Israëlieten jaren lang hebben omgezworven,
iets naar de gading van de
sprinkhanenzwermen had opgeleverd, het tweede Boek van
Mozes ook wel van sprinkhanenvoeding mel
ding gemaakt zoude hebben.
Die insecten worden nu nog in groote
hoeveelheden gegeten. Gedurende mijn lang
jarig verblijf in Mesopotamië heb ik tal van
malen, door de bazaars van Bagdad en Basra
rijdende, arabische vrouwen sprinkhanen
(geroosterde) te koop zien aanbieden. De eerste
maal dacht ik, naar het uiterlijk oordeelende,
dat het garnalen waren, doch het bleek mij
spoedig dat dit een vergissing was.
Het baarde mij dus geen geringe verwon
dering, dat de geleerde uiteenzetting van een
vorstelijken Dr. Juris en Dr. Theologiae' tot
de conclusie leidde, dat het Grieksch van
den oorspronkelijkcn text door den vertaler
niet begrepen is en dat het woord akrides"
behalve sprinkhanen ook toppen of punten
van allerlei plantensoorten kan beteekenen.
Door deze woordelijke interpretatie van
de bedoeling van den evangelist, n.l. om
den indruk te vestigen dat Johannes de
grootste soberheid betrachtte in zijn be
staan, wordt daaraan niets onttrokken. Na
tuurlijk niet. Doch daaraan vast te knoopen
dat daardoor het gure en griezelige aan de
oorspronkelijke lezing is ontnomen, is
onnoodig, want Johannes zal de sprinkhanen toch
wel niet rauw gegeten hebben; bovendien is
het onjuist, want ze worden heden ten dage
nog gegeten. De arbeid van het moeten
vangan vaneen genoegzaam aantal dier insecten,
beteekent ook niet veel; ze zijn bij tijden met
manden vol op te scheppen. De vraag of
sprinkhanen inderdaad een voedsel voor den
mensch opleveren, kan ik gerust bevestigend
beantwoorden. Nog meer: ze worden door
velen als een delicatesse (geroosterd) veror
berd.
J o u. T. B. R o i. u F s
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimililiimiiiiiiiiiiiiiiiililliliiiiliiiMiiiiilii iiiiiiiiiiiiMiiiliiiiiiiilliiiiiiitiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiii itiiiiiiiiiiiiiiiniii
RIJWIELEN Telefoon N- 3514
?* ... «???&?? A A A
exposeeren wij in
onze nieuwe zaak
SI N DLL ZoO Raadhuisstraat
BRENNABOR
:-: Haarlemmerstraat 138-140 :-: fl mm l
Prijzen in Engelsche uitv. vanaf / 100?. Het beste merk rijwiel, l i Ui H Uil l LI U
goedkooper als voor den oorlog. Grootste sorteering onderdeelen
Magazijn VELO". Telefoon 5077 Noord.
EEN TOONEEL-BIBLIOTHEEK
In hare Dramatische Kroniek" spreekt
Mevrouw Top Naeff o.m. over de
wenschelijkheid, om de verzameling boeken, welke op
de Internationale Theater-tentoonstelling bij
een was gebracht, voor Amsterdam te behou
den en zij noemt in dit verband ook de
Tooneeischool.
Naar aanleiding daarvan moge eens de
aandacht gevestigd worden op de blijkbaar
te weinig bekende omstandigheid, dat de
Tooneelschool in het bezit is van eene zeer
uitgebreide bibliotheek, waar vele der op de
tentoonstelling aanwezige werken te vinden
zijn, naast eene belangrijke litteratuur over
onderwerpen,welke op de tentoonstelling wel of
niet vertegenwoordigd waren : overde geschie
denis van het tooneel, tooneel-letterkunde,
theorie en techniek van het drama, de kunst
van den tooneelspeler, den regisseur,
costuumkunde, voordrachtskunst, etc.
Het is slechts te betreuren, dat het zeer
bescheiden budget van de Tooneelschool niet
toelaat, om jaarlijks eene voldoende som te
besteden voor aanschaffing van de nieuwste
werken op dit zoo uitgebreide gebied, te meer
daar de belangstelling voor de studie in al deze
onderwerpen de laatste jaren zoo toeneemt.
Nochtans bevat de bibliotheek der Tooneel
school veel belangrijk materiaal voor wie zich
interesseert voor alles, wat het tooneel be
treft. Er bestaat gelegenheid voor kostelooze
uitleening aan allen, die zich op voldoende
wijze bij den ondergeteekende kunnen
introduceeren.
B A 1. T II A Z A R V E R H A O E N
Directeur der Tooneelschool
Amsterdam, Marnixstraat 150.
Begrafenis-Onderneming
J. D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 - Telephoon No. 906
N.V.HAARLEM5CHE SODAFABRIEK
HAARLEM.
TELEFOON 3O
IZWVERE WU5IAL500A IN KRISTALLEN EH IN MEOEBKDBM l
ooBBfi imoizinffiSODAJi/ffRiuMsaJMr (am
IGLAUBDOOUT VOOR TECHNISCHE OCELBHOOL
RENAULT
EtliAl
en Vracht-mulo's
NJ 'aarbsctie Auto-Centrale
Stationsplein 11-13-15 Haarlem.
Bezoekt stand No. 3O Tentoonstelling
AMSTERDAM.
KLEERMAKERS
Giopind nn 81/»5 uur. Zatirdigt tot l uur
Abonnementen en de
Nieuwste Stoffen
GEOPEND
het geheel naar de laatste eischen des
tijds Mode rningerichteMagazijn van
UURWERKEN
GOUD en ZILVER
Haarlemmerstraat 64
AMSTERDAM
Hoogachtend
Gebr. BREEN
HAARLEMMERSTI1. 64 ? Tel. C. 346
«GRACHT 53. ? Tel. C. 345
NIEUWENDUK 172. ? Tel. N.
in iiiiiiiiiimiiifiiMJiiimii immuun IIIIIIH IHIIII IHIIIIII
G. l. DE KONING & h - Keizersgracht 447 uevegoed's Artikelen "?" «
(voorheen LEIDSCHESTRAAT 69)
- SANITAIRE INRICHTINGEN
ELEOTRISOHE ONTHAKIHQ
SOHOOMHEIDS-HHAS3AQE
MANUCURE PEDICURE
Malmon HEHSKEHS
LEIDSOHES1RAA1 78
Professaur de Massage de l'Acadamle 6»Paris
VAN RIJN'S
MOSTERD
-? MOSTERDPOEDER
- -??^j -?------».».. door kwaliteit
Verlangt daarom bij Uw maaltijd LIEVEGOED's MOSTERD
(Fijne Tafelmosterd-Vischmosterd)
Lievegoed's Artikelen Sn?r."b"
BO bon»= t tl. Picc»lilll.
Waar niet vertegenwoordigd ijverige agenten gevraagd.
H.V. DE HOUTTUIMEN»- Amsterdam.
BEGRAFENISVEREENIGING
TE AMSTERDAM
N. SAX Jr.
NinniUiai -:- TELEFOON ZUID 341 n 4250
ElgMi Automobiel tot «rvo«r vmn Ov*rl«d*n«n
Landontginning-Maatschappij
DE DRIE PROVINCIËN"
TE AMSTERDAM
GRONDEN TE KOOP, GESCHIKT VOOR:
Ie. Intensieve cultuur. 2e. Verbouw van landbouwproducten.
3e. Grasland. 4e. Bebosschen. 5e. Bouwterrein.
Brochure met kaart op aanvraag gratis verkrijgbaar tan
kantore Sarphatistraat 1 E te Amsterdam
Stoomwasscherii Het Zuiden
PIETEB AERTSZSTRAAT 68-74
TELEFOON 2385 ZUID
is Uw ADRES voor het behan
delen uwer wasch, zoowel droog
toegeslagen is opgemaakt.
Concurreerende prijzen en spoedige
aflevering.?Vraagt prijsopgave.
AanbevelendMEIDIBft VAN ELVEN.
ADR1AAN SCFJAKEL
HE1L1GEV/EQ 11-17
KlMEIIItPOIie ? WOLtEN ITES1EH MEI MOOKEI
1000 GULDEN BELOONING
Voor Kaalhoofdigen en Baardloozen.
Een schoone baard en haargroei kan door gebruik van
Coinos haarbalsem in den loop van 8 dagen tevoorschijn
geroepen worden; deze balsem brengt haar en baard van alle
kaalhoofdigen en dun behaarde personen tot groei.
Como»is de beste vinding der moderne wetenschap op
dit gebied, en erkend als de eenige balsem die werkelijk haar
en baard zelfs ook bij grijze personen voortbrengen kan.
Couios brengt de gestorven haarwortels weder tot groei
en reeds na een gebruik gedurende slechts enkele dagen en
men zal daarna in den loop van zeer korten tijdeen
zeerkrachtigen haargroei hebben. Gegarandeerd onschadelijk. Wanneer
uit niet waar is betalen wij
«0r IOOO Wl LI>K]M MOTTO ^9m
aanallekaalhoofdige.taaardlooz.'endun behaarde personen, die
Comosbalsenidrie we ken zond er resultaat ge b rui kt h ebben.
Een pak COJIOS kust f lO twee t 16
Comos geeft aan haar en baard een glanzenden iets krullend
aanzien- zoo ook een mooie zachte golvingen wordttegen vooruitbetalingof rcmbours overde geheele wereld
verzonden wanneer rrrti schrijft aan het groote hoofdkantoor (voor Ned. Indië: alleen tegen vooruitbetaling)
COMOS-MAGASINET, Kopenhagen V. Danemark 8.
DEBONT&LEYTEN'8
FIJNE CHOCOLADE
EN SUIKERWERKEN
IN- M EXPORT
WED. A. VAN LAAR
Damrak 25, AMSTERDAM
Telefoon N. 1S5 N. 7725. Postglre 882O.
HORS D'OEUVRE SCHOTELS, KREEFT, CAVIAR, OESTERS.
DAGELIJKS AANVOER VERSCHE ZEE en RIVIERVISCH
Restaurant Ie tage. Bestellingen aan huls zonder prijsverhooglng
STEENHÖWERÏJ"brWEEGEWIJS,
RAPENBURG 14, AMSTERDAM. Tel. N. 2662.
MARMERWERKEN.
POLLEH's Oude Genever
Fijne Likeuren en Punch
Af. P. POLLEti A ZOOn - Rotterdam
Koldewey & Corbière
Leidschestraat 30, Amsterdam
Specialiteit in ;
WIEGEN - KINDERLEOIKANTEN.
B. J. MULDERS
Tuinarohitect
Badhuisweg 2O1
- - DEM HAAa-SGHEVENIIIGEM -
Telefoon Sob. 81Q